// شنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹

گزارش سال ۱۳۹۷ کافه بازار: رشد ۵۹ درصدی درآمد بازی‌های ایرانی

گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایل در ۵۱ صفحه نگاهی کلی به تعداد نرم‌افزارها، تعداد توسعه‌دهندگان و درآمد آنها در این پلتفرم اندرویدی دارد.

چندسالی می‌شود که کافه بازار، بزرگترین پلتفرم اندروید ایران، با نگاهی حرفه‌ای داده‌های مختلفی را در قالب گزارش‌های ماهیانه، فصلی و سالیانه با هدف ایجاد تصویری روشن‌تر از وضعیت صنعت برنامه و بازی موبایلی منتشر می‌کند؛ داده‌هایی که بی شک برای تحلیل‌گران ارزش زیادی دارد و شرایطی را فراهم می‌کند تا عموم مردم دسترسی کلی به اطلاعاتی ارزشمند از فراوانی نفوذ نرم‌افزارها و بازی‌های موبایل در اقشار جامعه داشته باشند. فارغ از داده‌های مرسوم در اینچنین گزارش‌هایی، کافه بازار در سال ۲۰۱۹ گزارش‌هایی را با داده‌هایی از هر یک از استان‌های کشور منتشر کرد. اطلاعات کافه بازار به ما کمک می‌کرد تا حداقل در زمینه بازی های اندروید بدانیم که تمرکز بازیسازان تنها روی استان تهران نیست و به ویژه در استان‌های شمالی و مرکزی شاهد حضور افرادی بااستعداد برای توسعه بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی هستیم.

کافه بازار اخیرا عبور تعداد نصب فعال اپلیکیشن این پلتفرم از مرز ۴۰ میلیون نسخه را جشن گرفت؛ جامعه آماری گسترده‌ای که از نصب این اپلیکیشن روی گوشی موبایل بیش از نیمی از جمعیت ایران خبر می‌دهد. در حال حاضر ۲۲ هزار توسعه‌دهنده در حدود ۱۶۳ هزار نرم‌افزار را روی کافه بازار منتشر کرده‌اند که از این تعداد ۳۱ هزار اپلیکیشن مربوط به بازی‌های اندرویدی می‌شود. کافه بازار در حال حاضر بیش از ۸.۲ میلیون کاربر فعال روزانه و ۳۱ میلیون کاربر فعال ماهیانه دارد. کاربران این پلتفرم تاکنون بیش از ۱.۶ میلیارد بار اقدام به نصب یا بروزرسانی برنامه‌ها کرده‌اند و بیش از ۷۳ میلیون امتیاز را به ثبت رسانده‌اند.

فارغ از بخش نرم‌افزارها که می‌توانید گزارش آن را در سایت زومیت مطالعه کنید، بخش بازی‌های کافه بازار شامل سرفصل‌هایی مانند رشد نصب فعال دسته‌های مختلف بازی، پرنصب‌ترین بازی‌ها، درآمد بازی‌های ایرانی، بیشترین نصب فعال در میان بازی‌ها و بیشترین و کمترین تمایل به بازی‌ها در ایران به تفکیک استان‌ها می‌شود که در ادامه با مقایسه‌ای نسبت به سال گذشته به هر یک از آمار منتشر شده می‌پردازیم.

 گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۷

کافه بازار در گزارش سال ۹۷ تعداد برنامه و بازی‌های در دسترس کاربران را ۱۶۳ هزار عدد اعلام کرده است که از این تعداد سهم بازی‌های اندروید ۳۱ هزار است. به ویژه در سال ۱۳۹۷ شاهد انتشار اخبار متفاوتی از محبوبیت بازی آمیرزا در بین بازیکنان اندروید بودیم که این محبوبیت به طبع باعث رشد توسعه بازی‌های حدس کلمه توسط بسیاری از توسعه‌دهندگان شد. آمار کافه بازار از محبوبیت بازی‌های حدس کلمه در مقایسه با سایر دسته‌ها از جمله بازی‌های ورزشی و آموزشی خبر می‌دهد؛ به طوری که دسته کلمات و دانستنی‌ها رشدی بیش از ۳۰ درصدی را در نصب فعال بازی‌ها تجربه کرده‌ است. با این حال، آمار منتشر شده از کاهش چشمگیر نصب فعال دسته‌های دیگر از جمله بازی‌های استراتژی و معمایی با بیش از ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۶ خبر می‌دهد.

طبق آمار کافه بازار هنوز هم بازی‌های کلش آف کلنز و کلش رویال از جمله بازی‌های پرنصب این پلتفرم محسوب می‌شوند. با این حال، امسال بازی آمیرزا توانست با رشدی ۲۰۰ درصدی در جایگاه برترین بازی پرنصب بازار جای بگیرد. این در حالی است که بازی کوئیز آف کینگز با حفظ محبوبیت سابق خود در جایگاه چهارم جای گرفته است. به نظر می‌رسد با وجود محبوبیت بازی‌های استراتژیک علاقه کاربران کافه بازار نسبت به این‌چنین بازی‌های آنلاینی روند کاهشی دارد.

 گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۷

در سال ۹۷ بازی‌های ایرانی درآمد خود را ۵۹ درصد افزایش دادند

با استناد به گزارش کافه بازار رشد صنعت بازی‌های موبایل در سال ۱۳۹۷ نیز مانند سال ۱۳۹۶ ادامه داشته است؛ به ویژه بازی‌های ایرانی در سال ۱۳۹۷ هرچه بیشتر نسبت به گذشته در میان بازیکنان ایرانی به محبوبیت رسیدند. طبیعتا شناخته شدن ساخته‌ی توسعه‌دهندگان ایرانی باعث رشد بیشتر درآمد بازی‌های ایرانی شده است. طبق اعلام کافه بازار بازی‌های ایرانی ۵۹ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ درآمد بیشتری داشته‌اند.

 گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۷

هرچند انتظار حضور بازی‌های جایزه محور مانند اسنپ کیو در میان فهرست بیشترین رشد نصب فعال بازی‌ها در کافه بازار را داشتیم، اما هنوز هم بازی‌های اعتیادآور و کژوال نظیر Helix Jump محبوبیت خود را میان کاربران حفظ کرده‌اند؛ تا جایی که شاهد رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی نصب این بازی‌ها هستیم. حضور بازی Galaxy Attack: Alien Shooter در فهرست بیشترین رشد نصب فعال اما سوپرایزی بود که در گزارش کافه بازار شاهد آن بودیم. این بازی بیت‌ام‌آپ توانسته بیش از ۲۰۰ هزار نصب را در کافه بازار تجربه کند.

 گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۷

بازیکنان استان یزد بیشترین تمایل را به بازی‌های کافه بازار در ایران دارند

به رسم گزارش‌های گذشته، در گزارش سالیانه کافه بازار نیز اشاره‌ای گذرا به تمایل بازیکنان در استان‌های مختلف شده است. آمار کافه بازار از تمایل بالای سه استان یزد، سمنان و کرمان به بازی‌های اندروید خبر می‌دهد؛ در حالی که در استان‌های خراسان شمالی، همدان و ایلام این محبوبیت نسبتا پایین است.

 گزارش کافه بازار از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۷

امسال نیز کافه بازار برترین بازی‌ها را به انتخاب کاربران معرفی کرده است. طبق اعلام کافه بازار بازی آهنگتو به انتخاب کاربران به عنوان برترین بازی سال ۱۳۹۷ در کافه بازار انتخاب شده است. بر همین اساس بازی Mobile Legends و سفره‌چی به ترتیب توانستند جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دهند.

در پیگیری‌ای که زومجی از امیر حقیقت، روابط عمومی کافه بازار پیرامون برترین بازی‌ سال از نگاه کاربران داشت، امیر حقیقت به زومجی اعلام کرد که این بازی‌ها براساس نظرسنجی‌ انجام شده در پایان سال ۱۳۹۷ از طریق اپلیکیشن بازار انتخاب شده‌اند و کاربران بعد از شرکت در این نظرسنجی بازی آهنگتو را به عنوان برترین بازی سال ۱۳۹۷ در کافه بازار انتخاب کرده‌اند.

گزارش کافه بازار علی‌رغم مسائل مختلفی که در کشور از باب اقتصادی شاهد هستیم، رشد صنعت بازی‌های موبایل و درآمدزا بودن این صنعت را در ایران به نمایش می‌گذارد. اوایل سال جاری بود که کافه بازار به صورت رسمی از ۴۰ میلیون کاربر این پلتفرم خبر داد. جامعه آماری گسترده کافه بازار توانسته به خوبی شرایطی را فراهم کند تا برای نخستین بار اطلاعاتی دقیق‌تر را از توسعه‌دهندگان و بازیسازان نرم‌افزارهای موبایل در کشور داشته باشیم که احتمالا با گذر زمان، شاهد گسترش هرچه بیشتر آن خواهیم بود. در صورت علاقه می‌توانید گزارش کامل کافه بازار را از اینجا دانلود کنید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده