بندای نامکو و Spike Chunsoft با جامپ‌ فورس توانسته کراس‌‌اوری تمام عیار را برای جلب نظر هواداران مجموعه‌های هفته‌نامه شونن جامپ خلق کند، اما آیا در این امر موفق عمل کرده است؟

درگون بالز، وان پیس و ناروتو بی شک سه مجموعه‌ی محبوبی هستند که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته توانسته‌اند دل بسیاری از خواننده‌ها و بینندگان را به‌دست بیاورند و دروغ نیست اگر بگوییم با نگاهی به انیمه‌های این روزهای ژاپن، بی شک ردپایی از حضور این آثار فوق‌العاده را در مجموعه‌های مختلف خواهیم یافت؛‌ آثاری که تاثیر عمده‌ای روی فرهنگ ژاپن و به‌ویژه جوانان می‌گذارند و از همین رو محبوبیت بسیاری را به دست آورنده‌اند. اکنون اما جشن پنجاه سالگی شونن جامپ، یکی از پرفروش‌ترین هفته‌نامه‌های ژاپنی است و همین کافی بود تا بندای نامکو و Spike Chunsoft با دست گذاشتن روی ایده‌ای جاه‌طلبانه در صدد خلق اثری کراس‌اور از برخی شخصیت‌های شونن جامپ برآید و با نمایش ویدیویی هیجان‌انگیز در جریان E3، بازی Jump Force را به جهانیان معرفی کند.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

به‌دنبال ایجاد تصادم میان دنیاها، فیرزای (Frieza) شرور به همراه ارتشی از ونوم‌ها به شهر نیویورک حمله می‌کند، جایی که با مقاوت گوکو، ناروتو و لوفی رو‌به‌رو می‌شود و به مبارزه با آن‌ها می‌پردازد. دراین‌میان اما حملات بی‌رحمانه فیرزا، جان شهروندان شهر نیویورک را به خطر می‌اندازد و اینجا است که با برخورد یکی از لیزرهای او به انسانی بی گناه، سرنوشت به شکل دیگری رقم می‌خورد. شما در نقش همین شهروند جوان به کمک مکعب Umbras یک بار دیگر به بازی برمی‌گردید و ماجراجویی جدیدی را در نبرد با آنتاگونیست‌های مختلف آغاز می‌کند. داستان بازی شروعی حماسی، روندی کسل کننده و پایانی نه‌چندان درخور دارد که هرچند با سوپرایزهایی همراه می‌شود، اما به‌دلیل وجود ایراداتی در شیوه روایت داستان، اصلا تاثیر گذار نیست. وجود انواع و اقسام شخصیت‌ها دلیلی شده تا سازندگان نتوانند آنطور که باید و شاید به داستان بازی،‌ ویژگی‌ هر شخصیت و خصوصیات اخلاقی قهرمان‌ها بپردازند و صرفا با ده‌ها قهرمان رو‌به‌رو هستیم که با چهره‌ای بی‌روح، جملاتی را بیان می‌کنند. این موضوع باعث شده تا نتوانید آنطور که باید و شاید با روند داستان همراه شوید، با شخصیت‌ها ارتباط احساسی برقرار کنید. هرچند باتوجه‌به فایتینگ بودن جامپ‌فورس آنچنان از همان ابتدا نیز انتظار چندانی از بخش داستانی نداشتیم، اما حداقل انتظار می‌رود تا سازندگان بتوانند از پتانسیل حضور هر یک از شخضیت‌های شناخته شده استفاده کنند.

بازی Gris

تغییرات سیستم مبارزات هرچند استفاده از قدرت‌های ویژه‌ی قهرمان‌ها را آسان‌تر کرده است اما به مکانیزم کلی مبارزه به‌ویژه در زمینه کمبو‌ها ضربه می‌زند

جامپ فورس از همان ابتدا یک بازی مبارزه‌ای معرفی شد و در نتیجه مبارزات بخش اصلی گیم‌پلی آن را به خود اختصاص می‌دهند. با آغاز اولین مبارزه، تغییر دکمه‌ها و برخی سازوکارهای گیم‌پلی جلب توجه می‌کند. به‌ویژه با تغییر گرافیک، اکشن تند و پرزرق و برق جامپ‌ فورس گاهی مانع مشاهده یا واکنش سریع در مقابل دشمنان می‌شود و حتی گاهی به‌دلیل جثه بزرگ یک قهرمان نمی‌توانید حریف‌تان را ببینید. این موضوع به‌ویژه در زمان انتخاب شخصیت‌هایی مانند BlackBeard از مجموعه وان‌پیس رخ می‌دهد و برای مشاهده دشمن دردسر زیادی می‌کشید. از طرفی هرچند امکان وارد کردن ضربات سنگین و سبک، پرش به طرفین، دفاع کردن، Dash کردن یا استفاده از اسکیل‌های انحصاری هر کدام از شخصیت‌ها مهیا شده است، اما باز هم به‌ویژه در زمینه استفاده از سایر هم‌تیمی‌ها شاهد ضعف‌های مختلفی هستیم. به‌عنوان مثال سلامت هر سه شخصیت تنها با یک نوار سلامتی محاسبه می‌شود و در صورتی که یکی از شخصیت‌ها نوار سلامتی‌اش خالی شود، شکست خواهید خرد. از طرفی مکانیزم تیم ساپورت آثاری مانند ناروتو شیپودن:‌ آلتیمیت نینجا استورم را در جامپ فورس شاهد نیستیم و این موضوع باعث شده تا عملا استفاده از سایر هم‌ تیمی‌ها برای پشتیبانی چندان اهمیت نداشته باشد. ساده‌سازی گیم‌پلی که با چهار قدرت انحصاری برای هر یک از قهرمان‌های بازی همراه شده، متاسفانه هرچند استفاده از قدرت‌های ویژه را آسان‌تر می‌کند، اما تاثیرات منفی روی گیم‌پلی گذاشته‌ است و ایکاش Spike Chunsoft زمان بیشتری را برای بهبود مبارزه در بازی صرف می‌کرد.

یکی از خصوصیات جامپ فورس به‌ویژه در ابتدای بازی امکان ساخت آواتار است. با ورود به بازی و پایان پیش‌درآمد، در نقش یک قهرمان دوباره متولد می‌شوید. امکانات شخصی‌سازی قهرمان هرچند آنچنان زیاد نیست، اما هنوز هم از ظاهر مو گرفته تا لب، دهان، بینی یا حتی خالکوبی روی چهره شخصیت‌تان را می‌توانید مشخص کنید. از طرفی با ورود به بخش داستانی و آزاد کردن هر یک از شخصیت‌ها، امکان خریداری لباس آن‌ها نیز فراهم شده است و می‌توانید با مراجعه به هر یک از فروشگاه‌های سه تیم آلفا، بتا و گاما،‌ لباس شخصیت مورد نظرتان را در رنگ‌های مختلف خریداری کنید. فروشگاه‌های بازی درکنار آیتم‌های مختلف همینطور اسکیل‌های انحصاری هر یک از شخصیت‌ها را نیز به فروش می‌رساند که با خریداری آن‌ها آسان‌تر می‌توانید مأموریت‌های بخش داستانی یا رویدادها را به پایان برسانید. یکی از عمده تغییرات بازی در زمینه مهارت‌های تیم پشتیابی ایجاد شده است. با ورود به منوی Support Skill ، بازیکنان می‌توانند به هر یک از قهرمان‌های بازی به‌صورت انحصاری دستوراتی را برای پشتیبانی بدهند و استفاده‌ی کارآمدتری از هم‌تیمی‌های خود در جریان نبرد داشته باشند. بااین‌حال متاسفانه این سیستم با وجود ظاهر ساده، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و بازی نیز توضیحات چندانی را در اختیار بازیکنان نمی‌گذارد.

بازی Gris

طراحی استیج‌ها و حملات ویژه شخصیت‌ها به زیبایی انجام شده است

مانند بازی Naruto to Boruto: Shinobi Striker، در بخش آنلاین نیز Jump Force محتوای بیشتری مانند مسابقات آنلاین، آیتم‌های ویژه بخش آنلاین و همینطور مسابقات رقابتی با سایر بازیکنان را در دسترس قرار می‌دهد. متاسفانه بخش آنلاین جامپ فورس مانند سایر بازی‌های این شرکت از دسترس ایرانی‌ها خارج شده است و برای تجربه حالت آنلاین این اثر باید از نرم‌افزارهای تغییر IP  استفاده کنید. یکی از خصوصیات بخش آنلاین امکان استفاده از شخصیت خود (آواتار)‌ در مبارزات است؛ استفاده از آواتار در مبارزات مانع لو رفتن چهار اسکیل انحصاری یکی از شخصیت‌های شما در جریان بازی می‌شود و در نتیجه می‌توانید با واکنش‌های سریع، آسان‌تر حریف را شکست دهید.

 اما بیایید کمی از گرافیک جامپ فورس صحبت کنیم. خط داستانی بازی و احضار شخصیت‌های مانگا به دنیای انسان‌ها باعث شده تا بندای نامکو تلاش کند از گرافیکی متفاوت، واقع‌گرایانه و مشابه با محیط اطراف‌مان برای ساخت جامپ فورس بهره ببرد. نتیجه اما در نورپردازی و‌ ویژگی‌های بصری فوق‌العاده است و از همان ابتدا چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به‌ویژه در زمینه استیج‌ها سازندگان توانسته‌اند با ترکیب شهرهایی مانند نیویورک، نیوزلند و پاریس با مکان‌های داستانی برخی از مجموعه‌ها مانند دهکده کونوها از مجموعه ناروتو، ترکیبی مناسب را ایجاد کنند. به‌ویژه در برخی موارد ضربات مستقیم شخصیت‌ها باعث تغییراتی از جمله حرکت کردن صندلی‌ها، پوشش‌های گیاهی یا منفجر شدن تیرچراغ برق‌ می‌شود که پیش از این چندان در آثار دیگر بندای نامکو شاهد آن‌ها نبودیم. از طرفی بازتاب نور محیط روی سطح آب و‌ جزئیات حرکات ویژه هر یک از شخصیت‌ها نیز درجایگاه خود زیبا هستند و هرچند در گذشته برخی از آن‌ها را در بازی‌های انفرادی هر کدام از شخصیت‌ها دیده بودیم، اما بازهم جذاب و به خوبی کار شده‌اند. یکی از نکات جالب بازی تغییر پوشش شخصیت‌ها در جریان مبارزه است. با ورود به حالت Awakening برخی شخصیت‌ها لباس جدیدی برتر می‌کنند و حتی شاهد پاره شدن لباس برخی دیگر از قهرمان‌ها نیز هستیم که عمدتا یادآور صحنه‌هایی از انیمه‌ها هستند. بااین‌حال در زمینه طراحی چهره شخصیت‌ها نمی‌توانیم دفاعی کنیم.

بازی Gris

طراحی ضعیف انیمیشن چهره شخصیت‌ها بزرگ‌ترین مانع برای برقراری ارتباط احساسی با هرکدام از شخصیت‌ها است

 متاسفانه به شکل عجیبی با یکی از بدترین،‌ بی‌روح‌ترین و خشک‌ترین طراحی‌های چهره در چند سال اخیر رو‌به‌رو‌ایم؛ کم‌کاری سازندگان در این زمینه باعث شده با وجود قدمت داستانی زیاد هر کدام از مجموعه‌ها، نتوانیم با آن‌ها ارتباط احساسی برقرار کنیم. حضور بیش از ۴۰ شخصیت از دنیای شونن جامپ یا به قول بازی Jump World باعث شده تا بندای نامکو نتواند آنطور که باید و شاید به هر یک از شخصیت‌ها بپردازید. با وجود روایت ضعیف داستان، بندای نامکو می‌توانست حداقل با طراحی مناسب چهره شخصیت‌های اصلی، کاری کند تا ناراحتی، خوشحالی و لبخند آن‌ها را بهتر درک کنیم و صرفا با یک سری مجسمه رو‌به‌رو نباشیم. از طرفی همان‌طور که در بالا اشاره شد کارگردانی بازی به‌شدت ضعیف و ناامید کننده است. صحنه‌های تکراری، دیالوگ‌های بی‌روح و خشک و حتی استفاده نامناسب از تکه‌ کلام‌ هرکدام از قهرمان‌ها درجریان بازی، به تجربه بازیکن ضربه می‌زند.

از انیمیشن‌های حرکت شخصیت‌ها گفتیم،‌ خوشبختانه این انیمیشن‌ها به‌ویژه در جریان مسابقه به زیبایی کار شده‌اند، اما تنها کافی است تا به پایگاه برگردید و کنترل آواتارتان را در دست بگیرید تا با انیمیشن‌های بسیار ضعیفی رو‌به‌رو شوید. سازندگان بدون درنظرگرفتن آناتومی بدن انسان، به شکلی مصنوعی دویدن،‌ پریدن و ایستادن آواتارها را طراحی کرده‌اند و متاسفانه این موضوع از همان ابتدا در ذوق می‌زند. بااین‌حال اگر بخواهیم بیشترین زمان صرف شده در بازی را در زمان مبارزات بدانیم، حداقل در این زمینه جامپ فورس عملکردی قابل قبول را به نمایش می‌گذارد و نمی‌توانیم از زیبایی مبارزات بازی به آسانی عبور کنیم. هرچند با باگ‌های عجیب در جریان بازی رو‌به‌رو نشدیم اما افت فریم بازی در صحنه‌های شلوغ یا در پایگاه Umbras به‌ویژه در زمان تجربه بازی به‌صورت آنلاین، کامل محسوس بود. از طرفی لودینگ‌های بازی نیز بیش از اندازه است و باتوجه‌به تعداد زیاد مبارزات چه در بخش داستانی و چه در بخش‌ آنلاین و رده‌بندی ضربه‌ی مستقیمی به تجربه کاربر می‌زند و گاهی شما را از ادامه جامپ فورس دلزده می‌کند.

بازی Gris

اما صداگذاری بازی به‌لطف حضور صداپیشگان هر یک از شخصیت‌ها، از جمله‌ی نقاط قوت این اثر به حساب می‌آيد. خوشبختانه درکنار دیالوگ‌های انحصاری برای رویارویی برخی از شخصیت‌ها با یکدیگر، شاهد دیالوگ‌های مختلفی برای ابتدای مبارزات هستیم و همراه شدن این گفت‌وگو‌های کوتاه با صدای اوریجینال هر کدام از شخصیت‌ها، بسیار خاطره‌انگیز است. افکت‌های صوتی بازی نیز دیگر نکته مثبت مبارزات جامپ فورس به حساب می‌آیند، جایی که با مشت خردن دشمنان شاهد فریاد آن‌ها هستیم و گاهی نیز از پرتاب شدن آن‌ها خرد شدن زمین لذت می‌بریم. این برتری اما به هیچ عنوان در زمینه موسیقی حفظ نشده است. موسیقی بازی شدیدا تکراری و یکنواخت است و متاسفانه این یکنواختی در زمان مبارزه نیز ادامه پیدا می‌کند. این درحالی است که هر یک از این مجموعه‌ها زمانی دارای موسیقی‌های متن انحصاری و قدرتمندی بوده‌اند و بندای نامکو نیز درگذشته از این موسیقی‌ها در بازی‌های انحصاری هر مجموعه استفاده کرده است.

بازی Jump Force را می‌توانیم یکی از آثار مورد انتظار طرفداران مجموعه‌هایی مانند بلیچ، ناروتو، درگون بالز، وان‌پیس، بلک کلاور یا حتی My Hero Academia ‌معرفی کنیم که می‌توانست بازیکنان را تا روزها درگیر خود کند، اما متاسافانه نتیجه نهایی تنها در زمینه بصری موفق است و بندای نامکو نتوانسته تا با ارائه یک مکانیزم مبارزه کارآمد، داستانی زیبا و مأموریت‌هایی جذاب، اثری را لایق پنجاه سالگی شونن جامپ منتشر کند. اگر طرفدار مجموعه‌های شونن جامپ هستید، بی شک همراهی با شخصیت‌های این هفته نامه جذاب خواهد بود، در غیر این صورت تجربه بازی Jump Force را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

بازی Jump Force براساس نسخه پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.

منبع زومجی

Jump Force

هرچند گرافیک جامپ فورس به شدت چشم‌نواز است، اما خشک بودن بیش از اندازه میان‌پرده‌های بازی،‌ ماموریت‌های خسته‌کننده و در نهایت تغییرات ایجاد شده در گیم‌پلی، باعث شده است تا با اثری متوسط و در مواقعی ضعیف روبرو باشیم. Spike Chunsoft نتوانسته چه در زمینه داستانی و چه در زمینه موسیقی خوب عمل کند و بازی بعد از چند ساعت به سرعت خسته‌کننده و تکراری می‌شود. اگر طرفدار مجموعه‌های شونن جامپ هستید، این بازی می‌تواند سرگرم‌تان کند، در غیر این صورت بهتر است پول خود را جای دیگری خرج کنید.

5

نقاط قوت

  • - حضور بیش از ۴۰ شخصیت مختلف، هرکدام با قدرتی انحصاری
  • - صداگذاری اکثر شخصیت‌ها توسط صداپیشگان انیمه آنها
  • - گرافیک هنری زیبای بازی
  • - امکانات شخصی‌سازی شخصیت اصلی

نقاط ضعف

  • - روایت بسیار ضعیف داستان به همراه کارگردانی خنده‌دار
  • - تغییرات سازوکار گیم‌پلی به تجربه کلی ضربه زده است
  • - موسیقی تکراری و خسته کننده چه در جریان مبارزه و چه در پایگاه
  • - بسته شدن سرورهای بازی به روی ایرانیان
کاراکتر باقی مانده