نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹

Diablo IV؛ سفر به جهان تاریک و ترسناکِ ناشناخته‌ها

سازندگان بازی Diablo IV، اخیرا در صحبت با مجله Edge اطلاعات جالبی در مورد ویژگی‌های این بازی، شباهت‌ها و تفاوت‌هایش با نسخه‌های قبلی و جزییات دیگر آن ارائه کرده‌اند.

بلیزارد، از آن دست شرکت‌هایی است که شاید تعداد بازی‌هایش زیاد نباشد، ولی آثاری خاطره‌انگیز ساخته که خیلی‌هایشان جزو بهترین‌ها در سبک خود هستند. برای مثال، وقتی از بازی‌های استراتژی صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم اسمی از وارکرفت نبریم یا استارکرفت، یکی دیگر از بهترین بازی‌های این سبک است که برای یک مدت زمان طولانی محبوبیت فوق‌العاده‌ای در تجربه رقابتی داشته و دارد. اما یکی از آثار بسیار شاخص بلیزارد، چیزی نیست جز سری نقش آفرینی هک اند اسلش دیابلو؛ سری که مخصوصا نسخه‌های اول و دوم آن به قدری روی بازی‌های این سبک تاثیرگذار بودند که تا مدت‌ها وقتی یک بازی نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک منتشر می‌شد، آن را اثری شبیه دیابلو معرفی یا دقیق‌تر، برای سنجش کیفیتش با این سری بازی مقایسه می‌کردیم. بماند که دیابلو ویژگی‌های زیادی هم داشت که بعد‌ها بازی‌های مختلفی از آن‌ها الهام گرفتند. 

دانلود ویدیو از آپارات

با در نظر داشتن این موضوع، معرفی شدن نسخه جدیدی از دیابلو در سال ۲۰۱۹، اتفاق بسیار خوشحال‌کننده‌ای برای طرفداران قدیمی این مجموعه و همینطور بازی‌های نقش آفرینی بود. بلیزارد، در تریلر معرفی بازی یک بار دیگر هنرش در ساخت تریلر‌های سینمایی با‌کیفیت را به رخ کشید و بیش از پیش طرفداران را برای تجربه بازی هایپ کرد. البته که این شرکت اعلام کرده نباید به این زودی‌ها منتظر انتشار بازی Diablo 4 باشیم، ولی اخیرا مجله معتبر Edge تجربه‌ای از بازی داشته و آن را همراه با برخی توضیحات سازندگان، به اشتراک گذاشته است که خواندن و مرور کردن‌شان خالی از لطف نیست. پس همراه باشید تا در ادامه نگاهی به اطلاعات ارائه‌شده داشته باشیم. 

الن ادهم، هم‌بنیان‌گذار بلیزارد و تهیه‌کننده اجرایی Diablo 4، بر این باور است که این اثر در دنیایی متفاوت و نامتعارف جریان دارد؛ دنیایی که در آن برخلاف کلیشه رایج همیشه روشنایی بر تاریکی پیروز نبوده و نیست و تاثیر همین موضوع را هم می‌توان به شکلی کاملا واضح، با جهانی بی‌رحم، خشن و حتی ترسناک طرف هستیم؛ دنیایی که در آن جوانی نفرین‌شده به فجیع‌ترین شکل ممکن کشته می‌شود، موجودات اهریمنی مختلف در آن جولان می‌دهند و تکه تکه شدن طرفین نبرد در مبارزه‌های بازی هم اتفاقی کاملا عادی و رایج است. این بی‌رحمی، کاملا در نبرد‌های بازی هم وجود دارد و با اینکه ما همیشه در حال تجربه بازی از طریق یک دوربین ایزومتریک هستیم، ولی بلیزارد تلاش کرده تا حتی با چنین زاویه دیدی هم کاری کند که بازیکن خودش را مستقیما در دل نبرد‌ها حس کند و آن حس بی‌رحمی ناشی از مبارزه‌ها خیلی خوب و کامل به وی منتقل شوند. تیفانی وات، تهیه‌کننده ارشد بازی در این مورد می‌گوید:

ما خیلی از ویژگی‌های مثبتی را که طرفداران در مورد مبارزه‌های دیابلو ۳ دوست داشتند، به این نسخه آورده‌ایم. در نتیجه تماشای خون‌هایی که به اطراف پاشیده می‌شوند یا کلیت هک اند اسلش بازی کماکان در این نسخه هم وجود خواهد داشت. در کنار این، ما همچنین موتور جدید و قدرتمندی برای بازی داریم که اجازه می‌دهد انیمیشن‌های بیش‌تر و پرجزییات‌تری در بازی داشته باشیم و در نتیجه، زمانی که شما ضربه‌ای به دشمنان وارد می‌کنید، بسته به اینکه این ضربه‌ها با چه زاویه‌ای یا چگونه وارد شوند شکل مردن آن‌ها فرق می‌کند و مثلا بدن‌شان ممکن است از قسمت‌های مختلفی تکه‌تکه شود. 

Diablo 4

دیابلو ۳، با اینکه بازی بدی نبود ولی واکنش‌های ضد و نقیضی در بین طرفداران مجموعه داشت. علاقه‌مندان به نسخه‌های قدیمی دیابلو که انتظارشان از حال و هوای بازی چیزی شبیه به دو نسخه اول بود، با برخی جنبه‌های دیابلو ۳ مثل کم‌تر شدن جنبه تاریک و بی‌رحم آن ارتباط خوبی برقرار نکردند و با اینکه سیستم مبارزه‌های بازی جذاب و درگیر‌کننده بود، ولی حال و هوای دنیای بازی خیلی به مذاق همه خوش نیامد. بلیزارد با در نظر داشتن این موضوع، تصمیم گرفته تا در دیابلو 4 دوباره جهانی تاریک و درخورِ نام این مجموعه خلق کند و این، خبر خوبی برای طرفداران نسخه‌های قدیمی‌تر است. وات در این مورد گفت:

اگر ضربه شما به سر دشمنان برخورد کند، قطع شدن سر آن‌ها را با تمام جزییات مشاهده خواهید کرد. اگر با استفاده از جادوی آتش اقدام به سوزاندن دشمنان کنید، مشاهده خواهید کرد که چطور گوشتِ تنِ آن‌ها می‌سوزد و خاکستر می‌شود. حتی می‌توانید با استفاده از جادوی یخ آن‌ها را منجمد کنید و بعد با ضربه‌ای، تکه تکه شدن‌شان را ببینید. تمام این جزییات حتی در دوربین ایزومتریک بازی هم به وضوح مشاهده می‌شوند. 

مبارزات بازی به شکلی کاملا خشن و واقع‌گرایانه طراحی شده‌اند و مثلا بسته به اینکه ضربه شما از چه زاویه‌ای به دشمن برخورد کند، انیمیشن کشته شدن وی متفاوت خواهد بود

در بیان کلی، بلیزارد در این نسخه سعی کرده تا مبارزات چالش‌برانگیز نسخه سوم را تکمیل‌تر کند و صد البته که تمامِ این‌ها را، این بار در یک دنیای تاریک و بی‌رحم به‌نمایش بگذارد؛ یعنی همان حس و حالی که نسخه‌های اول را هم با آن می‌شناسیم و به یاد داریم. این شرکت همچنین برای دیابلو ۴، یک موتور گرافیکی جدید را کاملا از صفر توسعه داده که مثلا یکی از ویژگی‌هایش، پشتیبانی از سیستم چرخه شب و روز واقع‌گرایانه و آب و هوای طبیعی است. همچنین نورپردازی‌های بازی هم شدیدا چشم‌نواز توصیف شده‌اند و منظور از آن، این است که اگر مثلا در حین بازی، بارش باران آغاز و این باعث خیس شدن محیط و مخصوصا اشیا فلزی مثل سلاح‌های افتاده روی زمین شود، بازتاب‌های نور بسیار واقع‌گرایانه و طبیعی را مشاهده خواهیم کرد یا جزییات ریز دیگر اینچنینی که در بخش بخش بازی وجود خواهند داشت و به چشم می‌آیند. 

Diablo 4

ادهم در ادامه مصاحبه با اج، یکی از چالش‌های اصلی ساخت بازی را وفادار ماندن آن به نسخه‌های قبلی عنوان می‌کند:

یکی از چالش‌های اساسی ما در بازی، این بود که به دیابلو، دیابلو ۲ و دیابلو ۳ وفادار بمانیم و در عین حال، هرآنچه را که در این بازی‌ها یاد گرفته یا خلق کرده بودیم، به سطح جدیدی برسانیم. با اینکه رسیدن به چنین سطحی اصلا ساده نیست، ولی به نظرم در این کار تا حد زیادی موفق شدیم. مثلا یکی از اتفاقات خوبی که افتاده، تغییراتی است که در سیستم کلاس‌های بازی اعمال کردیم. ما Druid را از دیابلو ۲ برگرداندیم و به شکلی حتی بهتر در این نسخه قرار دادیم که می‌تواند تغییر شکل بدهد و مثلا به یک خرس تبدیل شود. به‌علاوه از آنجایی که با یک بازی دیابلو طرف هستیم، Druid در کنار این قدرت، توانایی استفاده از جادو‌های قدرتمندی برگرفته از نیرو‌های طبیعی هم دارد. 

به نظر می‌رسد که صحبت‌های ادهم، نه اغراق‌آمیز که کاملا نزدیک به واقعیت هستند؛ چرا که در تجربه مجله اِج از بازی هم گفته‌های وی به وضوح دیده می‌شوند. مثلا، شما می‌توانید با انتخاب کلاس دروید، تبدیل به یک خرس شوید و با استفاده از قدرت جسمانی بالای این موجود، دشمنان خیلی زیادی را از بین ببرید. در عین حال، این کاراکتر به‌عنوان نمونه می‌تواند از جادوی باد هم استفاده کند و این جادو آنقدر قدرت بالایی دارد که باعث کنده شدن پوست و گوشت دشمنان از استخوان آن‌ها می‌شود! درست است که چنین قابلیت‌هایی، قدرت زیادی به این شخصیت می‌دهند اما این، بدین معنی هم نیست که شما یک شخصیت نامیرا دارید و خیلی راحت می‌توانید با استفاده از قدرت‌هایتان هر دشمنی را از سر راه بردارید؛ دقیقا برعکس، دشمنان و باس‌های بازی هم قدرتمند طراحی شده‌اند و می‌توانند چالش‌هایی واقعی و دردسرساز برای شما به‌وجود بیاورند. 

Diablo 4

تغییر مهم دیگری که در بازی دیده می‌شود، حذف شدن سیستم Skill Rune دیابلو ۳ و جایگزین شدن آن با سیستم مهارت نسخه‌های قدیمی‌تر است که به بازیکن اجازه می‌دهد با خرج کردن امتیازهایی که به دست می‌آورد، مهارت‌های مختلفی را آزاد کند و البته که خودِ این مهارت‌ها هم در ادامه با ارتقای سطح، قوی‌تر می‌شوند و تاثیرات جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود. همچنین Diablo 4، ویژگی‌های اجتماعی غنی و کاملی هم خواهد داشت؛ در حالی که بازیکن این حق انتخاب را دارد تا به تنهایی هم در دنیای بزرگ بازی به ماجراجویی بپردازد و سیاه‌چال‌های مختلف آن را پاکسازی کند، یک سری رویداد‌های اشتراکی هم در دنیای بازی وجود خواهند داشت که در جریان آن‌ها، می‌توانید همراه با سایر بازیکنان به نبرد با یک باس بروید و با همکاری هم وی را شکست دهید. ادهم در این مورد می‌گوید:

تاثیراتی که جنبه‌های اجتماعی بازی روی بازیکن و نحوه بازی کردن وی می‌گذارند، مواردی هستند که به مرور زمان خودشان را در بازی نشان خواهند داد. فناوری که ما برای رسیدن به ارائه چنین تجربه‌ای در بازی به آن دست پیدا کردیم، باعث شده تا جنبه‌های اجتماعی این بازی بسیار گسترده‌تر و کامل‌تر از تمام کار‌هایی باشند که قبلا در سری دیابلو انجام داده‌ایم. 

با اینکه هنوز اطلاعات زیادی از بخش PvP بازی در دسترس نیست، اما سازندگان وعده نبرد‌هایی شدیدا پُرتنش را در آن داده‌اند

اما یک نکته بسیار جالب در مورد Diablo 4، یک نوع تناقض جالب در آن است. در حالی که بازی در دنیایی بی‌رحم، تاریک و حتی می‌توان گفت افسرده‌کننده جریان دارد و بازیکن ممکن است در جریان آن‌ها بارها و بارها حس کند که در میان تمامِ این تاریکی‌ها تنها است، وجود چنین تعاملی با سایر بازیکنان می‌تواند منجر به تجربه‌های خاصی شود. مخصوصا با در نظر گرفتن جنبه PvP وعده‌داده شده برای بازی که البته هنوز اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، می‌توان انتظار داشت که ماهیت خشن دنیای بازی، بازیکنان را وارد نبرد‌هایی خونین با یکدیگر کند؛ موضوعی که ادهم هم بر آن تاکید دارد:

نبرد‌های PvP، موضوعی هستند که ما از همان زمان اولین نسخه دیابلو به فکر آن بودیم و در دیابلو ۲ هم آن را اجرا کردیم. هدف ما این است که تمام تقابل‌های بازیکن در برابر بازیکن، در نسخه چهارم جذاب و پرتنش باشند و در این زمینه، یک سری ایده‌های واقعا جالب هم داریم که سعی خواهیم کرد در نهایت، تجربه‌ای واقعا ایده‌آل را در بازی به وجود بیاوریم. 

Diablo 4

به هر حال همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، سری دیابلو آنقدر مجموعه محبوبی در بین بازی‌های نقش آفرینی است که قطعا خیلی از ماها از الان برای تجربه نسخه چهارمش لحظه‌شماری می‌کنیم. اینکه در نهایت بازی چه کیفیتی خواهد داشت، موضوعی نیست که بتوان از الان با قطعیت در موردش صحبت کردم ولی اگر سازندگان بتوانند وعده‌هایشان برای وفادار ماندن به تمام نسخه‌های قبلی بازی و بهتر کردن آن‌ها را عملی کنند، می‌توان انتظار اثری بسیار خوش‌ساخت را داشت که مخصوصا با داشتن جنبه‌های اجتماعی، می‌تواند برای یک مدت زمان خیلی طولانی همه‌مان را سرگرم کند. شما هم نظرات خودتان را در مورد این مقاله و خودِ بازی با ما در میان بگذارید. 

این مقاله با استفاده از اطلاعات شماره ژانویه ۲۰۲۰ مجله Edge نوشته شده است


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده