نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۰

ایکس باکس سری ایکس طوری طراحی شده تا کمترین صدای ممکن را تولید کند

مایکروسافت در توضیحاتی که درباره نحوه طراحی سیستم خنک‌کننده ایکس‌باکس سری ایکس ارائه کرده، کنسول بی‌صدا و کارآمدی را به طرفداران وعده می‌دهد.

به‌طور کلی مایکروسافت رویکرد متفاوت و منحصربه‌فردی را برای نسل جدید کنسول‌های بازی در پیش گرفته است. براین اساس، قرار است دو مدل از کنسول‌های نسل نهمی ایکس‌باکس به بازار عرضه شوند که هردو مجموعه بازی‌های یکسانی را دریافت می‌کنند. مدل ارزان‌قیمت‌تر، ایکس ‌باکس سری اس نام دارد که سخت‌افزار ضعیف‌تری در مقایسه با ایکس‌باکس سری ایکس خواهد داشت. استراتژی مایکروسافت، توجه به هردو گروه مخاطبان عمومی و حرفه‌ای بازی‌های ویدیویی بوده و سخت‌افزار این دو کنسول با این هدف طراحی شده‌اند. اما مایکروسافت بعد از ارائه‌ی کلیه‌ی مشخصات مربوط‌به نسل جدید سیستم‌های خود، اینبار به بحث میزان نویز یا صدای تولیدی دستگاه در زمان کارکرد با حداکثر توان پرداخته است.

همواره یک سخت‌افزار قدرتمند و رده بالا، به‌صورت متقابل سیستم خنک کنندگی مناسب و قابل اتکایی را می‌طلبد. همین موضوع در نسل فعلی پلتفرم‌های سونی و مایکروسافت موجب تولید صدای بیش از حد در نسخه اورجینال ایکس‌باکس وان و برخی از مدل‌های پلی‌استیشن 4 شده بود. ازاین‌رو، مایکروسافت در توضیحاتی که در ارتباط با سیستم خنک کنندگی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس ارائه کرده، اعلام می‌کند که این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده تا در عین عملکرد بهینه و ارائه‌ی بیشترین بازده‌ی ممکن، بسیار ساکت و کم‌صدا کار کند.

مادربورد و سایر قطعات سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس

نکته‌ی مهمی که موجب تمایز طراحی این سیستم می‌شود، تقسیم مادربورد به دو بخش و اتصال هریک از قسمت‌ها به دو طرف یک شاسی آلومینیومی مرکزی است.

«تیم توسعه‌دهندگان ایکس‌باکس، پیشنهاد‌ها و بازخوردهای بسیار مفیدی در ارتباط با نسخه‌های اولیه‌ کنسول سری ایکس دریافت کردند و این امر کمک زیادی به حل مشکلات و چالش‌های فنی پیش رو در طراحی این دستگاه می‌کرد. ایکس‌باکس سری ایکس از قدرتمندترین پردازنده‌هایی که تاکنون در کنسول‌های ایکس‌باکس مورد استفاده قرار گرفته، بهره خواهد برد؛ اما درکنار آن، یک سیستم خنک‌کننده خلاقانه نیز به کار گرفته شده که تنها از یک فن آکسیال برای تهویه هوای سیستم استفاده می‌کند.»

«اما نکته‌ی مهمی که موجب تمایز این سیستم می‌شود، تقسیم مادربورد به دو بخش و اتصال هریک از قسمت‌ها به دو طرف یک شاسی آلومینیومی مرکزی است. تیم طراحان این دستگاه موفق شدند تا با استفاده از این کار، میزان قابل توجهی از جریان هوای خنک را با رنج پایینی از صدای تولیدی در سرتاسر سیستم به گردش درآورده و ضمن حفظ عملکرد بهینه دستگاه، کنسول بی‌صدا و کارآمدی را طراحی کنند.»

قطعات داخلی ایکس باکس سری ایکس

بنابراین ایکس‌باکس سری ایکس، با وجود استفاده از یک سخت‌افزار رده بالا و قدرتمند، کنسول کم سروصدایی نیز محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که این کنسول در این زمینه نیز انتظارات را برآورده خواهد کرد. در سمت مقابل می‌توان امیدوار بود که پلی‌استیشن 5 نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفته باشد. ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس از تاریخ دهم نوامبر (سه شنبه ۲۰ آبان) به بازار عرضه خواهند شد. فرایند پیش‌فروش این دو کنسول هم‌اکنون آغاز شده است.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده