نویسنده: مسیح کریمی
// یکشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱

بیوگرافی رنی زلوگر؛ نامزد بهترین بازیگر زن اسکار 2020

در این مطلب به معرفی رنی زلوگر، بازیگر معروف آمریکایی خواهیم پرداخت و با وی بیشتر آشنا می‌شویم. با زومجی همراه باشید.

رنی زلوگر در ۲۵ آوریل ۱۹۶۹ در شهر کیتی در ایالت تگزاس آمریکا به‌دنیا آمد. او فرزند یک مهندس سوییسی بزرگ شده‌ در استرالیا و یک پرستار از مردمان بومی سامی (مردم بومی اسکاندیناوی) بود که در یک کشتی مهاجر با یکدیگر آشنا شده بودند. در دوره دبیرستان، زلوگر شروع به بازیگری در باشگاه کرد و از آن زمان به بازیگری علاقه‌مند شد. بااین حال، او در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه تگزاس شهر آستین در رشته ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد و پس از پایان دانشگاه تصمیم گرفت تا بالاخره به بازیگری بپردازد. با توجه به اینکه ورود به هالیوود بسیار سخت بود، زلوگر تصمیم گرفت تا در تگزاس بماند و در شهر هوستون برای بازیگری تلاش کند و در این دوره او برای درآمد به پیش خدمتی روی آورد. در نهایت زلوگر موفق شد در سال ۱۹۹۲ در فیلم تلویزیونی A Taste for Killing به ایفای نقش بپردازد تا رسما وارد عرصه بازیگری شود و سپس در طول سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ در آثار دیگری مثل Dazed and Confused و Murder in the Heartland نیز حضور داشت که نام او در بین عوامل تولید دیده نمی‌شد. زلوگر با بازی در فیلم جودی، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۰ است که به همین دلیل، نگاهی به زندگی شخصی و کاری وی خواهیم داشت.

زلوگر پیش از بازیگری به پیش خدمتی روی آورد

سال ۱۹۹۴ زلوگر با بازی در فیلم Shake, Rattle and Rock، فیلم Reality Bites و فیلم Love and a .45 توانست به‌صورت جدی‌تر وارد عرصه سینما و تلویزیون شود و مورد توجه تهیه‌کنندگان قرار گرفت. زلوگر در سال ۱۹۹۷ در فیلم Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation به‌کارگردانی کیم هنکل، با متیو مک کانهی هم‌بازی شد. پس از بازی در آثاری چون فیلم Empire Records و فیلم The Whole Wide World، زلوگر در سال ۱۹۹۶ در فیلم Jerry Maguire به‌کارگردانی کامرون کرو، نقش آفرینی کرد که او در این فیلم با تام کروز هم‌بازی بود. بازی زلوگر مورد توجه منتقدان قرار گرفت و او برای بازی در فیلم «جری مگوایر» موفق شد در انجمن بازیگران فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل زن شود. در ادامه زلوگر در آثار دیگری چون فیلم One True Thing به‌کارگردانی کارل فرانکلین و با بازی مریل استریپ و محصول سال ۱۹۹۸ و فیلم The Bachelor به‌کارگردانی گری سینیور که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، به ایفای نقش پرداخت و پایان قرن بیستم و شروع قرن جدید تنها شروع کارنامه پر افتخار این بازیگر زن بود.

رنی زلوگر

پایان قرن بیستم و شروع قرن جدید تنها شروع کارنامه پر افتخار زلوگر بود

در سال ۲۰۰۰ در ابتدا شاهد حضور زلوگر در فیلم Me, Myself & Irene با بازی جیم کری و به‌کارگردانی پیتر و بابی فارلی بودیم و پس از آن وی در فیلم Nurse Betty نقش آفرینی کرد که بازی در این فیلم باعث شد تا زلوگر برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود و حتی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک فیلم موزیکال یا کمدی را از گلدن گلوب دریافت کند. در سال ۲۰۰۱ شاهد نقش‌آفرینی زلوگر در فیلم Bridget Jones's Diary به‌کارگردانی شارون مگوایر بودیم که زلوگر برای بازی در این فیلم موفق شد نامزد دریافت جوایز از مراسم‌های معتبری چون گلدن گلوب و بفتا شود و همچنین او برای اولین‌بار برای بازی در «خاطرات بریجت جونز» نامزد دریافت جایزه اسکار شد، اما در هر سه مراسم ناکام ماند و نتوانست جایزه‌ای در این مراسم‌ها دریافت کند. پس از بازی در فیلم White Oleander که توفیق زیادی برای او نداشت، زلوگر در فیلم Chicago به‌کارگردانی راب مارشال که در سال ۲۰۰۳ اکران شد، بسیار خوش درخشید و برای بازی در فیلم شیکاگو توانست برای دومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار و همچنین بفتا شود، اما بار دیگر در این دو مراسم ناکام بود.

زلوگر برای بازی در فیلم Cold Mountain موفق به دریافت جایزه اسکار شد

بااین حال، زلوگر برای بازی در فیلم Chicago برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شد و توانست برای دومین‌بار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن در یک فیلم موزیکال یا کمدی را دریافت کند. پس از این موفقیت بود که زلوگر در فیلم Cold Mountain محصول سال ۲۰۰۳ و به‌کارگردانی آنتونی مینگلا، با جود لا، نیکول کیدمن و غیره هم‌بازی شد. بازی بسیار درخشان زلوگر در فیلم کوهستان سرد باعث شد تا او نه تنها برای چهارمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و برای سومین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار و بفتا شود، بلکه او توانست برای اولین‌بار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کند و همچنین برای اولین‌بار نیز موفق به دریافت جایزه بفتا و برای سومین‌بار موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد. زلوگر برای بازی در فیلم Chicago و فیلم Cold Mountain جوایز متعددی را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۴ در فیلم Bridget Jones: The Edge of Reason به‌کارگردانی بیبان کیدرون، جلوی دوربین رفت و توانست برای پنجمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود، اما در مراسم اسکار او نتوانست موفقیتش را تکرار کند.

فیلم Cold Mountain

زلوگر از سال ۲۰۱۰ و به مدت ۶ سال از عرصه بازیگری کنار رفت

همچنین زلوگر طی این مدت در انیمیشن Shark Tale به صداپیشگی پرداخته بود. فیلم Cinderella Man به‌کارگردانی ران هاوارد، فیلم بعدی مهم کارنامه زلوگر بود که در این فیلم وی با راسل کرو هم‌بازی شد و با اینکه فیلم در فصل جوایز موفق بود، اما حاصلی برای زلوگر نداشت. بااین حال، زلوگر برای بازی در فیلم Miss Potter به‌کارگردانی کریس نونان که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، توانست برای ششمین‌بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شود، اما باری دیگر در مراسم‌هایی چون اسکار و بفتا ناکام بود و این در واقع آخرین‌باری بود که شاهد نامزد شدن وی در یک فیلم در جوایز معتبر بودیم و پس از آن وی در آثاری چون فیلم Leatherheads به‌کارگردانی جرج کلونی و فیلم Appaloosa به‌کارگردانی و با بازی اد هریس به‌همراه ویگو مورتنس و جرمی آیرونز که هر دو فیلم در سال ۲۰۰۸ منتشر شدند، سه فیلم New in Town، انیمیشن Monsters vs. Aliens (صداپیشگی)، فیلم My One and Only و فیلم Case 39 در سال ۲۰۰۹ و فیلم My Own Love Song در سال ۲۰۱۰ نقش‌آفرینی کرد و سپس به مدت ۶ سال شاهد غیبت وی بودیم.

فیلم Judy باعث شد تا زلوگر برای چهارمین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود

زلوگر با بازی در فیلم The Whole Truth در سال ۲۰۱۶ به عرصه بازیگری بازگشت و در همین سال بار دیگر نقش بریجت جونز را در فیلم Bridget Jones's Baby بازی کرد. در ادامه و در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز شاهد نقش‌آفرینی وی در فیلم Same Kind of Different as Me و فیلم Here and Now بودیم. با اینکه زلوگر بیش از یک دهه از اوج فاصله گرفته بود و دیگر خبری از بازی‌های ماندگار و حضور وی در فصل جوایز نبودیم، اما زلوگر با بازی در فیلم Judy به‌کارگردانی روپرت گولد در سال ۲۰۱۹ بازگشت شکوهمندانه‌ای را داشت. این فیلم براساس زندگی جودی گارلند ساخته شده و با اینکه خود فیلم خیلی نتوانست نظر منتقدان را جلب کند، اما بازی زلوگر با تحسین منتقدان مواجه شده و او برای بازی در فیلم جودی توانست پس از سال‌ها دوباره نامزد جوایز معتبری شود و حتی برای چهارمین‌بار توانست جایزه گلدن گلوب و برای دومین‌بار جایزه بفتا را دریافت کند. همچنین وی برای اولین‌بار بود که توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش زن در یک سریال درام را دریافت کند و سه جایزه قبلی او در بخش بازیگر نقش مکمل و بهترین بازیگر نقش زن در یک سریال موزیکال یا کمدی بود.

فیلم Judy

همچنین فیلم Judy باعث شد تا زلوگر برای چهارمین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شود و او امیدوار است برای دومین‌بار این جایزه را دریافت کند. در صورتی که زلوگر این جایزه را دریافت کند،‌ برای اولین‌بار خواهد بود که جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را دریافت می‌کند و او پیش از این در بخش مکمل جایزه اسکار دریافت کرده بود. با وجود رقیبان سرسختی مثل اسکارلت جوهانسون، از زلوگر به‌عنوان شانس اصلی جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن یاد می‌شود. همچنین در سال ۲۰۱۹ شاهد حضور زلوگر در سریال What/If محصول شبکه نتفلیکس نیز بودیم، اما در حال حاضر آینده کاری این بازیگر و کار بعدی وی مشخص نیست.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده