// پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۵

قیمت کارت حافظه جانبی یک ترابایتی ایکس باکس سری ایکس مشخص شد

قیمت SSD‌ اکسترنال اختصاصی کنسول‌های نسل بعد مایکروسافت ۲۱۹.۹۹ دلار تعیین شده است.

در جدیدترین اخبار بازی، SSD اکسترنال مخصوص کنسول‌های ایکس ‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس به‌صورت رسمی ۲۱۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است. این قیمت که به‌تازگی در صفحه‌ی پیش‌خرید این محصول در فروشگاه آنلاین Best Buy نمایش داده شده است، تقریبا همان قیمتی است پیش از این فاش شده بود. کارت حافظه جانبی این کنسول‌ها طوری طراحی شده‌اند که ازطریق شیاری به پشت دستگاه متصل خواهد شد و از نظر سرعت مطابق با SSD درون دستگاه بوده و ۱ ترابایت ظرفیت دارد. 

این حافظه SSD‌ به‌طور اختصاصی برای کنسول‌های جدید مایکروسافت طراحی شده‌اند و در حال حاضر تنها شرکت سیگیت کارت حافظه جانبی اختصاصی ایکس‌باکس سری ایکس و اس را تولید می‌کند. بااین‌حال، ردموندی‌ها گفته‌اند که درآینده تأمین‌کنندگان بیشتری این محصول را با ظرفیت‌های متنوع تولید خواهند کرد.

SSD اکسترنال اختصاصی ایکس باکس سری ایکس

مقایسه‌ی اندازه‌ی SSD اکسترنال مایکروسافت با یک کارت SD معمولی

SSD داخلی کنسول ایکس‌‌باکس سری ایکس ۱ ترابایت و ایکس‌باکس سری اس ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خواهد داشت. این بدان‌معنی است که اگر کسی بخواهد ۱.۵ ترابایت فضای ذخیره‌سازی (SSD کنسول به‌علاوه‌ی کارت حافظه جانبی) روی ایکس‌باکس سری اس خود داشته باشد، باید حدود ۵۲۰ دلار هزینه کند. این موضوع می‌تواند باعث شود کسانی‌ که به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند به خرید ایکس‌باکس سری ایکس ترغیب شوند. مخصوصا حالا که قرار است بازی‌های میان‌نسلی کنسول‌های بعدی مایکروسافت به‌خاطر گرفیک بهبود‌یافته (Enhanced) فضای بیشتری را اشغال کنند. بااین‌حال، حجم بازی‌های ایکس‌باکس سری اس می‌تواند ۳۰ درصد کمتر از ایکس‌باکس سری ایکس باشد

حجم فایل بازی‌های ایکس‌باکس سری اس می‌تواند ۳۰ درصد کمتر از ایکس‌باکس سری ایکس باشد

راه‌حل دیگر برای ذخیره‌سازی بازی‌هایی که فعلا نیازی به‌ نصب روی کنسول ندارند، می‌تواند استفاده از یک هارد اکسترنال باشد. بازی‌هایی که برای ایکس‌باکس‌های نسل بعد ازنظر گرافیکی بهبود پیدا نکرده‌اند می‌توانند مستقیما از روی این حافظه‌ها روی کنسول اجرا شوند. همچنین کاربر می‌تواند حجم بازی‌های خود را از روی حافظه کنسول روی حافظه هارد اکسترنال انتقال دهد و زمانی‌که به آن نیاز داشت دوباره حجم بازی را روی حافظه کنسول خود منتقل کند. از آنجایی که حافظه‌های SSD‌ PCIe 4.0 NVMe زیادی برای مقایسه در بازار وجود ندارند، سخت است بتوان درباره‌ی منصفانه بودن قیمت SSD‌ اکسترنال اختصاصی مایکروسافت نظر داد.

برخلاف مایکروسافت، سونی به کاربرانش اجازه داده که از حافظه‌‌ی SSD شخصی خودشان برای افزایش فضای ذخیره‌سازی کنسول استفاده کنند. البته آن‌ها به این نکته اشاره کرده‌اند که سرعت این حافظه‌ها باید با سرعت حافظه‌ی SSD داخلی کنسول تطبیق داشته باشد. این بدان معنی است که کاربران پلی‌استیشن 5 باید بهترین نوع SSD‌ PCIe 4.0 NVMe را در اختیار داشته باشند. این درحالی است که این نوع از حافظه‌های SSD به‌تازگی برای رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حافظه‌ی SSD 980 Pro که توسط سامسونگ چند روز پیش معرفی شد می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آلی برای استفاده در کنسول نسل بعدی سونی باشد. این SSD یک ترابایتی جدید سامسونگ ۲۲۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است ولی هنوز نمی‌شود بااطمینان گفت که مناسب استفاده در PS5 است، زیرا سونی هنوز فهرست حافظه‌های SSD سازگار با پلی‌استیشن 5 را اعلام نکرده است.

رویکرود سونی در خصوص SSD‌ درنهایت می‌تواند به نفع کاربران باشد. چراکه قیمت مدل‌های PCIe 4.0 NVMe با افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و کاهش هزینه‌های تولید درنهایت کاهش خواهد یافت. اگر فرض کنیم سونی بیشتر SSD‌های رده‌بالا را برای استفاده در پلی‌استیشن 5 مناسب بداند، پس گزینه‌های زیادی برای خرید وجود خواهند داشت. از طرفی مایکروسافت برای کاهش قیمت SSD‌ اکسترنال کنسول‌های خود نیاز به تولید کنندگان بیشتری دارد تا حافظه جانبی اختصاصی کنسول‌هایش را تولید کنند.

باید منتظر ماند و دید که در آینده سونی و مایکروسافت چه برنامه‌هایی در رابطه با ارائه گزینه‌های بیشتر از حافظه جانبی روی کنسول‌های خود دارند، اما یک چیز کاملا واضح است و آن این است که هزینه‌ی SSD‌ اکسترنال اختصاصی مایکروسافت برای خریداران اولیه ارزان تمام نخواهد شد.

نظر شما کاربران زومجی دراین‌باره چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.


منبع theverge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده