نویسنده: میلاد فاطمی
// دوشنبه, ۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱

پردازنده پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس سه برابر قوی‌تر از نسل هشتم است

پس از رونمایی کامل از مشخصات سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس، اروان لکان، رئیس استودیوی Ape Tribe Games ادعا می‌کند پردازنده این دو دستگاه سه برابر قوی‌تر از نسل فعلی است.

هرچه به انتهای سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، شور و اشتیاق گیمرها برای تجربه کنسول‌های نسل نهم نیز بیشتر می‌شود. سونی و مایکروسافت دو رقیب سنتی قرار است با عرضه پلی‌ استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس، صنعت بازی‌های ویدیویی را وارد مرحله جدیدی کرده و برای چندین سال علاقه‌مندان خود را سرگرم کنند. با وجود اینکه سونی هنوز از ظاهر پلی‌استیشن 5 رونمایی نکرده است،‌ اما از آن طرف فیل اسپنسر و تیم خود در مراسم The Game Awards 2019 با نمایش تریلری به‌صورت رسمی از کنسول ایکس‌باکس سری ایکس پرده‌برداری کردند.

اگر زومجی را دنبال کرده باشید، احتمالا اطلاع دارید که این دو غول فعال در دنیای بازی‌های ویدیویی، هر دو حدود یک هفته پیش مشخصات فنی کنسول‌های خود را اعلام کردند. براساس اطلاعات اعلام شده، قلب تپنده ایکس‌باکس سری ایکس یک پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس 3.8 GHz و پلی‌استیشن 5 نیز پردازنده شخصی‌سازی شده Zen 2 با هشت هسته و فرکانس متغیر 3.5 GHz است. بااینکه به‌نظر می‌رسد این دو دستگاه از نظر پردازنده پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند، اما سؤال اصلی که مطرح می‌شود این است که این بهبود چه تاثیری روی ساخت بازی خواهد گذاشت؟

حال در جدیدترین اخبار کنسول‌های بازی، اروان لکان، رئیس استودیوی Ape Tribe Games، در مصاحبه اخیر خود به این پرسش پاسخ داد. طبق گفته‌های لکان، نتایج استفاده از پردازنده‌‌های Zen 2 باعث افزایش قدرت قابل‌ توجهی در عملکرد اکثر بازی‌ها دارد. 

نتایج بنچمارک‌های پردازنده‌های جدید، از افزایش قدرت سه برابری نسبت به نسل هشتم خبر می‌دهند. این اتفاق باعث می‌شود در اجرای اکثر بازی‌ها پیشرفت قابل توجهی را شاهد باشیم؛ در مقام بازی‌ساز نیز به ما این امکان را می‌دهد تا آثار بهتری را تولید کنیم.

یکی از ویژگی‌های جذاب PS5 به کنترلرهای آن ارتباط دارد. همان‌طور که احتمالا در جریان هستید کنترلرهای جدید سونی، برخلاف نسل قبلی DualShock، از سنسورهای لرزشی ساده استفاده نکرده و به‌جای آن از تکنولوژی بازخورد لمسی (Hapic) بهره می‌برند. حال لکان در ادامه مصاحبه خود درمورد این ویژگی و تاثیرات آن در بازی‌های آینده نظرات جالبی ارایه داده است.

تکنولوژی بازخورد لمسی کنترلرهای پلی‌استیشن 5، قطعا یک ویژگی جذابی است، اما درمورد اینکه بازی‌سازها تا چه حد برای تولید آثار خود از این قابلیت استفاده خواهند کرد، شک و تردیدهایی دارم. یک چالش و مشکل بزرگ این است که قابلیتی که تنها برای کاربران یک کنسول خاص است را برای بازی‌هایی که روی چندین پلتفرم ساخته می‌شوند، استفاده کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید پیروز نبرد نسل نهم مایکروسافت خواهد بود یا سونی. لطفا شما هم نظرات و پیش‌بینی‌های خود را با ما نیز به اشتراک بگذارید.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده