معرفی شخصیت دو چهره، هاروی دنت

معرفی شخصیت دو چهره، هاروی دنت

جمعه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

در این قسمت از سری مقالات معرفی شخصیت‌های کتاب‌های کمیک، به سراغ محبوب‌ترین شرور دو شخصیتی کمپانی دی سی کامیکس یعنی هاروی دنت یا همان دو چهره می‌رویم.

هاروی دنت که دادستان سابق شهر گاتهام به حساب می‌آید، یک زمانی متحد بتمن و همچنین کمیسر گوردن محسوب می‌شد. این موضوع تنها تا زمانی ادامه داشت که دنت دچار سانحه شد و سمت چپ صورت او، به خاطر رئیس یکی از باندهای جنایتکار، توسط اسید سوخت و صورت او برای همیشه آسیب دیده باقی ماند. این سانحه کم کم هاروی را دیوانه کرد و طولی نکشید که او تبدیل به «دو چهره» شد. او نسبت به شانس و اقبال وسواس پیدا کرده بود و همیشه یک سکه‌ی دو رو را به همراه داشت. هر زمانی که او در شرایطی گیر می‌کرد و نیاز به تصمیم گیری داشت، این سکه را می‌انداخت و براساس آن تصمیم می‌گرفت که چه کار کند. در طی این سال‌ها، نویسنده‌ها شخصیت دو چهره را به گونه‌ای توصیف کرده بودند که اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال هویتی متضاد داشت.

شخصیت دو چهره یا همان هاروی دنت یک کاراکتر ابرشرور به حساب می‌آید که در کتاب‌های کمیک کمپانی دی سی کامیکس ظاهر می‌شود. عموما می‌توان گفت که این کاراکتر، شخصیت شرور داستان‌های ابرقهرمانی بتمن است. این شخصیت توسط باب کین و بیل فینگر خلق شده است. دو چهره برای اولین بار در قسمت ۶۶ سری کتاب کمیک Detective Comics که در ماه آگوست سال ۱۹۴۲ منتشر شد، حضور یافت. دو چهره به عنوان یکی از سرسخت‌ترین دشمنان بتمن، به مجموعه‌ی دشمنانی تعلق دارد که در نهایت گالری مجرمان این ابرقهرمان را تشکیل می‌دهند.

از آنجایی که دو چهره وسواس و عقده‌ی زیادی نسبت به شانس داشت، به همین دلیل برای تصمیم گیری در شرایط بسیار مهم زندگی‌اش از سکه‌ی افسون و خاص و سابق خودش که دو سمت داشت و یک سمت آن هم مثل صورتش با اسید آسیب دیده بود، استفاده می‌کرد. نسخه‌ی مدرن هاروی دنت به گونه‌ای به تصویر کشیده شده که در زمان‌های گذشته دوست نزدیک و متحد جیمز گوردن و بتمن بوده است. شخصیت دو چهره علاوه بر کتاب‌های کمیک، در انواع رسانه‌ها و آثار اقتباسی مختلف مانند فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی هم حضور داشته است. در سال ۲۰۰۹ سایت محبوب آی جی ان در لیست ۱۰۰ شخصیت شرور برتر تاریخ کتاب‌های کمیک، دو چهره را در رتبه ۱۲ قرار داد.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

هاروی دنت در شهر گاتهام به دنیا آمد و همانجا هم بزرگ شد. او دوران کودکی و نوجوانی خود را در یک خانواده‌ی سطح پایین و بسیار خشن سپری کرد. پدر او یک فرد معتاد و بسیار خشن بود که مدام هاروی را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و او را می‌زد. اغلب اوقات پدر هاروی از یک سکه‌ی دو رو استفاده می‌کرد تا به فرزند خود این «فرصت» را بدهد که از کتک‌های او فرار کند. همین موارد باعث شد تا هاروی در بخش زیادی از دوران کودکی و نوجوانی خود از اختلال‌های روانی که مهم‌ترین آنها اختلال دو قطبی و پارانویا بود، رنج ببرد. با اینکه او سختی‌های بسیار زیادی را در زندگی‌اش تحمل کرد اما در مدرسه و دانشگاه یک دانش آموز خیلی خوب بود و در نهایت توانست مدرک خود را در رشته‌ی وکالت و حقوق کسب کند. هاروی تمام مدت آرزو داشت که کارهای مفیدی انجام دهد و شهر گاتهام را تبدیل به یک جای بهتر کند به همین دلیل تصمیم گرفت که برای دادستانی شهر گاتهام اقدام کند و در آخر توانست این جایگاه را به دست بیاورد. هاروی به خاطر تعهدی که به عدالت داشت، بسیار معروف شده بود.

در تداوم‌ها و مجموعه‌های قبلی حدودا ۶ ماه بعد از اینکه هاروی اولین دفتر خود را به دست آورد، بتمن در صحنه ظاهر شد تا به عنوان یک ابرقهرمان به فعالیت بپردازد. طولی نکشید که هاروی دنت تبدیل به یکی از اولین حامیان این پارتیزان شد که در میان نیروهای قانون فعالیت می‌کرد. او اصلا هیچ اعتراض و مشکلی با فعالیت‌های بتمن نداشت و این موضوع را با حمایت‌های خود نشان می‌داد. با این حال بعد از گذشت مدت کوتاهی، در طی جلسه محاکمه‌ی جنایتکاری به نام «سال مارونی»، این جنایتکار اسید را روی صورت هاروی دنت ریخت. این اسید به طرز وحشتناکی نصف صورت هاروی را نابود و زخمی کرد. طولی نکشید که بعد از این اتفاق، هاروی عقل و هوش خود را از دست داد، کم کم به سمت زندگی جنایتکارانه و بد رفت و وسواس و عقده‌ی عجیبی نسبت به دوگانگی پیدا کرد.

در تداوم و مجموعه‌ی کنونی، هاروی دنت پیش از اینکه تبدیل به دادستان معروف شهر گاتهام شود، یک وکیل مدافع بود؛ در طی این مدت مدام با این موضوع درگیر بود که به تمایلش نسبت به انجام عدالت رسیدگی کند یا به همین امتیازهای وکالت/موکل خودش قانع باشد. در طی مدت زمانی که او به عنوان دادستان گاتهام با بتمن و گوردن همکاری می‌کرد، توسط یک موکل قدیمی به نام «ارین مک‌کیلن»، که رئیس یکی از باندهای جنایتکارانه بود، مورد هدف قرار گرفت. هاروی دنت بعد از اینکه جایگاه جدید خود را به دست آورده بود، این جنایتکار را به زندان بلک گیت فرستاد. مک‌کیلن که این کار را یک خیانت می‌دانست، به خودش قول داد تا از هاروی دنت انتقام بگیرد. به همین دلیل بعد از اینکه از زندان فرار کرد، بلافاصله «گیلدا دنت» را به قتل رساند و به وسیله‌ی اسید صورت هاروی را برای همیشه نابود و آسیب دیده کرد. همین موضوع باعث شد تا هاروی به همان سرنوشت نهایی خودش برسد و تبدیل به یک فرد روانی با هویتی دو گانه شود.

دو چهره

القاب و اسامی مستعار: هاروی دنت، چند چهره، دو سر، آپولو، جانوس، کحافظ گاتهام، هارو، هالیدی، جذاب، هاروی، هارو بزرگ بد، شوالیه شفید گاتهام، هاروی کنت، باینری استار، مرد دوگانه، آقای آپولو، سگ دوگانه، میستر دنت، تک چهره و غیره.

تیم‌ها: زندانیان تیمارستان آرکهام، باند بی‌عدالتی، لیگ بی‌عدالتی، لژیون آو دووم و جامعه مخفی ابرشرورها.

متحدان: بیزارو سوپر گرل، برد بری، کارول برمینگهام، دیاموند جک، دادستان منطقه جنیس پورتر، دکتر فاستوس، دکتر آلبرت اکهارت، دوئلا دنت، فلیم اسپلشر، ژنرال جان هریس، گیلدا دنت، گری ابوت، هاش، جین دو، جسیکا دنت، جوکر، مستر فریز، موری دنت، پاید پیپر، ریچل داوز، ریدلر، ساموئل اسمیت اسمیت و غیره.

دشمنان: آلبرتو فالکون، آنیا کارت رایت، بتمن، بتمن جونیور، بلک ماسک، بامبل بی، کارماین فالکون، کارول برمینگهام، کاساندرا کین، کت وومن، چنسر، شارلاتان، چیس مریدین، دردویل، دیک گریسون، دانا تروی، دوپی، دوئلا دنت، ارین مک‌کیلن، هرالد، هانترس، هاش، جیمز گوردن، جیسون تاد، جوکر، جانی فراست، کیت اسپنسر، کیلر کراک و غیره.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

همانطور که در ابتدای متن هم به این موضوع اشاره شده بود، شخصیت دو چهره توسط باب کین و بیل فینگر خلق شده است. لازم به ذکر است که در دوران مدرن، برخی از المان‌های تاریخچه‌ی این شخصیت توسط اندرو هلفر دستخوش تغییرات شده بود. دو چهره برای اولین بار در قسمت ۶۶ سری کتاب کمیک Detective Comics که در ماه آگوست سال ۱۹۴۲ منتشر شد، حضور یافت. این شخصیت در ۱۱۸۹ کتاب کمیک حضور یافت، و تنها در قسمت ۲۸ مجموعه‌ی Batman and Robin به نام The Big Burn: Inferno و همچنین قسمت ۲ مجموعه‌ی Batman: Earth One به نام Volume Two جان خود را از دست داده است.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

  • دوران طلایی:

این شخصیت در اولین حضور خود و در همان اوایل با نام هاروی کنت شناخته می‌شد و بعدها تبدیل به هاروی دنت شد. داستان منشاء و گذشته‌ی او یک سه گانه بود که در پایان این سه گانه هم سلامت عقلی و هم آسیب‌هایی که به صورتش وارد شده بود به حالت قبل بازگشتند. او در نهایت با نامزد خود یعنی گیلدا ازدواج کرد. نویسنده این مجموعه یعنی بیل فینگر که اصلا دوست نداشت پایان بسیار خوب و زیبای داستان هاروی کنت (در حضور بعدی نام او به دنت تغییر کرد) را خراب کند، تصمیم گرفت که چند دو چهره‌ی فریبکار و دغل باز را معرفی کند که معروف‌ترین آنها «پائول اسلون» و «جورج بلیک» بود. در نهایت، در سال ۱۹۵۴ نویسنده‌ای به نام دیوید وی. رید کاری کرد که صورت دنت در یک انفجار، باری دیگر زشت و نابود شود. او قصد داشت تا با انجام این کار، یک بار برای همیشه دو چهره را به داستان‌ها بیاورد. این خط داستانی، آخرین باری بود که دو چهره در دوران طلایی کتاب‌های کمیک ظاهر شد. بعد از این ماجرا، دو چهره برای ۱۶ سال از کتاب‌های کمیک ناپدید شد.

  • دوران نقره‌ای:

در این برهه زمانی، شخصیت دو چهره اصلا در هیچ مجموعه‌ای ظاهر نشد. او به طور کامل در دوران نقره‌ای کنار گذاشته شد. با این حال در یک قسمت از مجموعه‌ی World's Finest، بتمن شستشوی مغزی داده شد به طوری که تصور می‌کرد خودش دو چهره است. البته لازم به ذکر است که شخصیت دو چهره یک بار در کمیک‌های روزنامه‌ای بتمن که در این برهه زمانی منتشر می‌شد، حضور یافت.

  • دوران برنز:

او به دث استروک پول داده بود تا نحوه‌ی کار کردن و تیراندازی با سلاح‌های مختلف را به او آموزش دهد

شخصیت دو چهره بعد از حدود ۱۶ سال غیبت در کتاب‌های کمیک، در سال ۱۹۷۱ توسط دنی اونیل بازگشت. دنیس اونیل در خط داستانی خود، هاروی دنت را به عنوان یکی از بزرگترین دشمنان بتمن نشان داد. علاوه بر این، جک سی. هریس هم که در این دوران در کنار هاروی دنت بود، کاری کرد که او یک داستان منشاء جدید داشته باشد. در این خط داستانی اینگونه مشخص شد که قرار نبود صورت هاروی دنت توسط مارونی و به وسیله‌ی اسید آسیب ببیند؛ هدف مارونی در واقع افسر پلیسی بود که او را دستگیر کرد و او هم کسی نبود جز «دیو دیویس». به همین دلیل، اتفاقات ناگواری که برای دنت رخ داد به او ثابت کرد که واقعا این ماجراها چیزی به جز شانس، اقبال و سرنوشت نبوده است. با اینکه این ماجراها در هیچ خط داستانی و رویداد دیگری ذکر نشده است، اما در خط داستانی Who's Who خود دو چهره وجود دارد. علاوه بر این در این برهه زمانی عنوان شد که هاروی یک دختر به نام «دوئلا دنت» داشت اما از آنجایی که داستان گذشته و منشاء دیو دیویس دستخوش تغییرات شده بود، دختر هاروی هم کم کم در داستان‌های بعدی نادیده گرفته شد.

  • دوران مدرن:

بعد از رویداد بزرگ بحران در زمین‌های بینهایت، داستان گذشته‌ی هاروی دنت هم درست همانند شخصیت‌های خیلی زیادی دستخوش تغییرات شد. در این برهه زمانی، اتفاقات و رویدادهای غم‌انگیز بیشتری نسبت به قبل به داستان گذشته‌ی این شخصیت اضافه شد. علاوه بر این، ارتباط اولیه هاروی و بتمن هم به ماجرا اضافه شد. جالب است بدانید که نشانه‌های اختلال تجزیه هویت از همان ابتدا در او دیده می‌شد؛ به طوری که دو شخصیت متفاوت او هیچ اطلاع و آگاهی‌ای از دیگری نداشتند و اصلا نمی‌دانستند که شخصیت دیگر دقیقا چه کاری انجام می‌دهد.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

  • سال اول:

هاروی دنت که در آن زمان دادستان منطقه محسوب می‌شد، تبدیل به یکی از اعضای سیستم عدالت و قانون پیوست تا به عنوان یکی از متحدان پارتیزانی به نام بتمن که در آن زمان به تازگی ظاهر شده بود، به فعالیت بپردازد. مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، دنت به طور مخفیانه کمک می‌کرد تا برخی از اعضای فاسد اداره پلیس شهر گاتهام که کم هم نبودند، حذف بشوند و از جایگاه خود کنار گذاشته شوند.

  • هالووین طولانی:

در پرونده‌ی قاتل تعطیلات، هاروی دنت، بتمن و جیمز گوردن تصمیم گرفتند که با یکدیگر کار کنند. در طی این ماجرا، از آنجایی که دنت نسبت به جان و زندگی جنایتکاران بی‌اعتنا بود و اهمیتی برای آنها قائل نمی‌شد، کم کم متحدان خود را دلسرد کرد. در حالی که بتمن در حال سوزاندن انباری بود که تمام پول‌های «کارماین فالکون» در آن قرار داشت، دنت و همسرش با خاطر بمبی که در خانه‌شان کار گذاشته شده بود، تقریبا تا نزدیکی مرگ رفتند. تحقیقات و بررسی هاروی دنت درباره قاتل تعطیلات باعث شد تا او به بروس وین شک کند و این فکر به ذهن او برسد که بروس وین هم در این ماجرا دخیل است. با این حال طولی نکشید که او متوجه شد که این تئوری‌اش کاملا نادرست است. در جلسه دادگاه، سال مارونی با ریختن اسید روی هاروی دنت، باعث شد که صورت او برای همیشه آسیب‌دیده شود. با اینکه دنت خیلی زود به بیمارستان برده شد، اما بعد از اینکه یک دکتر را زخمی کرد، از آن بیمارستان رفت و برای مدتی در راه‌های فاضلابی گاتهام پنهان شد. در آنجا، هاروی با «سالومون گراندی» برخورد کرد. گراندی بعد از دیدن هاروی به سمت او حمله‌ور شد اما هاروی خیلی خوب توانست او را آرام کند و در نهایت از آنجا هم رفت. متحدان سابق او، خیلی زود به این موضوع شک کردند که او همان قاتل تعطیلات باشد. در روز هالووین و مدت خیلی کمی بعد از اینکه اعلام شد که تعطیلات واقعی دستگیر شده است، دنت که دیگر تبدیل به دو چهره شده بود، به تیمارستان آرکهام رفت و تعداد بسیار زیادی از زندانیان را از آنجا فراری داد. دو چهره بعد از آزاد کردن زندانیان، آنها را به سمت خانه‌ی فالکون برد و علی رغم تلاش‌های خیلی زیاد بتمن که سعی در متوقف کردن او داشت، کارماین فالکون را به قتل رساند. بعد از این کار، هاروی دستیار سابق خود را که در زشت و بدقیافه کردن او به مارونی کمک کرده بود، به قتل رساند و بعد از آن خودش را به پلیس تحویل داد. همانطور که او بازداشت پلیس قرار داشت، اعلام کرد که در واقع دو قاتل تعطیلات وجود دارد.

  • No Man's Land:

در این خط داستانی، بعد از زلزله‌ی بسیار بزرگی که بخش زیادی از گاتهام را نابود کرد، هاروی دنت تصمیم گرفت که در ساختمان شهرداری شهر گاتهام ساکن شود. با ورود شخصیت بین، تمام نظم و ترتیب‌هایی که در زندگی او وجود داشت، نابود شد و به هم ریخت. بعدها و در طی این بحران، دنت به سراغ گوردن رفت، او را دستگیر کرد و به خاطر کارهایی که انجام داده بود پای محاکمه آورد. در طی این ماجرا، دو چهره هم به عنوان وکیل مدافع و هم به عنوان قاضی پرونده فعالیت می‌کرد. گوردن اصرار داشت تا هاروی دنت را به عنوان وکیل مدافع خود انتخاب کند و در نهایت دنت توانست با موفقیت مقابل شخصیت دو چهره‌ی خود بایستد و از گوردن دفاع کند؛ ماجرایی که در انتهای آن گوردن از تمام اتهامات خود تبرئه شد.

 
  • گاتهام سنترال:

در طی همین برهه زمانی که زلزله‌ی بزرگی در گاتهام رخ داده بود، دو چهره با فرد جدیدی به نام «رنی مونتویا»روبه‌رو و آشنا می‌شود. رنی رفتار خیلی خوب و مهربانی با دو چهره داشت و به همین خاطر طولی نکشید که او عاشق رنی شد اما رنی او را رد کرد. دو چهره که به شدت از این اتفاق عصبانی شده بود، اتهامات مختلفی را به او وارد کرد و پرونده‌ی قتلی را به دروغ برای او تشکیل داد. او امیدوار بود تا با انجام این کارها و نابود کردن زندگی رنی به طور کلی، شرایطی پیش بیاید که رنی به سمت او بازگردد و ارتباطی بین آنها به وجود بیاید. اما رنی با او مبارزه کرد و او در نهایت توسط بتمن باری دیگر دستگیر شد. بتمن بعد از دستگیری هاروی، او را دوباره به تیمارستان آرکهام برگرداند.

  • Hush:

در طی این خط داستانی، صورت زشت و آسیب دیده‌ی دو چهره توسط جراح ماهری به نام «دکتر توماس الیوت» ترمیم و درمان شد. بعد از اینکه چهره این شخصیت به حالت اولیه خود برگشت، دو چهره دوباره به همان هویت هاروی دنت خود بازگشت و اینگونه به نظر می‌رسید که دو چهره برای همیشه رفته است. هاروی به دکتر الیوت خیانت کرد؛ کسی که در خفا و پنهانی، ابرشروری به نام «هاش» بود. هاروی بعد از خیانت به جراح خود، به سمت او شلیک کرد و جنازه‌ی او را به داخل آب‌های رودخانه گاتهام انداخت. بعد از این ماجرا، هاروی از دانش خود نسبت به سیستم حقوقی استفاده کرد تا امنیت آزادی جوکر را تامین کند و همچنین خودش از پیگرد قانونی مرگ الیوت، فرار کند.

  • Face the Face:

پیش از اینکه هاروی دنت تبدیل به شخصیت دو چهره شود، از دوستان خیلی نزدیک و قانونمند بتمن و جیمز گوردن به حساب می‌آمد

در طی مدت زمانی که بتمن از شهر گاتهام ناپدید شده بود، به دفاع از این قهرمان و همچنین علاقه‌ی زیادی که به او داشت، تصمیم گرفت که تبدیل به یک پارتیزان شود. هاروی برای اینکه جنایت‌ها و اشتباهات زمان گذشته‌ی خود را جبران کند، تصمیم گرفت که این فعالیت‌ها را انجام دهد. هاروی در ابتدای آغاز فعالیت‌های قهرمانی، تمایل خیلی زیادی به این کار نداشت اما بعد از گذشت مدتی متوجه شد که از این کار لذت هم می‌برد. البته لازم به ذکر است که او دقت و نکته بینی بتمن را کم داشت. زمانی که بتمن به گاتهام بازگشت، دنت کم کم حس کرد که دیگر کاربرد و فایده سابق را ندارد. بتمن بعد از اینکه از چند قتل زنجیره‌ای که با چند شرور پایین رتبه ارتباط داشت با خبر شد، به سراغ هاروی دنت رفت. هاروی اصلا راضی نشد تا اعلام کند که آیا مسئول این قتل‌های زنجیره‌ای هست یا خیر. او آپارتمانش را منفجر و بلافاصله از آنجا فرار کرد. بعد از بالا انداختن یک سکه، شخصیت دو چهره باری دیگر ظاهر شد. شخصیت دو چهره تعداد خیلی زیادی از حیوانات را در باغ وحش آزاد کرد و همچنین چهار تن از نیروهای پلیس را هم به قتل رساند. طولی نکشید که بتمن و رابین توانستند او را شکست دهند بعد از این ماجرا مشخص شد که در واقع «Great White Shark» مسئول قتل زنجیره‌ای این شرورها بوده است.

  • سایه‌های بلند:

بعد از مرگ ظاهری بتمن، دو چهره متوجه شد که یک شخصیت جدید کلاه و شنل او را تصاحب کرده است. دو چهره به کمک یک تله پورت کننده توانست به بت کیو نفوذ کند و بلافاصله بعد از دیدن بتمن به سمت او حمله‌ور شد. زمانی که این حمله اتفاق افتاد، او (فردی که کلاه و شنل بتمن را در اختیار داشت) به بت کیو آمد تا این حمله را بررسی کند اما دو چهره با تیر بیهوش کننده، او را بیهوش کرد. هنوز مدت زیادی از شکنجه بتمن جدید نگذشته بود که آلفرد پنی ورث به بت کیو آمد و در این پروسه مداخله کرد. همین اتفاق، این فرصت را در اختیار بتمن قرار داد تا دو چهره را قانع کند که خودش در واقع بتمن واقعی و اصلی است.

  • خیابان‌های گاتهام:

در این خط داستانی، دو چهره با شخصیت دیگری به نام «کیت اسپنسر» یا پارتیزانی به نام «من هانتر» روبه‌رو و وارد درگیری شد. این ماجرا زمانی به اوج خود رسید که این دو دشمن به دادگاه رفتند و در آنجا مقابل هم ایستادند؛ جایی که دو چهره به گونه‌ای رفتار می‌کرد تا از خودش دفاع کند. دو چهره تقریبا موفق شد تا دشمن خود را در چنین رویایی‌ای شکست دهد اما برنامه‌ی او برای کشتن کیت اسپنسر آن هم بعد از دادگاه، با شکست روبه‌رو شد. با این حال، دو چهره توانست از زندان خود فرار کند. به نظر می‌رسید که بعد از دستگیری بلک ماسک، افرادی که زیر دست دو چهره کار می‌کردند به او خیانت کردند و او را داخل آب دریاچه انداختند.

  • ترس‌های شوالیه:

در خط داستانی این مجموعه، دو چهره در طی مدت زمانی که در تیمارستان آرکهام بستری بود، ترکیبی از سم ترس و همچنین ونوم به او تزریق شد. از یک زرف سم ترس او را شجاع و جسور کرده بود و از طرف دیگر هم ونوم او را تبدیل به یک شخصیت فوق‌العاده قوی کرده بود. دو چهره از بتمن درخواست کرده بود تا او را تک چهره بخواند و در همین برهه زمانی تقریبا بتمن را به قتل رساند. خوشبختانه، زمانی که داروها تمام شدند، دو چهره شروع به خونریزی کرد. بعد از مدتی خونریزی از ناحیه حدقه چشم، بیهوش شد. بعد از این اتفاق، او دوباره به زندان برده شد و طولی نکشید که درد فوق‌العاده زیادی به او وارد شد و او مدام از شدت درد داد می‌زد.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

  • The Big Burn:

در مجموعه‌ی جدید New 52 کمپانی دی سی کامیکس، خیلی از داستان‌ها دستخوش تغییرات شد که قصه‌ی منشاء و گذشته‌ی شخصیت دو چهره هم از همین قبیل بود. در خط داستانی The Big Burn، هاروی دنت در اصل یک وکیل مدافع بود و موکل‌های او رئیس یک باند جنایتکارانه‌ی ایرلندی به نام ارین مک‌کیلن و همچنین خواهر دو قلوی او یعنی «شنون» بودند. زمانی که آنها قاتلانی را استخدام کردند تا کمیسر گوردن و تمام اعضای خانواده‌ی او را به قتل برسانند، هاروی دنت متوجه شد و به شدت از این موضوع ترسید اما متوجه شد که به خاطر اولویت‌ها و تعهداتی که نسبت به موکل خود دارد، قادر به انجام هیچ کاری نیست. زمانی که دادستان منطقه بازنشسته شد، بروس وین به دوستش هاروی پیشنهاد کرد که برای این جایگاه اقدام کند؛ پیشنهادی که او قبول کرد و طولی نکشید که توانست این جایگاه را به دست بیاورد. هاروی بلافاصله بعد از به دست آوردن این جایگاه تصمیم گرفت که با جیمز گوردن و همچنین بتمن همکاری کند تا شهر گاتهام را به دور از جنایتکاران، تبدیل به جای خیلی بهتری بکنند.

هاروی دنت تصمیم گرفت تا با اطلاعات و همچنین جایگاه جدیدی که دارد، خواهران مک‌کیلن به زندان بلک گیت بیاندازد. بعد از این اتفاق، آنها به خودشان قول دادند که انتقام «خیانت» هاروی دنت را بگیرند. سه سال بعد از این ماجرا، شنون مک‌کیلن خودش را کشت تا به خواهر دو قلوی خود یعنی ارین کمک کند و فرصت فرار را در اختیار او قرار دهد. بعد از اینکه خواهر باقیمانده‌ی مک‌کیلن‌ها توانست از زندان فرار کند، به گیلدا دنت رفت و آسیب بسیار زیادی به او وارد کرد و در نهایت او را کشت. بعد از این کار هم همان اتفاق مهم و معروف برای هاروی دنت افتاد و صورت او به وسیله‌ی اسید سوخت و تبدیل به همان دو چهره شد. در همین کشمکش هاروی جعبه سکه‌های خود را که در دفترش بود نابود کرد و یک تکه از صورتش که همچنان در حال سوختن و نابود شدن بود، روی یک سمت یک سکه‌ی نقره‌ای دو رو افتاد؛ سکه‌ای که دو چهره از آن به عنوان نماد خود استفاده می‌کرد. مک‌کیلن بعد از این ماجرا و بعد از اینکه خیالش از بابت انتقامش راحت شد، از کشور فرار کرد و دنت را با یک حس انتقام بسیار بزرگ نسبت به خودش رها کرد.

بعد از گذشت مدتی از این ماجرا، هاروی دنت که به شدت به خاطر وضعیتی که به آن دچار شده بود و همسر خود را از دست داد، احساس ناامیدی می‌کرد و به دنبال راهی می‌گشت تا انتقام خود را از مک‌کیلن بگیرد. لازم به ذکر است که هر دوی آنها در آن برهه زمانی هدف یکی از جنایتکاران شهر گاتهام که با نام «وینسنت مارونی» شناخته می‌شد، بودند. دو چهره بعد از پیدا کردن مک‌کیلن توانست به وسیله‌ی همان اسید که صورتش را سوزانده بود، صورت خودش را هم نابود کند. طولی نکشید که بتمن هم ارین را دستگیر و زندانی کرد. مبارزه‌ی بین بتمن و دو چهره همچنان ادامه داشت و بتمن با ناامیدی در تلاش بود تا هاروی را قانع کند که سر عقل بیاید، گذشته‌ی خود را رها کند و همچنین اجازه دهد که مک‌کیلن با عدالت روبه‌رو و مجازات شود. در طی همین ماجرا، دو چهره با نام بروس، بتمن را خطاب کرد و با این کار نشان داد که برای مدتی، از هویت واقعی بتمن با خبر است. دنت در میان صحبت‌های خود عنوان کرد که برای مدت زمانی، مدام با خودش درگیر بود که آیا بروس وین را به قتل برساند یا خیر اما در نهایت این کار را انجام نداد زیرا احساس پیچیده‌ای نسبت به این موضوع داشت. بعد از اتمام این مبارزه، دو چهره از آنجا فرار کرد و بتمن نتوانست رد او را بگیرد و جایش را پیدا کند. در پایان این خط داستانی هم هاروی دنت با شلیک گلوله‌ای در سر خود، خودش را کشت.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

  • Rebirth:

در این مجموعه‌ی ریبوتی کمپانی دی سی کامیکس، شخصیت دو چهره برای اولین بار در قسمت اول سری کتاب کمیک All-Star Batman حضور پیدا کرد. در این خط داستانی بتمن تصمیم گرفت که به هر قیمتی که شده، هاروی و آسیبی را که به او وارد شده بود، درمان کند. بتمن قصد داشت تا به خارج از شهر گاتهام سفر کند و به سه تن از افراد دو چهره یعنی «کیلر ماث» و «فایر فلای» و در نهایت هم به «بلک اسپایدر» برخورد کرد. در طی این ماجرا بروس توانست نسبت به سه فرد مقابلش برتری به دست بیاورد و آنها را شکست دهد. بعد از این اتفاق، بروس به سراغ هاروی رفت و او را با خود برد.

در خط داستانی Hush، صورت هاروی توسط دکتر توماس الیوت دوباره به همان حالت قبل بازگشت و به نظر می‌رسید که دو چهره برای همیشه رفته است

هاروی تلاش کرد تا از دست بروس خلاص شود و فرار کند اما به طرز وحشتناکی شکست خورد. علاوه بر این، هاروی و بروس با یک دشمن قدیمی به نام «آناتولی کنیازف» یا همان KGBeast برخورد کردند که مجبور بودند با او مبارزه کنند. با اینکه هاروی و بروس به طرز بدی با KGBeast درگیر بودند و شکست دادن او خیلی سخت بود، اما در نهایت توانستند از دست او خلاص شوند. با این حال، آنها به شدت در طی این مبارزه آسیب دیده بودند؛ به خصوص هاروی. بروس که نگران هاروی بود، تا جایی که توانست از او مراقبت کرد اما در آخر هاروی با فرستادن افرادش به سراغ بروس و حمله‌ور شدن به سمت او، از محبت‌هایش تشکر کرد. بالاخره هاروی ترتیب بروس وین را داد و مقداری اسید داخل چشم‌های او ریخت. هاروی قصد داشت تا با این کار، به بروس نشان دهد که دیدن دنیا با این چشم‌ها چه حس و حالی دارد.

در طی زمان، بتمن به همراه یکی از اعضای خانواده‌ی بتمن یعنی «دوک توماس» توانست وضعیتش را تا حدودی بهبود ببخشد. با این حال بعد از این اتفاق دو چهره و بتمن مجبور بودند تا با KGBeast، پنگوئن و همچنین بلک ماسک مقابله کنند و به زور و سختی زیاد توانستند خود را از آنجا بیرون بکشند. طولی نکشید که بتمن به دو چهره گفت که درمانی برای مشکلش سراغ دارد. دو چهره که به شدت این دارو و درمان را می‌خواست، به بتمن گفت که تا زمانی که این درمان را در اختیارش قرار ندهد، او هم ابرهای سمی را از آسمان شهر گاتهام دور نمی‌کند. در پایان این خط داستانی، بتمن دارو را به بدن دو چهره تزریق کرد اما هیچ تاثیری روی هاروی نداشت زیرا در واقع یک آرامبخش بود و باعث بیهوشی او شد. در پایان، بتمن، دو چهره را به شهر گاتهام بازگرداند.

دو چهره - کمپانی دی سی کامیکس - Two Face - DC Comics

همانطور که می‌دانید، دو چهره هیچ قدرت ابرانسانی‌ای ندارد. با این حال، او یکی از خطرناک‌ترین و شرورترین دشمنان بتمن به حساب می‌آید. با این وجود، توانایی‌های خیلی خوبی در او وجود دارد که به شرح زیر است:

  • متخصص مسائل حقوقی:

شخصیت دو چهره به خاطر رشته‌ی تحصیلی‌اش، دانش و اطلاعات فوق‌العاده زیادی در زمینه‌ی قانون و عدالت کیفری دارد.

  • مبارز آموزش دیده:

هاروی دنت برای مدت زمان خاصی زیر نظر بتمن، مبارزه‌ی تن به تن را آموزش دیده بود

هاروی دنت در طی ماجراها و خط داستانی مجموعه‌ی New 52 زیر نظر بتمن نحوه‌ی مبارزه‌ی تن به تن را آموزش دید. بعد از اتمام این آموزش‌ها، زمانی که او توانست در یک مبارزه کیلر کراک را شکست دهد، نشان داد که آموزش‌ها چه تاثیری روی او داشته است. او همچنین با استفاده از تمرین‌های خود توانست چندین ضربه‌ی نایت وینگ را مسدود کند؛ کاری که فوق‌العاده نایت وینگ را تحت تاثیر قرار داد.

حتی پیش از اینکه دنت آموزش خود را زیر نظر بتمن آغاز کند، به نوبه‌ی خود یک مبارز وحشی و خیلی خوب به حساب می‌آمد؛ مبارزه‌ی بسیار خوب و جذاب او در خط داستانی The Long Halloween هم نمایش داده شده است.

  • تیراندازی:

دنت به دث استروک پول داد تا در زمینه‌ی استفاده از سلاح‌های مختلف، او را آموزش دهد. هاروی اغلب اوقات یک جفت سلاح جیبی شبیه به هم استفاده می‌کند اما در طی دوران آموزشش نحوه‌ی استفاده از اسنایپر را هم یاد گرفته است.

  • مغز متفکر جنایی:

دو چهره یک دشمن بسیار باهوش به حساب می‌آید. اغلب اوقات او نقشه‌های زیرکانه می‌کشد تا به هدف‌های خود دست پیدا کند. او همچنین در برخی موارد استعداد‌هایی هم در زمینه‌ی کاراگاهی از خود نشان داده است.

  • رهبری:

دو چهره یکی از ترسناک‌ترین و مورد احترام‌ترین ابرشرورهای شهر گاتهام محسوب می‌شود. اغلب اوقات، او یک سری افراد زیر دست و پیرو دارد که به او کمک می‌کنند تا نقشه‌های خود را عملی کند.

دو چهره

در انتها به چند مورد از انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و بازی‌هایی اشاره می‌کنیم که شخصیت هاروی دنت/دو چهره در آن حضور داشت:

  • انیمیشن سریالی Batman: The Animated Series محصول سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ با صداپیشگی ریچارد مول
  • انیمیشن سریالی The New Batman Adventures محصول سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ با صداپیشگی ریچارد مول
  • انیمیشن سریالی Justice League محصول سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ با صداپیشگی ریچارد مول
  • انیمیشن سریالی Batman: The Brave and the Bold محصول سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ با صداپیشگی جیمز رمار
  • انیمیشن سریالی Young Justice محصول سال ۲۰۱۰ تاکنون با صداپیشگی کوین مایکل ریچاردسون
  • انیمیشن سریالی Beware the Batman محصول سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ با صداپیشگی کریستوفر مک‌دونالد
  • انیمیشن سریالی Justice League Action محصول سال ۲۰۱۶ تاکنون با صداپیشگی رابرت پیکاردو
  • فیلم Batman محصول سال ۱۹۸۹ با بازی بیلی دی ویلیامز
  • فیلم Batman Forever محصول سال ۱۹۹۵ با بازی تامی لی جونز
  • فیلم The Dark Knight محصول سال ۲۰۰۸ با بازی آرون اکهارت
  • سریال Gotham محصول سال ۲۰۱۴ تاکنون با بازی نیکولاس دی آگستو
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده