نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۳

علاقه شان لیدن به بازگشت بازی ‌های ۱۲ تا ۱۵ ساعته‌ AAA

شان لیدن، مدیر اجرایی سابق پلی‌استیشن در مصاحبه اخیر خود از لزوم تجدید نظر و ارزیابی مجدد در مورد طول مدت گیم‌پلی بازی‌های جدید AAA و تأثیری که می‌تواند روی هزینه بالای ساخت بازی‌ها در نسل جدید بگذارد، صحبت کرده است.

شان لیدن از مدیران اجرایی سابق پلی ‌استیشن در سونی، در اظهارات جدید خود روال استاندارد ساخت بازی‌های جدید AAA را غیرقابل تحمل توصیف کرده و خواستار تغییر در روند توسعه پروژه‌های بزرگ و گران‌قیمت صنعت بازی شده است. لیدن دیروز و در خلال برنامه زنده Gamelab Live در مصاحبه با وبسایت Gamebeat در خصوص چرخه توسعه بازی‌های جدید به‌ویژه The Last of Us Part 2 صحبت کرده است.

Layden این بازی را به‌عنوان «یک مثال بارز» از بازی‌های داستان محوری که در طول دوره حضور او در شرکت سونی و همچنین نسل هشتم کنسول‌های پلی‌استیشن ساخته شده، توصیف می‌کند. لیدن در ماه اکتبر ۲۰۱۹ سونی را ترک کرد.

وی در این خصوص می‌گوید:

ما می‌توانیم بازیکنان را با ساخته‌های خود وحشت‌زده کرده و جیغ و داد آن‌ها را درآوریم. این موارد، دستاوردهای ساده‌ای هستند که می‌توان به‌راحتی به آن‌ها رسید. اما اگر بتوانیم بازیکن را به تفکر فرو برده و احساس غم را در وجود او ایجاد کنیم واقعاً به بالاترین سطح از پاسخ احساسی یک تجربه گیمینگ دست پیدا کرده‌ایم.

شان لیدن مدیر اجرایی سابق سونی

هرچند، با گذشت زمان، مقیاس توسعه بازی‌ها بزرگتر، برجسته‌تر و طولانی‌تر شده و این موضوع منجر به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های تولید شده است. براساس اظهارات سخنگوی وبسایت GamesIdustry.biz، بازی The Last of Us حدود ۱۵ ساعت زمان برای تکمیل تجربه بازی نیاز دارد؛ درحالی‌که پروژه ساخت آن، حدود سه و نیم سال به طول انجامیده است. دنباله این بازی که اخیراً منتشر شده، ۲۵ ساعت زمان گیم‌پلی دارد و این در شرایطی است که روند توسعه آن ۶ سال طول کشیده است. سونی جزئیات بودجه‌ای که برای ساخت این دو بازی اختصاص داده را منتشر نکرده اما می‌توان انتظار داشت که هزینه‌ها نیز به همین نسبت افزایش داشته‌اند.

مدیر اجرایی سابق سونی، به دورانی اشاره می‌کند که حتی بزرگ‌ترین پروژه‌های بازی‌سازی نیز نهایتاً به یک میلیون دلار بودجه برای تمامی مراحل توسعه بازی خود نیاز داشتند. وی در ادامه به نظریه‌ی رایجی که در خصوص پیش‌بینی هزینه‌های تولید بازی در هرنسل مطرح می‌شود، اشاره کرده که براین اساس، بودجه مورد نیاز برای ساخت بازی در هر نسل، تقریباً دوبرابر نسل قبل می‌شود.

نمایی از شخصیت الی در بازی The Last of Us 2

لیدن با اشاره به اینکه هزینه تولید بازی‌های نسل فعلی به ۱۵۰ میلیون دلار هم رسیده، می‌گوید:

مشکل این مدل این است که اصلاً غیرقابل تحمل شده است. حتی نمی‌توان تصور این را کرد که این اعداد و ارقام در نسل جدید مجدداً دوبرابر شده و حالا باید به‌حدی رشد کرد که از پس آن برآمد. من فکر می‌کنم حالا دیگر زمان آن رسیده که کل صنعت بازی یک بار به این موضوع بپردازد که اصلاً ما چه چیزی می‌سازیم و مخاطبان چه انتظاری دارند؟ بهترین راه برای پیاده‌سازی داستان‌های جدید در بازی‌ها چیست؟ و اصلاً باید به چه چیزهایی پرداخته شود؟

همه‌ی بازی‌های ماجراجویی نمی‌توانند هدفگذاری خود را برای ارائه ۵۰ تا ۶۰ ساعت زمان گیم‌پلی تنظیم کنند؛ چراکه در این صورت هزینه‌ها به‌طور غیرقابل تحملی بالا خواهد رفت. نهایتاً این شرایط می‌تواند منجر به خروج برخی از ایده‌ها و داستان‌های جذاب و خلاقانه از دور رقابت شود. ما باید دوباره این وضعیت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

Shawn Layden

لیدن در ادامه درمورد اینکه چطور قیمت بازی‌ها مدت‌ها است که در مقادیر مشخصی ثابت مانده اظهاراتی را مطرح کرده است. وی در این رابطه می‌گوید:

از وقتی که من کار خود را در صنعت بازی شروع کردم، بازی‌ها به قیمت ۵۹.۹۹ دلار عرضه می‌شوند. درحالی‌که هزینه ساخت این بازی‌ها بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است. اگر قیمت‌های شما هیچگونه انعطاف خاصی نداشته و در مقابل حجم هزینه‌های شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، هماهنگ شدن با این مدل سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. فکر می‌کنم در این نسل بالاخره شاهد ارتباط و تعامل بین این دو عامل خواهیم بود.

او در ادامه یک راه‌حل احتمالی را برای این مشکل ارائه می‌کند؛ بازگشت به بازی‌های کوتاه‌تر.

«از وقتی که من کارم را شروع کردم، بازی‌ها به قیمت ۵۹.۹۹ دلار عرضه می‌شوند. درحالی‌که هزینه ساخت آن‌ها بیش از ۱۰ برابر شده است»

شاید بسیاری از شما هم مشکلی که بخشی از جامعه‌ی گیمرها با افزایش سن با آن مواجه می‌شوند را داشته باشید. درواقع ما اغلب با افزایش حجم درگیری‌ها و دغدغه‌هایی که در زندگی روزمره داریم، به مرور زمان، کمتر برای تکمیل تجربه بازی‌ها وقت خواهیم داشت. به‌ویژه در شرایطی که بازی‌های مدرن‌تر، ساعات گیم‌پلی بسیار بیشتری را به کاربر ارائه می‌کنند. لیدن نیز با تأیید این مسئله، عقیده دارد که بازی‌های کوتاه‌تر می‌توانند علاوه‌بر فرصت تکمیل بازی‌های بیشتر، داستان‌های منسجم‌تر و درگیر کننده‌تری را به کاربر ارائه کنند:

بنابر این فکر می‌کنم بهتر است پاسخ دیگری را برای این مسئله مطرح کنیم. مثلاً به‌جای اینکه پنج سال زمان را صرف ساخت یک بازی ۸۰ ساعتی کنیم، بازی‌هایی با طول مدت ۱۵ ساعت یا مقادیر مشابه را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر تولید کنیم. حالا باید دید که در این صورت، هزینه‌ها چه تغییری خواهند کرد؛ و اینکه آیا این اثر می‌تواند یک تجربه تمام عیار را ارائه کند یا خیر.

Shawn Layden

به شخصه و به‌عنوان یک گیمر سالخورده‌تر، بازی‌هایی AAA با طول ۱۲ الی ۱۵ ساعته را ترجیه می‌دهم. اول از همه در این صورت می‌توانم بازی‌های بیشتری را تمام کنم. ضمن اینکه اینگونه بازی‌ها می‌توانند مثل یک اثر سینمایی خوش‌ساخت، محتوای منسجم‌تر و درگیرکننده‌تری را به مخاطب عرضه کنند. این همان چیزی است که من خواستار بازگشت آن به صنعت بازی هستم.

نظر شما در خصوص اظهارت شان لیدن چیست؟ آیا کوتاه‌تر شدن طول زمان گیم‌پلی بازی‌ها مورد استقبال بازیکنان نیز قرار خواهد گرفت؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده