Grindstone را می‌توان یک بازی هیجان‌انگیز در سبک Matching دانست که به‌واسطه‌ی گیم‌پلی خود می‌تواند ساعت‌ها مخاطب را سرگرم کند. 

در سال ۲۰۱۱، استودیو کپی‌ بارا گیمز (Capybara Games)، بازی Superbrothers: Sword & Sworcery EP Micro را برای گوشی‌های آيفون و آیپد عرضه کرد و توانست کاربران را حسابی سرگرم کند. Superbrothers، یک بازی اکشن ماجراجویی با طراحی‌های دوبعدی بود که بازیکنان با شمشیر خود، می‌توانستند دشمنان را از بین ببرند و به‌واسطه‌ی جادو، معماهای بازی را حل می‌کردند. کپی‌بارا گیمز جدا از پلتفرم موبایل، روی کامپیوتر و کنسول‌های خانگی هم تجربه‌ی ساخت بازی دارد. در سال ۲۰۱۸، آن‌‌ها بازی Below را منتشر کردند که می‌توان آن را یک بازی روگ‌لایت با المان‌های ماجراجویی سرگرم کننده دانست که تجربه‌ی متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بااین‌حال، آن‌ها در سال ۲۰۱۹ با یک بازی موبایل و انحصاری برای سرویس اپل آرکید وارد بازار شدند. Grindstone، جدیدترین ساخته استودیو کپی‌بارا گیمز است که از نظر طراحی و ساخت، متفاوت نسبت‌به محصولاتی است که کپ‌بارا گیمز آن‌ها را توسعه داده است. بازی Grindstone، جزو آن دسته از بازی‌هایی است که شاید مشکلاتی را در خود جای داده باشد، اما به‌واسطه‌ی گیم‌پلی و ساختار خود می‌تواند لحظات بسیار سرگرم کننده‌ای را برای کاربران به‌وجود بیاورد.

Grindstone

داستان بازی گریندستون، روایت‌گر قهرمانی به نام جوی است که یک روز تصمیم می‌گیرد خانه و محل زندگی خود را رها کند و وارد ماجراجویی بزرگی در کوه گریندستون شود. درواقع، در سرزمین قهرمان داستان رسم است که استون‌گریندرهایی که بتوانند به بالای کوه گریدستون برسند، به یک قهرمان تبدیل می‌شوند. ازاین‌رو جوی تصمیم می‌گیرد که برای کسب افتخار، خود را به‌چالش بکشد. البته بالای کوه گریندستون، به‌نظر می‌رسد که افتخار و قهرمانی، تنها دستاورد شما نیست و امکان دارد مرگ، دستاوردی باشد که آن را کسب خواهید کرد. بازیکن از اولین مرحله تا آخرین مرحله، بازی را تجربه می‌کند تا بتواند سرنوشت قهرمان داستان را ببیند. استودیو کپی‌بارا گیمز، برخلاف اکثر ساخته‌های خود که از یک داستان گیرا و درگیر کننده استفاده کرده است، در Grindstone تصمیم می‌گیرد از یک داستان مینیمال استفاده کند. بااین‌حال Grindstone پتانسیل آن را داشت که به یک بازی داستان‌محور هم تبدیل شود که داستان درکنار گیم‌پلی، از عواملی باشد که مخاطب را تا آخرین لحظه سرگرم نگه می‌دارد. برای مثال کپی بارا گیمز می‌توانست در طول تجربه‌ی ۱۵۰ مرحله، از میان‌پرده‌های کمیک محور متفاوتی برای Grindstone استفاده کند و ازطریق آن‌ها داستان بازی را روایت کند. این در حالی است که در حالت فعلی، شاید این تعداد از مراحل متعدد، بدون اینکه بخواهند داستانی را برای شما روایت کنند تا اینکه به آخرین نقطه از بازی برسید، کمی ظاهر خسته کننده‌ای داشته باشد و آنطور که باید و شاید نتواند پتانسیل اصلی خود را به‌نمایش بگذارد.

کپی‌بارا گیمز، برخلاف اکثر ساخته‌های خود که از یک داستان گیرا و درگیر کننده استفاده کرده است، در Grindstone تصمیم می‌گیرد از یک داستان مینیمال استفاده کند

از نظر گیم‌پلی، گریندستون را می‌توان یکی از بهترین بازی‌های سرگرم کننده در سبک Matching دانست که کپی‌بارا گیمز از المان‌های مخصوص‌به خود در ساختار بازی استفاده کرده تا درکنار ارائه تجربه‌ای جدید، بتواند مخاطب Grindstone را هم سرگرم کند. سبک Matching بدین شکل است که بازیکن باید آيتم‌های هم‌رنگ را کنار یک بچیند تا از بین بروند. کپی‌بارا گیمز با استفاده از ایده اصلی این سبک، گیم‌پلی Grindstone را خلق کرده است. بازیکن در هر مرحله با دشمنانی متفاوتی روبه‌رو می‌شود. ازاین‌رو برای کامل کردن مرحله، باید دشمنانی مشابه را از بین ببرید. تفاوتی که در این بازی با سایر بازی‌های سبک Matching وجود دارد، نحوه‌ی ازبین‌بردن دشمنان است. شما می‌توانید به‌صورت افقی، عمودی یا ضربدری دشمنان را علامت‌گذاری و از بین ببرید. هرقدر که در یک علامت‌گذاری، تعداد دشمنان بیشتری را از بین ببرید، الماس‌های ارزشمندی را کسب می‌‌کنید که برای بخش ساخت‌وساز کمک حال شما خواهند بود.

Grindstone

اینکه چه زمانی از مهارت‌های خود استفاده کنید، موردی است که بازیکنان باید به آن توجه داشته باشند

این ایده زمانی هیجان‌انگیز و سرگرم کننده جلوه می‌کند که بتواند با سایر المان‌های گیم‌پلی ترکیب شود و مورد استفاده قرار بگیرد. در مراحل ابتدایی، به‌راحتی می‌توانید تعداد زیادی از دشمنان را با علامت‌گذاری‌های پشت سر هم از بین ببرید. این در حالی است که پس از گذشت تقریبا ۱۰ مرحله، علامت‌گذاری تعداد متعددی از دشمنان به یک پازل در بازی تبدیل می‌شود. بعضی وقت‌ها مجبور هستید تعداد کمی از دشمنان را به‌گونه‌ای از بین ببرید که تعدادی زیادی از نوع دیگر دشمنان بازی، درکنار یکدیگر قرار بگیرند. همچنین رفته رفته با گونه‌های جدیدتری از هر دشمن آشنا می‌شوید که چالش‌های مخصوص‌به خود را دارند. به‌عنوان مثال، روی بدن بعضی از دشمنان عدد پنج یا ده را مشاهده می‌کنید. این عدد بدین معنا است که ابتدا باید ۱۰ دشمن را علامت گذاری کنید و دشمن مورد نظر، یازدهمین نفر باشد. ازاین‌رو، قهرمان داستان می‌تواند در طول کشتن دشمنان قدرت خود را جمع‌آوری و ازطریق آن دشمن سرسخت علامت‌گذاری شده را از بین ببرد.

این موارد تنها چالش‌هایی نیستند که تیم سازنده برای کاربران درنظر گرفته است. یکی دیگر از چالش‌های Grindstone، به‌عصبانی شدن دشمنان مربوط می‌شود. در طول هر مرحله، شاهد عصبانی شدن تعدادی از دشمنان هستیم. اگر بعد از علامت‌گذاری و نابودی، درکنار این دسته از دشمنان قرار بگیرید، آسیب می‌بینید. سیستم نوار سلامت شما هم به شکلی نیست که بازیابی شود، بلکه در مجموع سه قلب برای کاراکتر جوی درنظر گرفته شده است که اگر در هر مرحله تمامی آن‌ها را از دست دهید، بازنده خواهید بود و باید مرحله مورد نظر را تنها با یک قلب از ابتدا آغاز کنید. استودیو کپی‌بارا گیمز برای ساده‌تر کردن این چالش، آیتم‌هایی را در اختیار مخاطب قرار داده است که ازطریق آن‌ها می‌تواند روند بازی را برای خود ساده‌تر کند. با باز کردن صندوق‌هایی که برای شما درنظر گرفته شده است، می‌توانید نقشه ساخت آیتم‌های مثل سپر، مهارت نابود کردن دشمنان بدون علامت‌گذاری و موارد مشابه دیگری را به‌دست بیاورید که هرکدام از آن‌ها عملکرد متفاوتی دارند. مورد بعد این است که تنها یک بار می‌توانید در هر مرحله از آن‌ها استفاده کنید، ازاین‌رو اینکه چه زمانی از آن‌ها استفاده کنید، موردی است که بازیکنان باید به آن توجه داشته باشند.

Grindstone

ساختار گیم‌پلی Grindstone به‌گونه‌ای است که باتوجه‌به به شیوه بازی کردن خود، می‌توانید درجه سختی مراحل را برای خود کم یا زیاد کنید. هدف شما در هر مرحله این است که تعداد مشخصی از دشمنان را از بین ببرید و از در خروجی، خارج شوید. اگر زمان بیشتری را در مرحله بمانید، آیتم‌هایی مثل صندوق‌ها در بازی نمایان می‌شوند که با باز کردن یا کسب آن‌ها، منابعی را برای ساخت و ساز مهارت‌‌ها به‌دست می‌آورید. ازاین‌رو بازیکنان می‌توانند تنها مراحل را انجام دهند و بازی را پیش ببرند یا اینکه زمان بیشتری را در هر مرحله سپری کنید تا آیتم‌های ارزشمندی را کسب کنند. دسته‌ی اول شاید مراحل را به‌سرعت پشت سر بگذارند، اما از محیط دوم به بعد، حسابی به‌چالش کشیده می‌شوند. همچنین برای خروج از هر محیط نیاز به تاج‌هایی دارید از یک سری دشمنان خاص کسب می‌شود. این در حالی است که کاربران دسته دوم می‌توانند درجه سختی مراحل آینده را برای خود ساده‌تر کنند.

ساختار گیم‌پلی Grindstone به‌گونه‌ای است که باتوجه‌به به شیوه بازی کردن خود، می‌توانید درجه سختی مراحل را برای خود کم یا زیاد کنید

بخش ساخت و ساز Grindstone هم بدین صورت است که شما با ورود به مسافرخانه، سه قسمت مختلف را مشاهده می‌کنید. اولین قسمت، مربوط‌به خرید جان (قلب) اضافه‌تر و دریافت جوایزی است که از انجام چالش‌های مختلف کسب می‌کنید. در دومین قسمت، بازیکنان می‌توانند نقشه مهارت‌های جدیدی را که کسب کرده‌اند، بسازند و آخرین بخش هم مربوط‌به ساخت لباس می‌شود که بعضی از آن‌ها را ازطریق صندوق‌های باز شده در مراحل، کسب می‌کنید. ازنظر بصری، بازی Grindstone در جایگاه خود به‌عنوان یک بازی مستقل، طراحی و جلوه‌های بصری خوبی را دراختیار دارد. همچنین خشونت یکی از المان‌های اصلی بازی به‌حساب می‌آید و تیم سازنده به‌درستی از آن استفاده کرده است. ازاین‌رو زمانی‌که دشمنان زیادی را از بین می‌برید، به‌خوبی می‌توانید حس‌وحال و خشم قهرمان داستان را درک کنید. همچنین ۱۵۰ مرحله بازی در ۱۰ محیط مختلف روایت می‌شود که اکثر آن‌ها ظاهر جدیدی دارند و بعضی هم شبیه‌به محیط‌های ابتدایی طراحی شده است. این مورد باعث می‌شود تا از نظر محیطی احساس یکنواختی نداشته باشید.

Grindstone

بااینکه Grindstone از نظر بصری و فنی مشکل خاصی ندارد، اما از نظر طراحی، مشکلاتی را به‌خود اختصاص داده است. قبل از صحبت در مورد مشکل طراحی، باید بگویم که تعداد دشمنان و نوع برخورد آن‌ها با شما، درکنار طراحی موانع داخل بازی، سبب شده در جریان ۱۵۰ مرحله از Grindstone، احساس یکنواختی و تکراری شدن به شما دست ندهد. نقطه ضعف بخش طراحی به کم بودن تعداد نقشه‌های جدید مهارت‌ها و لباس‌ها مربوط می‌شود. اگر تیم سازنده از تعداد مهارت‌ها و ویژگی‌های متنوع‌تری استفاده می‌کرد، تجربه‌ی کاربر گسترده‌تر می‌شد. در حالت فعلی تنها قدرت و عملکرد مهارت‌های قدیمی عوض می‌شود و در قالبی یک مهارت جدیدی در اختیار شما قرار داده می‌شود. از نظر موسیقی و صداگذاری، هم Grindstone در سطح خوبی قرار دارد. شاید بازی موسیقی‌ هیجان‌انگیزی نداشته باشد، اما استودیو کپی‌بارا گیمز سعی کرده به‌واسطه‌ی صداگذاری‌های مختلف، به‌خوبی حس‌وحال نبرد و سلاخی دشمنان را به‌مخاطب القا کند. بازی Grindstone، با تمام مشکلاتی که دارد، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند و لحظات خوبی را در اختیار شما قرار دهد. اگر از کاربران سرویس اپل آرکید هستید، قطعا این بازی را تجربه کنید، زیرا درکنار ۱۵۰ مرحله‌ای که دراختیار شما قرار داده می‌شود، ارزش تکرار این مراحل برای کسب تمامی جوایز، موردی است که Grindstone را ارزشمند کرده است.

بررسی بازی روی مک و ازطریق سرویس اپل آرکید انجام شده است


منبع زومجی

Grindstone

استودیو کپی‌بارا گیمز با ساخت Grindstone نشان داده داده است که می‌تواند در سبک‌های مختلف از بازی‌های ویدیویی، محصولات سرگرم کننده‌ای را خلق کند. Grindstone جزو آن دسته از بازی‌هایی است که گیم‌پلی هیجان‌انگیز با مراحلی طولانی و چالش‌برانگیز را ارائه می‌دهد و جلوه‌های بصری چشم نوازی هم دارد، اما در بخش‌هایی نظیر تنوع مهارت‌ها یا بخش داستانی، ضعیف عمل کرده است. بااین‌حال Grindstone را می‌توان یک بازی ارزشمند از سرویس اپل آرکید دانست.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + خلق ایده جدید در سبک Matching
  • + ارائه پاداش مناسب نسبت‌به تلاش بازیکن
  • + عملکرد مناسب دشمنان که باعث عمیق شدن گیم‌پلی شده است
  • + طراحی بصری چشم‌نواز
  • + طراحی متنوع محیط‌های بازی
  • + ارزش تکرار بالا
  • + تنوع بالای دشمنان و مکانیسم‌های مبارزه‌ای آن‌ها

نقاط ضعف

  • - عدم وجود روایت داستان در میان مراحل
  • - تنوع پایین نقشه ساخت مهارت‌های جدید نسبت‌به تعداد مراحل بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده