اگر با فکر کردن به زندگی یک کابوی جایزه‌بگیر شکست خورده در فضا که روزانه با گوش دادن موزیک راک و کانتری دهه ۶۰ میلادی  به شکار خلافکاران می‌پردازد و در پی انتقام از آن‌ها است هیجان‌زده‌ می‌شوید، بدانید که بازی Rebel Galaxy Outlaw را مخصوص شما ساخته‌اند. با بررسی زومجی همراه باشید.

در بازی‌های ویدیویی تجربه‌های بسیار زیادی را زندگی می‌کنیم؛ از یک سرباز یگان ویژه‌ی آمریکا، یک نیروی پلیس جوان که در اولین روز کاری خود با لشگری از زامبی مواجه می‌شود، یک فوتبالیست که در رویای پوستن به‌تیم‌های بزرگ است تا زندگی دیوانه‌وار مرد عنکبوتی، خلاف‌کارهای غرب وحشی و حتی زندگی انسانی برگزیده که خون اژدها در رگ‌هایش شارش می‌کند را به‌لطف هنر هشتم، تجربه کرده‌ایم؛ این وسط اما زندگی در نقش خلاف‌کارها و یاغی‌ها انگار از جذابیت خاصی برخوردارند. بالاخره ما در زندگی واقعی تنها یک مسیر را برای زندگی خودمان می‌توانیم انتخاب کنیم و خب از آنجایی که یاغی و قانون‌شکن بودن دردسرهای بسیار زیادی دارد و موضوعی ناهنجار در جامعه‌ی بشری است از آن دوری می‌کنیم و چه جایی بهتر از ویدیو گیم برای تجربه‌ی زندگی یک قانون‌شکنِ خسته‌ی کاریزماتیک! طی چند سال اخیر، بازی‌های بسیار زیادی پای ما را در کفش خلاف‌کاران بسیار زیادی قرار دادند و از سری بازی‌های GTA گرفته تا همین اواخر که شاهکار عظیم راک‌استار یعنی Red Dead Redemption 2 منتشر شد توانستیم به‌زندگی عجیب، سخت و حتی تراژیک خلاف‌کارهای مختلفی سرکشی کنیم و صدالبته که این بازی‌ها به‌ما اجازه دادند تا سرنوشت خود را از میان خلاف‌کار بودن یا یک انسان شریف بودن را تعیین کنیم. حالا نوبت به‌یک بازی جدید با همین مضمون رسیده که قرار است ما را به‌فضا ببرد و زندگی در نقش چنین تیپ از کاراکترها را به ما تقدیم کند. Rebel Galaxy Outlaw نام این بازی است.

Rebel Galaxy Outlaw دنباله‌ی بازی Rebel Galaxy، ساخته‌ی استودیو دابل دمیج (Double Damage) است که در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط استودیو نام‌برده راهی پلفترم‌های نسل هشتم شد. این بازی‌ها با محوریت شبیه‌ساز مبارزات کلان فضایی ساخته شده‌اند و گیمرها را در موقعیت‌هایی شدیدا پرحرارت و هیجان‌انگیز از جنس نبردهای هوایی میان‌ستاره‌ای قرار می‌دهند. چندی پیش جدیدترین نسخه از این سری بازی با نام Rebel Galaxy Outlaw منتشر شد و با بهبود و اضافه کردن مکانیک‌های جدید به‌بازی نخست و‌ افزودن یک حالت داستانی جالب، اثری به‌شدت سرگرم‌کننده و واقعا معرکه را برای هواداران بازی‌های اکشن با محوریت نبرهای هوایی، فراهم کرده است. همراه بررسی زومجی باشید تا دل اجزای مختلف بازی را بشکافیم و ببینیم که استودیو دابل‌دمیج در Rebel Galaxy Outlaw با چه مواردی به‌استقبال بازیکنان می‌آید.

Rebel Galaxy Outlaw

داستان بازی چندان جدی نیست و صرفا بهانه‌ای به‌شما می‌دهد تا وارد دنیای آن شوید و از فضاسازی و مبارزات معرکه و درکل اثری که در دسترس‌تان قرار گرفته، لذت ببرید. Rebel Galaxy Outlaw را در نقش یک بانوی همه‌فن حرف،‌ لوتی‌منش،‌ شجاع و جسور که از همان تیپ کاراکترهای خلاف‌کار دوست‌داشتنی که پیش‌تر درمورد آن‌ها صحبت کردیم قرار می‌دهد. کاراکتر اصلی جونو مارکِو (Juno Markev) نام دارد. جونو در همان میان‌پرده‌ی آغازین بازی به‌بهترین شکل ممکن به‌بازیکنان معرفی می‌شود و انگیزه‌های او برای نبرد و کاوش در این جهان به‌شدت خطرناک و بی‌دروپیکر به‌شکلی جذاب به‌تصویر کشیده می‌شود. جونو در بازی به‌دنبال انتقام از یک قاتل است که همسرش را به‌قتل رسانده. در اینجا باید گفت که از Rebel Galaxy Outlaw نباید انتظار یک روایت انتقام‌محور در مقیاس Kill Bill را داشته باشیم اما با این وجود، بازی به‌خوبی داستانِ ۳۵ - ۴۰ ساعته‌ی خود را جلو می‌برد و با محتویات به‌شدت زیاد خود گیمر را تا پایان همراه می‌کند. بیشتر از داستان بازی اما این گیم‌پلی اثر است که گیمرها را ساعت‌ها باخود درگیر و آن‌ها را به‌بهترین شکل ممکن سرگرم می‌کند.

بازی داستان یک زن شجاع و جسور را روایت می‌کند که ایستگاه‌های فضایی را در پی یافتن قاتل همسرش، می‌گردد و با این انگیزه روزهای خود را می‌گذراند

گیم‌پلی Rebel Galaxy Outlaw را می‌توان به ۲ بخش گشت‌وگذار در جهان بازی و مبارزات تقسیم کرد. دنیای بازی به‌لطف اتمسفرسازی عالی آن که خودش از صداسازی‌ها و تصویرسازی‌های معرکه‌اش نتیجه می‌شود، واقعا جذاب، عمیق و گیرا است. محیط‌های بازی واقعا متنوع و چشم‌نواز هستند. از ایستگاه‌های فضایی و کازینوهای مختلف گرفته تا ابرهای سرخ کیهانی و منظومه‌های سرد و آبی‌رنگِ بی‌روحِ وحشت‌ناک در دسترس شما قرار گرفته‌اند تا در آن‌ها ماجراجویی کنید. از نکات جالب بازی که اتمسفرسازی‌ آن را گیرا، شاخص و ویژه می‌کند این است که سازندگان آمده‌اند و ایالات متحده‌ی آمریکا را به‌فضا برده‌اند؛ درنتیجه‌ی این حرکت، ایالت‌ها و تمامی شهرهای آمریکا به‌شکل ایستگاه‌های فضایی مستقل درآمده‌اند (مثلا ایستگاه فضایی پورت‌لند، ایستگاه فضایی وگاس، ایستگاه فضایی خوآرز و مواردی از این‌دست) که خب تا پیش از این شخصا در هیچ فیلم یا بازی دیگر چنین فرم از دنیاسازی را ندیده بودم و یکی از دلایل بزرگ اتمسفرسازی قوی بازی نیز همین موضوع است. شما با استفاده از سفینه‌ی خود می‌توانید به‌تمامی این مناطق سفر کنید. صحبت از سفر کردن شد و باید به‌نحوه‌ی کنترل وسایل حمل و نقل در بازی اشاره کرد. اولا باید گفت که در بازی، کنار سفینه‌ی ابتدایی‌تان (که نام Platypus را یدک می‌کشد و شخصا اسم Jackdaw را برایش انتخاب کردم!) می‌توانید ۶ یا ۷ سفینه‌ی دیگر را هم خریداری کنید که هر کدام بسته به‌قیمت خود از مزایای خاص خودشان بهره می‌برند. طبق اعلامیه‌ی تیم سازنده‌ی بازی، کنترل Rebel Galaxy Outlaw کاملا برای کنترل‌های کنسولی شبیه‌سازی شده و همین موضوع، کاری کرده تا کنترل بازی روی پلتفرم پی‌سی (ماوس و کیبورد) اصلا خوب از آب درنیاید و حسابی پی‌سی‌گیمرها را عذاب بدهد. متاسفانه کنترل بازی مخصوصا مبارزات در نسخه‌ی کامپیوتر با استفاده از ماوس و کیبورد به‌شدت سخت و اعصاب‌خردکن طراحی شده و شخصا که بازی را روی کامیپوتر تجربه می‌کردم، مجبور به‌استفاده از کنترلر برای پیش‌برد آن شدم که این یک نکته‌ی منفی واقعا بزرگ برای این بازی است. کنترل بازی اما از آن‌جایی که درکنار آرکید بودن مبارزاتش سعی در ارائه‌ی یک تجربه‌ی شبیه‌ساز است، توانسته این دو مورد را خیلی خوب متعاد‌ل‌سازی کند و تجربه‌ای مفرح را به‌ارمغان بیاورد اما بازهم باید تاکید کرد این موضوع در صورتی جواب می‌دهد که نه از ماوس و کیبورد، که از کنترلر برای تجربه‌ی بازی استفاده کنید.

Rebel Galaxy Outlaw

قبل از صحبت درباره‌ی قسمت مبارزات بازی، باید به‌سیستم شدیدا معرکه‌ی «شخصی‌سازی سفینه‌ها» اشاره شود. ایستگاه‌های فضایی بزرگ بازی قسمتی با نام Ship Dealer دارند که با مراجعه به‌آن‌ها می‌توانید سفینه‌های مختلفی را خریداری کنید. در این قسمت بخشی با نام Paint Ship وجود دارد که این اجازه را به‌شما می‌دهد تا هرطوری که دل‌تان بخواهد، دقیقا هرطوری که مطلوب‌تان است به‌رنگ‌آمیزی و شخصی‌سازی ظاهر سفینه‌ی خود بپردازید. با انتخاب این بخش، وارد یک‌حالت فوتوشاپ‌مانند می‌شوید و با ابزاری که در اختیار دارید، می‌توانید هر شکلی که دل‌خواه‌‌تان است را روی سفینه‌ی خود پیاده‌ کنید.

Rebel Galaxy Outlaw

مبارزات بازی اما شدیدا جذاب هستند. درست است که بازی در درجات سختی بالا مخصوصا آخرین درجه‌ی سختی خود برخی از معیارهای ارائه‌ی یک تجربه‌ی چالشی عالی را رعایت نمی‌کند (و این یک ضعف است) اما، توانسته یک تجربه‌ی اکشن از نوع نبردهای هوایی را برای گیمرها به‌خصوص هواداران این سبک فراهم کند. می‌توانید با انواع و اقسام سلاح‌هایی که روی سفینه‌ی خود نصب می‌کنید با مزدورها و خلاف‌کارانی که در فضا پرسه می‌زنند مبارزه کنید. از دیگر نکات عالی بازی که بازهم به‌شخصی‌سازی شدیدا عمیق سفینه‌ها برمی‌گردد، گسترده‌ بودن انتخاب گیمر در انتخاب سلاح‌هایی است که بازی در اختیار او قرار می‌دهد.

گیم‌پلی بازی، از نبردهای هوایی پرحرارت و هیجان‌انگیزش گرفته تا گشت‌وگذار در جهان گیرا و جذابش، یک تجربه‌ی به‌شدت دل‌نشین و مفرح است. اتمام تک‌تک مراحل اصلی و جانبی بازی چیزی حدود ۵۰ - ۶۰ ساعت به‌طول می‌انجامد که برای یک بازی ۳۰ دلاری، یک مورد عالی به‌حساب می‌آید

شما می‌توانید تک‌تک سلاح‌هایی که روی سفینه‌ی خود قرار می‌دهید را بسته‌ به‌قدرت، انرژی و توان سفینه و صدالبته سبک مبارزه‌ی خود انتخاب کنید. از سلاح‌های مختلف، پوشش‌ها، زره‌ها و آیتم‌های دفاعی گرفته تا مواردی مثل شتاب‌دهنده‌ها و موتورهای تعمیرکننده‌ی خودکار سفینه و یک‌عالمه مورد دیگر را می‌توانید در بازی برای سفینه‌ی خود تعیین کنید. نبردهای بازی که از سرعت بالایی هم برخوردار هستند، با موزیک‌ها و جلوه‌های دیداری شدیدا عالی بازی ترکیب می‌شوند در پایان، یک تجربه‌ی واقعا دل‌چسب و مفرح برای گیمر به‌ارمغان می‌آید.با گذر زمان و انجام دادن ماموریت‌های فرعی که تعدادشان شدیدا بالا است، پیشرفت می‌کنید و با خرید سفینه‌ها و ادوات جنگی بهتر و درنتیجه‌ی آن با رویارویی با دشمنان قوی‌تر و شکست‌ دادن آن‌ها، به‌خوبی احساس رشد و پیشرفت در شما ایجاد خواهد شد. بازی با اینکه یک اثر ۳۰ دلاری است، اما محتویات شدیدا زیادی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد که در ابتدا با خود فکر می‌کنید که یک بازی ۶۰ دلاری را خریداری کرده‌اید! در کافه‌ها و Bar موجود در بازی می‌توانید به‌انجام مینی‌گیم‌هایی به‌شدت جذاب و مفرح همچون بیلیارد،‌تاس و جعبه‌ی شانس بپردازید و با صحبت کردن با متصدی آن کافه، می‌توانید ماموریت‌های جانبی مختلف دریافت کنید و اطلاعات خود از محیط اطراف و اتفاقات تازه را بالا ببرید. همچون بازی‌های جدید راک‌استار، در Rebel Galaxy Outlaw هم یک سیستم شرافت وجود دارد که نسبت به‌میزان قانون‌مندانه یا قانون‌شکنانه بودن رفتارتان، یک درجه‌ را برای شما تعیین می‌کند و هرچقدر که قانون‌شکن‌تر باشید برای خلاف‌کارها و هرچقدر که قانون‌مند باشید برای مردان قانون، عزیز خواهید بود و مزایای متفاوتی را دریافت خواهید کرد. درکل، می‌توان گفت که بازی به‌شدت در ارائه‌ی یک گیم‌پلی مناسب، جذاب، مفرح و سرگرم‌کننده عملکردی خوب و رضایت‌بخش را ثبت می‌کند؛ یک گیم‌پلی واقعا خوب که ایراداتی مثل سیستم کنترل (ماوس و کیبورد) بد پورت پی‌سی بازی هم گریبان‌گیرش است و بدون ایراد هم نیست.

 

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، جلوه‌های دیداری و شنیداری بازی فوق‌العاده هستند. ابتدا سراغ نکات گرافیکی بازی برویم. استودیو دابل‌دمیج برای توسعه‌ی بازی از موتور گرافیکی OGRE استفاده کرده است. این موتور گرافیکی به‌تیم سازنده‌ی بازی اجازه داده تا هم از نظر فنی و هم از نظر هنری، یک تجربه‌ی شدیدا سطح بالا و عالی را به‌گیمرها تقدیم کنند. از انفجارها، جزئیات بالای طراحی سفینه‌ها، نورپردازی‌های معرکه، رنگ‌آمیزی‌های عالی، جزئیات خیره‌کننده‌ی اتاق کنترل سفینه (کاکپیت)، طراحی عالی کهکشان‌ها، سیستم ذرات پویا و موارد گرافیکی بیشتر بازی واقعا نمی‌توان گذشت و صدالبته، نمی‌توان آن‌ها را دید و محو تماشا‌ی‌شان نشد!

 بدون ذره‌‌ای تردید می‌توان گفت که تیم سازنده‌ی بازی در طراحی‌ جلوه‌های دیداری و شنیداری اثر، گل‌ کاشته است!

در کنار تمامی این موارد، سازندگان یک حالت Photo Mode عالی و کارآمد را نیز برای اثر خود طراحی کرده‌اند (که از بدو شروع بازی هم در دسترس است). حالا در کنار این تصویرسازی‌های فوق‌العاده جذاب و دیدنی، موزیک‌های شنیدنی و بی‌نهایت جذاب بازی را اضافه کنید تا به‌اتمسفر قوی اثر، بیشتر از قبل پی ببرید! استودیو دابل‌دمیج برای خلق اکثر جلوه‌های صوتیِ موسیقایی بازی، مثل بیشتر آثار Open World، ایستگاه‌های رادیویی مختلفی را در دسترس بازیکنان قرار داده‌اند. برای موزیک‌هایی که در این ایستگاه‌ها پخش می‌شوند، سازندگان آلبوم‌ها و ترک‌های متنوع و متعددی را به‌صورت رسمی، لایسنس کرده‌اند. موزیک‌هایی که گیمرهای مختلف با سلیقه‌های موسیقایی مختلف‌ را کاملا راضی می‌کند و انوع و اقسام آهنگ‌ها از سبک‌های راک‌، متال، پاپ، کلاسیک، کانتری و بیشتر را می‌توانید در ایستگاه‌های رادیویی بازی گوش کنید. حالا اگر موزیک‌های ایستگاه‌های رادیویی بازی باب‌میل شما نبود، می‌توانید رادیو را خاموش کنید و از موزیک‌های معرکه‌ای که تیم سازنده‌ی بازی به‌شکل کاملا اوریجینال آن‌ها را برای Rebel Galaxy Outlaw مهیا کرده‌اند، لذت ببرید! موزیک‌های اوریجینال بازی از لحظات آرام و ملایم گرفته تا پرحرارت و کوبنده را مورد پوشش خود قرار می‌دهند و در کل، با جرئت می‌توان گفت تیم سازنده‌ی بازی در بخش موزیک و صداگذاری دقیقا مثل بخش گرافیک، گل کاشته است! کنار موزیک، صداگذاری‌ها را داریم که آن‌ها هم عالی و باکیفیت هستند. از دیالوگ‌های پرتعداد جونو تا کاراکترهای دیگر و صدالبته صداهای ادوات جنگی و سفینه‌ها، همه به‌بهترین شکل ممکن دربازی پیاده‌سازی شده‌اند.

Rebel Galaxy Outlaw

در پایان و برای جمع‌بندی باید گفت که Rebel Galaxy Outlaw یک بازی جهان‌باز با محوریت مبارزات فضایی واقعا عالی و باکیفیت است. اثری که به‌خوبی ژانر کلاسیک نبردهای فضایی را با لباسی کاملا مدرن و خوش‌رنگ‌ولعاب بازسازی کرده و البته از ایراداتی مثل کنترل بد روی پورت پی‌سی (ماوس و کیبورد) رنج می‌برد، گاهی اوقات میزان سختی‌اش از تعادل خارج می‌شود و سیستم ذخیره‌سازی‌اش هم ممکن است برخی از گیمرها را اذیت کند اما همانطور که پیش‌تر هم ذکر شد، این بازی یک تجربه‌ی ۳۰ دلاری فوق‌‌العاده است که محتویات به‌شدت متنوع و زیادی را در اختیار بازیکنانش قرار می‌دهد و آن‌ها را برای ۵۰ تا ۶۰ ساعت سرگرم می‌کند. پورت کامپیوتر این بازی هم‌اکنون روی فروشگاه Epic Store در دسترس است و به‌زودی نسخه‌هایی نظیر پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ آن هم منتشر خواهد شد.

بازی روی پلتفرم پی سی بررسی شده است


منبع زومجی

بررسی بازی Rebel Galaxy Outlaw

اگر به‌بازی‌هایی با محوریت نبردهای هوایی علاقه‌دارید و دل‌تان یک تجربه‌ی جهان‌باز با چاشنی جنگ‌های فضایی شدیدا جذاب با طعم مبارزات کلاسیک این‌سبک را می‌خواهد، Rebel Galaxy Outlaw را حتما تجربه کنید. یک بازی ۳۰ دلاری به‌شدت جذاب و مفرح که حدود ۵۰ تا ۶۰ ساعت محتوای واقعا جذاب و عالی دارد و شما را سرگرم خواهد کرد. با اینکه بازی خالی از ایراد نیست و مشکلاتی هم دارد، اما می‌توان با آن‌ها کنار آمد و از اتمسفرسازی معرکه، جلوه‌های دیداری و شنیداری شگفت‌انگیز و گیم‌پلی عالی آن لذت برد.
علی گودرزی

8.5

نقاط قوت

  • + اتمسفرسازی خیلی خوب
  • + گرافیک فنی و هنری عالی
  • + صداگذاری و موسیقی عالی
  • + سیستم شخصی‌سازی معرکه‌ی سفینه‌ها
  • + سیستم مبارزات کارآمد، جذاب و سرگرم‌کننده

نقاط ضعف

  • - تنوع پایین در تعداد سفینه‌های در دسترس
  • - سیستم ذخیره‌سازی مشکل‌دار
  • - میزان سختی گاها نامتعادل
  • - بهینه نبودن کنترل بازی روی کامپیوتر
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده