نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۳

اپل شرکت اپیک گیمز را تهدید به حذف تمام برنامه‌ها و ابزار بازی‌سازی آن از روی iOS کرد

دعوای اپل و اپیک به جایی رسیده که شاید تا دو هفته‌ی دیگر شاهد حذف تمامی برنامه‌های اپیک از جمله موتور گرافیکی آنریل از روی سیستم‌عامل‌های iOS و مک باشیم.

چهار روز قبل خبری عجیب منتشر شد مبنی بر حذف بازی فورتنایت (Fortnite) از روی اپ استور و همین‌طور فروشگاه گوگل پلی؛ موضوعی که علت آن به استفاده‌ی شرکت اپیک گیمز (Epic Games) از سیستم جدیدی برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای برمی‌گشت که با سیاست‌های اپل و گوگل در تضاد است. اکنون در جدیدترین اخبار بازی مطلع شدیم که دعوای حقوقی اپل و اپیک در طول همین چند روز شدت بیشتری هم گرفته و حتی ممکن است کار به حذف تمام برنامه‌ها و ابزار اپیک از روی سیستم‌عامل‌های اپل منجر شود.

اپیک گیمز به‌تازگی در بیانیه‌ای خبر از تهدید بزرگ اپل داده و در توئیتی نوشته است: «بعد از حذف بازی فورتنایت از اپ‌استور، شرکت اپل به اپیک اخطار داده که روز ۲۸ اوت (۷ شهریور) به کار تمام برنامه‌ها و ابزار تولید بازی اپیک و حساب‌های کاربری مربوط‌به آن‌ها در سیستم‌عامل‌های iOS و مک پایان خواهد داد. ما اکنون از دادگاه می‌خواهیم که جلوی این اقدام اپل را بگیرد.»

اخبار منتشرشده حکایت از این دارند که اپل قصد دارد به مشارکت اپیک در «برنامه توسعه‌دهندگان اپل» (Apple Developer Program) پایان دهد و از آنجایی که شرکت‌های مختلف بدون عضویت در این بخش نمی‌توانند برنامه‌های خود را برای سیستم‌عامل‌های اپل منتشر کنند و توانایی استفاده از ابزار توسعه‌ی برنامه و بازی این شرکت را هم ندارند، یعنی دسترسی اپیک به‌طور کامل به iOS و مک بسته خواهد شد و این به معنای ضرری عظیمی برای شرکتی است که در صنعت تولید بازی و موتورهای گرافیکی کمتر رقیبی دارد و موتور گرافیکی آنریل (Unreal Engine) آن هم در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار بالایی نزد تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی پیدا کرده است.

فورتنایت روی موبایل

هرچند اپیک در تلاش است این اقدام اپل را با کمک قانون و دادگاه متوقف کند و آن‌را عملی زیان‌آور و جبران‌ناپذیر می‌داند که هم اعتبار شرکت را نزد مخاطبان فورتنایت از بین می‌برد و هم آینده‌ی موتور آنریل را به خطر می‌اندازد، ولی از طرف دیگر اپل هم ادعا می‌کند اپیک قوانین این شرکت را زیر پا گذاشته و به‌نوعی آن‌ها را دور زده است.

دراین‌میان اپل هنوز واکنشی نسبت به صحبت‌های اخیر اپیک نشان نداده و یکی از سخن‌گوهای شرکت تنها به تکرار بیانیه‌ی قبلی پرداخته که اپل در آن از اقدام اپیک برای زیر سؤال بردن قوانین خود انتقاد کرده و از تمایل به گفت‌وگو با این شرکت برای رفع مشکلات گفته بود؛ مشکلاتی که به نظر می‌رسد نه‌تنها رفع نشده‌اند که در حال بزرگ‌تر شدن نیز هستند.

در صورت حذف ابزار اپیک از روی سیستم‌عامل‌های اپل، این تنها اپیک نخواهد بود که ضرر زیادی می‌کند و خود اپل نیز با مشکلاتی درگیر خواهد شد. چرا که این روزها موتور آنریل به‌لطف کاربری آسان و امکان شروع به کار رایگان محبوبیت زیادی در جاهای مختلف از جمله روی سرویس اپل آرکید (Apple Arcade) پیدا کرده و خیلی از بازی‌های این سرویس با کمک آنریل تولید شده‌اند و معلوم نیست چه بلایی بر سر بازی‌های بعدی یا حتی به‌روزرسانی‌های بازی‌های فعلی خواهد آمد.

البته موضوع فقط به بازی‌های ویدیویی هم ختم نمی‌شود و در حال حاضر استفاده‌های بسیار بیشتری از موتور آنریل صورت می‌گیرد؛ موضوعی که اپیک هم در بیانیه‌ی خود به آن اشاره می‌کند: «حذف موتور آنریل تأثیرات زیادی روی موارد مختلف خواهد گذاشت و توسعه‌دهندگان دیگر به قابلیت‌های بالای این موتور و آزادی عمل آن برای رندر و پردازش ساخته‌های خود دسترسی نخواهند داشت، از تولید بازی‌های ویدیویی و شبیه‌سازی مغز انسان گرفته تا طراحی بچه یودا (Baby Yoda) و سفینه‌های فضایی (اشاره‌ی اپیک به بچه یودا به سریال مندلورین (The Mandalorian) مربوط می‌شود که در مراحل تولید آن از موتور آنریل هم استفاده شده بود).


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده