بازی Tetris Effect به خوبی نشان می‌دهد که المان‌های لازم برای خلق یک شاهکار، چه باید باشند. با بررسی تتریس افکت همراه زومجی باشید.

بازی تتریس را می‌توان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ برشمرد. بازی‌ای که در سال ۱۹۸۴ توسط الکسی پاجیتنوف طراحی شد و تا بحال نسخه‌های بسیار زیادی از آن ساخته شده است. مکانیزم اصلی تتریس، مکانیزمی بسیار ساده است. هر گیمر در این بازی باید برای به‌دست آوردن امتیاز بالاتر تلاش کند و برای این کار باید بلوک‌های مختلفی را که به تترومینو معروف هستند، به نحوی در صفحه خود بچیند تا خط‌های کاملی را تشکیل دهند. با هر بار کامل شدن یک خط، آن خط از صفحه بازی حذف می‌شود و گیمر امتیازی را دریافت می‌کند. هرچه تعداد این خط‌ها بیشتر باشد یا گیمر بتواند پشت سر هم چند خط را از بین ببرد، امتیاز او بالاتر می‌برد.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

از سال ۱۹۸۴ که بازی عرضه شده، تا بحال نسخه‌های بسیار زیادی از تتریس ساخته شده است. اما نسخه اصلی این بازی کماکان در بین تتریس‌بازها یکی از محبوب‌ترین نسخه‌ها محسوب می‌شود و هر ساله مسابقات جهانی آن با جدیت هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود. اخیرا نیز با عرضه بازی Tetris 99 برای کنسول نینتندو سوییچ، این بازی در ژانر بتل رویال هم شانس خود را امتحان کرده است. اما در تمام این سال‌هایی که از عرضه بازی می‌گذرد و نسخه‌های بسیاری که از بازی منتشر شده، هیچ‌کدام به غیر از نسخه اولیه نتوانسته‌اند تاثیرگذاری و اهمیت نسخه اول را تکرار کنند. اما Tetris Effect که به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 4 عرضه شده است و از هدست پلی‌استیشن VR نیز پشتیبانی می‌کند تمام این معادلات را بر هم زده است.

اگر نگاهی به عقبه استودیو Enhance Games (توسعه‌دهنده بازی Tetris Effect) بیاندازید، با بازی‌هایی مواجه می‌شوید که دو المان پازل و موسیقی در آن‌ها نقش فوق‌العاده مهمی را ایفا کرده‌اند و تمام بازی‌ها در میان بازی‌های بسیار خوب ژانر خود قرار می‌گیرند. بازی‌های Rez و Rez Infinite که هر دو از بازی‌های فوق‌العاده ریتمیک محسوب می‌شوند و بازی Lumines: Puzzle Fusion که یکی از بازی‌های خیلی خوب سری لومینز است، از بازی‌های قبلی استودیو انهنس به حساب می‌آیند. این‌بار اما استودیو Enhance از تجربیات خود برای ساخت بازی تتریس افکت استفاده کرده است و با تجربه بازی می‌توان به‌راحتی دریافت که این استودیو توانسته به نحو احسن از تجربیات خود استفاده کند و بازی‌ای خلق کند که می‌تواند به آسانی لقب شاهکار را به‌دنبال خود بکشد.

بررسی بازی تتریس افکت

مکانیزم اصلی بازی تتریس افکت، همان مکانیزم آشنا و قدیمی تتریس است. اما موردی که این بازی را از تمام بازی‌های تتریس دیگر متمایز می‌کند، جلوه‌های بصری و موسیقی آن است. تلفیق مکانیزم جواب پس‌داده تتریس به همراه جلوه‌های بصری‌ای که واقعا توانایی این را دارند که هوش را از سر گیمر بربایند به همراه قطعات موسیقی پویایی که با نحوه بازی گیمر تغییر می‌کنند، تجربه‌ای برای بازیکن‌ها به ارمغان می‌آورد که نظیر آن در بازی‌های دیگر بسیار کم دیده شده است. 

بررسی بازی تتریس افکت

در ابتدای بازی، گیمر توانایی این را دارد که بین دو حالت Jouney و مودها، یکی را انتخاب کند. بخش جرنی تتریس افکت، در حقیقت همان بخش اصلی بازی است که در آن باید با طی کردن مراحل مختلف، ضمن به‌دست آوردن بالاترین امتیاز سعی کنید تا مراحل بعدی را آزاد کنید. این بخش در سه درجه سختی قابل بازی است و نکته بسیار جالب در رابطه با آن این است که برای باز کردن تمام مراحل در تمام درجه سختی‌ها، گیمر باید تمام مراحل را با همان درجه سختی مورد نظر به اتمام برساند. شالوده اصلی بازی Tetris Effect در بخش جرنی قابل مشاهده است. در این بخش گیمر با انواع و اقسام مراحلی روبه‌رو می‌شود که هیچ‌کدام شبیه دیگری نیست. در یکی از مراحل وارد صحرایی می‌شوید که شترها در آن در حال پیاده‌روی هستند و تترومینوها با افکت‌های فوق‌العاده شنی از صفحه حذف می‌شوند. در مرحله دیگری به زیر دریا و درکنار دلفین‌ها می‌روید و با هر بار پاک شدن هر خط، شاهد رقص دلفین‌ها خواهید بود. مراحل دیگری مانند مرحله‌ای در ماه، مرحله‌ای به همراه کابوی‌ها، مرحله‌ای که به‌عنوان نوازنده موسیقی Jazz ایفای نقش می‌کنید و مرحله‌ای که در آن باید در یکی از آیین‌های قدیمی اندونزیایی شرکت کنید، تنها نمونه‌هایی از مراحل متنوع بازی هستند. هر کدام از مراحل بازی، دارای موسیقی و استایل بصری مخصوص به خود هستند که این باعث می‌شود تجربه هر کدام از آن‌ها با دیگری کاملا متفاوت باشد. پیاده‌سازی جلوه‌های بصری و صوتی مراحل به قدری فوق‌العاده کار شده است که حتی گاهی اوقات مجبور می‌شوید گیم‌پد را کنار بگذارید و فقط به محیط و موسیقی خیره شوید. به همین دلیل هم است که Enhance Games حالتی را در بازی به نام Theatre Mode قرار داده است. این بخش پس از اتمام بخش جرنی در هر یک از درجه‌های سختی آزاد می‌شود. در  این حالت گیمر می‌تواند با انتخاب هر مرحله دلخواه، از جلوه‌های بصری و موسیقی فوق‌العاده مرحله مورد نظر لذت ببرید. در این حالت حتی گزینه‌ای به نام Autoplay نیز قرار داده شده است تا با فشار دادن آن، فقط محو تماشای تصاویر و شنیدن موسیقی فوق‌العاده بازی شوید.

 
 

مراحل تتریس افکت، به چند بخش تقسیم شده‌اند که خود هر بخش شامل چند مرحله می‌شود. برای اتمام هر بخش باید تمام مراحل آن را به اتمام برسانید. به این ترتیب می‌توانید بخش‌های دیگر نقشه را آزاد کنید و بازی را کم کم به اتمام برسانید. اما استودیو سازنده در بازی تتریس افکت برای بهتر کردن بازی، فقط به موسیقی و جلوه‌های بصری بسنده نکرده است. دو مکانیزم جدید و بسیار حیاتی در بازی قرار داده شده است که هر کدام از آن‌ها برای عاشقان تتریس مانند روحی تازه در بدن این مجموعه است. اولین مکانیزم، سرعتِ پایین افتادن تترومینوهاست. تتریس‌بازهای قدیمی می‌دانند که در مراحل سنتی تتریس، با بیشتر شدن امتیاز و بالا رفتن سطح گیمر سرعت افتادن تترومینوها بیشتر می‌شد اما در تتریس افکت چنین اتفاقی مرسوم نیست. در بخش جرنی بازی، بنا به ضربآهنگ موسیقی آن مرحله، سرعت تترومینوها به‌صورت پویا تغییر می‌کند. به‌طور مثال ممکن است مرحله‌ای با سرعت بسیار بالا شروع شود اما با پایین آمدن ضربآهنگ موسیقی، سرعت تترومینوها نیز کاهش پیدا کند و در انتهای مرحله باز همه چیز سرعت دیوانه‌واری به خود می‌گیرد. تمپو موسیقی‌های بازی هارمونی فوق‌العاده‌ای با جلوه‌های بصری آن دارد و همین موارد است که Tetris Effect را از یک بازی صرف، به یک تجربه فراگیر تبدیل می‌کند.

بررسی بازی تتریس افکت

یکی دیگر از مکانیزم‌های جدید تتریس افکت، مکانیزمی به نام Zone است. در هنگام شروع هر مرحله، دایره‌ای در سمت چپ بورد تتریس شما قرار دارد که به پیشروی در بازی و به‌دست آوردن امتیاز، این دایره پر می‌شود. پس از پر شدن دایره، کاربر با فشردن یکی از دکمه‌های R2 یا L2 می‌تواند وارد این حالت شود. با وارد شدن به این حالت، همه چیز اعم از موسیقی و سرعت افتادن قطعات سرعت آرامی به خود می‌گیرد و گیمر فرصت این را پیدا می‌کند تا بورد خود را کمی خلوت کند. مکانیزم زون، مکانیزمی بسیار کاربردی است که استفاده درست و بجا از آن می‌تواند به کسب امتیازات فوق‌العاده‌ای منجر شود. البته باید این نکته را نیز دقت کنید که این مکانیزم تنها در حالت جرنی بازی در دسترس است. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب تتریس افکت، قابلیت کنترل دوربین بازی است. با حرکت دادن آنالوگ‌های چپ و راست،‌ گیمر می‌تواند دوربین بازی را به دلخواه تنظیم کند تا بتواند تمرکز بیشتری را روی بازی خود داشته باشد. با اینکه زوم کردن دوربین روی برد تتریس باعث می‌شود حواس گیمر کمتر به جلوه‌های بصری مرحله کمتر پرت شود و تمرکزش برای به‌دست‌ آوردن امتیاز بالاتر بیشتر شود، اما یکی از اصلی‌ترین لذت‌های تتریس افکت که تجربه جلوه‌های بصری آن است، از دست می‌رود.

بررسی بازی تتریس افکت

اما با اتمام بخش جرنی می‌توان گفت بازی تازه آغاز خواهد شد. استودیو انهنس حالت‌های مختلفی را در بخش افکت مود بازی گنجانده است. در این بخش گیمر می‌تواند امتیاز خود را در هر حالت با امتیاز دیگران مقایسه کند و در جدول جهانی امتیازات بازی قرار بگیرد. حالت‌هایی مانند تتریس کلاسیک، ماراتن و حالت‌های خاص مانند پاک کردن تعدادی خط مشخص یا ازبین‌بردن بلوک‌های خاص، تعدادی از حالت‌های متنوع تتریس افکت محسوب می‌شوند. اما جالب‌ترین و چالش‌برانگیزترین حالت‌ این بخش از بازی، بخشی به نام میستری است. در این حالت گیمر باید تا می‌تواند خط‌های بیشتری را پاک کند اما به‌صورت تصادفی، اتفاقاتی در بورد تتریس رخ می‌دهد که بعضی از آن‌ها به نفع گیمر است و بعضی نیز به ضرر او. به‌طور مثال،‌ تترومینوهای بسیار بزرگ، برعکس شدن زمین بازی، بهم ریختن بلوک‌ها و قرار گرفتن بمب‌‌هایی درون بورد، از اتفاقاتی هستند که به ضرر گیمر تمام می‌شوند. از طرف دیگر، ممکن است به‌طور ناگهانی کل بورد گیمر پاک شود که این یکی از اتفاقات مثبت این حالت است. یکی دیگر از امکانات بسیار خوب حالت افکت بازی، انتخاب موسیقی و جلوه‌های بصری هر مرحله به دلخواه است. در این حالت گیمر می‌تواند هر کدام از حالت‌ها را با موسیقی و جلوه‌های بصری مورد علاقه خود تجربه کند. البته باید این نکته را در نظر داشت که آزاد شدن تمام موسیقی‌ها منوط به اتمام بخش جرنی بازی است و گیمر تنها قدرت انتخاب مراحلی را دارد که در بخش جرنی آن‌ها را به اتمام رسانده باشد. 

همیشه برای من، یک بازی شاهکار، بازی‌ای است که نتوانم از فکر کردن به آن دست بکشم و در تمام طول روز و زمانی‌که حتی در حال بازی کردن نیستم، همیشه تصاویر بازی در ذهنم حضور دارند. در سال‌های اخیر و بعد از بازی Celeste، تتریس افکت دومین بازی‌ای است که توانسته چنین اثری در من بگذارد. Tetris Effect، نه‌تنها یکی از بهترین بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن 4، بلکه یکی از بهترین بازی‌هایی است که اخیرا عرضه شده است و تجربه آن برای نه‌تنها برای تمام کسانی که خود را گیمر می‌دانند، با موسیقی زندگی می‌کنند و از جلوه‌های بصری عجیب و غریب لذت می‌برند، بلکه برای تمام افراد لازم است.

بررسی بازی Tetris Effect بر اساس نسخه پلی استیشن 4 صورت گرفته است


منبع زومجی

Tetris Effect

استودیو انهنس با ساخت بازی تتریس، نشان داد که برای خلق یک شاهکار، یک ذهن فوق‌العاده خلاق و استفاده از امکانات موجود، کافی است. بازی تتریس افکت با استفاده از مکانیزم آشنای تتریس و تلفیق آن جلوه‌های بصری و صوتی فوق‌العاده موفق شده اثری را خلق کند که تمام گیمرها باید آن را تجربه کنند. زیرا تجربه‌ای که توسط بازی Tetris Effect فراهم می‌شود، هرگز فراموش نخواهد نشد.
نادر امرایی

10

نقاط قوت

  • - جلوه‌های بصری فوق‌العاده
  • - موسیقی‌های فراموش نشدنی
  • - حالت‌های بسیار زیاد 
  • - ارزش تکرار بالا

نقاط ضعف

    اسپویل
    برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
    کاراکتر باقی مانده