بازی The Wonderful 101: Remastered بااینکه سیستم مبارزات سرگرم کننده و داستان خوبی دارد، اما ساختار دوربین آن در محیط‌های مختلف بازیکن را آزار می‌دهد. 

بااینکه در نسل هشتم شاهد عرضه بازی‌های جدید و متعددی بودیم، اما از طرفی می‌توان این نسل را نسل ریمسترها دانست. از ابتدای نسل تابه‌امروز شاهد عرضه نسخه‌های ریمستر شده از بازی‌های قدیمی هستیم. به‌شخصه معتقد هستم که تجربه ریمستر بعضی از بازی‌های قدیمی همچنان جذاب است، زیرا گیم‌پلی منحصربه‌فرد و سرگرم کننده‌ای دارند.

The Wonderful 101: Remastered

بعضی از بازی‌های ویدیویی با اینکه در گذشته جذاب بوده‌اند، اما در زمان حال دیگر هیجان گذشته را ندارند

شاید از نظر بصری، تاریخ مصرف آن‌ها گذشته باشد، اما از نظر گیم‌پلی و داستان، حسابی شما را سرگرم خواهند کرد. درکنار این دسته از بازی‌ها، گروه دیگری از بازی‌های ویدیویی هم وجود دارند که در گذشته تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه داده‌اند، اما در زمان فعلی، گیم‌پلی آن‌ها نمی‌تواند همان تجربه‌ی اولیه و سرگرم کننده را ارائه دهد؛ به‌عبارتی تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است.

بازی The Wonderful 101 در سال ۲۰۱۳ برای نینتندو Wii U عرضه شد. شاید در نگاه اول بازی قدیمی به‌نظر نرسد، اما گیم‌پلی خاص و منحصربه‌فرد آن می‌توانست به‌خوبی کاربران نینتندو را سرگرم کند. این در حالی است که بازی The Wonderful 101: Remastered، نمی‌تواند تجربه‌ی خوبی را در این زمینه ارائه دهد و بعضی از مشکلات بازی حسابی مخاطب را آزار می‌دهد.

The Wonderful 101: Remastered

داستان بازی با یک فلش بک از گذشته واندر-رد در زمان کودکی شروع می‌شود

بازی The Wonderful 101: Remastered یک داستان ابر قهرمانی با درون مایه طنز را به‌تصویر می‌کشد. زمین در سومین جنگ خود با Geathjerk، سازمان بیگانگان، به‌سر می‌برد؛ بیگانگانی که برای ازبین‌بردن زمین سال‌ها است در تلاش هستند. سازمان ملل یک سرویس مخفی به نام سنتینال را راه‌اندازی کرده تا The Wonderful Oneها را دور یکدیگر جمع کند. ازاین‌رو ۱۰۱ قهرمان در گروه The Wonderful Ones قرار گرفته که هرکدام متعلق به یک کشور هستند.

داستان بازی با یک فلش بک از گذشته واندر-رد، قهرمان اصلی داستان، در زمان کودکی شروع می‌شود. در ادامه اعضای سازمان Geathjerk به شهر بلاسم، محل زندگی واندر-رد، حمله می‌کنند. ازاین‌رو نقش شما به‌عنوان یک ابرقهرمان برای دفاع از شهر بلاسم و سیاره زمین آغاز می‌شود. از نظر روایت داستانی، بازی The Wonderful 101: Remastered یک داستان ابر قهرمانی، همانند سایر فیلم‌ها و بازی‌های ابرقهرمانی را به‌نمایش می‌گذارد.

The Wonderful 101: Remastered

بااین‌حال موردی که در داستان شما را هیجان‌زده می‌کند، درون مایه طنز آن است. نویسنده در گوشه‌وکنار بازی با دیالوگ‌های متفاوت داستان The Wonderful 101: Remastered را از یک بازی ابر قهرمانی جدی به یک بازی ابر قهرمانی بامزه و طنزآلود تبدیل کرده است. این مورد سبب شده تا شاهد یک روایت داستانی متفاوت در میان بازی‌های ابر قهرمانی باشیم و ازطرفی شروع و پایان The Wonderful 101: Remastered هم به‌گونه‌ای است که بازیکنان می‌توانند تجربه‌ی خوبی را از یک بازی ابرقهرمانی کسب کنند.

طنز‌ بازی باعث خلق یک روایت داستانی متفاوت نسبت‌به سایر بازی‌های ابرقهرمانی شده است

از نظر شخصیت پردازی، The Wonderful 101: Remastered مشکلاتی را به خود اختصاص داده است. شخصیت پردازی قهرمان اصلی تیم به‌گونه‌ای است که بازیکن به‌خوبی با گذشته او آشنا می‌شود و فارغ از تمامی جنبه‌های طنز بازی، می‌تواند با واندر-رد ارتباط برقرار کند. این در حالی است که شخصیت‌پردازی سایر قهرمان‌ها به‌خوبی انجام نشده است. در طول داستان بازیکن با تعداد دیگری از قهرمان‌های اصلی تیم The Wonderful Ones هم آشنا می‌شود.

The Wonderful 101: Remastered

تیم سازنده تلاش کرده شخصیت‌هایی را خلق کند که باعث خندیدن مخاطب شود

درمیان این قهرمان‌ها تنها واندر-بلو پیش‌زمینه داستانی مخصوص‌به خود را دارد و استودیو پلاتینیوم گیمز (PlatinumGames) پس‌زمینه داستانی خاصی را برای سایر کاراکترهای اصلی بخش داستان درنظر نگرفته است. کاراکترهای منفی اصلی بازی نظیر شاهزاده ورکن هم بااینکه شخصیت‌پردازی در حد و اندازه واندر رد و بلو ندارند، اما به‌عنوان یک کاراکتر منفی، به‌خوبی به بازیکن معرفی و اهداف آن‌ها شرح داده می‌شود.

در حالت کلی، هدف پلاتینیوم گیمز، خلق کاراکترهایی نیست که با تمام وجود با آن‌ها همزادپنداری کنید و غم غصه‌ای که داشته‌اند، روی شما تاثیر بگذارد؛ بلکه تلاش کرده شخصیت‌هایی را خلق کند که باعث خندیدن مخاطب شود و لحظات سرگرم کننده‌ای را درکنار آن‌ها کسب کنید. البته پلاتینیوم گیمز با کمی دقت در خلق سایر کاراکترهای اصلی، می‌توانست این کار را بهتر انجام دهد.

The Wonderful 101: Remastered

بازی The Wonderful 101: Remastered در بخش گیم‌پلی دریایی از تجربیات خوب و بد است. The Wonderful 101: Remastered یک بازی تیمی است که به‌واسطه‌ی ساختار دشمنان و پازل‌های محیط، باید از تمامی کاراکترهای اصلی تیم خود استفاده کنید. نکته‌ای وجود دارد، قدرت مبارزه‌ای قهرمان‌های اصلی، به تعداد افراد و قهرمان‌هایی است که نجات و در تیم خود قرار می‌دهید.

قدرت مبارزه‌ای قهرمان‌های اصلی، به تعداد افراد و قهرمان‌هایی است که نجات و در تیم خود قرار می‌دهید

برای مثال، تیم شما دارای هشت قهرمان اصلی است که هرکدام از آن‌ها با یک رنگ و ویژگی مبارزه‌ای منحصربه‌فرد، به بازیکن معرفی می‌شود. سایر قهرمان‌هایی که در تیم شما قرار دارند یا آن‌ها را در محیط نجات می‌دهید، زیر مجموعه‌ای از این رنگ‌ها به‌حساب می‌آیند و ویژگی‌های مبارزه‌ای یکسانی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهند. این ویژگی تاثیر خود را به‌خوبی روی گیم‌پلی بازی گذاشته است و باعث می‌شود بازیکن برای گسترش تیم خود و افزایش قدرت و انرژی ضربات، گوشه‌وکنار محیط‌ها را با دقت بگردد.

The Wonderful 101: Remastered

با پول داخل بازی می‌توانید مهارت‌ها و ویژگی‌های تیمی جدیدی را خریداری کنید

نکته‌ی جالب در مورد مکانیسم‌های مبارزه‌ای و پیشرفت قهرمان‌ها، این است که تمامی قهرمان‌های تیم شما (هرقدر که قهرمان‌های بیشتری را آزاد کنید، اعضای تیم شما افزایش پیدا می‌کند تا اینکه کل اعضا به ۱۰۱ نفر برسد) سطح مخصوص‌به خود را دارند و این بخش فقط مختص‌به اعضای اصلی نیست. زمانی‌که ازطریق آن‌ها دشمنان را از بین می‌برید، سطح شخصیت‌ها را ارتقا می‌دهید که باعث آزاد شدن حرکات جدید می‌شود.

همچنین یک سطح کلی هم درنظر گرفته شده است. این سطح باعث افزایش نوار سلامت شما می‌شود. استودیو پلاتینیوم گیمز سیستم ارتقا و قوی‌تر کردن کاراکترها را به‌گونه‌ای طراحی کرده که بازیکن مجبور شود برای افزایش قدرت ضربه‌زنی، به‌سراغ پیدا کردن قهرمان‌ها و شهروندان برود. همچنین با پشت سر گذاشتن مراحل هم پول داخل بازی کسب می‌کنید. ازطریق این پول می‌توانید مهارت‌های جدیدی را خریداری کنید و همچنین ویژگی‌های تیمی مختلفی را هم آزاد کنید.

The Wonderful 101: Remastered

تمامی این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا مبارزاتی کاملا متنوع و هیجان‌انگیز را تجربه کنید. بااینکه بازی The Wonderful 101: Remastered از نظر مبارزات و ساختار ارتقای شخصیت تجربه‌ی متفاوت و سرگرم کننده‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، اما از نظر شیوه‌ی انتخاب کاراکترها و همچنین طراحی دوربین بازی، تجربه‌ی آزار دهنده‌ای را در بعضی از نقاط ارائه می‌دهد. در حالت عادی دوربین بازی از فاصله‌ای دور و شبیه‌به بازی‌های ایزومتریک است، اما زمانی‌که وارد اتاق یا سیاه‌چاله‌ها می‌شوید، فاصله‌ی دوربین به کاراکترها نزدیک می‌شود.

بازی The Wonderful 101: Remastered در بخش گیم‌پلی دریایی از تجربیات خوب و بد است

از طرفی سیستم انتخاب کاراکترها، نسخه‌ اولیه و پولیش نشده بازی Astral Chain است. در استرال چین شاهد اعمال کومبوهای مختلف به‌واسطه‌ی آنالوگ سمت راست بودیم که باعث می‌شد کاربر با لیجن خود همکاری داشته باشد. در The Wonderful 101: Remastered با آنالوگ سمت راست می‌توانید پترن‌های مختلفی را روی صفحه‌نمایش بکشید تا یکی از هشت کاراکتر بازی از نظر سبک مبارزه‌ای، انتخاب شود.

The Wonderful 101: Remastered

در حالت عادی و زمانی‌که دوربین بازی از شما دور است، این کار راحت به‌نظر می‌رسد، اما زمانی‌که در فضای بسته قرار می‌گیرید، تغییر قهرمان به سخت‌ترین و اعصاب خوردکن‌ترین کار ممکن تبدیل می‌شود، زیرا به‌خوبی نمی‌توانید پترن انتخابی خود را مشاهده کنید و باید از روی حدس و گمان کار خود را انجام دهید. همچنین ساختار کشیدن پترن روی صفحه‌نمایش، همانند یک نقاشی است. در اوایل بازی آنطور که باید و شاید اذیت کننده نیست، اما در اواخر بازی، هشت شکل مختلف وجود دارد که باید آن‌ها را روی تصویر بکشید.

کشیدن پترن‌ها در محیط‌های بسته حتی ازطریق صفحه لمسی نینتندو سوییچ هم عذاب آور است

از آن‌جایی که دشمنان شما هرکدام مکانیسم‌های مبارزه‌ای مختلفی دارند و هر یک از این شکل‌ها و کاراکترها، باعث نابودی ساده‌تر و دفع کردن ضربات دشمنان می‌شوند، مجبور هستید مدام هدایت آن‌ها را برعهده بگیرید. این مورد سبب می‌شود در نبردهای شلوغ و نفس‌گیر، سردرگم شوید و نتوانید به‌درستی موارد دلخواه خود را اعمال کنید. از طرفی بازی The Wonderful 101: Remastered، یک بازی ریمسترد شده است، اما رابط کاربری آن به هیچ‌وجه بهبود نیافته است و پلاتینیوم گیمز در این بخش هیچ تغییراتی را اعمال نکرده است.

The Wonderful 101: Remastered

باس‌ها طراحی خاص و منحصربه‌فردی دارند

یکی از دلایلی که بازی‌ها ریمستر می‌شوند، ارائه تجربیات بهتر و بهینه‌تر در بخش گیم‌پلی و همچنین جلوه‌های بصری بازی است. به‌عنوان مثال، بافت‌ها و تکسچرهای بازی HD یا Full HD می‌شوند تا کاربر تجربه‌ی بهتری را کسب کند. این در حالی است که هیدکی کامیا و تیم او The Wonderful 101: Remastered را تنها با اندک تغییرات بصری روی پلتفرم‌های امروزی عرضه کرده‌اند.

بازی The Wonderful 101: Remastered از نظر بصری طراحی‌های فانتزی و بامزه‌ای را از ابرقهرمان‌های داستان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. طراحی‌ کاراکترها و رفتار آن‌ها در بازی مورد دیگری است که به درون مایه طنز بخش داستانی کمک کرده است. بااینکه رابط کاربری بازی طراحی کاربر پسندی ندارد، اما تنوع مراحل و دشمنان سبب شده تا بتوانید آن را تحمل کنید و بازی را پیش ببرید.

The Wonderful 101: Remastered

موردی که در گوشه‌وکنار The Wonderful 101: Remastered به‌وفور مشاهده می‌شود، مبارزه با باس‌ها و مینی باس‌ها است. در موارد مشابه، باس‌ها و مینی باس‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که بازیکن تنوع را در بازی احساس کند و به یکنواختی نرسد. اکثر مینی باس‌های The Wonderful 101: Remastered در ادامه به‌عنوان دشمنان عادی در بازی ظاهر می‌شوند، اما باس‌ها طراحی منحصربه‌فردی دارند و حسابی کاربر را به‌واسطه‌ی سیستم مبارزه‌ای خود به‌چالش می‌کشند. ساختار هر باس با معماهای مختلفی ترکیب شده که به‌دست کاراکترهای اصلی، حل می‌شود.

از نظر موسیقی و صداگذاری هم بازی The Wonderful 101: Remastered در سطح خوبی قرار دارد. در شروع هر نبرد و باس فایت شاهد شنیدن موسیقی‌هایی هستیم که با فضای بازی هم‌خوانی دارد. از طرفی در داستان گفته شد که ۱۰۱ قهرمان بازی هرکدام از نقاط مختلف جهان هستند. ازاین‌رو هشت کاراکتر داستانی، از هشت کشور با زبان و ملیت متفاوتی هستند. تیم سازنده برای نشان دادن بهتر این موضوع، از صداپیشه‌هایی استفاده کرده که بتواند لهجه آن‌ها را نشان دهد.

The Wonderful 101: Remastered

 بازی The Wonderful 101: Remastered جزو آن دسته از بازی‌هایی است که همه قشر از گیمرها را سرگرم نخواهد کرد و حتی بعضی از کاربران قدیمی هم با وجود بازی‌هایی همچون استرال چین، دیگر با بعضی از مکانیسم‌های بازی ارتباط برقرار نخواهند کرد. بااین‌حال بازی از نظر داستانی و مبارزات می‌تواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد و از نظر بصری، با یک محصول نیمه ریمستر شده طرف هستیم. بااین‌حال The Wonderful 101: Remastered به‌واسطه‌ی یک بخش پیش درآمد و پس درآمد داستانی به‌همراه ۹ مرحله مجزا، می‌تواند ۱۰-۱۲ ساعت شما را وارد یک ماجراجویی ابرقهرمانی تیمی کند.

بررسی بازی روی نینتندو سوییچ انجام شده است


منبع زومجی

The Wonderful 101: Remastered

بازی The Wonderful 101: Remastered، دارای روایت داستانی جذاب و سرگرم کننده با درون مایه طنز است که می‌تواند ۱۰-۱۲ ساعت مخاطب خود را سرگرم کند. همچنین مبارزات و ساختار باس‌ها و دشمنان به‌گونه‌ای است که باید مدام بین شخصیت‌های بازی سوییچ کنید و نبردهای متنوع و هیجان‌انگیزی را کسب کنید، اما نحوه انتخاب کاراکترها و زاویه دوربین در محیط‌های بسته، حسابی بازیکن را آزار می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + روایت داستانی جذاب با درون مایه طنز
  • + صداپیشگی کاراکترهای تیم The Wonderful Ones
  • + سیستم مبارزات متنوع و هیجان‌انگیز
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی

نقاط ضعف

  • - عدم شخصیت‌پردازی تمامی کاراکترهای اصلی
  • - طراحی بسیار بد دوربین بازی در محیط‌های بسته
  • - سیستم انتخاب کاراکترها در نبردهای شلوغ و حساس می‌تواند آزاردهنده باشد
  • - عدم بهبود رابط کاربری بازی
  • - استفاده از مینی باس‌ها به عنوان دشمنان عادی و تکراری شدن دشمنان از نیمه دوم داستان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده