Anthem با تمام زیبایی‌های بصری‌اش نتوانسته است مخاطبان را به‌خود جذب کند و به یک بازی تیمی خسته کننده تبدیل شده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

بعضی از سازنده‌ها پس از شکست‌ها و اشتباهاتی که انجام می‌دهند، در ساخته‌های بعدی‌شان تلاش می‌کنند تمامی اتفاقات بد گذشته را جبران کنند. در این میان استودیوهایی مثل بایوور (BioWare)، وجود دارند که جدا از درس نگرفتن از گذشته، مجددا آن‌ها را تکرار می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ بایوور بازی Mass Effect: Andromeda را عرضه کرد که مشکلاتی را از نظر روایت داستان و طراحی‌های فنی به‌خود اختصاص داده بود. حال Anthem، جدیدترین ساخته بایوور، عرضه شد تا بایوور به‌مخاطبان نشان دهد که همان استودیو دوست داشتنی گذشته است، اما بایوور اصلا از اشتباهات خود درس نگرفته است و Anthem را به‌یک بازی خسته کننده تبدیل کرده است.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

داستان بازی انتم روایت‌گر سیاره‌ای بی‌نام و نشانی است که انسان‌ها در آن به‌مبارزه با گروهی از موجودات به‌نام Urgoth مشغول بوده‌اند. در ادامه هلنا تارسیس و گروهش از تکنولوژی شیپرز (Shapers) استفاده کردند تا لباس‌هاییی با فناوری بالا را بسازند که جاولین نام داشت. ازاین‌رو توان مقابل با نژاد اورگاث را پیدا کردند و توانستند پیروز شوند. از طرفی یک شیء باستانی به‌نام The Anthem of Creations در جهان بازی قرار دارد که انسان‌ها هنوز قادر به‌کنترل کامل آن نیستند. این شیء باستانی می‌تواند دروازه‌ای را باز کند تا هیولاهای مختلفی وارد سیاره بازی شوند یا باعث تغییرات زیست محیطی شود. حال بازیکنان در نقش یک فریلنسر وارد بازی می‌شوند تا بتوانند با کمک سایر گروه‌های بازی مثل سنتینال‌ها، مانع از دست‌یابی گروه Dominion به شیپرز و کنترل The Anthem of Creations شوند، زیرا این گروه معتقد است که از طریق تکنولوژی شیپرز می‌توان The Anthem of Creations را کنترل کرد. به‌عبارتی فریلنسرها جنگجویانی هستند که با انجام ماموریت‌های مختلف، سعی می‌کنند روزگار خود را سپری کنند.

Anthem

ساختار مراحل و طراحی‌شان به‌نحوی است که اگر به‌تنهایی آن‌ها را انجام بدهید، پس از گذشت چند ساعت حسابی از روند تکراری بازی خسته خواهید شد

بازی با یک شروع مناسب تمامی اتفاقات گذشته، فلسفه‌ی بازی و وجود انسان‌ها را توضیح می‌دهد، اما رفته رفته داستان‌سرایی بازی از جذابیش کاسته می‌شود و جای خود را به‌مراحلی خسته کننده و داستانی کسل کننده می‌دهد. درواقع ساختار گیم‌پلی بازی Anthem باعث شده‌ است تا داستان نتواند آنطور که باید و شاید خودی نشان بدهد و بازیکن به‌جای پیشرفت در داستان، ترجیح می‌دهد فعالیت‌های دیگری را انجام بدهد که اصلا ربطی به‌داستان بازی ندارند. البته در این میان بعضی از کاراکترهای فرعی داستان، شخصیت‌پردازی خوبی دارند و بازیکنان با انجام مراحل مربوط به این شخصیت‌ها می‌توانند داستان‌شان را پیش ببرند. در طول بازی می‌توانید با شخصیت‌های هاب که فورت تارسیس (Fort Tarsis) نام دارد، صحبت کنید و شاهد سیستم انتخاب دیالوگ خواهید بود. با انتخاب جواب مناسب (دو گزینه بیشتری برای‌تان در نظر گرفته نمی‌شود) می‌توانید سطح اعتماد آن‌ها را افزایش دهید و ماموریت‌های جدیدتری را کسب کنید.

Anthem یک بازی کاملا آنلاین است که از حالت مشارکتی (کوآپ) چهار نفره پشتیبانی می‌کند. ازاین‌رو بازیکنان می‌توانند تمامی مراحل اصلی و فرعی و سایر فعالیت‌های بازی را با دوستان‌شان تجربه کنند. یکی از مشکلات بزرگ بازی انتم به‌همین بخش آنلاین بازی مربوط می‌شود. ساختار مراحل و طراحی‌شان به‌نحوی است که اگر به‌تنهایی آن‌ها را انجام بدهید، پس از گذشت چند ساعت حسابی از روند تکراری بازی خسته خواهید شد. در صورتی که استودیو بایوور اعلام کرده بود انتم اثری است که کاربران را به‌صورت تک‌نفره هم جذب خواهد کرد. با‌این‌حال می‌توان بازی را به‌صورت مشارکتی انجام داد، اما حضور بازیکنانی که هیچ شناختی به‌ آن‌ها ندارید، باعث می‌شوند سرعت و هیجان انجام مراحل کاهش پیدا کند. از طرفی امکان دارد اصلا کمک شما نکنند و فقط تماشاچی باشند.

Anthem

بزرگ‌ترین مشکل حالت مشارکتی بازی Anthem، سیستم Matchmaking بازی است. معمولا در بازی‌هایی که برپایه لوت‌کردن و ارتقای قدرت کاراکتر است، سیستم مچ‌میکینگ به‌نحوی است که بازیکنان با افرادی هم‌گروه می‌شوند که از نظر قدرت و سطح کلی، در یک محدوده باشند، اما در انتم امکان دارد با بازیکنانی هم‌گروه شوید که سطح‌شان دو یا سه‌برابر شما است. این اتفاق باعث می‌شود مبارزات آنطور که باید و شاید شما را سرگرم نکنند و باس فایت‌ها هم در کسری از ثانیه کشته شوند. به‌عبارتی سیستم Matchmaking بازی انتم لذت کشتن باس‌ها، کارگروهی و مبارزات تیمی را از شما می‌گیرد. جدا از این موارد کیفیت سرورهای انتم آن‌چنان کیفیت مناسبی ندارند و حتی به‌صورت تک‌نفره هم بازی را تجربه کنید، مشکلاتی نظیر قطع شدن از سرورها یا لگ شما را اذیت خواهد کرد.

Strongholdها همان سیاه‌چال‌ها هستند که با انجام‌شان آیتم‌های بهتری را کسب خواهید کرد

ساختار کلی گیم‌پلی بازی Anthem هم بدین صورت است که در ابتدای بازی کاراکترتان را انتخاب می‌کنید و به‌عنوان یک استفاده کننده از جاولین رنجر وارد بازی می‌شوید. بازیکنان با انجام مراحل اصلی که همان مراحل داستانی هستند و همچنین انجام مراحل فرعی می‌توانند XP و آیتم‌های ارزشمندی را کسب کنند. هرقدر که سطح شما افزایش پیدا کند (از طریق XP) می‌توانید آیتم‌های بهتر و قوی‌تری را کسب کنید. از طرفی در جهان انتم مراحل دیگری به‌نام Stronghold هم برای بازیکنان در نظر گرفته شده است که می‌توان آن‌ها را به‌سیاه‌چال‌های بازی‌های مشابه نسبت داد. زمانی که به‌سطوح مختلفی در بازی و خط داستانی برسید، می‌توانید سه جاولین دیگر Anthem را هم آزاد کنید و از طریق آن‌ها به انجام مراحل بپردازید.

Anthem

یکی از نکات قوت و خوب بازی Anthem، جاولین‌ها و مکانیزم‌های‌شان هستند. هر جاولین دو مهارت منحصربه‌فرد و یک مهارت ویژه دارد. با لوت کردن محیط می‌توانید مهارت‌های مختلفی را کسب کنید یا از طریق بخش ساخت و ساز بازی، آن‌ها را بسازید و استفاده کنید. ساختار بازی Anthem به‌نحوی است که بازیکنان با هرکدام از جاولین‌ها می‌توانند مراحل بازی را تجربه کنند و هیچ محدودیتی از نظر قدرت و مکانیزم‌های استفاده از جاولین‌ها برای شما در نظر گرفته نشده است. البته این گفته بدین معنا نیست که با چالش روبه‌رو نمی‌شوید، بلکه هر جاولین و استفاده از آن در طول مراحل چالش‌های مخصوص به‌خودش را دارد. با‌این‌حال زمانی مبارزات و گیم‌پلی بازی به اوج جذابیت‌شان می‌رسند که بازیکنان در تیم‌های چهارنفره‌شان، هرکدام از جاولین‌های متفاوتی استفاده کنند تا بتوانند از کومبوهای درگیر کننده‌تری استفاده کنند. البته در این میان در مورد لوت‌های بازی به این مورد اشاره کنم که لوت‌های انتم شاید در سطوح پایین کمک حال شما باشند، اما رفته رفته در سطح‌های بالا با توجه به‌مراحلی که انجام می‌دهید، لوت‌های ارزشمندی را کسب نمی‌کنید.

Anthem

در بعضی از قسمت‌های گیم‌پلی، برای پیشرفت در داستان بازی باید چالش‌های مختلفی را انجام بدهید که در داستان‌سرایی خلل ایجاد می‌کند

مراحل اصلی، فرعی، قراردادها و Strongholdها هم تنظیمات‌شان به‌شکلی است که باید با توجه به‌ آن چیزی که برای‌تان در نظر گرفته شده است، مراحل را انجام بدهید. برای مثال بازیکنان مراحل اصلی، فرعی و قرار دادها را می‌توانند به‌صورت تک‌نفره یا مشارکتی انجام بدهند، اما Strongholdهای بازی و گشت‌وگذار در جهان انتم (Free Roam) تنها در حالت مشارکتی (قرار دادن پارتی‌تان در حالت عمومی یا همان Public) امکان پذیر است. درابتدای متن گفته شد که روند داستان به‌دلیل گیم‌پلی و مراحل دچار اختلال می‌شود. بعضی از مراحل بازی شما را مجبور می‌کنند که برای پیشروی در داستان چالش‌های مختلفی را انجام بدهید. این چالش‌ها شامل استفاده از ضربات ترکیبی، باز کردن صندوق‌های داخل محیط و موارد مشابه می‌شوند. بااینکه این دسته از مراحل خیلی کم در بازی قرار داده شده‌اند، اما درابتدا باعث می‌شوند که وقت زیادی را صرف فعالیت‌هایی کنید که شاید به آن‌ها علاقه نداشته باشید. از طرفی تکراری بودن طراحی چالش‌ها و مراحل بازی، حسابی بازیکن را در طول انجام این‌گونه از مراحل خسته می‌کند.

پرداخت‌های درون برنامه‌ای هم برای بازی Anthem در نظر گرفته شده است. البته پرداخت‌های درون برنامه‌ای Anthem صرفا در آیتم‌های تزئینی مثل عوض کردن ظاهر یا رنگ جاولین‌ها خلاصه می‌شود. Anthem از نظر طراحی همانند دو روی متفاوت یک سکه عمل می‌کند. روی اول زیبایی‌ها و جلوه‌های بصری بازی است که شدیدا شما را به‌خودش جذب می‌کند و روی دیگر، مشکلات فنی گرافیک و گیم‌پلی است. از نظر بصری انتم را می‌توان یکی از زیبا‌ترین بازی‌های نسل هشتم دانست. از نورپردازی‌های چشم‌نواز گرفته تا افکت‌های داخل آب یا پرواز کردن از روی آب سبب شده‌اند تا مدام به این زیبایی‌ها خیره شوید و بیخیال انجام بازی و پیشرفت در آن شوید. البته وقتی پای طراحی‌های فنی و باگ‌ها به‌وسط می‌آید، انتم تیر خلاصی را به‌بازیکن می‌زند. از کرش کردن‌های متفاوت در طول انجام مراحل گرفته تا باگ‌های مربوط به‌مراحل بازی سبب می‌شوند که تمامی زیبایی‌های بازی از بین برود. طراحی مراحل اصلی و فرعی بازی هم پس از گذشت مدتی خسته کننده می‌شوند. فلسفه‌ی اجرایی مراحل اصلی و فرعی تقریبا یکی است و به‌دفعات زیادی تکرار می‌شوند. درکل مراحل بازی از ردیابی سیگنال، پیدا کردن آرتیفکت و محافظت از یک آبجکتیو مخصوص تشکیل شده‌اند. شاید با خود بگویید انجام این کارها در قسمت‌های مختلف جهان انتم می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما مشکل این است که نقشه‌ی بازی اصلا در خور یک بازی نقش‌آفرینی نیست و کوچک طراحی شده است. مشکل این است که دشمنان و هیولاها هم در طولانی مدت شما را خسته خواهند کرد. وجود هیولاهای متنوع و چالش‌برانگیز در میان مراحل جنگیدن با سربازان Dominion می‌توانست یک تنوع را به‌وجود بیاورد، اما بایوور حتی هیولاهای بازی را هم تکراری و کم‌تعداد طراحی کرده است.

Anthem

از دیگر نقاط ضعف بخش طراحی Anthem هم می‌توان به نبود Mini Map و همچنین علامت‌گذاری مقصد اشاره کرد. در طول انجام مراحل شاید این مورد آن‌چنان شما را اذیت نکند، زیرا بازی یک مسیر مشخص را برای‌تان انتخاب می‌کند و به‌ اجبار مجبورتان می‌کند که این مسیر را دنبال کنید، اما در گشت‌وگذار آزادانه در بازی و زمانی که هم‌تیمی‌های‌تان در نقاط مختلفی قرار دارند، پیدا کردن یکدیگر کار واقعا سختی است. بازیکنان نه Mini Map درست و حسابی‌ای دارند که از روی آن مسیر را پیدا کنند و نه اینکه علامت‌گذاری در بازی قرار داده اشت. ازاین‌رو در طول پرواز کردن مدام باید نقشه‌ی بازی را باز کنید و مسیر خود را پیدا کنید.

بازیکنان برای جلوگیری از داغ نشدن موتور جاولین‌شان باید آن را خنک نگه دارند

بااین‌حال گل سر سبد طراحی در انتم را می‌توان به‌‌پرواز کردن با جاولین‌ها اختصاص داد. جدا از مکانیزم خوب‌شان، به‌شما قابلیت پرواز را می‌دهند. پرواز کردن برفراز جنگل‌های سرسبز یا آب‌های خروشان بازی بسیار لذت بخش است و می‌توانید ساعت‌ها بدون خسته شدن آن را تکرار کنید. البته اشاره کنم که پس از گذشت مدتی، موتور جاولین شما داغ می‌شود و باید مراقب این موضوع باشید. بازیکنان با ورود به‌داخل آب یا رد شدن از زیر آبشارها، می‌توانند موتور جاولین خود را خنک کنند و برای مدت بیشتری به‌پرواز کردن مشغول شوند. از نظر موسیقی و صداگذاری، بازی در جایگاه خوبی قرار دارد. صدای به‌کار گرفته شده برای سلاح‌ها و مهارت‌ها بسیار خوب هستند و حس و حال یک نبرد واقعی را به‌شما القا می‌کنند. همچنین صداگذاری کاراکترهای بازی هم به‌خوبی انجام شده است و بعضی از مواقع شاهد برقراری دیالوگ‌های طنز میان کاراکترها هستیم.

Anthem

درانتها Anthem جزو آن دسته از بازی‌هایی است که پتانسیل بالایی دارند، حتی در طول بازی زیبایی‌های متعددی را مشاهده خواهید کرد، اما بایوور نتوانسته است در ارائه محتویات کافی و کیفیت لازم، انتم را در جایگاه شایسته‌ای قرار بدهد. همین مورد باعث شده است تا Anthem به‌جای اینکه یک بازی گروهی جذاب باشد، به‌یک بازی تیمی خسته کننده و بدون برنامه تبدیل شود.

بررسی بازی روی پلتفرم پی سی انجام شده است

منبع زومجی

Anthem

بازی Anthem قرار بود اثری سرگرم کننده تیمی و تک‌نفره باشد که لحظات خوبی را برای کاربرانش رقم بزند، اما Anthem یک بازی تیمی خسته کننده است که مشکلاتی نظیر سیستم Matchmaking نامتعادل، کرش کردن‌های متعدد، باگ و طراحی نامناسب مراحل سبب شده است تا زیبایی‌هایی نظیر طراحی‌های بصری بازی و مکانیزم جاولین‌ها آنطور که باید و شاید خود را نشان ندهند.

5.5

نقاط قوت

  • + طراحی‌های بصری خارق‌العاده
  • + طراحی بسیار خوب جاولین‌ها
  • + مکانیزم سرگرم کننده پرواز در بازی

نقاط ضعف

  • - سیر نزولی روایت داستانی
  • - مراحل فرعی و اصلی خسته کننده
  • - باگ‌ها و کرش‌های متعدد
  • - اندازه کوچک نقشه بازی برای یک بازی نقش آفرینی تیراندازی
  • - سیستم نامناسب Matchmaking
  • - کیفیت پایین سرورها
  • - طراحی تکراری دشمنان و هیولاهای بازی
کاراکتر باقی مانده