نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۵

کارت حافظه جانبی یک ترابایتی ایکس باکس سری ایکس و اس ۲۲۰ دلار قیمت دارد

براساس اطلاعات فاش شده، کارت حافظه‌ی ویژه‌ی مایکروسافت برای افزایش ظرفیت ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس می‌تواند هزینه‌ی قابل توجهی را برای کاربران به‌دنبال داشته باشد.

مایکروسافت بالاخره اقدام به رونمایی رسمی از مشخصات نهایی کنسول‌های جدید خود از قبیل قیمت و زمان عرضه کرده که براین اساس باید در تاریخ دهم نوامبر (۲۰ آبان) منتظر عرضه کنسول‌های ایکس ‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس به بازار فروش باشیم. مایکروسافت با ارائه‌ی دو مدل از کنسول‌ نسل نهمی خود اقشار مختلفی از جامعه مصرف‌کنندگان را هدف قرار داده و با پیشنهاد دو برچسب قیمتی ۴۹۹ و ۲۹۹ دلاری، کنسول‌های پرچم‌دار و مدل دیجیتالی آن را به بازار عرضه می‌کند.

 اغلب مخاطبان صنعت بازی واکنش کاملاً مثبتی را نسبت به قیمت‌های پیشنهادی ایکس‌باکس نشان داده و این امر مایکروسافت را در موقعیت بازاریابی مناسبی قرار داده است. از سوی دیگر سونی به‌عنوان رقیب مستقیم ایکس‌باکس، کنسول‌های پلی‌استیشن 5 را به بازار عرضه می‌کند که همچنان منتظر انتشار اطلاعات نهایی آن هستیم.

ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس سری اس به مجموعه متنوعی از سخت افزارهای مدرن مجهز شدند که یکی از این موارد، به استفاده از درایوهای مخصوص SSD برمی‌گردد. سازندگان این کنسول از یک درایو اختصاص SSD از نوع NVMe برای سیستم‌های جدید خود استفاده کردند که که قادر به ارائه‌ی توان خام عملیاتی ورودی/خروجی ۲.۴ گیگابایت بر ثانیه است که بیش از ۴۰ برابر توانِ Xbox One برآورد می‌شود. این SSD با یک ارتباط مستقیم PCIe 4.0 به CPU کنسول، نقش بسیار مهمی را در آنچه که مایکروسافت «معماری Velocity» نام‌گذاری کرده ایفا می‌کند.

Xbox Series S 1TB expansion card

مایکروسافت در هردو مدل از کنسول‌های جدید خود از یک نوع حافظه SSD استفاده کرده که تنها در بحث ظرفیت باهم اختلاف دارند. براین اساس در Xbox Series X از یک درایو یک ترابایتی و در Xbox Series S از یک حافظه ۵۱۲ گیگابایتی استفاده شده است. این امر موجب می‌شود تا کاربران برخلاف گذشته برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی کنسول‌های خود، قادر به استفاده از هارد درایوهای USB نباشند. مایکروسافت برای رفع این مشکل یک کارت حافظه‌ی اختصاصی یک ترابایتی از نوع NVMe را با نام Xbox Storage Expansion Card را معرفی کرده است.

بنابراین دارندگان کنسول‌های جدید ایکس‌باکس نمی‌توانند با استفاده از درایوهای معمولی SSD حافظه دستگاه خود را ارتقاء دهند. بلکه باید از کارتریج‌های مخصوص برند سیگیت برای اضافه کرده به حافظه آن بورد خود استفاده کنند. البته طبیعتاً تکنولوژی جدید NVMe PCIe 4.0 هزینه‌ی بالایی را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال داشته که براساس گزارش GameStop به نقل از یکی از کاربران ردیت، قیمت کارت حافظه مخصوص ایکس‌باکس ۲۱۹.۹۹ دلار تعیین شده است.

درایو SSD مخصوص ایکس باکس سری ایکس

باتوجه به معماری مدرن و قبلیت‌های نسل جدید درایوهای SSD، قیمت بالای این محصولات از زمان معرفی آن‌ها پیش‌بینی می‌شد. طبیعتاً هزینه‌ی بالای کاربران، عملکرد متناسب آن را به‌دنبال خواهد داشت اما باید به این موضوع به دید یک هشدار نیز توجه کرد. به‌خصوص درمورد کنسول ایکس‌باکس سری اس که فضای ذخیره‌سازی آن به ۵۱۲ گیگابایت محدود شده و درصورتی که کاربر قصد ارتقاء حافظه‌ی داخلی آن را داشته باشد، باید عملاً به اندازه خرید یک کنسول ایکس‌باکس سری ایکس هزینه کند.

جا دارد به این نکته مهم اشاره کنیم باوجود ضرورت استفاده از حافظه‌ی SSD برای اجرای بازی‌های نسل جدید، همچنان می‌توان با استفاده از هارد درایوهای USB بازی‌های Backward Compatibility را روی این دو کنسول اجرا کرد. این موارد شامل بازی‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و کنسول اورجینال ایکس‌باکس می‌شوند. البته برای این منظور باید قبل از اجرای بازی، فایل‌های نصبی را به‌صورت دستی به درایو اصلی SSD کنسول منتقل کنید.

 به نظر می‌رسد که قیمت بالایی که برای کارت‌های اختصاصی افزایش حافظه ایکس‌باکس در نظر گرفته شده، مهم‌ترین نقطه ضعف استفاده از یک معماری مخصوص در ساختار آن‌هاست. اما به هرحال این هزینه‌ای است که باید برای تجربه‌ی بهترین بازی‌های نسل جدید پرداخت.


منبع windowscentral
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده