// دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

فریم ۸۲: بررسی مهمترین فیلم‌های روز - از کاپون تا مارتین ایدن

در قسمت ۸۲ برنامه فریم، به بررسی فیلم‌های Capone 2020، The Whistlers 2019، The Truth 2019 و Martin Eden 2019 از سینمای روز جهان پرداخته‌ایم. با زومجی همراه باشید.

با شروع دوباره برنامه فریم در سال جدید، بر آن شدیم تا درکنار بررسی کارنامه فیلمسازان سرشناس سینما، در برخی برنامه‌ها به معرفی مهم‌ترین فیلم‌های روز سینمای جهان هم بپردازیم. غالبا سعی داریم فیلم‌هایی را انتخاب کنیم که پای در جای بزرگان گذاشته‌اند و ردی از آن‌ها را در اثر خود به همراه دارند. با این رویکرد شاید بهتر متوجه شویم که با وجود طرح هزاران قصه و ساخت هزاران فیلم، هنوز هم می‌توان امیدوار بود که فیلمسازانی پا به عرصه بگذارند که با تاثیر پذیری مناسب از بزرگان سینما، نگاه منحصر‌به‌فرد خود را بیابند و پرداختی متفاوت ارائه دهند. شاید هم بتوان امیدوار بود که بعد‌ها خودشان دنباله رو‌هایی پیدا کنند.

در این برنامه، هر فیلم را با یک نمونه شاخص پیش از خود قیاس می‌کنیم و به‌نوعی ردی از آن اثر را در فیلم جدید می‌یابیم. در قیاسمان هم از نمونه خوب سخن می‌گوییم و هم از نمونه ضعیف. به‌عنوان مثال، در ابتدا فیلم Capone ‌را به‌عنوان یک نمونه ضعیف با اثری به مراتب قدرتمندتر از خودش یعنی The Untouchables 1987 قیاس می‌کنیم. سپس به سراغ دو فیلمی می‌رویم که هر دو در روند ابتدایی قصه‌شان شباهت‌هایی ویژه دارند اما رفته رفته نگاه کارگردان‌هایشان ما را به مفاهیمی نسبتا متفاوت با یکدیگر می‌رساند. این دو اثر، یکی Autumn Sonata (سونات پاییزی) فیلمی درخشان از اینگمار برگمان است و دیگری فیلم The Truth ساخته کارگردان شناخته شده ژاپنی، هیروکازو کورئیدا. دو فیلم با واکاویِ فراق چند ساله مادر و دختر که پیشنهاداتی را چه به لحاظ فرمی و چه به لحاظ محتوایی برایمان دارند.

فیلم سوم، فیلمی از یک کارگردان درجه یک اهل رومانی یعنی کورنلیو پرومبیو است. او را پیش‌تر با فیلم‌هایی همچون Police, Adjective (که برای این فیلم موفق به کسب جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره ‌کن ۲۰۰۹ شده است) و 12:08East of Bucharest به یاد می‌آوریم. حال در تازه‌ترین ساخته‌اش یعنی The Whistlers مسیر فیلم Police, Adjective را دنبال کرده و آن را بسیار پیچیده‌تر کرده است. در وصف پیچیدگی‌اش همین بس که با تبهکارانی رو‌به‌رو هستیم که با زبان «سوت» با هم سخن می‌گویند. وقتی سوت می‌زنند، پلیس‌ها فکر می‌کنند پرندگان مشغول آواز خوانی هستند!

در پایان نیز به دو فیلم می‌پردازیم که از مسئله‌ای سخن می‌گویند که زمان نمی‌شناسد. یکی مربوط‌به اوایل قرن بیستم یعنی فیلم Martin Eden است و دیگری مربوط‌به دوران جنگ جهانی دوم یعنی فیلم A Hidden Life. این فیلم‌ها از دو راهی‌هایی حرف می‌زنند که تا ابد پیش روی هر انسانی می‌تواند قرار بگیرد. فراتر از زبان سینما، بیایید این دو فیلم را در زندگی‌مان به جریان بیندازیم و ببینیم چه قدر به کمکمان می‌آیند؟ 

در پایان هم مختصری از فهرست ارائه شده از فیلم‌های جشنواره کن 2020 سخن می‌گوییم. با این مقدمه، شما را به تماشای قسمت ۸۲ فریم دعوت می‌کنیم. قطعا از پیشنهاداتتان درباره موضوعات برنامه‌های بعدی فریم، استقبال خواهیم کرد.

دانلود از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده