// شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

مروری بر اطلاعات منتشر شده از Xbox Series X

در جریان رویداد The Game Awards 2019، کنسول پرچم‌دار نسل نهمی مایکروسافت با اسم Xbox Series X معرفی شد و در این مطلب نگاهی به این کنسول خواهیم داشت.

به انتهای نسل هشتم نزدیک شده‌ایم و سونی مایکروسافت، در حال آماده‌سازی کنسول‌های نسل بعدی خود هستند. درگذشته مایکروسافت اعلام کرده بود که اسم رمز کنسول نسل بعد آن‌ها اسکارلت است و با گذر زمان اطلاعات جزئی مثل استفاده از SSD به ‌جای هارد دیسک منتشر شد. بااین‌حال مایکروسافت در رویداد The Game Awards 2019 کنسول نسل نهمی خود را به‌صورت کامل رونمایی کرد که Xbox Series X نام‌گذاری شده است و پس از مراسم هم اطلاعات مختلفی از آن در دسترس قرار گرفت. در ادامه نگاهی به اطلاعات منتشر شده از پرچم‌دار جدید مایکروسافت خواهیم داشت.

دانلود ویدیو از آپارات 

می‌توان از Xbox Series X به‌عنوان یک پلتفرم eSports استفاده کرد

اولین موردی که در رونمایی Xbox Series X خودنمایی کرد، ظاهر عجیب کنسول بود. در نسل‌های گذشته، یکی از مواردی که خیلی اهمیت داشت، ظاهر کنسول و طراحیش بود که مناسب یک کنسول خانگی باشد و بتواند فضای کمی را اشغال کند. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایلی که سریز ایکس این چنین طراحی دارد، سخت‌افزار کنسول است. از نظر قدرت، کنسول نسل نهمی مایکروسافت چهار برابر ایکس‌ باکس وان و دو برابر ایکس‌ باکس وان ایکس قدرت دارد که برابر است با یک پردازنده گرافیکی ۱۲ ترافلاپسی با مموری GDDR6 که قدرت بسیار زیادی را در خود جای داده است. همچنین مایکروسافت از تکنولوژی Zen 2 و Navi برای ساخت این پردازنده گرافیکی استفاده کرده است که درواقع یک چیپ شخصی‌سازی شده به‌حساب می‌آید. پردازنده کنسول هم با اینکه ضخامت کمتری دارد، اما از نظر فضای اشغالی، همانند وان ایکس است. Xbox Series X دارای پردازنده هفت نانومتری است که در E3 2019 تصویر آن را مشاهده کردیم و به‌نظر می‌رسد از نظر اندازه همانند چیپ ۱۶ نانومتری وان ایکس باشد. بااین‌حال کوچک‌تر کردن ضخامت به‌معنی بالا رفتن چگالی، بهتر شدن عملکرد کنسول، بالا رفتن سرعت کلاک و به‌دنبال بالاتر رفتن قدرت، تولید گرمای بیشتر است.

البته فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت، گفته است که سریز ایکس قرار نیست صدای خاصی تولید کند و به اندازه وان ایکس بی‌صداست. تمامی این موارد نشان می‌دهد که چرا Xbox Series X یک کنسول بزرگ‌تر از نظر طراحی نسبت به کنسول‌های قبلی است و یک فن خنک‌کننده هم در قسمت بالایی کنسول طراحی شده است. موردی که از این کنسول انتظار می‌رود، یک سیستم خنک‌کننده است که بتواند این حجم از گرما را کنترل و به خارج هدایت کند. باتوجه به قدرت معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD، قابل حدس بود که Xbox Series X دو برابر وان ایکس قدرت داشته باشد. پروژه اسکارلت به دو زیر مجموعه آناکوندا و لاک‌هارت تقسیم می‌شد. سریز ایکس همان اسم رمز آناکوندا است که کنسول قدرتمند مایکروسافت برای نسل نهم به‌حساب می‌آید. به‌نظر می‌رسد لاک‌هارت هم در برنامه مایکروسافت قرار دارد و قدرت چهار ترافلاپسی دارد. اگر مشخصات لاک‌هارت درست باشد، روی کاغذ با یک کنسول ضعیف‌تر روبه‌رو هستیم که قیمت پایین‌تری هم خواهد داشت. موردی که دراین‌میان نامعلوم است، نامی است که مایکروسافت برای آن انتخاب خواهد کرد و احتمال دارد شاهد نام‌گذاری Xbox Series S باشیم.

Senua

یکی از موارد جالب کنسول Xbox Series X، وجود پتنت VRS است که به‌معنی نرخ متغیر سایه‌زنی است. این ویژگی کمک می‌کند هر بخش از محیط نمایش داده شده، سازه‌زنی و جزئیات گرافیکی مخصوص‌به خود را داشته باشد. ازاین‌رو عملکرد کنسول از نظر نرخ فریم هم بهبود پیدا می‌کند. برای مثال نسخه کامپیوتر Wolfenstein II: The New Colossus به‌لطف کارت گرافیک‌های انویدیا ویژگی VRS رو داره و اگه روشنش کنید، نرخ فریم بهتری رو دریافت می‌کنین. همچنین کنسول نسل بعد مایکروسافت از ویژگی ری تریسینگ هم برخوردار است که باعث افزایش کیفیت نورپردازی محیط می‌شود. از نظر کیفیت تصویر، Xbox Series X می‌تواند رزولوشن 8K با نرخ بازیابی صفحه ۱۲۰ هرتز را در اختیار کاربر قرار دهد. این گفته بدین معنا است که شاهد عرضه بعضی از بازی‌ها با نرخ فریم ۱۲۰ فریم بر ثانیه خواهیم بود و می‌توان از Xbox Series X به‌عنوان یک پلتفرم eSports استفاده کرد.

ویژگی VRS باعث می‌شود که نرخ فریم بازی‌ها روی کنسول مایکروسافت بهبود پیدا کند 

یکی از مواردی که در نسل فعلی به جذابیت ایکس‌باکس وان افزود، ویژگی Backward Compatibility بود که به مخاطب اجازه می‌داد بازی‌های ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس اورجینال را روی ایکس‌باکس وان تجربه کنه. مایکروسافت اعلام کرده که این ویژگی از روز اول عرضه سریز ایکس در اختیار کاربرا قرار داده می‌شود و می‌توانند بازی‌های ایکس‌باکس وان و مابقی کنسول‌های مایکروسافت را روی کنسول نسل نهمی خود تجربه کنند. نکته‌ی جالب دیگر Xbox Series X، اضافه شدن دکمه Share به کنترلر است؛ چیزی که کمبود آن در کنترلرهای نسل هشتم احساس می‌شد. همچنین از نظر طراحی شباهت‌هایی به کنترلر الیت و کنترلر ایکس‌باکس وان هم دارد. مایکروسافت گفته است که کنترلر سریز ایکس را می‌توانید برای کامپیوترهای ویندوز ۱۰ و همچنین ایکس‌باکس هم استفاده کنید.

Halo: Infinite

بااین‌تفاسیر و باتوجه‌ به ظاهر Xbox Series X، به‌نظر می‌رسد در آینده شاهد طراحی‌های مشابهی باشیم که دلیل اصلی آن نوع سخت‌افزار و طراحی آن است که بتواند سیستم خنک‌کننده قابل قبولی داشته باشد. ازطرفی امکان دارد شاهد قیمت بیشتری نسبت به کنسول‌های قبلی هم باشیم. مایکروسافت به‌خوبی آگاه است که ۴۰۰ دلار بهترین گزینه برای کاربران است، اما باتوجه به قدرت این کنسول، بعید است که قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار داشته باشد. بااین‌حال ارائه قدرتی در حد کامپیوترهای بالارده، موردی است که این کنسول را هیجان‌انگیز نشان می‌دهد. همچنین به‌نظر می‌رسد مایکروسافت هنوز علاقه‌ای ندارد که وارد دنیای واقعیت مجازی شود و ظاهرا خبری از واقعیت مجازی برای Xbox Series X هم نخواهد بود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده