// پنجشنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: آیا Avengers: Endgame موفق به شکست اپیزود نهم «جنگ ستارگان» می‌شود؟

در گزارش باکس آفیس این هفته فروش Aquaman در بازار ژاپن را پیش‌بینی می‌کنیم و دنیای سینمایی مارول را به جان کهکشان خیلی خیلی دور می‌اندازیم. همزاه زومجی باشید.

گزارش باکس آفیس آخرهفته سوپربول را با «خانم گلوله» (Miss Bala) شروع می‌کنیم که همان‌طور که از این آخرهفته که قالبا به خاطر برگزاری مهم‌ترین مسابقه فوتبالِ سال در آمریکای شمالی کساد است، مورد استقبال قرار نگرفت. در واقع از زمانِ فیلم «بدن‌های گرم» (Warm Bodies) از شش سال گذشته تا حالا آخرهفته‌ی سوپربول افتتاحیه‌ی بالای ۲۰ میلیون دلار به خودش ندیده است. پس تعجبی ندارد که «خانم گلوله» که مخصوصا با عدم بهره بردن از سروصدای رسانه‌ای خوب و نقدهای حداقل قابل‌‌احترام وضعیت قابل‌‌دفاعی نداشت، تغییری در این روند ایجاد نکرد. این فیلم که بازسازی یک فیلم مکزیکی به همین نام محصول ۲۰۱۱ است، اکرانش را با کسب ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار شروع کرد. تنها نکته مثبت اکرانِ این فیلم این است که سونی سعی کرد تا آخرهفته‌ای را برای اکرانش پیدا کند که هیچ رقیب جدی دیگری نداشته باشد و تاریخ می‌گوید که اگه یک ژانر باشد که احتمال موفق شدنش در آخرهفته سوپربول بالاتر از بقیه است، فیلم‌های اکشن هستند؛ بالاخره «ربوده‌شده» (Taken) با بازی لیام نیسن ۱۰ سال پیش به ۲۴ میلیون دلار افتتاحیه در همین آخرهفته دست پیدا کرد، ولی با این وجود، کسی برای دیدن این فیلم حاضر نشد. این فیلم که با ۱۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، باید شانس بیاورد تا بتواند تا پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۲۰ میلیون دلار فروش نهایی عبور کند. البته یکی از دلایلِ این شکست به خودِ فیلم مربوط می‌شود که ظاهرا اصلا خوب نیست. نسخه‌ی اصلی «خانم گلوله» در حالی فیلمِ بزرگسالانه‌ای با حال و هوایی دلهره‌آور و «سیکاریو»‌وار است که این نسخه به یک داستانِ ابرقهرمانی‌طور تبدیل شده و با وجود نیاز به درجه‌بندی سنی بزرگسال، با درجه‌بندی سنی PG-13 ساخته شده است.

دومین تازه‌اکران این آخرهفته که البته چندان هم تازه‌اکران نیست مستند «آنها نباید پیر شوند» (They Shall Not Grow Old)، ساخته‌ی پیتر جکسون است که بعد از اکران محدودش و کسب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، این هفته توسط برادران وارنر در ۷۳۵ سینما روی پرده رفت. این فیلم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دیگر به دست آورد و به مجموع درآمد خانگی جدید ۱۰ میلیون و ۴۷۵ هزار دلار دست پیدا کرد. حالا سوال این است که آیا این مستند می‌تواند درآمد ۱۶ میلیون دلاری «موتورهای فانی» (Mortal Engines) به تهیه‌کنندگی جکسون را پشت سر بگذارد یا نه. تنها اکران محدود این آخرهفته «شمالگان» (Arctic) به کارگردانی جو پنا و بازی مدز میکلسون است که توسط استودیوی «بلیکر استریت» در چهار سینما روی پرده رفت. این فیلم ۵۶ هزار و ۴۶۳ دلار فروخت که به معنی میانگین سینما به سینمای قابل‌قبولِ ۱۴/۱ هزار دلار است. میکلسون این روزها یک فیلم ضعیف اما پُرسروصدا با اسمی کم و بیش یکسان هم در قالب «قطبی» (Polar) روی نت‌‌فلیکس دارد که شاید بزرگ‌ترین مشکلِ «شمالگان» این است که مردم فقط به خاطر اینکه «قطبی» در دسترس‌تر است، آن را به جای «شمالگان» که از قضا درام بقا‌محور بسیار خوبی از آب در آمده است خواهند دید.

در زمینه فیلم‌های قدیمی جدول «گلس» (Glass) را داریم که هنوز به‌طرز شکست‌ناپذیری دارد جلو می‌رود. ظاهرا جامعه‌ی طرفداران ام. نایت شیامالان حسابی قوی‌تر از چیزی است که انتظار می‌رفت. این فیلم با کسب ۹ و نیم میلیون دلار دیگر، برای سومین آخرهفته متوالی صدر جدول را در تصاحب خودش حفظ کرد و به مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی ۸۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. اگر اتفاقِ غیرمنتظره‌ای نیافتد، این فیلم که با ۲۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، به ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون دلار فروش خانگی می‌رسد که یک موفقیتِ بی‌حرف و حدیث برای کمپانی یونیورسال خواهد بود. همچنین «گلس» این آخرهفته ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار هم از کشورهای خارجی به دست آورد که به معنی مجموع فروش خارجی ۱۱۰ میلیون دلاری و مجموع جهانی ۱۹۹ میلیون دلاری‌اش است. تحلیلگران فروش جهانی ۲۴۹ میلیونی این فیلم را پیش‌بینی می‌کنند که برابر با درآمد «ناشکستنی» (Unbreakable) و پایین‌تر از درآمد جهانی ۲۷۶ میلیونی «گسست» (Split) است. ولی وقتی با دنباله‌ی ۲۰ میلیون دلاری فیلمی ۹ میلیون دلاری طرفیم، آن دنباله برای سودآوری حتما نباید به اندازه قسمت قبل بفروشد. همچنین «گلس» قرار است به بزرگ‌ترین فیلم بروس ویلیس از زمان «جی.آی. جو: تلافی» (۱۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳) و اگر آن را نقشِ مکمل در نظر بگیریم، از زمان «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر» (۱۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷) تبدیل شود. همچنین «گلس» بعد از «سوآت» (SWAT) با ۱۱۶ میلیون دلار درآمد، به دومین فیلم پرفروشِ کارنامه‌ی ساموئل ال. جکسون که در آن نقش اصلی را برعهده دارد نیز بدل می‌شود.

thank you for your service

در جایگاه سوم جدول «آکوآمن» (Aquaman) رو داریم که ۴ میلیون و ۷۸۵ هزار دلار دیگر در هفتمین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموع ۳۲۳ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار دست پیدا کرد. این یعنی «آکوآمن» همین روزها درآمد خانگی ۳۲۵ میلیونی «جوخه‌ی انتحار» و درآمد ۳۲۴ میلیونی «ددپول ۲» را پشت خواهد گذاشت و به پنجمین فیلم پرفروشِ گیشه خانگی در سال ۲۰۱۸ تبدیل خواهد شد. و البته تا پایان دوره‌ی اکرانش درآمد ۳۳۰ میلیونی «بتمن علیه سوپرمن» و احتمالا «نگهبانان کهکشان» (۳۳۳ میلیون دلار) و «مرد عنکبوتی ۳» (۳۳۶ میلیون دلار) را هم رد خواهد کرد. «آکوآمن» در حال حاضر بادوام‌ترین فیلم کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی لایو اکشنِ سینما از زمان «ماسک» (۱۲۰ میلیون دلار از ۲۳ میلیون دلار افتتاحیه) در سال ۱۹۹۴ است. ساخته‌ی جیمز وان تا حالا یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار در دنیا فروخته که ۷۸۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلارش متعلق به کشورهای خارجی است؛ «آکوآمن» هنوز در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی مستقلِ سینما در گیشه خارجی، پشت سر «مرد آهنی ۳» (۸۰۵ میلیون دلار) قرار دارد. مجموع درآمد جهانی یک میلیارد و ۱۰۷ میلیونی «آکوآمن» جایی در بین «ترنسفورمرها: عصر انقراض» (یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار) و «اسکای‌فال» (یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار) قرار دارد. به محض اینکه این فیلم از «اسکای‌فال» عبور کند که الان که در حال خواندن این متن هستید، این اتفاق افتاده است، «آکوآمن» به پرفروش‌ترین فیلمِ غیردیزنی/غیریونیورسالی سینما از زمان «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار) و «ترنسفورمرها: طرف تاریک ماه» (یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار) در تابستان ۲۰۱۱ تبدیل می‌شود. «آکوآمن» احتمالا تا پایان دوره‌ی اکرانش «ترنسفورمرها ۳» را پشت سر خواهد گذاشت تا به بیستمین فیلم پرفروشِ تاریخ دنیا تبدیل شود. همچنین «آکوآمن» پشت سر «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲»، «تایتانیک» (۲ میلیارد و ۱۸۷ میلیون دلار) و «آواتار» (۲ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار) در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما که متعلق به دیزنی و یونیورسال نیستند قرار می‌گیرد.

thank you for your service

بزرگ‌ترین شانسِ «آکوآمن» برای فروش بلیت‌های بیشتر، بازار ژاپن است که اکرانش از جمعه این هفته در آن آغاز می‌شود. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد می‌توانیم فروشی بین ۱۰ میلیون («ثور: رگناروک»، «انت‌من» و «نگهبانان کهکشان ۲») تا ۱۹ میلیون («ونوم») را برای «آکوآمن» در ژاپن پیش‌بینی کنیم. «مرد پولادین» در حالی به ۹ میلیون دلار فروش در ژاپن دست پیدا کرد که «واندر وومن» ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار و «جاستیس لیگ» هم ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروختند. «بلک پنتر» سال گذشته ۱۴ میلیون دلار در ژاپن فروخت و هر دوی «بتمن علیه سوپرمن» و «جوخه‌ی انتحار» هم به چیزی دور و اطرافِ ۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ دست پیدا کردند. پرفروش‌ترین فیلم‌های مستقلِ ابرقهرمانی در ژاپن که استثنا حساب می‌شوند، فیلم‌های لایو اکشنِ «مرد عنکبوتی»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (۲۴ میلیون دلار) و «مرد آهنی ۳» (۲۵ میلیون دلار) هستند. «مرد عنکبوتی» در ژاپن پُرطرفدار بود و کماکان هست. قسمت اولِ سه‌گانه سم ریمی در حالی ۵۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ فروخت که «مرد عنکبوتی ۲» در سال ۲۰۰۴ به ۵۹ و نیم میلیون دلار دست پیدا کرد و «مرد عنکبوتی ۳» هم در سال ۲۰۰۷ به ۵۸ میلیون دلار فروشِ نهایی رسید. «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» هم در حالی به ۳۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۲ دست یافت که «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز ۲» هم در سال ۲۰۱۴، ۳۰ میلیون دلاری شد. «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» هم اگرچه ۲۵ میلیون دلار در ژاپن فروخت که رقم ضعیفی در مقایسه با قسمت‌های قبلی است، ولی رقم خیلی خوبی برای یک فیلم ابرقهرمانی لایو اکشن است. حتی «اونجرز: جنگ اینفینیتی» هم به ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در ژاپن دست پیدا کرد.

اگرچه تحلیلگران فکر می‌کنند که «آکوآمن» می‌تواند عملکردی شبیه به فیلم‌های «مرد عنکبوتی» در ژاپن داشته باشد، ولی بیایید تصور کنید که این فیلم بیشتر از ۲۰ میلیون دلار نخواهد فروخت. در حال حاضر «آکوآمن» حتی بدون ژاپن هم به یک موفقیتِ بی‌چون و چرای خارق‌العاده تبدیل شده و فقط به ژاپن نیاز دارد تا موفقیتش را با عبور از درآمد یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلاری «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (که بعید به نظر می‌رسد) و درآمد خارجی ۸۰۶ میلیون دلاری «مرد آهنی ۳» (وقوعِ این یکی محتمل‌تر است) و بدل شدن به پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی مستقل در گیشه خارجی، بزرگ‌‌تر از چیزی که هست کند. «آکوآمن» با کسب یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار در دنیا که ۲۹۵ میلیون دلارش متعلق به چین است، هم‌اکنون پشت سر «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار)، «ترنسفورمرها: طرف تاریک ماه» (یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار)، «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار)، «تایتانیک» و «آواتار» در جایگاه ششم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ که متعلق به دیزنی و یونیورسال نیستند قرار می‌گیرد. دیگر تمام پرفروش‌ترین فیلم‌های شش گیشه جهانی، متعلق به دیزنی و یونیورسال هستند که در طول شش سال گذشته عرضه شده‌اند. برای یادآوری پرفروش‌ترین فیلم‌های دیزنی در دنیا «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون دلار)، «مرد آهنی ۳» (یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار)، «شگفت‌انگیزان ۲» (یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون دلار)، «دیو و دلبر» (یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار)، «فروزن» (یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار)، «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار)، «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار)، «اونجرز: جنگ اینفینیتی» (۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار) و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار) هستند. پرفروش‌ترین فیلم‌های یونیورسال هم «مینیون‌ها» (یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار)، «سریع و خشن ۸» (یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار)، «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» (یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار)، «خشن ۷» (یک میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار) و «دنیای ژوراسیک» (یک میلیارد و ۶۷۱ میلیون دلار) هستند. «آکوآمن» از زمان «ترنسفورمرها: عصر انقراض» در سال ۲۰۱۴ تاکنون، تنها فیلم غیردیزنی/غیریونیورسالی سینما بوده که به یک میلیارد دلار فروش جهانی دست پیدا کرده است.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

در جایگاه پنجم به «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) برمی‌خوریم که ۴ میلیون و ۴۱۰ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموع ۱۷۵ میلیون دلار رسید تا با عبور از درآمد ۱۶۹ میلیونی «هتل ترانسلوانیا ۲» رسما به پرفروش‌ترین انیمیشنِ سونی در گیشه خانگی تبدیل شود. «به درون دنیای عنکبوتی» فقط کمتر از یک میلیون دلار دیگر نیاز دارد تا با پشت سر گذاشتن «لگو بتمن»، به پرفروش‌ترین انیمیشن کامیک‌بوکی آمریکای شمالی تبدیل شود. این انیمیشن با کسب ۵ برابر افتتاحیه‌ی ۳۵ میلیون دلاریش، به با دوام‌ترین فیلم کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی سینما از زمان «ماسک» در سال ۱۹۹۴ تبدیل شده است. این فیلم که با ۹۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تا حالا ۳۴۷ میلیون دلار از سراسر دنیا به دست آورده است. اکران گسترده انیمیشن «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان» (How to Train Your Dragon: The Hidden World) هنوز در آمریکای شمالی شروع نشده است، ولی این فیلم از همین حالا شروع به خط و نشان کشیدن برای رقیب‌هایش در آمریکای شمالی کرده است. «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید ۳» این هفته پرفروش‌ترین فیلم در خارج از آمریکا بود. جدیدترین محصولِ دریم‌ورکس ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار دیگه فروخت و به مجموع درآمد خارجی ۸۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید. همچنین این انیمیشن روز شنبه در آمریکای شمالی هم در قالب پیش‌نمایش روی پرده رفت و ۲ و نیم میلیون دلار به دست آورد که بیشتر از درآمد یک میلیون و ۸۶۰ هزار دلاری پیش‌نمایش‌ «جومانجی ۲» و یک میلیون و ۲۸۰ هزار دلاری پیش‌نمایش‌ «هتل ترانسلوانیا ۳» است. مجموعه «چگونه اژدهایتان را تربیت کنید» تا حالا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در مجموع فروخته است.

«آکوآمن» در جایگاه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما که متعلق به دیزنی و یونیورسال نیستند قرار می‌گیرد

در جایگاه دوم «وارونه» (The Upside)، محصول اس.تی.ایکس اینترتینمت قرار دارد که ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در چهارمین آخرهفته‌اش کسب کرد و به مجموع ۲۴ روزه‌ی فوق‌العاده‌ی ۷۵ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار دست پیدا کرد. «وارونه» با این رقم «کریسمس مامان‌های بد» (۷۲ میلیون دلار) را پشت سر می‌گذارد و یک پله پایین‌تر از «مامان‌های بد» (۱۱۳ میلیون دلار) در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم کمپانی اس.تی.ایکس قرار می‌گیرد. این فیلم بدون‌شک از مرز ۹۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور خواهد کرد و حتی رسیدن به فراتر از ۱۰۰ میلیون دلار هم محتمل است. این فیلم در کنار «حامل» (The Mule) با ۱۰۱ میلیون دلار فروش خانگی دارند به فروشی بیشتر از تمام مدعیانِ غیرموزیکالِ اسکار دست پیدا می‌کنند. هرچند «کتاب سبز» (Green Book) دارد بالاخره به خودش می‌آید. جدیدترین فیلم ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و به مجموع خانگی ۵۵ میلیون و ۸۲۱ هزار دلار و ۸۱ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کرد. این فیلم ۲۳ میلیون دلاری حکم یک موفقیت را برای استودیوهای یونیورسال و امبلین دارد. در جایگاه هفتم جدول فیلم فانتزی ماجراجویانه‌ی «پسری که پادشاه شد» (The Kid Who Would be King)، محصول فاکس را داریم که پس از تجربه‌ی ۴۱ درصد افت فروش، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در دومین آخرهفته‌اس کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی ۱۳ میلیون و ۱۷۳ هزار دلار دست یافت. این رقم با اینکه دوام قابل‌قبولی است، اما نتیجه‌ی فاجعه‌باری برای فیلم تحسین‌شده‌ی ۵۹ میلیون دلاری جو کورنیش است. اگر «آلیتا: فرشته جنگ» (Alita: Battle Angel) معجزه نکند، آن وقت زندگی فاکس به عنوان یک استودیوی مستقل در دنیای پسا-«ددپول ۲» با شکست‌های فراوان و یک موفقیتِ دیوانه‌وار در قالب «بوهمین رپسدی» (۲۰۸ و نیم میلیون دلار) به پایان می‌رسد.

در جایگاه هشتم «سگی در مسیر خانه» (A Dog's Way Home) را داریم که ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار دلار در چهارمین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموعِ ۲۴ روزه‌ی خوب ۳۵ و نیم میلیون دلار رسید. رده‌ی نهم متعلق به «اتاق فرار» (Escape Room) است که ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار دیگر در پنجمین آخرهفته نمایشش به دست آورد و به مجموعِ ۵۲/۱ میلیون دلار رسید. این فیلم مجموعِ درآمد تمام دنباله‌های مجموعه «اره» بعد از «اره ۴» (۶۵ میلیون دلار) را پشت سر گذاشته است. «آرامش» (Serenity)، جدیدترین فیلم متیو مک‌کانهی و آن هاتاوی در دومین آخرهفته‌اش با ۶۲ درصد افت فروش مواجه شد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروخت و به درآمد ۱۰ روزه‌ی افتضاحِ ۷ میلیون و ۵۳۶ هزار دلار دست یافت. «سوگلی» (The Favourite) یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار دیگر فروخت به مجموع خانگی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید. این کمدی.درام تاریخی یکی از معدود فیلم‌های غیرموزیکالِ موفقِ فصل اسکار است. اینکه کسی مثل یورگوس لانتیموس، یکی از عامه‌پسندترین فیلم‌های این فصل را ساخته است، به اندازه‌ی دنیای فیلم‌هایش عجیب است. «معاون» (Vice) با کسب یک میلیون و ۱۶۷ هزار دلار دیگر، به مجموع خانگی ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید که اگر این فیلم با ۶۰ میلیون دلار بودجه تهیه نمی‌شد، می‌توانست به معنی نتیجه‌ی خوبی باشد. «براساس جنسیت» با بازی فلسیتی جونز یک میلیون دلار دیگر فروخت و به ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید.

poe dameron/استار واز/star wars

در گزارش باکس آفیس هفته گذشته، تمام چیزهایی که به نفع و علیه «اونجرز: بازی پایانی» برای کمتر از «جنگ اینفینیتی» یا بیشتر از آن است وجود داشت را بررسی کردیم. حالا در گزارش این هفته، «بازی پایانی» را در مقابل بزرگ‌ترین رقیبش برای به دست آوردنِ لقب پرفروش‌ترینِ فیلم سال ۲۰۱۹ در دنیا قرار می‌دهیم: اپیزود نهم «جنگ ستارگان». کدامیک از این دو به بزرگ‌ترین فیلم ۲۰۱۹ تبدیل می‌شود؟ یا سوال بهتر این است که چرا فکر می‌کنیم «اونجرز ۴» به درآمد بیشتری نسبت به «جنگ ستارگان ۹» دست پیدا خواهد کرد؟ دیزنی در سال ۲۰۱۹ یازده فیلم اکران می‌کند که اگر قرار باشد فروش آنها را پیش‌بینی کرد، به ترتیب مستند «پنگوئن‌ها»، «آرتمیس فاول» (Artemis Fowl)، «گلس» (Glass)، «دامبو» (Dumbo)، «علاالدین» (Aladdin)، «کاپیتان مارول» (Captain Marvel)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (Toy Story 4)، «شیرشاه» (The Lion King)، «فروزن ۲» (Frozen 2)، «جنگ ستارگان ۹» و «اونجرز ۴» خواهند بود. هیچ قطعیتی درباره این رده‌بندی وجود ندارد. تا دلتان می‌خواهد می‌توانیم درباره این صحبت کنیم که بین «فروزن ۲»، «شیرشاه» و «داستان اسباب‌بازی ۴» کدامیک به درآمد جهانی بیشتری دست پیدا می‌کند. می‌توانیم درباره این بحث کنیم که آیا «کاپیتان مارول»، عملکردی نزدیک به «دکتر استرنج» خواهد داشت یا «ثور: رگناروک» یا حتی فراتر از آنها. و می‌توانیم درباره این حرف بزنیم که درآمد «دامبو» و «علاالدین» چقدر کمتر از «شیرشاه»، «فروزن ۲» و «داستان اسباب‌بازی ۴» خواهد بود. اما در نهایت هیجان‌انگیزترین و بزرگ‌ترین سوال‌مان، از رویارویی «اونجرز: بازی پایانی» و «جنگ ستارگان ۹» که یک‌جورهایی تا حالا نمونه‌اش سابقه نداشته است سرچشمه می‌گیرد؛ هر دو فیلم‌هایی هستند که حکم فینال‌های یک فصل از مجموعه‌هایشان را دارند که به فاصله‌ی ۸ ماه از یکدیگر اکران می‌شوند و هیچ شکی وجود ندارد که هر دو کارشان را به عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۹ به اتمام خواهند رساند. ولی سوال این است که کدامیک رده‌ی اول و کدامیک رده‌ی دوم را به دست می‌آورد؟

thank you for your service

برای این کار باید ببینیم هرکدام از آنها چه خصوصیاتِ برتری نسبت به دیگری دارند. اما قبل از این کار باید بدانیم که اتفاقاتِ غیرمنتظره جایی در این‌جور پیش‌بینی‌ها ندارند. بالاخره همیشه این احتمال وجود دارد که چیزی مثل «شیرشاه» طوری مورد استقبال قرار بگیرد و در ابعادی بفروشد که تا حالا سابقه نداشته است یا حتی «کاپیتان مارول» به ارقامِ «بلک پنتر» نزدیک شود. اما اگر تصور کنیم که نبردِ نهایی باکس آفیسِ ۲۰۱۹ به «اونجرز ۴» و «جنگ ستارگان ۹» منتهی می‌شود، سوال این است که نتیجه‌اش چه خواهد شد؟ خب، اگر اتفاقِ غافلگیرکننده‌ای نیافتد، در حال حاضر «اونجرز ۴» یک برتری نسبت به «جنگ ستارگان ۹» دارد. اگر «جنگ ستارگان ۹» بخواهد تا «بازی پایانی» را شکست بدهد، باید رشد فروشی بزرگ‌تر از انتظارات را نسبت به «آخرین جدای» تجربه کند. اما درآمد «بازی پایانی» در صورتی پایین‌تر از درآمد قابل‌انتظارِ «جنگ ستارگان ۹» قرار خواهد گرفت که این فیلم با افت فروش بیشتری نسبت به چیزی که انتظار می‌رود در مقایسه با «جنگ اینفینیتی» روبه‌رو شود. به عبارت دیگر برای اینکه «جنگ ستارگان ۹» بهتر از «اونجرز ۴» ظاهر شود، باید بهترین سناریوی ممکن برای این فیلم به وقوع بپیوندد و برای اینکه «اونجرز ۴» از «جنگ ستارگان ۹» شکست بخورد، باید بدترین سناریوی ممکن برای این فیلم به وقوع بپیوندد. «اونجرز: بازی پایانی» دنباله‌ی فیلمی تحسین‌شده‌ در بین منتقدان و محبوب در بین طرفداران است که با کلیف‌هنگرِ دیوانه‌واری به پایان رسید. «جنگ اینفینیتی» به ۶۷۷ میلیون دلار فروش خانگی (از افتتاحیه‌ی ۲۵۸ میلیونی رکوردشکنانه‌اش) و ۲ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. اگرچه افتتاحیه «جنگ اینفینیتی» بهتر از «نیرو برمی‌خیزد» (۲۴۸ میلیون دلار) بود، اما درآمد نهایی‌اش ۲۰ میلیون دلار کمتر از درآمد ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» بود. با این حال، «جنگ اینفینیتی» به فروش بیشتری در کشورهای خارجی (یک میلیارد و ۳۶۹ میلیون دلار) در مقایسه با «نیرو برمی‌خیزد» (یک میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار) دست پیدا کرد.

Avengers: EndGame

همچنین همان‌طور در گزارش هفته پیش هم گفتیم، تاریخ نشان می‌دهد که قسمتِ دوم فینال‌های دو قسمتی در صورتی که قسمت اول با استقبال روبه‌رو شده باشد، به درآمد بیشتری نسبت به قسمت قبل دست پیدا می‌کنند. درست مثل اتفاقی که در رابطه با «گرگ و میش: سپیده‌دم قسمت دوم» (۸۲۹ میلیون دلار در مقایسه با درآمد ۷۱۳ میلیونی قسمت اول) دیدیم، این احتمال وجود دارد که «بازی پایانی» به چیزی بیشتر از درآمد ۲ میلیارد و ۵۰ میلیونی «جنگ اینفینیتی» دست پیدا کند. اگر «بازی پایانی» عملکردی شبیه به «سپیده‌دم ۲» (۱۶ درصد رشد فروش نسبت به قسمت قبل) داشته باشد، فروشِ نهایی ۲ میلیارد و ۳۸۲ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود. اما این احتمال هم وجود دارد که «بازی پایانی» با سقوطی مثل «دزدان دریایی کاراییب: در آخر دنیا» که ۱۰ درصد کمتر از درآمد یک میلیارد و ۶۶ میلیونی «صندوقچه مرد مُرده» فروخت و به ۹۶۴ میلیون دلار دست پیدا کرد نیز مواجه شود؛ در آن صورت «بازی پایانی» به چیزی حدود یک میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار فروش نهایی می‌رسد. اینجا عمدا از «هری پاتر و یادگاران مرگبار ۲» (یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون در مقایسه با درآمد ۹۶۰ میلیونی قسمت اول) برای مقایسه استفاده نمی‌کنم، چون «یادگاران مرگبار ۲» اولین فیلم سه‌بعدی مجموعه در دنیا بود که خیلی به افزایشِ فروشش کمک کرد؛ چنین چیزی درباره «مرد آهنی ۳» که با سه‌بعدی شدن، فروش جهانی قسمت دومش را دو برابر کرد هم صدق می‌کند. از آنجایی که هر دوی «بازی پایانی» و «جنگ اینفینیتی»، به صورت سه‌بعدی اکران شده‌اند، این مزیتی است که «بازی پایانی» از آن بهره نمی‌برد. ولی اگر حساب کنیم که «کاپیتان مارول» هیچ کاری برای پایین آوردنِ هایپ مردم برای دیدن «اونجرز ۴» انجام نمی‌دهد، آن موقع سوال این است درآمد این فیلم چقدر بزرگ خواهد بود؟

برای اینکه «جنگ ستارگان ۹» بهتر از «اونجرز ۴» ظاهر شود، باید بهترین سناریوی ممکن برای این فیلم به وقوع بپیوندد

اگر «بازی پایانی» افت فروشی شبیه به «اونجرز: دوران اولتران» (یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون) در مقایسه با «اونجرز» (یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون) داشته باشد، کماکان درآمد نهایی یک میلیارد و ۸۸۴ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود. با توجه به سروصدای رسانه‌ای قوی «بازی پایانی»، لحظه‌شماری طرفداران و در صورتی که برادران روسو بتوانند فیلمِ راضی‌کننده‌ای ارائه کنند، نمی‌توان انتظار داشت که «بازی پایانی» افت فروشی بیشتر از ۲۰ درصد در مقایسه با «جنگ اینفینیتی» روبه‌رو شود؛ بالاخره هر دوی «دنیای ژوراسیک: پادشاهی سقوط کرده» و «سریع و خشن ۸» با ۲۱ درصد افت فروش نسبت به قسمت‌های قبلی‌شان روبه‌رو شدند. در این صورت فروش نهایی یک میلیارد و ۶۴۰ میلیونی «بازی پایانی» انتظار می‌رود. دلایلِ متعددی برای تصورِ اینکه «بازی پایانی» کمتر از «جنگ اینفینیتی» می‌فروشد وجود دارد (از رقبای بیشتر تا نزدیکی اکرانِ دو فیلم اونجرز به یکدیگر و غیره)، اما دلیل کمی برای تصورِ افت فروشی شدید وجود دارد. راستش، حتی اگر «بازی پایانی» مثل «بازگشت به آینده ۳»، با ۲۴ درصد افت فروش نسبت به قسمت قبل هم مواجه شود، باز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد. رقمی که نزدیک به درآمدِ احتمالی «جنگ ستارگان ۹» است. خب، حالا بیایید تصور کنیم که عموم مردم «آخرین جدای» را دوست داشتند. بیایید تصور کنیم که افت فروشِ این فیلم (۶۲۰ میلیون خانگی / یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون جهانی) نسبت به «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۷ میلیون خانگی / ۲ میلیارد و ۶۸ میلیون جهانی)، همان افت فروش ۳۳ درصدی همیشگی دنباله‌های «جنگ ستارگان» بوده است. بنابراین اگر اپیزود نهم عملکردی شبیه به «بازگشت جدای» (در مقایسه با «امپراتوی ضربه می‌زند») و «انتقام سیث» (در مقایسه با «حمله کلون‌ها») داشته باشد، آن وقت فروش خانگی ۷۵۵ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود. پیش‌بینی فروش «جنگ ستارگان ۹» در گیشه‌ی دنیا اما کمی پیچیده‌تر است. این فیلم یا می‌تواند مثل «انتقام سیث» با ۳۰ درصد رشد فروش نسبت به قسمت قبل مواجه شود یا می‌تواند مثل «بازگشت جدای» با ۹ درصد افت فروش روبه‌رو شود. از همین فروش جهانی این فیلم می‌تواند جایی بین یک میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار قرار بگیرد.

Star Wars: The Last Jedi

با اینکه این احتمال وجود دارد که «جنگ ستارگان ۹» با افت فروشِ قابل‌توجه‌ای نسبت به «آخرین جدای» روبه‌رو شود، اما همزمان این فیلم بدونِ خصوصیاتِ برتر خودش هم نیست. اول اینکه این فیلم در فصل کریسمس اکران می‌شود؛ زمانی که به عنوان بزرگ‌ترین فیلم فانتزی این فصل از ویژگی کریسمس برای دوام طولانی‌مدت نهایت استفاده را می‌کند. همچنین این فیلم به عنوان فینالِ مجموعه ۹ قسمتی و ۴۲ ساله‌ی حماسی اسکای‌واکر فروخته می‌شود که شامل حضور مارک همیل در نقش لوک اسکای‌واکر (که در فیلم قبل مُرد)، ژنرال لیا (با وجود مرگ کری فیشر) و بیلی دی ویلیامز در نقش لاندو کالریسیان می‌شود. این در حالی است که «واندر وومن ۱۹۸۴»، «جیمز باند ۲۵» و «مرگ روی نیل» (Death on the Nile) هم تا سال ۲۰۲۰ با تاخیر مواجه شده‌اند تا «جنگ ستارگان ۹» با رقبای کمتری («فروزن ۲»، «جومانجی ۳»، «گربه‌ها») نسبت به قبل مواجه شود. اگرچه «جنگ ستارگان ۹» می‌تواند افت فروشی شبیه به «پارک ژوراسیک ۳» (منفی ۴۱ درصد نسبت به «دنیای گم‌شده») یا «ماتریکس: انقلاب‌ها» (منفی ۴۲ درصد نسبت به «ماتریکس: بارگزاری مجدد») داشته باشد، اما به همان اندازه هم می‌تواند در عین کمتر فروختن نسبت به «بازی پایانی» در کشورهای خارجی، به رقیب سرسخت‌تری برای انتقام‌جویان در آمریکای شمالی تبدیل شود. بالاخره یادمان نرود که «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» در حالی به درآمدی بیشتر از «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کرد (۵۳۲ میلیون در برابر ۴۰۸ میلیون) که در گیشه جهانی از «جنگ داخلی» شکست خورد (یک میلیارد و ۵۶ در برابر یک میلیارد و ۱۵۵ میلیون). اگر «جنگ ستارگان ۹» با رشد فروشِ نرمالی در مقایسه با «آخرین جدای» (۲۱ درصد رشد فروش) روبه‌رو شود، آن وقت فروش خانگی ۷۵۱ میلیونی‌اش پیش‌بینی می‌شود. در این صورت «بازی پایانی» باید به ۱۱ درصد رشد فروش نسبت به «جنگ اینفینیتی» دست پیدا کند تا بتواند به «جنگ ستارگان ۹» در آمریکای شمالی برسد. اگرچه این امکان‌پذیر است («ثور ۲»، «انت‌من و وسپ» و «نگهبانان کهکشان ۲» با ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد فروش نسبت به قسمت‌های قبلی‌شان مواجه شدند)، اما حتی «بلک پنتر» هم با وجود تمام غوغایی که به پا کرد به زور از مرز ۷۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور کرد.

thank you for your service

اینکه «جنگ اینفینیتی» ۴۷ درصد بیشتر از «سرباز زمستان» فروخته است به خاطر این است که فروش «سرباز زمستان» هنوز قابلیتِ بهتر شدن داشته است. اما فروشِ خانگی ۶۷۷ میلیونی «جنگ اینفینیتی» جای رشدِ کمی را برای قسمت بعدی باقی می‌گذارد. «اونجرز: بازی پایانی» در حالی حکم نتیجه‌گیری فیلمی که با استقبالِ اکثرا مثبتی مواجه شد را دارد که وضعیت «جنگ ستارگان ۹» یک علامتِ سوالِ بزرگ است؛ چه از این لحاظ که ما نمی‌دانیم واکنش‌های منفی آنلاین به «آخرین جدای» بازتاب‌دهنده‌ی تفکر عموم مردم است یا نه و چه از این لحاظ اینکه نمی‌دانیم کتلین کندی و جی. جی. آبرامز قرار است چه کاری با داستان این قسمت کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر طرفداران «جنگ ستارگان» به دو گروه حمایت‌کنندگان از درهم‌شکستنِ کلیشه‌های این مجموعه و پایبند ماندن به نوستالژی تقسیم شده است، این احتمال وجود دارد که این جداافتادگی فارغ از اتفاقی که با اپیزود نهم می‌افتد پابرجا بماند. ناگفته نماند که «جنگ ستارگان» در حالی روز به روز نفوذش در کشورهای خارجی را از دست می‌دهد که مارول در حال ریشه دواندن در خارج از آمریکای شمالی است. تنها سناریویی که به برنده شدنِ «جنگ ستارگان ۹» منتهی می‌شود این است که این فیلم در حالی دقیقا شبیه به «انتقام سیث» ظاهر شود که «بازی پایانی» هم دقیقا شبیه به «بازگشت به آینده ۳» بفروشد. در این صورت دنیای سینمایی مارول در مقابل کهکشان خیلی خیلی دور می‌بازد. هم‌اکنون انظار می‌رود که «بازی پایانی» در کشورهای خارجی «جنگ ستارگان ۹» را با اختلاف شکست بدهد تا نبردِ اصلی‌شان به گیشه داخلی کشیده شود؛ جایی که احتمالا اپیزود نهم برنده خواهد بود («انتقام سیث» و «روگ وان» در عین باختنِ عنوان قهرمانی دنیا، تاج پادشاهی گیشه خانگی را به دست آوردند) و «بازی پایانی» هم در گیشه جهانی قهرمان می‌شود. اینکه آیا «جنگ ستارگان ۹» به جمع «حمله کلون‌ها» و «سولو» به عنوان جنگ ستارگان‌هایی که در هیچکدام از گیشه‌های خانگی و جهانی قهرمان نشده است می‌پیوندد یا اینکه «جنگ ستارگان» دوباره نبرد خانگی را برنده می‌شود و در جهان می‌بازد معلوم نیست، اما یک چیز معلوم است و آن هم این است که شاخ به شاخ شدن دوتا از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سینما در سال ۲۰۱۹، شگفت‌انگیز خواهد بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Glass۹/۵۳۵ میلیون دلار۸۸/۶ میلیون دلار
۲The Upside۸/۸ میلیون دلار۷۵/۵ میلیون دلار
۳Miss Bala۶/۷ میلیون دلار۶/۷ میلیون دلار
۴Aquaman۴/۷ میلیون دلار۳۲۳/۵ میلیون دلار
۵Spider-Man: Into The Spider-Verse۴/۴ میلیون دلار۱۷۵/۲ میلیون دلار
۶Green Book۴/۳ میلیون دلار۵۵/۸ میلیون دلار
۷The Kid Who Would be King۴/۲ میلیون دلار۱۳/۱ میلیون دلار
۸A Dog's Way Home۳/۵ میلیون دلار۳۵/۹ میلیون دلار
۹Escape Room۲/۹ میلیون دلار۵۲ میلیون دلار
۱۰They Shall Not Grow Old۲/۴ میلیون دلار۱۰/۷ میلیون دلار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده