تبلیغات اجباری به بازی NBA 2K21 اضافه شدند
چندی پیش رسما اعلام شد که بازیهای نسل بعدی گرانتر خواهند بود و با قیمت ۷۰ دلار به فروش میرسند. شرکت 2K Sports هم تصمیم گرفت که در این زمینه پرچمدار باشد و بازی NBA 2K21 را به قیمت ۷۰ دلار روانه بازار کند. اما به نظر میرسد که این افزایش قیمت هم سود کافی برای شرکت 2K نداشته و به همین خاطر آنها تصمیم گرفتند که در بازی خود به گیمرها تبلیغ نشان بدهند و از این طریق هم درآمدزایی داشته باشند. موضوع وقتی جالبتر میشود که بدانیم این تبلیغات قابل رد کردن (Skip) هم نیستند و بازیکنها به اجبار باید آنها را تماشا کنند. این مسئله باعث شده بازیکنهایی که بازی NBA 2K21 را ۱۰ دلار گرانتر از سایر بازیهای روز خریده بودند، حالا در مورد اضافه شدن تبلیغات به بازیشان به 2K Sports اعتراض داشته باشند.
البته بحث گران شدن بازیها به خودی خود، امری غیرمنطقی نیست؛ به هر حال با افزایش هزینههای تولید و بالا رفتن کیفیت بازیهای نسل بعدی، میشد انتظار داشت که قیمت بازیها نیز بیشتر شود. اما موضوع مهم آن است که گیمرها باید ارتقای بازیهای نسل بعدی را هم از نظر کیفی و هم کمی مشاهده کنند تا افزایش قیمت برای آنها قابل توجیه باشد. منتها در مورد بازی NBA 2K21 این اتفاق نیفتاده است؛ خیلی از افرادی که بازی را خریداری کردند، معتقدند که NBA 2K21 محتوای چندان متفاوتی با نسخه قبلی خود ندارد. به همین خاطر وقتی به صفحه متاکریتیک این بازی مراجعه کنید و به بخش امتیاز کاربران نگاهی بیندازید، با نمره افتضاح ۰.۹ مواجه میشوید! تازه این نمره از سوی کاربران مربوطبه قبل از اضافه شدن تبلیغات به بازی است.
البته تبلیغات غیرقابل رد کردن، قبلا هم در مجموعه NBA 2K دیده شده بودند. اضافه شدن این تبلیغات در نسخههای NBA 2K19 و NBA 2K20 نیز سروصدای زیادی به پا کرده بود. حالا یکی از کاربران توییتر با نام Okami13 ویدیویی را از وبسایت Stevivor منتشر کرده که در آن شاهد تبلیغ هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 در بازی NBA 2K21 هستیم. این تبلیغ قبل از شروع مسابقه و در هنگام لود شدن بازی به نمایش درمیآید، اما به هیچ وجه قابل رد کردن یا Skip نیست. ویدیوی مربوطه را در زیر میتوانید مشاهده کنید.
همانطور که گفتیم، این تبلیغات در هنگام عرضه بازی وجود نداشتند و شرکت 2K بهتازگی تصمیم گرفته تا آنها را به NBA 2K21 اضافه کند. تقریبا همه گیمرها واکنش منفی به این قضیه نشان دادهاند. آنها در توییتر این کار را نوعی کلاهبرداری نامیدند و اظهار کردهاند که مایل نیستند در بین مسابقات بسکتبال، تبلیغات بیربط به گیمپلی بازی را مشاهده کنند.
باتوجهبه آنچه که در بازیهای NBA 2K در سالهای اخیر دیدهایم، به نظر میرسد که نشان دادن تبلیغات در این بازیها، رویهای است که شرکت 2K روی آن حساب ویژهای برای درآمدزایی باز کرده و احتمالا در نسخههای آینده نیز شاهد این ویژگی باشیم. اما چیزی که باعث شده بازیکنهای NBA 2K21 اعتراض بیشتری به این قضیه داشته باشند، قیمت ۷۰ دلاری بازی و همچنین تغییرات کم آن در مقایسه با بازی قبلی است. به هر حال باید ببینیم که آیا اعتراض طرفداران در این مورد تأثیرگذار خواهد بود و 2K از تصمیمش عقبنشینی میکند یا خیر.
بازی NBA 2K21 در حال حاضر برای کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و استیدیا در دسترس است. نسخههای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس این بازی نیز همزمان با عرضه این کنسولها، برای آنها منتشر میشوند.