Bleak Sowrd به‌واسطه‌ی سیستم مبارزات نوآورانه و چالش‌برانگیز خود می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و لذت بخش را در اختیار علاقه‌مندان به آثار سولزبورن قرار دهد.

دیوالور دیجیتال (Devolver Digital)، جزو آن دسته از شرکت‌هایی است که همیشه از استودیوهای مستقل در راستای عرضه بازی‌های خود حمایت کرده است. در طول سال بازی‌های مستقل متفاوتی را می‌بینیم که توسط شرکت دیوالور دیجیتال عرضه می‌شوند و بعضی از آن‌ها تجربه‌ی بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. دیوالور دیجیتال جدا از پلتفرم پی سی، در میان کاربران موبایل هم شناخته شده است. سری Reign مثال خوبی برای این گفته است که نسخه‌های مختلفی از آن توسط دیوالور دیجیتال در اختیار کاربران موبایل قرار گرفته است.

Bleak Sword

Bleak Sword روایت‌گر داستان سرزمینی است که شاهزاده آن پس از به‌دست آوردن یک شمشیر طلسم شده، دست به قیام و شورش می‌زند

با عرضه سرویس اپل آرکید، استودیوهای مستقل این فرصت را پیدا کردند تا بازی‌های خود را در راستای بیشتر دیده شدن، روی این سرویس عرضه کنند. ازاین‌رو Bleak Sword نام یکی از بازی‌های مستقل سرویس اپل آرکید است که توسط استودیو More8bit ساخته شده و دیوالور دیجیتال هم وظیفه نشر آن را برعهده داشته است. Bleak Sword اولین ساخته استودیو More8bit به‌حساب می‌آید و می‌توان آن را یک بازی متفاوت و لذت بخش دانست. البته Bleak Sword مشکلاتی هم دارد که مانع از تبدیل شدن آن به یک بازی بی عیب و نقص شده است.

Bleak Sword روایت‌گر داستان سرزمینی است که شاهزاده آن پس از به‌دست آوردن یک شمشیر طلسم شده، دست به قیام و شورش می‌زند. شاه آریتا، پادشاه محبوبی است که یک روز شاهزاده راهیل پس از اینکه شمشیر بلیک را پیدا می‌کند، به‌فکر قیام می‌افتد و پس از کشتن پدر و برادر خود، تخت پادشاهی را از آن خود می‌کند. در ادامه شما در نقش یک شوالیه و شمشیر زن قرار می‌‌گیرید که وظیفه دارید با کشتن شیاطین و نیروهای تاریک حاصل از شمشیر بلیک، شاه راهیل را از بین ببرید. Bleak Sword جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که داستانی عمیق و درگیر کننده را ارائه دهد، بلکه داستان یک نیرو محرکه برای ورود شما به جهان بازی است. بااین‌حال ساختار داستانی Bleak Sword به‌گونه‌ای است که مخاطب را سرگرم کند. 

Bleak Sword

ساختار مبارزات Bleak Sword باعث متفاوت شدن این بازی با سایر آثار این سبک شده است

در موارد مشابه، بازیساز گیم‌پلی بازی را به‌گونه‌ای توسعه می‌دهد که جای خالی داستان را پر کند و در نقش عاملی ظاهر شود که بازیکن را تا انتهای بازی سرگرم می‌کند. نکته‌ی جالب این است که استودیو More8bit برای سرگرم کردن مخاطبان خود روی سبک خاص و متفاوتی دست گذاشته است. استودیو More8bit از المان‌های سولزبورن برای خلق مبارزات Bleak Sword استفاده کرده است. البته مبارزات و گیم‌پلی بازی نوآوری‌های منحصربه‌فردی دارند که به‌‌خوبی با ساختار یک بازی موبایل هم‌خوانی پیدا کرده است. هدایت شخصیت اصلی ازطریق یک آنالوگ در سمت چپ صفحه‌نمایش انجام می‌شود.

موردی که باعث متفاوت شدن Bleak Sword با سایر بازی‌های شمشیر زنی و هک اند اسلش موبایل شده، نحوه‌ی مبارزات بازی است. با کشیدن و انجام عمل Swipe کردن انگشت در جهت‌های مختلف، قهرمان داستان روی زمین رول می‌خورد و می‌توانید از حملات دشمنان جاخالی دهید. این در حالی است که اگر کمی انگشت خود را نگه دارید و عمل Swipe کردن را انجام دهید، قهرمان داستان از شمشیر خود برای نابودی هیولاهای داخل بازی استفاده می‌کند. این در حالی است که با ضربه‌زدن پشت سر هم با زمان‌بندی مناسب هم می‌توانید حملات دشمنان را دفع یا Parry کنید.

Bleak Sword

بازیکن تنها با یک سری فرایند ساده که هم‌خوانی بسیار خوبی با ساختار پلتفرم موبایل دارد، سیستم مبارزاتی بازی را طراحی کرده است، اما همین سیستم مبارزات با تمامی سادگی خود بازیکنان را به‌چالش می‌کشد. More8bit ازاین‌طریق بازیکنان را به اشتباه می‌اندازد؛ اشتباه از این نظر که اگر کمی بی‌دقت باشید و به مبارزات اهمیت ندهید، در نحوه کشیدن یا نکشیدن انگشت خود روی صفحه‌نمایش دچار اشتباه خواهید شد. تمامی این نوآوری‌ها زمانی کاربردی خواهد بود که کاربر را به انجام بازی و کامل کردن آن مشتاق کند. چالش و مکانیسم مبارزه‌ای Bleak Sword با اینکه سخت به‌نظر می‌رسد، اما با کمی تمرین به‌خوبی با فضای آن آشنا می‌شوید.

به‌‌عبارتی استودیو More8bit با سیستم مبارزات بازی، بازیکن را مجبور کرده به فعالیت‌های خود در میدان نبرد دقت کند و مدام برای بهتر شدن تلاش کند. همین مورد سبب می‌شود تا از نبردها، پیروزی خود و کشتن باس‌ها و دشمنان لذت ببرید. جدا از این مورد، Bleak Sword از نظر مرگ و میر هم شما را به چالش می‌کشد. همانند بازی‌های سولزبورن، اگر بمیرید، تمامی امتیازهای خود را از دست خواهید داد. ازاین‌رو باید بخشی از مرحله‌ای را که در آن کشته شده‌اید، مجددا تکرار کنید. اگر موفق شوید، تمامی امتیازهای از دست رفته خود را پس خواهید گرفت و اگر باز هم کشته شوید، آن‌ها را از دست می‌دهید.

Bleak Sword

نوآوری در گیم‌پلی و چینش بسیار خوب آن‌ها درکنار یکدیگر فقط به نبردهای بازی ختم نمی‌شود، بلکه سیستم انتخاب و استفاده از آیتم‌ها هم مورد دیگری است که Bleak Sword به یک تجربه خارق‌العاده تبدیل کرده است. هر مرحله از Bleak Sword دارای سطوح مختلفی است که با کامل کردن بعضی از سطح‌ها، به‌صورت تصادفی یک آیتم کسب خواهید کرد. در ادامه بازیکن تنها از دو آیتم می‌تواند به‌صورت همزمان استفاده کند. این آیتم‌ها می‌توانند آیتم بازیابی نوار سلامت باشند یا اینکه تغییراتی را روی سیستم دفاعی و تهاجمی شمات اعمال کنند. ازاین‌رو مخاطب به‌هنگام تجربه‌ی Bleak Sword سر دوراهی‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شکل و شمایل بازی کردن‌شان، باتوجه‌به این انتخاب‌ها شکل می‌گیرد.

موسیقی‌ بازی باعث بهبود فضاسازی و هیجان‌انگیز شدن مبارزات شده است

دراین‌میان اشاره کنم که با کشتن دشمنان و باس‌ها، می‌توانید XP دریافت کنید و با ارتقای سطح، بازیکن می‌تواند از میان سه گزینه سیستم دفاعی، تهاجمی و میزان نوار سلامت، یکی را ارتقا دهد. نکته‌ی جالب این است که از نظر بصری، استودیو More8bit به‌سراغ طراحی‌های پیکسلی و هشت بیتی رفته است و در طول بازی هم شاهد میان‌پرده‌های مختلفی هستیم که حس‌وحال جالبی را به بازی القا کرده است. همچنین مراحل و سطوح آن به‌صورت زمین‌های نبرد مخصوصی طراحی شده است و شاهد محیط‌های وسیع نیستیم. بااین‌حال محیط‌های مبارزه‌ای متنوع هستند و مانع از تکراری شدن روند بازی می‌شود. طراحی باس‌های بازی مورد دیگری است که شما را شگفت‌زده می‌کند. هر باس مکانیسم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارد و حسابی کاربر را به‌چالش می‌کشد.

Bleak Sword

این در حالی است که تیم سازنده در طراحی دشمنان به‌خوبی عمل نکرده است و از مرحله چهارم به بعد شاهد تکراری شدن آن‌ها خواهیم بود. Bleak Sword دارای ۹ مرحله است که هر مرحله هم سطوح مخصوص‌به خود را دارد. در مجموع بازیکنان در مدت زمان تقریبی دو الی سه ساعت می‌توانند بازی را تمام کنند. یکی از موارد بسیار مهم در بازی‌های هک اند اسلش و آثاری که با باس‌ها و کشتن دشمنان مختلف سر و کار دارید، موسیقی است. در Bleak Sword موسیقی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و مدام در طول مبارزات یک موسیقی دلهره‌آور و متناسب با فضای بازی پخش می‌شود.

ساختار گیم‌پلی و مکانیسم‌های مبارزاتی Bleak Sword برای صفحه‌ لمسی طراحی شده است، اما Bleak Sword یک بازی از سرویس اپل آرکید به‌حساب می‌آید که برای سایر پلتفرم‌های این سرویس نظیر مک هم در دسترس است. بااینکه تیم سازنده تاحدی سعی کرده گیم‌پلی را روی مک هم بهینه کند، اما در انجام آن موفق نبوده است. ازاین‌رو شاهد عملکرد نامناسب بعضی از دکمه‌ها و عدم پشتیبانی از کنترلر هستیم. بااین‌تفاسیر، Bleak Sword جزو آن دسته از بازی‌های سرویس اپل آرکید است که تجربه‌ی آن می‌تواند لحظات سرگرم کننده و متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار دهد. اگر از علاقه‌‌مندان به بازی‌های سولزبورن محور و چالش‌برانگیز هستید، Bleak Sword می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد.

بررسی بازی روی پلتفرم مک انجام شده است


منبع زومجی

Bleak Sword

Bleak Sword به‌واسطه‌ی سیستم مبارزات سولزبورن خود و نوآوری‌هایی که استودیو سازنده روی آن اعمال کرده است، به یکی از بهترین تجربه‌های سرویس اپل آرکید تبدیل شده است. سیستم مبارزات و نبردها به‌گونه‌ای است که پس از پشت سر گذاشتن هر سطح، از عملکرد خود شگفت‌زده می‌شوید. بااین‌حال Bleak Sword در بخش‌هایی مثل طراحی متنوع دشمنان خوب عمل نکرده است و سبب شده تا این بازی هک اند اسلش با المان‌های فانتزی نتواند به یک محصول بی عیب و نقص تبدیل شود.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات و استفاده بسیار خوب از ویژگی صفحه لمسی گوشی موبایل
  • + سیستم کارآمد و تاثیر گذار انتخاب آیتم و ارتقای کاراکتر در روند بازی کردن کاربر
  • + باس‌های هیجان‌انگیز
  • + ارزش تکرار بالا
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + محیط‌های متنوع

نقاط ضعف

  • - تکراری شدن دشمنان
  • - عدم پشتیبانی از کنترلر و کار نکردن بعضی از دکمه‌ها روی پلتفرم مک
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده