The Surge 2 با تمام مشکلاتی که دارد، می‌تواند تجربه‌ی سرگرم کننده و قابل قبولی را به‌واسطه‌ی گیم‌پلی خود ارائه دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

الهام گرفتن از سبک‌ها و بازی‌های مختلف، یکی از مواردی است که در صنعت بازی‌های ویدیویی شاهد آن هستیم. الهام گرفتن همیشه به‌معنی تقلید و کپی نیست. زمانی‌که سازنده بتواند با الهام از بازی‌های مشابه، محصول منحصربه‌فرد خود را بسازد، می‌تواند به موفقیت برسد و مخاطب را سرگرم کند. استودیو Deck13 Interactive، سازنده The Surge، با ساخت این بازی سعی کرد یک تجربه نزدیک به‌ سولزبورن را با فضای علمی تخیلی، در دسترس علاقه‌مندان به بازی‌های چالش‌برانگیز قرار دهد. گیم‌پلی بازی در نسخه اول سعی نوآوری‌های خاص خود را هم داشت، اما تیم سازنده در ارائه یک تجربه کامل و بی‌نقص، ناکام مانده بود. بازی The Surge 2 مدتی است که عرضه شده و استودیو Deck13 Interactive قرار بود که یک تجربه‌ بهتر را ارائه دهد. در حالت کلی The Surge 2 در بخش‌هایی مثل گیم‌پلی پخته‌تر از نسخه پیشین شده و حال یک محصول تقریبا مستقل از سولزبورن به‌حساب می‌آید، اما هنوز مشکلات ریز و درشتی را در خود جای داده است که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

اولین و بزرگ‌ترین مشکل بازی The Surge 2 شخصیت‌پردازی است

تکنولوژی موردی است که از گذشته تابه‌امروز در مدیوم‌های مختلف به آن توجه بسیاری شده است. تابه‌حال بازی‌هایی را دیده‌ایم که استفاده نادرست از تکنولوژی را به‌تصویر کشیده‌اند؛ اینکه انسان‌ها سعی دارند ازطریق علم و دستیابی به تکنولوژی‌های جدیدتر، زمین و سایر انسان‌ها را نجات دهند، اما این کار باعث خرابی‌های بیشتر و نباودی می‌شود. The Surge 2 دقیقا همین مورد را روایت می‌کند. داستان بازی روایت‌گر جهانی آخرالزمانی است که تغییرات زیست محیطی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و زمین در حال نابودی است. در ادامه یکی از سازمان‌های بزرگ شهر جریکو به نام CREO ازطریق فناوری نانو به تکنولوژی جدیدی دست پیدا می‌کند. آن‌ها بر این عقیده هستند که با فرستادن موشک‌های نانوبات به اتمسفر خارج از زمین، می‌توانند مشکلات مربوط را حل کنند. این در حالی است که اقدامات CREO طبق برنامه پیش نمی‌رود و این موشک‌ها در داخل جو زمین و شهر جریکو منفجر می‌شوند.

همین مورد سبب می‌شود تا شهر روبه‌نابودی پیش برود. بازی از جایی شروع می‌شود که یک هواپیما تحت انفجار یکی از موشک‌های نانوبات قرار می‌گیرد و تمامی مسافران و خدمه‌های آن به‌جز دو نفر از بین می‌روند. یکی از بازمانده‌ها کاراکتر اصلی بازی است و دیگر خدمه، دختری به نام آتنا است که داستان با محوریت وی روایت می‌شود. شما در طول بازی قدرت خاصی دارید که می‌توانید ویژن‌هایی را از آتنا مشاهده کنید. درواقع پس از این اتفاقات گروهی به نام A.I.D درحال جمع‌آوری کودکان است تا از آن‌ها برای مقاصد پلید خود استفاده کند. آتنا هم جزو بچه‌هایی است که دزدیده می‌شود و قدرت ماورایی وی، سبب شده تا بهترین گزینه برای تحقق نقشه‌های پلیدانه A.I.D باشد. اولین و بزرگ‌ترین مشکل بازی The Surge 2 شخصیت‌پردازی است. قهرمان داستان کاراکتری است که شما شخصیت او را با انتخاب‌ها و انجام کارهای مختلف شکل می‌دهید، اما سایر NPCها و کاراکترهای منفی، بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی به‌حساب می‌آیند.

The Surge 2

در بازی‌هایی که فهمیدن داستان برعهده بازیکن است، اسطوره‌شناسی بازی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که با گشت‌وگذار در محیط می‌توانید در مورد کاراکترهای منفی و سایر قهرمان‌های بازی اطلاعات مختلفی را کسب کنید و آن‌ها را بهتر بشناسید. درواقع اسطوره‌شناسی موردی است که شخصیت کاراکترها را شکل می‌دهد. در داستان The Surge 2 به‌هیچ‌وجه به این موارد پرداخته نشده است. کاراکترهایی که در داستان با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، اکثرا کاراکترهای پوچ و تو خالی هستند که صرفا کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. این مورد برای شخصیت‌های منفی بازی هم صدق می‌کند. بازی تنها یک توضیح ساده از اهداف آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و در طول تجربه شما هم هیچ موقعیتی پیش نمی‌آید که آن‌ها را بهتر بشناسید. استودیو Deck13 Interactive تنها از فایل‌های صوتی استفاده کرده که وقایع رخ داده در انفجار موشک‌های نانوبات و اهداف CREO را توضیح می‌دهد و هیچ اقدامی برای شناخت بیشتر شخصیت‌ها انجام نشده است.

تیم سازنده سعی کرده با اضافه کردن یک گروه عقیدتی در جهانی آخرالزمانی و علمی تخیلی، حس‌وحال متفاوتی را به داستان The Surge 2 دهد

همچنین تیم سازنده سعی کرده با اضافه کردن یک گروه عقیدتی در جهانی آخرالزمانی و علمی تخیلی، حس‌وحال متفاوتی را به داستان The Surge 2 دهد، اما زمانی‌که پایه و اساس داستان به‌همراه شخصیت‌پردازی کاراکترها به‌خوبی انجام نشده باشن، نمی‌توان از این موارد لذت برد. The Surge 2 یک داستان کلیشه‌ای را انتخاب کرده و آن را به کلیشه‌ای‌ترین شکل ممکن روایت می‌کند و نمی‌تواند مخاطب را سرگرم کند. تنها موردی که در داستان بازی جذاب است، خط داستانی وارن، کاراکتر نسخه اول، است که به شما کمک می‌کند تا بیش‌ازپیش اطلاعاتی را از جهان بازی کسب کنید. بااین‌حال، گیم‌پلی The Surge 2 موردی است که حسابی شما را به‌خود جذب می‌کند؛ مخصوصا زمانی‌که نسخه پیشین را تجربه کرده باشید. The Surge 2 یک بازی اکشن نقش آفرینی سوم شخص است که استودیو سازنده در ساختار آن از المان‌های سولزبورن و میترویدوینیا استفاده کرده است. برخلاف نسخه پیشین که بازیکن در نقش وارن قرار می‌گرفت، در ابتدای The Surge 2 می‌توانید کاراکتر خود را شخصی‌سازی کرده و وارد بازی شوید. برای اینکه متوجه شوید مسیر شما کجا است و چه مأموریتی دارید، می‌توانید از بخش Log مأموریت خود را چک کنید و مدام در نقشه بازی به‌محیط‌های مختلف بروید و کارهای خواسته شده را انجام دهید.

The Surge 2

در نسخه دوم تلاش تیم سازنده در متفاوت نشان دادن بازی با سولزبورن به حداکثر رسیده است

سیستم مبارزات هم بدین شکل است که با مشاهده‌ی دشمنان، باید روی آن‌ها قفل کنید تا بتوانید دید بهتری داشته باشید و آن‌ها را از بین ببرید. یکی از مشکلات نسخه پیشین، این بود که دوربین بازی طراحی مناسبی نداشت و در بعضی از مبارزه‌هایی که در محیط بسته بودید، دوربین بازی شما را اذیت می‌کرد و کشته می‌شدید. همچنین پهپادهای مبارزه‌ای کاراکتر اصلی آنطور که باید و شاید کاربردی نبودند. این در حالی است که Deck13 Interactive به‌خوبی این مشکلات را در The Surge 2 حل کرده است و شاهد یک سیستم مبارزه‌ای و پیشرفت شخصیت غنی و کاربردی‌تر از گذشته هستیم. بازیکنان با کشتن دشمنان و پیشروی در بازی، می‌توانند Tech Scrap به‌دست بیاورند که نقش پول داخل بازی را دارد. حال استفاده مختلفی از این پول می‌شود که مهم‌ترین آن، ارتقای شخصیت اصلی است. زمانی‌که خود را ارتقا می‌دهید، امتیاز برای ارتقا در یکی از سه بخش نوار سلامت، نوار استامینا و مخزن باتری به‌دست می‌آورید. موردی‌که باعث می‌شود The Surge 2 را شبیه، اما متفاوت‌تر از سری سولزبورن بدانیم، سیستم ارتقای بازی و مکانیزم‌های نبرد است. شاید در حالت کلی شباهت‌هایی وجود داشته باشد، اما Deck13 در نسخه اول تلاش کرده بود که یک تجربه‌ی مجزا را ارائه دهد که تا حدی موفق بود. بااین‌حال در نسخه دوم تلاش تیم سازنده در متفاوت نشان دادن بازی با سولزبورن به حداکثر رسیده است.

در اینجا با ارتقای شخصیت اصلی میزان آسیب‌رسانی و قدرت دفاعی شما بالا نمی‌رود، بلکه آن‌ها را باید به‌واسطه‌ی سلاح و لباس‌هایی که کسب می‌‌کنید، بالا ببرید. نکته‌ی جالب بازی The Surge 2 نحوه کسب ست‌های لباس‌ها و سلاح‌های بازی است؛ ویژگی که از نسخه اول به این نسخه آمده است. بازیکنان در طول نبرد خود جدا از قفل کردن روی حریف، می‌توانند بین اجزای بدن مثل پاها، دست‌ها، سر و بدن دشمنان سوییچ کنند. زمانی‌که به انتهای نبرد برسید، اگر مخزن باتری شما شارژ کافی را داشته باشد، می‌توانید هدف را با یک ضربه تمام‌کننده از بین ببرید. این ضربه باعث قطع شدن بخشی می‌شود که آن‌ را انتخاب کرده‌اید. این مورد باعث می‌شود تا بخش لباس مورد نظر خود را کسب کنید. برای مثال اگر به‌دنبال کلاه دشمن روبه‌روی خود هستید، پس از قفل کردن روی آن می‌توانید ازطریق آنالوگ سمت راست سر را انتخاب کنید. حال شروع به مبارزه کنید تا مخزن باتری شما به میزان مورد نظر برسد و همچنین نوار سلامت دشمن هم کم شود. سپس با یک حرکت تمام کننده زیبا، کلاه جنگی را کسب خواهید کرد.

The Surge 2

این روش برای دریافت سلاح‌های بازی هم کاربردی است، البته باید اجزای مناسب را انتخاب کنید. بااین‌حال با پیشروی در خط داستانی، کشتن باس‌ها و پیدا کردن صندوق‌های مختلف در جهان The Surge 2، می‌توانید مواد اولیه، سلاح و لباس‌های مختلفی را کسب کنید. کاربرد دیگر Tech Scrap در بازی، این است که می‌توانید از آن‌ها برای ارتقای لباس، گجت‌ها و سلاح‌های خود استفاده کنید. این مورد سبب شده تا بازیکن به‌چالش کشیده شود. اگر می‌خواهید دشمنان و باس‌های قوی‌تر را به‌راحتی از بین ببرید، باید به سطح خود توجه ویژه‌ای داشته باشید. این در حالی است که قدرت آسیب‌رسانی و قدرت تدافعی شما هم در مبارزات اهمیت بالایی دارد. ازاین‌رو باید یک تعادل میان خرج کردن Tech Scrapهای خود به‌وجود بیاورید و هر از گاهی در محیط‌های بازی مشغول فارم کردن Tech Scrap شوید. مورد دیگری که تاحدی باعث از بین رفتن استرس بازیکن در طول نبردها شده، این است که می‌توانید Tech Scrapهای خود را در بانکی که در اختیار شما قرار داده شده، ذخیره کنید. ازاین‌رو در نبردها اگر کشته شدید، نیازی نیست که نگران از بین رفتن آن‌ها باشید.

در The Surge 2 جدا از پهپادها، شاهد تعدادی گجت هم هستیم که باعث به‌وجود آمدن استراتژی‌های مبارزه‌ای مختلفی شده است

طراحی کم تعداد و ناکارآمد بودن پهپادها موردی بود که دست شما را برای ارائه استراتژی‌های متنوع باز بسته بود. در نسخه دوم تیم سازنده جدا از ایجاد تنوع میان این پهپادها، یک سری گجت دیگر هم قرار داده است که می‌توانید از آن‌ها در نبردها کمک بگیرید. به‌عبارتی گجت‌ها و پهپادها می‌توانند شیوه‌ی مبارزه‌ای شما را شکل دهند. درکنار این موارد، پرک‌ها را هم اضافه کنید که همانند یک ویژگی Passive یا قابل فعال شدن در بازی عمل می‌کنند. برای مثال می‌توانید از شارژ مخزن باتری خود برای بازیابی خودکار و دستی نوار سلامت یا بالاتر رفتن سیستم تدافعی خود برای مدت زمانی مشخص، استفاده کنید. با تمام این تفاسیر، موردی‌که مبارزات و نبردهای The Surge 2 را فنی‌تر کرده، سیستم دفع ضربات یا Parry کردن است. اگر بتوانید ضربات دشمنان را در جهت درستی دفع کنید، یک فرصت به شما داده می‌شود تا آسیب بیشتری را به حریف وارد کنید. این مورد شاید در مبارزات عادی به‌چشم نیاید، اما در باس‌فایت‌ها و نبرد با دشمنانی که سطح آن‌ها از شما بیشتر است، حسابی کمک حال شما خواهد بود.

The Surge 2

درکنار بخش تک‌‌نفره، The Surge 2 یک حالت آنلاین هم دارد که سازنده از آن برای کسب مقداری Tech Scrap بیشتر برای بازیکنان استفاده کرده است. در حالت آنلاین The Surge 2 بازیکنان ازطریق یکی از پهپادهای خود می‌توانند در نقاط مشخص‌شده از Beaconهایی استفاده کنند که در جهان سایر بازیکنان ظاهر می‌شود. در ادامه هر بازیکنی که بتواند Beacon سایر بازیکنان در زمان مشخصی پیدا کند، Tech Scrap کسب می‌کند. این درحالی است که اگر موفق به انجام این کار نشوید، شخص استفاده کننده Tech Scrap دریافت می‌کند.

دیر لود شدن بافت‌ها و تکسچرها، نقطه ضعف بزرگ دیگری است که شما را آزار می‌دهد

از نظر بصری، The Surge 2 در سطح قابل قرار دارد و سازنده به‌خوبی توانسته است اتمسفر یک جهان آخرالزمانی و علمی تخیلی را در دسترس مخاطب قرار دهد. همچنین حرکات تمام کننده هم به‌نحوی طراحی شده‌اند که تنوع آن‌ها به نوع سلاح شما بستگی دارد. ازاین‌رو هر زمان که سلاح خود را تغییر می‌دهید، حرکات تمام کننده جذاب و خشونت آمیز متفاوتی را مشاهده می‌کنید که انیمیشن آن‌ها به بهترین شکل ساخته شده است. همچنین بازی دارای ۱۰ باس‌فایت اصلی است و تعدادی هم باس‌فایت فرعی برای بازیکنان درنظر گرفته شده تا بیش‌ازپیش خود را به‌چالش بکشند. هرکدام از باس‌ها مکانیزم‌های مخصوص‌به خود را دارند. ازطرفی طراحی دشمنان می‌توانست بهتر و از نظر تعداد بیشتر از چیزی باشد که در بازی قرار داده شده، زیرا در طول ۳۰ الی ۴۰ ساعت تجربه شما از بازی The Surge 2، تنها سه یا چهار گونه دشمن در بازی قرار داده شده که مدام با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید. هرقدر که The Surge 2 در بخش بصری و طراحی عملکرد خوبی داشته، در بخش فنی اصلا رضایت بخش نیست. مشکل این نیست که بازی افت فریم دارد یا نه، بلکه در این زمینه افت فریم خاصی را نمی‌بینیم. مشکل اصلی بخش فنی این است که با ورود به هر محیط باید کمی صبر کنید تا تمامی تکسچرها بارگذاری شوند.

The Surge 2

یکی از موارد مهم بازی‌هایی مثل The Surge 2 این است که سازنده از موسیقی‌هایی استفاده کند که مخاطب را در طول باس‌فایت‌ها یا نبردهای داخل بازی هیجان‌زده کند. بازی The Surge 2 در باس فایت‌ها دارای موسیقی‌های هیجان‌انگیزی است و می‌تواند شما را سرگرم کند. از نظر صداگذاری هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و صداگذاری سلاح‌ها و کاراکترهای بازی به‌خوبی انجام شده‌اند. در انتها The Surge 2 تجربه‌ای کمی بهتر از نسخه پیشین را ارائه می‌‌دهد و اگر توقع‌ خود را از این بازی پایین بیاورید، The Surge 2 می‌تواند برای ۳۰ الی ۴۰ ساعت شما را سرگرم کند. متاسفانه این بازی مشکلاتی را در خود جای داده که نبود آن‌ها باعث می‌شد با یک بازی خوش ساخت طرف باشیم.

بررسی بازی The Surge 2 بر اساس نسخه پی سی و کد ارسال شده توسط ناشر انجام شده است


منبع زومجی

The Surge 2

اگر از کاربران سرسخت سولزبورن هستید، شاید The Surge 2 آن بازی نباشد که منتظر آن بودید، اما اگر سطح توقع خود را پایین بیاورید، The Surge 2 به‌واسطه گیم‌پلی و مبارزات غنی خود می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. بااین‌حال The Surge 2 همانند گذشته در بخش داستانی و روایت داستان اصلا عملکرد خوبی ندارد و دیر لود شدن تکسچرها هم شما را اذیت خواهید کرد، اما تیم سازنده به‌خوبی توانسته اتمسفر خوبی را از یک بازی آخرالزمانی در دسترس مخاطب قرار دهد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات کارآمد به‌لطف گجت‌ها و پهپادها
  • + اضافه شدن سیستم دفع ضربات و فنی‌تر شدن مبارزات
  • + طراحی خوب باس‌ها
  • + ارائه خوب اتمسفر آخرالزمانی و علمی تخیلی

نقاط ضعف

  • - شخصیت‌های مثبت و منفی توخالی
  • - روایت داستانی ضعیف
  • - دیر لود شدن تکسچرها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده