استودیو گوست گیمز با اعمال موارد جدید در Need for Speed Heat و استفاده از شب و روز در مسابقات، توانسته است بازیکنان را سرگرم کند.

در سال ۱۹۹۴، اولین نسخه از مجموعه Need for Speed روانه بازار شد تا آغاز کننده مجموعه‌ای باید که برای یک دهه، توانست به‌خوبی مخاطبان را سرگرم کند. با اینکه دراین‌میان نسخه‌هایی عرضه شد که درخور نام نید فور اسپید نبود، اما نسخه‌های برتر و سرگرم کننده‌ی آن به‌نحوی ساخته شده بودند که این مجموعه بتواند همچنان در قلب مخاطبان باقی بماند. بیش از یک دهه است که نید فور اسپید، یک سیر نزولی را پیش گرفته و نسخه‌های جدید آن، نتوانسته‌ است آنطور که باید و شاید خودی نشان دهند. در نسل هشتم و سال ۲۰۱۵، ریبوت Need for Speed را می‌توان اولین نسخه‌ای دانست که به‌صورت کامل برای پلتفرم‌های نسل هشتمی عرضه شد و عملکرد نسبتا ضعیفی را از خود به‌نمایش گذاشت. این در حالی است که دو سال بعد، یک بار دیگر استودیو گوست گیمز (Ghost Games)، سازنده نسخه‌های فعلی نید فور اسپید، نشان داد که می‌تواند نسخه ضعیف‌تری را عرضه کند و Need for Speed Payback، به‌بدترین بازی سری نید فور اسپید تبدیل شد.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

حال استودیو گوست گیمز، بازی Need for Speed Heat را توسعه داده است که چندی پیش در دسترس کاربران قرار گرفت. استودیو گوست گیمز با تمرکز روی داستان و گیم‌پلی، اعلام کرده بود که قصد دارد محصولی را ارائه دهد که درخور نام نید فور اسپید است و یک بار دیگر دل هواداران قدیمی را به‌دست آورد. سؤال اینجا است که آیا Need for Speed Heat یک بازی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز است؟ در جواب به این سؤال باید بگویم که نید فور اسپید هیت، بهترین نسخه عرضه شده روی پلتفرم‌های نسل هشتمی از سری نید فور اسپید است، اما مشکلاتی را در خود جای داده که سبب شده است این بازی با نسخه‌های خاطره‌انگیز و قدیمی آن‌، فاصله داشته باشد.

نید فور اسپید هیت، بهترین نسخه عرضه شده روی پلتفرم‌های نسل هشتمی از سری نید فور اسپید است

یکی از مواردی که گوست گیمز و الکترونیک آرتز روی آن تمرکز کرده‌اند، ارائه یک داستان با محوریت تعقیب‌وگریز است. نید فور اسپید هیت، روایت‌گر گروهی از مسابقه‌دهندگان در پالم سیتی است که توسط گروه ویژه‌ای از پلیس‌ها تحت تعقیب هستند، اما پلیس‌های فاسد، درکنار گرفتن مسابقه‌دهنده‌ها سعی می‌کنند از این‌راه پول هم به‌دست بیاورند. آن‌ها با گرفتن رشوه و انجام کارهای غیرقانونی برای خود کاسبی جدیدی را دست‌وپا کرده‌اند. ازاین‌رو شما در نقش یک کاراکتر شخصی‌سازی شده، پابه‌جهان بازی می‌گذارید و وظیفه دارید که جلوی پلیس‌های فاسد را بگیرید. به‌شخصه معتقدم که یکی از مشکلات سری نید فور اسپید، ارائه بخش داستانی است. در نسخه‌هایی مثل Carbon و Most Wanted، الکترونیک آرتز (Electronic Arts)، ناشر سری نید فور اسپید، از بخش داستانی استفاده کرد و توانست جان تازه‌ای به این سری ببخشد. بااین‌حال چند سالی است که داستان و روایت‌داستانی به یکی از مشکلات Need for Speed تبدیل شده است.

Need for Speed Heat

روایت داستانی نه‌چندان جذاب به‌همراه شخصیت‌هایی که اصلا نمی‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، از مشکلات بخش داستانی Heat به‌حساب می‌آیند

روایت داستانی نه‌چندان جذاب به‌همراه شخصیت‌هایی که اصلا نمی‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، مواردی هستند که داستان Need for Speed Heat را به یک بخش خسته کننده تبدیل کرده است. به‌شخصه معتقدم که گوست گیمز و الکترونیک آرتز به‌جای تمرکز روی این بخش، باید بیخیال آن شود و به‌سراغ گیم‌پلی و ارائه محتویات سرگرم کننده برود. به‌عبارتی تاحدی از ارائه یک بازی ریسینگ آرکید داستان‌محور فاصله بگیرد و به‌سراغ ساختاری متفاوت برود. البته گوست گیمز در این نسخه سعی کرده توجه ویژه‌ای به محتویات بازی داشته باشد تا حتی پس از تمام کردن بخش داستانی، بازیکنان بتوانند همچنان به‌تجربه‌ی بازی و انجام مراحل مختلف بپردازند. جدا از مسابقات داستانی اصلی، تعدادی مسابقات فرعی هم برای شما درنظر گرفته شده که ازطریق کاراکترهای داستانی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

Need for Speed Heat

تفاوت اصلی مسابقات روز و شب، در پاداشی است که دریافت می‌کنید

این دسته از مسابقات در سبک‌های مختلفی نظیر دریفت، آفرود و مسابقات Circuit طراحی شده‌اند و با کامل کردن هر سری از مسابقات یک کاراکتر، پاداش‌های متفاوتی را کسب می‌کنید. برای مثال با تمام کردن سری مسابقات کاراکتر دکس (Dex)، یک آپگرید ماشین را دریافت می‌کنید. یکی از مواردی‌که می‌تواند موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی ماشین‌سواری را تضمین کند، محتویاتی است که توسط تیم سازنده در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. ارائه محتویات و استفاده درست از مکانیسم‌های گیم‌پلی، موردی است که Need for Speed Payback فاقد آن بود، اما گوست گیمز این مشکل را در Need for Speed Heat حل کرده است. مسابقات در جهان هیت به دو دسته مسابقات روز و شب تقسیم‌بندی می‌شوند. از نظر ساختار، مسابقات روز و شب یکی هستند و در موارد جزئی با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال در روز بیشتر شاهد مسابقات Circuit هستیم، این در حالی است که در شب بیشتر مسابقات Sprint را مشاهده می‌کنید.

تفاوت اصلی مسابقات روز و شب، در پاداشی است که دریافت می‌کنید. مسابقات روز به شما پول می‌دهد. این در حالی است که با تمام کردن مسابقات شبانه، اعتبار کسب می‌کنید. درواقع گوست گیمز سیستمی را طراحی کرده که وابسته به یکدیگر است و بازیکنان را مجبور می‌کند تا هر دو مورد را تجربه کنند. کاربر به‌واسطه‌ی کسب پول می‌تواند ماشین‌های جدیدتر را خریداری کند یا اتومبیل‌های خریداری شده را ارتقا دهد. اعتبار بازیکن در Need for Speed Heat هم همانند سطح در سایر بازی‌ها به‌حساب می‌آید. با بالاتر رفتن اعتبار، می‌توانید مسابقات و ماشین‌های جدیدتری را برای خریدن آزاد کنید. همچنین لازمه‌ی انجام مسابقات داستانی هم این است که به‌سطح اعتبار مورد نظر هر مسابقه رسیده باشید. ازاین‌رو بازیکنان برای جمع‌آوری پول و همچنین آزادسازی مسابقات جدیدتر، مدام باید مسابقات شبانه و روزانه را انجام دهند.

Need for Speed Heat

بااین‌حال گوست گیمز توجه ویژه‌ای به مسابقات شبانه کرده است. در شب، پلیس‌ها مراقب شما هستند و اگر شما را در طول مسابقه یا رانندگی آزاد در سطح شهر ببینند، شما را تعقیب خواند کرد. نحوه‌ی تعقیب‌وگریز هم بدین صورت است که در بالای صفحه‌نمایش یک درجه حرارت قرار داده شده است که با انجام مسابقات یا پشت سر گذاشتن مأموران پلیس، درجه‌ی آن افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش پلیس‌ها در سطح شهر می‌شود. درجه پنج، آخرین درجه حرارت در بازی نید فور اسپید هیت است؛ جایی‌که پلیس‌های متعددی شما را تعقیب خواهند کرد و از موارد مختلفی مثل هلیکوپتر و مسدود کردن مسیر استفاده می‌کنند تا شما را دستگیر کنند. یکی از مشکلات گیم‌پلی نسخه Heat این است که پلیس و تعقیب‌وگریزهای آن تنها به مسابقات شبانه مربوط می‌شود و در روز، پلیس‌ها هیچ کاری به شما ندارند. حتی با دیدن ماشین شما هم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. تنها راهی که باعث می‌شود پلیس‌ها در روز هم کاراکتر بازی را تعقیب کنند، این است که با اتومبیل خود به آن‌ها بکوبید!

بازیکنان می‌توانند مواردی مثل ضبط ماشین خود را تعویض کنند، از مواردی مثل افکت توربو و دود لاستیک استفاده کنند و در انتها، نئون‌های رنگی را برای ماشین خود انتخاب کنند

یکی از مواردی‌که سری نید فور اسپید به آن معروف است، شخصی‌سازی اتومبیل‌ها است. بازیکنان در Need for Speed Heat می‌توانند ماشین خود خود را به کامل‌ترین شکل ممکن شخصی‌سازی کرده و ارتقا دهند. همچنین بازیکنان می‌توانند طرح‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلفی را برای ماشین به‌وجود آورده و آن را با سایر بازیکنان جهان بازی هم به اشتراک بگذارند. نکته‌ی جالب بخش شخصی‌سازی اتومبیل در بازی Need for Speed Heat این است که استودیو گوست گیمز، سعی کرده است با الهام گرفتن از سری Underground، تجربه‌ی نوستالوژی را در این بخش ارائه دهد. ازاین‌رو بازیکنان می‌توانند مواردی مثل ضبط ماشین خود را تعویض کنند، از مواردی مثل افکت توربو و دود لاستیک استفاده کنند و در انتها، نئون‌های رنگی را برای ماشین خود انتخاب کنند. جدا از ارتقا و شخصی‌سازی اتومبیل، گوست گیمز از دو توانایی هم برای بازیکنان استفاده کرده است. دراینجا می‌توانید یک مهارت Passive مثل ضعیف عمل کردن رادار پلیس‌ها و یک مهارت قابل فعال کردن مثل پر شدن دوباره مخزن نیترو را برای خود انتخاب کنید. درکنار تمامی این موارد، بد نیست به بخش آنلاین Need for Speed Heat هم اشاره‌ای داشته باشیم. بخش آنلاین بازی دارای حالت‌های آنلاین مختلف نیست و بر پایه ساخت گروه و رساندن آن به بالاترین سطح ممکن طراحی شده است.

Need for Speed Heat

توجه به نوار مربوط‌به میزان خرابی ماشین، موردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید

بازیکنان می‌توانند گروه مخصوص‌به خود را تشکیل داده یا وارد سایر گروه‌های داخل بازی شوند. ازاین‌رو با مسابقه دادن و انجام فعالیت‌های داخل بازی، برای گروه خود امتیاز کسب خواهید کرد و می‌توانید اعتبار گروه را افزایش دهید. دراین‌میان با فرستادن یک‌ دعوت‌نامه برای سایر بازیکنان، قادر به‌چالش کشیدن آن‌ها هستید. کیفیت سرورهای بازی در سطح خوبی قرار دارد و مدام از سرورهای Need for Speed Heat قطع نخواهید شد. از نظر بصری، Need for Speed Heat در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و این زیبایی، زمانی به اوج خود می‌رسد که در هوای بارانی مسابقه می‌دهید؛ جایی‌که نورپردازی‌های بازی چشم‌های شما را نوازش می‌کند و فراست‌بایت 3 به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام داده است. گوست گیمز مانور زیادی روی این بخش داده است و می‌توان گفت که اکثر مسابقات در هوای بارانی یا ترکیبی از هوای صاف و هوای بارانی انجام می‌شود. این در حالی است که از نظر طراحی با اینکه بازی خیلی بهتر از نسخه‌ پیشین خود عمل کرده، اما هنوز مشکلاتی را در خود جای داده است. امکان دارد بعضی وقت‌ها با باگ‌ها و گلیچ‌هایی روبه‌رو شوید که شما را آزار می‌دهند. گوست گیمز نزدیک به ۱۳۰ ماشین مختلف را طراحی کرده است که تقریبا همان فهرست Need for Speed Payback است. در این بخش هم می‌توانستند از اتومبیل‌های متنوع‌تر و بیشتری استفاده کنند تا کاربر بتواند به‌راحتی مدل مورد علاقه خود را خریداری کند.

بااین‌حال طراحی فعالیت‌های داخل بازی و مسابقات به‌نحوی است که می‌توانید در طول انجام بخش داستانی و همچنین پس از تمام کردن داستان، حسابی خود را سرگرم کنید؛ فعالیت‌هایی که با انجام هرکدام از آن‌ها پاداش کسب می‌کنید و اگر به‌صورت کامل یک نوع از فعالیت‌های بازی نظیر Speed Trapها را در سطح شهر پالم سیتی کامل کنید (سه ستاره)، یک ماشین را به‌عنوان پاداش کسب می‌کنید که در حالت عادی قادر به خرید آن نخواهید بود. ازطرفی نوار مخصوصی برای اتومبیل شما طراحی شده است که با هر بار آسیب‌دیدن، خالی می‌شود تا اینکه اتومبیل مورد نظر به‌صورت کامل از بین برود. گوست گیمز سعی کرده ازاین‌طریق چالش بیشتری را در تعقیب‌وگریزها به‌وجود بیاورد، زیرا پلیس‌ها تمرکز ویژه‌ای روی ضربه‌زدن به شما دارند و سعی می‌کنند ازاین‌طریق شما را از بین ببرند. البته در سطح شهر پمپ بنزین‌هایی قرار داده شده که با وارد شدن به آن‌ها، این نوار را بازیابی خواهید کرد. البته این نکته را هم بگویم که نمی‌توانید به‌تعداد دفعات نامحدودی در تعقیب‌وگریزها از این مورد استفاده کنید. به‌عبارتی در این حالت (تعقیب‌وگریز) فقط سه بار می‌توانید خود را بازیابی کنید. 

Need for Speed Heat

یکی دیگر از مشخصه‌های نید فور اسپید هیت، موسیقی است. عاملی که همانند یک آدرنالین در مسابقات و تعقیب‌وگریزها عمل می‌کند. گوست گیمز از تعداد موسیقی کمی برای این نسخه استفاده کرده است و همین تعداد کم هم آنطور که باید و شاید، شما را هیجان‌زده نمی‌کند. بااین‌تفاسیر، Need for Speed Heat پیشرفت‌های زیادی نسبت‌به نسخه پیشین یا نسخه سال ۲۰۱۵ کرده است، اما همچنان برای برگشت به دوران اوج خود مسیر نسبتا طولانی پیش‌رو دارد. اگر از عاشقان سری Need for Speed هستید، نسخه هیت می‌تواند شما را سرگرم کند.

بازی Need for Speed Heat بر اساس نسخه پی سی بررسی شده است


منبع زومجی

Need for Speed Heat

Need for Speed Heat را می‌توان بهترین نسخه از سری نید فور اسپید برای پلتفرم‌های نسل هشتم دانست. این نسخه در بخش‌هایی نظیر تنوع مسابقات و انجام فعالیت‌های مختلف در جهان بازی، به بهترین شکل ممکن ظاهر شده است. این در حالی است که Heat در بخش‌هایی نظیر داستان و موسیقی مشکلاتی را به خود اختصاص داده که مانع از تبدیل شدن این نسخه به یکی از بهترین‌ها شده است.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + شخصی‌سازی و ارتقای کامل ماشین‌ها
  • + فعالیت‌ها و مسابقات متنوع و متعدد
  • + ارزشمند بودن پاداش انجام فعالیت‌ها

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی و شخصیت‌پردازی ضعیف
  • - نبود تعقیب‌وگریزهای روزانه
  • - وجود تعدادی باگ و گلیچ
  • - موسیقی ضعیف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده