بهترین بازی مبارزه‌ای سال 2018 از نگاه زومجی

بهترین بازی مبارزه‌ای سال 2018 از نگاه زومجی

جمعه, ۱۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

از آثار مبارزه‌ای سریع و نفس‌گیر ژاپنی تا تجربه‌ای مفرح محصول نینتندو، بهترین‌های سال ۲۰۱۸ زومجی در زمینه بهترین بازی‌های مبارزه‌ای هستند. 

در سال ۲۰۱۸ بازی‌های مبارزه‌ای با‌کیفیتی روانه بازار شدند؛ از تجربیاتی مثل ما BlazBlue Cross Tag Battle گرفته تا بازی انحصاری نینتندو سوییچ یعنی Super Smash Bros Ultimate که در آخرین روز‌های سال منتشر شد و به همین دلیل جایی در مراسم‌هایی مثل The Game Awards 2018 نداشت ولی هرگز نمی‌توان منکر کیفیت فوق‌العاده آن شد. ما هم در زومجی پس از بررسی گزینه‌های موجود، بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ در ژانر مبارزه‌ای را انتخاب کردیم که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید. 

BlazBlue Cross Tag Battle

BlazBlue Cross Tag Battle

اولین نامزد بهترین بازی‌های مبارزه‌ای، اثری ساخته استودیو ماهر آرک سیستم ورکز (Arc System Works) یعنی BlazBlue Cross Tag Battle است. در شاهکار بودن بازی‌های مبارزه‌ای این استودیو شکی نیست چرا که همیشه با کاراکتر‌های انیمه‌ای توانسته است علاقه‌مندان به این سبک را به خود جذب کند. در برخی از قسمت‌ها نبود تنظیمات گرافیکی و طراحی ضعیف برخی از کاراکترها شاید طرفداران را آزرده کند اما باز با این حال شاهد طراحی‌های هنری بسیار زیبا از سازندگان هستیم.

همانند دیگر آثار آرک سیستم شاهد یک بخش کامل تمرین و آموزش هستیم که شما می‌توانید به راحتی با مکانیزم‌های بازی آشنا شوید. در بخش تمرین نیز می‌توان با برپا کردن سناریو‌های مختلف برای تمرین به انجام کامبو‌های کاراکتر خود در موقعیت‌های مختلف بپردازید.

همانطور که از نام این بازی پیداست شاهد یک بازی مبارزه‌ تیمی و تگ هستیم که در آن کاربران می‌توانند با دو کاراکتر به مبارزات بروند. سازندگان در آخرین نسخه بازی بلیزبلو با ساده کردن مکانیزم‌ها سعی داشته‌اند بازیکنان بیشتری را از گیمر‌ها به سمت خود بکشند. با اینکه شاهد گیم پلی عالی و بی‌نقص هستیم، در آن سو این بازی از فهرست مبارزان کم رنج می‌برد که البته سازندگان با بسته‌های الحاقی در حال بزرگ کردن محتوای بازی هستند. با اینکه برخی از کاراکترهای بازی از نظر طراحی مشکل دارند اما در آن سو در بخش چند نفره شاهد نت کد قابل قبول در حالت آنلاین هستیم که البته در هنگام وصل شدن به حریف شاید شاهد تاخیر‌های گاه و بی‌گاه در آن باشید که در حین بازی این موضوع برطرف می‌شود.

Soulcalibur VI

Soulcalibur VI

Soulcalibur VI یکی دیگر از بازی‌های مبارزه‌ای بی‌نظیر سال جاری است که در واقع نسخه ششم این مجموعه قدیمی و دوست داشتنی به شمار می‌رود. مکانیزم‌های مبارزه‌ای متنوع از Reversal Edge گرفته تا سیستم‌های مختلف Counter برای کسانی در نظر گرفته شده است که قصد دارند یک بازی مبارزه‌ای را به طور جدی دنبال کنند. عملکرد این سیستم جدید در واقع شباهت زیادی به سیستم Clash اینجاستیس دارد اما با این تفاوت که مکانیزم‌های زیادی در این قابلیت جای گرفته است که آن را از یک سیستم ساده سنگ کاغذ قیچی و حدس و گمان متمایز می‌کند. وجود سیستم‌های مختلف در گیم پلی باعث شده است که شما با یک گیم پلی بی‌نقص و عالی روبرو شوید که استراتژی‌های مختلفی را در کنار روند مبارزه‌ای اصلی به خلق کرده است. البته نبود بخش آموزشی مجزا و کامل شاید برای کاربران جدید کمی مشکل ساز شود چرا که آشنایی با این مکانیزم‌ها می‌تواند مبارزان را گمراه کند.

یکی دیگر از بخش‌های وسیع بازی را می‌توان به حالت طراحی کاراکتر Soulcalibur 6 اشاره کرد. این بخش با جزئيات بالایی ساخته شده است به طوری که شما هر شخصیتی را که تمایل دارید می‌توانید در آن طراحی کنید. دو بخش داستانی مجزا برای علاقه‌مندان به سبک‌های ماجراجویی در بازی گنجانده شده است که اولین قسمت اصلی بازی از ایرادات جزئی در روایت رنج می‌برد. دیالوگ‌های بسیار بلند و خسته کننده در حالی که تنها با تعدادی عکس روایت می‌شود شما را مجبور می‌کند که با زدن دکمه‌ها آن را هرچه زودتر رد کنید. البته بخش داستانی دیگر ایراد‌های قسمت اول را می‌پوشاند و کاربران می‌توانند با کاراکتر خود در یک نقشه بزرگ به نبرد با دیگر دشمنان بروند و مهارت خود را بالا ببرند.

موسیقی‌های بی‌نظیر و دلنشین Soulcalibur 6 در حالی که در سبک حماسی با ساز‌های سمفونی نواخته و تنظیم شده است، نه تنها شما را ساعت‌ها در منو‌ها به گوش دادن آن وادار می‌کند بلکه کاری می‌کند که آهنگساز آن را پیدا کنید و دیگر آثار آن را نیز گوش دهید. در کنار کاراکتر‌های دوست داشتنی این سری همچنین شاهد حضور مبارزان مورد علاقه گیمر‌ها یعنی گرالت از ویچر، یوشیمیتسو از تکن و 2B از Nier بودیم که به خودی خود طرفداران را وادار می‌کند که این بازی را تجربه کنند.

Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

یکی دیگر از بهترین بازی‌های مبارزه‌ سال Dragon Ball FighterZ است. با اینکه انیمیشن‌های سری دراگون بال همیشه از حس و حال حماسی و هیجان انگیزی برخوردار هستند سازندگان نیز در این راستا محصولی ساخته‌اند که نه تنها شما را با هیجان بالایی روبرو می‌کند، بلکه مبارزات نفس گیر با کاراکترهای دوست داشتنی و با ابهت نیز شما را به وجد در می‌آورد.

گفتنی است که سبک این بازی در دوبعدی سنتی طراحی شده است که با مکانیزم تگ تیم یا همان فایت تیمی ساخته شده است. بازیکنان در ابتدا ۳ شخصیت از  جمع مبارزان بازی دراگون بال فایترز انتخاب می‌کنند و وارد بازی می‌شوند. بازیکنان در حین مبارزه باید تمام حواس خود را به قابلیت‌های هر مبارز جمع کنند و با توجه به ضعف مبارزان حریف، کاراکتر‌های خود را در بازی تعویض کنند. همانند هر بازی مبارزه‌ای دیگر، Dragon Ball FighterZ در هفته اول عرضه‌اش از مشکلات فنی در بخش آنلاین رنج می‌برد. در این راستا سازندگان برای بهبود بخشیدن به تجربه آنلاین تاخیراتی در اعمال حرکات به‌جود آورده بودند که این موضوع طبق برنامه باندای نامکو پیش نرفت.

ایرادات بخش آنلاین پس از مدتی به دست سازندگان در استودیو آرک سیستم و کمپانی ‌Bandai Namco بهبود یافت. این محصول پس از آن توانست موفقیت زیادی کسب کند و حتی به عنوان یک بازی مبارزه‌ای که از انجمن‌های کم جمعیتی برخوردار است، فروش چشمگیری داشته باشد. بخش جالب لابی این بازی شما را در نقشه‌ای جمع و جور رها می‌کند که در واقع هدایت کاراکتر کوچک و بامز‌ه خود را برعهده می‌گیرید و به بخش‌های مختلف بازی دست پیدا می‌کنید که در بین بازی‌های مبارزه‌ای ایده بسیار جالب و دوست داشتنی محسوب می‌شود.

Street Fighter V

Street Fighter V: Arcade Edition

آغاز کار Street Fighter V در سال  ۲۰۱۶ همان ابتدا با شکست روبرو شد؛ به طوری که بازی به طرز چشمگیری از کمبود محتوا رنج می‌برد. این موضوع به قدری قابل توجه بود که حتی سازندگان زحمت ساخت یک حالت تک نفره و کمپین را نکشیده بودند. در آن سو تنها شاهد یک بخش داستانی ناقص و کوتاه بودیم که برای هر یک از کاراکتر شما موظف بودید ۳ الی ۴ مرحله تک راند را پشت سربگذارید که در انتها شما با چندین عکس و روایت نوشتاری روبرو می‌شدید.

در سال ۲۰۱۷ پس از مسابقات کپکام کاپ سازندگان با رونمایی از بسته الحاقی Arcade Edition جانی دوباره به این بازی بخشیدند. حالت‌های مختلف چالشی در کنار ماموریت‌های جالب در اختیار بازیکنان قرار گرفت و توانست بسیاری از طرفداران ناامید را نیز به سمت خود برگرداند. پس از عرضه این محتوا که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد شاهد اضافه شدن کاراکترهای قدیمی و همچنین مکانیزم‌های جدیدی بودیم. سازندگان در این راستا V-Trigger جدیدی برای هر یک از کاراکترها اضافه کردند که در واقع همان مکانیزم Comeback به شمار می‌رود.

سازندگان پس از نسخه چهارم در SFV تصمیم گرفتند که مکانیزم‌های آن را ساده‌تر کنند تا از این رو کاربران بتوانند تجربه روان‌تری داشته باشند. در این راستا بسیاری از نوارهای بازی تغییر پیدا کرد و به جای چهار نوار EX، شاهد سه نوار قدرتی بودیم. به طور کلی کامبو‌های بازی نسبت به نسخه‌های پیشین ساده‌تر شد تا علاقه‌مندان بتوانند تجربه راحت‌تری از این بازی داشته باشند. موسیقی‌های خاطره انگیز سری بازی‌های استریت فایتر از نسخه‌های قدیمی به طور راک مدرن تنظیم شده بود و شاهد طراحی کاراکترها‌ی زیبایی، به جز Ken، نیز در این بازی هستیم.

Super Smash Bros Ultimate

Super Smash Bros Ultimate

اما بهترین بازی مبارزه‌ای سال از نگاه زومجی، چیزی نیست جز بازی Super Smash Bros Ultimate؛ اثری که آن را به جرات می‌توان یک محصول بی‌نقص نه تنها از حیث محتوای سبک مبارزه‌ای یاد کرد بلکه می‌توان به آن لقب یک بازی ویدیویی کامل را داد. بخش داستانی و کمپین بزرگ این بازی که با نام World of Light در بازی دیده می‌شود، به قدری گسترده طراحی شده است که هر نوع گیمری می‌تواند از تجربه آن لذت ببرد. اگر طرفدار بازی‌های پلتفرمر هستید یا اینکه علاقه دارید که با شکست دادن حریفان المان‌های نقش آفرینی کاراکتر خود را افزایش دهید، این بازی می‌تواند شما را ۳۰ الی ۴۰ ساعت سرگرم کند.

حضور تمامی کاراکتر‌های سری بازی‌های Super Smash Bros در کنار مبارزان جدید، توانست فهرست شخصیت‌های این بازی را به بیش از ۷۰ نفر برساند که تک تک آنها می‌تواند گیم پلی متفاوت و سرگرم کننده‌ای را برای کاربران به همراه داشته باشد. بیش از ۱۰۰ استیج نیز در این بازی گنجانده شده است که از مرحله نسخه اول ماریو گرفته تا محیط‌های زلدا و مگامن می‌تواند خاطرات بازیکنان را زنده کند. موسیقی متن‌ و بخش مجزای موزیک نینتندو سوییچ شما را در واقع به یک دستگاه پخش موسیقی تبدیل می‌کند که به جای بازی کردن، شما تنها به موزیک‌های نوستالژی و حتی میکس‌های جدید گوشی می‌کنید.

در کنار مکانیزم‌های قدیمی سری بازی‌های Super Smash Bros همچنین شاهد اضافه شدن قابلیت‌های جدید در مبارزت بودیم. سیستم جدیدی به دفاع کردن این بازی اضافه شدن است که کاربران در حین بلاک کردن می‌توانند با فشردن همان دکمه در زمان معینی ضربه حریف را دفع یا به اصطلاح بازی‌های مبارزه‌ای Parry کنند. در آن سو ارتفاع پریدن کاراکترها نیز به چند قسمت تنظیم شده است که حالت نسبت به گذشته راحت‌تر می‌توان آنها را در بازی اجرا کرد.

پس بهترین بازی‌های مبارزه‌ای سال ۲۰۱۸ از دید زومجی به ترتیب زیر هستند:

  • Super Smash Bros Ultimate
  • Street Fighter V: Arcade Edition
  • Dragon Ball FighterZ
  • Soulcalibur VI
  • BlazBlue Cross Tag Battle

نظرسنجی انتخاب بهترین بازی مبارزه‌ای سال در مجموع با جمع‌آوری ۲۴۵۷ رای به پایان رسید و بازی Super Smash Bros Ultimate با کسب ۶۷.۱ درصد آرا به‌عنوان بهترین بازی مبارزه‌ای سال از دید شما کاربران زومجی انتخاب شد. در جدول و نمودار زیر می‌توانید نتایج دقیق را مشاهده کنید:

بهترین بازی مبارزه‌ای

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده