نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۸

مخالفت ادوارد نورتون با استیون اسپیلبرگ: سینماها باعث نابودی فیلم ها می‌شوند نه نتفلیکس

ادوارد نورتون هم مثل مارتین اسکورسیزی از نتفلیکس دفاع می‌کند و آن را باعث کمک به سینما می‌داند.

در ماه‌های اخیر شاهد بحث‌های داغی در مورد نتفلیکس (Netflix) بوده‌ایم و نفوذ این شرکت و سرویس پخش فیلم آن در صنعت سینما مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده است. یکی از جدیدترین اظهارنظرها در این مورد هم از طرف ادوارد نورتون بوده که این روزها در حال تدارک اکران فیلم سینمایی Motherless Brooklyn است.

نورتون به‌تازگی در گفتگویی با دیلی‌بیست، به صحبت در مورد صنعت سینما و نتفلیکس پرداخته است و سالن‌های سینما را باعث نابودی فیلم‌ها می‌داند، نه نتفلیکس را:

فیلم‌سازها و فیلم‌بردارهای زیادی را می‌شناسم که نسبت به کیفیت پخش فیلم‌ها در سینماها انتقاد دارند و به این نکته اشاره می‌کنند که بیش از ۶۰ درصد سینماهای آمریکا، تنها از نیمی از نور پروژکتورهای خود برای نمایش فیلم‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها تصاویری کم‌نور و تاریک ارائه می‌دهند و از نظر صوتی هم کیفیت پایینی دارند و عجیب اینکه کسی هم کاری با آن‌ها ندارد.

بازیگر نقش بروس بنر/هالک در فیلم The Incredible Hulk و کسی که سال‌ها قبل با آثاری چون Fight Club شهرت زیادی به‌دست آورده بود، در ادامه می‌گوید:

اگر سالن‌های سینما کیفیت بالایی داشتند و تصاویر را به همان شکلی نمایش می‌دادند که وظیفه دارند، در این‌صورت مردم هم می‌گفتند: «این فوق‌العاده است! من نمی‌توانم چنین کیفیتی را در خانه ببینم!» ولی این‌طور نیست. درعین‌حال آن‌ها اعتراضی هم نمی‌کنند؛ درحالی‌که من دوست دارم مردم بعد از دیدن کیفیت پایین تصاویر روی پرده، سراغ مدیر سینما بروند و از او بخواهند پول آن‌ها را پس بدهد. مخصوصاً در سالن‌هایی مثل ArcLight که باید پول بیشتری هم پرداخت.

نتفلیکس

نورتون به این قضیه اشاره می‌کند که به‌تازگی بیشتر از قبل متوجه مشکلات سینماها شده است؛ زمانی که برای تست تصویر فیلم Motherless Brooklyn به‌سراغ یکی از سالن‌ها رفته بود؛ جایی که در آن فیلم کاپیتان مارول (Captain Marvel) پخش می‌شد و شدت نور پرده به‌جای ۱۴ روی ۶.۲ تنظیم شده بود:

این یعنی نور پرده حتی از نصف میزان استاندارد هم کمتر بود. من فکر می‌کنم باید به مردم آموزش دهیم که دنبال حق خود باشند و در صورت مواجه شدن با چنین شرایطی، اعتراض خود را نشان دهند.

او در بخش دیگری از مصاحبه‌ی خود به نتفلیکس هم اشاره می‌کند و به‌سراغ صحبت‌های استیون اسپیلبرگ می‌رود؛ کارگردان بزرگ سینما که جزو منتقدان سرسخت نتفلیکس است و حتی آکادمی اسکار را هم تشویق به شرکت ندادن فیلم‌های آن کرده و این آثار را برای مراسم امی مناسب می‌داند، نه اسکار:

اگر در بحث‌های مربوط به نتفلیکس با کسی مخالف باشم، آن شخص در کمال احترام اسپیلبرگ است. کافی است به فیلمی مثل رم (Roma) نگاه کنیم؛ فیلمی سیاه و سفید با زبان اسپانیایی که نتفلیکس بیشتر از هر شرکت سینمایی دیگری برای نمایش آن هزینه کرد و باعث شد چنین اثری در صدها سالن سینما اکران شود؛ به‌طوری که انگار سونی پیکچرز کلاسیکس وظیفه‌ی اکران آن را برعهده داشته است.

نتفلیکس این روزها تلاش زیادی برای سینما می‌کند و با ساز و کار خاص خود به یک پیشگام در زمینه‌ی ساخت و نمایش فیلم‌هایی با داستان‌ها و موضوعات متنوع تبدیل شده است و مردم هم از تماشای آن‌ها لذت می‌برند. چنین چیزی واقعاً فوق‌العاده است!

پیش از این مارتین اسکورسیزی هم به دفاع از نتفلیکس پرداخته و از کمک‌های این شرکت برای تولید فیلم ایرلندی (The Irishman) قدردانی کرده بود.

جدیدترین اثر ادوارد نورتون یعنی Motherless Brooklyn از تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان) توسط شرکت برادران وارنر اکران می‌شود؛ فیلمی که نورتون علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی آن، جزو بازیگرانش هم محسوب می‌شود.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده