نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۵

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس احتمالا قیمت یکسانی خواهند داشت

تحلیلگران به تجزیه و تحلیل قیمت احتمالی کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 پرداخته‌اند.

کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت مطمئناً یکی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در سال ۲۰۲۰ در صدر اخبار بازی و سرگرمی قرار گرفته‌اند. پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس هر دو در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند و یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که درباره‌ی آن‌ها وجود دارد، قیمت این کنسول‌ها است. باتوجه‌به اینکه توان پردازشی و قطعات سخت‌افزاری هر دو کنسول نویدبخش یک پیشرفت قابل‌توجه در گرافیک و کیفیت بازی‌های نسل آینده است، بحث قیمت می‌تواند یکی از اولویت‌های کاربران برای خرید این کنسول‌ها باشد. بااین‌حال، تحلیل اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که با وجود اینکه ممکن است فاصله‌ی زیادی میان توان پردازش گرافیکی این دو کنسول وجود داشته باشد، احتمال آن می‌رود که قیمت نهایی این دو دستگاه در زمان عرضه یکسان باشند.

مقاله‌ی جدیدی که توسط وبسایت GamesIndustry منتشر شده است، برخی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های صنعت گیم در سال ۲۰۲۰ را جمع آوری کرده است. پیرس هاردینگ رولز (Piers Harding-Rolls) مدیر تجزیه و تحلیل بازی‌های ویدیویی شرکت تحقیقاتی IHS Markit و دکتر سرکان توتو (Dr. Serkan Toto) از Kantan Games در بخشی از این مقاله، به قیمت احتمالی کنسول‌های نسل جدید سونی و مایکروسافت اشاره شده است. بعد از صحبت‌ها و تحلیل‌های مختلفی که توسط هاردینگ و توتو ارائه می‌شود، هر دو روی یک موضوع به توافق رسیده‌اند؛ بر این اساس، کنسول‌های نسل آینده‌ی سونی و مایکروسافت قاعدتاً باید با قیمت‌های یکسان یا بسیار مشابه عرضه شوند.

درواقع هاردینگ رولز عقیده دارد که حداکثر قیمتی که می‌توان برای این کنسول‌ها متصور شد، ۳۹۹ دلار است:

به نظر من پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس باید با قیمت‌هایی مشابه عرضه شوند. از طرفی فکر می‌کنم که قیمت عرضه‌ی هردو کنسول تفاوت زیادی با قیمت ۳۹۹ دلاریِ PS4 در زمان معرفی نخواهند داشت.

هاردینگ رولز عقیده دارد که مایکروسافت برای تنظیم قیمت خود با پلی‌استیشن باید مدل ارزان‌تر و ضعیف‌تری از ایکس‌باکس سری ایکس را نیز معرفی کند و مدل‌های قوی‌تر خود را با قیمتی بالاتر به فروش برساند. اما چنین چیزی لزوماً برای سونی پیش‌بینی نمی‌شود:

قیمت بالای کنسول‌های ایکس‌باکس ممکن است مایکروسافت را وادار به اجرای یک استراتژی ویژه کند و شاهد عرضه‌ی یک مدل ضعیف‌تر و ارزان ‌قیمت‌تر از پلتفرم نسل جدید باشیم.

به شخصه انتظار ندارم که سونی همچنین اقدامی در برنامه داشته باشد؛ ازاین‌رو، این روش می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری به بازار فروش کنسول‌های ایکس‌باکس دهد. از طرفی ممکن است این کار موجب ایجاد پیچیدگی در بازار فروش و تقسیم شدن جامعه‌ی خریداران شود. اما شخصاً به‌دنبال خرید نسخه‌ی ارزان‌قیمت تر این کنسول هستم.

Xbox Series X

دکتر سرکان توتو در ادامه و با تأیید تئوری قیمت‌های مشابه پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس عقیده دارد که کنسول‌ها با قیمتی حدودا ۴۹۹ دلار عرضه می‌شوند:

کنسول‌های جدید سونی و مایکروسافت، در مقایسه با نسل گذشته‌ی این سیستم‌ها، قیمت به مراتب نزدیک‌تری به یکدیگر خواهند داشت. این موضوع را می‌توان به‌سادگی و با مقایسه‌ی قابلیت‌ها و قطعات سخت‌افزاری پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس ثابت کرد. به احتمال زیاد مایکروسافت این بار از عرضه‌ی کنسول‌های خود با قیمت‌های بالاتر از سونی خودداری کرده و بیش‌ازپیش روی فروش بازی‌های خود حساب باز می‌کند. بااین‌حال، به نظر من، برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

باتوجه‌به اینکه هنوز زمان زیادی تا معرفی رسمی کنسول‌های PS5 و Xbox Series X باقی مانده است، مایکروسافت و سونی زمان خوبی برای معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید این کنسول‌ها خواهند داشت. این بار، امید آن می‌رود که این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده و شاهد قیمت‌های عجیب و غریب و فراتر از توان خریداران نباشیم.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده