نویسنده: سارا مرتضوی
// سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۵

ری لود نهم: سرگذشت خانواده‌های مافیایی

در قسمت نهم از برنامه ری‌لود، سراغ مجموعه محبوب مافیا رفتیم و سعی کردیم سرگذشت خانواده‌هایی مافیایی دنیای ویدیو گیم را مرور کرده باشیم. با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط

سال ۲۰۰۲ میلادی، یعنی درست هفده سال پیش بود که استودیویی به نام Illusion Softworks اولین نسخه از مجموعه‌ای را روانه بازار می‌کند که تا به امروز لقب یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین بازی‌های داستان محور را با خود یدک می‌کشد. بازی مافیا (Mafia) که درست یک‌سال بعد از نسخه سوم از بازی‌های GTA روانه بازار شده بود، حال و هوایی گنگستری داشت و داستان آن در دهه ۱۹۳۰ میلادی و در شهری به نام لاست هون (Lost Heaven) می‌گذشت. در این بازی ما در نفش کاراکتر توماس آنجلو (Thomas Angelo)، راننده‌ تاکسی ساده‌ای که پس از آشنایی با اعضای خانواده مافیایی سالیری، زندگیش به یک‌باره از این رو به آن رو می‌شود، قرار می‌گرفتیم. بازی مافیا جدای از داستان‌محور بودنش، یک بازی شوتر سوم شخص هم بود. ماموریت‌های متنوع و شخصیت‌پردازی عمیق و جزئیات بی‌نظیر این بازی درنهایت نسخه اول از این مجموعه را به اثری پرفروش و ماندگار تبدیل می‌کند.

موفقیت نسخه اول از مجموعه مافیا، نظر کمپانی 2K را به خود جلب می‌کند و طولی نمی‌کشد که 2K نه‌تنها استودیو سازنده را خریداری کرده و نام آن را به 2K Czech تغییر می‌دهد، بلکه کار انتشار نسخه‌های بعدی این مجموعه را نیز خود بر عهده می‌گیرد. به این ترتیب درست هشت سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ میلادی، نسخه دوم از بازی‌های مافیا هم روانه بازار می‌شود. نسخه دوم بازی که این‌بار سرگذشت فردی به‌نام ویتو اسکالتا (Vito Scaletta) را دنبال می‌کرد، نه‌تنها جذابیت‌های داستانی و تنوع ماموریتی نسخه پیشین را حفظ کرده بود، بلکه مشکلات گیم‌پلی و باگ‌های بیشمار نسخه اول بازی نیز دیگر در این نسخه دیده نمی‌شد. علاوه بر این سیستم مبارزات بازی Mafia II، از مبارزات تن به تن گرفته تا سیستم تیراندازی بازی همگی بی‌نقص و عالی به‌نظر می‌رسیدند. به این ترتیب مجموعه مافیا با عرضه دو نسخه، به یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌ بازی‌های تاریخ میان گیمرها تبدیل می‌شود.

شاید همین محبوبیت را بتوان دلیل فروش بالای نسخه سوم از این مجموعه که در سال ۲۰۱۶ میلادی روانه بازار شده است، دانست. درست است که این نسخه از بازی از مشکلات گیم‌پلی‌ای زیادی رنج می‌برد، اما تنها نام مجموعه مافیا کافی بود تا طرفداران باری دیگر از این بازی استقبال کنند. در بازی Mafia III که استودیوی Hangar 13 وظیفه‌ی ساخت و توسعه آن را بر عهده داشته، ما در نقش کاراکتر لینکلن کلی (Lincoln Clay) قرار می‌گرفیتم و این‌بار به عنوان عضوی از یک خانواده خلافکار سیاه‌پوست، باید به‌نبرد با سایر خانواده‌های مافیایی شهر می‌پرداختیم. 

در قسمت نهم از برنامه ری‌لود اما دو نسخه اول و سوم بازی مافیا را انتخاب کردیم تا تغییر و تحولات این مجموعه بازی موفق و دوست‌داشتنی را در گذر زمان مرور کرده باشیم و ببینیم چه عواملی بازی مافیا را رفته رفته از یک اثر شاهکار، به یک بازی معمولی تبدیل کرده‌اند. پس این شما و این هم قسمت نهم از برنامه ری‌لود، با محوریت مافیاهای ویدیو گیم!

دانلود از آپارات | تماشا از یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده