نویسنده: آریا بهپور
// جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۰

تحریم Tencent توسط دونالد ترامپ مشکلی برای بازی‌های League of Legends و فورتنایت ایجاد نخواهد کرد

تحریم Tencent تنها به مواردی چون وی‌چت مربوط می‌شود و ارتباطی با بخش بازی این شرکت چینی نخواهد داشت.

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی مهمی را صادر کرد که طبق آن مردم این کشور اجازه‌ی انجام تبادلات مالی با شرکت تنسنت (Tencent) را نخواهند داشت؛ موضوعی که باتوجه‌به نفوذ عظیم تنسنت در صنعت بازی باعث ایجاد نگرانی‌هایی برای گیمرهای آمریکایی شد و عده‌ی زیادی تصور کردند آثاری مثل بازی فورتنایت (Fortnite) و League of Legends هم به‌زودی از دسترس خارج می‌شوند، ولی فرمان اجرایی اخیر ارتباطی با بازی‌های ویدیویی ندارد و تنها به مواردی چون سرویس پیام‌رسان وی‌چت (WeChat) مربوط می‌شود.

شرکت چینی تنسنت در این سال‌ها تسلط زیادی روی صنعت بازی پیدا کرده و به‌سراغ خریداری استودیوهای مختلف یا بخشی از سهام شرکت‌های مطرح دنیای بازی رفته است. برای مثال شرکتی مثل رایت گیمز (Riot Games) خالق بازی‌های League of Legends و Valorant به‌طور کامل در اختیار تنسنت قرار گرفته و شرکت اپیک گیمز (Epic Games) هم به‌عنوان یکی از غول‌های این صنعت که بازی محبوب فورتنایت را در اختیار دارد، ۴۰٪ سهام خود را در اختیار تنسنت قرار داده است. همین قضیه هم باعث شده نگرانی‌ها در این زمینه اوج بگیرد و گیمرهای آمریکایی از الآن منتظر رخ دادن اتفاقات بدی در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) باشند که فرمان ترامپ اجرا می‌شود.

نام انگلیسی شرکت تنسنت در کنار نام چینی آن

ولی طبق اطلاعات منتشرشده، تراکنش‌های مالی و پرداخت‌های درون برنامه‌ای تنسنت که در این فرمان به آن اشاره شده به وی‌چت مربوط می‌شوند و بازی‌هایی که به شکل‌های مختلف زیرنظر تنسنت فعالیت می‌کنند شامل آن نخواهند شد. سم دین خبرنگار لس‌آنجلس تایمز هم در این زمینه تحقیقاتی انجام داده و خیال گیمرها را راحت کرده است.

دین در توئیتی نوشته است: «شرکت‌های فعال در صنعت بازی که زیرنظر تنسنت کار می‌کنند، شامل این فرمان اجرایی نمی‌شوند و مسئولان کاخ سفید در گفت‌وگو با لس‌آنجلس تایمز اطلاع داده‌اند که محدودیت پرداخت‌های درون برنامه‌ای تنها به وی‌چت مربوط می‌شود. بنابراین رایت گیمز (League of Legends) و اپیک گیمز (فورتنایت) در امنیت کامل خواهند بود. البته خود من هم وقتی خبر موردنظر را شنیدم واقعاً تعجب کردم و در ابتدا تصور کردم شرکت‌هایی مثل رایت گیمز تحت تأثیر این قضیه قرار خواهند گرفت، ولی بعد از آن کاخ سفید اعلام کرد منظور ما فقط وی‌چت بوده است. البته تحریم کامل پرداخت‌های درون برنامه‌ای وی‌چت هم خود اتفاق خیلی بزرگ و مهمی است.»

رایت گیمز و اپیک گیمز تنها شرکت‌های معروفی نیستند که با تنست ارتباط دارند و این غول چینی بخشی از سهام شرکت‌های مطرح دیگری مثل اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، سوپرسل (Supercell) و گلو موبایل (Glu Mobile) را هم در اختیار دارد و تحریم بخش بازی تنسنت می‌توانست باعث ایجاد اتفاقات بزرگی در صنعت بازی شود. البته همین تحریم فعلی وی‌چت هم ممکن است در آینده با رأی دادگاه تغییر کند و اوضاع به‌سمت دیگری برود.


منبع Forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده