نویسنده: سارا مرتضوی
// پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰

ری‌لود قسمت هفتم: خدای جنگ

در قسمت هفتم از برنامه ری‌لود، سراغ مجموعه بازی‌های گاد آو وار رفتیم و درکنار تجربه چهار نسخه اصلی از این مجموعه، سعی کردیم باری دیگر جریان فراز و فرودهای بیشمار شخصیت کریتوس را باهم مرور کرده باشیم.

مجموعه گاد آو وار (God of War)، محصول استودیو سانتا مونیکا (Santa Monica) در گذر زمان دست‌خوش تغییر و تحولات زیادی شده است. گاد آو وار در وهله اول، مخلوق فردی با نام دیوید جفی (David Jaffe) بوده که بعدها و در جریان ساخت نسخه‌های بعدی بازی، از استودیو سانتامونیکا جدا می‌شود. پس از جدایی جفی، سکان هدایت این مجموعه به دست کوری بارلوگ (Cory Barlog) و دار و دسته‌اش می‌افتد. کوری اما برای سرپا نگه‌داشتن این مجموعه تلاش بسیاری می‌کند. نسخه‌های اولیه این بازی، به‌شدت نزد مردم محبوبیت کسب کرده بودند و حفظ و نگه‌داری از این محبوبیت در گذر زمان، خب کار ساده‌ای نبوده است.

همان‌طور که در جریان هستید، بعد از انتشار نسخه‌های اول (۲۰۰۵) و دوم (۲۰۰۷) و سوم (۲۰۱۰) از بازی و چندتایی هم اسپین آف و نسخه‌‌های فرعی و درنهایت با انتشار نسخه God of War: Ascension در سال ۲۰۱۳ میلادی، بالاخره صدای طرفداران هم در می‌آید. مشکل اصلی طرفداران اما با تکراری شدن گیم‌پلی بازی و از دست رفتن جذابیت شخصیت کریتوس بود. تماشای کریتوسی بی‌اعصاب که حالا هر بار بنا به دلیلی تازه راه می‌افتاد و هرکس را می‌دید می‌کشت و سلاخی می‌کرد، دیگر به مذاق طرفداران بازی خوش نمی‌آمد. این‌طور شد که بالاخره سانتامونیکا تصمیم می‌گیرد دنباله‌ای بر این مجموعه بسازد و با این‌کار نسخه‌ی قدیمی و آشنای شخصیت کریتوس را کاملاً متحول و با پدری دلسوز، ولی کماکان بی‌اعصاب جایگزینش کند. به‌گفته شخص بارلوگ، آن‌ها قصد داشتند کاراکتر کریتوس را از شخصیتی تک بعدی خارج کنند و عمق بیش‌تری به این شخصیت ببخشند و اضافه شدن کاراکتر پسر کریتوس یعنی آترئوس به بازی هم دقیقاً با همین هدف صورت گرفته است. اینکه آیا سانتامونیکا در ایجاد تحول در شخصیت کریتوس موفق بوده است یا خیر بحث دیگری است، اما جدای از تغییرات شخصیتی این کاراکتر، حالا گیم‌پلی بازی هم کاملاً دگرگون شده بود و سخت می‌شد در نسخه جدید، اثری از رد پای هک‌اند‌اسلش آشنای این مجموعه را پیدا کرد. سانتامونیکا در جدیدترین ساخته خود، بیشتر بر المان‌های ماجراجویی و تا حدودی نقش‌آفرینی بازی تمرکز کرده بود. حتی برای ایجاد تنوع بیشتر، سانتامونیکا دست به دامان سلاحی جدید با نام تبر لوایتان هم می‌شود که پیش از این در هیچ‌کدام از نسخه‌های بازی God of War حاضر نبوده است. آخرین نسخه از بازی‌های گاد آو وار، در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و فعلاً هم خبری از نسخه‌های بعدی این مجموعه نیست.

در ری‌لود این هفته اما چهار نسخه اصلی از مجموعه گاد آو وار را انتخاب و سعی کردیم تغییر و تحولات گیم‌پلی‌ای این مجموعه از بازی را در گذر زمان مروری کرده باشیم. پس این شما و این هم ری‌لود خدای جنگ!

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده