Nioh 2 جدیدترین ساخته تیم نینجا، محصولی است که به‌خوبی راه موفقیت نسخه قبلی خود را ادامه داده و مشکلاتش را هم حفظ کرده است.

نبردهای سنگوکو ژاپن را می‌توان یکی از عظیم‌ترین وقایع تاریخی دانست که استودیو تیم نینجا (Team Ninja) در سال ۲۰۱۷ با ساخت Nioh شکل متفاوتی از نبردهای سنگوکو را به‌تصویر کشید؛ جایی‌که سامورایی‌ها به‌واسطه‌ی سنگ قدرتی و جادویی به نام امریتا به نبرد با یکدیگر رفته‌اند و قهرمان داستان به‌واسطه‌ قدرت خود جلوی سوء استفاده از قدرت امریتا را گرفت. تیم نینجا پس از گذشت سه سال بازی Nioh 2 را عرضه کرده است که یک پیش درآمد داستانی برای Nioh به‌حساب می‌آید.

دانلود از آپارات | تماشا از یوتیوب

روایت داستانی Nioh 2 دوست داشتنی و لذت بخش است و ساختار متفاوتی از یک واقعه تاریخی را به‌تصویر می‌کشد

 اصلی‌ترین سؤال این است که آیا Nioh 2 توانسته است به اندازه نسخه اول خود سرگرم کننده و محبوب ظاهر شود؟ در حالت کلی، Nioh 2 با استفاده از المان‌های موفق نسخه پیشین و ترکیب آن‌ها با موارد کامل‌تر در گیم‌پلی خود، یک تجربه چالش‌برانگیز را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، اما مشکلاتی دراین‌میان وجود دارند که سبب شده Nioh 2 نتواند موفق‌تر از نسخه اول ظاهر شود.

داستان Nioh 2 چندین سال قبل از نسخه اول روایت می‌شود. دراینجا اودا نوبوناگا هنوز نمرده و جوان است. ازاین‌رو قهرمان داستان در نقش یک مزدور برای اودا نوبوناگا و کلن او قرار می‌گیرد. در نسخه اول با فرمانده‌ها و اشخاصی روبه‌رو می‌شدیم که با اودا نوبوناگا ارتباط داشتند و در Nioh 2، جدا از مشاهده‌ی بعضی از آن‌ها نحوه به جنون رسیدن این فرمانده تاریخی به‌تصویر کشیده می‌شود و درکنار آن، شاهد کاراکترهایی هستیم که قدرت باعث تغییر شخصیتی آن‌ها می‌شود. روایت داستانی Nioh 2 دوست داشتنی و لذت بخش است و ساختار متفاوتی از یک واقعه تاریخی را به‌تصویر می‌کشد که در آن از شخصیت‌های آشنا و جدید متفاوتی استفاده شده است.

Nioh 2

قهرمان داستان در Nioh 2 که یک کاراکتر شخصی‌سازی شده به دست بازیکن است، گذشته مخصوص خود را دارد. بازیکن در نقش قهرمانی قرار می‌گیرد که دارای قدرت یوکای‌ها است. به‌عبارتی از خانواده‌ای هستید که پدر و مادرتان انسان و یوکای بوده‌اند. ازاین‌رو شخصیت اصلی می‌تواند به یک یوکای تبدیل شود و از قدرت آن‌ها استفاده کند. از نظر شخصیت پردازی، تمامی کاراکترهای داستانی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، دارای شخصیت پردازی مخصوص‌به خود هستند. جدا از اینکه در طول داستان در مورد آن‌ها و موقعیتی که دارند، اطلاعاتی را کسب خواهید کرد.

تمامی کاراکترهای داستانی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، دارای شخصیت پردازی مخصوص‌به خود هستند

این شخصیت پردازی جذاب برای شخصیت‌های منفی بازی هم صدق می‌کند و به‌خوبی با آن‌ها و گذشته‌ای که دارند، آشنا می‌شوید. همچنین به‌واسطه‌ی روح نگهبانی که به هر شخصیت نسبت داده شده، می‌توانید گذشته آن‌ها را هم مشاهده کنید. قهرمان داستان هم در جریان مراحل مختلف و تا انتهای داستان، اطلاعاتی را در مورد گذشته و شخصیت خود در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. تیم نینجا با داستان Nioh 2 به‌خوبی توانسته است گذشته اتفاقات رخ داده در نسخه اول را به‌تصویر بکشد و تجربه‌ی خوبی را در این زمینه در اختیار مخاطب قرار دهد

Nioh 2

مراحل فرعی پس از گذشت مدتی شما را خسته می‌کنند

Nioh 2 در گیم‌پلی تمامی موارد مثبت نسخه پیشین را در خود جای داده است با این تفاوت که شما در نقش شخصیتی قرار می‌گیرید که آن را در ابتدای بازی می‌سازید. سیستم شخصی‌سازی و جزئیات بسیار بالای این بخش یکی از مواردی است که Nioh 2 را به‌تجربه‌ای متفاوت تبدیل کرده است. همچنین در طول بازی هم می‌توانید کاراکتر خود را به کل تغییر دهید و تنوع ایجاد کنید. Nioh 2 از نظر گیم‌پلی و انجام مراحل، ساختار خطی نسخه پیشین را حفظ کرده است.

جهان بازی به مراحل اصلی و فرعی متعددی تقسیم می‌شود شما در جریان ۲۰ مرحلا اصلی باید داستان را به سرانجام برسانید. این در حالی است که برای ارتقای بهتر کاراکتر داستان و افزایش قدرت خود، نیاز دارید تا مراحل فرعی را هم کامل کنید. طراحی مراحل اصلی Nioh 2 سرگرم کننده و متفاوت است، اما مراحل فرعی پس از گذشت مدتی شما را خسته می‌کنند. تیم نینجا دقیقا همان فرمول نسخه پیشین در طراحی مراحل فرعی را در Nioh 2 هم پیاده کرده است، اما نکته اینجا است که شاهد زیاده روی در بعضی از موارد هستیم.

Nioh 2

برای مثال با تمام کردن بعضی از مراحل اصلی، دو یا سه مرحله فرعی در آن محیط فعال می‌شود که باید آن‌ها را هم کامل کنید. این موارد پس از گذشت مدتی خسته کننده می‌شوند، زیرا مجددا باید در یک محیط آشنا و در بعضی مواقع باس‌های مراحل اصلی مبارزه کنید. به‌عبارتی عدم خلاقیت در ارائه مراحل فرعی سرگرم کننده با باس‌های منحصربه‌فرد و مخصوص به همان مراحل چیزی است که Nioh 2 از آن رنج می‌برد.

مراحل اصلی ساختار مخصوص‌به خود را دارند و در پایان هر مرحله هم باید با یک باس شدیدا چالش‌برانگیز مبارزه کنید

بااین‌حال ۲۰ مرحله اصلی ساختار مخصوص‌به خود را دارند و در پایان هر مرحله هم باید با یک باس هیجان‌انگیز و شدیدا چالش‌برانگیز مبارزه کنید. این در حالی است که تیم نینجا در بعضی از مراحل بیش از یک باس هم برای شما تدارک دیده است. چالش موردی است که گیم‌پلی Nioh 2 برپایه آن ساخته شده است. درگوشه و کنار بازی یا حتی باس‌ فایت‌ها، کوچک‌ترین اشتباه باعث مرگ شما می‌شود. همین مورد کافی است که به مرور زمان تمامی امریتاهای خود را از دست دهید و قادر به ارتقای کاراکتر خود نباشید.

Nioh 2

لوت‌های کسب شده کاربر در بازی Nioh 2 بسیار زیاد هستند، اما ارزش آن‌ها کم است

در بازی‌های سولزبورن محور، مجازات از اشتباه و در قبال آن پاداش به هنگام موفقیت موردی است که ارزش گیم‌‌پلی را مشخص می‌کند. در Nioh 2 مجازات اشتباه و مرگ شما این است که امریتاهای جمع‌آوری شده خود را در نقطه‌ای که کشته شده‌اید، رها خواهید کرد و مجددا باید تمامی راه را برگردید و امریتاهای خود را بردارید. دراین‌میان اگر قادر به این کار نشوید و یک بار دیگر کشته شوید، تمامی آن‌ها را از دست خواهید داد.

این در حالی است که از نظر کسب پاداش، جدا از اینکه موفقیت و کشتن باس‌ها لذت بخش است، آیتم‌های آن‌چنان خوبی در اختیار بازیکن قرار نمی‌گیرد. به‌عبارتی لوت‌های کسب شده کاربر در بازی Nioh 2 بسیار زیاد هستند، اما ارزش آن‌ها کم است. البته تیم سازنده بخش‌هایی درنظر گرفته است که با بخشش آیتم‌هایی که نمی‌خواهید، می‌توانید آیتم‌های دیگری مثل Elixir جهت بازیابی نوار سلامت یا مواد اولیه بخش ساخت‌وساز را کسب کنید. در بخش ساخت و ساز هم می‌توانید ظاهر آیتم‌ها را تغییر دهید یا آیتم‌های بهتری را بسازید. 

Nioh 2

از نظر مبارزات، Nioh 2 تکاملی برای نسخه پیشین به‌حساب می‌آید و اضافه شدن ویژگی ظاهر یوکای به قهرمان داستان، باعث شده یک گیم‌پلی گسترده‌تر و پیچیده‌تری را مشاهده کنیم. از نظر مبارزات پایه‌ای، سلاح‌های متفاوتی نظیر شمشیر، شمشیر دوتایی، نیزه و تبر برای شما درنظر گرفته شده است که می‌توانید به‌صورت همزمان دو سلاح Melee و دو سلاح دوربرد را حمل کنید. ازاین‌رو در مواقع مختلف و به‌واسطه‌ی Stanceهای مبارزه‌ای می‌توانید سلاح‌های خود را تغییر دهید.

ضد حملات و دفع ضربه‌های خطرناک دشمنان، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گیم‌پلی Nioh 2 است

در ادامه دشمنان دارای ضربات خطرناکی هستند که با یک انیمیشن قرمز رنگ اعمال می‌شوند. بازیکن باید به‌واسطه‌ی قدرت یوکای خود عمل ضدحمله را انجام دهد. ازاین‌رو باعث دفع شدن این نوع ضربات می‌شوید. موردی که در گیم‌پلی Nioh 2 به یک چالش جدید تبدیل شده، نحوه استفاده از این حرکات است. ظاهر و شکل یوکای در این نسخه به سه دسته Brute، Phantom و Feral تقسیم می‌شود. هرکدام از این دسته‌ها ساختار مبارزه‌ای و حرکت ضدحمله مخصوص‌به خود را دارد. همچنین با کشتن یوکای‌ها می‌توانید روح آن‌ها را کسب کنید که شامل مهارت یوکای مورد نظر می‌شود و آن‌ها را ارتقا دهید.

 
باید به‌سراغ روح‌های نگهبانی بروید که وضعیت و تغییرات مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند

اگر می‌خواهید به یک سامورای همه فن حریف تبدیل شوید که می‌تواند از پس هر نوع ضربه‌ای برآید، باید در استفاده از سه دسته ذکر شده ظاهر یوکای ماهر شوید، زیرا تیم نینجا روح‌های نگهبان یا همان گاردین اسپریت‌ها را با ظاهر یوکای‌ها ترکیب کرده‌اند. روح‌های نگهبان شکل‌ و شمایل متفاوتی دارند، اما دیگر نوع استفاده آن‌ها از یکدیگر متفاوت نخواهد بود. تفاوت اینجا مربوط‌به نوع شکل یوکای شما می‌شود. تیم نینجا برای مورد استفاده بودن روح‌های نگهبان در گیم‌پلی، آن‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده که جدا از تغییر وضعیت قهرمان داستان، روی وضعیت قدرت یوکای شما هم تاثیر گذار است.

ازاین‌رو باید به‌سراغ روح‌های نگهبانی بروید که وضعیت و تغییرات مناسب را در اختیار شما قرار می‌دهند و ازطرفی، با باس‌ها و دشمنانی روبه‌رو می‌شوید که شما را مجبور می‌کنند که به سراغ سایر روح‌های نگهبان هم بروید. درکنار این موارد، بازیکن می‌تواند مهارت‌های یوکای کسب شده از روح یوکای‌های داخل بازی را روی گاردین اسپریت خود قرار دهد. در ادامه، در نبردها می‌توانید از مهارت‌ آن‌ها برای خالی کردن نوار انرژی و آسیب رساندن استفاده کنید.

Nioh 2

یکی دیگر از موارد جدید در گیم‌پلی Nioh 2، اضافه شدن محیط‌های شیطانی در محیط‌های اصلی است. در این محیط دشمنان خطرناک‌تر هستند و نوار انرژی شما هم دیرتر پر می‌شود. بااین‌حال پاکسازی این محیط‌ها ارزشمند است و می‌توانید شراین جهت ذخیره بازی و آیتم‌های ارزشمندی را پیدا کنید. همچنین باس‌ها هم مدام شما را بین محیط شیطانی و ساده قرار می‌دهند. ازاین‌رو می‌توانند ضربات متفاوتی را روی شما اعمال کنند و خطرناک‌تر از همیشه ظاهر شوند. سیستم ارتقای کاراکتر اصلی، همانند گذشته است. با کسب امریتا می‌توانید قهرمان خود را در بخش‌های مختلف ارتقا دهید.

باس‌ها مدام شما را بین محیط شیطانی و ساده قرار می‌دهند تا خطرناک‌تر از گذشته ظاهر شوند

بااین‌حال اصلی‌ترین تغییر، مربوط‌به درخت مهارت‌ها می‌شود. درخت مهارت‌ها در Nioh 2 بسیار گسترده‌تر و کامل‌تر از گذشته شده است. جدا از اینکه هر سلاح تعداد متعددی مهارت برای خریده شدن دارد، یک شاخه سامورای هم به درخت مهارت‌ها اضافه شده است که شامل مهارت‌های Passive مختلفی می‌شود. همچنین در این بخش می‌توانید ظاهر یوکای خود را هم قوی‌تر کنید و موارد کارآمد مختلفی را خریداری کنید. البته یک قسمت به نام Prestige هم برای شما درنظر گرفته شده است که با کسب پوینت‌های این قسمت، می‌توانید ویژگی‌های مثل پر شدن نوار سلامت یا نوار انرژی را بهبود ببخشید.

Nioh 2

جدا از طراحی خسته کننده مراحل فرعی، یکی دیگر از مواردی که در گوشه و کنار بازی قابل مشاهده است، هوش مصنوعی ضعیف دشمنان است. در بعضی از صحنه‌ها به‌راحتی می‌توانید یک جمع از دشمنان را در حالتی بکشید که هیچ‌کدام متوجه این اتفاق نمی‌شوند. بااین‌حال طراحی دشمنان و عملکرد آن‌ها در بازی متنوع و متفاوت است. تیم نینجا با اضافه کردن دشمنان نسخه گذشته و همچنین خلق دشمنان جدیدتر، تنوع خوبی را به‌وجود آورده است.

کوآپ سه نفره Nioh 2 تاحدی باعث ساده شدن بازی در شرایط گروهی شده است

سیستم کوآپ و کمک گرفتن از دشمنان یکی از مشکلات اصلی نسخه اول بود. تیم نینجا با ارائه کوآپ سه‌نفره و ارتقای سرورها و سیستم Matchmaking بازی، شرایط را برای بازیکن بهتر کرده است. ازاین‌رو اگر به‌صورت سه‌نفره هم مشغول تجربه‌ی بازی شوید، لگ و تأخیر خاصی را حس نخواهید کرد. درکنار این مورد، بازیکنان می‌توانند به‌وسیله‌ی یک آیتم مخصوص، روح‌ خود را برای کمک به دیگران روی زمین قرار دهند. به‌عبارتی درکنار استفاده از بازیکنان واقعی، می‌توانید از هوش مصنوعی هم کمک بگیرید.

Nioh 2

البته هوش مصنوعی ضعیف بازی سبب شده تا نتوانید آنطور که باید و شاید از روح سایر بازیکنان به‌عنوان یار کمکی استفاده مناسبی داشته باشید. از نظر بصری Nioh 2 آن‌چنان پیشرفتی نداشته است. بااین‌حال Nioh 2 در زمینه کارگردانی میان‌پرده‌های سینمایی بهتر از قبل عملکرده و شاهد میان‌پرده‌های هیجان‌انگیزتری هستیم. این مورد برای طراحی انیمیشن‌های بازی، نظیر عوض کردن Stanceها یا حرکات تمام کننده هم صدق می‌کنه که انجام‌شون لذت خاصی دارند. همچنین از نظر فنی هم Nioh 2 عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است.

هوش مصنوعی ضعیف بازی سبب شده تا نتوانید آنطور که باید و شاید از روح سایر بازیکنان به‌عنوان یار کمکی استفاده مناسبی داشته باشید

در بخش طراحی، شاهد گونه‌های متعددی از سلاح‌های مختلف هستیم. همچنین گونه‌های جدیدی هم نسبت‌به قبل اضافه شده است تا تجربه‌ی کاربران بیش‌ازپیش کامل‌تر شود. البته نباید منکر طراحی باس‌های بازی شد. بااینکه در مراحل فرعی هم شاهد همین باس‌ها هستیم، اما هرکدام از آن‌ها تجربه‌ای متفاوت را ارائه می‌دهند و برای مبارزه با باس‌ها باید از استراتژی‌های متفاوتی استفاده کنید.

Nioh 2

جدا از گیم‌پلی که اصلی‌ترین دلیل سرگرمی بازیکن است، موسیقی عامل دیگری است که این سرگرمی را دوچندان می‌کند. با ورود به محیط هر باس، شاهد شنیدن یک موسیقی پس زمینه متفاوت و هیجان‌انگیز هستیم که لذت نبرد را دوچندان می‌کند. همچین موسیقی‌های هر مرحله هم متفاوت است و تیم سازنده در این مورد کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. از نظر صداگذاری هم دوبله ژاپنی و انگلیسی بازی در سطح خوبی قرار دارند و مهم نیست کدام زبان را انتخاب می‌کنید، هر دو می‌توانند تجربه‌ی یکسانی را ارائه دهند.

Nioh 2 با کامل کردن گیم‌پلی نسخه قبلی و ارائه یک داستان جذاب دیگر می‌تواند نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ ساعت شما را سرگرم کند. بااین‌حال وجود مشکلاتی مثل عدم تنوع در مراحل فرعی و باس‌ها درکنار هوش مصنوعی ضعیف دشمنان و روح سایر بازیکنان سبب شده تا Nioh 2 نتواند به یک سولزبورن بی‌عیب و نقص تبدیل شود.

بررسی بازی بر اساس نسخه پلی‌استیشن 4 صورت گرفته است.


منبع زومجی

Nioh 2

Nioh 2 به‌خوبی راه موفقیت نسخه اول را ادامه داده است، اما نتوانسته است از آن پیشی بگیرد. از نظر داستان و موسیقی، Nioh 2 تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که مشکلاتی مثل مراحل فرعی خسته کننده و هوش مصنوعی بسیار ضعیف دشمنان سبب شده تا گیم‌پلی بازی درکنار دارا بودن المان‌های جدید، مشکلات بزرگی هم داشته باشد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + روایت داستانی جذاب
  • + شخصیت پردازی قابل قبول
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + استفاده مناسب و کارآمد از مهارت یوکای‌ها
  • + طراحی درخت مهارت‌های عمیق و کاربردی
  • + سیستم شخصی‌سازی پر جزئیات

نقاط ضعف

  • - طراحی هوش مصنوعی بسیار ضعیف
  • - مراحل فرعی خسته کننده با باس‌های تکراری
  • - ارزشمند نبودن لوت‌ها نسبت به تلاش بازیکن
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده