بازی موبایل Mario Kart Tour اثری جذاب و سرگرم‌کننده است اما مشکلاتی در آن وجود دارد و نتوانسته جزو بهترین بازی‌ها قرار بگیرد. با زومجی همراه باشید.

بدون شک شرکت Nintendo یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین شرکت‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی است. همه بازیکنان حداقل یکی از نسخه‌ بازی‌های Super Mario را تجربه کرده‌اند و خاطرات شیرینی از انجام آن‌ها در ذهن خود دارند. خلاقیت بالای این شرکت باعث شده است در طول تاریخ شاهد کنسول‌های بازی جذابی باشیم که هدف اصلی همه آن‌ها سرگرم کردن بازیکنان است. این شرکت چند سالی است وارد بخش بازی‌های موبایل شده و بازی‌های معروف خود را برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS تولید و منتشر کرده است. بازی موبایل Super Mario Run اولین اثر موبایلی این شرکت بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. پس از آن، نینتندو بازی جدیدی از جهان بازی‌های سوپر ماریو یعنی Dr. Mario World منتشر کرد و اخیرا نیز بازی موبایل Mario Kart Tour را برای دارندگان گوشی‌های هوشمند عرضه کرده است. بازی موبایل ماریو کارت تور سومین حضور سوپر ماریو در پلتفرم‌های موبایلی است که از مجموعه محبوب Mario Kart محسوب می‌شود. این بازی اثری در سبک ماشین‌سواری آرکید است که بازیکن به‌صورت آنلاین در مسابقات مختلف کارتینگ شرکت می‌کند. در این مطلب قصد داریم نگاهی مفصل به بازی اندروید و آیفون Mario Kart Tour داشته باشیم. پس تا پایان همراه زومجی باشید.

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

گیم‌پلی بازی بسیار روان و ساده و سیستم کنترل بازی متنوع است

در نگاه اول و با شروع بازی اندروید Mario Kart Tour، ذهن مخاطب حالتی مقایسه‌ای نسبت به نسخه کنسولی و موبایلی این دو بازی می‌گیرد. اما این مقایسه تقریبا اشتباه است؛ چون این بازی، از هر لحاظ نسخه کوچک شده از مجموعه بازی‌های Mario Kart است و فضای کلی بازی نیز متفاوت است. بازی از حالت‌های مختلفی برای رانندگی برخوردار است که تمامی حالت‌ها به‌صورت بهینه و کاربردی برای گوشی‌های موبایل طراحی شده است. اولین حالت کنترلی گیم‌پلی Smart Steering نام دارد؛ این حالت ساده و روان است که بازیکن با لمس صفحه به سمت چپ یا راست، ماشین کارتینگ خود را کنترل می‌کند. دومین حالت، Manual Drift است که همان حالت Smart Steering است؛ با این تفاوت که ماشین کارتینگ در هنگام پیچیدن، به‌صورت Drift می‌پیچد و نسبت به حالت اول، کنترل کارتینگ کمی سخت‌تر است. و آخرین حالت، کنترل Gyro Handling است که سیستم کنترل بازی با استفاده از فناوری ژیروسکوپ گوشی‌های موبایل است؛ در این حالت، گوشی بازیکن به‌صورت یک فرمان در می‌آید و بازیکن با چرخاندن گوشی خود، ماشین کارتینگ خود را کنترل می‌کند. با تست کردن هر سه حالت، می‌توان گفت که تمامی حالت‌ها روان و بدون مشکل اجرا می‌شوند و بازیکنان می‌توانند بسته به سلیقه و علاقه خود، با یکی از حالات کنترلی بازی، Mario Kart Tour را بدون مشکل تجربه کنند.

تور مسابقات بازی آیفون Mario Kart Tour به‌صورت سه مسابقه رانندگی و یک مرحله چالشی برگزار می‌شود. در مسابقات رانندگی تعداد ۸ بازیکن در یک پیست رانندگی شروع به رقابت می‌کنند. جعبه‌هایی حاوی آیتم‌هایی در پیست مسابقات قرار دارد که بازیکن با استفاده از آن‌ها می‌تواند از سرعت رقبا بکاهد و از آن‌ها جلو بزند. این جعبه‌ها حاوی آیتم‌هایی مثل لاک لاک‌پشت برای تیراندازی، پوست موز برای سر خوردن رقیب و قارچ برای افزایش سرعت کارتینگ هستند که هرکدام کارایی مناسبی برای پیروزی در مسابقه دارند. البته نکته مهمی در استفاده از این آیتم‌ها وجود دارد و این است که بازیکن باید حساب شده از این سلاح‌ها استفاده کند؛ چون احتمال برخورد تیرها و پوست موز به بازیکن وجود دارد. تنوع آیتم‌ها بالا است اما در برخی موارد میزان کسب آیتم‌های تکراری وجود دارد و برخی اوقات نیز بعضی آيتم‌ها مثل سیاه کردن صفحه توسط اختاپوس چند مسابقه یکبار برای بازیکن از جعبه باز می‌شود. ناگفته نماند، هر شخصیت دارای یک آیتم مخصوص به خود است که بازیکن با انتخاب آن شخصیت، می‌تواند از آیتم آن استفاده کند. به‌عنوان مثال شخصیت Baby Mario اسلحه بومرنگ را دارد که می‌توان علیه دیگر بازیکنان استفاده کرد. مراحل چالشی بازی موبایل Mario Kart Tour نیز دارای چالش‌هایی است که بازیکن باید مأموریت‌های خاصی را در یکی از پیست‌های بازی انجام دهد. مراحل و چالش‌های بازی سرگرم‌کننده و جذاب هستند و به مرور تورهای مسابقات سخت‌تر می‌شوند. با وجود تورهای مسابقات مختلف، نبود بخش چندنفره بازی به‌شدت توی ذوق می‌زند و طبق اعلام نینتندو، این بخش در به‌روزرسانی‌های آینده منتشر خواهد شد. امیدواریم بخش چندنفره بازی وابسته به سیستم خرید درون برنامه‌ای نباشد.

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

سیستم خرید درون برنامه‌ای و Gold Pass از ارزش کلی بازی کاسته است

تعداد ۲۰ شخصیت در بازی موبایل Mario Kart Tour قرار گرفته است که معروف‌ترین آن‌ها شخصیت‌ سوپر ماریو، Bowser و Princess Peach هستند. عدم حضور شخصیت‌هایی مانند لوییجی و واریو بسیار عجیب است و انتظار می‌رود در به‌روزرسانی‌های آینده، این شخصیت‌ها به بازی اضافه شوند. شخصیت‌ها به‌صورت کارت هستند و بازیکن با باز کردن لوت باکس‌هایی، شخصیت، ماشین و گلایدر دریافت خواهد کرد. همچنین، با دریافت کارت‌های بیشتر، سطح شخصیت‌ها و ماشین‌ها ارتقا پیدا می‌کند. با افزایش سطح شخصیت و ماشین، میزان امتیازگیری و برنده شدن بازیکن افزایش پیدا می‌کند. پیست‌های مسابقات، دارای درجه‌بندی هستند که برای انجام مسابقه، شخصیت‌های مناسب پیست را به بازیکن پیشنهاد می‌دهد. با انتخاب شخصیت مناسب، تعداد دریافت آیتم‌های جعبه پیست‌ها برای بازیکن بیشتر می‌شود. نوع دریافت این آیتم‌ها بسیار وابسته به سیستم خرید درون برنامه‌ای بازی است و اگر بازیکنی علاقه‌ای به خرید نداشته باشد، تعداد کمی از شخصیت‌ها و ماشین‌ها را می‌تواند دریافت کند. من در ابتدای بازی دو شخصیت Toad و Bowser را دریافت کردم و پس از انجام ۱۰ تور مختلف، شخصیت جدیدی را از این لوله‌های جوایز دریافت کردم. به‌طور کل بازی موبایل Mario Kart Tour در بخش گیم‌پلی توانسته است نمره قبولی را دریافت و لحظات سرگرم‌کننده‌ای را برای بازیکن فراهم کند. اما میزان دریافت شخصیت و ماشین برای انجام مسابقات کمی آزاردهنده است و موجب می‌شود بازیکن از ادامه بازی دست بکشد.

بزرگ‌ترین مشکل بازی Mario Kart Tour، وابستگی بالای آن به سیستم خرید درون برنامه‌ای و لوت‌باکس‌های داخل بازی است. بازیکن برای ارتقا و دریافت آیتم‌های مختلف بازی باید با پول واقعی سکه یا Rubies خریداری کند تا بتواند شخصیت‌های مورد علاقه خود را ارتقا دهد. به غیر از این، بازیکن باید مدت‌ زمان زیادی منتظر باشد تا بتواند ازطریق لوله جوایز یا پاداش‌های مسابقات، کارت‌های شخصیت و ماشین مورد نظر خود را دریافت کند. درکنار سیستم درون برنامه‌ای آزاردهنده‌ بازی، این بازی دارای سیزن پس ماهانه نیز هست. این سیزن پس که در بازی با نام Gold Pass شناخته می‌شود، ۵ دلار قیمت دارد و بازیکن با خریداری این اشتراک، آیتم‌های مختلفی دریافت خواهد کرد. این اشتراک حاوی جوایز طلایی مختلفی است اما اگر این اشتراک را با سیزن پس‌های دیگر بازی‌ها مانند بازی‌های Clash Royale یا Clash of Clans مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم دارندگان اشتراک طلایی، آیتم‌های مهم و کاربردی برای انجام بازی دریافت نمی‌کنند. مبالغ سکه‌ها و Rubies ناچیز هستند که بازیکن در حالت عادی نیز این سکه‌ها را دریافت می‌کند و حتی بازیکن با صبوری می‌تواند شخصیت‌های مهم بازی را ازطریق فروشگاه خریداری کند. متأسفانه سیستم خرید درون برنامه‌ای و سیزن پس بازی Mario Kart Tour نقطه تاریک این اثر محسوب می‌شود که ضربه‌ای جدی به بدنه بازی وارد کرده است.

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

Mario Kart Tour

محیط و شخصیت‌های بازی بسیار زیبا و چشم‌نواز طراحی شده است

بازی موبایل Mario Kart Tour از نظر فنی عملکرد قابل قبول و تقریبا بی‌نقصی دارد. گرافیک بازی به‌صورت سه‌بعدی و کارتونی طراحی شده است که جهان رنگارنگ و شاد مجموعه بازی‌های Super Mario به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر کشیده شده است. انیمیشن‌های شخصیت‌ها و ماشین‌ها بسیار روان است و شخصیت‌ها واکنش‌های مختلفی نسبت به اتفاقات گوناگون دارند. محیط و فضای پیست‌ها براساس محیط‌های معروف این مجموعه الهام گرفته شده است و از نظر نورپردازی و جزئیات طراحان عملکرد خوبی داشته‌اند. صداپیشگان محبوب شخصیت‌هایی چون سوپر ماریو در این بازی حضور دارند؛‌ همچنین، سازندگان دقت بالایی در صداگذاری ماشین‌ها و صداها داشته‌اند. شایان ذکر است موسیقی بازی حال و هوایی پرانرژی و شاد دارد که حس خوب و با نشاطی را به بازیکن منتقل می‌کند. البته باگ‌هایی در بازی دیده شده است که سازندگان با یک به‌روزرسانی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. این باگ‌ها شامل برخورد نکردن لاک لاک‌پشت به حریف و درست نپیچیدن ماشین کارتینگ در پیچ‌ها می‌شود.

بازی موبایل Mario Kart Tour اثری است که می‌تواند بازیکنان را با خود همراه کند و لحظات خوشی را برای آن‌ها فراهم کند. اما مشکلاتی که در بالا ذکر شد، باعث شده که با یک بازی بی‌نقص و خوش‌ساخت طرف نباشیم. متأسفانه سیستم خرید درون برنامه‌ای و لوت‌ باکس‌ها بلای جان بازیکنان و خود بازی‌ها شده است و این روند نه برای سازندگان و نه برای بازیکنان خوشایند نخواهد بود. امیدواریم که شرکت نینتندو پشتیبانی خوبی از این بازی داشته باشد و شخصیت‌های دوست‌داشتنی چون لوییجی و والوییجی در این بازی حضور پیدا کنند. صد البته با اضافه شدن بخش چندنفره جذابیت بازی بالاتر خواهد رفت و امید است به‌زودی این بخش را تجربه کنیم.

این بازی روی سیستم‌عامل اندروید بررسی شده است. زومجی در مقالاتی به‌طور مرتب به معرفی بهترین بازی های اندروید می‌پردازد.


منبع زومجی

Mario Kart Tour

بازی موبایل Mario Kart Tour اثر سرگرم‌کننده‌ای است و بازیکن از تجربه آن لذت خواهد برد. گیم‌پلی روان، تور مسابقات متنوع به همراه گرافیک زیبا و موسیقی پرانرژی بازی توانسته لحظات مهیجی برای بازیکن به وجود بیاورد. اما بازی به سیستم خرید درون برنامه‌ای و لوت باکس‌ها وابسته است و این موضوع باعث شده است به کلیت بازی خدشه وارد کند. نبود بخش چندنفره موردی است که نمی‌توان از آن غافل شد. امیدواریم نینتندو پشتیبانی خوب و مفیدی برای این بازی داشته باشد و شاهد اتفاقات مثبتی در آینده بازی باشیم.
سجاد پاک آیین

7

نقاط قوت

  • + گیم‌پلی روان
  • + پیست مسابقات متنوع
  • + تور مسابقات جذاب
  • + سه حالت مختلف برای کنترل بازی
  • + گرافیک بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی و صداگذاری بی‌نقص

نقاط ضعف

  • - ایرادات فنی
  • - وابستگی بالا به سیستم خرید درون برنامه‌ای
  • - نبود بخش چندنفره
  • - عدم حضور شخصیت‌هایی مثل لوییجی
  • - سیزن پس کم‌ ارزش
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده