// شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۵

خلاصه و تحلیل نمایش بازی‌های ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت

ایکس‌باکس گیم پس تنها یک سرویس موفق برند ایکس‌باکس مایکروسافت نیست. بلکه ردموندی‌ها با نمایش جدید خود یک بار دیگر نشان دادند که گیم پس در سرتاسرِ متن و حاشیه‌ی برنامه‌ی آن‌ها برای سال‌های آتی قرار دارد.

ایکس‌باکس اهدافی متفاوت با رقیب خود را دنبال می‌کند. هرچه قدر هم که از این جمله متنفر باشید، نمی‌توانیم انکار کنیم که ردموندی‌ها از کنسول و سرویس‌های ویدیوگیمی خود در نسل ۹ انتظاراتی کاملا متفاوت با شرکت ژاپنی دارند و این حقیقت را در سرتاسر کنفرانس یادآور می‌شوند. آن‌ها بیشتر از اینکه به ارائه‌ی دلایلی برای خرید ایکس‌باکس سری ایکس فکر کنند، می‌خواهند برند ایکس‌باکس و خانواده‌ی این پلتفرم را گسترده‌تر سازند.

اما همه‌چیز در کنفرانس مایکروسافت با پاسخ گفتن به به یک انتقاد بزرگ شروع می‌شود؛ آن‌ها نمایشی ۱۰ دقیقه‌ای و مفصل از بازی Halo Infinite (جدیدترین قسمت هیلو) را ارائه می‌کنند که دیگر صرفا شامل یک تریلر سینماتیک نمی‌شود. ردموندی‌ها فراموش نکرده‌اند که بزرگ‌ترین انتقاد مخاطبان به نمایش قبلی همین بود که چرا تقریبا حتی یک تریلر گیم‌پلی در آن به نمایش درنیامد. پس با اینکه کنفرانس دیجیتالی جدید هم پرشده از تریلرهای سینمایی است، حداقل شروع هوشمندانه‌ی مراسم جلوی رسیدن سیلی از انتقادها به آن را می‌گیرد.

در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از کنفرانس جدید مایکروسافت برای نمایش بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس را ببینید تا بعد از آن مغشول گفت‌وگوی جدی‌تر درباره‌ی نقاط ضعف و قوت رویداد نام‌برده بشویم.

دانلود ویدیو از آپارات

کریستوفر درینگ از رسانه‌ی GamesIndustry.biz دقیقا چند ساعت قبل از برگزاری این کنفرانس مایکروسافت، در مقاله‌ی تحت عنوان «جنگ کنسولی به پایان رسیده است»، مسئله‌ای را شرح می‌دهد که فهمیدن آن شاید برای بحث راجع به رویداد اخیر ضروری باشد. او می‌گوید شاید پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و نینتندو مشغول تجربه‌ی یک بازی باشند، ولی به ترتیب به‌دنبال کسب تروفی‌ها، اچیومنت‌ها و موردی کاملا نامرتبط با آن دو هستند. در حقیقت وقتی خود بازیکنان اصلی اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، دیگر جنگیدن بر سر موفقیت آن‌ها بی‌معنی به نظر می‌رسد. چرا که تقریبا هیچ معیار مشخصی برای سنجش این میزان موفقیت وجود ندارد. در سطحی‌ترین مثال ممکن، آیا می‌توان قدرت بازیکن خط دفاع در فوتبال را براساس تعداد گل‌های زده با مهاجم تیم مقایسه کرد؟

البته که احتمالا متاسفانه تا ابد طرفدارهای سفت‌وسخت هرکدام از این سه شرکت به نبرد با یکدیگر می‌پردازند. اما واقعیت آن است که باید فهمید که هر ۳ برای دستاوردهای متفاوتی می‌جنگند. مایکروسافت می‌خواهد تعداد مشترک‌های گیم پس را افزایش دهد و سونی برای اعلام میزان فروشِ احتمالا بیشتر پلی‌استیشن 5 نسبت به ایکس‌باکس سری ایکس برنامه دارد. شرکت ژاپنی به ۱۰ها میلیون فروش بیشتر PS4 نسبت به ایکس‌باکس وان افتخار می‌کند و شرکت آمریکایی می‌گوید PS Now دربرابر ایکس‌باکس گیم پس هیچ حرفی برای گفتن نداشته است. پس به احتمال زیاد ۳ سال بعد از این هم ماجرا به همین شکل خواهد بود؛ مایکروسافت به اعداد و ارقام دیوانه‌وار گیم پس می‌بالد و سونی براساس میزان فروش کنسول و بازی انحصاری از موفقیت استراتژی‌های خود مطمئن می‌شود.

اگر می‌خواهیم چرایی دست یافتن مایکروسافت به اهداف خود در این رویداد دیجیتالی را بفهمیم، باید بدانیم که می‌توانیم آن را در حقیقت «کنفرانس رونمایی از بازی‌های ایکس‌باکس گیم پس» خطاب کنیم

یک عقاب با تفنگ و تبر روی برف های خونین در لوگو بازی State of Decay 3

زیر پا گذاشتن قوانین سابق برای تاکید روی الگوهای جدید

فیل اسپنسر مدتی قبل روی پیروی کامل ایکس‌باکس از ۳ قانون تاکید کرده بود که هر سه‌ی آن‌ها را در این نمایش زیر سؤال برد؛ عدم نمایش بازی‌های انحصاری جدید در مدت‌زمان زیاد باقی‌مانده تا عرضه‌ی آن‌ها، عدم تلاش برای داشتن انحصاری‌های زمانی بیشتر و معرفی صرفِ بازی‌هایی که همزمان برای ایکس‌باکس وان، کامپیوترهای شخصی و ایکس‌باکس سری ایکس عرضه می‌شوند. اما همان‌گونه که خودتان هم می‌دانید، رویداد رونمایی از بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس شامل مثال‌های نقضی برای هر سه مورد می‌شود.

در این رویداد بازی‌هایی مثل Everwild از استودیو Rare، بازی Fable از استودیو PlayGround Games و بازی Avowed از استودیو آبسیدین را می‌توان دید که مطابق گزارش‌ها در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ میلادی یا حتی شاید در سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند و بسیار زود معرفی شده‌اند. همچنین در این رویداد می‌شود بازی S.T.A.L.K.E.R. 2 به‌عنوان محصولی مولتی‌پلتفرم جلب توجه می‌کند که حالا در انحصار زمانی ایکس‌باکس درآمده است. البته که کسی هم بازی Forza Motorsport جدید استودیو ترن 10 را هم فراموش نمی‌کند؛ اثری که به احتمال زیاد تا پیش از پایان یافتن سال ۲۰۲۱ میلادی عرضه خواهد شد اما ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای انتشار روی ایکس‌باکس وان ندارد.

شرکت آمریکایی می‌خواهد با نسخه‌های جدید بازی‌های قبلا منتشرشده، قدرت زیاد ایکس‌باکس سری ایکس را نشان دهد

اما چه اتفاقی برای آن برنامه‌ریزی‌ها افتاد و چرا برخی از قوانین جالبی که رئیس تیم طی چند ماه روی آن‌ها تاکید کرده بود، زیر پا گذاشته شدند؟ جواب باز هم همان «گیم پس» است. در کلیدی‌ترین لحظه‌ی کل کنفرانس، فیل اسپنسر می‌گوید هر آن‌چه که در این رویداد می‌بینید روی گیم پس بدون هیچ‌گونه هزینه‌ی اضافه در اختیار شما قرار می‌گیرد. مخاطب با شنیدن این صحبت درک می‌کند که اگر مجتواهای این رویداد او را را راضی کنند، مشترک گیم پس می‌شود و به ترتیب و در زمان‌های گوناگون، فرصت تجربه‌ی تک‌تک آن‌ها را کسب می‌کند. پس برگزاری این رویداد بدون نمایش بازی‌های متعدد و بدون برخی قراردادهای انحصاری زمانی وسوسه‌برانگیز، پوچ خواهد بود. در حقیقت مایکروسافت به همه نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید از گیم‌پس نهایت لذت را ببرید، می‌توانید به آن چشم یک تعهد بلند و پایان‌ناپذیر نگاه کنید؛ مشترک آن شوید و طی ماه‌ها و حتی سال‌های آتی به تجربه‌ی بازی‌های مختلف بپردازید.

البته در همین حین مایکروسافت نمی‌تواند معرفی ایکس‌باکس سری ایکس به‌عنوان قوی‌ترین کنسول را هم از یاد ببرد. به همین خاطر وقتی آن‌چنان نمایش جدیدش از گیم‌پلی بازی‌های خود گرافیکی سنگین خود ندارد، به سراغ برخی آثار شناخته‌شده می‌رود. مخصوصا وقتی «هیلو اینفینیت» هم در عین عالی ظاهر شدن در برخی بخش‌ها مانند آهنگ‌سازی، انصافا در گرافیک ضعف‌های غیرمنتظره‌ای دارد. این‌جا بازی Ori and the Will of the Wisps، بازی Forza Horizon 4 و بازی Sea of Thieves از راه می‌رسند تا به گیمرها بگویند ایکس‌باکس سری ایکس تا چه اندازه می‌تواند رزولوشن و فریم‌ریت فوق‌العاده‌ای را ارائه کند.

این کنفرانس هیچ ابایی از استفاده از عبارت پیچیده برای معرفی بازی‌ها ندارد تا تشخیص انحصاری کنسولی، انحصاری کامل و انحصاری زمانی از یکدیگر را سخت کند؛ حقه‌ای که البته سونی هم به استفاده از آن شهره است. اما درنهایت چه پیامی به مخاطب منتقل می‌شود؟ همین که بازی Tell Me Why، بسته‌ی الحاقی بازی The Outer Worlds، بازی As Dusk Falls و بخش آنلاین بازی CrossfireX همه و همه روی گیم پس در دسترس قرار می‌گیرند. چه کامپیوتر، چه ایکس کلود و چه ایکس‌باکس سری ایکس؛ فقط یک روش برای دسترسی به گیم پس بیابید تا این حجم از محتوای متنوع را در اختیار داشته باشید.

دختر ژاپنی کوچولو با چشم های گنده سبز و ناز در مقابل نور چراغ های خیابان در بازی جدید اسکوئر انیکس

دنبال کردن جدی و هدفمند مجموعههای اختصاصی و مولتی‌پلتفرم

مایکروسافت که در نسل ۸ تلاش‌هایی برای بازی‌سازی در محیط‌های مختلف مانند کشور ژاپن انجام داد و به موفقیت خاصی نرسید، در نسل ۹ مشخصا می‌خواهد مجموعه‌های شناخته‌شده را جدی‌تر بگیرد. این موضوع هم به وضوح در خبر دادن از عرضه‌ی بازی Tetris Effect: Connected، بازی Phantasy Star Online 2: New Genesis و بازی Warhammer 40,000 Darktide روی ایکس‌باکس سری ایکس به چشم می‌آید. البته آن‌ها در این قسمت هم توجه ویژه‌ای به گیم پس دارند و می‌گویند اگر گیم پس داشته باشید، می‌توانید بازی Destiny 2 را با همه‌ی بسته‌های الحاقی آن بدون پرداخت مبلغ اضافه دریافت کنید.

به بیان بهتر درحالی‌که مخاطب فرض می‌کرد یک دنباله‌ی Free2Play معروف مثل Destiny 2 بانجی نمی‌تواند تبدیل به یکی از مهره‌های مهم سرویس مثل گیم پس شود، مایکروسافت راه جالبی برای بهره‌برداری حداکثری از آن می‌یابد. چون حالا وقتی دیگر گیمرها باید DLCها را بخرند، گیم پس نسخه‌ی کامل را تحویل شما می‌دهد.

چرخ و فلک نابودشده در محیط اتمی و سمی و خاکستری چرنوبیل در بازی استاکر 2

دنبال کردن معنی‌دار مجموعه‌های معروف توسط مایکروسافت در دو بخش دیگر هم به چشم می‌آید؛ تلاش واضح برای کسب موفقیت بیشتر در شرق آسیا و از همه مهم‌تر ژاپن به‌علاوه‌ی نحوه‌ی سپردن بازی‌های جدید به استودیوهای فرست-پارتی. در حقیقت تنها اتفاق واقعا جالبی که در طول Pre-Show کنفرانس افتاد، رونمایی اسکوئر انیکس از بازی Balan Wonderworld و تایید عرضه‌ی «دراگون کوئست» برای پلتفرم ایکس‌باکس بود؛ آثاری ذاتا ژاپنی و ساخته‌شده برای مخاطب ژاپنی یا علاقه‌مند به بازی‌های ژاپنی که حتما می‌تواند طیف مخاطب ایکس‌باکس را گسترش دهد. چرا؟ چون فردی که به یک مجموعه یا حتی یک شرکت بازی‌سازی خاص ژاپنی علاقه دارد، متوجه می‌شود که می‌تواند به سراغ پلتفرمی برود که با دریافت یک اشتراک ماهیانه به او فرصت تجربه‌ی آثار مورد علاقه‌ی خود را می‌بخشد.

از آن سو هم بازی State of Decay 3 از استودیو آندد لبز و تقریبا همه‌ی بازی‌های دیگر حاضر در این رویداد که منهای چند استثنا متعلق به مجموعه‌های شناخته‌شده بودند، نشان می‌دهند که مایکروسافت موقع همکاری با استودیوهای خود، به‌شدت روی استفاده از آی‌پی‌های مهم تاکید دارد. زیرا آن‌ها جامعه‌ی مخاطبان ساخته‌شده‌ای دارند که راحت‌تر می‌توانند افراد را به سمت همراهی با گیم پس بکشانند. وقتی به مخاطب می‌گویید یک بازی کاملا جدید روی یک سرویس اشتراکی عرضه می‌شود، شاید آن‌چنان بازی مورد بحث را در حد یک محصول ۶۰ دلاری جدی نگیرد. ولی وقتی به او بگویید که دنباله‌ی بزرگ مجموعه‌ی الف که به آن علاقه دارید، با دریافت یک اشتراک در دسترس شما خواهد بود، احتمالا در پیوستن به این سرویس درنگ نخواهند کرد.

تصاویر رنگارنگ مختلف از بازی های متعلق به استودیوهای ایکس باکس مایکروسافت

پاسخ به درخواست طرفدارها همزمان با تاکید روی نمایش‌های آتی

مایکروسافت در این رویداد بازی‌های زیادی را نشان داد اما اصلا تاکید روی این نکته را هم فراموش نکرد که «هنوز موارد زیادی برای نشان دادن باقی مانده‌اند». آن‌ها به احتمال زیاد در آینده مثلا ریبوت سری بازی «پرفکت دارک» را هم با استودیو The Initiative ارائه می‌کنند تا آی‌پی‌های مرده‌ی بیشتری را زنده کرده باشند.

همان‌گونه که مدل گرافیکی بسیار جذاب به کار گرفته‌شده در این رویداد نشان می‌داد، ایکس‌باکس می‌خواهد برند، همه‌ی استودیوها، همه‌ی بازی‌ها، همه‌ی پلتفرم‌ها و همه‌ی کاربرهای خود را عضو یک خانواده‌ی بزرگ جهانی بداند؛ یک کشور عظیم که احتمالا ایکس‌باکس سری ایکس یکی از شهرهای بزرگ و ایکس‌باکس گیم پس پایتخت آن است.

مستر چیف با لباس سبز و کلاه خود درخشان در یک سیاره دیگر در بازی هیلو اینفینیت

شاید اوج تفاوت رویداد نمایش بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس با کنفرانس رونمایی از پلی‌استیشن 5 را بتوان در نحوه‌ی پخش تریلرهای مرتبط با بازی‌های مستقل دید. در رویداد مایکروسافت فقط بازی The Gunk و بازی ترسناک The Medium که قرار است قدرت SSD را نشان دهد، شانسی برای پخش تریلر واقعی داشتند. برای ۱۵ بازی مستقل دیگر چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها به شکل پیاپی در تریلری که بیشتر ایکس‌باکس گیم‌پس و برنامه‌ی پشتیبانی مایکروسافت از بازی‌های مستقل (ID@XBOX) را تبلیغ می‌کرد، مقابل مخاطب قرار گرفتند.

سونی تعداد کمتری از بازی‌های مستقل را دقیقا مثل بازی‌های AAA با تریلرهای بلند معرفی می‌کند تا به مخاطب بگوید اگر از هرکدام از این بازی‌ها به‌شدت خوش‌تان آمد، یک PS5 بخرید. مایکروسافت اما تعداد بیشتری از این بازی‌ها را به شکل سریع‌تر نمایش می‌دهد تا بگوید اگر می‌خواهید شانس تجربه‌ی بازی‌های متفاوت زیادی را داشته باشید، به ایکس‌باکس گیم پس و یکی از پلتفرم‌های ایکس‌باکس بپیوندید.

حتی اکثر نمایش‌ها هم مثل تیزر بسیار کوتاه «فیبل» که عملا شامل هیچ اطلاعات خاصی نمی‌شود، روی همین نکته تاکید دارند. آن‌ها ایکس‌باکس سری ایکس را تقریبا حتی به یک مخاطب جدید (خارج از چارچوب طرفدارهای همیشگی و محکم ایکس‌باکس) هم نمی‌فروشند. ولی به همه می‌گویند به گیم پس بیایید چون قرار است اتفاقات جالب زیادی در آن رخ بدهد و بازی‌های زیادی دارد.

اکنون نوبت شما است که به ما و مخاطب‌های محترم زومجی بگویید در رویداد دیجیتالی رونمایی از بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس، بیشتر جذب کدام قسمت از مراسم شدید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده