// شنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

فیلم Tenet جلوه‌های ویژه کامپیوتری کمتری نسبت به کمدی‌های عاشقانه هالیوود دارد

«تنت» به شکلی عجیب برای یک فیلم اکشن بزرگ، تنها در کمتر از ۳۰۰ شات خود از CGI استفاده کرده است. تازه حتی یک فریم فیلم مقابل پرده‌ی سبز فیلم‌برداری نشد و این CGIهای محدود هم به فیلم‌برداری واقعی اضافه شدند.

از دست ندهید:

رابرت پتینسون، بازیگر نقش نیل در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون مرتبط با فیلم Tenet کریستوفر نولان می‌گوید: «برای ضبط یک سکانس مهم سوار اتومبیل شده بودیم و کریس به جان دیوید واشنگتن گفت که با چشمان خود فقط دوربین متحرک ماشین کناری را دنبال کند. اما جان دیوید اضطراب داشت و از من پرسید، «تو راننده‌ی معرکه‌ای هستی. مگر نه؟». (با خنده) من هم مدام به این فکر می‌کردم که چه‌طور باید در یک سکانس اکشن واقعی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بین تعداد زیادی از ماشین‌ها حرکت کنم، به اجرا ادامه بدهم و همزمان خودم و جان دیوید را زنده نگه دارم».

جنیفر لیم و نیتن کراولی که به ترتیب تدوین‌گر و طراح صحنه‌ی فیلم سینمایی «تنت» هستند، می‌گویند این اثر همزمان پیچیده‌ترین جلوه‌های بصری در سینمای کریستوفر نولان و کمترین میزان استفاده از CGI (جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری) بین آثار اخیر او را دارد. کارگردان بریتانیایی که همیشه به تلاش خود برای استفاده‌ی حداقلی از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری شناخته شده، در فیلم The Dark Knight Rises حدودا ۴۵۰ شات دارای CGI داشت و با این عدد رسانه‌های زیادی را شوکه کرد. اما تعداد شات‌هایی از «تنت» که جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری به آن‌ها افزوده شده‌اند، احتمالا از عدد ۳۰۰ فراتر نمی‌رود؛ عددی که به عقیده‌ی رسانه‌ها زیادی برای یک فیلم اکشن بزرگ در این ابعاد، به شکلی باورنکردنی کم است.

تصویر متحرک جان دیوید واشنگتن با تفنگ دارای صدا خفه کن در فیلم Tenet/تنت کریستوفر نولان

اگر در وب‌سایت رسمی TenetFilm.com به زبان انگلیسی بخشی از یکی از دیالوگ‌های فیلم یعنی «ما در دنیایی تاریک و روشن زندگی می‌کنیم» را مقابل میکروفون به زبان بیاورید، با تصویر متحرک بالا و پایان‌بندی این دیالوگ مواجه می‌شوید که می‌گوید «و در انتهای این گرگ‌ومیش، هیچ دوستی را نمی‌یابیم».

نولان به‌شدت اندرو جکسون، مسئول تیم جلوه‌های ویژه‌ی اثر را به‌خاطر فعالیت‌هایی که در طول ساخت «تنت» داشت، ستایش می‌کند: «ما از یک قانون مهم پیروی کردیم؛ اگر می‌توان یک سکانس را هرچه‌قدر هم که پچیده و سخت است، با امنیت و بدون خطر به شکل واقعی فیلم‌برداری کرد، آن سکانس باید بدون CGI ساخته شود. همچنین قرار بر این شد که حتی شات‌هایی که قطعا نیاز به CGI دارند، با جلوه‌های ویژه‌ی میدانی حداکثری خلق شوند تا صرفا CGIها جزئیات حاضر در آن‌ها را افزایش دهند؛ نه اینکه چند شات با انیمیشن مطلق خلق شده باشند و قدم به یک فیلم لایو اکشن بگذارند».

در گذشته بازیگرانی که با کریستوفر نولان همکاری کرده بودند، گفته بودند که او به ۲ دلیل روی استفاده‌ی حداقلی از CGIها تاکید دارد؛ اول اینکه می‌گوید بازیگرها باید درون شرایط نوشته‌شده داخل فیلم‌نامه قرار بگیرند و صرفا مقابل چند پرده‌ی سبز همه‌چیز را تصور نکنند. علت دوم هم آن است که نولان می‌گوید تماشاگر هوشیار امروز حتی بهترین جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری موجود را از فیلم‌برداری واقعی تشخیص می‌دهد و لیاقت دریافت فیلم واقعی را دارد.

کارگردان فیلم «تنت» صحبت‌های خود را این‌گونه تکمیل کرد: «هالیوود عجیب‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. انقدر که خرید یک هواپیمای خراب‌شده‌ی قدیمی و منفجر کردن آن به شکل واقعی و فیلم‌برداری از این اتفاق، کم‌خرج‌تر از ساخت همین سکانس با جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری یا حتی فیلم‌برداری با مدل‌های مینیاتوری است. پس ما هم مثل زمان ساخت فیلم‌های قبلی همچون «اینسپشن» که با ۵۰۰ شات دارای CGI ساخته شد، تمام تلاش خود را برای واقعی بودن به کار بردیم».

حتی اکثر سکانس‌های مرتبط با حرکت اجسام مختلف در خلاف جهت جریان عادی گذر زمان هم بدون تدوین اضافه و به شکل واقعی فیلم‌برداری شدند. زیرا خالق «تنت» باور دارد ضبط حرکت برعکس تک‌تک اجزای این سکانس‌ها به شکل مستقیم و وارونه کردن آن‌ها در مرحله‌ی تدوین همان‌قدر بی‌معنی است که یک فیلم عادی را به‌صورت برعکس ضبط کنیم تا در مرحله‌ی تدوین آن را به شکل عادی دربیاوریم! «تنت» از تاریخ ۲۶ اوت (۵ شهریور) اکران بین‌المللی خود را شروع می‌کند.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده