Gears POP! به‌عنوان یک بازی مشابه کلش رویال در دنیای سری گیرز آف وار، هرچند ایده جدید و منحصر‌به‌فردی ندارد اما برای یک سرگرمی که روزانه یکی دو ساعت به آن اختصاص بدهید، تجربه قابل قبولی است. 

مجموعه Gears of War یکی از بزرگ‌ترین IP‌های انحصاری مایکروسافت است که خیلی‌ها، نسخه اول آن را به‌نوعی احیا‌کننده سبک شوتر سوم‌شخص هم می‌دانند. زمانی‌که کلیف بلزینسکی و تیمش اولین Gears of War را روانه بازار کردند، با اثری طرف بودیم که درکنار ارائه مکانیک‌های گیم‌پلی بسیار درگیر‌کننده از مبارزات و گان‌پلی جذاب گرفته تا سیستم سنگرگیری بسیار کارآمد، داستان خیلی خوبی هم با محوریت شخصیت‌های چون مارکوس فینیکس روایت می‌کرد و از نظر گرافیکی هم بسیار چشم‌نواز و بی‌نقص بود و همین هم توانست خیلی زود این مجموعه را به اثری بی‌نهایت پرطرفدار تبدیل کند. در ادامه راه نسخه‌های دیگری هم برای این سری ساخته شدند که وظیفه ساخت دو نسخه آخر آن هم برعهده استودیو کوالیشن بوده است؛ دو نسخه‌ای که به‌نوعی حکم دو قسمت اول یک سه‌گانه جدید از این مجموعه را دارند و روی شخصیت‌هایی مثل جی دی فینیکس یا کیت دیاز تمرکز کرده‌اند. اما درکنار ساخت نسخه‌های اصلی، مایکروسافت هم مثل هر شرکت دیگری با‌توجه به محبوبیت این سری وسوسه شده تا نسخه‌ای از آن را به پلتفرم موبایل بیاورد و در این راستا چندی پیش شاهد انتشار بازی اندروید و آیفون Gears POP! بودیم؛ بازی که معرفی آن را پیش‌تر در زومجی خواندید و حال قصد داریم کمی دقیق‌تر کیفیت و ویژگی‌های این اثر را مورد بررسی قرار دهیم. 

شرکت سوپرسل یکی از شرکت‌های بسیار فعال و خوش‌نام در زمینه ساخت بازی‌های موبایل است که با آثاری چون کلش آف کلنز، کلش رویال و اخیرا هم براول استارز همیشه بازی‌های جذابی برای مخاطبان این پلتفرم ارائه کرده است و به همین دلیل هم شرکت‌های زیاد دیگری سعی کرده‌اند با استفاده از فرمول موفقیت بازی‌های این شرکت، آثار مشابهی با آن‌ها بسازند که برخی با خلاقیت‌های خاص خود حتی به بازی‌های خوبی هم تبدیل شده‌اند. خب بازی Gears POP! هم تقریبا یکی دیگر از بازی‌هایی است که با الهام و حتی شاید بتوان گفت تقلید از بازی کلش رویال سوپرسل ساخته شده است و در آن نیرو‌ها با کارت‌های خودشان مشخص شده‌اند و باید با قرار دادن درست و به‌موقع آن‌ها، در میدان نبرد پیش‌روی کنید و ابتدا دو برج نظامی بازیکن رقیب و درنهایت هم سنگر اصلی وی را از بین ببرید. البته برای رسیدن به پیروزی لازم نیست حتما هر سه این موارد را نابود کرده باشید و اگر در پایان وقت هر نبرد شما تعداد بیش‌تری برج نسبت به حریف خراب کرده باشید هم پیروز نبرد خواهید بود؛ با این تفاوت که مثلا به‌جای کسب امتیاز ۳-۰ امتیازی مثل ۲-۰ یا ۲-۱ کسب خواهید کرد. 

بدون شک یکی از خصوصیات خوب بازی Gears POP!، نیرو‌ها و درواقع همان کارت‌های بازی است که حس و حالی تاکتیکی به آن می‌بخشند. نیرو‌های شما در بازی انواع مختلفی دارند و برای مثال برخی مثل کول یا Butcher کاراکتر‌های تانک به‌حساب می‌آیند و مقاومت خوبی دربرابر شلیک‌های دشمن دارند و در طرف مقابل، برخی هم از نظر قدرت بدنی ضعیف‌تر هستند اما در عوض قدرت آسیب‌رسانی بالایی دارند. همچنین کارت‌هایی مثل نارنجک‌ها، یک اسلحه خودکار که در صورت ورود دشمنان به محدوده‌اش به سمت آن‌ها شلیک می‌کند و موارد دیگر هم در بازی وجود دارند. هرچند شاید بازی از حیث کارت‌ها به‌اندازه اثری مثل کلش رویال متعادل و دارای تنوع بالا نباشد، اما بازهم در این زمینه عملکرد خوبی دارد و مثلا به مرور زمان یاد خواهید گرفت که برای بالا بردن کارایی کارت‌هایی با قدرت بدنی ضعیف‌تر، بهتر است آن‌ها را پشت سر یک کارت تانک وارد میدان نبرد کنید چرا که این موضوع باعث می‌شود دشمنان و برج‌ها به سمت نیروی تانک شما شلیک کنند و در نتیجه نیرو‌های پشت سر وی بتوانند بدون از دست دادن سلامتی‌شان راحت به سمت دشمنان و برج‌ها شلیک کنند و از قدرت بالای آسیب‌رسانی خودشان نهایت بهره را ببرند. یا مثلا پس از چند دست تجربه بازی، متوجه خواهید شد که کارت Butcher برای اینکه کارایی بیش‌تری داشته باشد بهتر است زمانی وارد میدان نبرد شود که حداقل دو خط از سنگر‌ها را تصرف کرده باشید و در نتیجه بتوانید وی را در نقطه‌ای نزدیک‌تر به برج‌های دشمن وارد میدان کنید تا سرعت پایینش مشکلی ایجاد نکند و رسیدن وی به برج‌های دشمن بیش از حد طول نکشد. 

کارت‌های بازی و نقاط قوت و ضعف آن‌ها به شکلی طراحی شده که داشتن یک چینش متعادل از آن‌ها، خود نیمی از راه رسیدن به پیروزی است

همچنین مثل بازی‌های مشابه، در پایین صفحه‌نمایش یک نوار انرژی ۱۰ تایی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام از کارت‌ها، میزان خاصی از آن را مصرف می‌کنند و به مرور زمان هم این نوار مجددا پر می‌شود. برای مثال، کارت مارکوس فینیکس نیاز به پنج واحد انرژی دارد و تنها زمانی می‌توانید وی را وارد میدان نبرد کنید که نوار کلی انرژی شما حداقل به میزان پنج واحد پُر شده باشد. هرچند این مورد ایده منحصر‌به‌فردی برای بازی Gears POP! نیست اما همین محدود بودن انرژی باعث می‌شود تا چینش کارت‌ها هم خود به چالش بزرگی برای بازیکنان تبدیل شود. به مرور زمان و با باز کردن جعبه‌ها که در ادامه دقیق‌تر در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، کارت‌های جدیدی به‌دست خواهید آورد که هرکدام میزان مصرف انرژی خاص خود را دارند و در نتیجه مجبور خواهید بود برای رسیدن به موفقیت، براساس سبک بازی که حس می‌کنید مناسب است چینش کارت‌هایتان را مدام عوض کنید تا حالتی متعادل داشته باشد. برای مثال اگر کارت‌هایتان را به شکلی بچینید که اکثرا مصرف انرژی بالای ۳ یا ۴ واحد داشته باشند، قطعا در ثانیه‌های آغازین هر نبرد که هنوز میزان انرژی زیادی ندارید، به‌مشکل خواهید خورد؛ مخصوصا اگر رقیب‌تان کارت‌هایی با مصرف انرژی پایین داشته باشد و سریع آن‌ها را وارد نبرد کند. برعکس این قضیه هم صادق است و اگر کاملا هم از کارت‌هایی با مصرف انرژی پایین استفاده کنید که معمولا قدرت پایین‌تری دارند، شاهد از بین رفتن سریع آن‌ها در حین نبرد با نیرو‌های دشمنان یا روبه‌رو شدن با برج‌های آن‌ها خواهید بود. جدا از این هرکدام از کارت‌ها یا درواقع همان نیرو‌های بازی دربرابر یک سری نیرو‌ها قوی و دربرابر یک سری هم ضعیف هستند و به مرور باید این نقاط ضعف و قوت هرکدام را هم بشناسید. این موارد چینش کارت‌ها را به چالش مهمی در بازی تبدیل می‌کند و با اینکه کارت‌های بازی از حیث تعادل خیلی بی‌نقصی ندارند و فرضا حداقل تا یک مقطع طولانی از بازی همه بازیکنانی کارتی مثل مارکوس فینیکس را استفاده خواهند کرد، اما بازهم سازندگان Gears POP! در استودیو‌های کوالیشن و مدیاتونیک تعادل قابل قبولی در این زمینه ایجاد کرده‌اند و با کمی سر و کله زدن با بازی و براساس سبک دلخواه‌تان می‌توانید به چینش خوبی از کارت‌ها برسید. 

بررسی بازی Gears POP!

اما با وجود نقش داشتن تاکتیک در بازی، یک مورد دیگر هم نقش از قضا خیلی پررنگی در بازی Gears POP! دارد و آن خرید‌های درون برنامه‌ای است؛ آفتی که این روز‌ها هم به جان بازی‌های پولی و مخصوصا بازی‌های رایگان افتاده و عملا یک سری بازی‌ها صرفا اسم رایگان را یدک می‌کشند و در پشت پرده با رساندن سطح چالش‌ها به‌حدی غیرممکن، بازیکن را وادار به استفاده از خرید‌های درون برنامه‌ای و پرداخت پول یا زدن قید ادامه تجربه بازی می‌زنند. خب Gears POP! هم به‌عنوان یک بازی رایگان، از چنین خرید‌هایی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با پرداخت پول، کریستال‌های داخل بازی را خریداری کنید یا حتی به سراغ باندل‌های مختلف بروید که هرکدام شامل آیتم‌های خاصی می‌شوند. طبیعتا نگرانی که این وسط پیش می‌آید، میزان تاثیری است که این خرید‌ها می‌توانند روی بازی داشته باشند و خبر بد اینکه این تاثیر در Gears POP! تا حد زیادی بالا است؛ چرا که با استفاده از خرید‌های درون برنامه‌ای می‌توانید شانس خودتان را برای داشتن کارت‌های جدیدتر تا حد خیلی خیلی زیادی بالا ببرید و طبیعتا هرچه تنوع کارت‌های شما بالا باشد و البته کارت‌هایتان سطح بالاتری داشته باشند، دربرابر بازیکنانی که بدون استفاده از خرید‌ها و صرفا با بازی کردن اقدام به ارتقا یا باز کردن کارت‌ها می‌کنند، شانس موفقیت بیش‌تری خواهید داشت. درواقع مخصوصا به رفتن به سطوح بالاتر بازی، احتمال روبه‌رو شدن‌تان با بازیکنانی که از چنین روش‌های پولی برای قوی‌تر شدن استفاده کرده‌اند هم بالا می‌رود و مثلا نبرد‌هایی را تجربه می‌کنید که در آن‌ها شما با خیلی از کارت‌های دشمن اصلا آشنا نیستید یا حتی در صورت داشتن کارت‌های مشابه هم سطح کارت‌های وی بسیار بالاتر از شما است و همین احتمال شکست شما را بسیار بالا می‌برد. 

به مسئله ارتقا کارت‌ها اشاره کردیم و بد نیست کمی بیشتر در این مورد توضیح بدهیم. Gears POP! درواقع دو حالت بازی رقابتی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها Versus است و یک حالت دیگر هم به نام Horde در بازی وجود دارد. در حالت Versus شما مستقیما با یک بازیکن دیگر مبارزه خواهید کرد و در صورت پیروزی پس از مشاهده صحنه‌ای از بریده شدن سر کاراکتر حریف (البته نه با آن شدت و خشونتی که در سری گیرز شاهد هستیم!) جوایزی دریافت خواهید کرد که شامل یک جعبه هم می‌شوند. این جعبه‌ها ممکن است شامل آیتم‌های مختلفی باشند که قطعا اصلی‌ترین آن‌ها کارت‌ها هستند؛ کارت‌هایی که می‌توانند جدید باشند یا از همان مواردی باشند که قبلا آن‌ها را به‌دست آورده‌اید. کارت‌های جدید که تکلیف‌شان مشخص است و به‌منزله باز شدن نیرو‌های جدید خواهند بود اما کارت‌های تکراری برای ارتقای کارت‌های فعلی شما استفاده می‌شوند و در صورتی که تعداد مشخصی از آن‌ها را به‌دست بیاورید، می‌توانید با خرج کردن یکی از منابع مالی موجود در بازی کارت خود را ارتقا بدهید و قوی‌تر کنید. همچنین با ارتقای کارت‌های امتیازی هم برای ارتقای سطح شخصیت‌تان به‌دست خواهید آورد و در صورت رسیدن به سطح بعد، پاداشی مثل قوی‌تر شدن برج‌های دفاعی یا بالاتر رفتن میزان سلامتی آواتارتان کسب می‌کنید. طبیعتا هرچه کارت‌های شما سطح بالاتری داشته باشند، قدرت آن‌ها هم بالاتر خواهد و مثلا در نبرد دو کارت مربوط‌به یک نوع نیروی لوکاست که نیروی دیگر یا برج‌های دفاعی در آن نقشی ندارند، کارتی برنده خواهد بود که سطح بالاتری دارد. البته موردی مثل اینکه کدام نیرو زودتر شلیک کند هم گاهی در بازی تاثیر‌گذار است اما منظورم کلی و صرفا نشان دادن ماهیت ارتقای کارت‌ها در بازی است.

اما جعبه‌هایی که دریافت می‌کنید از همان لحظه دریافت قابل استفاده نیستند؛ پس یا باید چند ساعت منتظر بمانید تا تایمر مربوط‌به آن‌ها صفر شود و بتوانید جعبه را باز کنید یا اینکه با استفاده از خرج کردن کریستال، اقدام به بازی کردن فوری آن‌ها کنید؛ قضیه زمانی بدتر می‌شود که بدانیم در آن واحد فقط چهار جعبه را می‌توان در نوبت باز شدن قرار داد و اگر جایگاه این چهار جعبه پُر شده باشد، دیگر حتی برای بازی کردن هم انگیزه چندانی نخواهید داشت و باید منتظر صفر شدن زمان جعبه‌ها باشید! این مورد یکی از بدترین ویژگی‌های بازی Gears POP! است که البته منحصر به آن هم نیست و در بازی‌های زیاد دیگری هم این مکانیزم استفاده می‌شود و خب فقط و فقط دلیلی است برای اینکه بازیکن برای پیشرفت در بازی یا وقفه‌های واقعا طولانی را تجربه کند یا اینکه مجبور به استفاده از خرید‌های درون برنامه‌ای شود. جدا از حالت Versus بازی Gears POP! یک حالت Horde هم دارد که برای تجربه آن اول باید حداقل به سطح دو برسید که کار سختی هم نیست و ثانیا حتما عضو یک اتحاد باشید؛ چرا که حالت Horde را فقط با یکی از دوستان‌تان که همراه‌با شما در یک اتحاد مشترک باشد می‌توانید تجربه کنید و در آن باید با همکاری هم دربرابر موج‌های دشمن ایستادگی کنید. جدا از این حالت تمرینی و حالت یادگیری تاکتیک‌ها هم در بازی وجود دارند که مورد دوم برای پشت سر گذاشتن چالش‌هایش جوایزی در قالب منابع قابل‌استفاده در بازی به‌تان هدیه می‌دهد. همچنین با پیروزی در نبرد‌های ورسوس بازی، چرخ‌دنده دریافت می‌کنید و پس از رسیدن این چرخ‌دنده‌های جنگ به میزانی خاص، به رنک بعدی می‌روید که باعث تغییر ظاهر میدان نبرد و همچنین در دسترس قرار گرفتن کارت‌های جدید می‌شود. سازندگان سعی کرده‌اند با استفاده از حالت‌های مختلف و همچنین گنجاندن سیستم ارتقای رنک از یکنواخت شدن بازی در طولانی‌مدت جلوگیری کنند و خب در این راه می‌توانستند موفق هم باشند به شرطی که سیستم پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی، به مانع اصلی برای تجربه طولانی مدت آن تبدیل نمی‌شد و بازیکنان را برای باز کردن یک جعبه در صف انتظاری چندین‌ساعته نگه نمی‌داشت. 

پرداخت‌های درون برنامه‌ای روی تک تک بخش‌های بازی تاثیر گذاشته‌اند و با اثری طرف هستیم که پول، می‌تواند خیلی راحت تضمین‌کننده موفقیت و پیشرفت باشد

هرچند Gears POP! در زمینه موسیقی حتی به چند فرسخی بازی‌های اصلی نزدیک هم نمی‌شود و صرفا شاهد پخش شدن یک موسیقی نسبتا خوب در منوی آن هستیم و حتی در حین نبرد‌ها هم خبری از موسیقی با‌کیفیت نیست، اما بازی در زمینه گرافیکی عملکرد خوبی دارد. قطعا اگر نمایش‌ها یا تصاویر بازی را مشاهده کرده باشید متوجه شده‌اید که شخصیت‌های Gears POP! با شکل و شمایلی مثل فیگور‌های فانکو پاپ ساخته شده‌اند و خب همین هم حس و حال بامزه‌ای به بازی بخشیده است و دیدن شخصیت‌های مثل مارکوس فینیکس، کیت دیاز یا حتی نیرو‌های لوکاست‌ها با این ظاهر بامزه، جالب است و بازی را از آن خشونت ذاتی و صد البته دوست‌داشتنی سری Gears کمی دور و آن را برای تجربه همه سنین مناسب می‌کند. جدا از این طراحی محیط‌های نبرد هم کیفیت قابل قبولی دارد و بازی حتی تنظیمات گرافیکی را هم در نظر گرفته تا بتوانید گزینه مناسب را از بین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین یک نیمچه سیستم طراحی آواتار هم در بازی قرار دارد و با یک سری آیتم‌های محدود می‌توانید شکل ظاهری شخصیت اصلی خودتان را شبیه به یک فیگور فانکو پاپ بسازید و حتی در ادامه هم هر زمان که خواستید، تغییراتی در آن اعمال کنید. 

به‌عنوان حرف پایانی، Gears POP! بیشتر از آنکه یک ایده اورجینال برای یک بازی موبایل از سری گیرز باشد، تقلیدی از ساخته معروف سوپرسل یعنی کلش رویال است که خیلی هم علاقه‌ای به داشتن ایده‌های خاص خودش حتی در قالب یک بازی الهام‌گرفته از این اثر ندارد. اما مشکل اصلی بازی نه این مورد، که وابسته بودن بیش از حد آن به خرید‌های درون برنامه‌ای و قرار دادن فرق زیاد بین بازیکنان معمولی با افرادی است که سراغ خرید‌های درون برنامه‌ای می‌روند. هرچند در ابتدا کریستال نسبتا زیادی برای باز کردن جعبه‌ها خواهید داشت اما به مرور و با رفتن به سطوح بالاتر بازی، کریستال‌هایتان به پایان می‌رسند و در نتیجه مجبورید برای باز کردن جعبه‌های جوایزتان، چند ساعت صبر کنید و از آن بدتر اینکه در این فاصله، عملا انگیزه دیگری برای تجربه کردن بازی و لذت بردن از گیم‌پلی تاکتیکی و تا حد زیادی خوب آن هم نخواهید داشت.

بازی Gears POP! براساس نسخه اندروید بررسی شده است.


منبع زومجی

Gears POP!

Gears POP! هرچند اسم مجموعه بزرگ Gears را یدک می‌کشد، اما هرگز اثر درخشانی مثل نسخه‌های کنسولی آن نیست؛ بازی تقلیدی از کلش رویال سوپرسل است که سعی کرده از محبوبیت آن برای موفقیت استفاده کند. با اینکه طراحی بامزه شخصیت‌ها و دیدن کاراکتر‌هایی مثل مارکوس فینیکس با این ظاهر جالب است و بازی امکان پیاده‌سازی تاکتیک‌های دلخواه را هم فراهم می‌کند، اما مشکل اینجا است که Gears POP! حتی برای یک بازی رایگان هم بیش از حد روی خرید‌های درون برنامه‌ای تمرکز کرده و به همین دلیل فاصله زیادی بین بازیکنان عادی و افرادی که سراغ چنین خرید‌های بروند وجود دارد. جدا از این سیستم جوایز بازی هم به شکلی است که اگر نخواهید کریستال خرج کنید، باید چند ساعتی منتظر باز شدن یک جعبه بمانید و عملا در این فاصله انگیزه‌ای هم برای تجربه بازی نخواهید داشت چرا که حتی در صورت موفقیت، قرار نیست جایزه‌ای دریافت کنید!
افشین پیروزی

6.5

نقاط قوت

  • - تنوع خوب کارت‌های بازی و نقاط ضعف و قوت هرکدام از آن‌ها
  • - امکان استفاده از تاکتیک‌های مختلف و پیاده‌سازی منطقی آن‌ها
  • - طراحی بامزه شخصیت‌های بازی و گرافیک کلی خوب

نقاط ضعف

  • - نقش پررنگ خرید‌های درون برنامه‌ای که باعث قوی‌تر شدن بازیکنان می‌شوند
  • - آزاردهنده بودن انتظار طولانی برای باز کردن جعبه‌ها و از بین بردن انگیزه تجربه بازی
  • - موسیقی‌های ضعیف با‌وجود غنی بودن سری گیرز در این زمینه
  • - نداشتن ایده منحصر‌به‌فرد که بازی را به تقلیدی صرف از کلش رویال تبدیل می‌کند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده