نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۰

سرعت ورودی-خروجی اطلاعات در پلی استیشن 5 به بیش از ۱۷ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد

براساس اطلاعاتی که اخیرا منتشر شده‌اند، سرعت درگاه‌های ورودی و خروجی کنسول پلی ‌استیشن 5 به بیش از ۱۷ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

سیستم IO که مخفف Input/Output است، به درگاه‌های ورودی یا خروجی که روی یک دستگاه الکترونیکی تعبیه شده‌اند و همچنین سازوکار آن‌ها گفته می‌شود. برای مثال وقتی یک حافظه فلش را به کامپیوتر متصل می‌کنید، مشخصات فنی IO سیستم شما تعیین می‌کند که اطلاعات با چه سرعتی از فلش به کامپیوتر یا برعکس منتقل شوند (البته تکنولوژی حافظه فلش نیز در این مورد تأثیرگذار است که در اینجا به آن نمی‌پردازیم). حالا در نظر بگیرید که در یک کنسول بازی مثل پلی اسیتشن 5، به‌جای فلش، حافظه ذخیره‌سازی SSD داریم. هرچه سرعت و پهنای باند IO در سخت‌افزار این کنسول بالاتر باشد، اطلاعات با سرعت بیشتری روی SSD منتقل می‌شوند که این موضوع مستقیما با سرعت اجرای بازی‌ها در PS5 ارتباط دارد.

قبل از اینکه به موضوع اصلی این خبر بپردازیم، اجازه بدهید به زبان ساده، درباره نحوه بارگذاری اطلاعات روی کنسول پلی‌استیشن 5 توضیح بدهیم. طراحان PS5 اعلام کرده‌اند که این کنسول بالاترین سرعت بارگذاری اطلاعات در بین تمام دستگاه‌های بازی (حتی کامپیوترهای شخصی) را دارد. برای رسیدن به چنین سرعتی، سه بخش مختلف به‌طور هماهنگ در کنسول سونی کار می‌کنند: یک حافظه SSD پرسرعت، یک سیستم IO عالی که کاملا مستقل از CPU فعالیت می‌کند و تکنولوژی فشرده‌سازی موسوم به اودل کراکن (Oodle Kraken). تکنولوژی کراکن به‌عنوان تقویت‌کننده سرعت IO و ظرفیت SSD هم عمل می‌کند و با فشرده کردن دیتای بازی‌، باعث می‌شود که تعداد بازی‌های قابل ذخیره‌سازی روی حافظه کنسول و همچنین سرعت لود آن‌ها افزایش پیدا کند.

سونی قبلا به‌طور رسمی اعلام کرده بود که پهنای باند IO در کنسول پلی‌استیشن 5 برای اطلاعات فشرده‌ نشده برابر با ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه و برای اطلاعات فشرده شده ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه است. باتوجه‌به چیزی که در بالا گفتیم، این سرعت درواقع همان سرعت بارگذاری اطلاعات روی SSD کنسول است. حالا به‌نظر می‌رسد که کنسول پلی‌استیشن 5، علاوه‌بر کراکن از یک تکنولوژی فشرده‌سازی دیگر به نام اودل تکسچر (Oodle Texture) هم استفاده می‌کند که باعث ارتقای بیشتر پهنای باند IO در این کنسول می‌شود.

تکنولوژی فشرده سازی Kraken در PS5

تکنولوژی کراکن برای فشرده‌سازی اطلاعات معمولی عالی است، اما توانایی فشرده کردن برخی از انواع داده‌ها را ندارد. یکی از این داده‌ها که برای اجرای بازی‌ها نیز اهمیت زیادی دارند، بافت‌های گرافیکی هستند که GPU آن‌ها را پردازش می‌کند. اما با وجود فناوری اودل تکسچر، فشرده‌سازی این داده‌ها نیز امکان‌پذیر خواهد بود. طبق اعلام سازندگان این تکنولوژی، در فشرده‌سازی معمولی که پهنای باند IO در پلی‌استیشن 5 از ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه به حدود ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه رسیده بود، نسبت فشرده‌سازی تقریبا ۱.۵ به ۱ بود. اما با وجود تکنولوژی اودل تکسچر، این نسبت تقریبا ۳ به ۱ خواهد بود. با این حساب، پهنای باند IO در کنسول جدید سونی به ۱۷.۳۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

احتمالا هیچ‌کدام از این جزییات برای شما اهمیتی ندارند، که در این صورت به شما کاملا حق می‌دهیم. برای یک گیمر مهم نیست که یک کنسول چگونه بازی‌ها را پردازش و اجرا می‌کند. اما از طرفی این اطلاعات نشان می‌دهند که پیشرفت تکنولوژی چگونه به ارتقای گرافیکی بازی‌ها کمک می‌کند و تجربه‌ای بهتر از بازی کردن را برای گیمرها به ارمغان می‌آورد. اگر دیدید که کیفیت بصری بازی‌های نسل نهم به فیلم‌های سینمایی نزدیک شده یا صفحه لودینگ از این بازی‌ها حذف شده است، به‌خاطر داشته باشید که همه اینها حاصل استفاده از فناوری‌های پیچیده‌ای هستند که درون بدنه کوچک کنسول‌تان جای گرفته‌اند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده