نویسنده: آریا بهپور
// پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۲

ایکس باکس سری ایکس قابلیت HDR و نرخ فریم ۱۲۰ را به بازی های قدیمی اضافه می‌کند

کنسول نسل بعد مایکروسافت قرار است کامل‌ترین محصول ممکن از نظر پشتیبانی از بازی‌های قدیمی باشد.

شرکت مایکروسافت در نسل حاضر با ایکس ‌باکس وان نشان داد که اهمیت زیادی به Backward Compatibility یا همان پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قبلی می‌دهد و قرار است این قضیه برای ایکس ‌باکس سری ایکس از قبل هم پررنگ‌تر شود؛ به‌طوری‌که بازی‌های کنسول‌های قدیمی این شرکت روی محصول جدید آن‌ها حتی قابلیت تجربه تا نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را هم خواهند داشت.

پیش از این از ویژگی جالب ایکس‌باکس سری ایکس در اضافه‌کردن قابلیت HDR به بازی‌های قدیمی شنیده بودیم ولی اکنون به‌گفته‌ی جیسون رونالد، سرپرست تیم تولید ایکس‌باکس سری ایکس می‌توانیم منتظر تجربه‌ی این بازی‌ها با نرخ فریمی به مراتب بالاتر از قبل هم باشیم. رونالد به‌تازگی به صحبت در مورد این ویژگی‌های کنسول قدرتمند مایکروسافت پرداخته و گفته است:

ایکس‌باکس سری ایکس از تکنیک نوآورانه‌ای برای ایجاد قابلیت HDR استفاده می‌کند که این ویژگی را به‌طور خودکار در بازی‌های قدیمی اعمال خواهد کرد. از آنجایی که این تکنیک توسط بخشی از خود کنسول روی بازی‌ها اعمال می‌شود، به ما اجازه می‌دهد که بدون نگرانی از وارد شدن هیچ فشاری به سخت‌افزار و کاهش کیفیت و نرخ فریم بازی‌ها، آن‌را روی آثار ایکس ‌باکس 360 و اولین ایکس ‌باکس شاهد باشیم؛ کنسولی که حدود ۲۰ سال قبل وارد بازار شده بود، یعنی زمانی‌که خبری از HDR نبود.

رونالد توضیح بیشتری در مورد نحوه‌ی به‌کارگیری این تکنیک نمی‌دهد، ولی مایکروسافت پیش از این هم به‌سراغ اضافه‌کردن HDR به آثاری مثل بازی Mirror's Edge روی ایکس ‌باکس وان ایکس رفته بود و اکنون با تکنیک‌های به‌کاررفته در کنسول جدید هم بازی‌سازها نیازی به اعمال تغییرات دستی در بازی‌ها ندارند و این کار به‌طور کاملاً خودکار انجام می‌شود؛ شاید چیزی مشابه عملکرد اپل در تبدیل ویدیوهای غیر 4K به نمونه‌های 4K HDR در اپل تی‌وی 4Kهای این شرکت.

Xbox Series X

همچنین مایکروسافت قصد دارد عملکرد بازی‌های قدیمی را هم بهبود دهد، موضوعی که رونالد در مورد آن می‌گوید:

تیم مخصوص ما در زمینه‌ی پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قبلی، تکنیک‌های جدیدی را خلق کرده که به ما اجازه می‌دهند رزولوشن و کیفیت تصویر بازی‌های قدیمی را افزایش دهیم، بدون اینکه آسیبی به شکل و شمایل هنری و بینش طراحان آن‌ها وارد شود. همچنین با کمک قدرت ایکس‌باکس سری ایکس می‌توانیم نرخ فریم بازی‌های کنسول‌های قدیمی را هم به‌مراتب بالاتر ببریم و برای مثال آن‌ها را از حالت 30fps به 60fps برسانیم یا حتی وارد محدوده‌ی 60fps تا 120fps کنیم.

قرار است در آینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتری از این ویژگی جالب کنسول مایکروسافت به‌دست آوریم؛ قابلیتی که احتمالاً با آزادسازی قدرت کامل شبیه‌ساز ایکس‌باکس و بهره‌گیری از توانایی بالای پردازنده‌ی کنسول و واحد پردازش گرافیکی آن امکان‌پذیر می‌شود و اجازه می‌دهد بدون دخالت خود استودیوها، بازی‌های کنسول‌های قدیمی این شرکت با کیفیتی بالاتر و نرخ فریمی بسیار بهتر از قبل اجرا شوند.

درکنار این‌ها، امکان استفاده از قابلیت Quick Resume یا حرکت سریع بین بازی‌های مختلف هم برای آثار قدیمی مثل بازی‌های جدید وجود دارد و علاقمندان می‌توانند خیلی سریع و راحت بین بازی‌های دلخواه خود جابه‌جا شوند.

در مجموع به‌نظر می‌رسد مایکروسافت با ایکس‌باکس سری ایکس قصد دارد پشتیبانی از بازی‌های کنسول‌های قبلی خود را یک مرحله جلوتر از قبل ببرد و پلتفرمی را تحویل کاربران دهد که از این نظر کمتر رقیبی خواهد داشت.


منبع The Verge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده