بازی SIMULACRA 2 اثری شبیه‌ساز و نه ترسناک است که آن‌طور که باید نتوانسته است از پتانسیل خود استفاده کند و صرفا به تجربه‌ای متفاوت و چندساعته برای کاربران تبدیل شده است. با زومجی همراه باشید.

یکی از محبوب‌ترین سبک‌های بازی‌های موبایل، سبک شبیه‌ساز است که به کاربران اجازه می‌دهد یک رویداد واقعی را در دنیای مجازی تجربه کنند. به‌نحوی که اگر المان‌های این بازی‌ها به‌خوبی پیاده‌سازی شوند، می‌توانند به آثاری ارزشمند و سرگرم‌کننده تبدیل شوند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان خود باقی بمانند. از طرفی هم ما بازی‌های ترسناک را داریم که بازیکنان خاصی مخاطب آن‌ها هستند و اکثر آن‌ها سعی می‌کنند با فضاسازی مناسب، تجربه‌ای دلهره‌آور را برای کاربران رقم بزنند. سال ۲۰۱۷ بود که یک استودیو کوچک مالزیایی به‌نام Kaigan Games OÜ یک بازی شبیه‌ساز و ترسناک ماجراجویی به‌نام SIMULACRA را منتشر کرد که در آن بازیکنان باید با تجربه رابط کاربری یک موبایل، معمای یک پرونده جنایی را حل می‌کردند. این بازی با الهام از آثار سبک اشاره و کلیک و با استفاده از ویدیوهای واقعی، تجربه‌ای متفاوت را در اختیار کاربران قرار داده بود و پس از انتشار موفق شد نظر مثبت منتقدان را جلب خود کند. در این بازی بازیکنان باید ازطریق گشت‌وگذار در یک گوشی‌ موبایل و کسب اطلاعات و سرنخ‌های مختلف و حل معماهای گوناگون، پرده از راز داستان بازی برمی‌داشتند. حال به‌تازگی استودیو Kaigan Games دومین نسخه از این بازی را با نام SIMULACRA 2 در اختیار کاربران قرار داده است و بازیکنان می‌توانند باری دیگر این اثر شبیه‌ساز موبایل جذاب را تجربه کنند. پیش از انتشار بازی سازندگان وعده داده‌ بودند که محتویات بسیار بیشتری نسبت به نسخه اول را پیش‌روی مخاطب قرار دهند و نسخه دوم نسبت به نسخه اول بسیار جاه‌طلبانه‌تر باشد. حال این بازی برای پلتفرم پی‌سی و سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS منتشر شده است و ما در زومجی قصد داریم در این بررسی ببینیم که آیا سازندگان موفق شده‌اند به وعده‌های خود عمل کنند یا خیر.

SIMULACRA 2
SIMULACRA 2
SIMULACRA 2

داستان بازی SIMULACRA 2 سال‌ها پس از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد و این‌بار هم باز شاهد حضور کارآگاه موریلو هستیم که باری دیگر درگیر یک پرونده جنایی مرموز شده است. از همان ابتدا بازی از شما می‌خواهد که از بین دو شخصیت یک خبرنگار و یک کارآگاه تازه‌کار یکی را انتخاب کنید. سپس موریلو را مشاهده می‌کنید که برای شما ماجرای پرونده قتل اینفلوئنسری جوان به‌نام مایا کرِین (Maya Crane) را بازگو می‌کند که به‌شکل اسرارآمیزی به‌قتل رسیده است و پلیس هم بدون پیگیری پرونده، آن را مختومه اعلام کرده است. موریلو از شما می‌خواهد که در این پرونده به او کمک کنید و در این راه تنها سرنخ او گوشی همراه مقتول است. او گوشی را به‌شما می‌دهد و انتظار دارد تا بتوانید ازطریق آن سر از زندگی مایا دربیاورید و قاتل او را پیدا کنید. با دراختیار گرفتن موبایل، بازی شما را در یک شبیه‌ساز موبایل واقعی قرار می‌دهد و از این‌جا به بعد وظیفه اصلی شما شروع می‌شود.

چیزی که همان اول جلب توجه می‌کند، جزئیات بالا و رابط کاربری موبایل شبیه‌سازی شده است. طراحی موبایل، رابط کاربری و نرم‌افزارهای موجود در آن همگی به‌خوبی و با جزئیات بالایی طراحی شده‌اند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید در بخش گالری موبایل، تصاویر زندگی یک اینفلوئنسر و دغدغه‌های او را به‌خوبی از نزدیک مشاهده کنید و حتی با مطالعه ایمیل‌ها و مکالمات او با اطرافیانش در جریان وقایع زندگی او قرار گیرید. در این بین شما با برخی تصاویر، ویدیوها، ایمیل‌ها و مکالماتی روبه‌رو می‌شوید که ظاهرا به روی گوشی پاک شده‌اند و باید برای پیش‌بردن روند حل پروند بازیابی شوند. همان‌طور که گفته شد بازیابی اطلاعات موبایل، نیازمند اسکن کردن و استخراج مدارک و سرنخ‌های مختلف است. برای پیگیری زندگی مایا، موریلو از همان ابتدا از شما می‌خواهد که پیغام‌ها، ایمیل‌ها و پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کنید. در دنیای بازی SIMULACRA 2، دو برنامه Kimera و Jabbr نقش شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توییتر را بازی می‌کنند. مکانی‌که افرادی همانند مایا طرفداران خود را در جریان زندگی روزمره‌شان قرار می‌دهند و در آن‌ پست‌های مختلفی را برای آن‌ها به اشتراک می‌گذارند. از همان ابتدا متوجه می‌شوید که مایا سه دوست صمیمی و اینفلوئنسر دیگر به‌نام‌های مینا، آریا و رکس دارد که احتمالا آن‌ها اطلاعاتی راجع به مرگ او دارند و شما بیشتر وقت خود را باید با سر و کله زدن با این افراد و گشت‌وگذار در صفحات اجتماعی آن‌ها سپری کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بخش اعظمی از اطلاعات موبایل پاک شده است و شما باید آن‌ها را به کمک نرم‌افزار WARDEN که موریلو دراختیار شما قرار داده‌ است، بازیابی کنید. نحوه عملکرد برنامه WARDEN بدین صورت است که شما تنها کافی است محتویات مورد نظر خود را مطالعه کنید تا این برنامه درصورتی‌که آن‌ها را مهم باشند، به‌عنوان مدرک ذخیره کند. سپس شما می‌توانید با پیش‌روی در بازی از مدارک ذخیره شده برای بازگردانی اطلاعات گوشی استفاده کنید. همچنین این نرم‌افزار قابلیت‌های دیگری همانند جست‌وجو در دیتابیس پلیس و مکالمه نوشتاری با موریلو را هم دراختیار شما قرار می‌دهد که هرکدام به‌نحوی به پیش بردن روند حل پرونده به شما کمک می‌کند. متأسفانه سازندگان تمرکز زیادی روی گشت‌وگذار شما در صفحات اجتماعی دیگر افراد گذاشته‌اند و شما مجبور هستید وقت بسیاری را صرف باز و بسته کردن پست‌های مختلف و مطالعه نظرها کنید. بااین‌حال طراحی گوشی هوشمند و شبیه‌سازی کردن آن به خوبی انجام شده است و شما جزئیات فراوانی را در جای‌جای این دستگاه و برنامه‌های آن مشاهده می‌کنید که نشان از تمرکز سازندگان روی طراحی دقیق محیط بازی دارد.

SIMULACRA 2

در بازی SIMULACRA 2 هدف شما بیشتر از همه جمع‌آوری مدارک و استفاده از آن‌ها در مکالمه‌هایی است که با مضنونین انجام می‌دهید. شما باید از مدارک استفاده کنید تا به آن‌ها فشار بیاورید و از آن‌ها اطلاعات بیرون بکشید. اما متأسفانه کلیت بازی به همین‌جا ختم می‌شود و در بازی خبری از معماها و پازل‌های چالش‌برانگیز نیست. درمجموع شاید تنها معماهای بازی پیدا کردن را بتوان پرسش‌های امنیتی ایمیل مایا و پیدا کردن رمز کمد رختکن او قلمداد کرد که حل کردن آن‌ها هم چندان نمی‌تواند وقتی از شما بگیرد. سازندگان SIMULACRA 2 را یک اثر ترسناک معرفی کرده‌اند. درصورتی‌که لحظات ترسناک (اگر بتوانیم آن‌ها را ترسناک خطاب کنیم) بازی به‌شدت نسبت به نسخه اول کم‌تر است و درمجموع به‌سختی می‌توان این بازی را اثری دلهره‌آور به‌شمار آورد. همچنین در ابتدای بازی این حس به شما القا می‌شود که قرار است با یک داستان پر پیچ و خم روبه‌رو باشید، اما با پیش‌روی در بازی و جمع‌آوری مدارک مختلف کم‌کم متوجه می‌شوید که داستان بازی عمق آن‌چنانی ندارد و پس از مدت کوتاهی ماجرای کلی قتل هم برای شما آشکار می‌شود. همان‌طور که گفته شد، بخش اعظم بازی به مکالمات شما با دوستان و آشنایان مایا سپری می‌شود. بازی به شما اجازه می‌دهد تا پاسخ خود به دیگر افراد را از بین سه گزینه انتخاب کنید. البته که در بسیاری از موارد انتخاب هرکدام از گزینه‌ها به نتیجه‌ای یکسان ختم می‌شود و تنها در انتهای بازی این انتخاب‌ها تا حدودی می‌توانند تعیین‌کننده باشند. سازندگان پایان‌بندی‌های مختلفی را برای بازی درنظر گرفته‌اند که تنها یکی از آن‌ها پایان خوب به‌شمار می‌رود و برای رسیدن به آن باید تمامی مدارک را پیدا کنید و مکالمات را با افراد آن‌طور که باید پیش ببرید.

در مورد گرافیک بازی هم از آن‌جایی که با رابط کاربری یک دستگاه موبایل سر و کار داریم، نمی‌توان اظهارنظر چندانی کرد. بااین‌حال طراحی برنامه‌های مختلف مخصوصا Kimera و Jabbr در عین ساده بودن، از جزئیات جذابی برخوردار است و شما را یاد دنیای واقعی که در آن حضور دارید می‌اندازد. ویدیوهای بازی هم همگی فوتیج‌های واقعی هستند که در آن‌ها مایا و دوستانش نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. شما می‌توانید در بخش تنظیمات، رزولوشن این ویدیوها را تا 1080p بالا برده و از کیفیت بالای آن‌ها لذت ببرید. در مورد صداگذاری بازی هم می‌توان گفت که به شما این حس را القا می‌کند که واقعا در حال استفاده از یک گوشی موبایل هستید و حتی می‌توانید در پس‌زمینه یک موسیقی را از آلبوم انتخاب کرده و پخش کنید.

متن جایگزین
متن جایگزین
متن جایگزین

SIMULACRA 2 درواقع تلاش دوباره سازندگان استودیو Kaigan Games برای بازسازی بازی‌ای است که پیش از این با ارائه تجربه‌ای جدید موفق شده بود تا مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کند. آن‌ها این بار سعی کردند تا با افزودن محتویات بیشتر به شبیه‌ساز موبایل خود، بازی SIMULACRA 2 را به اثری به‌مراتب بهتر و سرگرم‌کننده‌تر تبدیل کنند. اما واقعیت این است که حذف المان‌های معمایی بازی و تمرکز بیش از اندازه روی گشت‌وگذار در فضای مجازی و زندگی دوستان مایا، نه‌تنها به بهتر شدن بازی کمک نکرده است، بلکه باعث شده تا کاربران نتوانند آن‌طور که باید با بازی SIMULACRA 2 و داستان آن ارتباط برقرار کنند. با این وجود تجربه این بازی می‌تواند کاربرانی را که از نسخه اول لذت برده‌اند و افرادی که قصد دارند تا اثری شبیه‌سازوکارآگاهی را تجربه کنند، چند ساعتی سرگرم کند.

بازی موبایل SIMULACRA 2 روی سیستم‌عامل اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

SIMULACRA 2

بازی SIMULACRA 2 یک موبایل شبیه‌سازی شده است که در آن می‌توانید زندگی یک اینفلوئنسر را با جزئیات فراوان از نزدیک تجربه کنید و پرده از راز قتل او بردارید. بازی از همان ابتدا به شما نوید تجربه یک اثر ترسناک و لذت‌بخش را می‌دهد، اما خیلی زود از وعده‌های خود فاصله می‌گیرد و نمی‌تواند از پتانسیل‌هایی که دارد، استفاده کند. تمرکز زیاد روی گشت‌وگذار در فضای مجازی و عدم وجود معماهای چالش‌برانگیز تنها بخشی از مشکلات این بازی به‌شمار می‌روند که درنهایت درکنار هم باعث شده‌اند تا SIMULACRA 2 نتواند به اثری کاملا برتر نسبت نسخه اول خود تبدیل شود.
بهزاد بهرامی جو

7

نقاط قوت

  • جزئیات بالای شبیه‌سازی موبایل
  • شبکه‌های اجتماعی Jabbr و Kimera

نقاط ضعف

  • داستان سطحی
  • تمرکز بالا روی مکالمات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • عدم وجود معماهای چالش‌برانگیز
  • محدود بودن المان‌های ترسناک بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده