استودیو Toys for Bob، استودیو Beenox و استودیو اکتیویژن شانگهای با ساخت بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time نشان دادند که می‌توان هم به ریشه‌ها وفادار بود و هم گیمرهای جدید را به ذوق آورد.

بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time به طرز محسوسی با علاقه‌ی فراوان سازندگان به مجموعه‌ی «کرش بندیکوت» خلق شده است

«کرش بندیکوت 4» بازی زیبایی است. فعلا مشغول صحبت راجع به کیفیت و کمیت طراحی مراحل بازی نیستم و واقعا فقط در رابطه با ظاهر آن صحبت می‌کنم. سازندگان به سرعت به گیمر نشان می‌دهند که زبان بصری دنیای سه‌گانه‌ی اصلی «کرش بندیکوت» را می‌فهمند و توانستند نسخه‌ای به‌روزرسانی‌شده از آن را ارائه دهند. Crash Bandicoot 4: It's About Time یکی از خوش‌جلوه‌ترین بازی‌های کارتونی چند سال اخیر به حساب می‌آید و همین نکته باعث می‌شود که چشم و ذهن گیمر را خسته نکند. بالاخره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های یک بازی پلتفرمر سه‌بعدی در سال پایانی نسل ۸ آن است که بتواند قیمت ۶۰ دلاری خود به‌عنوان یک ویدیوگیم AAA را توضیح بدهد. در نتیجه استودیوهای سازنده، چاره‌ای جز ارائه‌ی حجم قابل توجهی از محتوا به مخاطب ندارند. هر گیمری هم خوب می‌فهمد که وقتی کمیت محتوا را افزایش می‌دهید، بدون شک کار سخت‌تری برای حفظ کیفیت و جلوگیری از به تکرار افتادن و خسته‌کننده شدن محصول دارید.

دانلود بررسی ویدیویی از آپارات | تماشا در یوتیوب

به همین خاطر خوشحال‌کننده است که حتی گیمرهایی که گرافیک فنی و هنری یک بازی را بالاتر از هر مورد دیگر جدی می‌گیرند، از میزان تنوع تصویری حاضر در بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time راضی می‌شوند. تازه این نقطه‌ی قوت «کرش بندیکوت 4» صرفا به خوش رنگ‌ولعاب بودن و تنوع محیط‌های آن مربوط نیست. بلکه می‌توان در لحظه به لحظه‌ی بازی هم محیط‌های جدید را دید و هم به سه‌گانه‌ی اصلی کرش فکر کرد.

محیط‌ها و عناصر حاضر در آن‌ها نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی همان موارد دیده‌شده در بازی‌های قبلی هستند. کاراکترها صرفا طراحی مدرن و جذب‌کننده‌ای از شخصیت‌های دوست‌داشتنی قدیمی را دارند؛ دقیقا مثل موسیقی متن بازی که همزمان با خواستنی بودن در برخی بخش‌ها، قطعا باب میل همه نیست. ولی کاملا به ریشه‌های مجموعه وفادار مانده است. استودیو Toys for Bob، «کرش بندیکوت» جدید را فقط در بخش‌هایی به‌روزرسانی کرده است که اگر به‌روز نمی‌شدند، امکان نداشت بازی بتواند مخاطب نوجوان یا گیمرهای ناآشنا با مجموعه بازی Crash Bandicoot را جذب کند.

باس فایت خاص با رنگ آمیزی عجیب در بازی کرش بندیکوت 4 اکتیویژن

داستان Crash Bandicoot 4: It's About Time همان‌قدر که از این مجموعه انتظار دارید، پرشده از شوخی‌ها، لحظات اغراق‌آمیز و بی‌منطقی سرگرم‌کننده‌ای است که همیشه در حاشیه قرار می‌گیرد و صرفا مقداری به جذابیت کلی تجربه‌ی بازی می‌افزاید. یک بار دیگر انتروپی و دکتر نئو کورتکس می‌خواهند به کمک اوکا اوکا کرش را نابود کنند و یک بار دیگر کرش، کوکو و آکو آکو باید به نجات جهان بپردازند. این بار البته کرش به خاطر ایجاد شدن یک حفره در صفحه‌ی فضا-زمان، به محیط‌های بسیار بیشتری سر می‌زند و می‌خواهد به کمک چهار ماسک قدرت باستانی، نظم را به دنیا بازگرداند.

هر شخصی که سری بازی Crash Bandicoot را می‌شناسد، می‌داند که نباید با انتظارات ویژه‌ای به سمت داستان و داستان‌گویی آن برود. ولی خوش‌بختانه Crash Bandicoot 4: It's About Time در معرفی ذات داستانی خود به مخاطب تازه‌نفس هم عالی است و در عرض چند دقیقه به همه می‌فهماند که قصه در مقابل گیم‌پلی بازی، چه جایگاهی دارد. در نتیجه تک‌تک کات‌سین‌های داستانی، دیالوگ‌های جالب و کمدی تصویری «کرش بندیکوت 4»، همواره حکم ارزش افزوده بر کشش گیم‌پلی چالش‌برانگیز و شیرین بازی را دارند.

تمساح بدجنس و خنده دار مقابل هیولاهای مرداب با تفنگ بزرگ در بازی کرش بندیکوت ۴

بااین‌حال گیمرهایی که از سال‌ها قبل با سری بازی Crash Bandicoot همراه شدند، به کمک این بازی بیشتر لبخند می‌زنند. زیرا Crash Bandicoot 4: It's About Time پرشده از ارجاعاتی به‌جا و عالی به قسمت‌های قبلی است که اصلا برای بازیکن‌های جدید مجموعه هم خسته‌کننده و آزاردهنده نمی‌شوند. این الگوی رفتاری را می‌توانید در بخش به بخش بازی ببینید؛ ارائه‌ی لذت و سرگرمی به همه‌ی مخاطبان و دادن کمی شیرینی بیشتر به طرفدارانی که سال‌ها ماجراجویی‌های کرش و کوکو را دنبال کردند.

حتی طراحی گیم‌پلی بازی هم به همین شکل انجام شده است و افرادی که از مدت‌ها قبل به «کرش بندیکوت» عشق می‌ورزند، هیچ مشکلی در شناخت ساختار چالش‌های «کرش بندیکوت 4» ندارند. از این جذاب‌تر هم آن که بازیکنان جدید صرفا اگر به گیم‌پلی پلتفرمر سه‌بعدی علاقه‌مند باشند، با هیچ مانعی برای همراه شدن با بازی مواجه نمی‌شوند.

«کرش بندیکوت 4» واقعا لحظه به لحظه به شکل شیرینی چالش‌برانگیز است. خوش‌بختانه این بازی در عین سرگرم‌کنندگی برای بازیکنان هدف، اصلا نمی‌خواهد مورد پسند همه واقع شود

این وسط باید به یاد داشت که شاید Crash Bandicoot 4: It's About Time دو گزینه‌ی رترو و مدرن را به‌عنوان تعیین‌کننده‌ی درجه‌ی سختی، مقابل گیمر بگذارد. ولی بازی به طرز واضحی در اصل برای حالت مدرن ساخته شده است و به اندازه‌ای در همین حالت چالش‌برانگیز است که دشواری گیم‌پلی در حالت رترو، عملا دیوانه‌کننده به نظر می‌آید. در نگاه من این تصمیم استودیو سازنده به هیچ عنوان یک ایراد نیست. زیرا حالت مدرن بازی انقدر پرشده از چالش‌های فراون به نظر می‌رسد که عملا پشت سر گذاشتن مراحل در آن، به اندازه‌ی پشت سر گذاشتن مراحل در سه‌گانه‌ی اصلی «کرش بندیکوت» زمان می‌برد. ولی احتمالا گیمرهایی پیدا می‌شوند که با نگاه افراطی بگویند که سازندگان باید کاری می‌کردند که دقیقا حالت رترو همان سطح از چالش‌برانگیزی و سختی گذشته را ارائه بدهد. در نگاه آن‌ها بازی جدید به هیچ عنوان نباید با محوریت حالت مدرن ساخته می‌شد؛ حالتی که در آن پس از رسیدن به هر چک‌پوینت، می‌توانید بی‌نهایت بار بمیرید ولی برای ذخیره‌ی کامل پیشرفت خود وادار به تکمیل مرحله هستید.

کوکو مشغول چرخیدن با سرعت بسیار زیاد در مراحل پلتفرمر بازی کرش بندیکوت 4

از آن‌جایی که خواه یا ناخواه سازندگان بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time نمی‌توانند در بازار ویدیوگیم امروز مشتری‌های زیادی داشته باشند، داشتن چنین انتظارات اغراق‌آمیزی بی‌معنی است. آن هم وقتی بازی در تمامی جنبه‌های مهم کاملا وفادار به مجموعه باقی می‌ماند و صرفا با چنین تصمیمات درستی، تجربه شدن خود برای گیمرهای جدید را «ممکن» کرده است.

به‌عنوان یک بازی پرشده از چالش‌ها که بارها و بارها در آن شکست را می‌پذیریم، Crash Bandicoot 4: It's About Time تعادل بسیار خوبی در طراخی مراحل دارد

«کرش بندیکوت 4» یک بازی آسان نیست و بارها و بارها مخاطب را شکست می‌دهد. به‌گونه‌ای که بعضا انقدر از غلبه بر یک چالش سخت آن به هیجان می‌آیید که می‌خواهید چند دقیقه فقط مشغول جشن گرفتن این پیروزی شوید. ساخته‌ی جدید استودیو Toys for Bob مدام مخاطب را به اشکال منطقی به چالش می‌کشد و مثل یک بازی پازل‌محور، ما را مجبور به تفکر منطقی می‌کند؛ تا هر بار به این فکر کنیم که باتوجه‌به منطق بازی و توانایی‌های هر شخصیت، چگونه می‌توانیم خود را از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب برسانیم. جالب‌تر هم اینکه حتی پس از چندین و چند ساعت تجربه، ناگهان بازی در یکی از مراحل اصلی خود می‌تواند از ابتدا بعضی از گیمرها را برای چند دقیقه مشغول بررسی همه‌ی جوانب کند.

البته که همچنان به عادت همیشگی مجموعه، شانس نقش قابل توجهی در تعدادی از مراحل دارد و مثلا دو مورد از باس‌فایت‌های بازی انقدر شلوغ و بی‌نظم هستند که عملا احساس می‌کنید بیشتر از توانایی شما، بخت‌واقبال شما را به چالش کشیده‌اند. ولی خوش‌بختانه تعداد این مراحل در بازی جدید واقعا حداقلی به نظر می‌آید و طی اکثر دقایق، مخاطب Crash Bandicoot 4: It's About Time به یادگیری بیشتر و افزودن لذت‌بخش بر توانایی‌های خود می‌پردازد.

به همین خاطر در درصد قابل توجهی از دقایق بازی، بازیکن مدام روبه‌روی چالش‌هایی قرار می‌گیرد که پشت سر گذاشتن آن‌ها احساس شیرین پیروزی را درون وجودمان جاری می‌سازند. تازه گیم‌پلی سریع و مفرح اثر هم سبب می‌شود که تحمل درد شکست‌های پیاپی به امید رسیدن به پیروزی، غیرممکن نباشد.

نقشه بزرگ و متنوع در بازی کرش بندیکوت 4 با حضور کرش و کوکو

اکنون که از سرعت زیاد گیم‌پلی بازی گفتیم، باید به اولین و آخرین ایراد فنی آن روی برخی از کنسول‌ها نیز اشاره کنیم. اگر بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time را روی PS4 Pro یا Xbox One X تجربه کنید، هیچ مشکلی ندارید و با اجرای بازی به‌صورت ۶۰ فریم بر ثانیه مواجه می‌شوید. «کرش بندیکوت 4» روی کنسول‌های میان‌نسلی مایکروسافت و سونی، فقط در ثانیه‌هایی محدود از فریم‌ریت ۶۰ فاصله می‌گیرد و اصلا گیمر را اذیت نمی‌کند.

ولی بازیکنانی که به برخی موارد مانند عدم حفظ فریم‌ریت بازی حساس هستند و حتی ممکن است به خاطر همین موضوع پس از یک ساعت بازی کردن دچار اندکی سردرد بشوند، از عملکرد فنی «کرش بندیکوت 4» روی PS4 و ایکس باکس وان راضی نخواهند بود. زیرا مشکل اصلا بر سر نرسیدن فریم‌ریت بازی به عدد ۶۰ روی این کنسول‌ها نیست. بلکه مشکل این‌جا است که سازندگان فریم‌ریت محصول روی آن کنسول‌ها را قفل نکرده‌اند.

اکثر بازی‌ها وقتی از کمبودهای سخت‌افزار آگاهی دارند، به‌صورت قفل‌شده روی یک فریم‌ریت مشخص مثل ۳۰ عرضه می‌شوند. البته که اجرا شدن بازی روی فریم‌ریت ۳۰، اصلا به اندازه‌ی اجرا شدن آن با فریم‌ریت ۶۰ جذاب نیست. ولی حداقل وضعیت بدی پیش نمی‌آید که در آن مدام شاهد پریدن فریم‌ریت بین اعداد ۳۰ تا ۶۰ هستیم. این اتفاق حقیقتا بعضی از گیمرها را آزار می‌دهد و سازندگان باید تلاش بیشتری برای رفع مشکل یادشده می‌کردند.

قایق سواری با موتور آتشین در رودخانه بازی Crash Bandicoot 4 مشغول جمع کردن میوه ها و امتیازات

بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time تقریبا به همان اندازه‌ای که هر بازیکن بخواهد، برای او محتوا کنار گذاشته است

خلق موقعیت‌های متنوع به کمک مینی‌گیم‌های کوتاه متفاوت، تبدیل کردن گشت‌وگذار مفصل در محیط به تنها راه پیشرفت در بخش‌هایی خاص از بازی و آزاn کردن بیشتر و بیشتر مراحل اصلی و فرعی. این‌ها تنها بخشی از کارهای انجام‌شده توسط بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time برای جلب نظر مخاطب هستند. بازی دائما گیمر را درگیر با خود نگه می‌دارد و بدون تحمیل محتواهای اضافه بر او، مدام مراحل بیشتری را تقدیم وی می‌کند. اگر فقط می‌خواهید به‌صورت مستقیم مراحل داستانی اصلی را پشت سر بگذارید و آن‌چنان به شکستن همه‌ی جعبه‌ها اهمیت ندهید، هیچ مشکلی نیست. اما بازی اجازه می‌دهد که بدانید با انجام هر کار اضافه، پاداشی دریافت می‌کنید. برخی از این پاداش‌ها باعث می‌شوند که توانایی شخصی‌سازی کاراکترها را داشته باشید و از این کار لذت ببرید و بعضی از آن‌ها سبب می‌شوند بتوانید دقایق بیشتری را با جهان «کرش بندیکوت 4» بگذرانید. مخصوصا باتوجه‌به اینکه بسیاری از مراحل فرعی بازی، انصافا جذابیت مراحل اصلی را دارند و به شکلی متفاوت مخاطب را سرگرم می‌کنند. بازی انقدر محتواهای باکیفیت را تحویل ما می‌دهد که چند محتوای اضافی نه‌چندان جذاب آن، ابدا به چشم نمی‌آیند.

کوکو با موهای بلوند و چشم بند خفن آینده نگرانی و دزد دریایی طور در بازی Crash Bandicoot 4

به این ترکیب باید وجود مراحل متفاوت با شخصیت‌های متفاوت را هم اضافه کنید که مدام بازیکن را در نقشه‌های بازی به عقب و جلو می‌برند و تازه‌ترین بازی ویدیویی «کرش بندیکوت» را از فرم یک بازی خطی خارج می‌کنند. Crash Bandicoot 4: It's About Time از چندین و چند حقه‌ی عالی برای بخشیدن تنوع به تعداد زیادی از مراحل استفاده می‌کند و در عین حال هیچ‌وقت مخاطب را از دست نمی‌دهد. به بیان بهتر این‌جا قرار نیست ناگهان مقابل یک بازی جدید قرار بگیرید که نحوه‌ی بازی کردن آن را بلد نیستید. سازندگان اثری را آفریده‌اند که منظم است و ساختاری پیوسته دارد. اما در عین یکسان ماندن بازی، انگار همیشه راه‌هایی برای متفاوت بازی کردن آن پیدا می‌شوند. به همین خاطر «کرش بندیکوت 4» هم پایداری یک اثر پیوسته و متمرکز را دارد و هم هرچه‌قدر که می‌خواهد، شلوغ می‌کند و زرق و برق همه‌چیز را افزایش می‌دهد. 

در همین حین نباید از یاد برد که بخش چندنفره‌ی بازی که البته باید با گذر زمان پیشرفت کند و فعلا ابتدایی به نظر می‌رسد، به شما اجازه‌ی شریک شدن گیم‌پلی با دیگر افراد را می‌دهد. این‌گونه محصولی شکل می‌گیرد که نه‌تنها حداقل فعلا خالی از خریدهای درون‌برنامه‌ای است، بلکه انگار هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و هیچ‌وقت هم مخاطب هدف را آزار نمی‌دهد. صرفا یک روز گیمر تشخیص می‌دهد که دیگر به اندازه‌ی کافی از این بازی لذت برده است و جان جنگیدن برای پیروزی بر چالش‌های بسیار سخت‌تر آن را ندارد.

 
 

باتوجه‌به چندین و چند شاهد مثال از عرضه‌ی نسخه‌های جدید و کم‌ارزش از سری بازی‌های قدیمی، گیمرها انتظار زیادی از «کرش بندیکوت 4» نداشتند. آن‌ها می‌خواستند که این بازی فقط یک «کرش بندیکوت» خوب باشد. استودیو Toys for Bob، استودیو Beenox و استودیو شهر شانگهای چین شرکت اکتیویژن اما اهداف بزرگ‌تری را دنبال کردند. آن‌ها اثری را ارائه داده‌اند که در همه‌ی بخش‌ها یا در بهترین سطح کیفی دیده‌شده در تاریخ این سری بازی ظاهر می‌شود یا چند قدم از استانداردهای همیشگی «کرش بندیکوت» هم جلوتر می‌رود. بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time یک «کرش بندیکوت» خوب دیگر نیست. چون در ساده‌ترین بیان ممکن، بهترین «کرش بندیکوت» ساخته‌شده تا امروز است.

بررسی بازی روی کنسول پلی استیشن 4 پرو انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Crash Bandicoot 4: It's About Time

«کرش بندیکوت 4» ارزش خود را به طرفدار پروپاقرص قدیمی ثابت می‌کند و قطعا گیمرهایی را به سمت سری بازی Crash Bandicoot می‌کشد که تا امروز یک دقیقه هم با ماجراجویی‌هاش کرش و خواهر او یعنی کوکو همراه نشده بودند. نیازی به پیچیده کردن مسئله نیست. این اثر انقدر در زیرژانر خود عالی است که هنگام تصمیم‌گیری برای رفتن یا نرفتن به سراغ بازی Crash Bandicoot 4: It's About Time، فقط باید پاسخ یک پرسش را بدانید؛ آیا به بازی‌های ویدیویی چالش‌برانگیز در سبک پلتفرمر سه‌بعدی علاقه‌مند هستید؟
محمدحسین جعفریان

9

نقاط قوت

  • + ارائه‌ی مراحل فرعی متفاوت و لایق تجربه
  • + گرافیک هنری زیبا و گرافیک فنی قابل قبول
  • + طراحی چالش‌های خلاقانه، متنوع و متعدد در گیم‌پلی
  • + روایت عالی داستانی ساده و پرشده از شوخی‌های بامزه
  • + وفاداری به سه‌گانه‌ی اصلی «کرش بندیکوت» در عین به‌روز شدن

نقاط ضعف

  • - تاثیرگذاری شانس روی پیروزی یا شکست در برخی مراحل
  • - افت مداوم و واضح فریم‌ریت روی کنسول‌های غیر میان‌نسلی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده