// دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۹

راهنمای کامل بازی The Last of Us Part 2؛ از رمز گاو صندوق‌ها تا محل اسلحه‌ها

برای آن‌هایی که می‌خواهند سرتاسر یک بازی ویدیویی را ببینند، تازه‌ترین ساخته‌ی نیل دراکمن و تیم او در استودیو ناتی داگ موارد زیادی برای اکتشاف دارد. همراه راهنمای کامل زومجی باشید.

هرچند این مطلب با هدف فاش کردن داستان نوشته نشده ولی به‌دلیل ماهیت محتوای آن، اگر نمی‌خواهید چیزی از جزییات بازی بدانید بهتر است پس از تمام کردن بازی مطالعه شود

وقتی یک بازی ویدیویی شدیدا مخاطب را درگیر می‌کند، دیگر مسئله‌ی گیمر لزوما کسب تروفی پلاتینیوم اثر نیست. در حقیقت حتی افرادی که به‌شدت به ۱۰۰ درصد کردن یک بازی و به‌دست آوردن تمام اچیومنت‌ها یا تروفی‌های آن اهمیت می‌دهند، گاهی صرفا با انجام این کارها نمی‌توانند سرتاسر محصول محبوب خود را ببینند. مخصوصا وقتی با یک بازی ویدیویی خطی و همزمان بسیار گسترده مثل The Last of Us Part II طرف باشیم؛ اثری که میزان پیشرفت شما در مواجهه با تمام ابعاد خود را با معیارهایی عددی نشان نمی‌دهد و می‌تواند درون هر اتاق، نوشته‌ای لایق خواندن یا یک داستان‌گویی محیطی قوی داشته باشد.

پس با درک این نکته که کسب تمام تروفی‌های بازی The Last of Us Part II به‌معنی موفقیت در لذت بردن از تمامی داشته‌های آن نیست، به درستی وارد این مقاله شده‌اید. همچنین از آن‌جایی که خوش‌بختانه تازه‌ترین ساخته‌ی ناتی داگ از قابلیت‌های حداکثری برای پشتیبانی از انواع‌واقسام گیمرها با شرایط جسمی و سلایق متفاوت بهره می‌برد، این راهنما شامل نحوه‌ی مبارزه یا مخفی‌کاری و مواردی از این دست نمی‌شود؛ تا فقط روی این مورد وقت بگذارد که چگونه می‌توان کامل‌ترین تجربه از سومین ساخته‌ی بلند نیل دراکمن با نقش‌آفرینی تروی بیکر را کسب کرد. بازی The Last of Us Part 2 لیاقت تجربه شدن به کامل‌ترین شکل ممکن را دارد.

الی سوار اسب در برف بازی The Last of Us Part 2

قبل از رفتن به سراغ توضیحات جزئی، در کل باید از چه اصولی پیروی کنم تا محتوایی در جهان بازی را از دست ندهم؟

به هیچ عنوان در نخستین دور از تجریه‌ی این بازی داستانی و خطی به‌خصوص به‌دنبال ۱۰۰ درصد کردن آن نباشید

در نخستین تجربه‌ی بازی به‌دنبال کامل کردن آن نباشید. تجربه‌ی داستانی درگیرکننده و شوکه‌کننده‌ی اثر بارها و بارها طوری مخاطب را درگیر می‌کند که مخاطب راهی به جز هم‌ذات‌پنداری با کاراکترهای اصلی در دل مراحل گوناگون ندارد. وقتی تمام دغدغه‌ی شما سالم رسیدن در جایگاه الی به نقطه‌ای خاص باشد، تمرکز روی کسب تجربه‌ی ۱۰۰ درصدی از اثر می‌تواند خسته‌کننده به نظر برسد. در لحظه‌ها غرق شوید و به آن‌ها اجازه‌ی نفس کشیدن بدهید. در محیط‌ها بگردید و نوشته‌ای را که نظرتان را جلب کرد، مطالعه کنید. اگر از دل آن نوشته به رمز یک گاوصندوق قرارگرفته در آن حوالی پی بردید، به سراغ گاوصندوق بروید و از باز کردن آن لذت ببرید. اما این‌گونه نشود که پس از ورود به هر محیط بخواهید به شکل مصنوعی خود را وادار به یافتن تمام نامه‌ها، نگاه انداختن به تک‌تک دیوارها و مثلا باز کردن تک‌تک گاوصندوق‌ها کنید.

مگر نسل هشتم چند بازی ویدیویی داستانی در این سطح بالا دارد که مخاطب بخواهد طی نخستین تجربه‌ی خود، گم شدن درون جهانش را از دست بدهد؟ آن هم وقتی بازی از یک حالت نیوگیم‌پلاس جذب‌کننده بهره می‌برد که خواه یا ناخواه برای کسب تروفی پلاتینیوم، رفتن به سراغ نیمی از آن اجباری است.

الی چاقو به دست در لست آف آس 2

مشکلی نیست. وقتی دومین تجربه‌ی خود از بازی را آغاز کردم، چگونه مطمئن شوم که هیچ محتوایی  را از دست نمی‌دهم؟

راستش را بخواهید، هیچ روشی برای اطمینان یافتن کامل از این مهم وجود ندارد. آن هم وقتی مشغول صحبت درباره‌ی استودیویی هستیم که ممکن است پس از چند بار تجربه‌ی یکی از بازی‌های آن، باز هم آخر خود را مواجه‌شده با نکته‌ای جدید ببینید. مثلا من با اینکه پنج بار بازی The Last of Us را تمام کرده بودم، تازه وقتی آن محصول را برای بار ششم از ابتدا تا انتها بازی کردم، متوجه لحظه‌ی زیبای فوتبال بازی کردن دخترک با سم، برادر کوچک‌تر هنری شدم. چون همیشه انقدر سریع از منطقه‌ای خاص می‌گذشتم که آن‌ها وقتی برای یافتن توپ، فرستادن یک نفر به سمت دروازه و پنالتی زدن نداشتند.

بااین‌حال الگوهایی وجود دارند که با پیروی از آن‌ها می‌توان به تجربه‌ی حداکثری بازی نزدیک شد. برای نمونه در دور دوم تجربه‌ی خود به هیچ دشمنی رحم نکنید و در هر منطقه‌ی پرشده از دشمن مشغول سلاخی همگان شوید. هرچه‌قدر هم که سخت به نظر برسد، وقتی تک‌تک دشمنان یک منطقه کشته نشده‌اند، عملا راهی برای جست‌وجوی سرتاسری آن وجود ندارد. همچنین باتوجه‌به اینکه هیچ‌کدام از تروفی‌های The Last of Us Part II مرتبط با درجه‌ی سختی انتخاب‌شده نیستند و شما هم یک بار بازی را تمام کرده‌اید، می‌شود برای ساده‌تر کردن این کار، میزان سختی بازی را پایین آورد.

پس از اینکه هر منطقه پاک‌سازی شد، نقطه به نقطه‌ی آن را بگردید. تمام شیشه‌های ممکن را بشکنید، با دقت به محیط تمام نقاط را ببینید و هر آیتم موجود را بردارید. چراغ‌قوه را روشن کنید و به دیوار، تابلوها، مغازه‌ها و موارد گوناگون نگاه بیاندازید. هیچ عجله‌ای برای رفتن از یک محیط به محیط بعدی نداشته باشید تا متوجه ارتباط یک نامه، جدولی روی تخته و سر و شکل کلی یک ساختمان شوید. این‌گونه از داستان‌گویی‌های محیطی لذت می‌برید. اگر احیانا حیوانی مشغول حرکت در یک جهت خاص را دیدید، او را دنبال کنید.

در زمان اجرای بازی دکمه‌ی Options روی کنترلر را بزنید و بعد روی گزینه‌ی «تنظیمات» کلیک کنید. سپس به سراغ سومین گزینه یعنی HUD بروید. حالا به انتهای منوی بازشده برسید و قابلیت Collectible Tracking را فعال کنید

موقع حرکت درون محیط‌های مختلف، از نگاه انداختن به زوایای گوناگون غافل نشوید. بازی پرشده از آیتم‌هایی است که تنها به حالت درازکش، به حالت نشسته یا با نگاه به سمت بالا می‌توانید آن‌ها را بردارید. البته گزینه‌ای هم در تنظیمات وجود دارد که پس از روشن شدن تا حدی به پیدا کردنِ آسان‌تر همه‌چیز کمک می‌کند. اما به آن هم نمی‌توانید اعتماد کامل داشته باشید. تازه تمامی راهنمایی‌های حاضر در اینترنت هم لزوما صحیح نیستند و بازی در دور دوم تجربه می‌تواند محل قرارگیری برخی موارد را تا حدی تغییر دهد. پس اگر به محلی توصیف‌شده درون یک مقاله رفتید و مثلا فلان سلاح را در آن‌جا نیافتید، لطفا فکر نکنید که بازی شما دارای مشکل خاصی است.

شهر سیاتل در بازی The Last of Us Part 2

وقتی دومین تجربه را به پایان رساندم، چگونه اطمینان پیدا کنم که محلی وجود ندارد که آن را ندیده باشم؟

هنگام ورود به هر منطقه نمی‌توانید کار خاصی در این رابطه انجام بدهید. اما برای خود یک قانون داشته باشید؛ هرگز قبل از حفظ شدن نقشه‌ی سرتاسر یک منطقه آن را ترک نکنید. از یاد نبرید که بازی The Last of Us Part II هرچه‌قدر هم که در بعضی قسمت‌ها بزرگ و گسترده به نظر برسد، باز هم یک بازی خطی است. پس قطعا غیر از مسیر اصلی، باقی راه‌ها از جایی به بعد به بن‌بست می‌رسند. پس همیشه می‌توانید زمانی یک محیط را ترک کنید که گوشه به گوشه‌ی آن را درون ذهن خود می‌بینید و تمام بن‌بست‌های آن را دیده‌اید.

فراموش نکنید که استودیو ناتی‌داگ در طراحی محیط برای بازی داستانی خطی، کمتر استودیویی را به‌عنوان رقیب می‌شناسد. به همین خاطر تقریبا همیشه می‌توان با کمی دقت به محیط پیرامونی پرجزئیات فهمید که مسیر اصلی تعیین‌شده برای کاراکتر در کجا قرار دارد. وقتی درون کوچه‌ای باریک ایستاده‌اید که در انتها با پرش از یک مانع شما را به منطقه‌ای بزرگ می‌رساند، حتما اول تک‌تک فروشگاه‌های آن را بگردید. وقتی در دوردرست ماشین بزرذگی دیده می‌شود که مشخصا پس از عبور از آن راهی برای بازگشت به عقب وجود ندارد، قبل از حرکت به سمت آن تک‌تک نقاط دیگر منطقه را ببینید. راستی از آن‌جایی که شما پیش‌تر یک بار بازی را تمام کرده‌اید، احتمالا ورودی و خروجی اصلی اکثر محیط‌های کوچک و بزرگ را می‌شناسید. پس به‌سادگی می‌فهمید که هر مسیری غیر از آن‌ها پرشده از محیط‌های فرعی است.

در TLoU Part II گاهی یافتن رمز یک گاوصندوق می‌تواند هم‌معنی با لمس کردن عمیق داستانی فرعی و شنیدنی باشد. پس برای رسیدن به پاسخ‌های جزئی بهتر است فقط وقتی سراغ راهنما را بگیرید که واقعا سردرگم و خسته شده‌اید.

(از این‌جا به بعد مقاله شامل اسپویل‌های حداقلی داستانی و غیرداستانی از بازی TLoU Part II می‌شود)

الی سوار قایق در بازی The Last of Us Part 2

بسیار هم خوب. حالا می‌شود رمز تک‌تک گاوصندوق‌ها و محل قرارگیری آن‌ها را بدانم؟

صداگذاری The Last of Us Part II انقدر قوی است که می‌توان با درست گوش دادن، مثل یک فرد حرفه‌ای هر گاوصندوق را تنها با شنیدن صدای آن باز کرد. چون وقتی در هر دور به عدد درست می‌رسید، صدای کلیک کمی آرام‌تر از حالت عادی می‌شود و احساس رضایت پیدا کردن جواب صحیح را تقدیم گیمر می‌کند. اما اگر به‌دنبال پاسخ آسان‌تر می‌گردید نیز هیچ مشکلی نیست.

۱- در بخش از اولین مرحله‌ی بازی به یک خواربار فروشی می‌رسید که با هاگ‌های جهش‌یافته پر شده است. دفتر عقبی را چک کنید. در نزدیکی گاوصندوق نامه‌ای می‌یابید که رمز آن را «تاریخ انتخاب شدن پسر صاحب مغازه به‌عنوان کارمند برتر ماه» معرفی می‌کند. رمز گاوصندوق: 13-20-07.

۲- وقتی قدم به بخش تقریبا جهان-باز بازی گذاشتید، قطعا وارد دادگاه (Courthouse) می‌شوید. پیش از آن که از آسانسور پایین بروید، شیشه را بشکنید و قدم به اتاقی بگذارید که در آن قفل شده است. این‌جا گاوصندوقی را می‌یابید که برای باز کردن آن باید به وایت‌برد بنگرید. رمز گاوصندوق: 22-07-86.

۳- هنوز از محیط شبه جهان-باز خارج نشده‌ایم. وارد بانک شوید و رمز گاوصندوق را درکنار نقشه‌ی دزدی درون کیفی افتاده روی زمین بیابید. پس از ورود به بانک تقریبا غیرممکن است که این گاوصندوق را نبینید. رمز گاوصندوق: 06-23-60. راستی اکثر بازیکن‌ها دقیقا در همین محل و از سر یک جنازه موفق به برداشتن شات‌گان می‌شوند. راستی افراد زندگی‌کرده با سری بازی «آنچارتد» هم می‌توانند انگشتر Sic Parvis Magna را داخل یکی از کشوهای همین مکان پیدا کنند.

۴- در محوطه‌ی شبه جهان-باز، دروازه‌ی غربی شماره ۲ (Gate West 2) را بیابید. دروازه‌ای که پایین‌تر از دادگاه و در تقاطع دو خیابان پنجم (5th) و مدیسون (Madison) واقع شده است. راه باریکی برای رد شدن از این دروازه وجود دارد که گذشتن از آن مشابه رد شدن از تمامی مسیرهای باریک دیگر درون این بازی است. آن‌جا گاوصندوقی را می‌یابید که مطابق یک نامه باید با «کد سابق همین دروازه» باز شود. رمز گاوصندوق: 51-04.

۵- پس از رسیدن به Capitol Hill و در منطقه‌ی پرشده از تله‌های انفجاری، قدم به محل فروش اجناس دست دوم (Thrift Store) بگذارید تا در یکی از اتاق‌های عقبی آن یک گاوصندوق را ببینید. رمز گاوصندوق: 33-01-51.

۶- این یکی که در اتاق‌های دفتری حاضر درون تونل‌ها پیدا می‌شود، عملا یک کمد قفل‌دار است. وارد اتاق استراحت شوید؛ همان اتاقی که در آن می‌توان میزهای کوچک و ماشین‌های فروش خودکار مواد غذایی را دید. رمز15243.

۷- در مرحله‌ی سوم بازی می‌توانید ۳ گاوصندوق را بیابید. اولین گاوصندوق در Hillcrest قرار دارد؛ درون یک فروشگاه تعمیر خودکار که پشت کسب‌وکارهای دیگر است و برای ورود به آن باید یک سطل آشغال توسط الی جابه‌جا شود. رمز گاوصندوق: 65-82-30.

۸- گاوصندوق بعدی در حوالی منطقه‌ی مرتبط با نخستین مواجهه‌ی شما با اعضای اسکارز یافت می‌شود؛ یک گاوصندوق که درون اتاق خواب قرار دارد. در این اتاق قفل است. برای ورود به آن از پله‌ها پایین بروید و در سمت راست، وارد اتاق لباس‌شویی شوید. یک راه دیگر برای ورود به این اتاق دربسته هم بالا رفتن از کامیون و شکستن شیشه‌ی اتاق است. رمز گاوصندوق: 83-08-10.

۹- آخرین گاوصندوق مرحله‌ی سوم که همان دومین گاوصندوقِ متعلق به منطقه‌ی مواجهه با The Seraphites است، در اتاق عقبی داروخانه (Pharmacy) یافت می‌شود. موقع شنا کردن چشمان خود را برای یافتن گاراژ تیز کنید. وارد گاراژ بشوید و از پله‌ها بالا بروید. به داخل سوراخی درون دیوار بخزید. اکنون وارد اتاق پشتی داروخانه شده‌اید. رمز گاوصندوق: 23-55-38.

۱۰- این گاوصندوق را باید سوار بر قایق بیابید. در بخشی از مرحله‌ی چهارم بازی وارد یک انبار بزرگ می‌شوید که برای باز کردن راه قایق، باید به‌صورت دستی در بزرگ آن را باز کنید. پیش از ترک این مکان از راه‌پله بالا بروید تا با آوار قرارگرفته بر سر راه خود مواجه شوید. این‌جا می‌توانید با حرکت دادن یک جسم، راهی برای خزیدن تا انتهای مسیر باز کنید. سپس شیشه را بشکنید و به پشت آن بروید. این‌جا قایقی قرارگرفته در پس میله‌ها را می‌بینید و گاوصندوق را پیدا می‌کنید. رمز گاوصندوق: 64-12-70.

۱۱- در مرحله‌ی On Foot و پس از خروج از انبار درکنار دو شخصیت دیگر، به سمت قایق رهاشده بروید و با ایستادن روی آن و با پشت سر گذاشتن مسیر مشخص وارد ساختمان شوید. رمز گاوصندوق: 07-38-17.

۱۲- در مرحله‌ی Hostile Territory وارد نانوایی (Bakery) شوید. رمز گاوصندوق: 89-96-68.

۱۳- وقتی قدم به کشتی بزرگ گذاشتید، قدم به عرشه بگذارید. آن‌جا هم به سمت محل قرارگیری سوراخ بزرگ ایجاشده درون بدنه حرکت کنید تا گاوصندوق را ببینید. رمز گاوصندوق: 01-77-90.

۱۴- هنگامی که مشغول تجربه‌ی مرحله‌ی میان‌بر زدنِ ترسناک به همراه یک نفر به سمت مکانی خاص هستید، وارد خانه‌ای می‌شوید که روی میز آن یک بازی رومیزی بزرگ را می‌بینید. قدم به اتاق خواب این مکان بگذارید تا گاوصندوق را پیدا کنید. رمز گاوصندوق: 04-23-30.

۱۵- پس از اینکه از استخر خارج شدید، به جلو بروید تا یک باشگاه را ببینید. کنار محوطه‌ی این باشگاه و در سمت چپ راه‌پله، محفظه‌ای وجود دارد که می‌توان آخرین گاوصندوق را درون آن پیدا کرد. رمز گاوصندوق: 79-18-12.

(دقت کنید که هرچه به بخش‌های پایانی مقاله نزدیک‌تر می‌شویم، نیاز بیشتری به شرح دقیق برخی موقعیت‌ها وجود دارد تا گیمر بتواند مثلا محل مورد نظر را به‌راحتی پیدا کند. پس خواه یا ناخواه پاراگراف‌ها و حتی تصاویر بعدی مقاله شامل اسپویل‌های بیشتری می‌شوند)

اسب در جنگل بازی The Last of Us Part 2

کارت‌ها، مجلات، اشیا خاص، نامه‌ها، یادداشت‌ها، سکه‌ها و میزهای کار متعددی درون جهان بازی پیدا می‌شوند. راهی برای شرح محل قرارگیری تک‌تک آن‌ها به ترتیب همه‌ی مراحل بازی وجود دارد؟

دانلود ویدیو راهنما از آپارات | تماشا در یوتیوب

بدون شک. البته دقت کنید که بسیاری از این موارد داخل همان گاوصندوق‌هایی پیدا می‌شوند که پیش‌تر تک‌تک آن‌ها را باز کردیم. برای پاسخ به این پرسش به شکل مکان به مکان و مرحله به مرحله پیش می‌رویم؛ کاری که یک متن هرگز به‌سادگی و جذابیت این ویدیو از پس انجام آن برنمی‌آید. راستی اگر یک مکان-مرحله را در ویدیو بالا ندیدید، متوجه می‌شوید که شامل هیچ کارت، نامه، مجله، یادداشت، جسم خاص، سکه یا میز کاری نمی‌شود که بخواهید آن را بیابید.

جسی و الی در لست آف آس 2

امکانش وجود دارد که بفهمم سلاح‌های مختلفی که ممکن است از دست بدهم، دقیقا کجا قرار گرفته‌اند؟

بازی The Last of Us Part II یک بازی ویدیویی آسان نیست. حتی اگر آن را روی درجه‌ی سختی Very Light بازی کنید، در برخی بخش‌ها چندین و چند بار می‌میرید. پس نمی‌توانید بدون داشتن تمام سلاح‌های ممکن به استقبال دشمن‌های انسانی و غیرانسانی آن بروید. چرا که حتی اگر میل به گشتن کامل محیط‌ها نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید همه‌ی دشمنان را با مخفی‌کاری پشت سر بگذارید.

همچنین باید بدانید که بازی در یک دور تجربه به شما نه تعداد قرص لازم برای بهبود تمام توانایی‌های کاراکترها را می‌دهد و نه می‌گذارد بازیکن تک‌تک سلاح‌ها را تا انتها آپگرید کند. پس هنگام گشتن به‌دنبال موارد گوناگون، تک‌تک مهمات و منابع ممکن را جمع کنید و در آپگریدهای دور اول هم به سلیقه و نیازهای خود بیاندیشید. البته در دور دوم با حالت نیوگیم‌پلاس می‌توانید با جمع‌آوری مجدد تمام منابع ممکن، آپگریدها را کامل کنید.

حالا وقت پاسخ دادن مستقیم به پرسش شما است. الی به‌صورت پیش‌فرض دو سلاح Bolt-Action Rifle و Semi-Auto Pistol را در اختیار دارد. اما چهار سلاح بعدی توسط بازیکن پیدا می‌شوند.

۱- در مرحله‌ی Packing Up وارد اتاق جول شوید و جعبه‌ی قرمزرنگ را بیابید. از درون جعبه می‌توانید سلاح Revolver را بردارید.

۲- Pump Shotgun را همان‌گونه که گفتم پس از باز کردن در گاوصندوق بزرگ بانک، از روی یک جنازه برمی‌دارید.

۳- برای برداشتن کمان (Bow) باید اواخر مرحله‌ی Hillcrest وارد یک خانه شوید. البته کسب این سلاح که توسط شما برداشته می‌شود و داستانک جالبی هم دارد، بخشی از تجربه‌ی اصلی بازی است و کسی نمی‌تواند آن را از دست بدهد.

۴- Silenced Submachine Gun را نیز شما نمی‌یابید. بلکه در ابتدای یکی از مراحل بازی خود به خود می‌بینید که آن را به چنگ آورده‌اید.

کاراکتر بعدی نیز دو سلاح را به‌صورت پیش‌فرض در اختیار دارد؛ Military Pistol و Semi-Auto Rifle. همچنین او در بخشی از تجربه‌ی اصلی بازی و به شکلی غیر قابل از دست دادن برای مخاطب، Crossbow را به‌دست می‌آورد. اما سه سلاح دیگر برای او می‌توانند توسط بازیکن برداشته شوند.

۱- در مرحله‌ی On Foot گاوصندوقی وجود دارد که اگر آن را مطابق راهنمای بالا باز کرده باشید، می‌توانید به‌سادگی سلاح Hunting Pistol را هم از داخل آن بردارید.

۲- سلاح Double Barrel Shotgun در محله‌ی چینی‌ها (Chinatown) درون مرحله‌ی Hostile Territory یافت می‌شود. در بخشی از مرحله که از یک سوراخ پایین پریدید، به پشت میز پیش‌خوان بروید و آن را بردارید.

۳- آتش‌افکن (Flamethrower) را در مرحله‌ی The Descent و کنار یک جنازه‌ی پوسیده می‌یابید. برای رسیدن به آن نیز باید از یک مسیر باریک عبور کنید.

همه‌ی سلاح‌های بازی قابل آپگرید شدن نیستند و بعضی از آن‌ها از ابتدا تا انتها به یک شکل باقی می‌مانند.

دفترچه الی در بازی The Last of Us Part II

می‌خواهم کامل‌ترین نسخه‌ی موجود از دفترچه‌ی یادداشت الی را بخوانم. دقیقا در کدام مکان-زمان‌های بازی حضور داشته باشم تا او نقاشی کند یا جمله‌ای بنویسد؟

Journal Entryها را نباید از دست بدهید. آن‌ها شامل طرح‌ها، شرح احساسات و اطلاعات داستانی جالبی می‌شوند که نگاه الی به رخدادهای گوناگون را به تصویر می‌کشند. البته دقت کنید که شما گاهی تنها به صفحات خاصی از دفترچه‌ی خاطرات او دسترسی دارید. پس هروقت که یک نکته‌ی جدید به آن اضافه کردید، حتما تمام صفحات قبلی و بعدی موجود را بخوانید تا محتوایی را از دست ندهید.

راستی گاهی الی نه جلوی چشم شما که به خودی خود، یادداشتی به دفترچه می‌افزاید. پس مثلا وقتی مشغول وارد کردن اطلاعات تازه هستید، ناگهان ممکن است با رفتن به صفحه‌ی پیشین، نوشته‌ها و نقاشی تازه‌ای را ببینید.

۱- در بخش افتتاحیه‌ی بازی درون جکسون و به بیان دقیق‌تر در مرحله‌ی Patrol، پس از بستن اسب خود یعنی شیمر، دینا را دنبال کنید تا به چشم‌انداز برفی برسید. وقتی صحبت تمام شد و دینا از آن‌جا کمی فاصله گرفت، مجددا به نزدیک لبه بروید و دکمه‌ی مثلث را بزنید.

۲- همچنان در مرحله‌ی Patrol هستیم. پس از ورود به کتابخانه، قسمت کودکان را بیابید تا روی قفسه با چراغ‌قوه یک عروسک زرافه را ببینید.

۳- در مرحله‌ی Packing Up جکسون، وارد آشپزخانه‌ی محل زندگی جول شوید و درکنار سینک ظرف‌شویی یک لیوان را بیابید. همین که به آن نگاه کنید، خود الی دفترچه را بیرون می‌کشد و یادداشتی درون آن می‌نویسد.

۴- در همان مرحله‌ی Packing Up جکسون و درون خانه‌ی جول، به طبقه‌ی بالا بروید تا درکنار یک پنجره یک گیتار را نظاره کنید. دکمه‌ی مثلت را بزنید.

۵- در روز اول سیاتل و مرحله‌ی The Gate، پیش از بالا رفتن از دیوار به نوشته‌ی بزرگ روی دروازه‌ی بسته‌شده نزدیک شوید.

۶- در روز اول سیاتل و مرحله‌ی Downtown، شما درون منطقه‌ای نیمه جهان-باز حضور دارید. در مسیر رفتن به سمت فروشگاه موسیقی (Valiant Music Shop) از یک برج دیده‌بانی بالا بروید. کشو را باز کنید تا با یک یادداشت مواجه شوید. پس از دیدن یادداشت، می‌فهمید موقع نگاه کردن به پایین می‌توانید با زدن دکمه‌ی مثلث الی را به سوی نوشتن در دفترچه‌ی خود سوق بدهید.

۷- همچنان در همان مرحله‌ی Downtown حضور داریم. پس از ورود به کنیسه/پرستشگاه یهودیان، شما به نقطه‌ای می‌رسید که باید یک طناب را بگیرید و به سمت دیگر تاب بخورید. وقتی به طرف دوم رسیدید، به‌جای اینکه سریعا به سمت پنجره بروید، در خلاف جهت اصلی حرکت کنید. این‌گونه وارد یک اتاق می‌شوید و چند دیالوگ جدید با دینا دارید. سپس به سمت کشو میز قرار گرفته در مرکز اتاق بروید و آن را باز کنید. پس از آن که یادداشت داخل کشو را بردارید، بدون اینکه نیاز به فشار دادن دکمه‌ای توسط شما باشد، الی خود به خود موردی را به دفترچه می‌افزاید.

۸- در روز اول سیاتل و مرحله‌ی «تونل‌ها» (The Tunnels) که پیش‌تر هم در این مقاله راجع به آن صحبت کردیم، برای نخستین بار با یک شمبلر (نوع تازه‌ای از اینفکتدها که توانایی ترشح گاز اسیدی کشنده را دارند) مواجه می‌شوید. وقتی این شمبلر را کشتید، بالای جنازه‌ی او بروید و‌ آن را بنگرید. این‌جا با زدن مثلث، الی یادداشت تازه‌ای را به دفترچه‌ی خود می‌افزاید.

۹- وقتی در مرحله‌ی The Birthday Gift و بیرون محوطه‌ی اصلی موزه با مجسمه‌ی Tyrannosaurus Rex عظیم‌الجثه مواجه شدید، خود را به تابلوی کاشته‌شده در مقابل آن نزدیک کنید.

۱۰- در همان مرحله‌ی The Birthday Gift وقتی به بخش فضانوردی موزه رسیدید، به سمت نیمکت‌ها بروید.

۱۱- به روز دوم سیاتل رسیده‌ایم. در مرحله‌ی Hillcrest دقیقا بین فروشگاه‌های Used & Rare Books و Ruston Coffee پارچه‌ای آبی و بزرگ را می‌بینید که دور آن سبزه روییده است؛ پرچم‌مانندی که یک گرافیتی نارنجی‌رنگ نیز روی آن دیده می‌شود. به سمت آن بروید و مثلث معروف را بزنید.

۱۲- در مرحله‌ی Finding Strings کار سختی برای تکمیل دفترچه‌ی الی ندارید. صرفا به محض اینکه کنترل شخصیت به شما داده شد، به‌جای دنبال کردن سریع کاراکتر همراه، به سمت چشم‌انداز پیش‌رو بروید و مثلث را بفشارید.

۱۳- مرحله‌ی The Seraphites سه یادداشت را به دفترچه‌ی الی می‌افزاید. وقتی وارد محوطه‌ی دفتری و شبیه به یک لابی شدید، به‌سادگی روی دیوار جمله‌ی «عشق او را احساس کنید» (Feel Her Love) را می‌بینید. پس به سمت آن بروید و کار همیشگی را انجام دهید.

۱۴- این یکی غیر قابل از دست دادن است. به محض اینکه الی پیش از ورود به مرکز کنفرانس سیاتل از دور بیمارستان را می‌بیند، خود به خود نوشته‌ای به دفترچه می‌افزاید.

۱۵- در مرحله‌ی The Seraphites، هنگامی به پارک رسیدید، همه‌ی دشمن‌ها را بکشید. سپس به سمت جنازه‌ی یکی از اعضای اسکارز/سرفایت‌ها بروید؛ آن جنازه‌ای که در نزدیکی ایستگاه اتوبوس روی زمین افتاده است. دقت کنید که اگر خود را با مخفی‌کاری و عدم سلاخی همه‌ی افراد حاضر در این منطقه به نقطه‌ی گفته‌شده برسانید، اصلا نمی‌توانید با فشردن مثلث باعث شلوغ‌تر شدن دفترچه‌ی یادداشت الی شوید.

۱۶- درون مرحله‌ی Road to the Aquarium می‌توانید وارد یک کتاب‌فروشی بزرگ شوید. در آن‌جا به طبقه‌ی پایین بروید و به‌دنبال قسمت کودکان بگردید. روی دیوار این مکان می‌شود یک نقاشی از داستان «آلیس در سرزمین عجایب» را دید که در اطراف آن چند قارچ مصنوعی بزرگ به چشم می‌خورند. به سمت آن‌ها بروید و بین انگشت خود و دکمه‌ی مثلث دوال‌شاک 4، رابطه‌ای صمیمانه برقرار کنید.

۱۷- در مرحله‌ی The Flooded City وقتی قایق را برای باز کردن در بزرگ پیش‌رو متوقف کرده‌اید، به سمت چپ نگاه کنید و از راه‌پله بالا بروید. سپس آن بالا وارد اتاقی شوید که پنجره‌ای رو به بیرون دارد؛ پنجره‌ای که پشت آن می‌توان چرخ‌وفلک شهربازی را دید. نزدیک پنجره که شدید، قطعا می‌دانید باید کدام دکمه را بزنید!

۱۸- پس از اینکه سگ (آلیس) را در مرحله‌ی The Flooded City کشتید، کیف باشگاه اوئن را بگردید و به پلاک‌های فایرفلای او نگاه بیاندازید. با انجام این کار الی بدون نیاز به فشرده شدن دکمه‌ای توسط شما به سراغ دفترچه می‌رود و کار خود را انجام می‌دهد.

۱۹- نگران نباشید. پس از اینکه در مرحله‌ی Pushing Inland سانتا باربارا از عمارت خارج شدید و زیر دیوار آن خزیدید، الی به سراغ دفترچه‌ی یادداشت می‌رود. این بخشی از تجربه‌ی خط اصلی داستان و غیر قابل از دست دادن به نظر می‌رسد.

۲۰- مرحله‌ی The Resort، سانتا باربارا و آخرین یادداشت در دفترچه‌ی الی. پس از جنگ پرشلیک و و نسبتا طولانی با افراد حاضر در منطقه، مسیر ریلی را دنبال کنید تا به یک ون برسید که عملا این راه را بسته است. روی بدنه‌ی این ون می‌شود لوگو گروه Rattlers را دید. به سمت آن بروید و خداحافظی انگشت خود با دکمه‌ی مثلث کنترلر برای پر کردن دفترچه‌ی یادداشت الی را جشن بگیرید. 

تلفن زدن در بازی لست آف آس 2

آیا ممکن است که برخی دیالوگ‌های کلیدی را به خاطر درست بازی نکردن نشنوم؟

از شخصیت‌های همراه خود دور نشوید. این یک اصل مهم در تمام بازی‌های مدرن ناتی‌داگ و مخصوصا آثار نیل دراکمن است؛ بازی‌هایی که نه فقط در کات‌سین‌ها که طی لحظه به لحظه‌ی گیم‌پلی قصه می‌گویند. به همین خاطر حتی وقتی محیط‌ها را پاک‌سازی کرده‌اید یا درون محلی خالی از دشمن هستید، از کاراکتر همراه خود دور نشوید. گاهی آن‌ها حرفی می‌زنند که برای جواب دادن به آن زمانی محدود دارید و تنها اگر نزدیک این افراد باشید، می‌توانید با زدن دکمه‌ی مثلث پاسخ پرسش را بدهید. همچنین اگر در نزدیکی آن‌ها و بدون عجله حرکت کنید، ممکن است همزمان به نقطه‌ای برسید و حرف تازه‌ای از آن‌ها بشنوید. پس بدون عجله فاصله‌ی خود را با آن‌ها حفظ کنید.

اما مسئله فقط درباره‌ی درست بازی کردن یا نکردن هم نیست و شما قطعا برخی از محتواهای حاضر درون این بازی را از دست می‌دهید. مثلا یکی از لحظات جذاب اثر برای یکی از گیمرها آن بود که درون یک محیط خالی از دشمن، بی‌دلیل و به اشتباه شلیک کرد. سپس کاراکتر همراه او به سمت الی آمد و با نگرانی درباره‌ی چرایی انجام این کار سؤال کرد. همین حرکت نیز منجر به رد و بدل شدن چند دیالوگ جالب شد که بسیاری از افراد قطعا فرصت شنیدن آن‌ها را از دست می‌دهند.

پس از آن‌جایی که چندین و چند موقعیت غیر قابل پیش‌بینی در بازی وجود دارند، حتما برخی محتواهای داستانی و دیالوگ‌های آن برای عده‌ای در طول دو دور تجربه هم از دست می‌روند. شما می‌توانید بیشترین تلاش ممکن را برای تعامل با هر جسم ممکن به خرج بدهید و تمام اصول را رعایت کنید تا بهترین تجربه‌ی ممکن را داشته باشید. اما درنهایت این تجربه‌ی شما است؛ این نسخه‌ای از بازی و جهان و داستان پراحساس آن است که شما به ذهن می‌سپارید.

The Last of Us Part 2 شامل کات‌سین‌های معرکه‌ای می‌شود که اگر تمام محیط‌ها را نگردید و با تمام اجسام ممکن تعامل نداشته باشید، فرصت لذت بردن از آن‌ها را از دست می‌دهید

گیتار جول لست آف آس 2

با اینکه نوشته‌ای که تقدیم شما شد از برخی جهات حکم تکمیل‌کننده‌ی مقاله‌ی «راهنمای تروفی بازی The Last of Us Part 2» به قلم محمدصادق تواضعی را دارد، امید می‌رود که در اصل، تجربه‌های چندباره‌ی طرفدارها از این اثر مهم را غنی‌تر و جذاب‌تر سازد. زومجی در طول حدودا ۶ سال فعالیت خود تا به امروز تنها ۱۶ بازی ویدیویی را در بررسی بازی لایق نمره‌ی کامل ۱۰ از ۱۰ دانست و TLoU Part II یکی از آن‌ها به شمار می‌آید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده