پیش نمایش بازی FIFA 20

پیش نمایش بازی FIFA 20

یکشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۵

جدید‌ترین نسخه فیفا، شبیه‌ساز فوتبال الکترونیک آرتز، قصد دارد با ارائه تغییراتی به تجربه‌ای بهتر در مقایسه با نسخه سال قبل تبدیل شود. همراه پیش‌نمایش بازی باشید تا نگاهی به اطلاعات فیفا 20 داشته باشیم. 

روز‌های پایانی تابستان و آغازین پاییز برای طرفداران بازی‌های ورزشی و مخصوصا فوتبال همیشه روز‌های مهمی است؛ چرا که در این بازه نسخه جدید سری بازی‌های فیفا و PES منتشر و به‌نوعی فصل جدیدی از زندگی فوتبالی علاقه‌مندان به این آثار آغاز می‌شود. چند روز پیش شاهد انتشار بازی PES 2020 بودیم که با تغییراتی در بخش مسترلیگ و اضافه کردن حالت رقابتی مثل Matchday و صد البته بهبود‌هایی هرچند جزئی ولی تأثیرگذار در گیم‌پلی تجربه موفق و با‌کیفیتی است و حال کم‌تر از یک هفته دیگر بازی فیفا 20 هم منتشر خواهد شد. بازی که به‌لطف انتشار نسخه دمو آن توانستیم کمی بیشتر از قبل با گیم‌پلی‌اش آشنا شویم و البته که اگر از مشترکین سرویس EA Access باشید، می‌توانید آن را قبل از انتشار به مدت ۱۰ ساعت تجربه کنید. اما در فاصله چند روز مانده به انتشار بازی، تصمیم گرفتیم مثل روال همه بازی‌ها در قالب پیش‌نمایشی به سراغ مرور اطلاعات آن برویم. البته پیش از این کار پیشنهاد می‌کنم نگاه ویدیویی زومجی به نسخه دموی بازی را در ادامه تماشا کنید که اولین‌بار در لودینگ 65 پخش شد:

دانلود ویدیو از آپارات

زمانی‌که اولین تصویر از فیفا 20 منتشر شد، برای مدت کوتاهی هم که شده خیلی‌هایمان امیدوار بودیم سورپرایز بزرگ EA برای این نسخه تغییر موتور فراست‌بایت و استفاده از موتور دیگری باشد. دلیل اینکه چرا دوست داشتیم چنین تغییری در بازی رخ بدهد را نادر امرایی پیش‌تر در مقاله مفصلی توضیح داده است ولی درواقع از همان نسخه‌ای که اولین‌بار موتور بازی از ایگنایت به فراست‌بایت تغییر پیدا کرد، با اینکه بازی از نظر ظاهری و گرافیک کلی پیشرفت‌هایی داشت ولی به همان اندازه فیزیک آن هم دچار مشکل شد و این مورد مخصوصا در بازی‌های آنلاین بیشتر به‌چشم می‌آید؛ چرا که در این رقابت‌ها گاهی یک باگ فیزیکی یا اتفاقات عجیبی و غریبی که برای توپ و بازیکنان می‌افتند باعث می‌شود گل‌های مسخره‌ای دریافت کنید و تلاش زیادی که برای رسیدن به پیروزی‌های بیشتر مثلا در ویکند لیگ انجام داده‌اید همگی نقش بر آب شود. اما خب به هر حال فیفا امسال هم با همان موتور فراست‌بایت ساخته شده و فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که این باگ‌ها و ایراد‌ها، کم‌تر از قبل شده باشند؛ موردی که البته تا حدی در نسخه‌ی دموی بازی هم مشهود بود و با اینکه هنوز هم اتفاقات عجیب و غریبی مثل نقش زمین شدن بازیکن شما که قدرت بدنی بالایی دارد در برخورد با بازیکن به مراتب ضعیف‌تر از این حیث دیده می‌شوند و هنوز هم تعداد گل‌هایی که روی ریباند‌ها به‌ثمر می‌رسند زیاد است، اما درکنار آن فیزیک توپ بهتر از قبل شده و وزن آن در بازی احساس می‌شود یا مثلا بازیکنان از لحاظ فیزیکی واقع‌گرایانه‌تر از همیشه طراحی شده‌اند و حتی نوع دویدن بازیکنانی مثل محمد صلاح یا سادیو مانه هم در نسخه‌ی دمو شباهت زیادی به واقعیت داشت. البته باید این را در نظر داشته باشیم که معمولا نسخه‌ی دمو بازی کمی قدیمی‌تر از نسخه‌ی نهایی است و برای همین نتیجه‌گیری نهایی در مورد کیفیت فیزیک بازی را به نسخه‌ی نهایی آن موکول می‌کنیم اما هدف از پیش کشیدن این موضوع، رسیدن به تغییرات گیم‌پلی بازی بود که EA وعده داده و در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. 

پیش نمایش فیفا 20

اولین اطلاعات از تغییرات گیم‌پلی بازی، در جریان رویداد EA Play 2019 ارائه شدند. جایی که مشخص شد مثلا امسال سیستم زدن ضربات آزاد بازی دست‌خوش تغییر شده و شاهد ظاهر شدن یک دایره روی دروازه در این ضربات هستیم که می‌توانید با حرکت دادن آن، جایی را که دوست دارید ضربه به آن برود انتخاب کنید. البته باتوجه‌به امکان امتحان کردن این سیستم در نسخه‌ی دمو، اصلا و ابدا نمی‌توان گفت که سیستم جدید باعث راحت‌تر شدن گل کردن ضربات آزاد شده است و شوت شما دقیقا به همان جایی خواهد رفت که دایره را قرار داده‌اید؛ چرا که در ضربه‌های آزاد مواردی مثل میزان پُر کردن شوت، کاتی که به آن می‌دهید و حتی استفاده درست از Timed Finishing می‌تواند تاثیر زیادی روی مقصد نهایی توپ داشته باشد. اما مهم‌تر از تغییر سیستم ضربات آزاد، وعده‌هایی است که EA در رابطه با بهتر شدن سیستم دفاعی بازی و کم‌تر کردن تاثیر AI Defending روی آن است. این مورد در نسخه قبلی واقعا آزاردهنده بود و بارها و بارها در جریان مسابقات آنلاین با صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که دفاع حریف بدون آنکه بازیکن مقابل کنترلی روی آن داشته باشد به شکل اتوماتیک تکل می‌زد یا توپ‌ها را بلوکه می‌کرد. الکترونیک آرتز وعده داده که این مشکل در فیفا 20 کم‌تر شود و در نتیجه بازیکنان مجبور خواهند بود به شکل دستی دفاع کنند و دیگر نمی‌توانند حساب زیادی روی دفاع اتوماتیک باز کنند. 

پیش نمایش فیفا 20

کاهش تاثیر دفاع خودکار هوش‌مصنوعی می‌تواند کمک زیادی به بهتر شدن گیم‌پلی بازی کند

یکی دیگر از تغییرات وعده‌داده‌شده در مورد گیم‌پلی بازی، بهبود فیزیک کلی توپ و به‌دنبال آن واقعی‌تر شدن شیوه‌های گلزنی در بازی است. منظور از واقعی‌تر شدن، یعنی اینکه برخلاف نسخه قبل که در صحنه‌های تک به تک کار خیلی سختی برای گل کردن توپ داشتیم و به همین دلیل هم بازیکنان سراغ روش‌هایی مثل شوت‌های از راه دور یا ارسال‌ها می‌رفتند، امسال قرار است شیوه‌های گلزنی بازی منطقی‌تر و واقعی‌تر از قبل باشند که طبق گفته سایت‌هایی که بازی را نقد کرده‌اند یا بازیکنان حرفه‌ای که شانس تجربه نسخه نهایی را داشتند، این تغییرات بیش از هر چیز باعث ساده‌تر شدن گل‌زنی در صحنه‌های تک به تک شده‌اند هرچند که هنوز هم ممکن است تعداد زیادی از ضربه‌های شما به تیر دروازه برخورد کنند یا حتی بازیکنان‌تان موقعیت تک به تک هم خراب کنند ولی خب تلاش سازندگان واقعی‌تر کردن چنین سناریو‌هایی بوده است. بهبود سیستم دریبل‌زنی و اضافه شدن حرکاتی که به‌لطف آن‌ها می‌توانید در نبرد‌های یک دربرابر یک شانس بیش‌تری برای عبور از مدافع روبه‌رو داشته باشید هم تغییر دیگری است که مخصوصا در مقابل قوی‌تر شدن دفاع دستی اعمال شده است تا به همان اندازه که بازیکنان حین کنترل مدافعین شانس گرفتن توپ را دارند، در حین حمله هم شانس عبور از مدافعین را داشته باشند. البته بازهم باید تاکید داشته باشم که تمام این تغییرات، مواردی هستند که خود سازندگان آن‌ها را اعلام کرده‌اند و حتی در نظرات بازیکنانی که زودتر شانس تجربه بازی را به‌دست آورده‌اند هم تناقض‌های زیادی دیده می‌شود؛ پس نتیجه‌گیری در مورد کیفیت بازی در زمینه گیم‌پلی را به نسخه نهایی آن موکول می‌کنیم و در ادامه بررسی خواهیم کرد که بازی در زمینه محتویات و حالت‌های بازی چه تغییراتی کرده است. 

پیش نمایش فیفا 20

لایسنس یکی از مواردی بود که از چند ماه پیش، سروصدای زیادی پیرامون دو بازی فیفا و PES به راه انداخته است. پس از سال‌ها یکه‌تازی فیفا در زمینه لایسنس، کونامی در چند نسخه اخیر اقدامات مثبتی در این راستا انجام داده که از جمله آن‌ها می‌توان به توافق با تیم‌هایی مثل بارسلونا یا بایرن مونیخ اشاره کرد که باعث شده بود شاهد شبیه‌سازی دقیق بازیکنان، لباس‌ها و حتی استادیوم این تیم‌ها در بازی باشیم. اما شرکت ژاپنی امسال، پا را فراتر گذاشت و توانست لایسنس انحصاری استفاده از تیم یوونتوس را دریافت کند و به همین دلیل هم فیفا دیگر حق استفاده از اسم واقعی این تیم یا حتی طراحی واقعی لباس‌ها و استادیوم آن‌ها را ندارد و در نتیجه یوونتوس با اسم پیمونته کالچیو در بازی ظاهر خواهد شد که البته اسم بازیکنان آن و حتی طراحی چهره‌شان واقعی است و در آلتیمیت تیم هم شاهد آن‌ها خواهیم بود. شاید حضور یک تیم با اسم غیرواقعی در بازی مورد خیلی بزرگی نباشد اما باید در نظر داشت که این اتفاق، می‌تواند به‌منزله آغاز مسیری باشد که ممکن است در آینده به از دست دادن لایسنس تیم‌های بیش‌تری توسط فیفا منجر شود. درواقع اتفاقی که برای یوونتوس رخ داد ثابت کرد که ممکن است روزی در فیفا هم که همیشه از حیث لایسنس وضعیت ایده‌آلی داشته، شاهد باشیم که برخی تیم‌ها از بازی حذف می‌شوند. مورد دیگر در زمینه لایسنس هم اضافه شدن لیگ رومانی به بازی است که البته آنطور که باید و شاید لیگ پرطرفداری نیست ولی تنوع لیگ‌های بازی در حالت فعلی هم آنقدر بالا است که حتی اگر لیگ جدیدی به آن اضافه نمی‌شد هم ایراد خاصی به‌حساب نمی‌آمد. 

 

اما الکترونیک آرتز امسال تغییراتی هم در حالت‌های بازی فیفا اعمال کرده است. درحالی‌که در سه نسخه قبلی مجموعه با الکس هانتر در بخش The Journey همراه شدیم و ماجراجویی‌های وی برای تبدیل شدن به یک بازیکن بزرگ فوتبال را دنبال کردیم، امسال دیگر خبری از این بخش داستانی در بازی نیست و به‌جای آن حالت فوتبال خیابانی با نام Volta به بازی اضافه شده است؛ حالتی که درواقع دو وظیفه دارد و اول، پاسخی به درخواست‌های بی‌شمار بازیکنان در سال‌های اخیر برای اضافه شدن حالت فوتبال خیابانی به بازی است و در وهله دوم، قرار است جای خالی بخش داستانی را هم پر کند چرا که در این بخش قرار است به گوشه و کنار دنیا سفر کنیم و با روایت بازی از فوتبالیست‌های خیابانی در سراسر جهان آشنا شویم. سازندگان برای بهتر کردن حالت ولتا به شهر‌های مختلفی رفته‌اند و ضمن الهام گرفتن از زمین‌های واقعی فوتبال خیابانی برای طراحی زمین‌های بازی، با افراد فعال در این رشته هم صحبت‌هایی انجام داده‌اند تا بتوانند ماهیت واقعی آن را به شکل درستی به بازی بیاورند. حالت ولتای بازی خود شامل چند حالت مختلف خواهد شد که تفاوت آن‌ها در تعداد بازیکنان هر تیم یا قوانین بازی برای رسیدن به پیروزی است. همچنین این بخش را به شکل آنلاین و رقابتی هم می‌توان تجربه کرد که قطعا به‌لطف ماهیت مفرح آن و راحت‌تر بودن اجرای حرکات تکنیکی در آن، می‌تواند یک حالت بازیِ رقابتی بسیار سرگرم‌کننده باشد؛ موردی که تجربه محدودش در نسخه‌ی دمو هم خبر از آن می‌دهد. 

پیش نمایش فیفا 20

بخش بعدی که در فیفا 20 دچار تغییر شده، حالت دوست‌داشتنی کریر است؛ حالتی که قطعا طرفداران زیادی هم در کشور خودمان دارد و خیلی از ما قبل از اینکه سراغ تجربه آنلاین و بازی کردن حالتی مثل آلتیمیت تیم برویم، در هر نسخه چندین فصل مربیگری را در Career Mode تجربه می‌کردیم. پس از چند سال عدم تغییر در این بخش، سازندگان امسال موارد جدیدی به آن اضافه کرده‌اند که البته راستش را بخواهید احتمالا اکثرا جنبه ظاهری خواهند داشت؛ درست مثل اضافه شدن امکان مذاکره با بازیکنان و تیم‌ها در نقل و انتقالات که چند سال پیش به بازی اضافه شدند و صرفا بهبودی ظاهری به‌حساب می‌آمد. یکی از مواردی که به بخش Career بازی اضافه می‌شود، کنفرانس‌های خبری است. در جریان این کنفرانس‌ها می‌توانید با خبرنگاران صحبت کنید و نظرات مختلفی در رابطه با بخش‌های مختلف تیم‌تان یا بازی‌هایش پیش‌رو با آن‌ها در میان بگذارید. برای مثال در کنفرانس خبری می‌توانید از عملکرد یکی از بازیکنان تیم‌تان تعریف و تمجید کنید و همین امر، باعث می‌شود تا روحیه وی بالاتر برود. سیستم روحیه هم یکی دیگر از موارد جدید در بخش کریر بازی است و مثلا ممکن است بازیکنان شما به‌دلیل مسائلی چون کم بازی کردن یا راضی نبودن از شرایط مالی با افت روحیه مواجه شوند و این امر روی عملکرد آن‌ها در زمین بازی هم تاثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی شما می‌توانید با بازیکنان صحبت کنید و با اتخاذ تصمیم‌های درست شرایط آن‌ها را تغییر دهید. موارد دیگری چون گزینه‌های بیشتر برای شخصی‌سازی ظاهر مربیان، رابط کاربری بهتر، واقع‌گرایانه‌تر شدن سیستم پتانسیل بازیکنان و شاید از همه این‌ها مهم‌تر بهتر شدن وضعیت تقویم بازی‌ها و عدم تداخل بازی‌های رقابت‌های مختلف با یکدیگر هم از دیگر بهبود‌های بازی در بخش کریر خواهند بود که باید منتظر ماند و دید نهایتا، چقدر می‌توانند انگیزه بیش‌تری برای تجربه این بخش به‌مان بدهند. 

پیش نمایش فیفا 20

درنهایت بخش مهم دیگری از بازی که تغییراتی در مقایسه با قبل داشته، قسمت آلتیمیت تیم است؛ قسمتی که هرچند گاهی از آن به‌عنوان یک تجربه Pay 2 Win یاد می‌شود و مشکلاتش هم کم نیست، ولی باید قبول کنیم که تجربه بی‌نهایت اعتیادآوری است و حس ساخت یک تیم و قوی‌تر کردن آن به مرور زمان را به بهترین شکل ممکن منتقل می‌کند و می‌تواند برای یک سال تا انتشار نسخه بعدی، بازیکنان را درگیر فیفا نگه دارد. آلتیمیت تیم امسال تغییرات زیادی نسبت به سال پیش داشته که برخی از آن‌ها هم واقعا جذاب به نظر می‌رسند. برای مثال، پس از محبوبیت سیستم بتل پس در بازی مثل فورتنایت، فیفا هم امسال از سیستم مأموریت‌های فصلی استفاده کرده است. هر فصل بازی، ۶ هفته طول خواهد کشید و در جریان آن، می‌توانید با انجام دادن مأموریت‌های مختلف و کسب XP، جوایز متنوعی از پک گرفته تا گزینه‌های شخصی‌سازی ظاهر استادیوم‌تان و همینطور بازیکنان مطرح را به شکل قرضی دریافت کنید. جدا از این متحول شدن سیستم آبجکتیو‌های بازی، آلتیمیت تیم فیفا 20 همچنین گزینه‌های بهتری برای شخصی‌سازی باشگاه‌تان به شما می‌دهد؛ برای مثال می‌توانید شادی گل دلخواه خودتان را تعیین و صرفا با زدن کلید X/A آن را پس از گل‌ها اجرا کنید. یا حتی می‌توانید تِم استادیوم خودتان را انتخاب کنید تا در مراسم پیش از آغاز بازی نمایش داده شود و موارد ظاهری دیگری مشابه اینکه باعث می‌شوند تیم شما خاص‌تر و منحصر‌به‌فرد‌تر از همیشه باشد. 

در پی اعتراض‌هایی که همیشه به نبود یک حالت بازی کژوال و غیررقابتی در آلتیمیت تیم فیفا می‌شد، سازندگان امسال مسابقات FUT Friendlies را به بازی اضافه کرده‌اند؛ مسابقاتی که خود حالت‌های مختلفی دارند و برای مثال در حالت Max Chemistry بدون توجه به لینک‌هایی که بین بازیکنان شما وجود دارد همیشه کمیستری آن‌ها ۱۰ و کامل خواهد بود. یا در حالت Swap، پیش از آغاز مسابقه سه بازیکن تیم شما با سه بازیکن حریف تعویض می‌شوند و این سؤال برای‌تان پیش خواهد آمد که بخواهید ریسک قرار دادن بازیکنان خوب در تیم و احتمال منتقل شدن آن‌ها به تیم حریف را بپذیرید یا خیر. در حالت Mystery Bal این بخش، توپ هر بار پس از خارج شدن از زمین با ویژگی خاصی به زمین برمی‌گردد و ممکن است مثلا در یکی از انواع توپ، هر گلی که به ثمر می‌رسانید در بازی دو گل حساب شود. آخرین حالت بازی دوستانه هم King of the Hill است که در آن مربعی داخل زمین ظاهر می‌شود و اگر بتوانید توپ را در داخل آن مربع حفظ کنید، ارزش گل شدن آن توپ را افزایش خواهید داد. حالت‌های بازی دوستانه گزینه‌ای برای افرادی هستند که دوست دارند به‌جای درگیر شدن در بخش‌های رقابتی‌تر آلتیمیت تیم، چند ساعتی اوقات مفرحی با دوستان‌شان یا حتی بازیکنان تصادفی داشته باشند و نکته مهم در ارتباط با بازی‌های این بخش هم این است که در آن‌ها، از قرارداد بازیکنان شما کم نمی‌شود و شاهد خالی شدن انرژی آن‌ها هم نخواهید بود و حتی اگر از بازیکنان قرضی هم استفاده کنید، تعداد بازی‌های آن‌ها کم نمی‌شود. 

پیش نمایش فیفا 20

در آلتیمیت تیم فیفا 20 دیگر خبری از SBC آیکون نخواهد بود و قرار هم نیست که برای تکمیل کردن SBC خاصی نیاز به آیکون داشته باشید

از دیگر تغییرات بخش آلتیمیت تیم، می‌توان به برداشته شدن محدودیت زمانی بازی‌های بخش اسکواد بتل اشاره داشت که به‌لطف آن شما می‌توانید ۴۰ بازی هر هفته خودتان در این بخش را به هر ترتیبی که خواستید بازی کنید و دیگر محدود به چهار بازی در یک روز و از بین رفتن آن‌ها در صورت عدم تجربه‌شان نخواهید بود. به همین روال تغییرات جزئی‌تر دیگری مثل اضافه شدن امکان کوییک سل همزمان تعداد زیادی از آیتم‌های مصرفی، بهبود‌هایی در صفحه مدیریت ترکیب و همینطور بهتر شدن وضعیت سایه‌زنی استادیوم‌ها هم صورت گرفته است. از حیث آیکون‌ها یا همان فوتبالیست‌های افسانه‌ای، امسال اولا درکنار برگشتن تمام آیکون‌های نسخه قبل بازیکنان جدیدی مثل کاکا، زیدان، دروگبا، رایت، کومن، کارلوس آلبرتو و آندره پیرلو هم به بازی اضافه شده‌اند. به‌گفته EA، تمام این آیکون‌ها قرار است چهار نسخه داشته باشند که البته تمام این نسخه‌ها از ابتدا در پک‌ها موجود نیستند و برای متعادل‌تر نگه داشتن بازی قرار است ابتدا شاهد نسخه پایه و وسط هر آیکون باشیم و در ادامه راه نسخه‌های پرایم و مومنت هم به بازی اضافه خواهند شد. علاوه‌بر این، امسال خبری از SBC آیکون هم در بازی نخواهد بود و قرار است به‌جای آن سیستم Icon Swap را در بازی شاهد باشیم که ساختاری مثل کارت‌های Swap سال پیش دارد و بازیکنان می‌توانند با انجام دادن مأموریت‌های مختلف، توکن‌های لازم برای به‌دست آوردن آیکون‌های هر گروه از Icon Swap‌ها را به‌دست بیاورند و با خرج کردن این توکن‌ها، آیکون مدنظرشان را به شکل غیرقابل فروش به‌دست بیاورند. در ادامه می‌توانید اولین گروه از آیکون‌هایی را که می‌توان به شکل سواپ به‌دست آورد مشاهده کنید:

پیش نمایش فیفا 20

به هر حال با اینکه در مقطع فعلی از بازی‌های فوتبال خیلی نمی‌توان انتظار تغییر و تحول انقلابی در آن‌ها را داشت، اما این بدین معنی نیست که فیفا 20 قرار است کاملا هم بدون تغییر و ویژگی جدید باشد. مواردی که در این مطلب هم اشاره کردیم در صورت اجرای درست می‌توانند کمک زیادی به بهتر شدن بازی کنند و باید منتظر ماند و دید که درنهایت بازی FIFA 20 چه کیفیتی خواهد داشت؛ بازی که در سه نسخه ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ دلاری منتشر خواهد شد و اگر دو نسخه گران‌تر آن را پیش‌خرید کنید، سه روز زودتر به بازی دسترسی خواهید داشت. همچنین فیفا 20 برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پی‌سی و سوییچ منتشر می‌شود که البته نسخه سوییچ آن با موتور فراست‌بایت ساخته نشده و در نتیجه کیفیت متفاوتی در مقایسه با سه نسخه دیگر دارد. 

نظرات خود را در مورد فیفا 20 با زومجی در میان بگذارید. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده