نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۱

ری لود چهاردهم: غول کشی به سبک اوئدا

در قسمت چهاردهم از برنامه ری‌لود و به‌مناسبت رایگان شدن بازی Shadow of the Colossus برای دارندگان پلی‌استیشن پلاس، سراغ این بازی رفتیم و سعی کردیم شاهکار فومیتو اوئدا را باهم مروری کوتاه کرده باشیم. با ما همراه باشید. 

فومیتو اوئدا (Fumito Ueda) جزو آن دسته از بازی‌سازان خاص و منحصر به فرد روزگار است. دلیل این امر هم نه‌تنها در طراحی بازی با گیم‌پلی‌ای است که هیچ‌جای دیگر پیدایش نمی‌کنید، بلکه در به‌کار بردن تک‌تک جزئیاتی است که هنرمندانه در کنار هم چیده شده‌اند تا تجربه‌ای خارق‌العاده و به‌یادماندنی را تقدیم مخاطب کنند. به همین دلیل هم هست که بازی‌های اوئدا، بیش از آن‌که شبیه به یک بازی ویدیویی باشند، به یک اثر ماندگار هنری می‌مانند که هر مخاطبی برداشت منحصر به فردی از آن‌ها خواهد داشت. 

شاید بهتر است این‌گونه بگوییم که اوئدا بعد از عرضه‌ی بازی ICO محصول سال ۲۰۰۱ میلادی بود که به شهرت جهانی می‌رسد. اولین تجربه‌ی جدی این طراح ژاپنی به‌قدری عجیب و غریب بود که طولی نمی‌کشد مخاطبان و هواداران پر و پاقرصی برای بازی‌هایش پیدا می‌شوند؛ مخاطبانی که دنبال تجربه‌ای جدید و منحصر به فرد می‌گشتند و حاضر بودند سالیان چشم به راه انتشار بازی‌هایش بنشینند. بعد از موفقیت بازی ایکو، اوئدا و سایر سازندگان بازی که حالا با نام تیم ایکو (Team Ico) شناخته می‌شدند، کار بر روی ساخت بازی‌ای را آغاز می‌کنند که بدون شک می‌توان لقب یکی از منحصر به فردترین بازی‌های ویدیویی تاریخ را به آن داد. بازی شدو آو ده کلوسوس (Shadow of the Colossus) اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی و برای کنسول پلی‌استیشن ۲ روانه بازار می‌شود. در همان سال هم شاید اگر برای اولین‌بار وارد بازی می‌شدید، درست سر در نمی‌آوردید که داستان از چه قرار است و نقش شما در این بازی چه خواهد بود. بازی شدو آو ده کلوسوس به سادگی هرچه تمام‌تر، تنها از یک دنیای پهناور خالی از سکنه، زیارت‌گاهی که در مرکز این سرزمین واقع شده بود و شانزده غول بی‌شاخ و دم که باید توسط کاراکتر اصلی بازی، پسری با نام «واندر» کشته می‌شدند، تشکیل شده بود. شاید گیم‌پلی این بازی در وهله اول تکراری و خسته‌کننده به نظر برسد، اما درست همین‌جاست که به هنرِ بازی‌سازیِ اوئدا پی می‌بریم. بازی شدو آو ده کلوسوس در کمال سادگی‌اش، چنان تجربه‌‌ای شخصی و ماندگار را تقدیم مخاطب می‌کند که تا عمر دارید از یاد و خاطرتان محو نخواهد شد. جدای از گیم‌پلی، طراحی محیط و موسیقی این بازی نیز در تبدیل این اثر به یکی از شاهکارهای ماندگار صنعت ویدیوگیم کمک بسیاری کرده‌اند.  

موفقیت‌های نسخه پلی‌استیشن دوی بازی شدو آو ده کلوسوس تیم سونی را مجاب می‌کند تا این بازی به‌یاد ماندنی را باری دیگر و برای کنسول‌های نسل هفتمی و هشتمی هم روانه بازار کنند. این‌گونه می‌شود که ابتدا در سال ۲۰۱۱ میلادی، نسخه‌ی ریمستر بازی شدو آو ده کلوسوس به همراه ساخته‌ی اول تیم‌ایکو یعنی بازی ایکو با نام The Ico & Shadow of the Colossus Collection، توسط استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) و برای کنسول پلی‌ استیشن 3 روانه بازار شده و نسخه‌ی ریمیکی از این بازی در سال ۲۰۱۸ میلادی برای کنسول‌های پلی استیشن 4 روانه بازار می‌شود. آخرین پروژه‌ی فومیتو اوئدا برای کپمانی سونی اما بازی لست‌گاردین (The Last Guardian) بود که بالاخره پس از سال‌ها تاخیر و انتظار، در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر می‌شود. اوئدا در حال حاضر در تیمی با نام genDESIGN در حال کار روی جدیدترین بازی خود است. 

به تازگی نسخه ریمیک این بازی برای دارندگان پلی‌استیشن پلاس رایگان شده است و به این ترتیب فرصتی بسیار عالی برای کسانی بدست آمده که هنوز موفق به تجربه‌ی این بازی به‌یادماندنی نشده‌اند. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم در جدیدترین قسمت از برنامه ری‌لود زومجی، سری به بازی شدو آو ده کلوسوس زده و در کنار کشتن سه غول اول بازی، مکانیزم‌های گیم‌پلی و طراحی منحصر به فرد دنیای این بازی را با هم مرور کرده باشیم. پس این شما و این هم غول‌کشی، به‌سبک فومیتو اوئدا!

دانلود از آپارات | تماشا از یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده