Samurai Jack: Battle Through Time، یک اقتباس خوب از انیمیشن سامورای جک است که می‌تواند با تمام مشکلات خود بازیکن را سرگرم کند.

تا به حال بازی‌های مختلفی را در این صنعت مشاهده کرده‌ایم که با اقتباس از انیمیشن یا فیلم‌های هالیوودی ساخته شده‌اند. بعضی از آن‌ها، آثار موفقی بوده و بعضی دیگر نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید خودنمایی کنند. دراین‌میان Soleil Ltd که زیر مجموعه والهالا گیمز (Valhalla Game Studios) به حساب می‌آید، به‌سراغ ساخت یک بازی اقتباسی از انیمیشن سامورای جک (Samurai Jack) رفته است.

سامورای جک را می‌توان یک انیمیشن بسیار زیبا دانست که در سال ۲۰۰۱ اکران شد. ازاین‌رو انتظار می‌رفت که بازی Samurai Jack: Battle Through Time هم یک محصول با کیفیت باشد و بتواند به‌خوبی انیمیشن موفق سامورای جک را در قالب یک بازی ویدیویی به نمایش بگذارد. بااین‌حال Samurai Jack: Battle Through Time بازی بدی نیست و می‌توان آن را یک اقتباس خوب دانست، اما مشکلاتی دارد که نبود آن‌ها، می‌توانست هیجان بازی را بیش‌ازپیش افزایش دهد.

Samurai Jack: Battle Through Time روایت‌گر داستان جک، یک سامورای جوان، است که در مأموریت خود باید یک جادوگر شیطانی به نام آکو را از بین ببرد. این در حالی است که آکو، جک را به آینده دور می‌فرستد، جایی‌که آکو موفق شده تا جهان را تحت کنترل بگیرد و کارهای شیطانی مختلفی را انجام دهد. ازاین‌رو، جک مأموریت جدیدی دارد و آن هم چیزی جز تغییر آینده و برگشت به زمان حال نیست.

از نظر داستانی، Samurai Jack: Battle Through Time داستان انیمیشن را روایت می‌کند. البته دراین‌میان تیم سازنده سعی کرده از میان‌پرده و دیالوگ‌های جدیدی هم استفاده کند تا Samurai Jack: Battle Through Time با تمام آشنا بودن خود، منحصربه‌فرد به‌نظر رسد. از نظر روایت داستان، Samurai Jack: Battle Through Time شروع خوبی دارد و همین روند در جریان ۹ مرحله ادامه پیدا می‌کند و پایان‌بندی بازی هم شکل و شمایل مناسبی دارد و به تمامی سوالات بازیکن جواب می‌دهد.

جک در حال نبرد با اسکلت‌ها در Samurai Jack: Battle Through Time

دراین‌میان اشاره کنم که حتی کاربرانی که انیمیشن Samurai Jack را هم تماشا نکرده‌اند، می‌توانند به‌خوبی با داستان Samurai Jack: Battle Through Time ارتباط برقرار کرده و آن را متوجه شوند. از نظر شخصیت پردازی هم با محصولی روبه‌رو نیستیم که شخصیت‌های عمیقی را به تصویر بکشد. صرفا یک معرفی ساده از هر کاراکتر انجام می‌شود. بااین‌حال شوخ طبعی موردی است که انیمیشن سامورای جک را جذاب کرده بود. همین شوخ طبعی میان جک با سایر کاراکترهای داستانی و همچنین دیالوگ‌هایی که با آکو برقرار می‌کند، به‌خوبی در Samurai Jack: Battle Through Time دیده می‌شود.

حتی کاربرانی که انیمیشن Samurai Jack را هم تماشا نکرده‌اند، می‌توانند به‌خوبی با داستان Samurai Jack: Battle Through Time ارتباط برقرار کنند

جدا از بخش داستانی، گیم‌پلی مهم‌ترین فاکتوری است که Samurai Jack: Battle Through Time را به یک بازی متنوع و متفاوت تبدیل کرده است. استودیو Soleil Ltd از المان‌های هک اند اسلش و Beat ‘em Up برای Samurai Jack: Battle Through Time استفاده کرده تا کاربران بتوانند ساختار و شیوه مبارزه‌ای متفاوتی را تجربه کنند. در حالت پیش‌فرض، جک در دو حالت شمشیر و دست‌های خالی به نبرد با دشمنان خود می‌رود. استفاده از شمشیر و سایر سلاح‌های گرم مثل تبر، نیزه یا گرز باعث می‌شود تا بازیکن همانند یک بازی هک اند اسلش به سلاخی دشمنان بپردازد.

این در حالی است که اگر با دست‌های خالی بازی را ادامه دهید، همانند یک بازی Beat ‘em Up و یک مبارز هنرهای رزمی، به مبارزه کردن می‌پردازید. دراین‌میان اشاره کنم که هر یک از گونه سلاح‌های بازی کومبوهای مخصوص‌به خود را دارند. حتی حالت بدون سلاح جک هم کومبو و ضربات مختلفی دارد که می‌توانید آن‌ها را آزاد کنید. زمانی‌که در مورد بازی‌های کومبو محور صحبت می‌کنیم، یکی از مواردی‌که اهمیت دارد، نحوه اعمال ضربات و کومبوها است.

جک در Samurai Jack: Battle Through Time نشسته روی سقف قطار و به مدال شیطانی می‌نگرد

تیم سازنده به‌خوبی این مورد را در بازی Samurai Jack: Battle Through Time رعایت کرده است. شاید از نظر زمان‌بندی ضربات و اعمال درست کومبوها، شاهد دقت بالایی مثل یک بازی مبارزه‌ای یا بازی‌های Beat ‘em Up معروف نباشیم، اما به هیچ‌وجه با یک بازی با محوریت «دکمه زنی بدون هدف» یا به اصطلاح Button Mashing هم روبه‌رو نیستیم. قطعا یادگیری کومبوها و آزاد کردن آن‌ها می‌تواند گیم‌پلی بازی را بیش‌ازپیش لذت بخش‌تر کند.

یادگیری کومبوها و آزاد کردن آن‌ها می‌تواند گیم‌پلی بازی را بیش‌ازپیش لذت بخش‌تر کند

Samurai Jack: Battle Through Time به خاطر تنوع سلاحی که دارد، به بازیکن اجازه می‌دهد تا شیوه‌ی مبارزه‌ای خود را انتخاب کند، زیرا جدا از سلاح‌های Melee، تعدادی سلاح دوربرد مثل کمان، پیستول یا ماشین گان هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است که می‌توانند همراه خوبی برای شما باشند. مورد جذاب دیگری که گیم‌پلی بازی را چالش‌برانگیزتر کرده، ویزگی خراب شدن سلاح‌هایی است که پیدا می‌کنید. این مورد سبب می‌شود تا کاربر با دقت از سلاح‌های خود استفاده و مدام بین آن‌ها سوییج کند. در نتیجه، گیم‌پلی متنوع‌تر و نبردهای هیجان‌انگیزتری را کسب خواهید کرد.

جک در حال نبرد با ربات‌ها در Samurai Jack: Battle Through Time

ارتقای نوار سلامت و آزاد کردن کومبوهای متفاوتی برای تمامی سلاح‌ها، موردی است که به مرور زمان قهرمان داستان را قوی‌تر می‌کند

در جریان هر مرحله، بازیکنان با کاراکترهای داستانی مشابهی روبه‌رو می‌شوند. بعضی از این کاراکترها دقیقا سر راه شما قرار دارند و بعضی دیگر را باید در مکان‌های مخفی پیدا کنید. صحبت با این شخصیت‌ها سبب می‌شود تا آیتم‌های ارزشمندی را کسب کنید و یکی از آن‌ها، فروشنده بازی است. در فروشگاه Samurai Jack: Battle Through Time می‌توانید سلاح‌ها و آیتم‌های مختلفی را خریداری کنید. همچنین می‌توانید آیتم‌های نیمه خراب خود را هم تعمییر کنید.

درکنار این موارد، استودیو Soleil Ltd یک بخش ارتقای کاراکتر هم برای بازیکنان درنظر گرفته است. ارتقای کاراکتر جک در بازی Samurai Jack: Battle Through Time به سه بخش تقسیم می‌شود. ازاین‌رو کاربر می‌تواند قهرمان داستان را در یکی از بخش‌های Spiritual، Combat و Physical تقویت کند. سیستم ارتقای شخصیت تاثیر به‌سزایی در شیوه بازی کردن شما دارد. اگر جزو کاربرانی هستید که بیشتر با سلاح‌های دوربرد کار می‌کنید، ارتقای قدرت آسیب‌رسانی سلاح‌های دوربرد می‌تواند حسابی تاثیر گذار باشد. این در حالی است که ارتقای نوار سلامت و آزاد کردن کومبوهای متفاوتی برای تمامی سلاح‌ها، موردی است که به مرور زمان قهرمان داستان را قوی‌تر می‌کند.

جک در حال صحبت با دوست خود در Samurai Jack: Battle Through Time

گیم‌پلی بازی Samurai Jack: Battle Through Time می‌تواند شما را نزدیک به هشت ساعت سرگرم کند و در جریان ۹ مرحله درنظر گرفته شده، با دشمنان متنوع و باس‌های چالش‌برانگیزی روبه‌رو می‌شوید. البته اشاره کنم که در بعضی از مراحل، باس‌های تکراری را مشاهده خواهیم کرد، اما در حالت کلی، باس‌ها می‌توانند تجربه‌ای متفاوت و جذاب را در اختیار بازیکن قرار دهند. بااین‌حال مشکل اصلی بازی سامورای جک به بخش فنی آن مربوط می‌شود.

باس‌ها می‌توانند تجربه‌ای متفاوت و جذاب را در اختیار بازیکن قرار دهند.

از نظر بصری، Samurai Jack: Battle Through Time دارای طراحی فانتزی، سه‌بعدی و وفادار به انیمیشن اصلی است و می‌تواند از این بابت تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. این در حالی است که از نظر فنی، بااینکه Samurai Jack: Battle Through Time فاقد باگ و گلیچ است، اما افت فریت موردی است که در گوشه و کنار بازی آن را احساس می‌کنید. در بعضی از محیط‌ها، بازی روان اجرا می‌شود و در بعضی دیگر افت فریم محسوسی را در مبارزات احساس می‌کنید.

همچنین طراحی دوربین بازی و سیستم قفل کردن روی دشمنان یا به اصطلاح Target Lock هم مشکلاتی دارد و در اکثر مواقع ترجیح می‌دهید اصلا از آن استفاده نکنید. همچنین هر ۹ مرحله بازی هم تنوع خوبی دارند و هرکدام از آن‌ها جدا از اینکه دشمنان جدیدی را به شما معرفی می‌کنند، می‌توانند چالش‌های مختلفی را هم ارائه دهند. موسیقی هم موردی است که Samurai Jack: Battle Through Time در آن عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است و می‌توانید به‌خوبی از آن‌ها لذت ببرید. همچنین صداگذاری‌ها و انتخاب دیالوگ‌ها در بازی هم مورد دیگری است که به ارتباط برقرار کردن مخاطب با جهان بازی و شخصیت‌ها کمک می‌کند.

جک در حال نابودی دشمنان در هوا در Samurai Jack: Battle Through Time

در میان بازی‌های AAA بازار و آثار شناخته شده، اگر به‌دنبال یک بازی کوچک‌تر و سرگرم کننده می‌گردید، Samurai Jack: Battle Through Time با تمام نقاط ضعف خود می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد. به‌ لطف مکانیسم‌های گیم‌پلی و داستان، بازیکن می‌تواند مشکلات را تحمل و پیشرفت خود در بازی لذت ببرد.

بررسی بازی روی کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Samurai Jack: Battle Through Time

Samurai Jack: Battle Through Time از نظر شخصیت‌پردازی و داستان‌سرایی، عملکرد خوبی دارد. نباید از این بازی توقع یک داستان درگیر کننده را داشت و به خوبی توانسته است در قالب یک اقتباس سرگرم کننده برای انیمیشن سامورای جک ظاهر شود. وجود شوخ طبعی و طنز در دیالوگ‌های شخصیت‌ها، به‌خوبی اتمسفر متفاوتی را برای Samurai Jack: Battle Through Time خلق کرده است و همین مورد در ارتباط برقرار کردن با قهرمان داستان هم تاثیر گذار است. همچنین نبردها و استفاده بسیار خوب از ساختار Beat 'em Up درکنار هک اند اسلش، سبب شده تا کاربر بتواند شیوه‌ی مبارزه‌ای خود را به‌خوبی شکل دهد و آن را به‌واسطه‌ی سیستم ارتقای قهرمان، تکمیل کند. بااین‌حال Samurai Jack: Battle Through Time در بخش‌هایی دارای افت فریم محسوسی است که روی تجربه‌ی شما تاثیر گذار خواهد بود. همچنین سیستم Target Lock در بازی هم طراحی مناسبی ندارد و اذیت کننده ظاهر می‌شود. با تمام این موارد، اگر به‌دنبال یک تجربه‌ی متفاوت هستید Samurai Jack: Battle Through Time می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی خوب
  • + شخصیت پردازی قابل شخصیت‌ها و استفاده مناسب از شوخ طبعی
  • + طراحی متنوع سلاح‌ها
  • + سیستم ارتقای کاربردی در مبارزات و شکل‌گیری دلخواه شیوه مبارزه‌ای کاربر

نقاط ضعف

  • - افت فریم‌های محسوس و تاثیر گذار در گیم‌پلی
  • - طراحی بد قفل کردن دوربین روی هدف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده