نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۱

شایعه‌ مشکل سیستم خنک‌ کننده پلی استیشن 5 و تأخیر در زمان عرضه آن تکذیب شد

ساعاتی پیش براساس کامنتی که شخصی به نام جف ریکل منتشر کرده بود، شایعات زیادی مبنی بر درگیر بودن سونی با یک مسئله فنی و احتمال یک تأخیر شش الی ۱۲ ماهه در زمان عرضه کنسول درحال انتشار بود که این قضیه توسط سردبیر وبسایت کوتاکو به‌طور کلی رد شد.

اخیراً شخصی به نام جف ریکل  بیانیه‌ای را در بخش نظرات یک ویدیو در یوتیوب منتشر کرده بود که به یک مشکل اساسی در سیستم خنک‌کننده پلی‌استیشن 5 و عدم تکمیل فرایند طراحی این دستگاه توسط سونی اشاره کرده و طی توضیحات گسترده و منابع مشخصی که به آن اشاره داشت، به تحلیل علت تأخیر در رونمایی از کنسول پلی‌استیشن 5 پرداخته بود. براساس این ادعا، قرار بود سونی به بهانه شیوع ویروس کرونا برای خود زمان خریده و تاریخ عرضه کنسول را شش الی ۱۲ ماه به تأخیر بیندازد. حالا جیسون شریر، سردبیر وبسایت کوتاکو در پاسخ به توییتی که به دردسر بزرگ سونی اشاره داشته به‌طور کلی این ادعا را بی اساس خوانده و اخبار مربوط‌به این موضوع را تکذیب کرده است.

پلی استیشن 5

براساس گزارش‌ها جدیدی که در خصوص کنسول نسل نهمی پلی‌ استیشن 5 منتشر شده بود، شرکت سونی درگیر حل مشکل حرارت بالای تولیدی این کنسول توصیف شده بود. منابع آگاهی که ظاهراً نخواستند نام‌شان منتشر شود، به خبرنگاران خبرگزاری Windows Central گزارش داده بودند که حداکثر حرارت تولیدی این کنسول فراتر از توان سیستم خنک کنندگی آن بوده است.

ظاهراً قطعات سخت‌افزاری مختلف این کنسول از قبیل پردازنده هفت نانومتری AMD SoC و همچنین حافظه‌ی فوق سریع 5.5GB/s PCle 4.0 SSD این کنسول حرارت بالایی را تولید کرده که برخلاف فن ۱۳۰ میلی‌متری و سیستم خنک‌کنندگی محفظه‌ی بخار ایکس‌ باکس سری ایکس، با سیستم خنک‌کننده‌ی این کنسول هماهنگی لازم را نداشته است. مقیاس قابل تغییر توان پردازنده گرافیکی PS5 نیز یکی دیگر از نگرانی‌های احتمالی بود که در بحث مدیریت حرارت تولیدی مطرح شده بود. به‌خصوص در شرایطی که این کنسول توان مورد استفاده‌ی خود از پردازنده‌ی گرافیکی را براساس بازی‌های مختلف تغییر می‌دهد.

playstation 5

این گزارش ادعا کرده بود که ممکن است این مشکل منجر به تجدید نظر سونی در طراحی سیستم خنک‌کننده و شاسی اصلی دستگاه شده و این موضوع موجب تأخیر در زمان رونمایی از این کنسول شده باشد. گزارش‌ها جدیدی بر این اساس منتشر شده بود بیان می‌کرد که طراحی فعلی پلی‌استیشن 5 به‌دلیل عدم توانایی لازم در برطرف کردن حرارت بالای تولیدی سخت‌افزار این کنسول کنار گذاشته شده است. این گزارش، مشکلات بزرگ ایکس‌باکس 360 در این موضوع را با کنسول جدید سونی مقایسه کرده و به‌نوعی طراحی عجیب کیت توسعه‌ی PS5 و سیستم خنک‌کننده بزرگ آن را نیز توجیه می‌کرد.

کنسول‌های پلی‌استیشن چیزی در حدود ۲۰٪ کل درآمد شرکت سونی را تأمین می‌کنند و باتوجه به اهمیت بالای این برند برای شرکت سونی، به نظر نمی‌رسید که نسخه‌ی نهایی این کنسول چنین مشکلات واضح و برجسته‌ای را داشته باشد. از طرفی، در میان کانسپت‌های متعددی که از طراحی احتمالی ظاهر این کنسول منتشر شدند، با یک طراحی متفاوت X شکل مواجه بودیم که سیستم خنک‌کننده‌ی کنسول را در قسمت‌های جانبی دستگاه قرار می‌داد. بااین‌حال و در صورتی که این شایعات نهایتاً تأیید می‌شد، این احتمال نیز وجود داشت که طراحی نهایی این کنسول، با هدف حل مسئله‌ی حرارت تولیدی، شبیه به ایکس‌باکس سری ایکس شده و سیستم خنک‌کننده آن، حرارت تولیدی را از پایین به سمت بالای دستگاه هدایت کند.  

پلی استیشن 5

پلی استیشن 5

همواره و در طراحی سیستم‌های سخت‌افزاری قدرتمند، چالش برطرف کردن حرارت بالای تولیدی در بهینه‌ترین شکل ممکن وجود داشته است. پی سی گیمرها و علاقه‌مندان به سیستم‌های قدرتمند گیمینگ دسکتاپ، حتماً با چالش‌هایی که مسیر بهینه‌ سازی سیستم خنک‌کننده‌ی CPU و سایر قطعات سخت‌افزاری دستگاه وجود دارد، آشنایی دارند. بدون حضور یک سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب، قطعات سخت‌افزاری شما به درستی عمل نخواهند کرد. به‌خصوص در شرایطی که پردازش رزولوشن 4K درکنار نرخ فریم بالای تصاویر و همچنین جلوه‌های ویژه‌ی تصویری از قبیل تکنولوژی رهگیری پرتو در میان باشد. اما مسلماً سونی از این مسئله مطلع بوده و اصلاً گزارش‌های متعددی در این خصوص منتشر شده بود که به سیستم خنک‌کننده ویژه این کنسول اشاره می‌کرد.

سونی در گذشته همواره راه‌حل‌های قابل قبولی را برای مسئله‌ی رفع حرارت سیستم ارائه کرده است اما پلی‌استیشن 5، با پردازنده گرافیکی ۱۰.۹ ترافلاپس، CPU هشت هسته‌ای Zen 2 و ۱۶ گیگابایت حافظه رم GDDR6 و به‌خصوص حافظه‌ی بسیار سریع M.2 NVMe SSD به چیز به مراتب تخصصی‌تری نیاز خواهد داشت.

از سوی دیگر، گزارش‌ها جدیدی که در خصوص مسئله‌ی خنک‌کننده حرارت سیستم در کنسول پلی‌استیشن 5 ارائه شده بود، با موارد متعددی که قبلاً از سرمایه‌گذاری ویژه‌ی سونی روی این موضوع به‌خصوص منتشر شده بودند در تناقض بود. نشریه Bloomberg در ماه فوریه گزارش کرده بود که سونی برنامه‌ی ویژه‌ای برای ارائه‌ی یک سیستم قدرتمند و کارآمد در بحث خنک کنندگی سخت‌افزاری سیستم PS5 دارد. لذا به نظر می‌رسید که با افزایش هزینه‌ی تولید واحدهای مختلف این کنسول، چالش جدیدی برای حفظ قیمت مناسب و ارائه‌ی یک عملکرد بی‌نقص برای سونی ایجاد شده است. اما ظاهراً این موضوع حقیقت ندارد.

ادعای مذکور، با گزارش‌ها متعددی که درباره سیستم خنک‌کننده ویژه و کارآمد پلی‌استیشن 5 منتشر شده بودند در تناقض بود

PS5

اگر این گزارش‌ها حتی تاحدودی هم موثق بودند، سونی می‌توانست به‌دلیل بحران شیوع ویروس کرونا عرضه‌ی کنسول جدید خود را به تعویق انداخته و از این طریق برای خود زمان بخرد. این همان ادعایی است که توسط جف ریکل مطرح شده بود. این شرکت در زمینه‌ی عدم ارائه‌ی یک تعهد محکم برای عرضه‌ی این کنسول در سال ۲۰۲۰ بسیار محتاطانه عمل کرده و قبلاً هم درباره احتمال تأخیر در عرضه‌ی بازی‌های انحصاری و فرست پارتی این کنسول در پی مشکلات ناشی از ویروس کرونا هشدار داده است. لذا این ادعا کامل محتمل به نظر می‌رسید.

لذا می‌توان مطرح شدن این مسائل را به جنگ میان کنسول‌ها برای تصاحب نسل نهم بازی‌های ویدیویی مرتبط دانست. اما همچنان یک سؤال مهم در اینجا وجود خواهد داشت که چرا سونی هنوز از پلی‌استیشن 5 رونمایی نکرده است. درهرحال، فعلاً عرضه‌ی این کنسول برای تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده و براساس شایعات، قیمت آن در حدود ۴۹۹ دلار خواهد بود. شما می‌توانید در ادامه نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری این کنسول داشته باشید:

  • پردازنده (CPU): پردازنده ۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانسِ ۳.۵ گیگاهرتز و قابلیتِ SMT (فرکانسِ متغیر)
  • تراشه گرافیکی (GPU): پردازنده گرافیکی ۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد CU در فرکانسِ ۲.۲۳ گیگاهرتز (فرکانسِ متغیر)
  • معماریِ پردازنده گرافیکی: RDNA 2 سفارشی
  • حافظه/گذرگاه: ۱۶ گیگابایت رم GDDR6/عرضِ ۲۵۶ بیتی
  • پهنای باندِ حافظه: ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
  • ذخیره‌سازِ داخلی: ۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی
  • سرعتِ ورودی/خروجی: ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خام)/۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)
  • ذخیره‌سازِ قابلِ ارتقا: اسلاتِ NVMe
  • ذخیره‌سازِ خارجی: پشتیبانی از هارددیسکِ USB
  • درایوِ نوری: درایوِ 4K UHD Blu-ray 


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده