جدیدترین نسخه از بازی‌های شبیه ساز هواپیمایی جنگی Ace Combat، با وجود ضعف‌های کوچک در برخی قسمت‌ها، باری دیگر توانست کیفیت خود را در این سبک از بازی اثبات کند.

امکان ندارد که از طرفداران بازی‌های جنگی به ويژه سبک هواپیمایی باشید و نام Ace Combat به گوشتان نخورده باشد. سری ایس کامبت یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های شبیه ساز هواپیمایی و جنگی است که همه گیمرها با قدمت دیرینه این مجموعه آشنا هستند. جدیدترین و هفتمین نسخه این بازی یعنی Ace Combat 7: Skies Unknown بلاخره پس از سال‌ها انتظار به دست کمپانی و استودیو اصلی خود یعنی باندای نامکو ساخته و عرضه شد. نسخه هفتم ایس کامبت با گرافیک قابل قبول و گیم پلی جذاب همیشگی توانسته حس و حال نسخه‌های قدیمی را به طرفداران این سبک القا کند.

سازندگان با خلق یک داستان جذاب و متفاوت برای این سری کاری کردند که شما در جریان بازی از داستان چندین شخصیت مختلف مطلع شوید. همانند نسخه‌های پیشین وقایع Ace Combat 7 نیز در دنیای خیالی جریان دارد. کاربران در داستان این بازی نه تنها از وقایع جنگی مطلع می‌شوند بلکه از خط داستانی کاراکترهایی که قصد وارد شدن به جنگ را نیز نداشتند، با خبر خواهند شد. شیوه داستان گویی این بازی در واقع روی چند خط داستانی پیش می‌رود که حتی شما را وادار می‌کند که به تمام گفت و گوهای کاراکترها و دستورات نظامی نیز گوش دهید. در واقع کاراکتری که پدرش را در جنگ از دست داده‌ است برای اینکه به آرزو‌ی خود یعنی خلبان شدن برسد، بعد از سال‌ها انتظار با هواپیمای خود دل به آسمان‌ها می‌دهد که از قضا در همان لحظه در جریان جنگی میان کشور‌ها قرار می‌گیرد و بازیکنان سفر داستانی خود را از این نقطه آغاز می‌کنند.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

از همان ابتدا با وارد شدن به بازی محو تماشای گرافیک جنگنده‌ها و نورپردازی باورنکردنی آن‌ها می‌شوید. البته در این قسمت ایرادهایی نیز به چشم می‌خورد که قصد داریم به آنها اشاره داشته باشیم. سازندگان با اینکه در طراحی جزئيات آسمان‌ها و نورپردازی‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند اما در برخی از مراحل طراحی گرافیکی جغرافیا بازی جزئیات کمی دارد. به طوری که درخت‌های تکراری یا محیط‌های خشک نظر شما را به خودش جلب می‌کند. سازندگان در این راستا می‌توانستند زمان بیشتری را صرف طراحی کوهستان‌های غنی‌تر کنند؛ از آنجا که دنیای این بازی به طور کامل خیالی است. البته باز با این حال این موضوع در تمام محیط‌های بازی دیده نمی‌شود و جزئيات برخی از مراحل بازی از جذابیت خاصی برخوردار است.

ace combat 7 skies unknown

بگذارید در مورد طراحی انیمیشن‌های انفجار هوپیماها و حتی واحد‌های نظامی زمینی صحبت کنیم. پس از واژگون کردن جنگنده‌های دشمن در آسمان در حالی که از بغل آنها عبور می‌کنید، انیمیشن‌های طراحی شده کاری می‌کند که تپش قلب شما زیاد شود و هیجان کل بدن شما را فرا بگیرد. سازندگان همانند نسخه‌های پیشین، کماکان در طراحی زیبای تکه تکه شدن اجزای جنگنده‌های دشمن، تمام هنر خود را به خرج داده‌اند. البته این موضوع جایی شما را غافل‌گیر می‌کند؛ چرا که انیمیشن‌های یاد شده برای جنگنده شما طراحی نشده است. انیمیشن‌ منفجر شدن جنگنده‌ شما به قدری ساده و خشک است که گمان می‌کنید سازندگان یادشان رفته است که این موارد را برای جنگنده کاربران نیز در نظر بگیرند.

پس از واژگون شدن هواپیمایتان شاهد یک انفجار ساده خواهید بود که پس از آن شاهد دودی در صفحه نمایان می‌شود. این موضوع در حالی که قصد ندارد اجزای منفجر شده جنگنده شما را نشان دهد، امکان دارد در ذوق برخی از بازیکنان بزند. در هنگام سقوط و برخورد جنگنده‌تان با زمین تکه‌های هواپیما خود را مشاهده نمی‌کنید و تنها شاهد یک آتش گرفتگی ساده خواهید بود که از کمترین جزئيات گرافیکی و هنری برخوردار است. اما باز باید اشاره کنیم که این موضوع تنها برای جنگنده‌ شما به این صورت دیده می‌شود و طراحی انیمیشن‌های انفجار دشمنان به زیبایی و با شکوه انجام شده است. البته موضوعی که اینجا می‌توانیم به آن اشاره داشته باشیم عدم برخورد شما با هواپیماهای واژگون شده دشمنان در آسمان است. پس از واژگون کردن هواپیما در صورتی که شما در آسمان به آنها اصابت کنید، آسیبی به جنگنده شما وارد نمی‌شود و هواپیمای شما از دل این اجسام عبور می‌کند.

پس از واژگون کردن جنگنده‌های دشمن در آسمان در حالی که از بغل آنها عبور می‌کنید، انیمیشن‌های طراحی شده کاری می‌کند که تپش قلب شما زیاد شود و هیجان کل بدن شما را فرا بگیرد

مکانیزم دیگری که جزئيات گرافیکی و حتی گیم پلی بازی را افزایش می‌دهد، سیستم پویا محیط Ace Combat 7 است. عوامل محیطی در حالی که روی گیم پلی شما تاثیر مستقیم می‌گذارد در آن سو جلوه گرافیکی زیبایی نیز به بازی می‌بخشد. از طوفان‌هایی که مانور جنگنده را برای شما دشوار می‌کند تا حضور مه در ارتفاعات، با شما کاری می‌کند که گمان کنید خودتان در جنگ حضور دارید و خلبانی هواپیمایی را برعهده گرفته‌اید. این موضوع مهارت سازندگان را در ساخت یک شبیه ساز جنگی ناب نشان می‌دهد که رفته رفته شاهد المان‌های جدید و متنوع خواهید بود. پس از غرش ابرها و حین عبور از رعد و برق‌ها، عملکرد رادار شما به هم می‌ریزد و در حالی که بین ابر‌های تاریک هواپیما خود را هدایت می‌کنید، ترس شیرینی بدن شما را فرا می‌گیرد و همانند یک خلبان واقعی باید به دنبال راه حل مناسب در این نوع موقعیت‌ها باشید.

ace combat 7 skies unknown

در صحنه‌های سینمایی که شاهد گفت و گوی کاراکترها هستیم، انیمیشن‌ چهره کاربران و لب‌های آنها در حین گفت و گو نیز با ایراداتی همراه است. سازندگان برای چشم پوشی از این موضوع صحبت‌های کاراکترها را بیشتر مواقع از طریق صدای راوی داستان که در واقع خود کاراکتر اصلی است، پخش می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که مهارت سازندگان‌ را در ساخت یکی از بهترین بازی‌های جنگی نشان می‌دهد، کنترلر‌های بسیار روان و لذت بخش آن است. این مورد در تمامی مکانیزم‌های بازی از مانور هواپیما تا حتی دوربین‌های بازی نیز به چشم می‌خورد. هر کاربر با سطح مهارت مختلف چه از بازیکنان قدیم و چه کسانی که تازه می‌خواهند وارد این سبک شوند، می‌توانند به راحتی هدایت هواپیماها را برعهده بگیرند. البته گفتنی است که استاد شدن در هدایت‌ جنگنده‌ها نیز تمرینات زیادی احتیاج دارد. همانند نسخه‌های قدیمی شما به راحتی می‌توانید هواپیمای خود را در آسمان‌ها کنترل  و یک روند جذاب را تجربه کنید. با این حال سازندگان کنترلرهای چالشی نیز برای کاربران قدیمی در نظر گرفته‌اند که تجربه متفاوتی را می‌تواند رقم بزند.

کیفیت بالای کنترلر‌ها شامل حال دوربین بازی نیز شده است. شما با نگه داشتن کلید مثلث می‌توانید به نزدیک‌ترین دشمن پیرامون خود نگاه بیندازید و حتی در این حین، موقعیت هواپیما خود را با توجه به دوربین تنظیم شده، تغییر دهید. در آن سو آنالوگ‌های سمت چپ نیز برای مشاهده دورتادور هواپیما در نظر گرفته شده است. آنالوگ سمت راست که در واقع هدایت هواپیما اصلی شما را انجام می‌دهد، از حساسیت جالبی برخوردار است که دوربین زیبای این قسمت نیز حس خوبی به پرواز شما می‌بخشد. این موضوع از نظر فنی به هیچ عنوان به تجربه بازی آسیب وارد نمی‌کند و همیشه میدان دید مناسبی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد.

ace combat 7 skies unknown

سازندگان در دو قسمت از بازی چه حین انجام ماموریت و چه در جریان آشنایی با مکانیزم‌های پرواز، سیستم آموزشی کاملی در اختیار کاربران قرار نداده‌اند. چرا که سازندگان قصد دارند که در حین هر ماموریت و هر مرحله شما را پله پله با طرز استفاده از مکانیزم‌های هواپیما آشنا کنند. این موضوع از همان ابتدا حتی با آموزش شلیک ساده تا استفاده از Flareها به بازیکنان آموزش داده می‌شود. پس از آنها نحوه سوخت گیری و حتی فرود نیز به شما در مراحل مختلف آموزش داده می‌شود که البته شاهد برنامه جالبی از سازندگان هستیم. برخی از این موارد همچون تمرین سوخت گیری، از آنجا که صرفا قصد دارد شما را با ویژگی‌های جالب بازی آشنا کند، اما امکان رد کردن این قسمت نیز در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. 

پیش از اینکه به جزئيات گیم پلی بازی اشاره داشته باشیم، باید گفت که کاربران با Ace Combat 7 شاهد یک بازی جدی و چالش برانگیز هستند. این موضوع به قدری شیرین طراحی شده است که ماموریت‌های آن شما را یاد نسخه‌های اول این بازی می‌اندازد. سازندگان روش دیگری را برای انجام ماموریت‌ها در دسترس کاربران قرار داده‌اند. در حالی که همرزمان تقریبا در تمامی مراحل شما را همراهی می‌کنند برخی از نکات مهم ماموریت‌ها در گفت و گوهای هم‌رزمان به گوش می‌خورد. از این رو کاربران باید لحظه به لحظه حواسشان به صحبت‌های هم‌تیمی‌ها باشد تا از این رو بتوانند مراحل را پشت سر بگذارند. چرا که در حین انجام ماموریت‌ها، هم‌رزمان شما مدام در حال صحبت با شما هستند و همه اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهند. گفتنی است که بازی در همان ابتدا به طور ساده نحوه انجام ماموریت‌ها را در دسترس شما قرار نمی‌دهد. 

یکی از مواردی که می‌تواند برای برخی از بازیکنان نا‌خوش‌آیند باشد مربوط به طولانی بودن برخی از ماموریت‌ها می‌شود. بعضی از مراحل مدت زمان معینی را برای اتمام مراحل مشخص می‌کند که در جریان آن باید امتیاز کافی را کسب کنید. سازندگان به نحوی این مراحل را دقیق طراحی کرده‌اند که شما اگر در جریان ماموریت قدمی اشتباه بردارید، تمام زحماتتان بر باد خواهد رفت. از این رو سازنده‌ها از بازیکنان می‌خواهند که استراتژی دقیقی را برای اتمام مراحل در بازی پیاده کنند. به طور مثال باید در جریان یک ماموریت از تمام فرصت‌های موجود برای وارد کردن آسیب به دشمن استفاده کنید در غیر این صورت زمان را از دست داده و موفق به تمام کردن ماموریت خود نخواهید شد.

ace combat 7 skies unknown

مراحل بازی Skies Unknown به قدری با جزئیات دقیق طراحی شده است که شما را حیرت زده می‌کند. مراحل یکی پس از دیگری شما را با چالش‌های درگیر کننده و متفاوت روبرو می‌کند؛ به طوری که لحظه‌ای شما احساس تکراری بودن به شما دست نمی‌دهد. سازندگان با این ماموریت‌ها کاربران را وادار می‌کنند که استراتژی دقیقی را برای انجام آنها در بازی اجرا کنند. در غیر این صورت شما در همان ابتدا شاهد واژگون شدن جنگنده خود خواهید بود و به هیچ صورت نمی‌توانید این استراتژی‌ها را نادیده بگیرید. به طور مثال برای نابود کردن رادار‌هایی که روی قلعه کوه‌های بلند قرار دارد موظف هستید که با عبور از زیر ابرها برای نزدیک شدن به این رادارها کمک بگیرید در غیر این صورت اگر زمان زیادی را در ارتفاعات بالا بگذرانید، موشک‌هایی با سرعت بالا به سمت شما شلیک می‌شود که حتی توانایی جاخالی دادن آنها را نیز ندارید. همچین مواردی در تک تک مراحل این بازی دیده می‌شود و می‌تواند شما را ساعت‌ها به تجربه این بازی سرگرم کند.

صداگذاری هم‌رزمان نیز به نحو احسن انجام شده است. صدای گرم و جذاب هم‌رزمان حین انجام ماموریت لحظه‌ای تنهای‌تان نمی‌گذارد و همیشه هیجان بازی را حفظ می‌کنند

صداگذاری هم‌رزمان نیز به نحو احسن انجام شده است. صدای گرم و جذاب هم‌رزمان حین انجام ماموریت لحظه‌ای تنهای‌تان نمی‌گذارد و همیشه هیجان بازی را حفظ می‌کنند. همانطور که اشاره شد، گوش سپردن به مکالمات رد و بدل شده بین هم‌رمزان نقش به‌سزایی در پیش برد مراحل و ماموریت‌ها دارد. از این رو اگر احساس کردید که ماموریتی را بدون هیچ دلیلی شکست می‌خورید، باید بدانید که راهی را اشتباه می‌روید.

یکی از مواردی که همیشه طرفداران از سازندگان سری Ace Combat خواسته‌اند، تنوع بالای جنگنده‌ها است. هواپیماهای مختلف با ویژگی‌های متنوعی برای همه نوع سلیقه در بازی در نظر گرفته شده است. اما باید بدانید که برخی از مراحل به شما اجازه نمی‌دهد که با جنگنده مورد علاقه خود به میدان نبرد وارد شوید. پیش از آغاز هر مرحله، ماموریت به صورت نموداری برای بازیکنان به نمایش در می‌آید و کاربران با توجه به این موضوع باید جنگنده مناسبی را انتخاب کنند. قابلیت ارتقا دادن جنگنده‌ها و تغییر برخی از عملکرد‌های آن نیز می‌تواند اجازه شخصی‌سازی به کاربران بدهد.

کاربران برای به دست آوردن جنگنده‌های جدید باید از امتیازات کسب شده استفاده کنند. بگذارید اینجا به طراحی ماموریت‌ها نیز اشاره کوچکی داشته باشیم؛ چرا که این موارد می‌تواند به جمع‌آوری اعتبار در بازی کمک بسیاری کند. در حالی که در برخی از مراحل شما می‌توانید صرفا با نابود کردن هدف‌های اصلی ماموریت خود را به پایان برسانید، اما از طرفی هدف‌های فرعی نیز در بازی حضور دارند. کاربران می‌توانند با مدیریت مهمات خود، بخشی از موشک‌های خود را به واژگون کردن هدف‌های فرعی نیز اختصاص دهند. این موضوع باعث می‌شود که شما امتیاز بیشتری برای خریدن جنگنده‌ها کسب کنید. لذتی که در خریدن و استفاده از جنگنده‌های جدید در ماموریت‌ها به شما دست می‌دهد، قابل وصف نیست.

 

یکی از موارد دیگری که رنگ حماسی به نبرد‌های هوایی می‌بخشد، موسیقی متن است. همانند همیشه ساز‌های سمفونی به کمک سازنده‌ها می‌آید تا با آوای بلند ویلیون‌ها هیجانی در نبردها بدمد. گام‌های تاریک برخی از قطعه‌های موسیقی نیز در مراحل طوفانی یا گرد و غبار به گوش می‌خورد که ترس را در وجودتان بیدار می‌کند. البته جای سبک راک ژاپنی در این اثر خالی نیست. ضرب درام‌های تند با صدای گیتار الکتریک در برخی از مراحل هیجان را مثل همیشه بالا می‌برد.

گام‌های تاریک برخی از قطعه‌های موسیقی نیز در مراحل طوفانی یا گرد و غبار به گوش می‌خورد که ترس را در وجودتان بیدار می‌کند

طراحی رابط کاربری (UI) یا همان اعداد و رادار روی صفحه طبق سنت همیشگی سری Ace Combat طراحی شده است و شاهد رنگ دلنشین همیشگی یعنی سبز هستید. اهداف یا جنگنده‌های هم‌رزم شما با مکعب بسیار ساده ولی در عین حال جذاب طراحی شده است. در همان دقایق اولیه بازی می‌توانید با سیستم کاربردی رابط کاربری این بازی ارتباط برقرار کنید که در واقع یکی از اهداف سادگی همین سیستم است. با فشردن کلید مثلث می‌توانید هدف بعدی خودتان را روی دشمن قفل کنید و با نزدیک شدن به هدف توانایی شلیک را داشته باشید. در آن سو صدای گوش نواز گوینده سیستم جنگنده شما که در واقع صدای یک زن است به گوش می‌خورد. با گوش دادن به اخطار‌های این سیستم همچون «خودتان را بالا بکشید» یا «هشدار موشک» بلافاصله شما را به روز‌های قدیمی این سری می‌برد تا یادی از نسخه‌های گذشته کنید.

ace combat 7 skies unknown

درخت مهارت‌های بازی Ace Combat 7: Skies Unknown نیز زیرکانه طراحی شده است. گفتنی است که کاربران با استفاده از این بخش نه تنها می‌توانند به قطعات جدید دست پیدا کنند بلکه یکی دیگر از روش‌های اصلی برای به دست آوردن جنگنده‌های جدید نیز در همین قسمت تعبیه شده است. کاربران با کسب امتیاز و خریداری قطعات مختلف می‌توانند هواپیما خود را ارتقا دهند و به طور مثال سرعت مانور خود را افزایش دهند. گفتنی است که برای خرید هواپیماهای جدید بازیکنان باید حتما یک سری از قطعات حاضر در درخت مهارت را به دست آورند تا به گزینه‌های جنگنده‌های قوی راه پیدا کنند. البته با به اتمام رساندن برخی از ماموریت‌ها، بازی جنگنده جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در مقایسه با هواپیماهای درخت مهارت از عملکرد ضعیف‌تری برخوردار هستند.

به طور کلی جدیدترین نسخه از سری بازی‌های Ace Combat با اینکه از ایرادات جزئی در بخش انیمیشن‌های جنگنده کاربران رنج می‌برد اما در آن سو توانست سنگ تمام بگذارد. Ace Combat 7: Skies Unknown دقیقا محصولی است که طرفدارانش انتظار آن را می‌کشیدند. از جنگنده‌های متنوع گرفته تا مهمات تخریب کننده مختلف می‌تواند ساعت‌ها بازیکنان را به تجربه این بازی ترغیب کند. ماموریت‌های چالش برانگیز که در تک تک مراحل این بازی وجود دارد شما را هر بار با استراتژی‌های مختلف روبرو می‌کند تا بازی رنگ تکراری به خود نگیرد.

بازی Ace Combat 7: Skies Unknown روی پلی استیشن 4 پرو بررسی شده است.


منبع زومجی

Ace Combat 7: Skies Unknown

Ace Combat 7: Skies Unknown پس از سال‌ها انتظار با کیفیت قابل قبولش توانست ذوق و شوق را در جان طرفدارانش به جوش بیاورد و با کنترلرهای بسیار روانش، نظر بازیکنان سبک‌های دیگر را نیز به خودش جذب کند. نبرد‌های حماسی با اینکه موسیقی گیرایی ضمیمه آن شده است کاری می‌کند که گمان کنید در فراز آسمان‌ها در حال هدایت جنگنده خود هستید. ایرادات جزئی در انیمیشن منفجر شدن جنگنده شما شاید در ذوق برخی از طرفداران بزند اما در آن سو انفجار نیروهای نظامی دشمن شما را حیرت زده می‌کند. ماموریت‌های ارزشمند در حالی که از طراحی دقیقی برخوردار است شما را وادار می‌کند که استراتژی‌های مختلفی را برای اتمام مراحل در بازی اجرا کنید.
آراییس نظریان

8.5

نقاط قوت

  • + کنترلر‌های بسیار روان و کاارامد
  • + دوربین‌های مختلف و کاربردی با سیستم هدایت آسان
  • + جنگنده‌های متنوع
  • + محیط‌های چشم‌نواز و انیمیشن‌های حیرت انگیز منفجر شدن نیرو‌های دشمنان
  • + ماموریت‌های چالش برانگیز با طراحی بسیار دقیق 
  • + گرافیک و نورپردازی خیره کننده جنگنده‌ها

نقاط ضعف

  • - انیمیشن‌های خشک منفجر شدن جنگنده بازیکنان
  • - بعضی از ماموریت‌های طولانی شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده