نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۱

بیوگرافی بردلی کوپر

در این مطلب به‌معرفی بردلی کوپر، بازیگر مطرح و البته خوش‌سیمای سینمای هالیوود می‌پردازیم و برخی نقش‌آفرینی‌های وی را بررسی کرده و به‌برخی نکات جالب شخصیتی وی خواهیم پرداخت. همراه زومجی باشید. 

در این مطلب به بیوگرافی بردلی کوپر، بازیگر، کارگردان و تهیه‌کنندهٔ معروف سینمای هالیوود خواهیم پرداخت. جوانی که با نقش‌آفرینی در سریالی کمدی، برای اولین مرتبه جلوی دوربین قرار گرفت و بعد از حضور در چند سریال، پای وی به‌سینما باز شد و تا مدت‌ها وی را به‌عنوان بازیگر فیلم‌های کمدی می‌شناختند تا روی دیگری از هنر خود را نشان داد و استعداد خود را در ایفای نقش‌های جدی و البته پشت دوربین به‌رخ کشید و ترکیب استعداد، تلاش و سیمای مناسب را با هم داشت تا برای موفقیت در هالیوود چیزی کم نداشته باشد. بردلی کوپر با نقش‌هایی که ایفا کرد، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب، تونی، گرمی، بفتا و البته اسکار شد و در سال ۲۰۱۵، مجلهٔ تایم وی را یکی از ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار لقب داد و فیلم‌های وی چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار درمجموع فروش داشته‌اند. همراه زومجی باشید تا زندگی بردلی کوپر از دوران کودکی تااکنون را بررسی کنیم. 

Bradley Cooper

دوران کودکی تا حضور در دانشگاه

بردلی کوپر، با نام کامل بردلی چارلز کوپر (Bradley Charles Cooper) در ۵ ژانویه ۱۹۷۵ در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا آمریکا به‌دنیا آمد. گلوریا کمپانو، مادر بردلی، یکی از کارمندان شعب شبکه NBC در فیلادلفیا بود و چارلز کوپر، پدر بردلی، کارگزار سهام در شرکت سرمایه‌گذاری مریل لینچ بود. بردلی کوپر از

کودکی بردلی کوپر به‌بازی بسکتبال و آشپزی‌کردن گذشت و در دانشگاه زبان انگلیسی خواند و از طرفی زبان فرانسه را خودآموز یاد گرفت

طرف پدری، ریشه‌های ایرلندی داشت، درحالی‌که اقوام مادری وی ایتالیایی بودند و نیای آن‌ها به‌شهرهای ناپل و آبروزو برمی‌گشت. وی یک خواهر بزرگ‌تر از خود با نام هالی دارد و در خانواده‌ای بزرگ شد که کاتولیک بودند. در هنگام تولد، یکی از گوش‌های وی دچار عفونت شدیدی بود و تا زمانی‌که شروع به‌آب‌بازی نکرد، کسی نفهمید پردهٔ گوشش آسیب دیده است.

بردلی کوپر دوران کودکی خود را چنین توصیف کرده است:

هیچ‌وقت این‌طور نبود که دائم بشنوم اوه! چقدر تو خوش‌قیافه‌ای! وقتی بچه بودم، مردم فکر می‌کردند دختر هستم، چون واقعاً هم شبیه دختربچه‌ها بودم، شاید به‌خاطر آن بود که مادرم موهایم را کوتاه نمی‌کرد و همیشه موی بلندی داشتم.

بردلی کوپر استعداد فراوانی در بسکتبال داشت و از طرفی عاشق آشپزی هم بود و در این رابطه چنین گفته است:

در کودکستان دوستانی داشتم که بعد از تعطیلی به‌خانهٔ ما می‌آمدند و من برای آن‌ها غذا درست می‌کردم، با افتخار هرچیزی که درون یخچال بود برمی‌داشتم و یک لازانیای من‌درآوردی از آن مواد خوراکی درست می‌کردم.

بردلی کوپر برای شروع حرفهٔ بازیگری، در استودیوی بازیگران درام و در رشتهٔ فاین آرت نام‌نویسی کرد. او در دانشگاه ویلانوا پذیرفته می‌شود ولی مدتی بعد به‌دانشگاه جورج‌تاون منتقل می‌شود و در همین دانشگاه مدرک لیسانس زبان انگلیسی خود را در سال ۱۹۹۷ دریافت می‌کند. در دانشگاه جورج‌تاون بردلی به‌زبان فرانسه نیز مسلط می‌شود و بعد از آن به‌عنوان دانشجو، شش ماه در فرانسه و در اکس آن پروانس اقامت می‌کند. کمی بعد در سال ۲۰۰۰ وی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس از اکتورز استودیو در نیویورک می‌شود. جالب اینجا است که وی پیش از چنین انتخاب‌هایی، تصمیم به‌پیوستن به‌یک آموزشگاه نظامی را داشت که نیرو به‌خارج از کشور می‌فرستاد و هدف بردلی کوپر این بود به‌کشور ژاپن برود و نینجا شود.

Wet Hot American Summer

حضور در تلویزیون و نقش‌های ابتدایی

به‌دوران بازیگری این چهرهٔ دوست‌داشتنی سینمای هالیوود بپردازیم که شروع کار وی با ایفای نقشی کوتاه و فرعی در سریال موفق شبکه HBO بود که وی در آن سریال که حول زندگی شخصی چهار زن مجرد که با هم دوست بودند می‌گذشت، نقش شخصیت جیک را ایفا کرد و اولین حضور وی جلوی دوربین را باید سال ۱۹۹۹ دانست. وی بعد از این پروژه، در سریال The $treet (خیابان) شبکه Fox حضور پیدا کرد و نقش شخصیت کلی هموند را در پنج قسمت از این سریال دوازده قسمتی، ایفا کرد، سریالی که چندان مورد توجه قرار نگرفت و در همان یک فصل به‌کار خود پایان داد. بعد از این پروژه، بلافاصله تجربهٔ بازی در اولین فیلم سینمایی بلند را به‌دست آورد، فیلمی کمدی و هجوآمیز با نام Wet Hot American Summer (تابستانِ داغ و نمناک آمریکایی) که نقش شخصیت بن را ایفا کرد و کارگردانی آن فیلم کاملاً ناموفق را دیوید وین بر عهده داشت که با بودجهٔ ۱.۸ میلیون دلاری، تنها ۳۰۰ هزار دلار در گیشه فروش داشت.

کوپر دوران حرفه‌ای خود را با نقش‌آفرینی در سریال ایفا کرد و اولین فیلم سینمایی که در آن حضور داشت «تابستانِ داغ و نمناک آمریکایی» بود و البته در سریال «آلیاس» هم حضوری موفق داشت

بعد از حضور در این فیلم، کوپر بار دیگر به‌تلویزیون بازگشت و در سریال معروفی ایفای نقش کرد که جی. جی. آبرامز سازندهٔ آن بود؛ سریال Alias (آلیاس) که بازیگر اصلی آن جنیفر گارنر بود و وی نقش شخصیت سیدنی بریستو، یکی از مأموران مخفی حرفه‌ای سازمان CIA را بر عهده داشت که وظیفه‌اش نفوذ به‌شبکه‌های مخوف بود. او در قسمت‌های مختلف سریال با حوادث و ماجراهایی در حین تحقیقات روبه‌رو می‌شد. بردلی کوپر در دو فصل ابتدایی این سریال موفق، نقش شخصیت اصلی ویل تیپین را بر عهده داشت و در فصل‌های سوم و پنجم نیز بازیگر مهمان بود؛ شخصیتی که ژورنالیست بود و دوست نزدیک شخصیت سیدنی بریستو محسوب می‌شد. این سریال در پنج فصل و ۱۰۵ قسمت از شبکه ABC پخش شد و تأثیر زیادی در آیندهٔ کاری این بازیگر خوش‌چهرهٔ سینمای هالیوود داشت و البته به‌قول خود سبب پیدا کردن دوستی به‌نام جنیفر گارنر شد که همیشه مراقب وی بود تا اسیر فضای هالیوودی در همان ابتدای کار نشود و استعداد خود را با انتخاب‌های اشتباه و البته رفتارهای کله‌داغانه، نسوزاند.

Alias

در زمان بازی در سریال «آلیاس»، بردلی کوپر در دو فیلم مستقل Carnival Knowledge (کارناوال دانش) محصول ۲۰۰۲ و فیلم جنایی My Little Eye (چشم کوچک من) هم نقش‌هایی را ایفا کرد. وی در سال ۲۰۰۳ بود که به‌حضور در سریال جی. جی. آبرامز خاتمه داد و در سیت‌کامی با عنوان Jack & Bobby (جک و بابی) نقش شخصیت تام وکسلر گراهام را ایفا کرد؛ سریالی که در یک فصل و ۲۲ قسمت تولید و ساخته شد و بردلی کوپر در ۱۴ قسمت آن حضور داشت. اتفاقات سریال پس از دوران کودکی دو شخصیت جک و بابی مک آلیستر روایت می‌شد که به‌دبیرستان می‌روند و ناسازگاری زیادی با مادرشان، گریس، داشتند که کریستین لاتی نقش وی را ایفا می‌کرد؛ شخصیتی که هم مستبدانه رفتار می‌کرد و هم قابل اعتماد نبود. پیش از این سریال نیز وی به‌ایفای نقش در سریال درام و جنایی Touching Evil (لمس شیطان) پرداخته بود و در این سریال تک فصلی هم در شش قسمت نقش شخصیت مارک ریورز را ایفا کرد.

کوپر در سال ۲۰۰۵ بار دیگر به‌سینما بازگشت و در فیلم کمدی و رمانتیک Wedding Crashers (مهمانان ناخوانده عروسی) دیوید دابکین، نقش شخصیت زکری لاج را ایفا کرد و در این فیلم با بازیگرانی چون اوون ویلسون، وینس وان، کریستوفر واکن، ریچل مک‌آدامز، آیلا فیشر، جین سیمور، الن آلبرتینی دو، هنری گیبسون، رون کانادا، ویل فرل، دیورا برد، دوایت یوآکم، کاترین جوستن و ریچارد ریلی همبازی شد. این فیلم در گیشه عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت و با بودجهٔ ۴۰ میلیون دلاری، ۲۸۵ میلیون دلار فروش کرد.

بردلی کوپر در سریال Law & Order: Special Victims Unit (نظم و قانون: واحد قربانیان ویژه) و سریال Law & Order: Trial by Jury (نظم و قانون: دادگاه با هیئت منصفه) هم حضوری کوتاه داشت و در هر کدام از این دو مجموعه، در یک قسمت ایفای نقش کرد تا نوبت به‌سیت‌کام Kitchen Confidential (محرمانه آشپزخانه) برسد؛ سیت‌کامی تک فصلی و ۱۳ قسمتی که ستارهٔ آن بردلی کوپر بود و براساس کتابی نوشتهٔ آنتونی بوردن معروف و فقید ساخته شده بود. این سیت‌کام نقدهای بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرد، اما امتیاز کافی را از بینندگان برای ساخت دنبالهٔ دریافت نکرد. کوپر در سال ۲۰۰۶ در نمایش معروف Three Days of Rain (سه روز باران) دو نقش متفاوت را ایفا کرد تا نشان دهد ترسی از حضور در تئاتر ندارد و در این نمایش با جولیا رابرتز و پاول راد همبازی شد.

نقش‌آفرینی در فیلم‌های پرفروش و کمدی 

حال دیگر کم‌کم نام این بازیگر سر زبان‌ها افتاده بود و موفقیت‌های تجاری نیز از راه رسید و بعد از حضور در فیلم موفق در گیشهٔ «مهمانان ناخوانده عروسی»، وی در فیلم‌های کمدی بیشتری ایفای نقش کرد. وی در سال ۲۰۰۶ در فیلم Failure to Launch (شکست در اجرا) تام دی، نقش شخصیت دمو را ایفا کرد. متیو مک‌کانهی و سارا جسیکا پارکر که اولین حضورش به‌عنوان بازیگر در مقابل وی بود، در این فیلم همبازی کوپر بودند و این فیلم با بودجهٔ ۵۰ میلیون دلاری، فروش ۱۳۰ میلیون دلاری در گیشه داشت.

دیگر فیلم معروف آن دوران بردلی کوپر، فیلم Yes Man (مرد بله‌گو) بود که در مقابل جیم کری معروف و دوست‌داشتنی، نقش شخصیت پیتر را ایفا کرد. این فیلم براساس کتابی با همین عنوان و نوشتهٔ دنی والاس ساخته شد و داستان شخصیتی با نام کارل بود که به‌هرچیزی که سر راهش می‌رسد با دیدی منفی‌گرایانه «نه» می‌گوید تا اینکه به‌پیشنهاد دوستش تصمیم می‌گیرد در همایشی با نام «مرد پاسخ‌های مثبت» شرکت کند. این فیلم نیز فروش خوبی در گیشه داشت و با بودجهٔ ساخت ۷۰ میلیون دلاری، ۲۲۳ میلیون دلار فروخت. علاقهٔ کوپر به فیلم کمدی همچنان ادامه داشت و در سال ۲۰۰۹ در فیلم He's Just Not That Into You (با تو حال نمی‌کند) کن کواپیس، حضور پیدا کرد و این فیلم برگرفته از کتابی محبوب با همین عنوان بود و خب همچون بسیاری از آثار کمدی، این فیلم نیز در گیشه عملکردی خوبی داشت و با بودجهٔ ۴۰ میلیون دلاری، فروش ۱۷۸ میلیون دلاری داشت.

 The Hangover

اما بعد از حضور در نقش‌های فرعی، بازی در سه‌گانهٔ The Hangover (خماری) و ایفای نقش فیل ونک، وی را بسیار معروف‌تر از قبل کرد و البته کوپر نشان داد که واقعاً استعداد بالایی در ایفای نقش‌های کمدی دارد و زک گالیفیاناکیس و اد هملس، دیگر همراهان وی بودند که بار کمدی سه فیلم را بر دوش داشتند. کارگردانی هر سه فیلم را تاد فیلیپس بر عهده داشت که سال گذشته با ساخت فیلم Joker (جوکر)، سروصدای زیادی به‌پا کرد. قسمت اول سه‌گانهٔ «خماری» در شصت‌وهفتمین مراسم گلدن گلوب، برنده جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال شد. فیلم ابتدایی در گیشه عملکردی عالی داشت و با بودجهٔ ۳۵ میلیون دلاری، ۴۶۷ میلیون دلار فروخت. موفقیت بالای «خماری» سبب شد سازندگان به‌فکر ساخت دنباله بیافتند و قسمت دوم در سال ۲۰۱۱ روی پرده رفت و قسمت سوم نیز در سال ۲۰۱۳ که هر دو فیلم در گیشه فروشی خوبی داشتند و فیلم دوم با بودجهٔ ۸۰ میلیون دلاری، فروشی ۵۸۶ میلیون دلار فروخت و فیلم سوم با بیشترین بودجه که ۱۰۴ میلیون دلار بود، کمترین فروش، یعنی ۳۶۲ میلیون دلار داشت.

از دست ندهید

تمامی بازیگران اصلی در دو قسمت بعدی نیز حضور داشتند. اما قسمت دوم با نقدهای بسیار منفی و قسمت سوم هم نقش قبرکن این مجموعه را داشت. درواقع اوج معروفیت تاد فیلیپس به‌ساخت فیلم «خماری» برمی‌گردد که هم منتقدان را راضی ساخت، هم تماشاچیان استقبال فوق‌العاده‌ای از آن داشتند؛ اولین همکاری تاد فیلیپس با بردلی کوپر از این فیلم آغاز شد. داستان این فیلم در مورد یک مراسم عروسی بود که در شرف انجام است. داگ داماد مراسم است، اما به‌عنوان مراسم آخرین شب مجرد بودن با سه دوست خود تصمیم می‌گیرد به‌شهر لاس‌وگاس برود و کمی، فقط کمی خوش بگذراند! داگ و دوستانش با هم به‌هتلی می‌روند و آنقدر مشروبات الکلی می‌نوشند که مست لایعقل می‌شوند و صبح روز بعد می‌بینند کلی خرابکاری کرده‌اند و چیزی از شب قبل یادشان نمی‌آید و مهم‌تر از همه، داگ را گم کرده‌اند که این اتفاق محور اصلی داستان را شکل می‌دهد.

کوپر علاقهٔ زیادی به‌حضور در آثار کمدی داشت و فیلم‌های «مرد بله‌گو»، «شکست در اجرا» و سه‌گانهٔ The Hangover، تنها برخی از آثار کمدی بودند که وی در آن‌ها ایفای نقش کرد

بردلی کوپر در سال ۲۰۰۹ با ساندرا بولاک معروف، در فیلم رمانتیک All About Steve (همه‌چیز دربارهٔ استیو) فیل تریل همبازی شد. داستان فیلم در مورد یک طراح جدول نشریات بود که عاشق یک فیلم‌بردار شبکه CNN می‌شود و باور دارد که وی عشق گمشده زندگی اوست و تمام تلاشش را می‌کند تا به‌او بفهماند که آن دو برای یک‌دیگر آفریده شده‌اند. این فیلم جزو معدود آثار کمدی بود که کوپر در آن حضور داشت و فروشی خوبی را تجربه نکرد و با بودجهٔ ۱۵ میلیون دلاری، تنها ۴۰ میلیون دلار فروخت.

کوپر در سال ۲۰۱۰ باز هم در فیلمی رمانتیک و کمدی ایفای نقش کرد که افتضاحی به‌تمام معنا بود. فیلم Valentine's Day (روز والنتاین) گری مارشال که کلی بازیگر معروف ازجمله جولیا رابرتز، کتی بیتس، جیمی فاکس، جنیفر گارنر، ان هتوی، اشتون کچر و جسیکا البا در آن حضور داشتند، با نقدهای منفی فراوانی روبه‌رو شد، اما اسم فیلم به‌فروش فیلم کمک کرد و با بودجهٔ ۵۲ میلیون دلاری، ۲۱۶ میلیون دلاری در گیشه فروخت. سرانجام در سال ۲۰۱۰، کوپر با بازی در فیلم اکشن و هیجانی The A-Team (تیم آ) که اقتباسی از سریالی محبوب با همین عنوان بود، کمی از دنیای تماماً کمدی فاصله گرفت. کارگردانی این فیلم را جو کارنهان بر عهده داشت و فیلمش امتیازات متوسطی از منتقدان دریافت کرد، اما کوپر نقش خود را به‌خوبی ایفا کرد و با بازیگرانی چون لیام نیسن، پاتریک ویلسون، شارلتو کوپلی و جسیکا بیل، همبازی شد.

Limitless

تغییر ژانر و فرا رسیدن بهترین فیلم های بردلی کوپر

می‌توان گفت از سال ۲۰۱۰ به‌بعد، بردلی کوپر به‌ایفای نقش‌های جدی روی خوش نشان داد و بهترین فیلم های بردلی کوپر از این زمان به‌بعد بود و همزمان با بازی در آثار کمدی، در فیلم‌های ژانرهای دیگر نیز ایفای نقش کرد. وی در سال ۲۰۱۱ در فیلم Limitless (نامحدود)، نقش اصلی را ایفا کرد و دیگر زیر سایهٔ بازیگران بزرگ قرار نداشت، فیلمی که رابرت دنیرو در آن حضور داشت و البته کوپر نشان داد می‌تواند تک ستارهٔ فیلم‌ها نیز باشد. داستان فیلم در مورد شخصیت ادی مورا بود، نویسنده‌ای ناموفق است که با بی‌مهری کسی که عاشقش بود مواجه می‌شود و خود را موجودی کاملاً به‌دردنخور و بی‌مصرف تصور می‌کند. ادی خود را در تمام امور زندگی شکست

می‌توان گفت از سال ۲۰۱۰ به‌بعد، بردلی کوپر به‌ایفای نقش‌های جدی روی خوش نشان داد و همزمان با بازی در آثار کمدی، در فیلم‌های ژانرهای دیگر نیز ایفای نقش کرد

خورده می‌پندارد و امیدی به‌بهتر شدن اوضاع ندارد، اما به‌طور اتفاقی به‌دارویی دست پیدا می‌کند که او را قادر می‌سازد تقریباً از تمام توانایی‌های مغز خود استفاده کند. ادی به‌تدریج پی می‌برد که با استفاده از این قدرت می‌تواند دست به‌کارهای بزرگتری بزند و نویسندگی را رها می‌کند. این فیلم که براساس رمان «دشت‌های سیاه» آلن گلین ساخته شد، با استقبال نسبتاً خوبی از سوی منتقدان همراه شد و تماشاچیان نیز از فیلم راضی بودند و نقطهٔ جداشدن بردلی کوپر از بازیگری خوب به‌بازیگری عالی و بهتر بگوییم، متولد‌شدن ستاره‌ای، از اینجا بود.

نقش‌آفرینی‌های خوب بردلی کوپر تازه از راه رسیده بود و وی در سال ۲۰۱۲ در فیلم تحسین‌شدهٔ The Place Beyond the Pines (مکانی آن سوی کاج‌ها) درک سیانفرنس، کارگردان، فیلمبردار و فیلمنامه‌نویس آمریکایی، نقش شخصیت ایوری کراس را درکنار رایان گاسلینگ، اوا مندس و ری لیوتا ایفا کرد و داستان فیلم در مورد لوک خوش‌تیپ (رایان گاسلینگ) بود که موتورسواری قهار است و در سیرک‌ها کار می‌کند و برای تأمین زندگی پسرش که تازه به‌دنیا آمده، مجبور می‌شود دست به‌سرقت از بانک بزند. در یکی از این سرقت‌ها، پلیس سختکوش و جویای نامی به‌نام ایوری کراس با او برخورد می‌کند و از اینجا به‌بعد داستان پیچش دردناکی پیدا می‌کند. حضور در این دو فیلم کافی بود تا فیملسازان هالیوودی، پی به‌استعداد نهفتهٔ بردلی کوپر برده و نهایت بهره را از آن ببرند.

Silver Linings Playbook

سال ۲۰۱۳ را می‎توان سالی خواند که بردلی کوپر ستاره‌ٔ بی‌چون‌وچرای هالیوود لقب گرفت و دلیل آن هم حضور وی در فیلم Silver Linings Playbook (دفترچهٔ امیدبخش) بود. بردلی کوپر توانست دل تماشاچیان و طرفداران خود را ببرد، با بازی در فیلم «دفترچهٔ امیدبخش»، دلبری کرد و به‌زیبایی نقش شخصیت دوست‌داشتنی پَت را ایفا کرد؛ معلم سابقی که درگیر ماجرای همسر سابق خود است و از طرفی دوگانگی شخصیتی نیز دارد. داستان فیلم در مورد یک بیمار روحی روانی با نام پَت است که به‌تازگی از بیمارستان ترخیص شده و با پدر و مادرش زندگی می‌کند. او با شخصیت تیفانی آشنا می‌شود که به پت پیشنهاد می‌دهد در یک مسابقه‌ٔ رقص با او شرکت کند و در عوض، تیفانی به‌او کمک می‌کند تا مشکلش با همسر سابق حل شود. این زوج طی تمرین‌ها به‌یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و رابطه‌ٔ آن‌ها بن‌مایه‌ٔ اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد. دیوید اُ. راسل درامی احساسی ساخته که آن را در دستهٔ کمدی‌های سیاه نیز می‌توان قرار داد و البته از بازیگران خود بهترین بازی را گرفته است و شیمی بین دو شخصیت اصلی داستان، دیگر نقطهٔ قوت فیلم است. شخصیت‌‌پردازی نقصی ندارد و فیلم هیچ‌گاه ریتم درستی را که از همان ابتدا دارد، از دست نمی‌دهد؛ رابطهٔ عاشقانه پَت و تیفانی به‌آرامی شکل می‌گیرد، اما به‌نحوی شکل می‌گیرد که آن را شکستنی نیست.

فیلم «دفترچهٔ امیدبخش» نامزد دریافت هشت جایزه اسکار از جمله چهار اسکار در بخش‌های بازیگری شد که اولین اسکار جنیفر لارنس را برای او به‌ارمغان آورد و وی گلدن گلوب را نیز در همان سال به‌خانه برد؛ بردلی کوپر، جنیفر لارنس، رابرت دنیرو و جکی ویور بازیگران این فیلم بودند که همگی نامزد دریافت جایزه اسکار شدند. بردلی کوپر جایزه بهترین بازیگر را به سِر دانیل دی-لوئیس، بازیگر تکرارنشدنی سینما باخت که آن سال فیلم Lincoln (لینکلن) را ایفا کرده بود. کوپر برای ایفای نقش شخصیت پَت، برای اولین مرتبه نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و بفتا نیز شد. دیوید رونی، منتقد هالیوود ریپورتر گفته بود رابطه‌ٔ بین کوپر و لارنس باعث می‌شود فیلم دلنشینی را شاهد باشیم و همین‌طور هم بود. فیلم «دفترچهٔ امیدبخش» در چهار بخش مراسم گلدن گلوب و سه بخش مراسم معتبر بفتا نیز نامزد دریافت جایزه شده بود. دیوید اُ. راسل، نویسنده و کارگردان آمریکایی است که سه نامزدی اسکار را در کارنامه دارد؛ وی با ساخت فیلم‌های The Fighter (مبارز) و American Hustle (حقه‌بازی آمریکایی)، نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی شد و با نگارش فیلمنامهٔ «دفترچهٔ امیدبخش» نیز در بخش بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی نامزد شده بود. این فیلم با بودجهٔ ۲۱ میلیون دلاری، فروش خوب ۲۳۶ میلیون دلاری در گیشه داشت.

American Hustle

بردلی کوپر همکاری خود را با دیوید اُ. راسل ادامه داد و در فیلم دههٔ هفتادی «حقه‌بازی آمریکایی»، نقش شخصیت ریچی دی‌مازو را ایفا کرد و البته یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم نیز بود. فیلم داستان دو شخصیت کلاه‌بردار با نام‌های ایروینگ روزنفیلد و سیدنی پروسر را روایت می‌کرد که در تلهٔ مأمور FBI، ریچی دی‌مازو گیر افتاده‌اند و باید در ازای آزادی خود در دستگیری سیاست‌مداران رشوه‌خوار با او همکاری می‌کنند. ریچی این دو شیاد را وادار می‌کند تا در درون مافیای پولشویی صاحبان قدرت و سیاستمداران نیوجرسی وارد شوند. از جمله این سیاستمداران، شهردار کارمین پولیتو بود که ایروینگ از راه جلب اعتماد و دوستی با وی به‌درون سیستم مافیایی راه می‌یابد. کوپر بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شد و این مرتبه در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد. وی همچنین بار دیگر نامزدی گلدن گلوب و بفتا را به‌کارنامه اضافه کرد و این نامزدی‌ها در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و پشت‌سرهم بود. فیلم «حقه‌بازی آمریکایی» موفق شد در مراسم اسکار نامزد ده جایزه شود، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و البته نامزدی برای هر چهار بازیگر اصلی آن. در جوایز گلدن گلوب این فیلم برنده سه جایزه و نامزد چهار جایزه دیگر بود، همچنین در جوایز بفتا نیز برنده سه جایزه و نامزد هفت جایزه دیگر شد. امی آدامز، کریستین بیل، جنیفر لارنس و جرمی رنر در این فیلم ایفای نقش کردند و با بودجهٔ ۴۰ میلیون دلاری، فروشی ۲۵۱ میلیون دلاری در گیشه داشت.

Guardians of the Galaxy

پس از حضور موفق در دو فیلم «دفترچهٔ امیدبخش» و«حقه‌بازی آمریکایی»، بردلی کوپر در فیلمی متفاوت از ژانر ابرقهرمانی، صداپیشگی شخصیتی دوست‌داشتنی با نام راکت را بر عهده گرفت؛ فیلم Guardians of the Galaxy (نگهبانان کهکشان) در سال ۲۰۱۴ روی پرده‌ٔ سینما رفت و این اثر تبدیل به‌یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول شد. این فیلم توانست بیش از ۷۷۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند. قسمت دوم فیلم محبوب «نگهبانان کهکشان» نیز در ابتدا و در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۱۷ (۲۱ فروردین‌ ماه ۱۳۹۶) در توکیو روی پردهٔ سینما رفت و متعاقب آن در تاریخ ۵ می (۱۵ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۶) در ایالات متحده آمریکا اکران شد. همچون قسمت اول این اثر، فیلم جدید نیز با بازخورد بسیار خوب منتقدان و تماشاچیان همراه بود. فیلم «نگهبانان کهکشان؛ قسمت دوم» به‌خوبی توانست بودجه‌ٔ سنگین ۲۰۰ میلیون دلاری خود را جبران کند و در گیشه به‌فروش بسیار خوب ۸۶۳ میلیون دلاری رسید. از بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کردند می‌توان به کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا، وین دیزل، مایکل روکر و کارن گیلان اشاره کرد و کارگردانی این دو فیلم را جیمز گان بر عهده داشت. بردلی کوپر به‌بهترین شکل ممکن صداپیشگی شخصیت راکت را انجام داد و نشان داد صدای خوب و حنجرهٔ انعطاف‌پذیری دارد که بعدتر به‌کار وی هم آمد. البته باید بدین نکته اشاره داشته باشیم که کوپر در فاصلهٔ ساخت قسمت اول و دوم مجموعهٔ «نگهبانان کهکشان»، در چند فیلم سینمایی دیگر نیز ایفای نقش کرد.

حضور کوپر در فیلم‌های ابرقهرمانی با مجموعهٔ «نگهبانان کهکشان» جیمز گان بود که صداپیشگی شخصیت محبوب راکت را بر عهده داشت و این نقش را در دو فیلم آخر مجموعهٔ «انتقام‌جویان» نیز تکرار کرد

فیلم اول، Serena‎ (سرنا)، به‌کارگردانی سوزان بیر بود داستان فیلم در دوران رکود اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ روایت می‌شد. جرج پمبرتن (بردلی کوپر) همراه سرنا (جنیفر لارنس)، همسر جوان خود که تازه با او ازدواج کرده بود، به‌کارولینای شمالی می‌رود تا یک امپراتوری در زمینهٔ چوب و الوار راه بیندازد. حاکمیت موفق و بی‌رحمانه آن‌ها در کوهستان زمانی پیچیده می‌شود که سرنا پی می‌برد نمی‌تواند بچه‌دار شود. این فیلم اصلاً به‌مذاق منتقدان خوش نیامد و یکی دیگر از معدود فیلم‌هایی بود که کوپر در آن حضور داشت و در گیشه شکست سختی خورد و با بودجهٔ ۳۰ میلیون دلاری، تنها ۵ میلیون دلار فروش داشت. اما بعد از این فیلم، نوبت به‌ فیلم تحسین‌شدهٔ کلینت ایستوود رسید که کوپر نقش اصلی را در آن ایفا کرد و آن فیلم American Sniper (تک‌تیرانداز آمریکایی) بود که داستان فیلم برگرفته از کتاب «تک‌تیرانداز آمریکایی» و روایت زندگی تک تیرانداز آمریکایی کریس کایل است. این فیلم در هشتادوهفتمین مراسم اسکار، در شش بخش بهترین فیلم، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه شد که تنها موفق به‌دریافت جایزه بهترین تدوین صدا شد و بدین ترتیب کوپر، سومین نامزدی اسکار را هم به‌کارنامهٔ کاری خود اضافه کرد. وی نقش کریس کایل را به‌خوبی ایفا کرد و تمجیدها از وی به‌حق بود.

American Sniper

بردلی کوپر یک سال پس از بازی در فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی»، در فیلم Burnt (سوخته)، نقش شخصیت آدام جونز را ایفا کرد که در فرانسه در رستوران ژان لئو به‌عنوان سرآشپزی موفق مشغول بکار بود تا مصرف مواد مخدر و اختلالات روحی ناشی از دوران سخت کودکیش، کم‌کم رستوران و دوستانش را از وی گرفت. کوپر با بازی در این فیلم، به‌علاقهٔ دوران کودکی خود هم رسید. اما تامسون، سینا میلر، متیو ریس، دانیل برول، اوما تورمن، آلیشا ویکندر، لیلی جیمز و عمر سی، دیگر بازیگران فیلم «سوخته» بودند که کارگردانی آن را جان ولز بر عهده داشت و استیون نایت فیلمنامه اثر را نوشته بود. این فیلم نمرات نسبتاً پایینی از منتقدان دریافت کرد و در گیشه هم فروش خوبی نداشت. کوپر در همان سال بار دیگر با دیوید اُ. راسل در فیلم Joy (جوی) همکاری کرد که ستارهٔ فیلم، زوج سینمایی کوپر، جنیفر لارنس بود و این بازیگر زن توانست برنده جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی شود.

بردلی کوپر که علاقهٔ زیادی به‌همکاری دوباره با دوستان قدیم دارد، در سال ۲۰۱۶ در فیلم زندگینامه‌ای، جنایی، کمدی و درام War Dogs (سگ‌های جنگ) به‌کارگردانی تاد فیلیپس، حضور پیدا کرد، فیلمی که ستاره‌های اصلی آن جونا هیل و مایلز تلر بودند. داستان فیلم دربارهٔ دو دلال صنایع جنگ‌افزاری به‌نام‌های افرایم دیورولی و دیوید پاکوز است که قراردادی به‌مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار با وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، برای تأمین سلاح و جنگ‌افزار برای نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌بندند. این فیلم نمرات خوبی دریافت کرد و در گیشه نیز عملکرد نسبتاً خوبی داشت.

بعد از مدتی وقفه، وی بار دیگر به‌سینمای ابرقهرمانی بازگشت و نقش خود در مجموعهٔ «نگهبانان کهکشان» را در فیلم Avengers: Infinity War (انتقام‌جویان: جنگ ابدیت) تکرار کرد. وی در این فیلم با بازیگرانی چون رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، بندیکت کامبربچ، تام هالند، چادویک بوزمن، الیزابت اولسن، کریس پرت و جاش برولین همبازی شد و تنها به‌فروش فیلم اشاره می‌کنیم که بیش از ۲ میلیارد دلار بود و وی بعدتر و در سال ۲۰۱۹، در قسمت بعدی این مجموعه با عنوان Avengers: Endgame (انتقام‌جویان: پایان بازی) هم حضور داشت، فیلمی که قسمت پایانی مجموعهٔ ابرقهرمانی «انتقام‌جویان» محسوب می‌شود و این فیلم نیز در گیشه ترکاند و نزدیک ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فروش داشت.

A Star Is Born

مقاله مرتبط

اما به‌بهترین نقش‌آفرینی دوران کاری این بازیگر برسیم که بعد از فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» بود؛ حضور در فیلم A Star Is Born (ستاره‌ای متولد شده ‌است) که خود کارگردانی آن را بر عهده داشت و فیلمی موزیکال، رمانتیک و درام بود. بردلی کوپر نقش شخصیت جکسون، خواننده‌ای مشهور در دنیای موسیقی راک را ایفا کرد که از مشکل اعتیاد به‌الکل و مواد مخدر رنج می‌برد. او در یک کافه با خوانندهٔ گمنامی به‌نام آلی (با نقش‌آفرینی لیدی گاگا) آشنا می‌شود و او را تشویق می‌کند که به‌عنوان ترانه‌سرا و خوانندهٔ همراه ‌با او همراه شود. آلی ابتدا از این کار سرباز می‌زند ولی به‌مرور اشتیاقی در درونش شکل می‌گیرد و در مدتی کوتاه به‌خواننده‌ای بسیار معروف تبدیل می‌شود، اما نه یک خوانندهٔ راک، که یک پاپ‌خوانِ عروسکی و رنگارنگ. آلی و جکسون عاشق همدیگر می‌شود و در مراسمی بسیار ساده ازدواج می‌کنند اما مشکل اعتیاد جکسون وارد مرحله تازه‌ای می‌شود و روابط این دو پیچ‌وتاب فراوانی می‌خورد.

کوپر علاوه‌بر نقش‌آفرینی عالی در فیلم «ستاره‌ای متولد شده ‌است»، اجرای آهنگ‌ها را نیز خود انجام داد و به‌نحو احسن از پس این کار برآمد

کوپر علاوه‌بر نقش‌آفرینی عالی، اجرای آهنگ‌ها را نیز خود انجام داد و به‌نحو احسن از پس این کار برآمد و کارگردانی وی در اولین تجربه‌اش، فراتر از انتظارها بود. وی برای ایفای نقش شخصیت جکسون مین، نامزد دریافت جایزه اسکار شد و این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم سال هم شد و در بخش بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی نیز یکی از نامزدها بود. لیدی گاگا نیز نقش‌آفرینی فراتر از انتظاری در این فیلم داشت و این ستارهٔ موسیقی پاپ، زوج خوبی را با بردلی کوپر در فیلم تشکل داد. فیلم «ستاره‌ای متولد شده ‌است» در جشنواره فیلم بفتا نیز خوش درخشید و در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین موزیک اورجینال نامزد دریافت جایزه شد که این جایزه آخر را به‌دست آورد. همچنین دو ترانهٔ Shallow و A Star Is Born در مراسم گرمی، جایزه‌هایی را برای بردلی کوپر و لیدی گاگا به‌ارمغان آورد.

فیلم بعدی این بازیگر محبوب سینمای هالیوود که در آن تنها نقش‌آفرینی خواهد کرد، فیلم پربازیگر Nightmare Alley (کوچه کابوس) گیرمو دل تورو است که وی در این فیلم با بازیگرانی چون کیت بلانشت، تونی کولت، رونی مارا، ران پرلمن، ریچارد جنکینز، مارک پووینلی و ویلم دفو همبازی خواهد بود. فیلم «کوچه کابوس» براساس رمانی با همین عنوان، اثر ویلیام لیندزی گرشام در دست ساخت است. پیش از این در سال ۱۹۴۷، شرکت فاکس قرن بیستم فیلم «کوچه کابوس» را تولید و اکران کرده بود که در این فیلم تایرون پاور و جون بلوندل نقش دو شخصیت اصلی آن را بازی کرده بودند. داستان این رمان و فیلم در مورد یک فرد مغرور، جاه‌طلب و بلندپرواز است که با یک روانپزشک ارتباط دوستی و عاطفی برقرار می‌کند. اما بعد از گذشت مدتی بالأخره شخصیت اصلی زن داستان، شرایط را به‌طور کلی تغییر می‌دهد. ویلم دفو قرار است نقش شخصیتی را داشته باشد که حرفه پوست‌کنی در یکی از کارناوال‌های دائم‌السفر را دارد و این شخصیت به‌شخصیتی که بردلی کوپر ایفاگر آن است، پیشنهاد کاری را می‌دهد و وی را وارد تجارت کرده و البته با کلاهبرداری آشنا می‌کند.

Cooper

زندگی شخصی بردلی کوپر

بردلی کوپر در سال ۲۰۰۶ با جنیفر اسپوزیتو، بازیگر آمریکایی سینمای هالیوود که بازیگری درجه دو محسوب می‌شود و یکی از فیلم‌های معروفی که در آن حضور داشت، فیلم Crash (تصادف) بود، ازدواج کرد که البته این ازدواج تنها یک سال دوام داشت. بردلی کوپر در این سال‌ها با بازیگرانی چون رنه زلوگر و زوئی سالدانا هم ارتباط داشت که دوران عاشقانهٔ وی با این بازیگران کوتاه بود. اما در سال ۲۰۱۵، وی با مدل مشهور روسی، ایرینا شایک آشنا شد که این مدل مدتی نامزد کریس رونالدو بود و این آشنایی جدی شد و این زوج صاحب فرزندی دختر شدند. همچون روابط قبلی کوپر، این رابطه هم چندان طولانی نشد، اما طولانی‌تر از روابط قبلی بود و چهار سال ادامه داشت تا درنهایت و در سال ۲۰۱۹، این دو به‌صورت رسمی جدایی از یکدیگر را اعلام کردند.

حقایقی جالب از زندگی بردلی کوپر

۱. بردلی کوپر مسلط به‌زبان فرانسه است و این زبان را همزمان با تحصیل در دانشگاه جورج‌تاون آموخت و بعدها نیز به‌فرانسه رفت و دوره‌های زبان فرانسه را در این کشور فراآموخت و یکی از معدود بازیگران هالیوود است که فرانسوی را به‌شکلی روان صحبت می‌کند و در مصاحبه با مجله‌های فرانسوی‌زبان نیز از مترجم استفاده نمی‌کند. جالب اینجا است که در ابتدای فراگیری این زبان، هیچ معلمی نداشت و آموزشگاه زبانی نمی‌رفت.

۲. از همان دوران کودکی مشخص بود که بردلی کوپر علاقهٔ فراوانی به‌آشپزی دارد و بعد هم که دو مرتبه در نقش آشپز ایفای نقش کرد، یکی سیت‌کام «محرمانه آشپزخانه» و دیگری فیلم «سوخته». گویا در زمان فیلم‌برداری این دو پروژه هم لازم نبود نکات زیادی را به‌وی گوشزد کنند و خود می‌دانست با آنچه در دست دارد باید چکار کند و البته اخلاق یک سرآشپز چطور باید باشد. البته وی دوره‌ای حرفه‌ای را با مارکوس وارینگ، سرآشپز رستوران میشلین گذراند که این دوره تنها برای آشپزهای حرفه‌ای بود. مارکوس وارینگ در مصاحبه‌ای با مجلهٔ Bon Appetit در مورد بردلی چنین گفت که وی تقریباً همه‌چیز را می‌دانست و آشپزخانه را روی دست خود می‌چرخاند. کوپر در مصاحبه‌ای چنین گفته بود که یادگیری آشپزی را تا حد زیادی مدیون خانوادهٔ تقریباً ایتالیایی است که در آن بزرگ شد؛ سخنان وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

من بدجور عاشق آشپزی بودم... مادربزرگم آشپز قهاری بود. وقتی بچه بودم، به‌او در درست کردن پاستا، کاواتلی و راویولی کمک می‌کردم؛ یکی از علایق دوران کودکی من بود. عاشق این بودم هرچه در یخچال هست جمع کنم و غذایی از آن دربیاورم.

۳. بردلی کوپر یکی از موفق‌ترین بازیگران جهان است که فیلم‌های وی فروشی همیشه خوب در گیشه داشته‌اند. در سال ۲۰۱۵، مجلهٔ فوربس اعلام کرد دارایی این بازیگر حدود ۴۲ میلیون دلار است. اما امروز این عدد چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار شده است و حال دیگر وی یکی از بازیگران درجهٔ یک و تاپ سینمای هالیوود است که تهیه‌کنندگان برای متقاعد ساختنش برای حضور در فیلمی، دستمزد بالایی را باید پیشنهاد بدهند. گویا بیشترین دستمزدی که کوپر گرفته برای صداپیشگی شخصیت راکت در دنیای مارول بوده است.

۴. ازآنجایی‌که کوپر طرفدار کم ندارد، گروه طرفدارانش برای خود نامی دارند و به‌آن‌ها «مینی کوپر» می‌گویند که گویا این نام را مارک رانسن، تهیه‌کننده آهنگ Shallow به‌آن‌ها داده است.

۵. بردلی کوپر در سال ۲۰۱۱ از سوی مجلهٔ معتبر People، به‌عنوان جذاب‌ترین مرد سال انتخاب شد که خیلی‌ها به‌شوخی و جدی اعتقاد داشتند همین عنوان کافی بود تا راه آیندهٔ وی در هالیوود هموار شود. کوپر در مورد انتخاب خود به‌عنوان جذاب‌ترین مرد جهان چنین گفته بود:

واقعاً باحال است مردی که هیچ شباهتی به‌مدل‌ها ندارد، می‌تواند برندهٔ این جایزه شود.

۶. بردلی کوپر اخلاقی مشترک با کیانو ریوز محبوب و دوست‌داشتنی دارد و وی هم در مراسمات رسمی و غیررسمی، دست در دست مادر خود جلوی دوربین‌ها ظاهر می‌شود و کمتر می‌بینیم کسی که با وی رابطه دارد در این مراسمات همراهش باشد و اولویت بردلی، مادرش است.

Cooper

۷. کارگردانی را در سال ۲۰۱۸ و با فیلم «ستاره‌ای متولد شده ‌است» آغاز کرد. طبق گزارشی که مجلهٔ W منتشر کرده بود، بردلی کوپر علاقهٔ خود را به‌کارگردانی این پروژه اعلام کرد، اما همکارانش وی را تشویق به‌انتخاب پروژه‌ای کوچک‌تر برای شروع کارگردانی کردند، اینکه قسمتی از سریال یا فیلمی مستقل را کارگردانی کند، اما همان‌طور که مشخص است، کوپر به‌توصیه‌ها گوش نکرد و البته چه کار خوبی کرد.

۸. بردلی کوپر هم با تغییر وزن‌های شدید بیگانه نیست، حرکتی که امضای آن به‌بازیگر خوب هالیوود، کریستین بیل تعلق دارد. بردلی کوپر برای ایفای نقش شخصیت کریس کایل در فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی»، حدود ۱۸ کیلوگرم به‌وزن خود اضافه کرد و این ۱۸ کیلوگرم چربی نبود و تماماً عضله بود. وی برای این کار روزی ۵۰۰۰ کالری غذاهای مختلف مصرف می‌کرد و همواره در باشگاه بدنسازی بود. وی پس از اتمام مراحل فیلم‌برداری «تک‌تیرانداز آمریکایی»، در نمایشی معروف در برادوی ایفای نقش کرد و این نمایش اقتباسی از داستان «مرد فیل‌نما و خاطرات دیگر» نوشته سِر فردریک ترِوِس بود و وی نقش شخصیت جوزف مریک (جان مریک) را که نقش اصلی بود ایفا کرد و مجبور شد شدیداً وزن خود را کاهش دهد. نکتهٔ جالب اینجا است که بردلی در مصاحبه‌ای گفته بود با تماشای فیلم «مرد فیل‌نما» دیوید لینچ تکرارنشدنی، تصمیم گرفت بازیگر شود و آن زمان ۱۲ سال سن داشت.

۹. بردلی کوپر موافق پرداخت برابر دستمزد به‌بازیگران زن و مرد است و در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای که با سایت رویترز داشت گفت معتقد است باید در مورد دستمزدهای همهٔ اشخاصی که در صنعت هالیوود فعال هستند، شفاف‌سازی صورت بگیرد. وی این سخنان را در حمایت از جنیفر لارنس، همکار همیشگی خود که جنبشی را در این زمینه به‌راه انداخته بود بیان کرد.

۱۰. بردلی کوپر برخلاف بسیاری از بازیگران هالیوود، مخصوصاً بازیگران این نسل، علاقه‌ای ندارد کسی از زندگی شخصی وی باخبر شود و همین موضوع شدیداً سبب ناراحتی «مینی کوپرها» شده است. کوپر تا این لحظه پروفایل فعالی در هیچ سایتی ندارد و از این رو باید برای وی احترام ویژه‌ای قائل شد که هر ثانیهٔ زندگی خود را به‌تصویر نمی‌کشد، چه برای کسی اهمیت داشته باشد، چه نداشته باشد. وی این موضوع را در «شوی الن دی‌جنرس» و در سال ۲۰۱۷ تأیید کرد و امیدواریم همین‌طور مانده باشد. وی همچنین در مصاحبه‌هایی که با مجله‌ها و سایت‌های خبری مختلف دارد، علاقه‌‌ای به‌صحبت از خود و زندگی شخصی‌اش نشان نمی‌دهد و یک بار در مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز داشت، به‌گزارشگر آن‌ها گفت نمی‌فهمم چرا باید زندگی شخصی من روی خبرگزاری‌ها باشد و این کار چه سودی به‌چه کسی می‌رساند.

۱۱. بردلی کوپر یکی از معدود اشخاصی است که در جشنواره فیلم معتبر بفتا تاریخ‌سازی کرده است؛ کوپر در پنج بخش مختلف این جشنواره نامزد دریافت جایزه شد: بهترین بازیگر، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی، بهترین موزیک اورجینال و بهترین فیلم. تنها همکار وی در فیلمسازی، آلفونسو کوارون، کارگردان، نویسنده، فيلمبردار، تهیه‌کننده و تدوین‌گر مکزیکی، پیش از وی پنج نامزدی این جشنواره را همزمان در کارنامه داشته است.

۱۲. چارلز کوپر، پدر بردلی، خیلی اوقات به‌سینمای نزدیک خانه‌ می‌رفت و بردلی را با خود می‌برد و وی عقیده دارد، علاقه‌اش به‌سینما از اینجا نشأت می‌گیرد.

فیلم های بردلی کوپر

سمتزمینهکارگرداننام اثرسال
بازیگرفیلم تلویزیونی-

Wall to Wall Records

۲۰۰۰
بازیگرسریال تلویزیونیدرن استار

The $treet

۲۰۰۱
بازیگرسریال تلویزیونی-

Globe Trekker

۲۰۰۱
بازیگرفیلم سینماییدیوید وین

Wet Hot American Summer

۲۰۰۱
بازیگرسریال تلویزیونیجی. جی. آبرامز

Alias

۲۰۰۱
بازیگرفیلم سینماییراجر میشل

Changing Lanes

۲۰۰۲
بازیگرفیلم سینمایی-

Carnival Knowledge

۲۰۰۲
بازیگرفیلم سینماییمارک ایونز

My Little Eye

۲۰۰۲
بازیگرفیلم تلویزیونی-

The Last Cowboy

۲۰۰۳
بازیگرسریال تلویزیونیدرن استار

Miss Match 

۲۰۰۳
بازیگرفیلم تلویزیونیشلدون لری

I Want to Marry Ryan Banks

۲۰۰۴
بازیگرسریال تلویزیونیپل ابوت

Touching Evil

۲۰۰۴
بازیگرسریال تلویزیونیگرگ برلانتی

Jack & Bobby

۲۰۰۵
بازیگرفیلم سینماییدیوید دابکین

Wedding Crashers

۲۰۰۵
بازیگرسریال تلویزیونیدک وولف

Law & Order: Special Victims Unit

۲۰۰۵
بازیگرسریال تلویزیونیدک وولف

Law & Order: Trial by Jury

۲۰۰۵
بازیگرسیت‌کامدیوید همینگسن

Kitchen Confidential

۲۰۰۵
بازیگرتئاترریچارد گرینبرگ

Three Days of Rain

۲۰۰۶
بازیگرفیلم سینماییتام دی

Failure to Launch

۲۰۰۶
بازیگرفیلم سینماییتام بردی

The Comebacks

۲۰۰۶
بازیگرسریال تلویزیونیرایان مورفی

Nip/Tuck

۲۰۰۷
بازیگرتئاتر-

The Understudy

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییجرجینا لایتنینگ

Older than America

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییپیتر کاتانئو

The Rocker

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییریویی کیتامورا

The Midnight Meat Train

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییپیتون رید

Yes Man

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییکن کواپیس

He's Just Not That Into You

۲۰۰۹
بازیگرفیلم سینمایی تاد فیلیپس

The Hangover

۲۰۰۹
بازیگرفیلم سینماییکریستین آلوارت

Case 39

۲۰۰۹
بازیگرفیلم سینماییفیل تریل

All About Steve

۲۰۰۹
بازیگرفیلم سینماییفتیح آکین

New York, I Love You

۲۰۰۹
بازیگرسیت‌کام-

SNL

۲۰۰۹
بازیگرفیلم سینماییگری مارشال

Valentine's Day

۲۰۱۰
بازیگرفیلم سینماییدکس شپارد

Brother's Justice

۲۰۱۰
بازیگرفیلم سینمایی جو کارنهان

The A-Team

۲۰۱۰
بازیگرفیلم سینمایینیل برگر

Limitless 

۲۰۱۱
بازیگرفیلم سینمایی تاد فیلیپس

The Hangover Part II 

۲۰۱۱
بازیگرفیلم کوتاهزوئی سالدانا

Kaylien

۲۰۱۱
بازیگرفیلم سینماییبرایان کلاگمن - لی استرنتال

The Words

۲۰۱۲
بازیگرفیلم سینماییدکس شپارد - دیوید پالمر

Hit And Run

۲۰۱۲
بازیگرفیلم سینمایی درک سیانفرنس

The Place Beyond the Pines

۲۰۱۲
بازیگرفیلم سینماییدیوید اُ. راسل 

Silver Linings Playbook 

۲۰۱۲
بازیگرفیلم سینمایی تاد فیلیپس

The Hangover Part III 

۲۰۱۳
بازیگرفیلم سینماییدیوید اُ. راسل 

American Hustle

۲۰۱۳
صداپیشهفیلم سینماییجیمز گان

  Guardians of the Galaxy 

۲۰۱۴
بازیگرفیلم سینماییسوزان بیر

Serena‎ 

۲۰۱۴
بازیگرفیلم سینماییکلینت ایستوود

 American Sniper 

۲۰۱۴
بازیگرتئاتر-

The Elephant Man

۲۰۱۴
بازیگرفیلم سینماییکامرون کراوی

Aloha 

۲۰۱۵
بازیگرفیلم سینماییجان ولز

Burnt 

۲۰۱۵
بازیگرفیلم سینماییدیوید اُ. راسل 

Joy

۲۰۱۵
بازیگر سریال تلویزیونیدیوید وین - مایکل شووالتر

Wet Hot American Summer: First Day of Camp

۲۰۱۵
بازیگرسریال تلویزیونیلزلی دیکسون

Limitless 

۲۰۱۵
بازیگرفیلم سینماییدن تراختنبرگ

10 Cloverfield Lane

۲۰۱۶
بازیگرفیلم سینمایی تاد فیلیپس

War Dogs

۲۰۱۶
صداپیشهفیلم سینماییجیمز گان

  Guardians of the Galaxy Vol. 2

۲۰۱۷
صداپیشهفیلم سینماییآنتونی و جو روسو

 Avengers: Infinity War 

۲۰۱۸
بازیگر و کارگردانفیلم سینماییبردلی کوپر

 A Star Is Born

۲۰۱۸
بازیگرفیلم سینماییکلینت ایستوود

The Mule

۲۰۱۸
صداپیشهفیلم سینماییآنتونی و جو روسو

Avengers: Endgame

۲۰۱۹
تهیه‌کنندهفیلم سینمایی تاد فیلیپس

Joker

۲۰۱۹
بازیگرفیلم سینماییگیرمو دل تورو

Nightmare Alley 

-



اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده