Superhot هرچند مشکلاتی دارد اما خالق یک سبک جذاب در شوتر اول شخص است که کنترل زمان را در اختیار گیمر‌ها قرار می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بازی‌های شوتر اول شخص زیادی تا به امروز ساخته شده است که هر یک با المان‌های عجیب سعی داشته‌اند تا متفاوت به نظر برسند و گیمر‌ها را به خودشان جذب کنند. طی سال‌های اخیر می‌توان گفت که سبک شوتر اول شخص تقریبا یک راه تکراری را پیش گرفته است؛ به‌طوری که شاهد بازی‌های شوتر با مکانیزم‌های ثابت هستیم. اما از طرفی بازی‌سازان در استودیو تیم سوپرهات با Superhot خواستند که یک قدم بزرگتر در این راستا بردارند و سبک جدیدی از شوتر اول شخص را به دست بازیکنان برسانند. در این بررسی که به مناسبت انتشار نسخه سوییچ سوپرهات صورت گرفته، به این موضوع می‌پردازیم که سازنده‌ها به چه اندازه در این راه موفق بوده‌اند.

سوپرهات به‌طور کلی یک بازی ساده ولی در عین حال جذاب است و با المان‌های نوآورانه خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. توضیح گیم پلی بازی خیلی ساده است؛ دشمنان زمانی حرکت می‌کنند که شما حرکت کنید. اما قبل از اینکه به گیم پلی بازی بپردازیم در وهله اول سراغ ایده جالب سازندگان در نگارش و محتوای داستانی بازی می‌رویم. در ابتدای بازی با منوی جالب بازی رو‌به‌رو می‌شوید که در حقیقت صفحه‌نمایش یک هکر است. بله،‌ شما در جایگاه یک هکر وارد بازی می‌شود و درحالی‌که دوست شما نسخه کرک سوپرهات را به شما پیشنهاد می‌کند، همان‌طور که در اوایل بازی شما به بازی اعتیاد پیدا می‌کنید، شخصیت شما نیز در بازی گرفتار این مسئله می‌شود. رفته رفته کامپیوتر کنترل ذهن شما را از چنگ شما در می‌آورد، شما را در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌دهد و مانند یک موش آزمایشگاهی با شما رفتار می‌کند. برای جلوگیری از فاش شدن داستان از پرداختن به داستان بازی خودداری می‌کنیم.

superhot

نوشته‌های بزرگی حین بازی روی صفحه نمایان می‌شود که شما را هم با داستان بازی آشنا می‌کند و هم به شما دستور می‌دهد که مأموریت‌های خود را چطور انجام دهید. البته برخی از کات‌سین‌های بازی در صفحه پیکسلی نمایش داده می‌شود که شما نیز در نوشتن دیالوگ‌ها نقش دارید. سازندگان در این قسمت خلاقیت به خرج داده‌اند و بازیکن را مجبور می‌کنند که با فشردن کلید‌های کنترلر به صحبت کردن با دشمن (اینجا کامپیوتر)‌ بپردازند. با اینکه سازندگان با این اقدام توانسته‌اند تعامل جالبی را با بازی برای کاربران ایجاد کنند اما به شخصه بعد از درگیری نفس‌گیر با دشمنان، فشردن این کلید‌ها برای نوشتن دیالوگ و پیش بردن داستان به اندازه‌ای آزار‌دهنده می‌شود و شاید حوصله‌تان را سر ببرد.

محیط‌ها و طراحی گرافیکی بازی سوپرهات با اینکه تنها از چند رنگ ساده تشکیل شده است اما شما را بلافاصله جذب خودش می‌کند

محیط‌ها و طراحی گرافیکی بازی سوپرهات با اینکه تنها از چند رنگ ساده تشکیل شده است اما شما را بلافاصله جذب خودش می‌کند. سازندگان توانسته‌اند هنر و استعداد خودشان را با طراحی ساده و در عین حال زیبای بازی به رخ بکشند. همه چیز خیلی ساده طراحی شده است؛ دشمنان قرمز هستند، سلاح‌ها مشکی و محیط‌ها هم رنگ خاکستری.

از آن‌جا که نسخه نینتندو سوییچ این بازی را بررسی می‌کنیم در این قسمت به نقد پورت این بازی می‌پردازیم. مدت زمان بارگذاری یا همان لود بازی روی سوییچ بیشتر از نسخه پی‌سی یا پلتفرم‌های دیگر است و حتی در صحنه‌های شلوغ شاهد افت فریم بازی هستیم. افت فریم روی حالت دستی بازی مشاهده شد اما در حالت داک این مشکل دیده نشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسخه سوییچ سوپرهات مربوط‌به پشتیبانی این بازی از ژیروسکوپ جوی‌کان‌ها می‌شود. با اینکه سازندگان تنظیمات مختلفی برای حساسیت ژیروسکوپ در بازی تعبیه کرده‌اند اما باز عملکرد این تکنولوژی در بازی ضعیف است و روند هدف‌گیری با این سیستم آزاردهنده می‌شود. البته تنظیماتی در قسمت منوی بازی گنجانده شده است که می‌توانید هدف‌گیری با ژیروسکوپ را غیرفعال کنید. باز با این تفاسیر بازی سوپرهات روی نینتندو سوییچ یکی از بهترین تجربه‌های شوتر را برای بازیکن رقم می‌زند.

superhot

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم گیم پلی بازی ایده‌ی بسیار جالی دارد. دشمنان شما زمانی حرکت می‌کنند که شما هم حرکت کنید. این حرکات شامل چرخاندن دوربین یا حتی برداشتن آیتم می‌شود. دو مورد که اینجا این مکانیزم را زیر سؤال می‌برد این است که شما می‌توانید با چند ترفند کوچک حریفان خود را گول بزنید. شما در گوشه‌کنار بازی می‌توانید دیوار‌ را هل دهید و چرخه زمان را به حرکت در بیاورید. پس از آن منتظر دشمنان بمانید و بلافاصله با نمایان شدن‌شان می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را شکست دهید. این مشکل طراحی مراحل در ادامه بازی هم دیده می‌شود. در اولین مرحله‌ای که سازندگان می‌خواهند سلاح سرد را به شما معرفی کنند، بازیکن را در یک محیط بسته درکنار چند دشمن قرار و دو چوب بیسبال هم در اختیار شما قرار می‌دهد. درحالی‌که این مرحله برای آشنایی شما سلاح سرد (اینجا چوب بیسبال) طراحی شده است، اما شکست دادن دشمنان با چوب بیسبال تقریبا یک کار چالش‌برانگیز است؛ چرا که سرعت ضربه زدن چوب‌ بیسبال بسیار کند است و شما باید در این محیط بسته هم حرکت کنید و هم دشمنان را بزنید. اما از طرفی شما می‌توانید راه‌حل ساده‌تر را انتخاب کنید. یعنی اینکه چوب بیسبال را برندارید و به‌راحتی با مشت دشمنان خود را شکست دهید و تمام زحماتی که سازندگان در طراحی این مرحله به اصطلاح جذاب و چالش‌برانگیز کشیده‌اند، بر باد دهید.

دشمنان شما زمانی حرکت می‌کنند که شما هم حرکت کنید

ويژگی جالبی که ضمیمه بازی سوپرهات شده است، ‌المان‌های پازل و معمایی آن است. با اینکه با یک بازی شوتر طرف هستیم اما سازندگان توانسته‌اند سبک پازل را در دل این بازی جای دهند. این موضوع باعث می‌شود که به‌طور کلی شما با یک اثر عجیب و جالب رو‌به‌رو شوید و صرفا یک سبک شوتر تجربه نکنید. رفته رفته سلاح‌های جدیدی نیز به کاربران معرفی می‌شوند که بازی را از روند تکراری خارج می‌کند. توجه داشته باشید که تیر‌های شما زمانی از اسلحه به دشمن می‌رسند که کاراکتر شما حرکت کند. با اضافه شدن سلاح‌های مختلف مثل شات‌گان و مسلسل، روند اسلو موشن بازی نیز تغییر می‌کند و شما باید استراتژی‌های مختلفی را در بازی پیاده کنید. 

قابلیت هات‌سوییچ یکی از ویژگی‌های جذاب این بازی است که متاسفانه دیر وارد بازی می‌شود و تا قبل از آن شاید بازی کمی روند تکراری به خود بگیرد. البته بعد از دریافت این قابلیت، استراتژی‌های شما در حل کردن مراحل بیشتر می‌شود و بازی رنگ جدیدی به خود می‌گیرد. اما از آن‌جا که به‌طور کلی ۳۰ مرحله در این بازی وجود دارد قابلیت جذاب هات‌سوییچ دیر در دسترس بازیکنان قرار می‌گیرد. البته سازندگان برای بالا بردن ارزش تکرار بازی، یک حالت اضافی نیز در بازی قرار داده‌اند که درواقع یک بخش چالشی است. البته از آن‌جا که پاداشی در قبال بخش چالشی دریافت نمی‌کنید، از انجام دوباره بازی زده می‌شوید.

با اینکه ایده‌ی بازی سوپرهات به‌طور کلی بسیار جذاب است اما سازندگان در برخی از قسمت‌های بازی کم لطفی کرده‌اند و می‌توانستند مراحل و مکانیزم‌های بیشتری را در بازی جای دهند. اما باز بااین‌حال سوپرهات یک تجربه کاملا متفاوت و جذاب است که این بازی را به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین شوتر‌ها نه‌تنها روی نینتندو سوییچ بلکه روی پلفترم‌های دیگر نیز تبدیل کرده است.

بازی Superhot روی نینتندو سوییچ بررسی شده است.


منبع زومجی

بررسی بازی Superhot

سوپرهات یکی از نوآورانه‌ترین بازی‌های شوتر اول شخص است که کنترل زمان را در دستان شما قرار می‌دهد. با اینکه نسخه سوییچ بازی از ایرادات جزئی رنج می‌برد اما باز با این حال می‌تواند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های این کنسول محسوب شود. قابلیت جذاب هات‌سوییچ دیر در بازی به دست شما می‌رسد و به محض اینکه بخواهید سرگرم آن شوید، به دلیل کوتاه بودن بازی، خود را در انتهای بازی می‌بینید. اما باز با این حال با وجود تمامی مشکلات، تجربه سوپرهات به تمامی طرفداران بازی‌های شوتر اول شخص پیشنهاد می‌شود.
آراییس نظریان

7.5

نقاط قوت

  • + سبک نوآروانه در شوتر اول شخص
  • + قابلیت جذاب هات‌سوییچ
  • + گرافیک هنری ساده و در عین حال جذاب

نقاط ضعف

  • - عملکرد ضعیف بازی با ژیروسکوپ نینتندو سوییچ
  • - افت فریم در حالت دستی نینتندو سوییچ
  • - نداشتن ارزش تکرار
  • - ایراد جزئی در طراحی مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده