بازی Fairy Tail یک اقتباس معمولی از انیمه فیری تیل است که به هیچ‌وجه نمی‌تواند کاربران تازه وارد را از نظر داستانی سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید. 

اولین قسمت از مانگا فیری تیل در سال ۲۰۰۶ در مجله هفتگی شونن چاپ شد و توانست مخاطبان شونن را به خود جذب کند. سه سال بعد، انیمه Fairy Tail هم با اقتباس از مانگا ساخته و آخرین قسمت از آن هم در سال گذشته پخش شد تا یکی دیگر از انیمه‌های شونن پس از پخش ۳۲۸ قسمت به کار خود پایان دهد.

همچنین قبل از تمام شدن انیمه بود که شرکت کوئی تکمو (Koei Tecmo)، اعلام کرد که بازی Fairy Tail در دست ساخت است و در سال ۲۰۲۰ هم در دسترس قرار می‌گیرد. Gust Co. Ltd وظیفه توسعه بازی Fairy Tail را برعهده دارد که علاقه‌مندان به بازی‌های شرقی و انیمه‌ای، احتمالا نام این استودیو را به واسطه‌ی توسعه مجموعه Atelier شنیده‌اند. معمولا در ساخت بازی با محوریت انیمه‌هایی که بیش از ۱۰۰ الی ۲۰۰ قسمت دارند، تیم سازنده آی‌پی خود را به‌صورت یک مجموعه توسعه می‌دهد یا اینکه چند فصل داستانی آن را انتخاب و داستان را با محوریت این چند فصل در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

مشکل اصلی بازی فیری تیل این است که در قصه‌گویی، مشکلات زیادی دارد و همانند یک پازل ۱۰۰ تکه‌ای عمل می‌کند که قطعات آن گمشده و به‌درستی درکنار هم قرار نگرفته‌ است

در حالت دوم کار بازیساز سخت است، زیرا باید ابتدا و انتهای بازی خود را به‌گونه‌ای تعریف کند که با فصل‌های داستانی درنظر گرفته شده هم‌خوانی داشته باشد و ازطرفی مخاطبانی که داستان انیمه مورد نظر را نمی‌دانند، بتوانند با حال‌وهوای بازی ارتباط برقرار کنند. استودیو Gust Co. Ltd برای خلق فیری تیل به‌سراغ روش دوم رفته است و مشکل اصلی بازی این است که در قصه‌گویی، مشکلات زیادی دارد و همانند یک پازل ۱۰۰ تکه‌ای عمل می‌کند که قطعات آن گمشده و به‌درستی درکنار هم قرار نگرفته‌ است.

داستان بازی Fairy Tail از جایی شروع می‌شود که اعضای گروه در حال مبارزه با یکی از شخصیت‌های شرور داستان هستند. هیدس، که درگذشته دومین رئیس گروه فیری تیل بوده، حال یکی از شخصیت‌های منفی و دشمنان فیری تیل به حساب می‌آید. ناتسو، ارزا، وندی، لوسی و گری که جادوگران شناخته شده گروه فیری تیل هستند، هیدس را شکست می‌دهند، اما در ادامه مورد حمله یک اژدها قدرتمند به نام آکنولوگیا قرار گرفته و هفت سال ناپدید می‌شوند.

جوویا در حال نابودی دشمنان در Fairy Tail

اعضای اصلی گروه فیری تیل زمانی‌که پس از بازه زمانی هفت ساله به شهر Magnolia بر می‌گردند، متوجه می‌شوند که در این هفت سال گروه فیری تیل به ضعیف‌ترین گروه جادوگری سرزمین Fiore تبدیل شده و دیگر شخصی مأموریت‌های خود را به آن‌ها نمی‌دهد. ازاین‌رو تصمیم می‌گیرند تا در مسابقات سالیانه The Grand Magic Game شرکت و اعتبار خود را پس بگیرند، اما در این راه گروه‌های دیگری هم حضور دارند که هم‌اکنون قدرت بسیار زیادی کسب کرده‌اند و کار فیری تیل بیش‌ازپیش سخت شده است.

داستان بازی Fairy Tail دقیقا از همان شروع، دچار مشکل است. اینکه کاراکترها و گروه فیری تیل به‌درستی به مخاطب معرفی نمی‌شوند و از همان ابتدا سؤال‌هایی در ذهن کاربر به‌وجود می‌آید که چرا آکنولوگیا به آن‌ها حمله می‌کند؟ زرف کیست؟ درست است تابدین نقطه از داستان در انیمه اصلی هم به این سوالات پاسخ کاملی داده نمی‌شود، اما مخاطب به‌خوبی با شخصیت‌های بازی و نحوه عضویت آن‌ها در گروه فیری تیل آشنا می‌شود.

میستوگان و ارزا در حال صحبت کردن در مورد توطئه دشمن Fairy Tail

همچنین استودیو Gust Co. Ltd تنها از سه فصل داستانی (آرک) انیمه فیری تیل برای بازی آن استفاده کرده است. بااینکه شاهد سه فصل مهم هستیم، اما مهم‌ترین بخش بازی که پایان‌بندی انیمه و نحوه شروع آن است، در بازی قرار داده نمی‌شود و صرفا استودیو سازنده می‌خواهد بازیکن را در  شرایطی قرار دهد که پس از تمام کردن داستان، به انجام مأموریت‌های مختلف بپردازد. این در حالی است که دراین‌میان شخصیت‌هایی را مشاهده کرده‌ایم که داستان آن‌ها در فصل آخر داستانی به اتمام می‌رسد. ازاین‌رو پایان‌بندی بازی هم به‌نحوی است که به‌خوبی به سؤال‌های مخاطب جواب نمی‌دهد.

صرفا استودیو سازنده می‌خواهد بازیکن را در  شرایطی قرار دهد که پس از تمام کردن داستان، به انجام مأموریت‌های مختلف بپردازد

کاربرانی که انیمه فیری تیل را تماشا کرده‌اند، شاید بتوانند با داستان ارتباط برقرار کنند و دراین‌میان متوجه می‌شوند که بسیاری از کاراکترهای داستانی و بخش‌های مختلف از داستان کلی انیمه Fairy Tail به‌صورت کامل حذف یا تحریف شده است. این در حالی است که کاربران تازه‌وارد به هیچ‌وجه نمی‌توانند با داستان فیری تیل ارتباط برقرار کنند و با داستانی مبهم و بدون نقطه شروع و پایانی مناسب، روبه‌رو می‌شوند.

بااین‌حال تیم سازنده در گیم‌پلی کار خود را به خوبی انجام داده و Fairy Tail در این بخش لحظات سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. فیری تیل یک بازی نوبتی است که می‌توانید یک تیم پنج‌نفره از شخصیت‌های مختلف جهان فیری تیل را در تیم خود قرار دهید. برای مثال، می‌توانید یک تیم پنج‌نفره از جِلال (Jellal)، ناتسو، لاکسس، گیلدارت و کاگورا را تشکیل دهید و به انجام مأموریت‌های بازی مشغول شوید. این ویژگی به‌خوبی به شما اجازه می‌دهد تا کاراکترهای مورد علاقه‌تان را در تیم خود قرار دهید.

گاجیل و ناتسو در حال نبرد با استینگ و روگ در Fairy Tail

مکانیسم‌های مبارزه‌ای و افزایش قدرت کاراکترها به‌گونه‌ای طراحی شده که باید مدام با یکدیگر در تعامل باشید و آن‌ها را در تیم خود قرار دهید

البته همه کاراکترها هم در دسترس نیستند، اما تیم سازنده سعی کرده محبوب‌ترین‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد تا تجربه‌ی متنوع و لذت بخشی را کسب کنند. مأموریت‌های بازی هم به‌صورت داستانی و فرعی طراحی شده‌اند. مأموریت‌های داستانی، به شما اجازه نمی‌دهند که به‌صورت کامل تیم خود را شخصی‌سازی کنید و بعضی وقت‌ها تنها با یک یا دو کاراکتر از پیش تعیین شده باید مرحله را کامل کنید. این در حالی است که مأموریت‌های فرعی، شامل انجام مأموریت‌های گروه فیری تیل می‌شود که در سطح‌بندی‌های مختلفی ارائه می‌شوند.

برای اینکه بتوانید شخصیت‌های داستانی درنظر گرفته شده برای تیم خود را آزاد کنید، باید مراحل داستانی آن‌ها را کامل کنید و با کسب امتیاز از انجام مأموریت‌های فرعی، آن‌ها را ارتقا دهید. ازطرفی هرقدر که کاراکترهای بیشتری را آزاد کنید، در انجام مأموریت‌ها راحت‌تر خواهید بود، زیرا دشمنان نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند که وجود شخصیت‌های متنوع در تیم، باعث می‌شود تا همیشه راهی برای پیروزی در نبردهای چالش‌برانگیز وجود داشته باشد. درکنار انجام مراحل داستانی کاراکترها، استودیو Guest Co. Ltd کاربر باید مدام به ارتقای بخش‌های مختلف گروه فیری تیل مثل تابلو اعلانات مأموریت‌ها، فروشگاه آیتم‌ها، انبار و سایر موارد را ارتقا دهد تا روند پیشرفت در بازی ساده‌تر شود.

ناتسو در حال صحبت با دوست ایگنیل در Fairy Tail

وجود بخش‌های مختلف در یک بازی نقش آفرینی و استفاده از مکانیسم‌های مختلف زمانی مفید است که کاربر بتواند تاثیر انجام آن‌ها را در گیم‌پلی و نبردها مشاهده کند. ارتقای موارد ذکر شده سبب می‌شود تا آیتم‌های بهتر و قوی‌تری را از فروشگاه خریداری کنید و همچنین تابلو اعلانات هم مأموریت‌های سطح بالاتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. جدا از این موراد، قرار دادن کاراکترها در تیم و انجام مأموریت‌های مختلف درکنار ارتقای سطح آن‌ها روی سبک مبارزات تاثیر گذار است و باعث می‌شود Chain Attackهای قوی‌تر و کاربردی‌تری را انجام دهید؛ ضرباتی پشت سر هم که توسط سایر اعضای گروه اعمال می‌شود و سطح دوستی میان آن‌ها، یکی از ویژگی‌های نحوه ارائه این مهارت ویژه است.

همان‌طور که سیستم خوب و کاربردی مبارزات در مأموریت‌های اصلی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند، در مأموریت‌های فرعی هم کار خود را به‌خوبی انجام داده و باعث سرگرم شدن کاربر می‌شود

مأموریت‌های اصلی، به‌خاطر ساختار داستانی‌ای که دارند، حسابی جذاب ظاهر می‌شوند و مأموریت‌های فرعی هم بااینکه شامل شکار هیولاهای جهان بازی می‌شود، اما به‌خاطر سیستم مبارزات و تنوع کاراکترها، باعث درگیر شدن کاربر می‌شود. بااین‌حال موردی که می‌تواند شما را در این بخش ناامید کند، طراحی دشمنان عادی بازی است. هر یک از محیط‌های بازی با اینکه ظاهر متفاوتی دارد، اما دشمنان یکسانی در آن‌ها قرار داده شده است. این موضوع باعث شده تا مأموریت‌های فرعی از نیمه دوم داستان به بعد جذابیت اولیه خود را از دست دهند. بااین‌حال همان‌طور که سیستم خوب و کاربردی مبارزات در مأموریت‌های اصلی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند، در مأموریت‌های فرعی هم کار خود را به‌خوبی انجام داده و باعث سرگرم شدن کاربر می‌شود.

ارزا و جِلال در حال هم‌فکری در Fairy Tail

افت فریم در مبارزات شاهد کم شدن لذت تماشای جلوه‌های بصری نبردها شده است

از نظر بصری، فیری تیل دارای میان پرده‌های انیمه‌ای است و ظاهر خوبی دارد. بااین‌حال استودیو Gust Co. Ltd می‌توانست در میان روایت داستان به‌صورت عکس در بعضی از بخش‌های بازی، از خود انیمه فیری تیل به‌عنوان میان پرده استفاده کند و حس‌وحال بهتری را در اختیار مخاطب قرار دهد. بااین‌حال تیم سازنده در این بخش کار خود را به‌خوبی انجام داده است، اما از نظر فنی هم Fairy Tail دارای مشکلات مختلفی است.

افت فریم موردی است که در تمامی مبارزات شاهد آن خواهید بود. مهارت هر کاراکتر دارای انیمیشن اجرایی جذابی است، اما این مورد برای اکثر کاراکترها دارای افت فریم است که احتمال می‌رود به‌خاطر افکت‌های اعمال شده روی اجرای ضربات و برخورد آن‌ها با دشمن باشد. شاید این مورد روی گیم‌پلی مخاطب تاثیر گذار نباشد، اما قطعا در لذت بردن از جلوه‌های بصری بازی خلل ایجاد می‌کند. جدا از این مورد، فیری تیل فاقد هیچ‌گونه باگ خاصی است و حتی تیم سازنده با طراحی انیمیشن‌های صورت و ترکیب آن‌ها با دیالوگ‌های مختلف، دقایق خنده‌‌دار و طنزآلودی را برای مخاطب تدارک دیده است.

ناتسو در حال استفاده از مهارت خود برای نابودی دشمنان در Fairy Tail

موسیقی یکی از اجزای اصلی انیمه‌های شونن به حساب می‌آید و انیمه فیری تیل هم از این قاعده مستثنا نیست. باتوجه‌به فصل‌های داستانی بازی Fairy Tail، استودیو Gust Co. Ltd از تعدادی از ساندترک‌های انیمه در بازی استفاده کرده تا حس‌وحال انیمه به‌خوبی القا شود. همچنین از صداپیشه‌های انیمه برای بازی استفاده شده است.

فیری تیل، از نظر داستانی انیمه بسیار خوبی است که هر شخصیت مثبت و منفی پس زمینه داستانی و اهداف خود را دارد. این در حالی است که Gust Co. Ltd نتوانسته از این پتانسیل به بهترین شکل ممکن استفاده کند و Fairy Tail، در بهترین حال یک بازی معمولی اقتباسی از یکی از بهترین انیمه‌های شونن است. اگر از علاقه‌مندان به فیری تیل هستید، بازی Fairy Tail می‌تواند نزدیک به ۶۰ ساعت به شما اجازه دهد تا هدایت کاراکترهای دوست داشتنی انیمه را برعهده بگیرید. این در حالی است که اگر هیچ ایده‌ای از داستان Fairy Tail ندارید، پیشنهاد می‌کنم به هیچ‌وجه سمت این بازی نروید.

بررسی بازی روی پلی‌استیشن 4 انجام و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار داده شده است


منبع زومجی

Fairy Tail

تابه‌امروز شاهد بازی‌های ویدیویی مختلفی با اقتباس از انیمه‌های مطرح بوده‌ایم. دراین‌میان Fairy Tail را می‌توان یک اقتباس معمولی از یک انیمه با کیفیت دانست. در بخش داستانی تیم سازنده سعی کرده با حذف تعدادی از شخصیت‌های مثبت و منفی و فصل‌های داستانی مختلف، یک داستان ثابت را ارائه دهد، اما همین مورد سبب شده تا پیش زمینه داستانی شخصیت‌های اصلی نمایش داده نشود و کاراکترهای منفی معرفی شده در طول داستان هم سرانجام مشخصی نداشته باشند. بااین‌حال نبردها و مکانیسم‌های استفاده شده در مبارزات، ارتقای بخش‌های مختلف گروه و شخصیت‌ها، سبب شده تا بازیکن بتواند از گیم‌پلی فیری تیل لذت ببرد.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات درگیر کننده و کارآمد
  • + سیستم ارتقای غنی و تاثیر گذار
  • + امکان هدایت کاراکترهای سایر گروه‌های جادوگری

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی ضعیف
  • - عدم شخصیت پردازی مناسب شخصیت‌های منفی و مثبت
  • - بی نتیجه ماندن سرگذشت کاراکترهای منفی اصلی
  • - افت فریم بیش از حد به هنگام اجرای انیمیشن ضربات در نبردها
  • - کم تنوع بودن دشمنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده