بهترین فیلم های 2020 از نگاه زومجی

بهترین فیلم های 2020 از نگاه زومجی

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۵

در این مقاله قرار است به معرفی بهترین فیلم های سال ۲۰۲۰ بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

سال ۲۰۲۰، سالی پر فراز و نشیب برای تمام عرصه‌ها به ویژه دنیای سینما بود. سالی که با پدیده نو ظهور و مرگباری به نام ویروس کرونا تقارن یافت و ما به جای تجربه وحشت از فیلم‌های آخر الزمانی در سالن سینما، این ترس را در زندگی خودمان تجربه کردیم. سینما‌ها تعطیل و به جای آن فیلم‌هایی همچون Contagion «شیوع»، بدل به بخشی از زندگی‌مان شدند. در کنار حوادث تلخ و مرگ و میر‌های فراوان، خبرهای بسیاری هم از به تعویق افتادن مهمترین فیلم های ۲۰۲۰ منتشر می‌شدند.

به گونه‌ای که ما در فهرست بهترین فیلم های ۲۰۲۰، نمی‌توانیم صحبتی از فیلم‌های Dune، The French Dispatch، The Last Duel و Annette به میان آوریم و به انتظار تماشایشان باید یک سال دیگر صبر کنیم. با خبر لغو برگزاری جشنواره کن، امسال بازار فیلم‌های هنری نیز چندان پر رونق نبود. اما در این بین، فیلم‌هایی همچون Another Round، Undine و Never Rarely Sometimes always، تنور سینمای هنری را در سال ۲۰۲۰ گرم نگه داشتند. از سوی دیگر در سینمای جریان اصلی، اکران فیلم Tenet، به یکباره جان تازه‌ای به سینما‌ها داد و سرویس نت فلیکس هم توانست تا حد زیادی خلا بسته شدن سینما‌ها را پر کند. فیلم‌های Mank، I’m Thinking of Ending Things و The Trial of Chicago 7 شاخص‌‌ترین آثار ارائه شده سال ۲۰۲۰ از سوی نت فلیکس بودند. سال ۲۰۲۰ در آخرین ماهش یعنی دسامبر، دیگر هرچه در توان داشت را ارائه کرد تا کارنامه سینمایی این سال، چندان هم ضعیف به نظر نرسد.

در ادامه فهرست نسبتا جامعی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ را ارائه خواهیم کرد. طبعا اگر هم نگوییم بهترین، این آثار از مهم ترین فیلم های ۲۰۲۰ به شمار می‌آیند. چه در سینمای هنری و چه در سینمای جریان اصلی. فهرست ارائه شده بر اساس کیفیت فیلم‌ها نسبت به یکدیگر رتبه بندی شده است. اما فراموش نکنید که مهم، فیلم‌های موجود در فهرست هستند نه رتبه بندی آن‌ها.

بهترین فیلم های 2020

اندی سامبرگ بدون دغدغه خوابیده در استخر در فیلم پالم اسپرینگز

۴۰- فیلم Palm Springs

فیلم پالم اسپرینگز

کارگردان: مکس بارباکو

بازیگران: اندی سامبرگ، کریستین میلیوتی  

میانگین امتیازات Palm Springs در  IMDB: ۷/۴ | امتیاز متاکریتیک: ۸۳ 

خلاصه داستان: سارا با کاراکتری به نام نایلز در یک عروسی آشنا می‌شود. با گذشت زمان، سارا متوجه می‌شود که به همراه نایلز در یک حلقه زمانی گیر افتاده‌اند و گویی راه گریزی از آن نیست.

یک شوخی بامزه با مفاهیمی تلخ همچون تکرار و روزمرگی. دیروز یا فردا می‌تواند مثل امروز باشد. چه می‌شود اگر به طور خودآگاه متوجه شویم که در یک حلقه زمانی گرفتار آمده‌ایم و هر روزمان مدام تکرار می‌شود؟ دست به خلق اتفاقات متفاوت می‌زنید و سعی می‌کنید خود را از این حلقه نجات دهید؟ یا بلعکس، سعی در پذیرش این تکرار و غرق شدن در آن دارید؟ آیا تصور می‌کنید چه در این حلقه تکرار و چه در خارج از آن هیچ اتفاقی قرار نیست برایتان بیفتد؟ سارا و نایلز دو کاراکتر اصلی فیلم، در دو سوی این نگرش قرار دارند. با تماشای فیلمی که صرفا نمی‌خواهد یک کمدی سطحی و حال و خوب کن باشد و در پس داستان ساده‌اش دغدغه‌‌هایی هم دارد، به این نگرش‌ها فکر کنید. یک فیلم کمدی قابل قبول در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰.


ایتان هاوک در حال یادداشت برداری در فیلم Tesla

۳۹- فیلم Tesla

فیلم تسلا

کارگردان: مایکل آلمریدا

بازیگران: ایتان هاوک، اِو هِوسون 

میانگین امتیازات Tesla در  IMDB: ۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲ 

خلاصه داستان: فیلمی دیگر از روایت معروف جنگ جریان، میان ادیسون و تسلا، با حال و هوای متفاوت. یکی که ادیسون باشد جریان مستقیم را به کار گرفته است و دیگری که تسلا باشد جریان متناوب. آینده از آن کدام ایده بوده است؟ در تاریخ از چه کسی بیشتر یاد شده است؟

پیش از معرفی فیلم تسلا، باید بگویم که از مایکل آلمریدا، یک فیلم دیگر را هم حتما باید ببینید که بسیار به فیلم جدیدش یعنی تسلا شباهت دارد. آن هم فیلمیست به نام Experimenter. در یک آزمایشگاه، هربار دو نفر در دو سوی یک دیوار می‌نشینند و هربار یکی به دیگری شوک الکتریکی وارد می‌کند. فردی که شوک وارد می‌کند باید بدون اعتنا به داد و فریادهای دیگری، همچنان به آزمایش خود ادامه دهد. استنلی میلگرام که فیلم Experimenter درباره پژوهش‌های اوست با شما رو به دوربین سخن می‌گوید! همان ترفندی که کاراکتر آن مورگان در فیلم تسلا انجام می‌دهد. او از زمان گذشته به امروز سفر کرده است و در عصر اینترنت دارد بررسی می‌کند که در سیر تاریخ، جایگاه تسلا و ادیسون چگونه است و رو به دوربین با ما صحبت می‌کند. یک اجرای متاثر از سبک برتولت برشت در تئاتر.

اگرچه که حق می‌دهم در برخی از لحظات فیلم از تماشایش خسته شوید اما باید بگویم تصویری که آلمریدا از تسلا ارائه می‌کند، به نظر می‌رسد به شخصیت او نزدیک‌تر بوده است. یک آدم به شدت درونگرا، خجالتی و بسیار با هوش که زمانه‌اش، توانایی درک بسیاری از ایده‌های علمی او را نداشت. فیلم تسلا با تمرکز بر حالات درونی کاراکتر اصلی‌اش، از الگوهای شناخته شده در ژانر بیوگرافی فاصله می‌گیرد و تماما فضا می‌سازد. به یکبار دیدنش می‌ارزد.


سه راس یک مثلث عشقی در فیلم The Half of It

۳۸- فیلم The Half of It

فیلم نیمه آن

کارگردان: آلیس وو

بازیگران: لی لیویس، دنیل دیمر 

میانگین امتیازات فیلم The Half of It در  IMDB: ۶/۹  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۴  

خلاصه داستان: پائول با دختری به نام الی در همسایگی‌شان آشنا می‌شود. پائول از الی می‌خواهد که برای جلب توجه دختری به نام آستر، از جانب او نامه بنویسند.

یک مثلث عشقی میان سه کاراکترِ الی، پائول و آستر شکل می‌گیرد. عشقی که ماحصلش چیزی از جنس رسیدن به بلوغ و پختگیست. این عشق همچنین با فضایی کمدی رمانتیک تلفیق می‌شود و اتمسفر فیلم را می‌سازد. فیلمساز سعی دارد که برداشت هریک از کاراکتر‌هایش را نسبت به عشق به چالش بکشد. آن هم کاراکتر‌هایی در سنین بلوغ.آن‌ها وقتی می‌گویند عاشق یک نفر هستند یعنی دقیقا از شیفته چه چیز طرف مقابل شده‌اند؟ عاشق واقعیت او یا تصورات ساخته از او؟ فیلم به دنبال این پرسش‌هاست. در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰، عاشقانه‌ای قابل تامل و لذت بخش است. با تمام ایرادات و درجا زدن‌هایش میان کمدی و رمانس.


جود لا و کری کان در مقابل آینه در فیلم The Nest

۳۷- فیلم The Nest

فیلم آشیانه

کارگردان: شان دورکین

بازیگران: جود لا، کری کان 

 میانگین امتیازات The Half of It در  IMDB: ۶/۴  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۹ 

خلاصه داستان: روری، پس از آنکه پیشنهاد شغلی وسوسه کننده را دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرد همسر و دو فرزند خود را از نیویورک به لندن ببرد. در ادامه، موقعیت کاری مرد و زندگی‌ مشترکش با چالش‌های روبرو می‌شود...

مردی هر روز صبح از خواب بیدار می‌شود، بر بالین همسرش می‌آید و او را از خواب بیدار می‌کند. بعد از به جای آوردن این آداب همیشگی، با او وداع کرده و به سر کار می‌رود. همه چیز روند تکراری خود را طی می‌کند تا اینکه مرد با یک پیشنهاد کاری وسوسه کننده روبرو می‌شود. مرد تصمیم می‌گیرد که خانواده‌اش را از نیویورک، به یک عمارت بزرگ با معماری قرن هجدهمی ببرد. عمارتی که این خانواده در خود می‌بلعد.

الگوی قصه کلیشه‌ایست و ظاهرا نیت فیلمساز، به بازی گرفتن کلیشه‌هاست. خطرات پیش روی این زوج تا حدی قابل حدس‌اند. احتمالا در برخی لحظات از قابل پیش بینی بودن فیلم کلافه شوید. اما یک بازی خوب از بازیگر زن فیلم یعنی کری کان و چند پلان پایانی فیلم تا حدی از ما دلجویی می‌کنند. اشتباهات فیلم هم درس آموزند و می‌توان از آن یاد گرفت. فیلم موافقان و مخالفان زیادی دارد و ممکن است همین قصه کلیشه‌ای عده‌ای از شما را جذب کند. ارزش یکبار تماشا را در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰ دارد.  


جورج کلونی به همراه دخترش در انتظار نجات در فیلم The Midnight Sky

۳۶- فیلم The Midnight Sky

فیلم آسمان نیمه شب

کارگردان: جورج کلونی

بازیگران: فلیسیتی جونز، جورج کلونی 

 میانگین امتیازات The Midnight Sky در  IMDB: ۵/۶ |  امتیاز متاکریتیک: ۵۸ 

خلاصه داستان: در سال ۲۰۴۹ یک دانشمند تلاش می‌کند مانع از بازگشت گروهی از فضانوردان شود که از قمر کی-23 مشتری در حال سفر بازگشت به زمین هستند، چرا که زمین دیگر قابل سکونت نیست.

اگر ریتم کند فیلم و ارائه ندادن یک سری پیش زمینه‌های داستانی‌اش را تاب بیاورید (که از ایرادات فیلم هم به شما می‌روند)، دغدغه جورج کلونی در این فیلم ارزشمند است. برخلاف اکثر نمونه‌های علمی تخیلی و فیلم‌های زیر ژانر بقا، این‌بار کاراکتر اصلی فیلم، تصمیم می‌گیرد به جای ترک زمین و رفتن به فضا، در آن جا بماند و از بازگشت دیگران به زمین جلوگیری کند. فیلم به شما نمی‌گوید چرا زمین دیگر قابل سکونت نیست. احتمالا دلیلش هم این است که اگر خودتان در زمان معاصر چشمانتان را خوب باز کنید و آینده نگر باشید، دلایل نابودی احتمالی کره زمین را در می‌یابید. دیر یا زود باید به دنبال جای دیگری برای سکونت بود. اما کجا؟ آیا شدنیست؟ پلانِ پایانی فیلم، ترس حاصل از پاسخ به این دو سوال را به شما القا خواهد کرد. برای تماشای این پایان بندی، حتما می‌ارزد که یکبار فیلم جورج کلونی را ببینید.


الیزابت ماس در بند شوهر در فیلم مرد نامرئی

۳۵- فیلم The Invisible Man

فیلم مرد نامرئی

کارگردان: لی ونل

بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون کوهن، استورم رید، آلدیس هاج و هریت دایر

 میانگین امتیازات The Invisible Man در  IMDB: ۷/۱  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۸

خلاصه داستان: سیسلیا، برای فرار از دست شوهر فیزیکدان و روانی‌اش، یک شب به او قرص دیازپام می‌خوراند و در حالی که شوهرش بیهوش است از خانه فرار می‌کند. پس از این اتفاق شوهر او می‌میرد و این مرگ او نیز خودکشی تلقی می‌شود. اما پس از چندی، سیسیلیا متوجه می‌شود که جسمی نامرئی مدام به او حمله ور می‌شود...

پس از شکست تجاری فیلم The Mummy در سال ۲۰۱۷، دنیای سینمایی Dark Universe  قبل از اینکه کارش را آغاز کند، به کار خود پایان داد و سرنوشت فیلم مرد نامرئی که جانی دپ قرار بود نقش این شخصیت را بازی کند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اما سال گذشته شرکت یونیورسال پیکچرز در همکاری با استودیوی فیلمسازی بلوم هاوس، تصمیم گرفت تا این پروژه را در قالب یک اثر مستقل و متفاوت با طرح اولیه، احیا کند. لی ونل که برای کارگردانی فیلم Upgrade حسابی توانسته بود نظر استودیوهای فیلمسازی را جلب کند، وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه فیلم The Invisible Man را بر عهده گرفت که قرار بود اقتباس متفاوتی از این مجموعه نیز باشد.

ایده فیلم بسیار جذاب است. کاملا پتانسیل آن را دارد که در رنج روحی یک زن عمیق شود و به نوعی وحشت عظیمی همچون عدم رهایی از قدرتی نامرئی را به تصویر بکشد. اما در نهایت فیلم در همان الگو‌های از پیش تعیین شده و عامه پسند گرفتار می‌شود. به لحاظ اجرایی، درگیری‌ها با موجودی نامرئی، کم نقص، جذاب و ترسناک به تصویر کشیده شده است. فیلم نقطه قوت دیگری هم دارد آن هم بازی الیزابت ماوس است. تلفیقی از آشفتگی، جسارت و در عین حال ترس را می‌توان به خوبی در چهره الیزاب ماوس دید. یک فیلم ترسناک دیگر، از بین بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۰ که تماشای یکبارش می‌ارزد.


ونسا کربی در فراغ از دست دادن بچه‌اش در فیلم تکه های یک زن

۳۴- فیلم Pieces of a Woman

فیلم تکه‌های یک زن

کارگردان: کورنل موندروتسو

بازیگران: ونِسا کربی، شیا لابوف

میانگین امتیازات Pieces of a Woman در  IMDB: ۷/۱  |   امتیاز متاکریتیک: ۶۶

خلاصه داستان: زنی بعد از زایمانِ طاقت فرسایش، باید تلاش کند که خود را به جریان عادی زندگی برگرداند. اما موانعی او را از این مسیر خارج می‌کنند.

شاید بعد از تماشای فیلم، یا حداقل بعد از تماشای مقدمه درگیر کننده و پر جزییاتش، این فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ به شمار نیاورید. اما همانطور که در مقدمه این مطلب هم گفتم، برخی فیلم‌های این لیست، شاید بهترین نباشند اما فیلم مهمی محسوب می‌شوند. این فیلم صرف نظر از بازی بازیگرش یعنی ونسا کربی، که احتمالا در فصل جوایز جزو کاندید‌ها باشد، الگوی مناسبیست برای آن دسته از مخاطبانی که به دنبال آسیب شناسی ساختار فیلم‌ها هستند.

مسیر این فیلم کاملا به ما می‌گوید که بلاتکلیفی شخصیت، عدم پرداخت مناسب و تمرکز همه چیز در اتفاق ابتدایی فیلم، می‌تواند ادامه مسیر را برای مخاطبان بدون اهمیت جلوه دهد. هر فیلمی که کاراکتر اصلی‌اش را به خوبی نشناسیم و ندانیم که اساسا او در زندگی به دنبال چیست؟، احتمالا یا در نیمه فیلم را رها می‌کنیم یا اگر تا پایان هم ادامه دهیم، فیلم به زودی از خاطرمان خواهد رفت. پیشنهاد می‌کنم یک فیلم جشنواره‌ای ناموفق ببینید و از دلایل ناموفق بودنش درس بگیرید.


زوجی که بعد از گذشت سالها دوباره یکدیگر را می‌یابند در فیلم عشق سیلوی

۳۳- فیلم Sylvie’s Love

فیلم عشق سیلوی 

کارگردان: یوجین آش

بازیگران: تسا تامپسون، رایان میشل بث

میانگین امتیازات Sylvie’s Love در  IMDB: ۶/۷  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۴ 

خلاصه داستان: رابرت یک ساکسیفونیست است و سال‌ها پیش در مغازه پدر سیلوی به طور پاره وقت کار می‌کرده است. در آن زمان جرقه‌های رابطه‌ای میان او و سیلوی زده شده بود. حال پس از گذشت سال‌ها، این دو دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند و گویی حسشان نسبت به هم تغییری نکرده است.

یک رابطه عاشقانه میان دو سیاه پوست و خوشبختانه بدون درگیر شدن زیاد با موضوعات نژاد پرستانه. نمایش دو وجه شیرین و دردناک عشق و یا به عبارتی خود زندگی. عنصر موسیقی به عنوان یک دستمایه دلچسب، بستری دراماتیک را برای این قصه عاشقانه فراهم کرده است. گذر زمان هم در سایه این فیلم حضور دارد. به همه این موارد، دو اجرای به اندازه از دو بازیگر فیلم را هم بیفزایید. دیگر برای یک فیلم جمع و جور عاشقانه چه می‌خواهید؟ یک فیلم کم ادعا و تاثیر گذار در میان بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۰.


خواهر وحشت زده در نمایی از فیلم The Dark and The Wicked

۳۲- فیلم The Dark and The Wicked

فیلم تاریک و شرور

کارگردان: برایان برتینو

بازیگران: مارین ایرلند، مایکل آبوت 

میانگین امتیازات The Dark and The Wicked در  IMDB: ۶/۱  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲ 

خلاصه داستان: یک خانواده در یک مزرعه دور افتاده. پدر به کما رفته است. برادر و خواهر به مزرعه آمده‌اند تا مراقب حال مادر باشند. مادر اعتقاد دارد که شیطان به پدر این خانواده حمله ور شده است.

اولین و پر رنگ‌ترین عنصری که در فیلم به چشم می‌آید، فضا سازیست. در یک فیلم ترسناک، این فضاست که در وهله اول شما را می‌ترساند. حال بر بستر یک فضای ترسناک، قصه‌ای روایت می‌شود و ما را درگیر جهان فیلم می‌کند. فیلم تاریک و شرور، تمام عناصر لازم را برای خلق یک فیلم خوب ترسناک دارد. مزرعه‌ای دور افتاده، خانواده‌ای به حال خود رها، باور به وجود یک نیروی اهریمنی همچون شیطان و جزییات فراوان ترسناک دیگر. حال در کنار این فضا سازیِ برگرفته از قواعد مرسوم ژانر، در بطن قصه نیز یک رابطه باور پذیر میان خواهر و برادر فیلم و نمایش نوعی مسئولیت پذیری در قبال خانواده، از برگ برنده‌های دیگر فیلم است.


مامور مخصوص اعدامی‌ها در فیلم Clemency

۳۱- فیلم Clemency

فیلم بخشش

کارگردان: چینانی چوکو

بازیگران: الفری وودارد، آلدیس هاج

میانگین امتیازات Clemency در  IMDB: ۶/۵  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۷ 

خلاصه داستان: برنادین ماموریست که طبق یک روال معین، حکم زندانی‌های محکوم به اعدام را اجرا می‌کند. ملاقات او با یک زندانی تازه که بر بی‌گناهی خود اصرار می‌ورزد، ممکن است زمینه‌های تغییرات درونی برنادین را فراهم کند...

شغل‌ها قابلیت این را دارند که آدم‌ها را به شکل خودشان در بیاورند. در جزییات رفتار هر فردی، می‌توان رگه‌هایی از شغلش را دید. از سوی دیگر، روزمرگی و عادت به یک شغل، می‌تواند فرد را بدون تفکر به درستی یا نادرستی اصول اخلاقی شغلش، به یک ربات بدل کند که هر روز یک سری وظایف مشخص را انجام دهد. حال چه می‌شود که اگر درباره شغل مامور زندانی صحبت کنیم که هربار وظیفه اعدام کردن یک زندانی را بر عهده دارد؟ احتمالا روزمرگی در این شغل، آسیبش تا بدان جا می‌تواند پیش برود که مامور فیلم Clemency را نسبت به هرگونه احساساتی کرخت کند. خواه در محیط کارش باشد و خواه در محیط خانه‌ و کنار همسرش. فیلم برخلاف از ریتم افتادن‌های بسیار، به دلیل انتخاب موضوعش بسیار ارزشمند است. نمونه ایرانی شبیه به آن را هم داریم. فیلم شیطان وجود ندارد.


یک مکالمه تصویری ترسناک در فیلم Host

۳۰- فیلم Host

فیلم میزبان

کارگردان: راب ساویج

بازیگران: هالی بیشاب، جما مور

میانگین امتیازات Host در  IMDB: ۶/۶  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۰ 

خلاصه داستان: هیلی و چند نفر از دوستانش در خانه‌های جداگانه، جلسه‌ای آنلاین را از طریق برنامه زوم ترتیب داده‌اند، تا به کمک زنی به نام سِی‌‌لان که در احضار روح سر رشته‌ای دارد، با عالم مردگان ارتباط برقرار کنند...

ویروس کرونا آنچنان وحشتی را به جان مردم جهان انداخته است که همه از ترس مبتلا شدن به این ویروس و انتقالش به دیگران، در خانه‌هایشان حبس شده‌اند. اینترنت، فضای مجازی و ارتباطات راه دور، به عنوان پدیده‌های ویژه قرن بیست و یکمی، حال در چنین موقعیتی دیگر در اوج تسلط خود بر مردم هستند. فیلمسازِ خلاق، راب ساویج، ایده‌ای به سرش می‌زند و ابتدا فیلمی از چت تصویری خود با دوستانش را با موضوع صداهای عجیب و غریب در اتاق زیر شیروانی خانه‌اش، در توییتر خود منتشر می‌کند. سپس سرویس استریمینگ شادر، به سراغ راب ساویج می‌آید و از او می‌خواهد نسخه بلند این فیلم را بسازد.

راب ساویج که در فیلم‌های کوتاهش هم مدام ژانر ترسناک را تجربه کرده است، دست به کار می‌شود تا وحشت دوران قرنطینه و وضعیت ارتباط از راه دور آدم‌ها را، به دستمایه‌ای برای ساخت فیلمی در ژانر ترسناک بدل کند. فیلم در اجرا، لحظات درخشان و میخکوب کننده کم ندارد. تنها دریغ مهم برایش، نداشتن زیر متنی قوی و تاثیر گذار، متناسب با شرایط ویژه بشر امروز در مواجهه با این ویروس آخر الزمانیست. اما از تجربه فرمی‌اش هرچه بگویم کم است. تماشایش به عنوان یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ در ژانر ترسناک شدیدا توصیه می‌شود.


پوستر فیلم Possessor ساخته پسر دیوید کراننبرگ

۲۹- فیلم Possessor

فیلم متصرف

کارگردان: براندون کراننبرگ

بازیگران: آندرا ریزبورو، کریستوفر آبوت

میانگین امتیازات Possessor در  IMDB: ۶/۵  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲

خلاصه داستان:  تاسیا برای سازمانی تروریستی کار می‌‌کند که به وسیله یک دستگاه صنعتی، بدن‌های قربانیان را تحت تصرف در آورده و آن‌ها را به قتل می‌رساند.

در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰، مگر می‌شود نامی از فیلم پسر دیوید کراننبرگ نیاورد. پسری که کاملا در فیلم‌هایش، ردپای دغدغه‌های پدر را می‌توان یافت. گرایش به زیر ژانر Body Horror‌ که مسبب اصلی وحشتش، پدیده‌های تکنولوژیکی باشد یقینا ما را به یاد فیلم‌های پدر می‌اندازد. دغدغه‌ای که در اینجا دستمایه فیلم متصرف براندون کراننبرگ هم شده است. پای در جهان فیلمی می‌گذاریم که نشان می‌دهد آدم‌هایی با توسل به تکنولوژی، گوشت، پوست و مغزمان را تصرف می‌کنند و ما را بدون آنکه هیچ ردی از خود به جای بگذارند، از بین می‌برند. نامش را بگذارید ترور تکنولوژی یا ترور صنعتی. نمایش خشونتی به شدت آزار دهنده که تنها مخاطبان واقعی خود را رصد می‌کند که تا پایان فیلم دوام بیاورند. تجربه‌ای که محال است به راحتی از یادتان برود.


جان دیوید واشنگتن در پوستر رسمی فیلم تنت

۲۸- فیلم Tenet

فیلم تنت

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پاتینسون، کنت برانا 

میانگین امتیازات Tenet در  IMDB: ۷/۵  |  امتیاز متاکریتیک: ۶۹ 

خلاصه داستان: یک مامور CIA به پروژه‌ای به اسم تنت فرستاده می‌شود تا از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند...

فیلم Tenet تمام مولفه‌های شناخته شده آثار قبلی نولان را دارد. کارکرد عنصر زمان، وحشت تروریسم، زنان فیلم نوآر، جهان‌های موازی، بشر و تکنولوژی و عناصر دیگری که ما را به یاد فیلم‌های این فیلمساز می‌اندازد. اما از آن سو، تمهیدات موثر نولان در کارهای شاخصش یعنی Following ،Memento ‌و Inception را ندارد. منظورم از این تمهیدات، بیشتر ارائه یک انگیزه روشن برای کاراکتر اصلی و پرداختی ویژه برای درک کردن اهمیت آنچیزی که کاراکترش می‌خواهد و برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زند، است.

تنت هرچه که باشد فیلم نولان است. فیلمسازی که نمی‌توان نسبت به تماشای فیلم‌هایش بی تفاوت بود. از هر طیف مخاطبی که باشید حتما باید یکبار فیلم‌های او را ببینید (البته اگر تا به حال ندیده باشید!). این ویژگی نیز به خودی خود نعمتی است که نصیب هر فیلمسازی نمی‌شود. حال نولان گاها جواب این همه انتظار و تب و تاب ما را می‌دهد و گاهی هم نمی‌دهد. هرچه که هست با استعداد بودن او به خصوص به واسطه نیمه ابتدایی کارنامه فیلمسازی‌اش، برکسی پوشیده نیست.


کری مولیگان در فکر انتقام در فیلم Promising Young Woman

۲۷- فیلم Promising Young Woman

کارگردان: اِمرالد فنل

بازیگران: کِری مولیگان، بو برنهام

میانگین امتیازات Promising Young Woman در  IMDB: ۷/۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲ 

خلاصه داستان: کاساندرا به طرز مرموزی با مرد‌های مختلف ملاقات می‌کند و آن‌ها را در موقعیت‌های مشابه قرار می‌دهد. در دفترچه مخصوصش، بعد از هر ملاقات علامتی را به نشانه قضاوت آن مرد ثبت می‌کند. در ادامه قصه مرموزی که پشت این اقدامش دارد، به تدریج برملا می‌شود.

با کمدی شما را به درون جهان خود می‌کشد و از نیمه فیلم به بعد، با تریلر شما را میخکوب می‌کند. اثر قابل قبولی برای یک فیلمساز فیلم اولی یعنی امرالد فنل که تا پیش از آن بازیگر بوده است به حساب می‌آید. هرچند که تاثیر گذاری نیمه دوم فیلم کاملا بر نیمه ابتدایی سایه می‌اندازد. قدری هم زیاده روی در فضای کمدی، ممکن است موجب شود که کاراکتر اصلی فیلم یعنی کاساندرا را در ابتدا آنقدر جدی نگیریم و در نیمه دوم هم که متوجه نیت اصلی او می‌شویم تا حدی در شناخت دقیق این شخصیت دچار مشکل شویم.

 اما فیلم به هرحال قصه سرگرم کننده‌ای دارد که از جایی به بعد اوج هم می‌گیرد. کری مولیگان هم در مجموع بازی مناسبی را برای القای این شخصیت عجیب و غریب به نمایش می‌گذارد. از مدل راه رفتنش که نوعی رهایی و استقلال او از قید و بند هر مردی را به تصویر می‌کشد گرفته، تا خشم و میل به انتقام جویی‌اش. می‌توانیم بازی‌اش را جزو بازی‌های مهم سال ۲۰۲۰ تلقی کنیم.


چادویک بوزمن سرشار از ایده در فیلم Ma Rainey

۲۶- فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

کارگردان: جرج سی ولف

بازیگران: چاویک بوزمن، وایولا دیویس

میانگین امتیازات Ma Rainey’s Black Bottom در  IMDB: ۷/۵ | امتیاز متاکریتیک: ۷۳

خلاصه داستان: خواننده مشهور، ما رینی، به همراه ۴ نوازنده سیاه پوست دیگر، برای ضبط یک قطعه در استودیوی سفید پوستان آماده می‌شوند. در روند ضبط این قطعه، اختلافات زیادی بین اعضای این گروه با یکدیگر و همین طور تقابل‌هایی با مدیران استودیو پیش می‌آید...

فیلم Ma Rainey’s Black Bottom به سنت همه ساله، در زمره فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که در ماهیتشان، تبعیض نژادی در تاریخ آمریکا را رصد می‌کنند. مسئله‌ای که هنوز هم به نظر نمی‌رسد حل شده باشد و فیلمسازان، نیاز به یادآوری هر ساله آن دارند. مهمترین عاملی که در مواجهه ابتدایی با این گونه فیلم‌ها می‌تواند دافعه ایجاد کند، صراحت در لحنشان است. اینکه فیلم تبدیل به یک بیانیه سیاسی شود و کارگردان به جای چاپ سخنانس در یک مقاله، حرف‌هایش را در دهان کاراکتر‌هایش بگذارد تا رو به دوربین بگویند (اتفاقی که در فیلم Da 5 Blood‌ می‌افتد).

فیلم Ma Rainey’s Black Bottom، خوشبختانه در وهله اول، این دافعه را ایجاد نمی‌کند. چرا که چندین ما به ازا در فرم قصه‌ گویی‌اش ایجاد کرده است که از صراحت لحن فیلم جلوگیری می‌کنند. به عنوان بارزترین اتفاق، فیلم اساسا متوسل شده است به جریان موسیقی و جنگ و دعوای اعضای نوازنده با صاحبان استودیو بر سر خلق آثار جدید و متفاوت. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که در یک فضای بسته و در دل فرمی تئاتر گونه سرگرم بوده‌اید. حال این دیوارهایی که ذهن‌های خلاق این هنرمندان سیاه پوست را محصور کرده‌اند، معنای مستتر دیگری هم دارند. شاید مثل من، با اتفاق پایانی فیلم کنار نیایید، اما آخرین ملاقات با چادویک بوزمن (بازیگر فیلم که در اثر بیماری چند ماه پیش در گذشت) را از دست ندهید.


تام هنکس و هلنا زنگل در راه یافتن قبیله سرخ پوستان در فیلم اخبار جهان

۲۵- فیلم The News of The World

فیلم اخبار جهان

کارگردان: پل گرین گرس

بازیگران: تام هنکس، هلنا زنگل 

میانگین امتیازات The News of The World در  IMDB: ۶/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۷۳ 

خلاصه داستان: مردی در سال ۱۸۲۱ در ایالت تگزاس، شغلش این است که همه مردم شهر را در یک مکان جمع کند، نفری ۱۰ سنت از آنها بگیرد و برایشان اخبار مهم روز را بخواند.

از معدود فیلم‌های ژانر وسترن در سال ۲۰۲۰. یک تام هنکس دوست داشتنی دارد و یک بازیگر بسیار مستعد دیگر یعنی هلنا زنگل. بازی هلنا را احتمالا در فیلم System Crasher‌ هم دیده‌اید. دختری ۹ ساله که در آینده بسیار از او خواهیم شنید. فیلم اخبار جهان، متاثر از فیلم The Searchers «جویندگان» جان فورد است. فیلم چندین صحنه بسیار دلنشین دارد. قدری باید حوصله کنید و چشم به سفر تام هنکس و هلنا زنگل در طول فیلم بدوزید. پایانش هم شاید قدری برایتان قابل پیش بینی باشد. اما هر از چندی تماشای فیلمی که از این ژانرِ با قدمت یعنی وسترن یاد می‌کند، غنیمت است. در مجموع فیلمی متوسط در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰ است.


دختر جوان در آروزی رسیدن به عنوان بانوی برتر در فیلم میس جونتینث

۲۴- فیلم Miss Juneteenth

کارگردان: چنینگ گادفری پیپلز

بازیگران: نیکول بِهاری، آکسیس چیکاز

میانگین امتیازات Miss Juneteenth در  IMDB۶/۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۳ 

خلاصه داستان:  مادری سیاه پوست به نام ترکوئیز جونز که قبلا بانوی شایسته سیاه پوستان شده است، در تلاش است تا دخترش را نیز به این جایگاه برساند.

یک تناقض بزرگ به خوبی در سایه زندگی‌ کاراکتر‌های فیلم به خصوص کاراکتر مادر یعنی ترکوئیز جونز نقش بسته است. بانوی شایسته شده باشی اما سهمت از این زندگی جز کارگری کردن برای دیگران نباشد. تاجی روی سرت بگذارند و تو را دل خوش کنند که تو شایسته‌ای. تو متفاوتی. زهی خیال باطل! جالب است که مادر با وجود آنکه این مسیر را یکبار تا انتها رفته است و عاقبتش را می‌داند، باز هم اصرار دارد که دخترش نیز باید برخلاف میلش، این تاج را به دست بیاورد. خبری هم از دغدغه‌های صریح و تو ذوق زننده اختلاف نژادی نیست و همین فیلم را عزیز می‌کند.  فیلم درباره رویا پردازی‌های پوچ و تن دادن به تبلیغات سرمایه ‌داریست. تبلیغاتی که کارش این است که شما را از واقعیت زندگی‌تان دور کند. فیلم را ببینید و تمرین کنید در دنیای بی رحم واقعیت، انسان مفید و شایسته‌ای برای خود و دیگران باشید. گویی چاره‌ای جز این نیست.


ویلیام دفو در مرکز ترک اعتیاد در فیلم توماسو

۲۳- فیلم Tommaso

فیلم توماسو

کارگردان: آبل فررا

بازیگران: ویلیام دفو، کریستینا چیریاک

میانگین امتیازات Tommaso در  IMDB: ۶/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۶۶ 

خلاصه داستان: توماسو که با همسر و فرزندش به ایتالیا آمده و مشغول نگارش یک فیلمنامه است، به ناگاه متوجه می‌شود که همسرش با مرد دیگری در ارتباط است.

آدم‌های معتاد به الکل. پرسه زن در کوچه و خیابان. به دنبال فهم معنا و چیستی خود و این زندگی. به تصویر کشیدن همه این‌ها غالبا در کالبد و حضور پر تکرار ویلیام دفو در مقام بازیگر. همه چیز آماده است تا به یاد فیلم‌های شاخص ابل فررا یعنی فیلم‌های Siberia و Sculpt به طور ویژه بیفتیم. اما این یادآوری تنها به فیلم‌های قبلی فررا مربوط نمی‌شود. ما در فیلم توماسو، با یک خود نگاره روبرو هستیم. ابل فررا، ماحصل زیست خود را در کاراکتر ویلیام دفو پدیدار کرده است و ما را دعوت به تماشای بی واسطه دغدغه‌های خود می‌کند.

فیلمسازی که در کوچه پس کوچه‌های تاریکِ رم قدم می‌زند و در تلاش است تا فیلم جدیدش را کلید بزند. همواره هم مشکل تهیه سرمایه فیلم پیش رویش است. خوب که به توماسو بنگرید، ویژگی‌هایی شبیه به او را در خود می‌یابید. خریدن کردن، غذا پختن، کلاس زبان رفتن، نوشتن، با زن و فرزند خود وقت گذراندن و گاهی به خود آمدن. به خود آمدن برای فهم چیستی این زندگی. به تماشای ماحصل زندگی یک فیلمساز مهم آمریکایی دعوتید. شاید خود را در او یافتید و با او هم نظر شدید.


شکارچی جوان در مقام اداره کننده گرگ‌ها در انیمیشن Wolfwalkers

۲۲- انیمیشن Wolfwalkers

کارگردان: تام مور، رز استوارت

میانگین امتیازات Wolfwalkers در  IMDB: ۸/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۸۷ 

خلاصه داستان: در عصر خرافات، از گرگ‌ها تصاویری وحشتناک و از طبیعت نمادی شیطانی در ذهن همگان شکل گرفته است. در این میان یک شکارچی جوان به نام رابین، با نجات دادن یک دختر بومی و وحشی در طبیعت، جهان Wolfwalkers را کشف می‌کند و ذهنیتی کاملا مخالف با پدرش و همفکران او پیش می‌گیرد.

اگر بخواهم در سال ۲۰۲۰ بعد از انیمیشن Soul، انیمیشن مهم دیگری را نام ببرم، قطعا انیمیشن Wolfwalkers انتخاب بعدی است. انیمیشنی که در میان آثاری که محصول پیکسار نیستند، یکی از مهم‌ترینشان است که کاملا قابل رقابت با آثار پیکسار به چشم می‌آید. شکل اجرا، موسیقی متن، قصه‌ و زیرمتنی که دنبال می‌کند، همه پتانسیل شگفت زده کردن هر مخاطبی را دارد. جالب است که از الگوهای کلیشه‌ای تقابل انسان و طبیعت، حاکم پر ادعا، نسل جدید علیه نسل قدیم و غیره استفاده می‌کند اما ماحصل قصه‌ایست که تازگی‌ها و دغدغه‌های خودش را دارد. برای تماشایش در کنار انیمیشن Soul، تردید نکنید. با انتخابش در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰، امید است که بیشتر دیده شود.


مهمانی‌های معروف بلوز در فیلم Lovers Rock

۲۱- فیلم Lovers Rock

کارگردان: استیو مک کویین

بازیگران: مایکل وارد، کدار ویلیمایز

میانگین امتیازات Lovers Rock در  IMDB: ۸/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۹۵  

خلاصه داستان: مجموعه آنتولوژی Small Axe از ۵ فیلم متفاوت تشکیل شده است. هرکدام از قسمت‌ها به یک بُعد از زندگی سیاه پوستانِ ساکن لندن، در فاصله سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ می‌پردازند. دو قسمت ابتدایی این مجموعه یعنی Mangrove  و Lovers Rock با اقبال بیشتری از سوی منتقدین و تماشاگران روبرو شدند.

اولین کارگردان سیاه پوست که فیلمش برنده اسکار بهترین فیلم سال شد. این یکی از برجسته‌ترین القابی بود که به استیو مک کويین بعد از ساخت فیلم ۱۲ سال بردگی نسبت دادند. هرچند که مک کویین را به واسطه فیلم‌های دیگری همچون Shame و Widows هم می‌شناسیم. حال مک کویین در مجموعه ۵ قسمتی خود که ۴ قسمت آن بر اساس داستان‌های واقعی و یک قسمت آن کاملا تخیل شده است، با کلیشه‌های مرسوم در فیلم‌های نژاد پرستی بازی می‌کند. این مهمترین عاملیست که ما را در میان سیل زیادی از فیلم‌های نژاد پرستانه که غالبا هم شعار زده هستند، به تماشای مجموعه او ترغیب می‌کند.

همچنین پیوند ویژه فیلم Lovers Rock با مهمانی‌ها بلوز دهه ۱۹۶۰ و روایت یک رابطه عاشقانه از دل جریان موسیقی آن سال‌ها، از برجسته‌ترین نکات دومین قسمت این مجموعه است. اگر بخواهم در یک عبارت خلاصه، حال هوای مجموعه را توصیف کنم، باید بگویم طنزی که در متن آهنگ Small Axe از باب مارلی وجود دارد (که نام فیلم را هم در برگرفته است)، چکیده تمام این مجموعه است: «اگر شما درختان بزرگ هستید، ما هم تبرهای کوچکیم». به همین اندازه صریح، کنایه‌آمیز و اثرگذار.


کیم مین هی در حال مکالمه با دوستش در فیلم زنی که فرار کرد

۲۰- فیلم The Woman Who Ran

فیلم زنی که فرار کرد

کارگردان: هونگ سانگ سو

بازیگران: کیم مین هی، سونگ سئون می 

میانگین امتیازات The Woman Who Ran در  IMDB: ۶/۷ | امتیاز متاکریتیک: ۷۹ 

خلاصه داستان: زنی بعد از گذشت ۵ سال از زندگی مشترکش، برای اولین‌بار از شوهرش دور می‌شود تا با دوستان گذشته‌اش ملاقات کند. ملاقات با هر کدامشان، درک تازه‌ای را از معنای رابطه برای این زن به همراه می‌آورد.

بعد از گذشت دو سال از آخرین فیلم هونگ سانگ سوی پر کار که رکورد ساخت ۲ یا حتی ۳ فیلم در یک سال را هم در کارنامه‌اش دارد، تماشای فیلم The Woman Who Ran به ما اثبات می‌کند که اگر به واقع چیزی به هونگ الهام نشود، او فیلم نمی‌سازد. او بعد از این دو سال، با یک درام زنانه که باز هم جوهره تمام آثار قبلی‌اش را دارد بازگشته است. گویی مثل همیشه، حس می‌کنی که تمام این صحنه‌ها را بدون فکر اولیه، قدم به قدم در مسیر فیلم کامل کرده است. مطابق با همان چیزی که خودش همواره بر آن تاکید دارد: «من دوست دارم ایده‌ها به سراغم بیایند، نه اینکه من به دنبالشان بروم».

اگر بخواهم مهم‌ترین عنصر یا به بیان بهتر مهم‌ترین دغدغه‌ای که در بیشتر آثار هونگ سانگ سو می‌بینم را بیان کنم، آن چیزی نیست جز نیازِ آدم‌ها به برقراری رابطه با یکدیگر. رابطه‌ای که مهم‌ترین ابزار برای پیشبردش، دیالوگ است. آدم‌ها دور یک میز می‌نشینند و تلاش می‌کنند آنچه در ذهنشان می‌گذرد را به زبان بیاورند. حال این ذهنیات می‌تواند هم از حرف‌های ساده‌ و روزمره باشد و هم اینکه در ادامه روند، طرفین به‌نوعی سعی کنند با استفاده از کلمات، خود را به یکدیگر بشناسانند. به واقع مهم‌ترین عنصر برای لذت بردن از فیلم‌های هونگ سانگ سو نیز، دقت در جزییات همین دیالوگ‌هاست. با این پیش زمینه به سراغ فیلم جدید او بروید که یقینا یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ است.


شنیده شدن صداهای مشکوک در تلفنخانه در فیلم وسعت شب

۱۹- فیلم The Vast of Night

فیلم وسعت شب

کارگردان: اندرو پترسون

بازیگران: سیرا مک کورمیک، جیک هورویتز 

میانگین امتیازات The Vast of Night در  IMDB: ۶/۷ | امتیاز متاکریتیک: ۸۴

خلاصه داستان: فِی که در یک تلفنخانه کار می‌کند، یک شب تماس مشکوکی از سوی یک زن دریافت می‌کند.

اندرو پترسون برای خلق نخستین فیلم علمی تخیلی و کم بودجه‌اش، تمهید هوشمندانه‌ای را به کار برده است: تخیل را به ذهن مخاطبان بسپارید! کنجکاوید که چگونه؟ با تکیه بر قدرت صدا. صدا این قابلیت را دارد که شما را از طراحی تمام صحنه‌هایی که نیاز به بودجه عظیم دارند، برهاند. در عوض با تمرکز بر صدای آن سوی گیرنده، بدون تماشای هیچ چهره‌ای، دیالوگ‌ها و اتفاقات هولناک روایت و در ذهن همه مخاطبان تخیل ‌شوند. جالب آنکه برای هرکدامشان نیز به یک نحو صورت می‌پذیرد. هرکس فیلم مخصوص به خود را دیده است. دریک کلام: فیلم وسعت شب، فیلم فضا سازیست. در حالی که همه اهالی شهر سرگرم تماشای مسابقه بسکتبال هستند، اتفاقاتی با زمینه سیاسی در حال وقوع است. خوب چشم بدوزید به یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ که در وسعت تاریکی شبانه شما را همراه با خود می‌برد.


خانواده محبوب چینی در فیلم بدورد پسرم

۱۸- فیلم So Long My Son

فیلم بدرود پسرم

کارگردان: وانگ ژیائو شوای

بازیگران: وانگ جینگچون، جیانگ دو

میانگین امتیازات So Long My Son در  IMDB: ۷/۷ | امتیاز متاکریتیک: ۸۸ 

خلاصه داستان: این فیلم روایت زندگی دو خانواده است که در طول سه دهه تحولات اقتصادی (از دهه۱۹۸۰) زندگی‌شان دست خوش تغییرات زیادی می‌شود. به گونه‌ای که می‌شود تاثیرات تحولات کشور چین را در جزیان زندگی این دو خانواده به خوبی رصد کرد.

سیاست قانون تک فرزندی از اوایل دهه ۱۹۸۰ در چین تصویب می‌شود. این قانون بسیاری از افراد را مجبور به سقط جنین می‌کند. حتی بسیاری از روستاییان که نیاز به فرزند بیشتر دارند، مجبورند فرزندان خود را پنهان کنند. طبعا ظاهر این قانون ساده و در راستای اعتلای چین است. اما کافیست برایمان سوال پیش بیاید که بعد از این قانون، چه بر سر این خانواده‌ها می‌آید؟ بچه برای این زوج‌ها چه معنایی دارند؟ وانگ ژیائو شوآی، دوربینش را وارد زندگی دو خانواده کرده است که به نوعی حضور یک بچه، به زندگی آن‌ها معنا داده و بهانه‌ای برای تحمل سختی‌های سه دهه‌‌ی طاقت فرسا شده است. بازی‌های درخشان زن و مرد فیلم، خرس طلایی برلین را برای دو بازیگرش به ارمغان آورد. یک فیلم هنری دلچسب در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰. از دیگر فیلم‌های شاخص این فیلمساز چینی، می‌توان به فیلم‌های Beijing Bicycle‌ و In Love We Trust نیز اشاره کرد.


هلنا زنگل در حال فریاد زدن در فیلم System Crasher

۱۷- فیلم System Crasher

فیلم سیستم شکن

کارگردان: نورا فینگشایت

بازیگران: هلنا زنگل 

میانگین امتیازات System Crasher در  IMDB: ۷/۸ |  امتیاز متاکریتیک: ۹۰

خلاصه داستان: بنی دختر بچه ۹ ساله‌ایست که مادرش او را به خانه‌های گروهی آلمان سپرده است. اما این دختربچه در این خانه‌ها مهار نشدنی به نظر می‌رسد.

دختر بچه‌ای به نام بنی، که به ظاهر ۹ ساله است اما بسیار فراتر از سنش می‌فهمد، تصمیم دارد که سیستم تربیتی خانه‌های گروهی آلمان را به بازی بگیرد. بنی مرتبا می‌گوید که برای ادامه زندگی باید پیش مادرش باشد اما مادرش بعضا از او یک هیولا ساخته و نمی‌خواهد مسئولیتش را بپذیرد. یک دوربین روی دست، هم تراز با قد بنی، به دنبالش می‌دود تا هم لحظات جذاب بچه‌گانه را به تصویر بکشید و هم گاهی ما را به وحشت بیندازد. احتمالا کسانی که فیلم The Florida Project را دیده باشند، در انتها احساس بغض و حتی خشمی نسبت به سیستم پرورشگران داشتند. حال در ادامه همان فیلم، این بار بنی در فیلم سیستم شکن، این بغض را برایتان می‌ترکاند. از هلنا زنگل، دختر بچه نقش اول این فیلم نیز، حالا حالا‌ها خواهید شنید.


جان ماگارو آشپز فیلم First Cow

۱۶- فیلم First Cow

فیلم نخستین گاو

کارگردان: کلی رایکارد

بازیگران: جان ماگارو، اُریون لی

میانگین امتیازات First Cow در  IMDB: ۷/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۸۹  

خلاصه داستان: در سال ۱۸۲۰ و در سرزمینی که برای اولین بار در آن یک گاو دیده می‌شود، کاراکتر‌ی به نام کوکی، مهاجری چینی به نام کینگ لو را از خطر مرگ می‌رهاند. در ادامه رفاقتی میان این دو شکل می‌گیرد تا اینکه ایده‌ای بکر برای پول در آوردن از این سرزمین به ذهنشان می‌رسد...

روایتی ساده از رفاقتی مردانه میان دو نژاد مختلف. کلی رایکارد، که او را با فیلم‌های شاخصی همچون Certain Woman و Wendy and Lucy می‌شناسیم، باز هم با همان ریتمِ آرام و با رگه‌هایی از وسترن بازگشته است تا حال و هوای رفاقتی از جنس فیلم اولش یعنی Old Joy‌ را به تصویر بکشد. اما این بار این رفاقت در سایه ایده‌هایی برای پول در آوردن و بهره گیری از طبیعت بکرِ دهکده‌ای در حوالی سال ۱۸۲۰، قرار می‌گیرد و  به شکل گیری نخستین جرقه‌های سرمایه‌داری می‌انجامد. ممکن است ریتم آرام فیلم و قصه بسیار ساده‌اش که دیر هم شروع می‌شود، قدری شما را دلسرد کند. اما صبور باشید و تا پایان آن را ببینید. به یکبار دیدنش در بین بهترین‌ های فیلم ۲۰۲۰  می‌ارزد.


مارتین در سودای رسیدن به آروزهای خود در فیلم مارتین ایدن

۱۵- فیلم Martin Eden

مارتین ایدن

کارگردان: پیترو مارسلو

بازیگران: لوکا مارینلی، جسیکا کرِسی

میانگین امتیازات Martin Eden در  IMDB: ۶/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۷۴  

خلاصه داستان: مارتین ایدن از طبقه پرولتاریا، به طور خود آموز خواندن و نوشتن را یاد می‌گیرد و در تلاش است که با سلاح نویسندگی، بتواند از طبقه فعلی‌اش فراتر رود و به جایگاه والا در میان نخبگان ادبی برسد. اما به چه قیمتی؟

فیلم مارتین ایدن، اقتباسیست از رمان «مارتین ایدن» نوشته جک لندن. جک لندن در این رمان، کاراکتری در نقطه مخالف خود به لحاظ گرایش‌های سیاسی پدید ‌آورد. لندن خودش گرایش به سوسیالیست داشت اما کاراکتر مارتین ایدن در کتاب، از فرد گرایی دفاع می‌کند. دو راهیِ پیش روی مارتین، تا همین امروز که این جهان پا برجاست ادامه دارد. اینکه هر فرد در هر حرفه‌ای که باشد بسیار پیش می‌آید که باید تعادلی را میان مخاطبان، سرمایه گذاران و دغدغه‌های شخصی‌اش برقرار کند. شهرت و نفوذ در جامعه سرمایه داران، همچون تابلوی نقاشی ابتدای فیلم، از دور قشنگ است. اما از نزدیک جز لکه‌های رنگی بیش نیست. مارتین که خود از طبقه کارگران است، در ادامه با دختری از طبقه بورژوا آشنا می‌شود.

 مارتین احساس می‌کند که با نفوذ در این خانواده و ازدواج با این دختر می‌تواند هموارتر به آروزهایش دست پیدا کند. اما لنز‌های واید در پلان‌هایی که مارتین را در آن خانه عظیم نشان می‌دهند، کاملا گویای سر در گمی او در این فضاست. صحنه‌هایی که مارتین بر سر میز شام، در کنار آن اشرافیان می‌نشیند و احساس انزجاری که نسبت به آن‌ها پیدا می‌کند، فکر می‌کنم برای بسیاری از مخاطبان قابل لمس باشد. برای لمس بیشتر این احساسات، فیلم مارتین ایدن را از دست ندهید. فیلمی که ما آن را امسال تماشا کردیم و به همین دلیل در بین بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۰ قرارش داده‌ایم.


کریستی در حین ماموریت در فیلم The Whistlers

۱۴- فیلم The Whistlers

فیلم سوت زن‌ها

کارگردان: کورنلیو پرومبیو

بازیگران: کاترینل منقیا، ولد ایوانو 

میانگین امتیازات The Whistlers در  IMDB: ۶/۳ | امتیاز متاکریتیک: ۷۶

خلاصه داستان: کریستی یک مامور پلیس است که در یکی از ماموریت‌هایش در جزایر قناری، با چالش سخت و عجیبی روبرو می‌شود. او باید برای ارتباط برقرار کردن با اهالی آن منطقه، با زبان سوت سخن بگوید.

کاراکتر پلیسی که قبلا در یکی از فیلم‌های کورنلیو پرومبیو به نام Police,Adjective توانایی آن را نداشت که به مافوق خود بگوید وقتی از وجدان صحبت می‌کند دقیقا منظورش چیست و کلمه وجدان چه معنایی دارد؟، نخستین دغدغه‌های پرومبیو نسبت به مقوله زبان را به خوبی آشکار می‌کند. او بعد‌تر هم کم و بیش در فیلم‌های East of Bucharest 12:08 و فیلم The Treasure این نگاه را دنبال کرده است. اما دیگر در فیلم سوت زن‌ها، این نگاه را به اوج خود رسانده است. گویی وقتی که آدم‌های فیلم‌هایش نمی‌توانند با زبان رومانیایی منظورشان را به یکدیگر منتقل کنند، پس چه می‌شود اگر به زبان دیگری هم چون زبان سوت با هم سخن بگویند؟ همچنین اگر دستگاه پلیس بخواهد با تبهکاران مسلط به زبان سوت روبرو شود، شرط اول آن است که ابتدا ادبیات آن‌ها را درک کند. یک سایه هجو آمیز مانند همیشه بر پیکره فیلم جدید پرومبیو افتاده است. فیلمیست که قطعا به یادتان خواهد ماند.


توماسو بوشتا اولین خائن مافیا در فیلم The Traitor

۱۳- فیلم The Traitor

فیلم خائن

کارگردان: مارکو بلوکیو

بازیگران: استلان اسکارشگورد 

میانگین امتیازات The Traitor در  IMDB: ۷/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۶۴

خلاصه داستان: فیلم خائن، به روایت زندگی توماسو بوشتا به عنوان اولین عضو مافیا که حاضر می‌شود برای پلیس خبرچینی کند، می‌پردازد.

مارکو بلوکیو ۸۱ ساله، فیلمساز سرشناس ایتالیایی که بیشتر او را با فیلم‌های شاخصی همچون Dormant Beauty، Sweet Dreams و Blood of My Blood می‌شناسیم، در جدید‌ترین ساخته خود یعنی فیلم The Traitor، به سراغ ابعاد متنوع زندگی توماسو بوشتا رفته است. یک نگاه کلان و صریح به جزییات زندگی بوشتا، به عنوان اولین خائن دستگاه مافیا. از یک سو پلان‌هایی مثل آویزان شدن خانواده‌ بوشتا بر فراز آسمان از هلی کوپتر، ما را به همراهی با او در مسیر خیانت کردنش نزدیک می‌کند و از سوی دیگر منفعت طلبی، میل به شهرت و دست یافتن به موقعیتی مطمئن، پرسش‌های ابهام بر انگیزی را در مواجهه با انگیزه واقعی بوشتا به ذهن می‌آورد. در نگاه اول با شنیدن اسم خائن، پیش فرضی منفی در ذهن همه ما شکل می‌گیرد. اما از خودتان بپرسید که اگر کسانی مثل بوشتا در تاریخ نبودند، مافیا تا کجا قدرت می‌گرفت و چگونه توان مقابله با آن بود؟ بلوکیو در این فیلم، به برداشت‌های مختلفی از واژه خائن می‌پردازد. هواداران فیلم‌های مافیایی؛ به یک نگرش تازه دعوتید. این فیلم را از دست ندهید.


حضور اعتراض کنندگان علیه جنگ ویتنام در دادگاه در فیلم The Trial of Chicago 7

۱۲- فیلم The Trial of Chicago 7

فیلم محاکمه شیکاگو ۷

کارگردان: آرون سورکین

بازیگران: ساشا بارون کوهن، ادی رد ماین 

میانگین امتیازات The Trial of Chicago 7 در  IMDB: ۷/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۷۷

خلاصه داستان: روایت یک داستان واقعی در دهه ۶۰ آمریکا. چند جوان که رهبری جنبش مخالف با جنگ ویتنام را بر عهده داشتند، به اتهاماتی نظیر بر هم زدن نظم عمومی و درگیری با پلیس متهم شده و به محاکمه در دادگاه فراخوانده می‌شوند.

قطعا وقتی نام آرون سورکین پای فیلمنامه‌ای باشد، انتظار آنکه دیالوگ‌های قدرتمند در یک روند دقیق، عنصر مهم پیش برنده در اکثر صحنه‌ها باشد، انتظار کاملا به جاییست. باز هم جنس دیالوگ نویسی ناب آرون سورکین، لحظات زیادی از صحنه‌های دادگاه فیلم را جذاب کرده است. محدود نماندن به دادگاه و ریتم بخشیدن به فیلم با  نمایش پشت پرده اعتراضات این جنبش و شکل گیری آن، در اجرا نیز نمره قبولی را برای سورکین به ارمغان آورده است. اگرچه که این ریتم در تمام طول فیلم حفظ نمی‌شود و جاهایی نیز می‌تواند مخاطب را خسته کند. در کنار بازی خوب تیم بازیگران، یک لایه از فیلم نیز بسیار ارزشمند است. آن هم نگاه سورکین به ماهیت اعتراض‌های خیابانیست. در مجموع فیلم، یک درام دادگاهی خوب در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰ است.


جسی باکلی مهمانی عجیب غریب در فیلم I

 ۱۱- فیلم I’M Thinking of Ending Things

فیلم من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم

کارگردان: چارلی کافمن

بازیگران: جسی باکلی، دیوید دِولیس

میانگین امتیازات I’M Thinking of Ending Things در  IMDB: ۷/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۷۸ 

خلاصه داستان: لوسی به همراه دوستش جیک، عازم سفری به خانه والدین جیک که در یک مزرعه متروکه و خلوت قرار دارد می‌شوند. هنگام ورود به خانه والدین جیک، لوسی متوجه رفتارهای عجیب و مرموزانه‌ای از سوی پدر و مادر جیک می‌شود...

اگر فیلم‌هایی که را که چارلی کافمن در مقام نویسنده‌شان حضور داشته است، یعنی فیلم‌های  Being John Malkovich «جان مالکوویچ بودن»، Adaptation «اقتباس» و Eternal Sunshine of the Spotless Mind «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دیده باشید و حتی دو فیلم قبلی کافمن در مقام کارگردان یعنی Synecdoche New York «نیویورک؛ جز به کل» و Anomalisa «آنومالیسا» را در یاد بیاورید، احتمالا دیگر برایتان دور از انتظار نخواهد بود که در فیلم جدیدی از این کارگردان، باز هم گرایش‌هایی به خلق فضای ذهنی و به طور کلی انتزاعی را ببینید.

 آدم‌های که ذهنشان بسیار درگیر است. مدام با خود صحبت می‌کنند. در روابطشان مستاصل‌اند. حتی در فیلم من به پایان دادن اوضاع فکر می‌کنم رگه‌هایی از ژانر ترسناک را هم به ما القا می‌دهد. حال و هوایی متاثر از فیلم The Shining «درخشش» اثر کوبریک. اگرچه که شخصا از فصل پایانی فیلم رضایت ندارم، اما نمی‌توان فیلم جدیدی از چارلی کافمن را، با آن شناختی که از آثارش داریم، نبینیم. قطعا یکی از بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۰ یا حتی مهمترین فیلم های ۲۰۲۰ لقب می‌گیرد.


سیدنی فلانیگان در نقش آتم در حال بازگشت از کلینیک در فیلم هرگز به ندرت گاهی همیشه

۱۰- فیلم Never Rarely Sometimes Always

فیلم هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه

کارگردان: الیزا هیتمن

بازیگران: سیدنی فلانیگان، تالیا رایدر

میانگین امتیازات Never Rarely Sometimes Always  در  IMDB: ۷/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۹۱  

 خلاصه داستان: آتم که به طور ناخواسته باردار شده است، به همراه دوستش اسکایلر، بدون اطلاع خانواده‌هایشان عازم نیویورک می‌شوند تا آتم سقط جنین انجام دهد.

الیزا هیتمن، از فیلمسازان نو ظهور و مهم دهه ۲۰۱۰ آمریکاست و سینمایی را دنبال می‌کند که من نام آن را سینمای بدن می‌گذارم. اگر دو فیلم قبلی او یعنی It Felt Like Love «حسی شبیه به عشق داست» و Beach Rats «موش‌های ساحل» را ببینید، متوجه خواهید شد که دوربین او غالبا کاراکتر‌های در آستانه بلوغ را رصد می‌کند که بدنشان حکم حریمی برایشان دارد. تحولات جسمی و گرایش‌هایشان به مسئله‌ای عمیق در ذهنشان بدل می‌شود. به گونه‌ای که اگر به خوبی روی این موارد شناخت نداشته باشند، احساس بی هویتی می‌کنند.

 آری گرایش‌های آن در دوران بلوغ، بدل به شکل گیری هویتشان می‌شود. غالبا یک دوربینِ محدود به کاراکتر با عمق میدان کم، ذهنیت ما مخاطبان را به درونیات شخصیت اصلی نزدیک می‌کند. الیزا هیتمن این تمهید را در فیلم Never Rarely Sometimes Always هم در پیش  گرفته است. به  آتام محدود می‌شویم که به سادگی اعلام می‌کند که آماده پذیرش نقش مادر نیست، اما سیستم پزشکی این خواسته او را با سوالات کلیشه‌ای، پیچیده می‌کند. احتمالا به یاد فیلم مشهور کشور رومانی یعنی ۴ ماه و ۳ هفته و ۲ روز هم می‌افتید. اما زود قضاوت نکنید. الیزا هیتمن خوب بلد است که حسابش را آن فیلم جدا کند.


حضور پدر فیلمساز در مستند دیک جانسون مرده است

۹- مستند Dick Johnson Is Dead

مستند دیک جانسون مرده است

کارگردان: کیرستن جانسون

بازیگران: کیرستن جانسون، دیک جانسون

میانگین امتیازات Dick Johnson Is Dead  در  IMDB: ۷/۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۸۹ 

خلاصه داستان: کیرستن جانسونِ کارگردان، مستندی را درباره پدر ۸۶ ساله‌اش که از زوال عقل رنج می‌برد تهیه کرده است. او در این مستند، با موقعیت‌های مختلفی که ممکن است برای پدرش پیش بیاید و منجر به مرگ او شود، شوخی می‌کند!

بعد از تجربه موفق و بی ‌نظیر کیرستن در مستند قبلی‌اش یعنی Cameraperson،‌ حال او در مستند جدیدش، روی به مومیایی کردن سال‌های پیری زندگی پدرش به وسیله جادوی سینما آورده است. کیرستن ما را در مواجهه صریحِ تقابل مرگ و زندگی می‌گذارد و همین مواجهه بی واسطه، رگه‌های طنز آمیزی از واقعیت را ناخواسته نشان می‌دهد. در جهان این مستند، رویداد‌ها از نزدیک تلخ و هولناک به نظر می‌رسند اما در مقیاسی کلان‌تر و نگاهی دورتر به ماجرا، سایه‌ای کمدی‌وار تمام این واقعیت را بلیعده است. در چنین نگاهی، کاملا بستر شوخی با دردناک‌ترین وقایع زندگی فراهم شده است. شوخی با راه‌های مختلف مردن، شوخی با مراسم سوگواری در کلیسا، شوخی با عالم بعد از مرگ و غیره. همه این‌ها را که کنار بگذاریم، یک رابطه پدر و دختری درجه یک هم در لایه‌های زیرین فیلم، آرام آرام خودش را در دلمان جا می‌کند. بدون شک بهترین مستند ۲۰۲۰ به حساب می‌آید که باید در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰ جایش داد.


جولیا گارنر نقش اصلی فیلم دستیار

۸- فیلم The Assistant

فیلم دستیار

کارگردان: کیتی گرین

بازیگران: جولیا گارنر 

میانگین امتیازات The Assistant  در  IMDB: ۶/۳ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۹

خلاصه داستان: جین به عنوان دستیار در یک کمپانی تولید فیلم استخدام می‌شود. او رویاهای زیادی را برای خود متصور است که در این سازمان پیشرفت کرده و به مراتب بالاتری برسد. اما نشانه‌هایی از یک فضای مسمومِ کاری، رفته رفته او را خفه می‌کند...

کیتی گرینِ فیلمساز، در اولین تجربه خودش برای فیلم بلند داستانی، زاویه دید خوبی نسبت به حواشی نگاه جنسی در محیط کار انتخاب کرده است. همین زاویه دید است که ارزش فیلمش را دربرابر نمونه مشابه و ضعیف دیگری یعنی فیلم Bombshell نشان می‌دهد. آن هم اینکه کیتی گرین، به‌جای یک پرداخت مستقیم و بیان صریح مسئله سو استفاده از زنان در محیط کار، به نشانه‌ها و فضا سازی تدریجی روی می‌آورد. انتخاب کرده است که هیچ صحنه آشکاری را نشان ندهد اما فضای مسمومِ آن محیط را، در سراسر فیلم القا کند. برای فهم این فضا، باید به سهم زیادِ خطوط افقی و عمودی در قاب‌ها توجه کنید. باید به زوایای دوربین، قاب‌های نامتوازن، رنگ‌بندی سرد و بی روح و به‌طور کلی به تمام المان‌هایی چشم بدوزید که جِین را تحت فشار قرار می‌دهند.

ساختار فیلمنامه‌اش بیشتر به پیرنگ توصیفی نزدیک است. در پیرنگ‌های توصیفی، تمرکز نویسنده و کارگردان بیشتر بر توصیف زندگی و فضاییست که شخصیت در آن به سر می‌برد و کمتر به‌دنبال یک خط سیر داستانی مشخص است. توصیف یک روز کاری از زندگی جین. گویی کارگردان به ما می‌گوید: «این کاراکتر جین است. در این سازمان کار می‌کند و با این مشکلات روبروست. خوب به او نگاه کن. چه می‌بینی؟»


ریز احمد مبهوت ناشنوایی خود در فیلم صدای متال

۷- فیلم Sound of Metal

فیلم صدای متال 

کارگردان: داریوس مردر

بازیگران: ریز احمد، الیویا کوک، داکوتا جانسون

میانگین امتیازات Sound of Metal  در  IMDB: ۷/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۸۱

خلاصه داستان: روبن، نوازنده درام، یک روز به طور ناگهانی شنوایی‌اش را از دست می‌دهد. حالا باید دید با آینده موسیقی و حتی زندگی خود چه می‌کند؟

یک بازی حساب شده و به اندازه از بازیگر نقش اول فیلم یعنی ریز احمد. یک صداگذاری بی نظیر که حتما توصیه می‌کنم فیلم را یکبار تنها با تمرکز بر صدا و حساسیت نسبت به پخش صدای با کیفیت تماشا کنید. فیلمساز با تمهیدات ویژه، شما را به درونیات کاراکتری می‌برد که مشکل شنوایی دارد. به خوبی همراه با او، حال و هوایش را حس می‌کنید. فیلمساز البته با تمام کاستی‌های فیلم در فیلمنامه، یک تصمیم ویژه نیز گرفته است. ممکن است پس از تماشای حادثه محرک فیلم، چندین الگوی مشابه برای ادامه مسیر در ذهنتان بیاید. اما باید گفت که اگر تا انتها به تماشایش بنشینید خواهید دید که چندان مطابق با انتظاراتتان پیش نمی‌رود. یک صحنه بسیار دلچسب نیز در اواخر فیلم انتظارتان را می‌کشد.


گری اولدمن در نقش منک به عنوان یک نویسنده کمتر شناخته شده در فیلم Mank

۶- فیلم Mank

فیلم منک

کارگردان: دیوید فینچر

بازیگران: گری اولدمن، آماندا سایفرد، لیلی کالینز، تام برک، چارلز دنس و تاپنس میدلتون

میانگین امتیازات Mank  در  IMDB: ۷ | امتیاز متاکریتیک: ۷۹

خلاصه داستان:  در سال‌های دهه ۱۹۳۰، نویسنده‌ دائم الخمری به نام هرمان منکوویچ، دارد به خوبی رفتار و نگرش صاحبان سرمایه در سینما و استودیو‌ها را زیر نظر می‌گیرد تا در اوایل ۱۹۴۰ با نگارش فیلمنامه‌ای به نام همشهری کین، انتقامش را از آن‌ها بگیرد.

دیوید فینچر طی سال‌های گذشته همکاری گسترده‌ای با شبکه نتفلیکس داشته است. سه سریال شاخص House of Cards،  Mindhunter و سریال Love, Death and Robots از مهمترین همکاری‌های او با این غول استریم بوده است. فینچر پس از ۶ سال از زمان اکران فیلم Gone Girl یعنی سال ۲۰۱۴،  فیلم جدیدش یعنی فیلم منک را هم با همکاری شبکه Netflix ساخت. احتمالا نام فیلم همشهری کین، به عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، حداقل یکبار به گوشتان خورده است. فیلمی که غالبا با نام اورسن ولز به عنوان کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و بازیگر آن، شناخته می‌شود. دیوید فینچر در این فیلم سعی می‌کند به پشت پرده پروسه ساخت این شاهکار ماندگار، به خصوص در مرحله نگارش فیلمنامه‌اش بپردازد. پرداختی که موجب می‌شود ما پس از تماشای فیلم، دیگر هرجا که نام اورسن ولز به عنوان صاحب این فیلم به میان آمد، نام هرمان منکوویچ نیز به عنوان نویسنده دیگر این اثر در کنار ولز، پسِ ذهنمان یادآوری شود.

از شیطنت‌های فینچر مبنی بر چهره‌ای که از ولز نشان می‌دهد عبور کنیم، مهمترین وجه جذابیت فیلم این است که نشان می‌دهد، منکوویچِ فیلمنامه نویس، در چه فضایی از استودیو‌های سینمایی آن دوران تنفس می‌کرده است که ماحصلش به خلق فیلمنامه‌ای همچون همشهری کین بدل شده است. فیلمنامه و فیلمی پیشرو، با ساختار شکنی‌های فراوان فرمی در ابتدای دهه ۱۹۴۰ که جرقه‌های ابتدایی داستان آن هم به نظر می‌رسد با نقد تندی علیه یکی از صاحبان رسانه آن دوران، شکل گرفته است. فیلم منک به خوبی از حال و هوای پشت صحنه فیلم پرده برمی‌دارد. فیلم منک، بغض فیلمنامه نویسان است که بر پرده سینما می‌ترکد.


پائولا بیر نقش اصلی فیلم Undine

۵- فیلم Undine

فیلم اوندینه

کارگردان: کریستین پتزولد

بازیگران: پائولا بیر، فرانز روگوفسکی 

میانگین امتیازات Undine  در  IMDB: ۶.۵ | امتیاز متاکریتیک: ۷۰

خلاصه داستان: اوندینه، یک مورخ و پژوهشگر در حوزه توسعه شهری برلین است. او از جایی به بعد در مسیر فیلم همانطور که از نامش پیداست، یک موقعیت اساطیری پیدا می‌کند و باید مردی که به او خیانت کرده است را بکشد و به درون آب برگردد. همچون الهه یونانی.

اگر در فیلم قبلی کریستین پتزولد یعنی Transit، شاهد شکل گیری رابطه‌‌ میان یک زوج در بستری روایی بودیم که زمان و مکان خاصی نداشت و مشخص نبود آدم‌های مهاجر این فیلم دقیقا در چه دهه‌ای از تاریخ و با چه سطح از پیشرفت تکنولوژی روبرو هستند، در فیلم Undine، پتزولد تمهید متفاوت و جالب دیگری در نظر گرفته است. پیوند یک قصه اساطیری با جامعه امروزی. اوندینه، یکی از الهه‌های یونانیست که در آب زندگی می‌کند. این الهه اگر در رابطه‌ای خیانت ببیند، می‌میرد. پتزولد، این الهه اساطیری را در کالبد یک زن امروزی احضار می‌کند تا به خوبی مخاطب عصر امروز را به یاد اصالت یک رابطه عاشقانه بیندازد. روابطی که شاید چندان برای آدم‌های امروزی، آنقدر که باید متعهدانه دنبال نمی‌شود. شاید این قصه اساطیری، تلنگری باشد برای همه ما. برای من که اینگونه بوده است. تماشای یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ در ژانر عاشقانه را از دست ندهید.


نوازنده پیانو در حسرت اجرای ماندگار خود در انیمیشن Soul

۴- انیمیشن Soul

انیمیشن روح

کارگردان: پیت داکتر

صداپیشگان: جیمی فاکس، فیلیسیا رشاد، داوید دیگز، کوئست لاو و تینا فی

میانگین امتیازات Soul  در  IMDB: ۸/۱ | امتیاز متاکریتیک: ۸۳

خلاصه داستان: یک معلم و نوازنده پیانو، درست در روزی که باید در یک اجرای مهم شرکت کند، می‌میرد و به دنیای دیگری می‌رود.

تلفیقی از تمام پروژه‌های قبلی که پیت داکتر در آن حضور داشته است. احتمالا بیشتر ما را به یاد موش سرآشپز بیندازد. حضور همیشگی ذهن خلاق پیت داکتر، باز هم در این انیمیشن ما را شگفت زده می‌کند. بعد از تماشای آن، احتمالا جمله: «هرکس باید جرقه خود را پیدا کند» برایتان مفهوم بیشتری خواهد داشت. داکتر در انیمیشن جدیدش، مفاهیم فلسفی خلقت و جهان پس از مرگ را از ذهنیت فانتزی خود عبور داده و با زبان انیمیشن و بیانی همراه با طنز ارائه کرده است. در فیلمنامه نیز، از الگوی قهرمانی که همه چیز را باید فدای هدفش کند، فاصله می‌گیرد تا پیشنهاد تازه‌ای را مطرح کند. همچنین داکتر برای ساخت انیمیشن Soul با گروه‌های مذهبی و قومی زیادی در مورد مرگ و دنیای پس از آن صحبت کرده است که ماحصل تحقیقاتش را در اجرا و طراحی‌های جذابش شاهد هستیم.


پسر بچه کره‌ای در مزرعه آمریکایی در فیلم Minari

۳- فیلم Minari

کارگردان: لی آیساک چانگ

بازیگران: استیو ینون، یری هان

میانگین امتیازات Minari  در  IMDB:۷/۷ | امتیاز متاکریتیک: ۸۸ 

خلاصه داستان: یک خانواده آمریکایی – کره‌ای به یک مزرعه کوچک در آرکانزاس نقل مکان می‌کنند تا با کار بر روی مزرعه، رویای آمریکایی خود را محقق سازند.

روزنامه لس آنجلس تایمز در وصف فیلم بهترین جمله را گفته است: « این فیلمیست که ما در این زمان به آن نیاز داریم». ما در این زمان نیاز داریم تا همچون تک تک اعضای این خانواده با مشکلات روبرو شویم و تمرین انعطاف پذیری کنیم. ما نیاز داریم تا در جزییات زندگی این خانواده، چیزهایی را بیابیم که مدت‌هاست فراموش کرده‌ایم. خلق رویای آمریکایی به چه قیمت؟ فراموش کردن حضور یکدیگر؟

 مردِ این خانواده بسیار شبیه به ماست. شبیه به ما افرادی که ناخودآگاه برای خلق یک زندگی خوب برای خانواده‌مان، به احساسات و نیاز‌های واقعی‌شان بی توجه می‌شویم. فیلم خیلی آرام در مسیر تحقق بخشیدن به این رویا حرکت می‌کند. گاهی ایراداتی در فیلمنامه‌اش به چشم می‌آید. حتی در مرتبه اول شاید دقیقا نفهمیم که حرف فیلم چیست. اما از این آن فیلم‌هاست که به دلیل جاری بودن زندگی در آن، می‌توان گاهی ایراداتش را از یاد برد و با کاراکتر‌هایش تمرین درست زیستن کرد...


فرانسیس مک دورمند در سرزمین آوارگان فیلم Nomadland

۲- فیلم Nomadland

کارگردان: کلوئی ژائو

بازیگران: فرانسیس مک دورمند، دیوید استراتیرن

میانگین امتیازات Nomadland  در  IMDB: ۷/۶ | امتیاز متاکریتیک: ۹۵ 

خلاصه داستان: فرن، پس از اینکه همه چیزش را در دوران رکود اقتصادی از دست می‌دهد، با یک ون راهی غرب آمریکا می‌شود و در سرزمین آوارگان پناه می‌گیرد.

برای کسانی که دو فیلم قبلی کلوئی ژائو یعنی Songs My Brothers Taught Me و The Rider را دیده باشند، حال و هوای فیلم Nomadland دنباله همان فضاهاست. کلوئی ژائو یک مهاجر چینی تبار در آمریکاست که به خوبی فرهنگ آدم‌های حاشیه نشین آنجا را می‌شناسد. به سراغ کاراکتر‌هایی درون گرا و به حاشیه رانده شده می‌رود و ما را در تمام مدت فیلم به طرز دلچسبی با آن‌ها صمیمی می‌کند. همواره پلانی در فیلم‌هایش است که آدم‌ها دور آتش بنشینند و از دغدغه‌ها و درونیاتشان بگونید. به دور از جریان جدی زندگی. در فیلم سرزمین آواره‌ها، دوربین ژائو، کاراکتر زنی را دنبال می‌کند که جز یک ون، هیچ چیز دیگری در زندگی‌اش ندارد و در بسیاری از قاب‌هایش به ما می‌گوید که طبیعت، تنها پناهگاه این زن است. انتقاداتی هم اگر به وضعیت اقتصادی داشته باشد، در پرسپکتیو قاب‌هایی که از فروشگاه آمازون می‌بندد بیان می‌کند. نقدی به همین اندازه مستتر در دل فیلم. قدری هم در فیلمنامه‌اش درجا می‌زند اما به پای حس و حالی که خلق می‌کند از آن گذر می‌کنیم. یقینا جزو بهترین فیلم های ۲۰۲۰ است.


شب نشینی مرموزانه مدس میکلسن و دوستانش در فیلم Another Round

۱- فیلم Another Round

یک دور دیگر

کارگردان: توماس وینتربرگ

بازیگران: مدس میکلسن، توماس بو لارسن

میانگین امتیازات Another Round  در  IMDB: ۷/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۸۱ 

خلاصه داستان: چهار معلم دانمارکی که در زندگی خود دچار روزمرگی و استیصال شده‌اند، برای فرار از این درماندگی، تصمیم می‌گیرند که الکل را در طی یک پژوهش بیازمایند.

برای سال ماتم زده‌ای همچون سال ۲۰۲۰، بسیار نیاز بود که فیلمی ظهور کند و قدری تسکینمان دهد. آری فیلم Another Round مرهم سال ۲۰۲۰ بود که در روزهای پایانی سال ارائه شد و ما را همچون تک تک آدم‌های فیلم، سرزنده کرد. توماس وینتربرگِ کارگردان، که او را با فیلم‌های شاخصی همچون The Hunt «شکار» و The Celebration «جشن» می‌شناسیم، درست قبل از فیلمبرداری فیلم Another Round، دخترش را در یک سانحه رانندگی از دست می‌دهد.

او فیلم را در مدرسه دخترش و با هم کلاسی‌های او ساخته است. هنگام تماشای فیلم، این اتفاق را پس ذهنتان داشته باشد تا بهتر درک کنید که پایان بندی فیلم، پیشکشی است از سوی وینتربرگِ رنج دیده، برای همه ما که در زندگی روزمره نامرئی شده‌ایم و نیاز به رهایی از این تکرار و استیصال داریم. نیاز به زنده کردن رویای جوانی در خود برای ادامه دادن این زندگی. الکل به عنوان یک استعاره درخشان، از یک سو ساختار تکراری نظام آموزشی و از سوی دیگر انفعال و درماندگی آدم‌های فیلم را به کلی نابود کرده است. تناقضی دلنشین و بسیار جسورانه از سوی یک فیلمساز کار بلد. مگر می‌شود پایان این فیلم که یک بیانیه برای آزادی و رهایی است را از یاد برد؟ یا مدس میکلسن سر مستش را؟ هرگز...


در ادامه به فهرست فیلم های ۲۰۲۰ اشاره می‌کنیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکرانشان به سال ۲۰۲۱ یا دیرتر موکول شده است:

امیلی بلانت کاراکتر اصلی فیلم A Quiet Place 2

فیلم A Quiet Place: Part 2

کارگردان: جان کرازینسکی

بازیگران: امیلی بلانت، میلیسنت سیموندز، نوآ جوپ، کیلین مورفی و جایمن هانسو

تاریخ اکران: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۰) 

پس از موفقیت فیلم A Quiet Place در سال ۲۰۱۸ که با تحسین منتقدان و هم تماشاگران مواجه شد، سرانجام جان کرازینسکی تصمیم گرفت تا دنباله این فیلم ژانر وحشت و ادامه داستان خانواده ابوت را تولید کند. اگرچه در ابتدا قرار بود فیلم A Quiet Place: Part 2 در یک مکان جدید و با شخصیت‌های جدیدی تولید شود، اما درنهایت سازندگان تصمیم به ادامه داستان خانواده ابوت گرفتند که حال پس از حوادث قسمت اول مجبور به ترک محل زندگی خود می‌شوند و حال باید در دنیای آخر الزمانی این مجموعه به‌دنبال سر پناه جدیدی باشند. طبق تبلیغات منتشر شده از فیلم، سکوت و ساکت بودن نیز برای مقابله و زنده ماندن در این دنیای خطرناک کافی نیست و این می‌تواند نشان دهد که انسان‌ها می‌توانند به اندازه این موجودات تهدید بزرگی باشند.


اسکارلت جوهانسون کاراکتر اصلی فیلم Black Widow

فیلم Black Widow

کارگردان: کیت شورتلند

بازیگران: اسکارلت جوهانسون، دیوید هاربر، ریچل وایس و فلورنس پیو

تاریخ اکران: ۲۹ آوریل ۲۰۲۱ (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰)

نزدیک به یک دهه است که طرفداران در انتظار ساخت فیلم مستقل شخصیت بلک ویدو هستند و حال این انتظار نسبتا طولانی قرار است به پایان برسد. ناتاشا رومانف که توانسته بود جایگاه خوبی در بین شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول پیدا کند، حال صاحب فیلم مستقل خود شده، اما باتوجه‌به زمان ساخت فیلم دیگر توجیهی برای ساخت فیلم منشا داستانی نبود و به همین دلیل فیلم قرار است هم پایانی برای بلک ویدو اصلی باشد هم اینکه زمینه برای ورود بلک ویدو دوم یعنی یلنا بلووا را ایجاد کند. اتفاقات فیلم Black Widow بین اتفاقات فیلم Captain America: Civil War و فیلم Avengers: Infinity War جریان دارد که ناتاشا رومانف در یک مأموریت شخصی به جایی می‌رود که از آن‌جا آمده و حال قرار است با خانواده اصلی خود که شامل دو بلک ویدو به‌نام‌های یلنا و ملینا و همچنین شخصیت رد گاردین می‌شوند، کار ناتمامی در گذشته را به سرانجام برسانند.


کریس راک در اسارت در فیلم Spiral

فیلم Spiral

کارگردان: دارن لین بوسمن

بازیگران: کریس راک، ساموئل ال جکسون، ماریسول نیکولز و مکس مینگلا

تاریخ اکران: ۲۳ می ۲۰۲۱ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)

فیلم Spiral یا Spiral: From the Book of Saw درواقع اسپین‌آف/ریبوت/قسمت جدید از مجموعه فیلم Saw است که براساس ایده و داستانی از کریس راک تولید شده است. اطلاعات خیلی زیادی از داستان و اتفاقات این فیلم ترسناک در دسترس نیست، اما با توجه تریلر منتشر شده از فیلم، به‌نظر می‌رسد که اتفاقات فیلم قرار است در دو دوره زمانی متفاوت جریان داشته باشد که ظاهرا شخصیت جکسون و راک که پدر و پسر هستند، در دو دوره زمانی وارد بازی جیگساو می‌شوند. اگرچه مجموعه ترسناک «اره» با روزهای اوج خود بسیار فاصله دارد، اما اولین تریلر فیلم Spiral توانسته بسیاری را امیدوار کند تا سرانجام پس از سال‌ها انتظار فیلم متفاوت و با کیفیت خوبی از این مجموعه تولید شده باشد و باید دید که راک می‌تواند طلسم شکنی کند یا این فیلم به سرنوشت فیلم‌های اخیر این مجموعه و دیگر مجموعه‌های ترسناک دچار خواهد شد.


ون دیزل خشمگین در فیلم سریع و خشن ۹

فیلم F9

کارگردان: جاستین لین

بازیگران: وین دیزل، جان سینا، میشل رودریگز، جوردانا بوروستر، سانگ کانگ، تایریس گیبسون، لوداکریس، ناتالی امانوئل، شارلیز ترون و هلن میرن

تاریخ اکران: ۲۲ می ۲۰۲۱ (۲ خرداد ۱۴۰۰) 

پس از جنجال‌های فراوان در پشت صحنه قسمت هشتم که باعث درگیری بین وین دیزل و دواین جانسون شده بود تا جنجال تهدید عدم حضور میشل رودریگز در قسمت نهم، سرانجام فیلم Fast and Furious 9 یا F9 ساخته شد. حال باتوجه‌به اولین تریلر قسمت نهم فیلم سریع و خشن، قرار است شاهد رویارویی دومنیک تورتو با برادرش باشیم که جان سینا نقش این شخصیت جدید را بر عهده دارد. همچنین شخصیت سایفر نیز بازگشته تا انتقامش را از دام بگیرد که حضور برادر دام احتمالا باعث بازگشت خواهر آن‌ها یعنی میا تورتو نیز شده است که احتمالا تلاش می‌کند تا دو برادر یکدیگر را به قتل نرسانند.


یحیی عبدالمتین دوم در دالانی مرموز در فیلم Candyman

فیلم Candyman

کارگردان: نیا داکوستا

بازیگران: یحیی عبدالمتین دوم، تیونا پریس، کولمن دومینگو و نیتن استورات جارت

تاریخ اکران: ۲۷ آگوست ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰)

در بازار داغ بازسازی از فیلم‌های کلاسیک ترسناک، حال نوبت به بازسازی فیلم Candyman رسیده است. شرکت یونیورسال پیکچرز و MGM در همکاری با جردن پیل، کارگردان فیلم Get Out و فیلم Us، بازسازی فیلم کندی‌من را تولید کرده که پیل به‌عنوان تهیه‌کننده و مشاور در این پروژه حضور داشته است. این فیلم داستان دانشجویی را روایت می‌کند که برای پروژه‌ی پایان‌ترم روی افسانه‌های محلی کار می‌کند و ناگهان نظرش به‌سوی افسانه‌ی کندی‌من جلب می‌شود؛ افسانه‌ای درباره‌ی پسر سیاه‌پوستِ یک برده که یکی از دستانش برای مجازات بریده و با یک قلاب جایگزین می‌شود. در ادامه او را در عسل می‌غلطانند و با نیش بسیار زیاد زنبورها به قتل می‌رسانند. حالا هر کسی درون آینه نگاه کند و پنج‌بار کلمه‌ی کندی‌من را به زبان بیاورد، کندی‌من ظاهر می‌شود و کسی را که نامش را صدا زده بود، می‌کشد. 


تام کروز بر فراز آسمان در فیلم Top Gun

فیلم Top Gun: Maverick

کارگردان: جوزف کوشینسکی

بازیگران: تام کروز، وال کیلمر، مایلز تلر، جنیفر کانلی، گلن پاول، اد هریس، جان هم، لوئیس پولمن، مونیکا باربارو، چارلز پارنل، جی الیس، بشیر صلاح الدین، منی جاسینتو و دنی رامیرز

تاریخ اکران: ۲ جولای ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)

فیلم Top Gun در سال ۱۹۸۶ به‌روی پرده‌های سینما رفت و با اینکه نقدهای متوسطی را دریافت کرد، اما در گیشه عملکرد بسیار درخشانی را داشت و این فیلم در آن زمان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد. حال پس از بیش از سه دهه از اکران فیلم تاپ گان، دنباله این فیلم قرار است در تابستان سال ۲۰۲۱ اکران شود. در فیلم Top Gun: Maverick قرار است بار دیگر شاهد بازگشت پیت میچل ملقب به ماوریک با بازی تام کروز باشیم که رهبری گروه جدیدی از خلبان‌ها برای آموزش آن‌ها را بر عهده گرفته است. اطلاعات خیلی زیادی از فیلم در دسترس نیست، اما شاهد حضور پسر گوس نیز هستیم که مایلز تلر نقش این شخصیت را بر عهده دارد و یکی از کسانی است که قرار است توسط ماوریک آموزش ببیند.


آنتونی راموس و کوری هاکینگز باریگران فیلم In The Heights

فیلم In the Heights

کارگردان: جان ام. چو

بازیگران: آنتونی راموس، کوری هاکینز، لسلی گریس، ملیسا باررا، اولگا مردیز و دافنه رابین-وگا

تاریخ اکران: ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۸ خرداد ۱۴۰۰)

فیلم In the Heights براساس یک تئاتر موزیکال بسیار محبوب و تحسین شده‌ای به همین نام اثر لین-منوئل میرندا تولید شده که همین موضوع باعث شده تا این فیلم موزیکال به یکی از مورد انتظارترین فیلم‌ های سال ۲۰۲۱ تبدیل شود که بسیاری شانس خوبی برای این فیلم در فصل جوایز قائل هستند. داستان فیلم In the Heights در طول سه روز در محله لاتین واشینگتن هایتس در نیویورک جریان دارد که داستان صاحب یک خواربارفروشی را دنبال می‌کند که ارث بزرگی به او رسیده و حال احساسات متناقضی در مورد که در مورد بستن مغازه‌اش و بازنشسته‌شدن در جمهوری دومینیکن پیدا کرده است. 


ٰرایان رینولدز خشمگین در فیلم Free Guy

فیلم Free Guy

کارگردان: شاون لوی

بازیگران: رایان رینولدز، تایکا وایتیتی، جودی کومر، جو کری، آتکارش آمبودکار، چنینگ تیتوم و لیل رل هاوری

تاریخ اکران: ۲۱ می ۲۰۲۱ (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰)

در طول سال‌های گذشته شاهد ساخت اقتباس‌های سینمایی متعددی از روی بازی‌های ویدیویی بودیم که این آثار نه در گیشه و در نه نزد منتقدان موفق عمل نکرده و شاهد شکست‌های پیاپی آن‌ها بودیم. هرچند موارد موفق بسیار کمی نیز وجود دارند، اما چه می‌شود اگر بازی‌های ویدیوی الهام بخش ساخت یک اثر سینمایی باشند؟ فیلم Free Guy درواقع  اقتباس از روی یک بازی ویدیویی نیست، بلکه خود یک بازی ویدیویی است که در حال تماشای داستان آن در قالب یک اثر سینمایی هستیم! در این فیلم رایان رینولدز نقش شخصیتی به‌نام گای را بر عهده دارد که یک گوینده بانکی ناامید است. در واقع او یک NPC است که در یک بازی ویدیویی که دنیای جهان باز و بسیار خشنی دارد زندگی می‌کند .


مینیون‌ها در فیلم جدید Minions: The Rise of Gru

فیلم Minions: The Rise of Gru

کارگردان: کیل بلدا و برد البسون

صداپیشگان: پی‌یر کافین، استیو کارل، تراجی پی. هنسون، میشل یئو، رزا، ژان کلود ون دام، لوسی لاولس، دولف لاندگرن، دنی ترخو، راسل برند، جولی اندروز و آلن آرکین

تاریخ اکران: ۱۷ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۱ تیر ۱۴۰۰)

پس از موفقیت انیمیشن Minions در سال ۲۰۱۵، عجیب نبود که ایلومینیشن به سراغ دنباله این انیمیشن سینمایی برود و حال در تابستان ۲۰۲۱ قرار است داستان پیش درآمد دیگری از مجموعه انیمیشن Despicable Me را مشاهده کنیم که این بار قرار است تمرکز آن روی تلاش گرو برای پیوستن به گروه شرور Vicious 6 باشد. پس از اینکه یکی از اعضای گروه برکنار می‌شود، حال گرو که هنوز سنی ندارد، تلاش می‌کند تا با انجام یک دزدی و تحت تاثیر قرار دادن اعضای دیگر وارد گروه شود و در این راه از چند مینیون از جمله کوین، استوارت، باب و اتو، کمک می‌گیرد و اولین سلاح خود را نیز تولید می‌کند.  


ماشین منجصر به فرد فیلم Ghostbusters Afterlaife

فیلم Ghostbusters: Afterlife

کارگردان: جیسون رایتمن

بازیگران: پل راد، کری کن، فین ولفهارد، مکینا گریس، بیل مری، دن اکروید، ارنی هادسون، سیگورنی ویور و الیور کوپر

تاریخ اکران: ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان ۱۴۰۰)

سونی در طول سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده تا مجموعه‌های محبوب قدیمی را احیا کند و آن‌ها را ادامه دهد که نسخه‌های موفقی مثل جومانجی و ناموفق مثل مردان سیاهپوش و فرشتگان چارلی از جمله این موارد هستند. فیلم Ghostbusters: Afterlife تلاش جدید سونی برای احیای مجموعه شکارچیان روح است. پس از شکست فیلم Ghostbusters در سال ۲۰۱۶، دیگر این قسمت کاملا نادیده گرفته شده و قسمت جدید یک دنباله مستقیم برای دو قسمت اول و اصلی مجموعه است. اتفاقات فیلم Afterlife سی سال پس از حوادث قسمت‌های اصلی جریان دارد که پس از نزدیک به سه دهه، روح‌ها در حال آزاد شدن هستند و حال خانواده‌ای که اتفاقات فیلم روی آن‌ها تمرکز دارد، باید با روح‌ها مبارزه کنند و میراث پدر بزرگ خود را ادامه دهند.


برنیس دل تورو و لا سیدو در زندان فیلم The French Dispatch

فیلم The French Dispatch

کارگردان: وس اندرسون

بازیگران: تیموتی شالامی، فرانسیس مک‌دورمند، بیل مری، لئا سیدو، تیلدا سوئینتن، بنیسیو دل تورو، متیو آمالریک، جفری رایت، الیزابت ماس، ویلم دفو، اوون ویلسون، سیرشا رونان و آدرین برودی

تاریخ اکران احتمالی: جولای ۲۰۲۱ (تابستان ۱۴۰۰)

وس اندرسون برای سبک فیلمسازی متفاوت و خاصش بسیار شهرت پیدا کرده و قرار است با فیلم The French Dispatch بازگردد؛ فیلمی که بسیاری اعتقاد دارند که شانس خوبی برای حضور در فصل جوایز دارد. فیلم اعزام فرانسوی داستان نامه‌ی عاشقانه به خبرنگارانی که در یک شعبه روزنامه آمریکایی در شهر پاریس قرار دارند، را روایت می‌کند و اتفاقات آن در قرن بیستم میلادی و در شهر پاریس جریان دارد. باتوجه‌به تریلر منتشر شده از فیلم، فیلم The French Dispatch شباهت زیادی به فیلم The Grand Budapest Hotel، دیگر اثر این کارگردان دارد و به‌نظر می‌رسد که اتفاقات فیلم از نگاه چند گروه متفاوت جریان دارد که تمرکز آن ظاهرا روی شخصیت تیموتی شالامی است. 


دواین جانسون سوار بر کشتی فیلم Jungle Cruise

فیلم Jungle Cruise

کارگردان: ژاومه کویت-سرا

بازیگران: دواین جانسون، امیلی بلانت، جک وایتهال، جسی پلمونس، ادگار رامیرز و پل جیاماتی

تاریخ اکران: ۲۲ جولای ۲۰۲۱ (۸ مرداد ۱۴۰۰)

شاید خبر نداشته باشید که فیلم دزدان دریایی کارائیب براساس یک پارک تفریحی/آبی تولید شده بود و حال والت دیزنی در تلاش جدید خود به سراغ پارک تفریحی دیگری به‌نام جانگل کروز رفته است. فیلم Jungle Cruise را می‌توان ترکیبی از دو مجموعه دزدان دریایی کارائیب و جومانجی دانست که در تریلر منتشر شده شباهت‌های زیادی به این دو مجموعه داشته است که مشخصا یک طرف آن  مجموعه دیزنی و در طرف دیگر یکی از فیلم‌های محبوب دواین جانسون است و این شباهت‌ها بدون شک اتفاقی نیست. این فیلم داستان فرانک، کاپیتان یک قایق در پارک تفریحی را دنبال می‌کند که به‌همراه لیلی و برادرش راهی یک ماجراجویی برای یافتن یک درخت جادویی با قدرت‌های شفابخشی می‌شود که در این ماجراجویی آن‌ها باید با حیوانات وحشی و رقیبی آلمانی خود نیز مواجه شوند. 


جرد لتو در نقش کاراکتر اصلی فیلم Morbius

فیلم Morbius

کارگردان: دانیل اسپینوزا

بازیگران: جرد لتو، مت اسمیت، آدریا آرجونا، جرد هریس و تایریس گیبسون

تاریخ اکران: ۲۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱ بهمن ۱۴۰۱)

پس از موفقیت فیلم Venom، حال سونی به‌دنبال گسترش دنیای شخصیت‌های مرد عنکبوتی است و  فیلم Morbius، قرار است دومین فیلم این مجموعه باشد. این فیلم داستان دکتر مایکل موربیوس با بازی جرد لتو، را دنبال می‌کند که در دوران کودکی دچار یک بیماری خونریزی نادر می‌شود و پس از نجات یافتن تبدیل به یک دانشمند شده که تلاش می‌کند تا زندگی خود را نجات دهد. موربیوس پس از تلاش برای درمان بیماری خود و در یک آزمایش مرگبار، به چیزی شبیه یک خون آشام تبدیل می‌شود. 


پوستر فیلم ترسناک The Conjuring 3

فیلم The Conjuring: The Devil Made Me Do It

کارگردان: مایکل چاوز

بازیگران: پاتریک ویلسون، ویرا فارمیگا، جولیان هیلیارد، سارا کاترین، شارلین آمویا، شنون کوک، رونی جن بلوینز و استیسی جانسون

تاریخ اکران: ۴ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۴ خرداد ۱۴۰۰)

پس از موفقیت فیلم The Conjuring در سال ۲۰۱۳، این فیلم ترسناک به یک مجموعه تبدیل شد و طی این سال‌ها شاهد ساخت و انتشار اسپین‌آف‌های متعددی از آن بودیم و همچنین یک دنباله برای این فیلم نیز منتشر شد. حال فیلم The Conjuring 3 قرار است در سال ۲۰۲۱ به‌روی پرده‌های سینما برود که در آن بار دیگر شاهد بازگشت اد و لورن وارن هستیم. فیلم The Conjuring: The Devil Made Me Do It قرار است داستانی دلهره‌آور و گره‌خورده به ترورها، قتل‌های ترسناک و یک موجود اهریمنی ناشناخته را فاش کند که حتی محققان ماور الطبیعه با تجربه‌ای چون اد و لورن وارن را نیز شوکه کرده است. 


رلف فاینز در فیلم The King

فیلم The King's Man

کارگردان: متیو وان

بازیگران: هری دکینسون، رالف فاینز، جایمن هانسو، جما آرترتون، آرون تیلور-جانسون، ریس ایفانز، متیو گود، چارلز دنس، استنلی توچی و دانیل برول

تاریخ اکران: ۲۰ آگوست ۲۰۲۱ (۲۹ مرداد ۱۴۰۰)

در سال ۲۰۱۴ فیلم Kingsman: The Secret Service برای اکشن و صحنه‌های خشن و متفاوتش بسیار سر زبان‌ها افتاد و همین موضوع باعث ادامه دادن آن شد. اما در مقابل همیشه این سؤال که سازمان کینگزمن در ابتدا به چه شکل بوده و منشا آن چگونه بوده، برای طرفداران مطرح شده است. حال سازندگان دو قسمت اصلی فیلم Kingsman به سراغ یک فیلم پیش درآمد از دنیای کینگزمن رفته‌اند. در فیلم The King’s Man قرار است شاهد تشکیل سازمان کینگزمن باشیم که در واقع اولین سازمان اطلاعاتی مستقل است که سریع‌تر از دولت‌ها، مأموریت را انجام می‌دهد تا حملات تروریستی خنثی شود. اتفاقات فیلم پس از حوادث جنگ جهانی اول آغاز خواهد شد که شاهد حضور بنیانگذار کینگزمن و شاگرد وی هستیم که صد البته گروه اعضای دیگری نیز دارد. 


فضاسازی نزدیک به سریال سوپرانو در فیلم The Many Saints of Newark

فیلم The Many Saints of Newark

کارگردان: آلن تیلور

بازیگران: مایکل گاندولفینی، آلساندرو نیوولا، جان برنتال، ویرا فارمیگا، میشل د روسی، ری لیوتا، بیلی مگنوسن و کوری استول

تاریخ اکران: ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰)

بدون شک سریال The Sopranos یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است که بسیاری از سریال‌های جنایی و مافیایی، این سریال را الگوی خود قرار داده‌اند. حال در روزهایی که ساخت فیلم پیش درآمد یا دنباله یا حتی اسپین‌آف براساس سریال‌های محبوب داغ است، برادران وارنر و نیو لاین سینما به سراغ سریال سوپرانوز رفته و یک فیلم پیش درآمد براساس آن را تولید کرده‌اند. اتفاقات فیلم The Many Saints of Newark در دهه ۶۰ میلادی در شهر نیوآرک جریان دارد و مایکل گاندولفینی، فرزند جیمز گاندولفینی فقید که نقش اصلی سریال را بر عهده داشت، نقش اصلی این فیلم را بازی کرده است. مایکل وظیفه سختی دارد تا میراث پدرش را ادامه دهد. آلن تیلور با اینکه کارنامه سینمایی قابل اعتمادی ندارد، اما او قسمت‌های زیادی از سریال را کارگردانی کرده بود و همین موضوع باعث شد تا وی که آشنایی بسیار خوبی به دنیای سوپرانوها داشت، وظیفه کارگردانی فیلم The Many Saints of Newark را نیز بر عهده داشته باشد. 


توماسین مکنزی در فیلم Last Night in Soho

فیلم Last Night in Soho

کارگردان: ادگار رایت

بازیگران: آنیا تیلور جوی، مت اسمیت، توماسین مک کنزی، دایانا ریگ، ترنس استامپ، ریتا تاشینگهم، سینوو کارلسن و مایکل آجائو

تاریخ اکران: ۲۳ آوریل ۲۰۲۱ (۳۰ مهر ۱۴۰۰) 

ادگار رایت شاید بیشتر برای ساخت فیلم‌های کمدی و اکشن شناخته شود. اما این کارگردان بریتانیایی هرگز از امتحان کردن خود در یک ژانر دیگر و متفاوت نترسیده و این بار به سراغ ژانر ترسناک رفته است. اطلاعات خیلی زیادی از داستان و اتفاقات فیلم Last Night in Soho در دسترس نیست و اتفاقات فیلم جدید رایت در شهر لندن و محله سوهو جریان دارد و شخصیت اصلی پروژه جدید وی یک زن خواهد بود که آنیا تیلور جوی نقش آن را بر عهده دارد. 


تام هاردی نقش اصلی فیلم ونوم ۲

فیلم Venom 2

کارگردان: اندی سرکیس

بازیگران: تام هاردی، وودی هارلسون، میشل ویلیامز، نائومی هریس و استیون گراهام

تاریخ اکران : ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (۴ تیر ۱۴۰۰)

فیلم Venom با اینکه نتوانست نظر منتقدان و طرفداران سر سخت اسپایدرمن را جلب کند، اما در گیشه عملکرد بسیار خوبی داشت و همین موضوع باعث شد تا سونی خیلی سریع ساخت دنباله این فیلم را آغاز کند. اطلاعات خیلی زیادی از داستان و اتفاقات فیلم Venom 2 در دسترس نیست و تنها می‌دانیم که ادی براک و ونوم در این قسمت قرار است دربرابر کلیتوس کسدی با بازی وودی هارلسون قرار بگیرند که درواقع ما قرار است شاهد حضور شخصیت کارنیج در این فیلم باشیم. 


کنت برانا در نقش پوآرو در فیلم Death on the Nile

فیلم Death on the Nile

کارگردان: کنت برانا

بازیگران: کنت برانا، گل گدوت، آرمی همر، جودی کومر، لتیشیا رایت، آنت بنینگ، اما مک‌کی، علی فضل، رز لزلی، سوفی اوکوندو، راسل برند و تام بیتمن

تاریخ اکران: ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۶ شهریور ۱۴۰۰)

با اینکه فیلم Murder on the Orient Express نقدهای متوسطی را دریافت کرد، اما موفقیت تجاری فیلم باعث چراغ سبز استودیوی قرن بیستم برای ساخت دنباله این فیلم شد. کنت برانا بار دیگر برای کارگردانی فیلم Death on the Nile بازگشته و همچنین بار دیگر نقش هرکول پوآرو را نیز بازی کرده است و قرار است یک پرونده قتل مرموز دیگر را حل کند. فیلم قتل روی نیل براساس رمانی جنایی به همین نام اثر آگاتا کریستی ساخته شده که در آن پوآرو برای تعطیلات به مصر سفر می‌کند. در طول این سفر، یک قتل در کشتی‌ای در رودخانه نیل که پوآرو نیز در آن حضور داشته است، رخ می‌دهد. 


جیمز جود کارتنی در فیلم Halloween Kills

فیلم Halloween Kills

کارگردان: دیوید گوردون گرین

بازیگران: جیمی لی کرتیس، جیمز جود کورتنی، جودی گریر، اندی ماتیچاک، کایل ریچاردز، نانسی استفانز، رابرت لانگ‌استریت، آنتونی مایکل هال و چارلز سایفرس

تاریخ اکران: ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۴ مهر ۱۴۰۰)

ریبوت جدید فیلم Halloween که درواقع دنباله قسمت اصلی بود، شاید مخالفان و موافقان زیادی داشته باشد، اما بدون شک یکی از موفق‌ترین سافت ریبوت‌های چند سال اخیر بود که عجیب هم نبود یونیورسال در ادامه همکاری خود با بلوم‌هاوس، ساخت دو دنباله دیگر برای فیلم هالووین را تایید کند. فیلم Halloween Kills اولین قسمت از دو دنباله جدید این مجموعه ترسناک است که اطلاعاتی از داستان و اتفاقات این فیلم ترسناک در دسترس نیست. در حال حاضر تنها تایید شده که لوری استرود قرار است بار دیگر با مایکل مایرز مواجه شود و با این دشمن قدیمی مبارزه کند. 


آنجلینا جولی و جمعی از ستارگان دیگر در فیلم Eternals

فیلم The Eternals

کارگردان: کلوئی ژائو

بازیگران: ریچارد مدن، آنجلینا جولی، جما چان، کمیل نانجیانی، سلما هایک، لورن ریدلوف، برایان تایری هنری، لیا مک‌هیو، دان لی، بری کیوگن و کیت هرینگتون

تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰)

پس از موفقیت فیلم نگهبانان کهکشان در سال ۲۰۱۴، مارول سرمایه‌گذاری بیشتری روی مجموعه‌ها و شخصیت‌های کمتر شناخته شده کرد.  حال نوبت به اترنالز رسیده است که به‌نظر می‌رسد این گروه پتانسیل بسیار خوبی برای گسترش دنیای کهکشانی مارول دارد. فیلم The Eternals که یکی از پر ستاره‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول نیز محسوب می‌شود،‌ دومین فیلم فاز چهارم است که به‌نظر می‌رسد اتفاقات آن قرار است در چندین بازه زمانی مختلف جریان داشته باشد. فیلم The Eternals داستان یک گروه ابرقهرمانی جدید در دنیای سینمایی مارول را دنبال می‌کند که از بیگانگان باستانی تشکیل شده که هزاران سال به‌طور مخفیانه در زمین زندگی کرده‌اند.


نبرد گودزیلا و کینگ کونگ در فیلم Godzila vs King Kong

فیلم Godzilla vs. Kong

کارگردان: آدام وینگارد

بازیگران: میلی بابی براون، کایل چندلر، جانگ زئی، الکساندر اسکارشگرد، ایزا گونزالس، ربکا هال، دمیان بیچیر، دانای گوریرا، برایان تایری هنری و فرانسیس مک دورمند

تاریخ اکران:۲۵ مارس ۲۰۲۱ (۶ فروردین ۱۴۰۰)

دنیای سینمایی MonsterVerse با اکران فیلم Godzilla در سال ۲۰۱۴ آغاز به‌کار کرد و با اکران فیلم Kong: Skull Island در سال ۲۰۱۷ شاهد گسترش آن بودیم. سال ۲۰۱۹ فیلم Godzilla: King of the Monsters به‌روی پرده‌های سینما رفت، اما این فیلم نتوانست عملکرد خوبی در گیشه داشته باشد و همچنین نقدهای متوسطی را دریافت کرد که همین موضوع باعث شد تا از هم‌اکنون، این فیلم روی قسمت بعدی این دنیای سینمایی نیز تاثیر بگذارد. فیلم Godzilla vs Kong در واقع دنباله مستقیمی برای فیلم King of the Monsters است که در این قسمت شاهد رویارویی گودزیلا با کینگ کونگ خواهیم بود.


دنیل کریگ در نقش جیمز باند در فیلم No Time to Die

فیلم No Time To Die

کارگردان: کری فوکوناگا

بازیگران: دنیل کریگ، رامی ملک، لیا سدو، نائومی هریس، جفری رایت، رالف فاینز، بن ویشاو، روری کینیار، آنا د آرماس، لاشانا لینچ و کریستوفر والتس

تاریخ اکران: ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ۱۴۰۰)

فیلم No Time to Die داستان جیمز باندی را دنبال می‌کند که در حال لذت بردن از زندگی شخصی خود در جامائیکا است که در ادامه، فلیکس لیتر از جیمز باند درخواست کمک می‌کند. او به باند ماموریتی می‌دهد که باید یک دانشمند دزدیده شده را نجات دهد. یک گروه تبهکار به‌رهبری شخصی به‌نام سافین با بازی رامی ملک، به‌دنبال ساخت یک سلاح بسیار خطرناک با فناوری بسیار پیشرفته هستند. فیلم No Time to Die قرار است آخرین حضور جیمز باند نسخه کریگ باشد. 


انیمیشن جدید دیزنی به نام رایا و آخرین اژدها

فیلم Raya and the Last Dragon

کارگردان: پاول بریگز و دین ویلنز

صداپیشگان: کسی استیل و آوکافینا

تاریخ اکران: ۳ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹)

همانند پیکسار، آخرین آثار استودیوی انیمیشن‌سازی شرکت والت دیزنی نیز دنباله‌ بودند و حال پس از ساخت و انتشار دو دنباله، دیزنی نیز بار دیگر به سراغ آثار اورجینال رفته است که در پشت آن ادل لیم، نویسنده‌ی فیلم Crazy Rich Asians حضور دارد. اتفاقات انیمیشن Raya and the Last Dragon در سرزمینی به‌نام کوماندرا جریان پیدا می‌کنند؛ دنیایی شامل پنج قبیله که همگی در سرزمینی زندگی می‌کنند که توسط اژدهایی خلق شده است که مدت‌ها از نابودی او می‌گذرد. این سرزمین آخرین هدیه‌ی اژدهایان به مردم ساکن در آن محسوب می‌شود و کوماندرا اکنون توسط یک نیروی شرور و تاریک مورد حمله گرفته است.


تیموتی شالامی و اسکار آیزاک در فیلم Dune

فیلم Dune

کارگردان: دنی ویلنوو

بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، استلان اسکارشگورد، جاش برولین، خاویر باردم، زندیا، جیسون موموآ و دیو باتیستا

تاریخ اکران: ۱ اکتبر ۲۰۲۱ (۹ مهر ۱۴۰۰)

از دنی ویلنوو به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین کارگردان‌های دهه اخیر نام برده می‌شود که کارگردانی آثاری چون فیلم Prisoners، فیلم Sicario، فیلم Arrival و فیلم Blade Runner 2049 را در کارنامه‌اش دارد. اگرچه اولین تجربه بلاک‌باستری ویلنوو در گیشه موفق عمل نکرد، اما او شانس خود را قرار است دوباره در ریبوت فیلم Dune امتحان کند که فیلمی بسیار پر ستاره نیز است و پیش از این فیلم، اقتباس ناموفقی از آن ساخته شده است. فیلم Dune داستان اسطوره‌ای و احساسی پاول آترییدز در یک ماجراجویی قهرمانانه را دنبال می‌کند که او به‌عنوان یک مرد با آینده درخشان و با استعداد بالا، به دنیایی می‌آید که سرنوشتش فراتر از درک او است. او باید به خطرناک‌ترین سیاره موجود در جهان سفر کند تا از آینده خانواده و مردمش اطمینان حاصل کند.


نمایی از فیلم جدید اسپیلبرگ West Side Story

فیلم West Side Story

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران: انسل الگورت، ریچل زیگلر، ریتا مورنو، کوری استول، برایان دارسی جیمز، آریانا دی‌باس، دیوید آلوارز، مایک فایست، آنا ایزابل و مدی زیگلر

تاریخ اکران: ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آذر ۱۴۰۰)

فیلم West Side Story براساس یکی از نمایش‌های موزیکال لئونارد برنستاین که در سال ۱۹۶۱ منتشر شد، در دست ساخت است. پیش از این یک اقتباس سینمایی از این نمایش موزیکال در سال ۱۹۶۱ تولید و منتشر شده بود و حال استیون اسپیلبرگ وظیفه کارگردانی این فیلم موزیکال  را بر عهده داشته که قرار است نسخه امروزی‌تری نیز برای آن باشد. اگرچه شاید دیدن اسپیلبرگ در یک فیلم موزیکال کمی عجیب به‌نظر برسد، اما تونی کوشنر، نویسنده فیلم Munich (مونیخ) و فیلم Lincoln (لینکلن)، وظیفه نوشتن فیلمنامه فیلم داستان وست ساید را بر عهده داشته تا بسیاری به موفقیت دوباره این زوج در این اثر امید داشته باشند که نسبت به همکاری قبلی آن‌ها بسیار متفاوتر است. 


مت دیمون در فیلم جدید ریدلی اسکات The Last Duel

فیلم The Last Duel

کارگردان: ریدلی اسکات

بازیگران: آدام درایور، بن افلک، مت دیمون، جودی کومر، هریت والتر، ناتانیل پارکر و سم هزلدین

تاریخ اکران: ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۳ مهر ۱۴۰۰)

پس از فیلم All the Money in the World، قرار بود ریدلی اسکات بار دیگر به سراغ مجموعه Alien برود، اما این اتفاق رخ نداد تا وی وظیفه کارگردانی فیلم دیگری را بر عهده بگیرد. فیلم The Last Duel جدیدترین فیلم ریدلی اسکات است که در آن شاهد حضور بازیگران و ستارگان زیادی مثل آدام درایور، بن افلک، مت دیمون و جودی کومر هستیم که دیزنی و استودیوی قرن بیستم حساب ویژه‌ای روی این فیلم در فصل جوایز باز کرده‌اند و امید زیادی به موفقیت آن دارند. اتفاقات The Last Duel در فرانسه قرن چهاردهم میلادی جریان خواهد داشت و یک داستان انتقامی را دنبال می‌کند و تمرکز آن روی دو شوالیه است. 


پرسش‌های متداول

  •  بهترین فیلم های 2020 چه فیلم‌هایی بودند؟

    با وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی سینماها، در طول سال ۲۰۲۰ شاهد نمایش فیلم‌های خوبی مثل فیلم Another Round، فیلم Nomadland و انیمیشن Soul بودیم. لیست کامل ۴۰ فیلم از بهترین های ۲۰۲۰ را در زومجی از دست ندهید.

  • مهمترین فیلم های سال 2020 که اکران آن‌ها تا سال 2021 عقب افتاده، چه بوده است؟

    با توجه به تعطیلی سینماها، بسیاری از استودیوهای فیلمسازی تصمیم به عقب انداختن اکران فیلم‌های خود گرفته که از جمله مهمترین آن می‌توان به فیلم سریع و خشن 9، فیلم Venom 2 و انیمیشن Minions: The Rise of Gru اشاره کرد.

  • پر مخاطب‌ترین فیلم های 2020 چه فیلم‌هایی بودند؟

    در بین فیلم های 2020، از پر مخاطب‌ترین فیلم‌ها می‌توان به فیلم Tenet، فیلم Mank، فیلم Minari  و انیمیشن Soul اشاره کرد. فهرست کامل ۴۰ فیلم از بهترین فیلم های 2020 را در زومجی بخوانید.

دیدگاه شما در رابطه با فیلم های سینمایی 2020 اشاره شده در مقاله چیست؟ به نظر شما کدام یک از این فیلم ها می‌توانند در پایان سال ۲۰۲۰ لقب بهترین فیلم های 2020 را از آن خود کنند؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده