نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۵

بازی Fortnite به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین اپل و گوگل از اپ استور و گوگل پلی حذف شد

اپیک گیمز بعد از حذف بازی فورتنایت به‌دنبال شکایت حقوقی از اپل و گوگل است.

کمتر بازی‌ای در این سال‌ها توانسته به پای موفقیت‌های بازی فورتنایت (Fortnite) اثر اپیک گیمز (Epic Games) برسد؛ بازی‌ای که روی پلتفرم‌های متعددی در دسترس علاقمندان قرار گرفته، از جمله سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، ولی به‌تازگی اتفاق عجیبی رخ داده و فورتنایت از فروشگاه‌های معروف هر دو سیستم‌عامل موبایلی حذف شده است.

ماجرا زمانی شروع شد که ناگهان بازی فورتنایت از روی فروشگاه اپل یعنی اپ استور حذف شد و دیگر امکان دانلود کردن آن وجود نداشت. درحالی که همه در شوک به سر می‌بردند، اپل در بیانیه‌ای علت این کار را نقض قوانین فروشگاه خود توسط اپیک اعلام کرد؛ موضوعی که با سیستم جدید پرداخت درون برنامه ای این شرکت در ارتباط بوده است.

Fortnite Epic Direct Payment

اپیک گیمز روش جدیدی با نام Epic Direct Payment را به بازی فورتنایت اضافه کرده است. در این روش در صورتی که از پرداخت درون برنامه‌ای اپیک استفاده کنید، می‌توانید وی‌باکس‌ها را به‌جای ۱۰ دلار، ۸ دلار خریداری کنید. این موضوع برخلاف قوانین اپ‌استور و گوگل پلی است.

اپل در این بیانیه می‌گوید: «متأسفانه اپیک گیمز قدم اشتباهی در مسیر دور زدن قوانین اپ‌استور برداشت؛ قوانینی که برای تمام تولیدکنندگان یکسان هستند و علت استفاده از آن‌ها نیز حفظ امنیت کاربران است و اکنون به‌دلیل دور زدن این قوانین، بازی فورتنایت از روی این فروشگاه برداشته شده است. اپیک ویژگی جدیدی در محصول خود قرار داده بود که امکان بررسی و کسب تأیید از طرف اپل را نداشت و همین قضیه هم به معنای زیر پا گذاشتن قوانین فروشگاه در خصوص پرداخت‌های درون برنامه‌ای بوده است که تمام تولیدکنندگان باید به آن‌ها پایبند باشند.»

تولید کننده‌ی بزرگ آیفون و آیپد ادامه می‌دهد: «اپیک در طول یک دهه‌ی گذشته برنامه‌های مختلفی را روی اپ‌استور داشته و از اکوسیستم این فروشگاه بهره‌ی زیادی برده بود، از جمله ابزارها و قابلیت‌های مختلفی مثل تست و توزیع فروشگاه که اپل در اختیار تمام شرکت‌ها قرار می‌دهد. اپیک با قوانین حضور در اپ‌استور موافقت کرده بود و ما هم بسیار خوشحالیم که آن‌ها توانستند ازطریق این فروشگاه به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. ولی اکنون سازوکار تجاری آن‌ها به سمتی رفته که قوانین ما را زیر سؤال می‌برد؛ قوانینی که تا امروز توسط شرکت‌های مختلف اجرا شده‌اند تا امنیت کامل برای خود آن‌ها و کاربران فراهم باشد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این مشکل را با همکاری اپیک برطرف کنیم و بازی فورتنایت بتواند یک‌بار دیگر به اپ‌استور بازگردد.»

نکته‌ی جالب دراین‌میان به واکنش سریع اپیک گیمز مربوط مربوط می‌شود که لحظاتی بعد از انتشار این بیانیه، خبر از شکایت حقوقی خود از اپل داد و ازطریق صفحه‌ی توئیتر فورتنایت مطلع شدیم که این شرکت درحال آماده‌سازی شکایت از اپل است؛ موضوعی که احتمالاً نشان‌دهنده‌ی آمادگی قبلی اپیک برای مواجه شدن با این قضیه بوده و آن‌ها احتمال زیادی می‌داده‌اند که با حذف فورتنایت از اپ‌استور رو‌به‌رو شوند.

فورتنایت

درحالی‌که همه فکر می‌کردند ماجراهای نسخه‌ی موبایلی فورتنایت تنها به محصولات اپل منتهی خواهد شد، ناگهان خبر جدیدی منتشر شد که حکایت از حذف این بازی محبوب از روی فروشگاه گوگل پلی داشت و این‌بار شرکت گوگل با اشاره به دور زدن قوانین گوگل‌پلی به‌سراغ حذف بازی اپیک رفته و کاربران امکان دانلود آن‌را ندارند.

در بیانیه‌ی گوگل می‌خوانیم: «اکوسیستم آزاد اندروید به تولیدکنندگان اجازه‌ی عرضه‌ی برنامه‌های خود را ازطریق فروشگاه‌های مختلف می‌دهد. برای شرکت‌هایی که فروشگاه گوگل‌پلی را برای انتشار آثار خود انتخاب کرده‌اند، قوانینی در نظر گرفته شده که هم به نفع خود آن‌ها است و هم امنیت کاربران را تأمین می‌کند. هرچند بازی فورتنایت همچنان روی اندروید موجود خواهد بود، ولی به‌دلیل زیر پا گذاشتن قوانین گوگل‌پلی مجبور بودیم آن‌را از این فروشگاه حذف کنیم. بااین‌حال از هر فرصتی برای مذاکره با اپیک گیمز و عرضه‌ی مجدد فورتنایت استقبال می‌کنیم.»

و این‌بار هم اپیک خیلی سریع خبر از شکایت خود از گوگل داد و به این ترتیب قرار است سازنده‌ی بازی فورتنایت از دو غول دنیای موبایل به خاطر حذف بازی خود و استفاده از سیستم ناعادلانه‌ی توزیع برنامه‌ها و بازی‌ها شکایت کند و باید دید این ماجرا به کجا ختم می‌شود.

این اولین‌بار نیست که حواشی‌ای پیرامون مسائل مالی برای اپیک گیمز شکل می‌گیرد و تیم سویینی، مدیرعامل شرکت پیش از این هم به صحبت در این زمینه پرداخته و حتی یکی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی فروشگاه اپیک گیمز نیز همین قضیه بود؛ فروشگاهی که درصد کمتری از فروش بازی‌ها را نسبت به فروشگاه‌هایی چون استیم به خود اختصاص می‌دهد.

در مورد سیستم جدید فورتنایت هم اپیک اقدام به ارائه‌ی V-Buckهای بازی خود به قیمت هشت دلار در کنار ۱۰ دلار کرده بود که درنهایت به دلیل اضافه شدن شیوه پرداخت درون‌برنامه‌ای خارج از اکوسیستم اپل و گوگل، باعث نارضایتی اپل و گوگل بابت دور زدن قوانین آن‌ها شد.

اپیک گیمز همچنین ویدیویی را با شعار «به جنگ بپیوندید و از تبدیل شدن سال ۲۰۲۰ به ۱۹۸۴ جلوگیری کنید» منتشر کرده است که به وضوح تریلر سال ۱۹۸۴ اپل را به سخره می‌گیرد. این تریلر بازیکنان را به نبرد با اپ استور می‌برد و بازیکنان را به استفاده از هشتگ #FreeFortnite دعوت می‌کند. در ادامه می‌توانید این تریلر را تماشا کنید:

دانلود از آپارات


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده