معرفی شخصیت کایل رینر، حامل مشعل

معرفی شخصیت کایل رینر، حامل مشعل

جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

در این قسمت از سری مقاله معرفی شخصیت کتاب‌های کمیک، به سراغ یکی از محبوب‌ترین اعضای ارتش لنترن سبز، جانشین هال جوردن، لنترن سفید و حامل مشعل یعنی کایل رینر رفتیم.

پیش از اینکه به‌سراغ مقاله معرفی شخصیت‌های دنیای کمیک این هفته برویم، نقل قولی از هال جوردن درباره شخصیت کایل رینر را باهم بخوانیم:

کایل مشعل (فانوس) را نگه داشت، زمانی که هیچکس این کار را نکرد... زمانی که هیچکس قادر به انجام این کار نبود.

کایل رینر در ابتدا تصور می‌کرد که به صورت تصادفی توسط ارتش گرین لنترن انتخاب شده است. اما گانتت به این دلیل کایل را انتخاب کرد، زیرا او توانایی مهار کردن قدرت‌های طیف عاطفی را داشت. کایل به محض اینکه تبدیل به مشعل‌دار ارتش گرین لنترن شد، به جایگاه و درجه‌ای رسید که گانتت از قبل برای او در نظر گرفته بود؛ لنترن سفید. بعد از اینکه حلقه سفید به هفت حلقه مجزا تقسیم شد، کایل دوباره به ارتش گرین لنترن بازگشت و باری دیگر تبدیل به یکی از اعضای این گروه شد. کایل رینر یکی از شخصیت‌های ابرقهرمانی‌ای محسوب می‌شود که در کتاب‌های کمیکی که توسط شرکت دی سی کامیکس منتشر می‌شوند، حضور پیدا می‌کند.

این شخصیت در اغلب داستان‌ها به‌عنوان یکی از اعضای ارتش گرین لنترن به تصویر کشیده می‌شود؛ یک نیروی پلیس فرازمینی که کایل تبدیل به یکی از اعضای آنها شده است. در سال ۲۰۱۳ سایت محبوب آی جی ان فهرستی از ۲۵ قهرمان برتر شرکت دی سی کامیکس تهیه کرد که کایل رینر در رتبه ۱۴ آن قرار داشت.

شخصیت کایل رینر کیست؟

کایل رینر یک هنرمند گرافیکی محسوب می‌شد که در شهر لس آنجلس زندگی می‌کرد و مشکلات زیادی هم داشت. پدر او یک فرد آمریکایی-مکزیکی به نام آرون بود و مادرش هم زنی ایرلندی به نام مورا رینر. دوران نوزادی زندگی کایل اینگونه سپری شد که پدر و مادرش مدام در حال فرار کردن بودند. آرون از ارتش به‌عنوان یک پوشش استفاده کرد؛ آن هم در حالی که او در حقیقت یکی از ماموران عملیات سیاه سازمان سیا بود. زمانی که کایل به ۳ سالگی رسید، آرون مجبور شد که فرزند و همسر خود را رها کند تا بلکه به این طریق بتواند آنها را در امنیت نگه دارد. او هیچوقت به سراغ خانواده‌اش برنگشت و در عین حال هم نام او به‌عنوان کشته‌شده‌ها در عملیات ذکر نشد.

کایل و مادرش بالاخره در شهر لس آنجلس ساکن شدند و همانجا هم زندگی خود را سپری کردند. کایل در دوران نوجوانی به دبیرستان نورث هالیوود رفت. سال‌ها بعد کایل به این حقیقت رسید که نام واقعی پدر او، گابریل واسکز بوده است اما دیگر بدون پدر زندگی کردن، تاثیرش را بر روی او گذاشته بود. مدت زیادی طول نکشید که یک شخصیت پدرانه دیگر وارد زندگی کایل شد و آن هم کسی نبود جز... گانتت. یک شب که کایل یک بار با نامزد خود «الکساندرا دوویت» به ساحل رفته بود، برای اولین‌بار حرکت یک تیر شهاب سبز رنگ را در آسمان تیره مشاهده کرد. این تیر شهاب در حقیقت یکی از معروف‌ترین گرین لنترن‌ها به نام هال جوردن بود.

در آن زمان هال جوردن به خاطر نابود شدن Coast City به مرز دیوانگی رسیده بود و مسیر مرگباری را دنبال می‌کرد. جوردن در این دوران باتری قدرت، نگهبانان جهان و همچنین ارتش گرین لنترن را نابود کرد. تنها یک نگهبان به نام گانتت توانست از این جنون جوردن جان سالم به در ببرد. گانتت، حلقه قدرت جوردن را که رهایش کرده بود، به‌عنوان آخرین میراث ارتش ترمیم کرد. بعدها، گانتت به سیاره زمین آمد و در یک خیابان فرعی با دو انسان برخورد کرد. یکی از آنها یک بی‌خانمان مست بود و دیگری هم کایل نام داشت. کایل زمانی که برای هوا‌خوری بیرون آمده بود، درست همانند قبل یک تیر شهاب سبز را در آسمان دید که در حال حرکت بود؛ این بار در حال آمدن به سمت زمین بود.

کایل در ابتدا کاملا تصادفی حلقه خود را دریافت کرد اما بعدها این موضوع تغییر کرد؛ بعدا گانتت با شناخت کامل از کایل، او را انتخاب کرد

این تیر شهاب همان گانتت بود که آخرین حلقه قدرت را در اختیار کایل قرار داد و بعد هم ناپدید شد. کایل زمانی که این انگشتر را در دست کرد، خودش را همراه با لباس خصوص گرین لنترن مشاهده کرد. کایل که اصلا هیچ شناختی از ماهیت گرین لنترن نداشت، بلافاصله به خانه الکس رفت و حلقه و همچنین قدرت‌های جدیدش را به او نشان داد. این دو یک نقشه کشیدند و قرار بود که کایل تبدیل به یک ابرقهرمان شود. در مقابل، الکس هم در میدان نبرد از او عکس می‌گرفت. همین اتفاق باعث می‌شد تا هر دوی آنها بتوانند در حرفه خود ترقی زیادی داشته باشند. کایل در ابتدا در کنترل کردن حلقه به مشکل خورد؛ زیرا نمی‌دانست که چطور کار می‌کند.

اما حمایت و راهنمایی الکس باعث شد تا او خیلی زود توانایی‌های پایه‌ای گرین لنترن را یاد بگیرد؛ مانند پرواز کردن و ساختن. زمانی که او تازه فعالیت خود را آغاز کرده بود، سردرگمی زیادی وجود داشت؛ خصوصا که او لباسی را پوشیده بود که برای مدت خیلی زیادی هال جوردن از آن استفاده می‌کرد. الکس که این اتفاقات را می‌دید، کاری کرد که توجه همه به سمت کایل جلب شود و او را تشویق کرد تا هویت مخصوص به خودش را بسازد. همین اتفاق منجر به این شد تا او لباس خود را مجدد طراحی کند تا تناسب بیشتری با شخصیت خودش داشته باشد.

القاب و اسامی مستعار: گرین لنترن، یون، پارالاکس، حامل مشعل، وایت لنترن، گرین من، امگا لنترن.

تیم‌ها: ارتش لنترن آبی، Challengers From Beyond، کرایولا کاوالری، ارتش گرین لنترن، گرین لنترن/گرین ارو، آنر گارد، ایندیگو ترایب، لیگ عدالت آمریکا، لیگ عدالت هوا، لاتینوس، نگهبانان جدید، امگا من، ارتش لنترن نارنجی، ارتش رد لنترن، ارتش سینسترو، تین تایتانز، جاست، ارتش جدید، تایتان‌ها، ارتش وایت لنترن و غیره.

متحدان: آرون رینر، آدم استرنج، آلن اسکات، الکساندرا دوویت، اندره چوی، آکوامن، آراشی، آریسیا، اتم، ازتک، بری آلن، بارت آلن، بتمن، بیست، بیست بوی، بیلی بتسون، بلک هاوک، بلو بیتل، باب، بریک، کاپیتان آمریکا، کاپیتان کامت، کارول فریس، کری آلن، کری رن، کانر هاوک، داون گرنجر، دیک گریسون، داک، دانا تروی، دکتر ثاوا، امرالد نایت، فرین کولوس، فارست رینر، گانتت، گارل راث بون، گرند فادر، گرین لایتنینگ، گرین من، گای گاردنر، هال جوردن و غیره.

دشمنان: آمون سور، آنتی مانیتور، آپولو، آرمک، آرتور لایت، اتم، اتراسیتیس، دالانا بار، دث استروک، دسپرو، دسپوتلیس، دکس-استار، دین، دکتر دستینی، دکتر پولاریس، دکتر استرنج فیت، انچنترس، ارادیکیتور، فلی، فلش، ژنرال ایلینگ، ژنرال زاد، گلدن لنترن، هچت، هکتور هموند، های فادر، کالیباک، کلیک، کیلر فراست، نو من، کرونا، کریب، لیانا، لور-زاد، میجر فورس، مید نایتر، مستر فریز، نگال، نکرون، نرو، نیکولاس کوترو، نیتورو، آبلیوین، پارالاکس و غیره.

خلقت شخصیت کایل رینر

کایل رینر توسط ران مارز و دریل بنکس خلق شده است؛ آن هم به خاطر عدم محبوبیت عنوان گرین لنترن شرکت دی سی. بعد از اینکه رویدادهای Death of Superman و همچنین Breaking of Batman رخ داد، تعداد فروش تا حد زیادی کاهش یافت. به همین ترتیب هم شرکت دی سی کامیکس و تیم تحریریه آن تصمیم گرفتند تا نوآوری‌هایی را در گرین لنترن به وجود بیاورند. ویراستار مجموعه Green Lantern یعنی کوین دالی ناچار شد که همه چیز را کنار بگذارد؛ از جمله هال جوردن به عنوان شخصیت اصلی داستان. بعد هم قرار شد که خط داستانی را با یک شخصیت اصلی و گرین لنترن جدید از نو آغاز کند. به همین ترتیب هم ران مارز استخدام شد تا سقوط هال را مدیریت کند.

او کایل را به‌عنوان تنها گرین لنترن جهان به وجود آورد تا نشان دهد که شخصیت بسیار جدی و عبوس هال جوردن چه اشکالاتی دارد. دی سی دیگر تا جایی پیش رفت که ارتش و تمام کسانی را که حلقه قدرت داشتند، حذف کرد؛ مانند آلن اسکات و گای گاردنر. این بار دیگر نویسندگان به سراغ یک فرد قهرمان نرفتند. کایل یک فرد کاملا تصادفی بود که هیچ اطلاعی از پتانسیل قهرمانی‌اش نداشت. کایل رینر به‌صورت کاملا شانسی تبدیل به گرین لنترن جدید شد. از آنجایی که او قبل از تبدیل شدن به یک قهرمان، زندگی سخت و خسته‌کننده‌ای داشت، باعث شد تا بعد از تبدیل شدن به تنها گرین لنترن جهان و شرایطی که برایش به وجود آمده بود، حس شگفتی و هیجان فوق‌العاده زیادی داشته باشد.

او به عنوان یک هنرمندان تخیل استثنایی‌ای داشت و می‌توانست سازه‌های جذاب و پیچیده‌ای را ایجاد کند؛ فراتر از چیزهایی که گرین لنترن قبلی با استفاده از حلقه قدرت خود خلق کرده بود. جایگزین کردن یک شخصیت اصلی جدید، اتفاق تازه‌ای به حساب نمی‌آمد؛ خصوصا در رابطه با شرکت دی سی کامیکس. اما معرفی کایل هم یک سری حاشیه‌هایی را به وجود آورد. بیشتر این بحث‌ها به خاطر جدا شدن شرورانه هال جوردن از مجموعه بود؛ زمانی که تبدیل به پارالاکس شد. اینکه شرکت دی سی اینطور شخصیت اصلی خود را کنار گذاشت و فرد دیگری را جایگزین او کرد، خشم طرفداران گرین لنترن سابق را حسابی برانگیخت.

همین اتفاق هم باعث شد تا این خشم تبدیل به نفرتی نسبت به کایل رینر شود که جایگزین قهرمان موردعلاقه‌شان شده بود. خوشبختانه این حاشیه‌هایی که به وجود آمده بود، اصلا باعث نشد که معرفی کایل موفقیت بزرگی را به وجود نیاورد؛ او حتی به مرور زمان و در طی این سال‌ها هم توانست محبوبیت روزافزونی را کسب کند. تا مدت‌ها میزان فروش سری کتاب کمیک Green Lantern بالا باقی مانده بود. حتی در آن زمان سایت ویزارد هم نظرسنجی از طرفداران انجام داد تا ببیند که کدام یک از گرین لنترن‌ها محبوبیت بیشتری دارد و در پایان کایل توانست با ۲ درصد رأی بیشتر، پیروز شود. لازم به ذکر است که کایل رینر در ۱۴۹۰ کتاب کمیک حضور داشت که تنها در قسمت ۴۲ سری کتاب کمیک Green Lantern Corps به نام Hungry Heart Part 2 و همچنین قسمت ۲ سری کتاب کمیک Injustice: Gods Among Us Year Two به نام Chapter Two: Fear جان خود را از دست داده است.

روند تکامل شخصیت کایل رینر

دوران مدرن/زمین جدید

  • آخرین گرین لنترن:

کایل رینر بلافاصله بعد از اینکه در کتاب‌های کمیک حضور پیدا کرد، با قهرمانان دیگر ملاقات کرد. او خیلی زود از لحاظ احساسی با دانا تروی درگیر شد و برای مدت کوتاهی هم به گروه تایتان‌ها پیوست. گرنت موریسون خیلی زود تصمیم گرفت که از این شخصیت به‌عنوان یکی از المان‌های مهم و اصلی در Justice League of America استفاده کند؛ آن هم بعد از اینکه به جایگاه کایل به‌عنوان یکی از قهرمانان اصلی و کلیدی دنیای دی سی اشاره کرد. بعد از گذشت مدتی این شخصیت توانست ارتباط خیلی نزدیکی را با میراث دو قهرمان خیلی مهم دیگر آن زمان یعنی والی وست و کانر هاوک برقرار کند. در این زمان دیگر جود وینیک به مجموعه گرین لنترن پیوست و کاری کرد که کایل تبدیل به یکی از قهرمانان اصلی دنیای دی سی شود.

کار دیگری هم که وینیک انجام داد این بود که به مرور زمان، المان‌های قدیمی دنیای گرین لنترن را مجددا معرفی و اهمیت آنها را در زندگی کایل نشان داد. پدر جید (کسی که در آن زمان از لحاظ احساسی با کایل ارتباط داشت)، یعنی همان آلن اسکات، یک ارتباط پدرانه و مربی‌طوری را با کایل آغاز کرد. بعد از گذشت مدتی جان استوارت تبدیل به یک شخصیت مهم در زندگی کایل شد. او در ابتدا نقش یک دوست خیلی نزدیک را برای کایل داشت و بعدها تبدیل به هم‌تیمی او در ارتش گرین لنترن شد. در این دوران بود که کایل علاقه زیادی نسبت به تشکیل دوباره ارتش از بین رفته‌ی گرین لنترن پیدا کرد. بعد هم با تبدیل شدن به Ion و بازگرداندن زندگی به سیاره Oa پیشرفت زیادی کرد.

  • حامل مشعل:

در این دوران بود که به لطف نویسنده‌ای به نام جف جانز، ارتش گرین لنترن به‌صورت کامل بازگشت. به همین ترتیب هم کایل به عنوان یک قهرمان افتخارآمیز و مهم ارتش، دوباره مورد بررسی قرار گرفت و احترام بیشتری را به دست آورد. او به خاطر تلاش و روشن نگه داشتن نور امید در زمان‌های تاریک، آن هم کاملا تنها، لقب حامل مشعل را به دست آورد. با اینکه کایل چنین عنوانی را به دست آورده بود، اما به مرور زمان توجه مجموعه Green Lantern از روی او، به‌عنوان شخصیت اصلی داستان برداشته شد. دیگر در این زمان تمام توجه‌ها به سمت جف جانز رفته بود که برای بازسازی بخش زیادی از افسانه‌های گرین لنترن تلاش می‌کرد.

کاری که جانز انجام داد، این بود که هال جوردن را به‌عنوان شخصیت اصلی و پیشگام، بازگرداند. زمانی که کایل باری دیگر تبدیل به Ion شد، ران مارز برای مدت کوتاهی به سراغ این شخصیت بازگشت تا داستان‌های او را بنویسد. اما متاسفانه پیش از اینکه Ion واقعا معنی اصلی خود را به روشی مناسب نشان دهد، کایل این جایگاه را رها کرد و به درستی نتوانست آن را بشناسد. بالاخره شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که کایل رینر دوباره توانست نقش شخصیت اصلی را در عنوان Green Lantern Corps به دست بیاورد.

  • New 52/زمین یک:

حلقه کایل رینر با دی‌ان‌ای خودش و هال جوردن پیوند خورده است و فقط خودشان و نزدیکان می‌توانند از آن استفاده کنند؛ تا از دزدیده شدن جلوگیری شود

در این برهه زمانی، کایل رینر هنوز هم یک هنرمند مشکل‌دار بود اما حالا ماجراجویی خود را در شهر نیویورک آغاز کرد؛ به جای اینکه این اتفاقات در شهر لس آنجلس رخ دهد. ما شاهد این بودیم که او در حال صحبت و خوشگذرانی در یک رستوران به همراه یک سری دوست است. او تصمیم گرفت که برای استراحت و هواخوری به کوچه‌ی کنار رستوران برود. همانجا بود که او با گانتت برخورد کرد و حلقه قدرت گرین لنترن را گرفت. در این پیوستگی، گانتت نقش او را در ارتش گرین لنترن توضیح داد و اینطور به نظر نمی‌رسید که کایل را به صورت تصادفی انتخاب کرده باشد. کایل به این دلیل برای ارتش انتخاب شد، زیرا توانایی این را داشت که درست همانند دیگر گرین لنترن‌ها بر حس ترس خود غلبه کند. زمانی که کایل بدون هیچ مشکلی برای اولین‌بار سازه خود را ساخت، گانتت شاهد آن بود و به این نتیجه رسید که انتخاب درستی داشته است.

  • لنترن سفید:

کایل بعد از اینکه آموزش‌های لازم را دید و بر روی هر هفت رنگ تسلط لازم را به دست آورد، تبدیل به یک لنترن سفید شد. او دیگر می‌توانست نور سفید زندگی را در اختیار داشته باشد؛ چیزی که ثابت شده که در مقابل ارتش سوم، بسیار موثر و کاربردی است. از آنجایی که او تمام هفت رنگ را یک‌جا در اختیار داشت، بارها و بارها ثابت کرد که از دیگر لنترن‌ها قدرتمندتر است. چون کایل در تک تک حس‌ها عمیق شده بود تا در آنها تسلط پیدا کند، نشان داد که تبدیل به یک فرد احساساتی‌تر شده است (خیلی بیشتر از قبل)؛ این موضوع حتی در مورد حس‌های منفی هم صادق بود. او قدرتمندترین لنترن به حساب می‌آید.

خط داستانی‌های مهم شخصیت کایل رینر در کتاب‌های کمیک

دوران مدرن/زمین جدید

  • الکس به‌طرز وحشیانه‌ای کشته شد:

اولین هفته‌ای که کایل کار خود را آغاز کرده بود، اصلا زمان راحتی برایش نبود؛ زیرا مجبور بود که با «Mongul» دست و پنجه نرم کند. Mongul در ابتدا باور داشت که فرد مقابلش همان هال جوردن است اما بعد متوجه شد که گرین لنترن دیگری مقابلش قرار دارد. کایل پیش از ورود غیرمنتظره سوپرمن به مشکل برخورد کرده بود. سوپرمن بعد از اینکه به آنجا رسید، به این گرین لنترن کمک کرد تا Mongul را شکست دهد. زمانی که سوپرمن متوجه شد که کایل هیچ ایده‌ای درباره هال جوردن یا ارتش گرین لنترن ندارد، حسابی شگفت‌زده شد. او همچنین نمی‌دانست که حلقه قدرتش می‌تواند Mongul را تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر این موضوع بارها و بارها نشان داده شده بود که نقطه ضعف بزرگ حلقه قدرت گرین لنترن، رنگ ناخالص زرد است. علی رغم این موضوع، کایل توانست با یک قطار باری که آن را با انرژی ساخته بود، Mongul را شکست دهد. همان موقع بود که کایل توانست احترام سوپرمن را به دست بیاورد. سوپرمن حتی به این قهرمان نوپا گفت، دفعه بعدی که به شهر مترو پلیس رفت، حتما به سراغ سوپرمن هم برود. کایل بعد از کسب چنین پیروزی بزرگ و رویارویی با سوپرمن، حس خیلی خوبی به دست آورده بود. او کم کم در حال جا افتادن در زندگی جدیدش به عنوان یک ابرقهرمان بود اما متاسفانه خوشی خیلی برای او طولانی نشد و فاجعه در شرف وقوع بود.

نیروهای سایه‌ای که در دولت وجود داشتند، توانست یک قسمت فلز سبز رنگ درخشانی را به واسطه یک مرد بی‌خانمان پیدا کنند؛ در همان کوچه‌ای که کایل حلقه قدرت خود را به دست آورده بود. از همین رو، آنها شروری به نام «میجر فورس» را به خانه الکس فرستادند؛ زیرا او تصاویر خود از کایل در قالب گرین لنترن را منتشر کرده بود. زمانی که کایل از ماموریت موفقیت‌آمیز خود بازگشت، متوجه شد که الکس به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیده است و بدن او در یخچال قرار دارد. کایل فرصت زیادی برای ناراحتی نداشت؛ زیرا بلافاصله با میجر فورس برخورد کرد. این دو نفر نبرد وحشیانه خود را آغاز کردند. به نظر می‌رسید که کایل در حال پیروز شدن است؛ البته پیش از اینکه انرژی حلقه او به پایان برسد.

حلقه کایل نسبت به رنگ زرد هیچ ضعفی ندارد؛ زیرا او با ترس‌های خود روبه‌رو شده است و با مقابله با آنها، این نقطه ضعف را از بین برده است

همین اتفاق باعث شد که میجر فورس فرصت برتری را به دست بیاورد. زمانی که میجر فورس همان قسمت سبز رنگ درخشان و پر انرژی را به کایل نشان داد، دوست داشت بداند که آن چیست. همین قسمت تبدیل به یک باتری انرژی گرین لنترنی شد و شارژ حلقه کایل را تامین کرد. همین اشتباه میجر فورس منجر به این شد که کایل کامل شارژ شود و دشمن خود را شکست دهد. بعد از پایان یافتن این نبرد، کایل از میجر فورس پرسید که چه کسی او را فرستاده است و چرا او الکس را به قتل رساند. اما مدت زیادی طول نکشید که اعضای واحد جرم‌های ویژه شهر لس آنجلس به آنجا آمدند که این دو نفر را به جرم قتل الکس دستگیر کنند.

میجر فورس به خاطر ارتباطاتی که با دولت داشت، توانست از این ماجرای تعقیب قانونی فرار کند. اما این در حالی بود که کایل به سمت آپارتمان خود فرار کرد و همانجا بود که با الکس اسکات برخورد کرد. آلن اسکات بلافاصله اطلاعات لازم را درباره ارتش گرین لنترن، هال جوردن و همچنین میراثی که کایل اخیرا به درون آن افتاده بود، ارائه کرد. کایل به خاطر این افشاگری و دانستن اینکه او تنها گرین لنترن جهان است، حسابی تحت تاثیر قرار گرفت. او نمی‌دانست که برای این کار آمادگی دارد یا نه اما تصمیم گرفت تا همان کاری را که الکس دوست داشت، انجام دهد و آن هم چیزی نبود جز ادامه دادن.

  • تغییر گارد:

کایل خیلی زود مجبور شد که با هال جوردن روبه‌رو شود؛ کسی که حالا با نام پارالاکس شناخته می‌شد. او در این زمان در تلاش بود که مجدد به جهان شکل بدهد و در همین حین هم تقریبا زمان و فضا را نابود کرد. او توسط گروهی از قهرمانان متوقف شد. اما در میان این نبرد، کایل مجبور شد که به سیاره Oa که خانه نگهبانان بود، بازگردد تا بتواند قدرت و انرژی بیشتری به دست بیاورد. کایل برای اینکه بتواند جنون هال را متوقف کند، سیاره Oa را منفجر کرد. بعد از این اتفاق، کایل متوجه شد که در فضا گم شده است. در همین حین، او با یک گرین لنترن قدیمی برخورد کرد که در تلاش بود حلقه کایل را بگیرد اما زمانی که متوجه شد که این حلقه برایش کار نمی‌کند، آن را برگرداند.

زمانی که کایل به سیاره زمین بازگشت، به شهر نیویورک نقل مکان کرد. در آنجا، او با یکی دیگر از اعضای سابق گرین لنترن به نام «گای گاردنر» متحد شد تا باری دیگر به سراغ میجر فورس برود. این بار حتی به کشتن او هم فکر نکرد. در این برهه زمانی، کایل با فلش یا همان والی وست برخورد کرد؛ آن هم زمانی که مشغول نبرد با «سونار» بود. این دو قهرمان اصلا رابطه خوبی را با هم آغاز نکردند و درگیری آنها آنقدر زیاد بود که تقریبا به جایی ختم شد که سونار بتواند فرار کند. این دو بلاخره تصمیم گرفتند که اختلافات خود را کنار بگذارند و تبدیل به دوستان خوبی برای هم شوند. مدت کمی بعد از این اتفاق، کایل با سوپر بوی متحد شد تا بتواند با «بلک مانتا» مبارزه کند.

در همین دوران، کایل ارتباط احساسی‌ای را با «دانا تروی» آغاز کرد؛ کسی که به‌تازگی از همسر خود جدا شده بود. بعد از مدتی، ارتباط آنها دچار مشکل شد و دانا بعد از اینکه ارتباط خود را با کایل قطع کرد، به همراه «دارک استارها» به فضا رفت؛ گروهی که توسط یکی از اعضای سابق گرین لنترن‌ها یعنی جان استوارت هدایت می‌شد. در طی این زمان کایل مدام توانایی‌های خود را به چالش می‌کشید و به این فکر می‌کرد که قهرمان بودن واقعا چه معنی‌ای دارد. او به سراغ بتمن، واندر وومن و کاپیتان مارول رفت تا از آنها مشاوره بگیرد. همه آنها به کایل کمک کردند تا بتواند خودش را تثبیت کند. دانا تروی از فضا بازگشت و از کایل خواست در رابطه با مسئله‌ای که به همان فضا مربوط می‌شد، به او کمک کند. او با پسر دارک ساید مبارزه کرد و موفق شد که در این نبرد پیروز شود. اما متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که جان استوارت در طی این مبارزه فلج شد. دانا و کایل تصمیم گرفتند که یک شانس دیگر به رابطه خودشان بدهند. کایل بعد از بازگشت به زمین، با گرین ارو یا همان کانر هاوک متحد شد. این دو نفر خیلی زود تبدیل به دوستان نزدیک هم شدند؛ زیرا وضعیت مشابهی را تجربه می‌کردند.

کایل رینر در میان سازه‌های سبز رنگ خود

  • شب آخر و لیگ عدالت آمریکا:

زمانی که Sun-Eater تصمیم گرفت که تمام قوای خود را برای نابود کردن خورشید زمین به کار بگیرد، قهرمانان با هم متحد شدند تا جلوی این اتفاق را بگیرند. کایل هم به نوبه‌ی خود زمین را ترک کرد تا به دنبال پارالاکس یا همان هال جوردن بگردد؛ او امیدوار بود که هال در این ماجرا به قهرمانان کمک می‌کند. او بالاخره توانست هال را پیدا کند و از او خواهش کرد تا در متوقف کردن Sun-Eater به آنها کمک کند. جنبه قهرمانی موجود در هال جوردن بار دیگر درخشید و در یک اقدام فداکارانه، سان-ایتر را نابود کرد؛ اقدامی که به قیمت جان خودش تمام شد. کایل در مراسم خاکسپاری هال جوردن، به همراه سوپرمن سخنرانی کرد. قهرمانان مختلفی در میان جمعیت حضور داشتند.

بعد از رویداد شب آخر، قهرمانان زمین توانستند تهاجم وایت مارشن را متوقف کنند. همین ماجراها باعث شد تا مردم حسابی از قهرمانان تقدیر و تشکر کنند و کایل هم تبدیل به یکی از اعضای اصلی و بنیانگذار لیگ عدالت آمریکای جدید شد. در همین برهه زمانی بود که کایل توانست احترام بتمن را هم به دست بیاورد؛ کسی که معمولا ارتباط خیلی خوبی با لنترن‌های قبلی نداشت.

  • یک شرور قدیمی، چهره‌های آشنا و عشق جدید:

در این برهه زمانی، کایل مجبور شد که با یکی دیگر از شرورهای گرین لنترن برخورد کند؛ کسی که تمام قوای خود را بر روی این گذاشته بود که تک تک گرین لنترن‌ها را به قتل برساند. این شرور که «Fatality» نام داشت، به سراغ کایل آمد تا با او مبارزه کند؛ زیرا او آخرین گرین لنترن محسوب می‌شد. زمانی که جان استوارت به‌عنوان گرین لنترن فعالیت می‌کرد، کارهایی انجام داد که منجر به نابود شدن دنیای Fatality شد. از همان زمان هم این کینه بزرگ به وجود آمد. کایل توانست Fatality را شکست دهد اما متوجه شد که به دنبال جان استوارت می‌گردد. زمانی که کایل به سیاره زمین بازگشت، دختر آلن اسکات به نام جید را پیدا کرد که در خانه او بود.

زمانی که دانا تروی، نامزد وقتِ کایل، از موضوع خبردار شد، اصلا خوشش نیامد. اما کار خوبی که کایل انجام داد، این بود که دانا را به لس آنجلس برد تا او را به مادر خود نشان دهد و با این کار علاقه خیلی زیادش را به او نشان داد. مدت زیادی نگذشت که همسر سابق و فرزند دانا در یک تصادف رانندگی کشته شدند. به همین دلیل هم دانا ارتباط خود را با کایل به هم زد زیرا به فضا نیاز داشت. کایل که اوقات سختی را می‌گذراند، به همراه سوپر بوی به هاوایی رفت و در آنجا یک شرور را شکست داد و به گذشته فکر کرد. خیلی زود، کایل ارتباط جدید خود را با جید آغاز کرد. زمانی که کایل بالاخره به نقش خود عادت کرد و مشکلات کم شده بودند، هال جوردن سر رسید.

از آنجایی که کایل رینر یک هنرمند بود، سازه‌های خود را با دقت و جزئیات خیلی زیادی می‌ساخت؛ به‌طوری که تقریبا همه، سازه‌های او را بهترین می‌دانستند

البته این هال جوردن، مربوط به ۱۰ سال پیش بود. همین اتفاق باعث ایجاد اختلافی بین کایل و دیگر اعضای دنیای دی سی شد؛ زیرا همگی آنها از دیدن دوباره‌ی دوست قدیمی خود خوشحال شده بودند. اما ماجرا به همینجا ختم نشد؛ بلکه یک نسخه پیرتر از پارالاکس هم از راه رسید و نبردی بین این دو هال شکل گرفت. همین اتفاق منجر به این شد که هر دوی آنها به زمان مخصوص به خود بازگردند. البته پیش از اینکه هال آنجا را ترک کند، یک نسخه کپی از حلقه خود را به کایل داد که می‌توانست نسخه دیگری از خودش به وجود بیاورد؛ او این کار را انجام داد تا به‌نوعی بخشی از گناهانی را که در آینده مرتکب می‌شد، جبران کند.

کایل که چنین هدیه‌ای به دست آورده بود، به این موضوع فکر کرد که ارتش گرین لنترن را مجدد راه‌اندازی کند. زمانی که این ایده را برای گای و جان توضیح داد، آنها حلقه را پس دادند. به همین ترتیب هم کایل آن را به جید داد و به فضا رفت تا به دنبال افراد دیگری برای استخدام کردن بگردد. متاسفانه تلاش‌های او هیچ نتیجه مثبتی نداشت. در همین دوران، کایل دوباره با دانا برخورد کرد. دانا دوباره این حقیقت را تکرار کرد که آنها دیگر با هم نیستند و احتمالا دیگر هیچوقت هم با یکدیگر نخواهند بود. در همین حین که این اتفاقات در حال رخ دادن بود، جید هم کایل را ترک کرد. زیرا احساس می‌کرد زمانی که دانا اطرافشان باشد، نمی‌توانند خوب به هم توجه کنند.

کنترلرها تلاش کردند تا کایل را تحت کنترل خودشان بگیرند اما به خاطر اراده بسیار زیادی که او داشت، توانست نقشه آنها را خراب کند و آنها را شکست بدهد. کایل خیلی زود توانست یک شغل جدید به دست بیاورد. او هفته‌ای دو بار به سراغ مجله Feast Magazine می‌رفت و در بخش کمیک استریپ برای آنها کار می‌کرد. بعد از مدتی، او یک دستیار هم برای خود استخدام کرد. اما درست بعد از روز اول، او توسط گروهی از من هانترهای شرور مورد حمله قرار گرفت؛ کسانی که خودآگاهی پیدا کرده بودند. آنها کایل را دستگیر کردند و در تلاش بودند تا او را مجبور کنند که در قالب منبع قدرت، به جامعه خودشان بپیوندد. اما کایل بالاخره توانست از دست آنها فرار کند و ماشین‌ها را از بین ببرد.

در این دوران، Fatality یک بار دیگر بازگشت. اما این بار حلقه قدرت زرد در اختیار داشت و به شکار جان استوارت رفت. کایل، او را مورد ضرب و شتم قرار داد که تهدید او را دفع کند. حلقه زردی که Fatality در دست داشت، خیلی زود به سمت نِرو رفت که به همراه موجودات زرد رنگ، به شهر نیویورک حمله کرده بود. وضعیت دیگر به جایی رسیده بود که کایل مجبور شد تا لیگ عدالت آمریکا تماس برقرار کند تا تهدید این شخصیت را از بین ببرد. از آنجایی که کایل تلاش زیادی برای دفاع از شهر انجام داده بود، شهردار لقب قهرمان وقت را به او داد. بعد از این اتفاق، کایل از جید خواستگاری کرد؛ اما با جواب نه او برخورد کرد.

  • Omega Men:

کایل رینر دوباره در وگا ظاهر شد. او کمک کرد تا با صحبت کردن و مذاکره بین دولت Citadel و همچنین گروه شورشی که امگا من نام داشتند، صلح ایجاد شود. کایل تلاش کرد تا شخصا با اعضای گروه امگا صحبت کند؛ آن هم به زبان خودشان که آنها هیچ دشمنی‌ای را احساس نکنند. بااین‌حال، اعضای گروه امگا من ظاهرا کایل را به قتل رساندند و صحنه «مرگ» او را در سرتاسر سیستم پخش کردند. البته در حقیقت اینطور بود که او توسط این شورشیان دستگیر شد. آنها قصد داشتند تا کاری کنند که کایل به آنها بپیوندد تا اهدافشان را محقق کنند. اعضای این گروه برای اینکه بتوانند کایل را متقاعد کنند، چهره واقعی Citadel و همچنین ظلم آنها در وگا را نشان دادند. بعد از تحمل مقداری رنج و عذاب، کایل بالاخره به نیروهای امگا پیوست و نام خود را امگا لنترن گذاشت. او برای اینکه بتواند به وگا کمک کند که استقلال خودشان را به دست بیاورند، تعداد زیادی از اصول و آرمان‌های خود را زیر پا گذاشت که هنوز هم با این موضوع در حال دست و پنجه نرم کردن است.

کایل رینر در حال دیدن نسخه‌های مختلف خود با هفت رنگ دیگر

  • DC Rebirth:

در پیوستگی تولد دوباره دی سی، کایل رینر هم یکی از چندین نفری بود که وقتی هال جوردن یک حلقه قدرت سبز رنگ برای خودش ایجاد کرد، لرزش قدرت اراده نور سبز را احساس کرد. هال که در یک نبرد مرگبار با سینسترو درگیر شده بود، به‌طرز افتضاحی آسیب دید و در یک قلمرو میان مرگ و زندگی گیر افتاد. بعد از این اتفاق، حلقه او به سراغ گانتت و سید رفت؛ آنها هم کایل را احضار کردند که به کمک هال برود و او را نجات دهد. کایل از قدرت حلقه سفید خود و قدرت نگهبان سابق استفاده کرد تا یک در به سمت Emerald Space در زندگی بعد از مرگ باز کند. او سرانجام توانست هال را به قلمرو زنده‌ها بازگرداند. در این دوران، یک آتش‌بس جدید بین سینسترو و ارتش گرین لنترن ایجاد شد.

بعد از آن، کایل تلاش کرد تا با استفاده از حلقه خود، به سنت واکر کمک کند که دیگر اعضای ارتش بلو لنترن را به زندگی بازگردانند. اما یک نوع نیروی خارجی مانع از این شد که کایل قدرت خودش را به آن سطح ببرد. همین اتفاق باعث شد تا او «تنزل رتبه» پیدا کند و همان حلقه سبز رنگ معمولی را داشته باشد. در این برهه زمانی، کایل تلاش کرد تا یک ارتباط دیگر با «سورانیک» داشته باشد. کایل در طی نبردی که با Prism Beasts داشت، به واسطه نسخه آینده حلقه قدرت سبز که ریپ هانتر آن را تسخیر کرده بود، متوجه شد که «سارکو»، فرزند آینده کایل و سورانیک است. بعد از مرگ سارکو، کایل نابود شد و به گریه و زاری پرداخت. همین اتفاق باعث شد تا کایل مصمم‌تر شود که سورانیک را به ارتش گرین لنترن بازگرداند. سرانجام سورانیک متوجه شد که کایل، سارکو را به قتل رسانده است. از همین رو تحت تاثیر فانوس زرد قرار گرفت و آسیب زیادی به کایل زد.

قدرت‌ها و توانایی‌های کایل رینر

کایل رینر به‌عنوان یکی از گرین لنترن‌ها، تقریبا آسیب‌ناپذیر محسوب می‌شود. او می‌تواند سازه‌های بسیار سخت را پرتاب کند، پرواز کند و به واسطه حلقه قدرت خود، توانایی‌های مختلفی را مورد استفاده قرار دهد؛ توانایی‌هایی که تنها با قوه تخیل و قدرت اراده خود شخص محدود می‌شود. سازه‌های کایل خیلی بهتر و دقیق‌تر از چیزهایی است که دیگر گرین لنترن‌ها می‌سازند؛ اغلب اوقات هم در مقابل دید به‌طرز خیلی خوبی محو می‌شوند. بالاخره او یک هنرمند است و می‌تواند از مهارت خود در رابطه با دستکاری کردن رنگدانه‌ها و همچنین ابعاد درون سازه‌های خود استفاده کند. همین کار باعث می‌شود تا آنها خیلی واقعی به نظر برسند.

حتی آلن اسکات هم از دیدن کاری که کایل توانست با حلقه خود انجام دهد، شگفت‌زده شد. حلقه رینر از چیزی که از حلقه هال جوردن باقی مانده بود، توسط گانتت ساخته شد. این حلقه با دی‌ان‌ای مخصوص رینر و هال جوردن پیوند خورده است. به‌همین دلیل هم تنها برای رینر، جوردن و تمام کسانی که ارتباط نزدیکی با آنها دارند، کار می‌کند؛ مگر اینکه خود حامل تصمیم بگیرد که آن را به فرد دیگری بدهد. گانتت این کار را انجام داد تا از دزدیده شدن آخرین حلقه جلوگیری کند؛ زیرا دیگر هیچ لنترن دیگری وجود نداشت که بتواند این حلقه را پس بگیرد. برعکس دیگر حلقه‌های گرین لنترن‌ها، حلقه کایل اصلا نیاز ندارد که به مدت ۲۴ ساعت شارژ شود.

این مدت زمان فقط برای وقتی بود که ظرفیت حلقه او کامل تخلیه می‌شد و در ضمن اصلا نیازی نبود که موقع شارژ مجدد، سوگند ارتش به زبان آورده شود. رینر اولین لنترنی محسوب می‌شود که نسبت به اشیائی که رنگ زرد دارند، رنج نمی‌برد. هم سوپرمن و هم Mongul از دیدن این ویژگی حسابی تعجب کردند. کایل در برخورد اول به این موضوع اشاره کرد که اصلا از ضعف گرین لنترن‌ها در مقابل رنگ زرد خبر نداشت و تا به آن لحظه هم به هیچ مشکلی برخورد نکرده بود. در اصل، این موضوع اینگونه توضیح داده شد که حلقه او یک «مدل جدید» بود و به همین خاطر هم در مقابل رنگ زرد، ضعفی نشان نمی‌داد؛ حلقه‌ای که توانایی‌های متفاوتی را در اختیار حامل خود قرار می‌داد.

کایل بعد از بازگرداندن ارتش، جایگاه خیلی بالایی را به دست آورد و همین زمینه را فراهم کرد که دیگران او را به زور تبدیل به میزبان پارالاکس کنند

بعدها، این حقیقت کمی دستخوش تغییرات قرار داده شد. این بار، اینگونه توضیح داده شد که حلقه‌ها، می‌توانند بر رنگ زرد تاثیر داشته باشند؛ تنها در صورتی که حامل خود با ترس‌هایشان مقابله و بر آنها غلبه کرده باشند. کایل به‌عنوان یک هنرمند با ترس خود نسبت به طرد شدن روبه رو شده بود؛ آن هم هر باری که هنر خود را به کسی نشان می‌داد. زمانی که رینر با سیمبیوت خوبی به نام Ion پیوند خورد، دیگر می‌توانست استفاده کاربردی‌تری از قوه تخیل خود داشته باشد؛ این توانایی تا جایی گسترش پیدا کرد که او دیگر می‌توانست واقعیت را هم دستکاری کند. زمانی که رینر توسط موجود شرورتری به نام پارالاکس تسخیر شد، از لحاظ تئوریکی قادر به انجام این کارها بود.

در طی مدت زمانی که رینر با دانا تروی ارتباط داشت، در نبرد تمرینی‌ای با نامزد خود قرار گرفت که خیلی چیزها را به او یاد داد. او در طی نبرد اول خود با Fatality نشان داد که یک مبارز بسیار خوب است و توانست این دشمن را در حالی که حلقه‌اش کامل تخلیه شده بود، شکست دهد. بعد از آن اتفاق، کایل تقریبا در تک تک برخوردهایی که با Fatality داشت، از توانایی‌های مبارزه‌ای خود برای شکست این شرور استفاده می‌کرد؛ او ترجیح می‌داد که از حلقه خود به عنوان یک عنصر غافلگیری استفاده کند. زیرا Fatality انتظار داشت که کایل از حلقه خود استفاده کند. کایل به‌عنوان یکی از اعضای لیگ عدالت، در برخی شرایط در سیستم‌های آموزشی و نبرد لیگ که در برج ساعت برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد.

او در طی این مدت، زیر نظر اعضای باتجربه‌تر لیگ مانند بتمن، آموزش می‌دید. با اینکه حالا رینر یک مبارز خیلی خوب در زمینه نبرد تن به تن محسوب می‌شود و زیر نظر خود شوالیه تاریکی آموزش دیده است، اما نمی‌توان لقب یک مبارز تن به تن حرفه‌ای را روی او گذاشت. به‌عنوان نمونه، زمانی که کایل اولین نبرد تن به تن خود را با سینسترو تجربه کرد، متوجه شد که او جنگجوی بهتری محسوب می‌شود؛ زیرا تجربه خیلی بیشتری نسبت به او داشت. در طی برهه کوتاهی، کایل تبدیل به یک «آهن‌ربا» برای تمامی حلقه‌ها شده بود. همین اتفاق باعث شد تا او برای مدت کوتاهی، کل طیف عاطفی را در اختیار خود داشته باشد.

اما بعد از مدتی استفاده از این توانایی باعث شد که هر ۶ حلقه دیگر نابود شود. همین اتفاق هم منجر به این شد که کایل تا حد زیادی به خاطر این تلاشی که کرده بود، ضعیف شود. علی رغم اینکه این حلقه‌ها از بین رفته بودند و چیزی جز خاکستر از آنها باقی نماند، اما بخشی از قدرت هر حلقه درون کایل مانگار شد. به‌همین ترتیب او توانایی این را دارد که با یک انفجار، نورهایی با رنگ‌های مختلف را به وجود بیاورد. سید به این نکته اشاره کرده که از نظر او کایل، تنها موجودی است که می‌تواند قدرت همه قسمت‌های طیف عاطفی را گرد هم بیاورد. به نظر می‌رسد که توانایی استفاده از تمام نورهای طیف احساسی، یک چیز دائمی است.

کایل هم تصمیم گرفت که توسط اعضای هر کدام از ارتش‌ها یاد بگیرد که چطور می‌تواند از هر کدام از این حلقه‌ها، به‌صورت جدا استفاده کند. او به راحتی توانست قدرت امید را مهار کند اما برای اینکه بتواند بر خشم تسلط پیدا کند، مجبور شد که یک آموزش وحشیانه را به همراه اتراسیتیس بگذراند؛ این در حالی بود که در طی یک نبرد با گانتت، توانست قدرت عشق را تحت کنترل بگیرد. بعد از فراگیری مهارت در مورد طمع توسط لارفلیزِ بی‌میل، ترس توسط آرکیلو و اشتیاق توسط ایندیگو-۱، کایل یاد گرفت که چطور می‌تواند کل طیف احساسی را مهار کند؛ در نتیجه این مهارت و یادگیری، او تبدیل به یک لنترن سفید شد.

کایل رینر به همراه دیگر اعضای ارتش گرین لنترن

کایل در قالب یک لنترن سفید، توانایی بهبود آسیب‌ها و بیماری‌ها را به‌دست آورد؛ البته براساس گفته‌های خود کایل، او نمی‌تواند مرده‌ها را به زندگی برگرداند. حلقه او خیلی قدرتمندتر از یک حلقه قدرت معمولی است و می‌تواند یک نسخه کپی از توانایی‌های هر حلقه‌ای در طیف را (البته به جز مشکی)، به وجود بیاورد. البته گستردگی کامل این توانایی هنوز مشخص نیست. از آنجایی که کایل در دیوار منبع قرار گرفته بود، بعدها مشخص شد که او معادله زندگی را به دست آورده است. کایل به واسطه همین معادله می‌توانست خود واقعیت را هم دستکاری کند. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که کایل نمی‌تواند چنین قدرتی را تحمل کند و به خاطر همین در حال مردن بود.

در نتیجه، کایل با ایجاد ۷ حلقه قدرت وایت لنترن دیگر، معادله زندگی را تقسیم کرد و این حلقه‌ها را به شایسته‌ترین افراد داد تا از آنها استفاده کنند. او قسم خورد که هیچوقت این حلقه‌ها را با هم ادغام نکند؛ مگر اینکه واقعا ضروری باشد. در خط داستانی تولد دوباره، زمانی که کایل تلاش کرد تا از حلقه سفید برای احیای ارتش لنترن آبی استفاده کند، یک نیروی نامشخص در مقابل تلاش‌های او مقاومت می‌کرد. همین اتفاق باعث شد تا حلقه او «بشکند» و تبدیل به هفت حلقه دیگر که رنگ‌های متفاوتی داشتند، تقسیم شود. شش حلقه دیگر پرواز کردند تا حاملان جدیدی را برای خودشان پیدا کنند؛ این در حالی بود که خود کایل به همان حلقه سبز رنگ خود بازگشت.

در انتها به انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت کایل رینر در آن حضور داشت:

انیمیشن سریالی Superman: The Animated Series محصول سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰

بازی Justice League Heroes محصول سال ۲۰۰۶ با صداپیشگی جان روبینو

بازی DC Universe Online محصول سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹

بازی Lego Batman 3: Beyond Gotham محصول سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ با صداپیشگی جاش کیتون

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده